Osuuskauppa PeeÄssä onnistui 120v-juhlavuonna tuottamaan asiakasomistajilleen ennätyksellisen hyödyn. Asiakasomistajuuden hyödyt kiinnostivat ja entisestään kehittynyt asiakaskokemus sekä maakunnan palvelujen kehittämiseen tehdyt investoinnit vauhdittivat vahvaa kasvua. Henkilöstön työtyytyväisyys oli edelleen erinomaisella tasolla.  Paikallisia palveluita sekä tuotteita ostettiin lähes 115 miljoonalla eurolla. Tulostaso säilyi hyvänä, vaikka laski edellisestä vuodesta.

Osuuskauppa PeeÄssän asiakasomistajia oli vuoden lopussa 127 313. Uusia asiakasomistajia liittyi vuoden aikana yli 6 000. Asiakasomistajien määrä toimialueellamme kasvoi vuoden aikana erinomaisesti ja asiakasomistajat käyttävät palveluitamme entistä aktiivisemmin. Neljä taloutta viidestä asioi PeeÄssän toimipaikoissa ainakin kerran kuukaudessa.

Juhlavuoden aikana asiakasomistajien keskittämisestä saadut rahalliset edut, eli Bonus, maksutapaetu ja ylijäämänpalautus, olivat ennätyksellisen suuret. Asiakasomistajille palautettiin yhteensä 45,8 miljoonaa euroa, joka on keskimäärin 360 euroa asiakasomistajaa kohden. Näiden lisäksi asiakasomistajat hyötyivät päivittäin laajasti edullisesta hintatasosta, ilmaisista S-pankin peruspankkipalveluista sekä erilaisista asiakasomistajille tarkoitetuista eduista. Näistä kertyvää omistajahyötyä tuotettiin historian suurimman summan, lähes 100 miljoonaa euroa. Omistajien saama hyöty kasvoi juhlavuonna reilusti edellisvuodesta.

– Taloudellisesti haastavassa ajassa osuuskaupan vahvuudet, asiakasta hyödyttävät palvelut ja edullinen ostoskori, korostuivat. Teemme joka päivä työtä edullisen ostoskorin eteen varmistaaksemme kasvava hyöty omistajille. Puhuttiinpa sitten hinnasta, odotukset ylittävästä asiakaskohtaamisesta tai saavutettavuudesta, meidän tulee olla paras vaihtoehto. Asiakasomistajuuden hyödyt tuleva tämän päälle. Mahdollistaaksemme tämän on tärkeää kehittää toimintamme kustannustehokuutta, sillä vain se mahdollistaa parhaan hyödyn asiakasomistajillemme. Viime vuonna onnistuimme erinomaisesti kasvattamaan omistajahyötyä alueemme asiakasomistajille. Palautuksien lisäksi tarjosimme juhlavuotenamme asiakasomistajille lukuisia ilmaisia tapahtumia alueellamme ja ennätykselliset edut S-mobiilissa, kertoo toimitusjohtaja Mikko Junttila.

 

Henkilöstö- ja asiakastyytyväisyys sekä maine erinomaisella tasolla

PeeÄssän henkilöstön työtyytyväisyys säilyi erinomaisella tasolla. PeeÄssä sai erinomaiset tulokset vuoden 2023 henkilöstötutkimuksessa suurten organisaatioiden, yli 1 000 henkilöä työllistävien -sarjassa. Tunnustus kertoo henkilöstön korkeasta omistautuneisuudesta ja toiminnan kehittämisestä pitkäjänteisesti yhdessä henkilöstön kanssa.

T-Median tekemän mainemittauksen mukaan PeeÄssän kokonaismaine on erinomaisella tasolla ja parantunut edellisistä mittauksista. PeeÄssä pärjäsi erinomaisesti myös S-ryhmän eri ketjujen asiakkaille tehdyissä tutkimuksissa. PeeÄssän S-marketit, Sokos sekä kokonaisuutena ketjuravintolat sijoittuivat Suomen parhaiksi.

Yhdessä henkilöstön sekä asiakkaiden kanssa sanoitetut arvot ja lupaukset näkyivät arjen kohtaamisissa erityisen hyvänä palveluna, jota asiakkaamme arvostavat. Kohtaamme päivittäin yli satatuhatta asiakasta ympäri Pohjois-Savoa ja tavoitteenamme on, että jokainen kohtaaminen on arvojemme eli lupauksiemme mukaista, Junttila sanoo.

PeeÄssä on Pohjois-Savon suurin yksityinen työnantaja. Henkilöstömäärä kasvoi edellisvuodesta ja peeässäläisiä oli vuoden vaihteessa töissä ennätyksellinen määrä, 2 120.

Vuoden aikana tehtiin yhteistyötä oppilaitosten kanssa muun muassa tarjoamalla ammatti- ja ammattikorkeakouluopiskelijoille harjoittelujaksoja. Vuoden 2023 aikana ammatillisia harjoitteluja toteutui noin 300. Kesätöitä tarjottiin noin 1 000 nuorelle, joista valtaosalle työ on elämän ensimmäinen työpaikka.

Henkilökunnan tulospalkitsemiseen käytettiin 5,2 miljoonaa euroa. Koko henkilöstö kuuluu tulospalkkauksen piiriin. Henkilöstöetuja korotettiin juhlavuoden kunniaksi. Henkilöstö sai korotetuista eduista 1,2 miljoonan euron hyödyn. Näiden lisäksi henkilökunnan koulutukseen ja hyvinvointiin käytettiin 2,7 miljoonaa euroa, joka on selvästi edellisvuotta enemmän. Näiden lisäksi henkilöstölle tarjottiin korotetut hyvinvointiedut sekä järjestettiin Heimojuhlat 120v-juhlavuoden kunniaksi.

 

Investointeja yli 42 miljoonalla eurolla maakuntaan

PeeÄssä on toimialueellaan merkittävä työllistäjä myös välillisesti. Esimerkiksi rakentamisessa ja uudistuksissa käytetään aina paikallista yhteistyökumppania, mikäli se vain on mahdollista. Viime vuosi oli myös investointien osalta merkittävä panostuksien vuosi. Investoinnit maakunnan asiakasomistajien palveluihin olivat yhteensä 42,3 miljoonaa euroa ja ne jakautuivat 13 eri kunnan tai kaupungin alueelle. Investointeihin käytettävä summa lähes tuplattiin edellisestä vuodesta.

PeeÄssän suurimmat investoinnit vuoden aikana olivat uusien S-Marketien rakentamiset Sonkajärvelle ja Vesannolle sekä Salen rakentaminen Kangaslammille. Lisäksi tehtiin uudistustyöt Keilankannan, Juankosken ja Kaavin S-Marketeihin.

Majoituskaupassa merkittävimmät investoinnit olivat hotellien uudistukset Original Sokos Hotel Puijonsarvessa Kuopiossa ja Original Sokos Hotel Koljonvirrassa Iisalmessa. Myös Tahkon Break Sokos Hotelsin ensimmäinen uudisosa saatiin valmiiksi. Liikennekaupassa tehtiin uudistus ABC Marjahaassa sekä uudistettiin tankkauspisteet Varkauden Prismalla ja Sale Tervossa, johon tuli myös PeeÄssän toinen venetankkausasema. ABC-latausverkostoa laajennettiin merkittävästi ja autoilijan palveluverkosto kasvoi myös kahdella uudella ABC-Carwash autopesulalla.

 

Paikallisuutta korostaen -ostot alueelta lähes 115 miljoonaa euroa

Paikalliset ja kotimaiset tuotteet kiinnostavat asiakasomistajia. PeeÄssällä on tällä hetkellä yli 200 alueellista tavarantoimittajaa, joilta ostettiin ruokatuotteita 45,4 miljoonalla eurolla. Palveluostoja paikallisilta yrityksiltä oli 61,3 miljoonaa euroa. Hankinnat omalta toiminta-alueelta olivat yhteensä 114,8 miljoonaa euroa ja ne kasvoivat reilusti edellisvuodesta.

Järjestimme viime vuonna lähitoimittajapäiviä Prismoissa ja yhteisen Lähitoimittajaillan, jonne saapui yli 100 lähitoimittajaamme. Ilta sai erittäin positiivisen vastaanoton. Tulemme järjestämään tapahtuman tänäkin vuonna. Tilaisuuden tavoitteena on vahvistaa yhteistyötä entisessä ja helpottaa uusien yhteistyökontaktien syntymistä, Junttila kertoo.

 

Energiatehokkuutta ja päästöjen vähentämistä

Viime vuonna PeeÄssän kiinteistöissä tehtyjen erilaisten energiasäästötoimenpiteiden ansiosta saavutettiin vertailukelpoisessa energiankulutuksessa (kWh/m²) säästöä yhteensä 3,5 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Energian kokonaiskulutus väheni viime vuonna 2 292 MWH, joka vastaa vuosittain noin 153 sähkölämmitteiden pientalon kokonaiskulutusta.

Säästöjä saatiin aikaan laitekannan uusimisilla ja erilaisilla energiansäästötoimilla. Energian säästämiseksi toimipaikoissamme on muun muassa optimoitu lämpötiloja, ilmanvaihtoja ja valaistuksien määrää.

Toiminnassa käytetään uudistuvaa energiaa aina kun se on mahdollista. Uudistuvan sähkön osuus oli 50,8 prosenttia. PeeÄssän 27 toimipaikan katolla on aurinkovoimalat ja käytössä on 8 600 aurinkopaneeli. Aurinkoenergian tuotanto oli viime vuonna 1 700 MWH.

PeeÄssä on mukana S-Voiman uusimmassa Luvian tuulipuistohankkeessa, jonka on määrä olla tuotantokunnossa vuoden 2025 alusta. Hankkeella varmistetaan kestävän uusiutuvan energian tuotanto ja omavaraisuus.

Hiilidioksidipäästöt vähenivät 27 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. PeeÄssä on sitoutunut S-ryhmän hiilinegatiivisuustavoitteeseen ja pyrkii järjestelmällisesti oman toiminnan aiheuttamien hiilipäästöjen vähentämiseen.  Päästöjen vähentäminen vaatii energiankäytön tehostamista ja päästöttömän energian käyttöä. PeeÄssässä on jo vuosien ajan tehty toimipaikkoihinsa energiasäästötoimenpiteitä ja etsitty aktiivisesti uusia keinoja tehostaa energiankäyttöä.

PeeÄssä on sitoutunut osana S-ryhmää pitkän tähtäimen ilmastotoimiin nykyisten tieteeseen perustuvien lyhyen aikavälin tavoitteidensa lisäksi. S-ryhmä on asettanut kunnianhimoisen Net Zero -päästötavoitteen koko arvoketjulleen, mikä tarkoittaa ilmastopäästöjen vähentämistä nettonollaan sekä oman toiminnan että arvoketjun osalta vuoteen 2050 mennessä.

 

Vahva kasvu kaikilla toimialoilla ja ennätyksellinen osuustoiminnallinen tulos

Liikevaihto oli kokonaisuudessaan 754,8 miljoonaa euroa (+ 5,1 prosenttia). Liikevaihto kasvoi eniten päivittäistavarakaupassa, jossa kasvua oli 9 prosenttia. Liikevaihto kasvoi erityisesti Prismoissa, S-marketeissa ja ruoan verkkokaupassa sekä kahviloissa, pikaruokaravintoloissa ja ravintolamaailmoissa. Majoituskaupan kehitykseen vaikutti laskevasti Break Soko Hotel Tahkon sekä Original Sokos Hotel Koljonvirran täysremontointi ja uudisrakentaminen sekä Original Sokos Hotels Puijonsarven huoneuudistukset.

Liikenteen energioiden ja palveluiden liikevaihdon heikkenemiseen vaikutti polttoaineiden maailman markkinahinnan kehitys. Myytyjä polttoainelitroja oli kuitenkin lähes 4 prosenttia enemmän edelliseen vuoteen verrattuna ja uutena palveluna myös sähköautojen lataus on lähtenyt vilkkaasti liikkeelle.

Osuustoiminnallinen tulos oli viime vuodelta 103 miljoonaa euroa, josta operatiivinen tulos oli 20,7 miljoonaa euroa. Operatiivinen tulos laski -1,3 miljoonaa euroa. Hyötyä omistajille tuotimme 99,4 miljoonaa euroa.

– Osuustoiminnan periaatteiden mukaisesti operatiivinen tulos käytetään aina asiakasomistajien hyödyksi esimerkiksi investointeina maakunnan palveluihin tai palkitsemiseen. Tulos jää aina siis hyödyttämään meidän pohjoissavolaista yhteisöämme. Yritysten perinteinen tulosajattelu ei kuvaa laajasti osuustoiminnan luonnetta, tehtäväämme ja siinä onnistumista. Haluamme siirtyä kohti laajempaa näkemystä, joka mittaavaa paremmin osuustoiminnan tuottamaa hyötyä sen jäsenille. Osuustoiminnallinen tulos sisältää yhdistettynä asiakasomistajillemme tuottamamme hyödyn sekä perinteisen operatiivisen tuloksen, kertoo Junttila.

Vähittäiskaupan tulos kasvoi ja oli 25,1 miljoonaa euroa (+0,9 milj.€). Majoitus- ja ravitsemiskaupan tulos laski edelleen, ollen -1,2 miljoonaa euroa (-0,9 milj.€). Kokonaisuudessaan tulostaso oli hyvä.

– Panostuksemme omistajahyötyyn, henkilöstöetuihin, osaamisen kehittämiseen sekä merkittävät investoinnit ja yleinen kustannusten nousu heikensivät tulostamme. Tulostaso säilyi kuitenkin hyvänä ja olemme siihen tyytyväisiä, sillä näemme panostuksemme merkittävänä satsauksena tulevaisuuteen, toteaa Junttila.

– Tulevina vuosina Kuopion vähittäiskaupan markkinassa tapahtuu pitkästä aikaa isompia liikkeitä, kun meidän lisäksi kilpailijat kehittävät omaa tarjontaansa. Investoinnit ovat maakunnalle ja erityisesti Kuopiolle hyvä signaali siitä, että alueen kasvuun uskotaan. Investoinnit luovat alueelle työpaikkoja ja lisääntyvä kilpailu on kaikkien etu. Olemme investoineet viime vuosina liki 90 miljoonaa euroa kasvuun läpi maakunnan. Myös tulevien vuosien investointinäkymä on merkittävät. Tulemme jatkamaan vahvaa investointitahtia sekä nykyisiin kauppapaikkoihin että uusiin sijanteihin. Tällä hetkellä suunnitelmat kohdistuvat muun muassa Rautalammille ja Kuopion Pitkälahteen. Uudistustyöt ovat käynnissä myös Tahkolla Break Sokos Hotelsissa. Erityisesti Kuopiossa näemme tulevaisuudessa potentiaalia kasvulle, joka tulee näkymään tulevissa päätöksissämme parhaan elämän matkalla, Junttila kertoo.

PeeÄssässä sujuvoitetaan kauppojen toimintaa digitaalisilla ratkaisuilla. Verkosta ostaminen kasvaa edelleen ja myymälöihin tulee digitaalisia toimintoja. Yhä useampi asiakas haluaa käyttää digitaalisia palveluja, koska ne nopeuttavat asiointia ja helpottavat arkea. Kuopiolaiset Ritva ja Paavo Varonen nappaavat Prismassa tätä nykyä aina käsiskannerin mukaan ostoskierrokselle.

Teksti: Kristiina Tammitie | Kuvat: Pentti Vänskä

Ostosten tekeminen Prismassa käy Ritva ja Paavo Varoselta sujuvasti. He tuntevat kaupan hyvin ja tietävät tuotteiden hyllypaikat, mikä säästää isossa myymälässä tuntuvasti askelia ja helpottaa asiointia. Helppoudella he perustelevat myös kerää ja skannaa –palvelun käyttöään. Skannerilla viivakoodien lukeminen ostoskierroksen aikana on tapa, josta pariskunta ei aio luopua.

– On todella kätevää, kun ostokset saa laittaa suoraan hyllystä kasseihin, eikä niitä tarvitse nostella kassahihnalle ja pakata maksamisen jälkeen kiireen kanssa. Helppous on hyvä asia, etenkin tässä iässä, Varoset toteavat.

Tuotteiden omatoimiseen skannaamiseen he eivät lämmenneet samassa tahdissa. Paavo joutui jonkin aikaa suostuttelemaan vaimoaan, joka myöntää olleensa alkuun varsin vastahakoinen ottamaan skannerin käyttöön. Ritvaa epäilytti, että uudet asiointitavat, kuten kerää ja skannaa sekä itsepalvelukassat vievät töitä Prisman henkilökunnalta. On ollut rauhoittavaa kuulla myyjiltä, ettei näin ole todellisuudessa käynyt. Samaan aikaan, kun digipalveluja on lisätty, on Prismassa henkilökunnan määrä kasvanut parilla kymmenellä henkilöllä. Digitaalisten toimintojen lisääntyminen on myös monipuolistanut myyjien tehtäviä, helpottanut arjen töitä ja mahdollistanut työurien pidentämisen. Esimerkiksi liikkuva työskentely itsepalvelukassoilla onnistuu myös sellaisilta henkilöiltä, jotka eivät pysty istumaan tai seisomaan pitkiä aikoja perinteisillä kassoilla.

– Kerää ja skannaa -palvelulle ja koko Prismalle pitää antaa arvosanaksi kymppi plussa tai yksitoista. Ei löydy parempaa kauppaa, Ritva ja Paavo Varonen arvioivat.

– Otin kerää ja skannaa -palvelun käyttöön heti ensimmäisenä päivänä, ja jäin koukkuun. Olisin kauhuissani, jos joutuisin palaamaan vanhaan asiointitapaan. Kannatan ehdottomasti myös muita asiointia parantavia ja etuja tuottavia digitaalisia palveluja, kuten esimerkiksi S-mobiilissa tarjottavia etuja, kuopiolainen Sauli Ahvenniemi toteaa.

 

Ketjun kärjessä itsepalvelukassojen käytössä

Kaupan digitaalisten palvelujen käyttöönotossa kuopiolaiset ovat poikkeuksellisen innokkaita, kun lukuja verrataan Prisma-ketjun sisällä.

PeeÄssän suurimmassa kaupan yksikössä Kuopion Prismassa Kerää ja skannaa -palvelun käyttöaste oli viime vuonna Espoossa toimivan Olarin Prisman jälkeen toiseksi korkein koko ketjussa. Viime vuonna käyttökertoja Kuopion Prismassa oli kaiken kaikkiaan liki neljäsataa tuhatta, ja tänä vuonna luku tulee mitä todennäköisimmin olemaan suurempi. Skannerit ovat ahkerimmin liikkeellä perjantaisin ja lauantaisin, käyttöhuippujen ajoittuessa iltapäiviin kello 16 tienoille.

Itsepalvelukassojen käytössä Kuopiossa ollaan Prisma-ketjun kärkipaikalla. Vuonna 2023 kaikista kassatapahtumista 53 prosenttia toteutui itsepalvelukassoilla. Näinä päivinä itsepalvelukassojen määrä kasvaa viidellä, yhteensä kahteenkymmeneen. Uusista itsepalvelukassoista neljä on asiakkaiden toivomia hihnallisia kassoja.

Tahallisten ja tahattomien väärinkäytösten vuoksi itsepalvelukassojen alueelta poistumista on rajoitettu porteilla. Sari Asikainen esittelee portin avaavaa viivakoodilappua, jonka kassa tulostaa kuitittoman palvelun valinneelle asiakkaalle.

Uutena palveluna käyttötavaran myymälänouto

Prismassa myös verkkokauppa-asiakkaiden määrä kasvaa. Ruoan verkkokauppa eli S-kaupat-palvelu on vakiinnuttanut paikkansa yhtenä asiakkaiden arjen helpottajana, vaikka talon kokonaismyynnistä verkko-ostamisen osuus on edelleen vaatimaton, vajaat kolme prosenttia. Viikoittain ruokatilauksia Prismasta tekevät silti jo sadat kuopiolaisperheet. Suomalaisille tyypilliseen tapaan Pohjois-Savossakin suositaan kotiinkuljetuksen sijasta ostosten noutamista myymälästä.

Viime joulukuussa Kuopion Prismassa starttasi noutopalvelu myös käyttötavarapuolen ostoksille. Prisma.fi-myymälänouto on uusi toimitustapa, jossa asiakas valitsee ja maksaa tuotteet verkossa. Tuotteet ovat noudettavissa myymälästä viimeistään 12 tunnin kuluttua tilauksesta, käytännössä usein tunnin, parin sisällä. Myymälänouto on asiakkaille maksuton, nopea ja luotettava vaihtoehto, eivätkä paketit uudelleenohjaudu eri toimipaikkaan.

Kun tilaus on noudettavissa, asiakas saa tekstiviestin, jossa kerrotaan lokerokoodi sekä noutopaikka. Valmiita tilauksia säilytetään kolme päivää. Bonuksen saaminen ostoksista edellyttää tilauksen tekemistä kirjautuneena.

Heti käynnistyessään joulun alla käyttötavaran myymälänouto osoittautui Kuopion Prismassa erittäin suosituksi palveluksi, jonka asiakkaat löysivät saman tien. Päivätasolla tilauksia tuli ensimmäisinä viikkoina jopa lähes sata päivässä, suosituimpina tuoteryhminä odotetusti lelut. Myymälänoutoa on asiakkaat ovat hyödyntäneet kaikissa tuoteryhmissä, yksittäisistä kirjoista, merinovillakerrastoista, lumityökaluista ja suksipaketeista isoihin kodinkoneisiin. Tilauksia kerätään arjen keskelläkin päivittäin useita, mutta kovimpien tilauspiikkien uskotaan jatkossa ajoittuvan joulun ohella asiakasomistajapäiviin sekä äitien- ja isänpäivään.

– Käyttötavarapuolella myymälänoutoon tilataan yleensä vain yksi tai muutama tuote. Keräily on nopeaa ja sitä voidaan tehdä useammalle asiakkaalle yhtä aikaa, Niko Heinonen toteaa.

Nang Tharaphy Win muistuttaa, että myymälänouto on ekologinen toimitustapa, sillä tuotteet laitetaan noutolokeroon sellaisenaan, ilman turhaa pakkaamista. Käyttötavaroiden myymälänoudoille on palvelun suosion myötä tilattu jo toinen lokerikko Prisman noutopisteeseen.

Sähköiset hintanäytöt tulossa koko taloon

Digitaalisuuden vahvistuminen tulee näkymään myös hyllynreunojen hintanäytöissä, jotka tullaan vaihtamaan PeeÄssässä ja koko S-ryhmässä sähköisiksi Prismoista ja suurimmista S-marketeista aloittaen.

Hintaetikettien digitalisointi tuo mukanaan paljon hyviä asioita. Myyjät pystyvät keskittymään aiempaa paremmin asiakkaiden palveluun, kun heidän työtehtävistään jää pois rutiininomainen paperisten etikettien tulostaminen ja paikalleen asettaminen. Paperiakin säästyy valtavasti, kun diginäyttöihin hintamuutokset päivittyvät automaattisesti. Kuopion Prisman kokoluokassa hintamuutoksia ylös- tai alaspäin tapahtuu tuhannesta pariin tuhanteen viikoittain.

Sähköisten hintanäyttöjen yksi oivallinen ominaisuus on vilkkumistoiminto, joka auttaa esimerkiksi verkkokaupan keräilijää, asiakkaan kaipaamaan tuotteen etsijää ja päiväyksien tarkistajaa hänen työssään.

– Hedelmä- ja vihannesosastollamme sähköiset hintanäytöt ovat olleet käytössä jo pari vuotta. Kesään mennessä ne tulevat kaikille muillekin osastoillemme, Lea Seppänen kertoo.

Kuopion Pitkälahdessa on viime päivinä ihmetelty S-marketin ja Prisma Raudan uudistustöitä.
– Emme ole luopumassa mistään palveluistamme Pitkälahdessa. Päinvastoin kehitämme S-marketin, Prisma Raudan ja ABC:n palveluja vastaamaan paremmin asiakasomistajiemme tarpeisiin, marketpäällikkö Laura Salminen, myymäläpäällikkö Kari Hartikainen ja ryhmäpäällikkö Hanni Isotalo painottavat.

Teksti: Kristiina Tammitie | Kuvat: Pentti Vänskä

Pitkälahdessa on myynniltään yksi Suomen suurimmista S-marketeista, joka saa nyt kaivattua lisätilaa ja uusia palveluja. S-marketin merkittävin uudistus on Ruokatori liha-, kala- ja valmisruokavalikoimineen. Ruokatorin tuotteistuksesta ja asiakaspalvelusta tulevat vastaamaan PeeÄssän pitkäaikaiset paikalliset yhteistyökumppanit. Ruokatorin viereen sijoittuu lisäksi sushibaari Prismoista tutulla toimintamallilla.

– Uudistuksen myötä valikoimamme laajentuvat erityisesti tuoretuotteissa, kuten juustoissa, välipalatuotteissa ja leipomotuotteissa. Paistopiste pysyy nykyisen laajuisena, ja myös ruoan verkkokauppapalvelut säilyvät ennallaan, marketpäällikkö Laura Salminen kuvailee.

Jatkossakin ympäri vuorokauden avoinna olevan myymälän mittava uudistus on aloitettu tammikuussa. Näillä näkymin se saadaan valmiiksi kesäkauppaan, todennäköisesti toukokuussa.

– Remontissa hyödynnetään kaikki nykyiset hyväkuntoiset kalusteet. Niiden lisäksi meille tulee valikoimien laajentumisen myötä lisää hiilidioksidilla toimivia ovellisia kylmäkalusteita, joiden lauhdelämpö ohjataan kiinteistön lämmitykseen, marketpäällikkö Laura Salminen kertoo.

 

Prisma Rauta pysyy ja uudistuu

Prisma Raudan puolella muutostyöt ovat jo pidemmällä. Uudistuneen Prisma Raudan avajaisia päästään juhlimaan helmikuun lopulla.

– Tarjoamme jatkossakin kattavat rautakaupan palvelut, tuotevalikoimia jatkuvasti kehittäen. Teemme entistä enemmän meidän näköistä, omien paikallisten asiakkaidemme tarpeisiin mahdollisimman hyvin vastaavaa rautakauppaa. Palvelemme entiseen malliin pohjoissavolaisia sisustajia ja rakentajia, sekä kuluttajia että yritysasiakkaita, selvittää myymäläpäällikö Kari Hartikainen.

Myymälässä on tehty uudelleenjärjestelyjä ja viilattu valikoimia.

– Valikoimiimme kuuluvat edelleen rakennustarvikkeet ja työkalut, sisä- ja ulkomaalit, tapetit, laatat ja lattiamateriaalit sekä lemmikkieläinten ruoat. Kevään aikana avautuu myös uudistettu puutarhamyymälä.

Prisma Raudan hyllyiltä on karsittu heikosti liikkuneita sekä sellaisia tuotteita, joista on hyvät valikoimat PeeÄssän muissa kaupoissa lähialueella.

– Esimerkiksi lemmikkieläinten ruoista olemme poistaneet seinän toiselta puolelta S-marketista löytyvät merkit. Jätimme meiltä pois myös verhot ja matot, joita asiakasomistajamme ovat tottuneet ostamaan Prismasta.

– Olemme täällä asiakkaitamme varten, ja haluamme jatkossakin tarjota PeeÄssän asiakasomistajille rautakaupan palvelut, vakuuttaa Prisma Raudan myymäläpäällikkö Kari Hartikainen.

Prisma Raudan valikoimiin kuuluu edelleen muun muassa puutavara, kuten kaikki muutkin rakennus- ja sisustustarvikkeet.

 

Pizzapöytä ja herkkuasema tulossa

Pitkälahden uudistus- ja kehittämistoimet ulottuvat myös ABC-liikennemyymälään, ensimmäiseksi keittiöön.

– Lattia- sekä lvi- ja ilmastointiremontin vuoksi keittiö on poissa käytöstä viikolla neljä eli 22.–29.1. Tuona aikana keittiössämme ei voida valmistaa lämmintä ruokaa, mutta kahvilatuotteita saa keskeytyksettä, kertoo ABC-ryhmäpäällikkö Hanni Isotalo.

Hiihtolomien jälkeen ABC Pitkälahteen tulee noutopöydän, à la carten ja burgerien rinnalle pizzapöytä. Tarjolla on joka päivä viittä erilaista uunituoretta pizzaa. Pizzoja paistetaan sekä talon omien reseptien että asiakkaiden toiveiden mukaisesti, ja syödä saa niin paljon kuin mieli tekee. Paikan päällä valmistettavat pizzat taipuvat vaivattomasti myös take away -herkuiksi.

– Pizzapöytä täydentää noutopöydän valikoimaa ja mahdollistaa buffetruokailun iltaan saakka. Asiakkaamme ovat toivoneet pizzaa jo pitkään, joten olemme todella iloisia voidessamme keittiön muutoksien myötä vastata tähän kysyntään.

Lisäksi Pitkälahdessa testataan sisäänkäynnin läheisyyteen sijoittuvaa herkkuasemaa.

– Tuotevalikoima rakentuu makeisista, sipseistä, kylmistä juomista ja jäätelöistä, eli juuri niistä tuotteista, joista ostetaan yleensä automatkoille. Meidän lisäksi herkkuasemaa pilotoidaan ABC-liikennemyymälöissä Heinolassa ja Hämeenlinnassa.

 

PeeÄssän palvelut Pitkälahdessa:

Kangaslammilla on totuteltu marraskuulta lähtien siihen, että kaupassa voi käydä kelloon katsomatta, vaikka keskellä yötä.
– On hienoa, että PeeÄssä etsii uusia tapoja ylläpitää palveluja myös pienillä paikkakunnilla. Salella on todella iso merkitys kyläläisille niin ostos- kuin kohtaamispaikkana, Kangaslammin kyläyhdistyksen puheenjohtaja Olli-Pekka Kähkönen toteaa.

Teksti: Kristiina Tammitie | Kuvat: Pentti Vänskä

 

Marraskuun lopulla avattu Kangaslammin uusi Sale on moderni ja kompakti hybridimyymälä, johon voi poiketa ostoksille 24/7, päivästä ja kellonajasta riippumatta. Vastaavantyyppistä, maaseututaajamassa osin itsepalveluna toimivaa myymälää ei PeeÄssässä, tai edes S-ryhmässä ole aiemmin ollut.

Uuden aikakauden Salessa on talviaikaan ja sesonkien ulkopuolella yleensä töissä yksi myyjä, joka hoitaa tuotteiden hyllyttämisen ja palvelee asiakkaita normaaliin tapaan kello 10–18. Kun henkilökuntaa ei ole paikalla, kauppaan pääsee sisään pankkikortilla ja ostosten maksaminen tapahtuu itsepalvelukassalla.

 

Ihan parasta palvelua

Salen yhteydessä on kyläläisille tarkoitettu kokoontumistila, jossa on pöytiä ja tuoleja sekä asiakas-wc. Kyläyhdistyksen infonäytöllä pyörii tietoa paikallisista tapahtumista ja muista tärkeistä asioista. Moni asiakas on ottanut tavakseen hakea myymälän puolelta kahviautomaatista kupposen ja tulla pöytien ääreen sitä nauttimaan.

– Sale on kylän sydän, jossa tehdään ostokset, mutta myös istutaan alas kahvittelemaan ja rupattelemaan tuttujen kanssa. Asiakkaamme todella arvostavat sitä, että PeeÄssä säilyttää ja kehittää Kangaslammin kauppapalveluja ja vahvistaa samalla yhteisöllisyyttä, myyjä Tuula Mälkki hymyilee.

– Kaupalla on todella iso merkitys meidän kylälle, sekä ostos- että kohtaamispaikkana. Muuten lähin ruokakauppa löytyisi reilun parinkymmenen kilometrin päästä Varkaudesta, kyläyhdistyksen puheenjohtaja Olli-Pekka Kähkönen lisää.

Tuula kertoo, että uusi Sale on lisännyt tuttujen asiakkaiden tyytyväisyyttä, ja tuonut mukanaan myös uusia kasvoja kaupalle.

– Alkuun hämmennystä herätti se, että sisään pääsi aina vain pankkikortilla, mutta pian käytäntöä muutettiin niin, että ulko-ovet aukeavat automaattisesti silloin, kun myyjä on paikalla. Etenkin nuoremmat asioivat mielellään myös itsepalveluna iltaisin ja öisin. Eräs asiakas juuri totesi, että tällainen myymälä on ihan parasta, ja se olisi pitänyt keksiä jo kauan sitten.

 

Prisman valikoima noutolokerikon päässä

Uuden Salen tuotevalikoima on entiseen myymälään verrattuna jonkin verran laajempi. Vieläkin kattavampaa valikoimaa kaipaaville on tarjolla mahdollisuus tilata ostokset Varkauden Prisman ruoan verkkokaupasta ja hakea ne Salen noutopisteestä. Tilaukset Prismasta Kangaslammille ovat lisääntyneet sitä mukaa, kun ihmiset ovat uskaltautuneet kokeilemaan palvelua. Tilauksen Saleen voi tehdä S-kaupat.fi -verkkosivuilla tai S-kaupat-sovelluksella tiistaille, keskiviikolle tai perjantaille, edellisenä aamuna kello yhdeksään mennessä.

Olli-Pekka Kähkönen kertoo testanneensa Prisman verkkokauppapalvelua joulun aikaan. Kokemus oli varsin positiivinen.

– Ei tarvinnut lähteä tuskailemaan Prisman ruuhkaan, eikä keräilystä ja kuljetuksestakaan veloitettu 2,50 euroa enempää. Tulen hyvin todennäköisesti käyttämään palvelua jatkossakin, ainakin silloin, kun ostettavaa on enemmän. Arjessa minulle riittävät Salen valikoimat oikein hyvin, hän arvioi.

 

Vuoro- ja päivystystyön tekijän pelastus

Saleen ovat tyytyväisiä myös joku vuosi sitten Varkaudesta Kangaslammille muuttaneet Maria Alanen ja Jan Syrjälahti.

– Vuoro- ja päivystystyötä tekevän kannalta on hienoa, että pystyy käymään kaupassa mihin aikaan itselle parhaiten sopii. Alkuun piti tietysti vähän ihmetellä, mutta kauppaan sisään meneminen ja asiointi on kyllä helppoa ja sujuvaa, eikä ainakaan omalle kohdalleni ole osunut mitään teknisiä ongelmia, Jan kehuu.

Maria sanoo, että uusi Sale on todella helpottanut elämää nelilapsisessa perheessä, jossa esikoinen on seitsemänvuotias ja nuorimmainen täyttää tänä vuonna kolme vuotta.

– Jos vaipat loppuu illalla tai on jotain ruokatarpeita, voi aina poiketa kauppaan. Entistä vähemmän on ollut tarvetta käydä Varkauden Prismassa, jossa olemme aiemmin tehneet pääosan ostoksistamme. Ja onhan aina mahdollista tehdä tilaus Prisman verkkokaupasta, jota aiomme lähiaikoina kokeilla.

 

Terassi rakennetaan keväällä

Salen ulkoalue saadaan valmiiksi kesään mennessä. Myymälän edustalle tulee terassi, jota päästään rakentamaan, kun lumet ovat sulaneet. Keväällä tehdään piha-alue muutenkin valmiiksi asvaltointeineen ja parkkiruutujen maalauksineen.

– Kyläyhdistys järjesti aiemmin vanhan Salen terassilla kesäaikaan joka toinen viikko tori-iltoja, jotka houkuttelivat paikalle parhaimmillaan satakunta henkeä. Sale on toiminut keskuspaikkana myös kyläyhdistyksen järjestämien Kangaslampi-päivien aikana. Hienoa, jos ja kun tämä perinne jatkuu kesän tullen myös uuden Salen aikana. Sitten pidetään melkomoiset avajaiset, kun terassi valmistuu, Olli-Pekka Kähkönen kaavailee.

Tori-illoissa on ollut vaihtelevasti erilaista ohjelmaa markkinahengessä, musisointia unohtamatta. Tapahtuvat ovat tärkeitä sekä kylän vakituisille asukkaille että mökkiläisille, joiden rantautuminen Kangaslammille kaksin- tai jopa kolminkertaistaa asukasmäärän kesäkuukausiksi.

Uuden Salen ansiosta Kangaslammilta lähdetään entistä harvemmin Varkauteen kaupoille. Itse asiassa liikkuminen on kääntynyt Salen ympärivuorokautisen asiointimahdollisuuden ansiosta vastakkaiseen suuntaan. – Varkaudesta käydään täällä ostoksilla yöaikaan, jolloin kaupungissa ei ole yhtään kauppaa auki, myyjä Tuula Mälkki ja kyläyhdistyksen puheenjohtaja Olli-Pekka Kähkönen tietävät.

Maria Alanen ja Jan Syrjälahti ovat tyytyväisiä uuden Salen valikoimiin ja ennen kaikkea 24/7 asiointimahdollisuuteen. Tällä kertaa kauppareissulla mukana Antton, Alina ja Eemi. Joukosta puuttuu lapsista toiseksi vanhin Emmiina.

Lähijohtamisen perusvalmennus on S-ryhmän oma monipuolinen valmennusohjelma. Etsimme valmennettavia vähittäiskaupan toimialalta. Valmennuksen tehtävänä on tukea esihenkilöpolun alkua ja antaa perusvalmiudet toimia S-ryhmässä esihenkilönä.

Kenelle? 

– Olet rohkea ja omaat haasteita pelkäämättömän asenteen.

– Sinulla on intoa asiakaspalveluun ja tuloksen tekemiseen.

– Haluat kehittyä ihmisten johtamisessa PeeÄssän arvojen mukaisesti #tunteella #toimeliaasti #ylpeästi #yhdessä.

Vaatimus:

– Valmennus on tarkoitettu AMK-tutkinnon suorittaneille tai pian valmistuville sekä muun kaupan alan ammatillisen tutkinnon suorittaneille, joilla on jo alan työkokemusta.

Alkaa: 30.1.2024.

Kesto: noin. 1 vuotta.

Lue lisää valmennuksen sisällöstä, tavoitteista ja aikataulusta nettisivuilta.

Valmennus on suunnattu liiketoiminnan yksiköiden esihenkilö tehtäviin suuntautuville henkilöille ja aloitteleville esihenkilöille.

Kehittyäkseen valmennuksen osallistuja tarvitsee tuekseen motivoituneen esihenkilön/tutorin, joka mahdollistaa oppimisen työpaikalla.

Valmennuksessa pääset tutustumaan monipuolisesti eri työtehtäviin ja työskentelet useassa eri toimipaikassamme. Valmennus auttaa saavuttamaan laaja-alaiset, käsitteelliset ja taidolliset valmiudet, joiden avulla päällikkö pystyy toimimaan vähittäiskaupan esihenkilötehtävissä. Lisäksi tutustut S-ryhmän toimintatapoihin, liikeideoihin ja konsepteihin sekä opit hyödyntämään lähijohtamisessa tarvittavia järjestelmiä ja tunnuslukuja. Valmistuneilla on mahdollisuus työskennellä kaupan esihenkilötehtävissä Osuuskauppa PeeÄssässä.

Valmennukseen sisältyy käytännön työssäoppimisen lisäksi 14 lähiopetuspäivää, Valmennus toteutetaan yhteistyössä S-ryhmän Jollas Instituutin kanssa. Käytännön jaksot suoritetaan PeeÄssän toimipaikoissa. Koulutettavan kanssa solmitaan vakituinen, kokoaikainen työsuhde Osuuskauppa PeeÄssään ja valmennuksen ajalta maksetaan palkkaa. Lisäksi saat käyttöösi PeeÄssän ja S-ryhmän kattavat henkilöstöedut.

Täytä sähköinen hakemus 22.12.2024 mennessä.

 

Lisätietoja tehtävästä antaa kaupan puolen kenttäpäällikkö Jetta Pöyhönen puh. 050 3052082, jetta.poyhonen@sok.fi.

Kuopion markkina jatkaa kasvuaan ja osana PeeÄssän marketkaupan verkoston kehitystä kehitämme toimintaa myös Kuopion Pitkälahdessa. Parantaaksemme asiakasomistajien palveluita, olemme aloittaneet Pitkälahdessa muutostyöt.

Pitkälahti nähdään hyvänä kauppapaikkana ja toimintoja kiinteistössä halutaan kehittää edelleen. Nykyisin kiinteistössä toimii ABC liikennemyymälä, S-market ja Prisma Rauta. Kauppa- ja ravintolapalveluita tullaan kehittämään nykyisten konseptien puitteissa ja tilojen uudelleen järjestelyillä. Vuokralaisena olevan Savo-Karjalan Lihan toiminta kiinteistössä jatkuu edelleen.

Alueen asiakasomistajille sijainti on loistava ja haluamme kehittää siellä toimintaa edelleen asiakasomistajien tarpeiden mukaan. Pitkälahden S-market on valikoimaltaan jo yksi meidän suurimmista S-marketeistamme. Tuomme muutostöiden myötä myymälään muun muassa Ruokatorin. Olemme laittaneet vireille myös kaavaprosessin, joka mahdollistaa kauppapaikan kehityksen tulevaisuudessa esimerkiksi Prismaksi.

Muutostyöt käynnistyvät tammikuussa ja ne valmistuvat kesäkauppaan. Loppukesän ja alkusyksyn aikana tehdään vielä parkkialueen muutostöitä ja liikennejärjestelyitä.

Vesantolaiset pääsevät tekemään joulun ruokaostoksensa uudessa ja upeassa S-marketissa.
– Kyllä on hieno asia, että PeeÄssä uudistaa kauppojaan ja pitää huolta, että meillä on täällä maaseudullakin kunnolliset ja nykyaikaiset palvelut, Vesannon S-marketin avajaisiin Tervosta ajelleet Anneli ja Niilo Nousiainen kehuivat.

Teksti: Kristiina Tammitie | Kuvat: Pentti Vänskä

 

­– Ajelemme Vesannolle ruokaostoksille joka viikko. On aina tykätty käydä täällä S-marketissa ja varmasti vielä enemmän, kun kovasti odotettu uusi kauppa on tänne nyt saatu avattua. Näyttää niin valoisalta, avaralta ja siistiltä. Ja kaikki tavarat hyvin esillä, Nousiaiset jutustelivat.

He ovat seuranneet tarkasti uuden myymälän valmistumista Vesannon ohella tietenkin myös omalla kylällä Tervossa sekä Kuopioon mennessä matkan varrelle osuvassa Karttulassa. Karttulan S-marketin ja Tervon Salen avaukset ajoittuvat maaliskuulle.

– Se on sitten kevään korvalla yhtä juhlaa. Täytyy antaa osuuskaupalle iso kiitos, että pitävät huolta myös meidän maaseutuihmisten palveluista, Niilo totesi.

 

Kylän ainoa kauppa

Samaa miettivät uuden myymälän käytävällä kohdanneet Tarja Halonen ja Ritva Lyytinen.

– Kieltämättä oli aika yllättävää kuulla, että tänne tulee ihan uusi S-market, kun on kyse kylän ainoasta kaupasta, jossa ihmiset käy joka tapauksessa, onpa se vanha tai uusi. Mutta tietysti on todella hieno asia, että PeeÄssässä panostetaan ja kehitetään palveluja tasapuolisesti, maaseutua unohtamatta.

Vanha myymälä oli kaksikon mielestä ainakin asiakkaan silmin edelleen toimiva.

– Mutta ilmeisesti se oli kuitenkin järkevämpää purkaa kuin korjata. Olihan siinä paljon käyttämätöntä tilaa ja varmasti energiakustannukset putoavat valtavasti. Rautapuolta ovat monet kaivanneet, mutta eihän se kuulu S-marketiin. Ihan ymmärrettävää, että keskitytään ruokakauppaan, joka on kuitenkin se tärkein asia kyläläisille.

Tarja Halonen kertoi ostavansa kaikki päivittäistavarat aina oman kylän S-marketista.

– En edes osaa käydä muualla, kun lapsuuden kotikin on 20 metrin päässä kaupalta.

 

Hintataso, kattava valikoima ja hyvä palvelu kärjessä

Vesannolla tehtiin aiemmin tänä vuonna kyselytutkimus, jolla haluttiin ennakkoon selvittää, mitä asiakasomistajat uudelta myymälältään odottavat ja toivovat. Kaikkein tärkeimmäksi nousi hintataso, mutta heti perässä tulivat kattava valikoima, hyvä palvelu, ostamisen helppous, myymälän sijainti sekä Bonus/keskittäminen.

Tuotevalikoiman tärkeimpänä ominaisuutena nähtiin se, että perustuotteita on saatavilla edulliseen hintaan. Seuraavaksi tärkeimpinä asioina pidettiin lähialueella tuotettujen tuotteiden tarjontaa ja valikoimien ja vaihtoehtojen monipuolisuutta.

­– Näihin toiveisiin haluamme vastata uudessa myymälässämme mahdollisimman hyvin, marketpäällikkö Maarit Hytönen-Häkkinen lupaa.

Nousiaisilla, 82-vuotiaalla Annelilla ja 91-vuotiaalla Niilolla, on S-Etukortit ahkerassa käytössä. – Ajellaan milloin minnekin, jos ei muuta niin aamukahville, esimerkiksi Pitkälahden tai Viitasaaren ABC:lle, he kertoivat.

Ilppo Ahonen oli uuden kaupan ensimmäinen asiakas kassalla. Häntä palveli Vappu Askola.

Ritva Lyytinen ja Tarja Halonen haaveilevat laajasta neulelankavalikoimasta, mutta ymmärtävät, että kaikkea ei voi saada. – Hyvä näinkin, että saa peruslangat omasta S-marketista.

S-market Vesannon asiakkaiden mielestä hedelmä- ja vihannesosaston tärkein asia on tuotteiden laatu.

S-marketin tuotevalikoimaa on päivitetty vastaamaan entistä paremmin asiakkaiden tarpeisiin ja toiveisiin. Yksittäisiä tuotetoiveita voi käydä tekemässä osoitteessa sinuntoive.fi

 

Henkilökunnan omissa käsissä -tuuletus hetki ennen uuden marketin ovien avautumista.

– Hyvin on vanhan myymälän lopettaminen ja uuden avausvalmistelu sujunut. Nyt hyvällä mielellä kohti uutta. Tehdään entistä parempaa kauppaa meidän omille, tutuille asiakkaillemme, porukka hehkutti.

 

Vesannolle avattiin torstaina 30.11.2022 klo 10 upea, trendikäs ja moderni, mutta silti myös kotoisa, läheinen ja lämminhenkinen S-market. Uudessa myymälässä on korostettu ostamisen helppoutta, käytännöllisyyttä, laatua ja monipuolisuutta.

Valikoimaa lähialueen asukkaiden tarpeiden mukaan

Valikoimien rakentamisessa on huomioitu alueen kotitalouksien koko ja väestön ikäjakauma, samoin asukkaiden toiveet ja odotukset, joita selvitettiin loppukesän aikana kyselytutkimuksella.

Vesannon alueen asiakasomistajille tehtiin kyselytutkimus, joilla haluttiin ennakkoon selvittää, mitä asiakasomistajat uudelta myymälältään odottavat ja toivovat. Vesannolla kaikkein tärkeimmäksi asiaksi vastaajat nostivat edullisen hintatason. Heti perässä tulivat hyvä palvelu, ostamisen helppous, kattava valikoima, Bonus/keskittäminen sekä myymälän sijainti. Valikoimien osalta edullisen hinnan lisäksi toivottiin lähituotteiden tarjontaa sekä valikoimien ja vaihtoehtojen monipuolisuutta. Näihin toiveisiin uudessa myymälässä halutaan vastata mahdollisimman hyvin. Toivomme tietenkin edelleen palautetta myymälästä ja valikoimasta, kertoo ryhmäpäällikkö Timo Heiskanen PeeÄssältä.

Vastuullinen investointi

Vastuullinen rakentaminen on lähtökohtana kaikissa PeeÄssän investoinneissa. Ovellisissa kylmäkalusteissa käytetään ympäristölle haitatonta kylmäainetta, ja hiilineutraaliutta vahvistavat myös sähköä omaan käyttöön tuottavat aurinkopaneelit. S-market Vesanto ei tuota lainkaan hiilidioksidipäästöjä ympäristöystävällisen kylmätekniikan, lämmön talteenoton, maalämmön hyödyntämisen sekä uusiutuvan energian ansiosta. Vesannon investointi on kokonaisuudessaan noin 4 miljoonaa euroa.

­- Olemme jatkaneet tänä vuonna rivakkaa investointitahtia, panostaen erityisesti Pohjois-Savon maaseutupaikkakuntien päivittäistavarakaupan palveluihin. Marraskuussa on päästy juhlimaan peräti kolmeen kertaan täysin uuden myymälän avajaisia, kertoo PeeÄssän vähittäiskaupan toimialajohtaja Jouni Ruotsalainen.

Reilun tuhannen asukkaan Kangaslammille on luvassa niin uutta ja ihmeellistä, ettei vastaavaa ole aiemmin nähty. Osuuskauppa PeeÄssä avaa Varkauden Kangaslammille S-ryhmän ensimmäisen maaseututaajamaan sijoittuvan Salen, joka tulee toimimaan osa-aikaisesti itsepalvelumyymälänä.

Osuuskauppa PeeÄssä osti Kangaslammin Salen uuden kiinteistön Etelä-Karjalan Osuuskaupalta, jossa se toimi Sale Ruoholampena. Rakennus on moduulirakenteinen, joka mahdollistaa sen purkamisen ja pystyttämisen uudelleen. Rakennus siirrettiin syyskuun lopulla Kangaslammille rekkakuljetuksena Lappeenrannasta. Elementtirakenteinen myymäläkiinteistö on pystytetty entisen Salen taakse.

Varkauden Kangaslammille perjantaina 24.11.2023 klo 10 avattava Sale toimii osa-aikaisesti itsepalvelumyymälänä. Salessa on ainakin talviaikaan ja sesonkien ulkopuolella yksi myyjä, joka hoitaa tuotteiden hyllyttämisen ja palvelee asiakkaita normaaliin tapaan kello 10–18. Myymälässä voi kuitenkin asioida 24/7. Sisään myymälään pääsee pankkikortilla ja ostosten maksaminen tapahtuu itsepalvelukassalla. Tarvittaessa asiakas saa puheyhteyden henkilökuntaan nappia painamalla. Myymälässä on tavanomaista kattavampi kameravalvonta, eikä siellä myydä itsepalvelun tunteina ikärajavalvottuja tuotteita. Myymälän yhteyteen tulee myös asiakas-wc sekä kyläyhdistyksen kanssa suunniteltu kokoontumistila terasseineen.

­- Uuden ajan hybridimyymälässä on myyntipinta-alaa hieman aiempaa enemmän, joten päivittäistavaravalikoima kasvaa. Lisäksi Saleen tulee Varkauden Prisman ylläpitämä ruoan verkkokaupan noutopiste, joten ruokaa voi myös tilata Prisman laajasta valikoimasta. Noutolokerikon kanssa samaan tilaan sijoittuvat Postin pakettiautomaatit, kertoo ryhmäpäällikkö Jetta Pöyhönen PeeÄssältä.

 

Edelläkävijyyttä toimialallaan

Kangaslammille avattava, maaseutuympäristöön sijoittuva, itsepalvelumyymälä on ensimmäinen sekä PeeÄssässä että koko S-ryhmässä. Se on herättänyt kaupparyhmän sisällä paljon kiinnostusta ja muissa osuuskaupoissa suunnitellaan jo tutustumiskäyntejä Kangaslammille.

Kehittelemme uudenlaisia, nykyaikaisia ja kustannustehokkaita tapoja tarjota palveluja tulevaisuudessa pienimmilläkin paikkakunnilla. Tämä investointi tulee olemaan PeeÄssän ensimmäinen uuden ajan investointi. Tavoitteenamme on olla edelläkävijä toimialallamme ja sitä tämä Kangaslammen uuden ajan myymälä nimenomaan on. Kangaslammilta saatujen kokemusten perusteella arvioidaan, onko tässä yksi tapa, jolla voimme osaltamme pitää maaseutua vireänä, jota jo yritysmuotomme meiltä edellyttää. Kangaslammella kerätään kokemuksia tämän tyyppisestä kaupasta, PeeÄssän vähittäiskaupan toimialajohtaja Jouni Ruotsalainen kertoo.

Nykyinen Sale-kiinteistö oli palvellut alueen asiakkaita jo useamman vuosikymmenen ajan ja oli tullut käyttöikänsä päähän. Kangaslammin kauppapalvelut on tunnistettu erittäin tärkeäksi alueen asiakasomistajille, joten haluamme säilyttää palvelut alueella. Päätökseen investoinnista vaikutti vahvasti myös alueen asiakkaiden asiakastyytyväisyys, Jouni viestittää.

 

PeeÄssä on jatkanut tänä vuonna rivakkaa investointitahtiaan, panostaen erityisesti Pohjois-Savon maaseutupaikkakuntien päivittäistavarakaupan palveluihin. Marraskuussa päästään juhlimaan peräti kolmeen kertaan täysin uuden myymälän avajaisia.

 

Lue lisää:

Kolmien avajaisten marraskuu

Varkauden Kangaslammille ensimmäinen maaseututaajaman itsepalvelu-Sale

”Hinnat on small ja hymyt on larget, se on meidän S-market”

Uusi Sonkajärven S-market avataan 1.11.2023 -Myymälä rakennettiin yhteistyössä Ylä-Savon ammattilaisten kanssa

Pienistä hinnoista ja isoista hymyistä tunnettu S-market avattiin marraskuun 1. päivänä Sonkajärvelle. Koko kylä näytti olevan liikkeellä, sen verran tiivis oli tunnelma heti ovien avautuessa aamukymmeneltä. 

Teksti Kristiina Tammitie | Kuvat Pentti Vänskä

Marketpäällikkö Mira Lindroos esittelee avajaisten kunniaksi teetettyä kangaskassia. Ensimmäiset 150 asiakasta sai Sonkajärvi-kassin tuotteilla täytettynä.

– Tämä teksti tuli eräältä asiakkaaltamme, joka oli bongannut sen jostakin. Kasseja jaetaan yhteensä 400, joten niitä tullaan varmasti näkemään jatkossa kylänraitilla paljon, Mira arvelee.

 

– Ihanaa, kun kaikki on uutta, avaraa, valoisaa ja toimivaa. Olemme saaneet ihan uuden työpaikan, Varpu Sirviö, Petra Sipola, Mira Lindroos, Kati Kärkkäinen ja Pirkko Tissari iloitsevat.

Uutta on muun muassa kahvi- ja mehukone, itsepalvelukassa sekä kylmä hyllypääty annosmehuille ja kylmille kahvijuomille. Valikoimia on viilattu vastaamaan aiempaa paremmin sonkajärveläisten tarpeisiin ja lisäyksiä tehdään asiakastoiveita kuunnellen.

– Merkittävä asia on myös myymälän energiatehokkuus. Ovellisissa kylmäkalusteissa käytetään ympäristölle haitatonta kylmäainetta, ja hiilineutraaliutta vahvistavat myös sähköä omaan käyttöön tuottavat aurinkopaneelit.

 

Uusi S-market on yläsavolaisen työn ja tekemisen taidonnäyte, kyläläisten oma kauppa aidoimmillaan. Myymäläelementit on tehty Omatalo Oy:n talotehtaalla. Niiden rakentamisessa ja kuljetuksessa sadan metrin päähän minimoitiin päästöt ja maksimoitiin paikallisuus.

Omatalon väki kävi heti avauksen ensitunteina katsomassa, miltä omin käsin rakennettu kauppa näyttää valmiina.

– Kyllä täytyy sanoa, että hyvältä. Pitää tulla illalla vielä paremmin tutustumaan. Tässähän sitä kaupassa aina käydään, niin äkkiä tulee tavaroitten järjestys tutuksi, Kari Laukkanen ja Mika Kainulainen sanailivat.

Sonkajärveläinen Hannu Keränen on kolmatta kautta PeeÄssän hallintoneuvoston jäsen.

– Onhan tämä valtavan iso asia Sonkajärvelle. Päällimmäisenä ihmisillä on kiitollisuus siitä, että PeeÄssä investoi pienillekin maaseutupaikkakunnille, vie aluetta eteenpäin, uskoo sen voimaan ja huolehtii ihmisten hyvinvoinnista.

S-market-investointia aikaistettiin alkuperäisestä suunnitelmasta.

– Oli viimeisiä aikoja rakentaa uusi, koska vanha myymälä oli yksinkertaisesti tiensä päässä. Nyt väki on hyvin tyytyväistä, eikä moitteita kuulu mistään. Kriittisin kuulemani kommentti oli se, kun joku harmitteli kauppamatkan pidentymistä sadalla metrillä, Hannu naurahtaa.

Sonkajärven Martat huolehtivat avauspäivän kakkukahvitarjoilusta.

– On tässä ollut vilskettä. Ensimmäisen tunnin aikana kakkua on mennyt jo pari sataa palaa. Kyllä ovat ihmiset kovasti tyytyväisiä näkemäänsä, paikallisen marttaseuran puheenjohtaja Elvi Niskanen arvioi.

– Kyllä uusi on aina uusi. Niin on hulppeeta ja hyvän näköistä. Valoisaa ja selkeää, avarat käytävät ja tuotteet löytyivät helposti. Sekin on yksi kaupan tärkeimpiä asioita, että ihmiset ovat ystävällisiä toisilleen. Hymy ja positiivisuus eivät maksa mitään, Sirkku ja Juhani Korolainen muistuttivat.

Sukevalta Suomäen tilalta avajaisiin olivat tulleet maistattamaan oman tilan mansikkamehua Anu Vartiainen ja Viljami Partanen.

– Perunaa, mehua ja kesällä myös mansikkaa toimitetaan PeeÄssän kauppoihin, Sonkajärven lisäksi Varpaisjärvelle, Lapinlahdelle ja Iisalmeen, pariskunta vinkkasi.

– Kyllä minua voi kanta-asiakkaaksi sanoa. Tänne houkuttavat edulliset hinnat, Bonusten saaminen ja edelleen sopiva sijainti. Meillä on nyt kaksi komeaa rakennusta rinta rinnan, tien molemmin puolin. Kirjasto ja S-market muodostavat ikään kuin portin Sonkajärvelle, Henri Rönkkö kuvaili.

Reetu Komulainen ja Sanni Huttunen käyvät Sonkajärven lukiota ja tekevät opiskelun lomassa työvuoroja S-marketissa. Avaus osui koulupäivään, mutta pitihän kaupalle poiketa aistimaan ainutkertaista avaustunnelmaa.

– Tosi siistiä on ollut päästä mukaan tällaiseen projektiin. On ollut mielenkiintoista nähdä, miten paljon on laittamista uudessa kaupassa, ennen kuin se on valmis avattavaksi. Uusi myymälä vahvistaa työmotivaatiota, kun olosuhteet ovat kunnossa, Reetu totesi.

– Huippuhyvää työtä on työryhmä tehnyt palvellessaan vanhalla myymälällä asiakkaita ja valmistellessaan samaan aikaan uutta myymälää avauskuntoon. Ihan kympin suoritus, ryhmäpäällikkö Petri Haimakainen kiitteli S-marketin toimeliasta henkilökuntaa. Samaa mieltä oli ilmapallojen jakamiseen avuksi tullut Iisalmen Prisman johtaja Heli Wilska.

– Taas yksi osoitus siitä, että meidän porukassa on voimaa, kaksikko ihasteli.