Kangaslammilla on totuteltu marraskuulta lähtien siihen, että kaupassa voi käydä kelloon katsomatta, vaikka keskellä yötä.
– On hienoa, että PeeÄssä etsii uusia tapoja ylläpitää palveluja myös pienillä paikkakunnilla. Salella on todella iso merkitys kyläläisille niin ostos- kuin kohtaamispaikkana, Kangaslammin kyläyhdistyksen puheenjohtaja Olli-Pekka Kähkönen toteaa.

Teksti: Kristiina Tammitie | Kuvat: Pentti Vänskä

 

Marraskuun lopulla avattu Kangaslammin uusi Sale on moderni ja kompakti hybridimyymälä, johon voi poiketa ostoksille 24/7, päivästä ja kellonajasta riippumatta. Vastaavantyyppistä, maaseututaajamassa osin itsepalveluna toimivaa myymälää ei PeeÄssässä, tai edes S-ryhmässä ole aiemmin ollut.

Uuden aikakauden Salessa on talviaikaan ja sesonkien ulkopuolella yleensä töissä yksi myyjä, joka hoitaa tuotteiden hyllyttämisen ja palvelee asiakkaita normaaliin tapaan kello 10–18. Kun henkilökuntaa ei ole paikalla, kauppaan pääsee sisään pankkikortilla ja ostosten maksaminen tapahtuu itsepalvelukassalla.

 

Ihan parasta palvelua

Salen yhteydessä on kyläläisille tarkoitettu kokoontumistila, jossa on pöytiä ja tuoleja sekä asiakas-wc. Kyläyhdistyksen infonäytöllä pyörii tietoa paikallisista tapahtumista ja muista tärkeistä asioista. Moni asiakas on ottanut tavakseen hakea myymälän puolelta kahviautomaatista kupposen ja tulla pöytien ääreen sitä nauttimaan.

– Sale on kylän sydän, jossa tehdään ostokset, mutta myös istutaan alas kahvittelemaan ja rupattelemaan tuttujen kanssa. Asiakkaamme todella arvostavat sitä, että PeeÄssä säilyttää ja kehittää Kangaslammin kauppapalveluja ja vahvistaa samalla yhteisöllisyyttä, myyjä Tuula Mälkki hymyilee.

– Kaupalla on todella iso merkitys meidän kylälle, sekä ostos- että kohtaamispaikkana. Muuten lähin ruokakauppa löytyisi reilun parinkymmenen kilometrin päästä Varkaudesta, kyläyhdistyksen puheenjohtaja Olli-Pekka Kähkönen lisää.

Tuula kertoo, että uusi Sale on lisännyt tuttujen asiakkaiden tyytyväisyyttä, ja tuonut mukanaan myös uusia kasvoja kaupalle.

– Alkuun hämmennystä herätti se, että sisään pääsi aina vain pankkikortilla, mutta pian käytäntöä muutettiin niin, että ulko-ovet aukeavat automaattisesti silloin, kun myyjä on paikalla. Etenkin nuoremmat asioivat mielellään myös itsepalveluna iltaisin ja öisin. Eräs asiakas juuri totesi, että tällainen myymälä on ihan parasta, ja se olisi pitänyt keksiä jo kauan sitten.

 

Prisman valikoima noutolokerikon päässä

Uuden Salen tuotevalikoima on entiseen myymälään verrattuna jonkin verran laajempi. Vieläkin kattavampaa valikoimaa kaipaaville on tarjolla mahdollisuus tilata ostokset Varkauden Prisman ruoan verkkokaupasta ja hakea ne Salen noutopisteestä. Tilaukset Prismasta Kangaslammille ovat lisääntyneet sitä mukaa, kun ihmiset ovat uskaltautuneet kokeilemaan palvelua. Tilauksen Saleen voi tehdä S-kaupat.fi -verkkosivuilla tai S-kaupat-sovelluksella tiistaille, keskiviikolle tai perjantaille, edellisenä aamuna kello yhdeksään mennessä.

Olli-Pekka Kähkönen kertoo testanneensa Prisman verkkokauppapalvelua joulun aikaan. Kokemus oli varsin positiivinen.

– Ei tarvinnut lähteä tuskailemaan Prisman ruuhkaan, eikä keräilystä ja kuljetuksestakaan veloitettu 2,50 euroa enempää. Tulen hyvin todennäköisesti käyttämään palvelua jatkossakin, ainakin silloin, kun ostettavaa on enemmän. Arjessa minulle riittävät Salen valikoimat oikein hyvin, hän arvioi.

 

Vuoro- ja päivystystyön tekijän pelastus

Saleen ovat tyytyväisiä myös joku vuosi sitten Varkaudesta Kangaslammille muuttaneet Maria Alanen ja Jan Syrjälahti.

– Vuoro- ja päivystystyötä tekevän kannalta on hienoa, että pystyy käymään kaupassa mihin aikaan itselle parhaiten sopii. Alkuun piti tietysti vähän ihmetellä, mutta kauppaan sisään meneminen ja asiointi on kyllä helppoa ja sujuvaa, eikä ainakaan omalle kohdalleni ole osunut mitään teknisiä ongelmia, Jan kehuu.

Maria sanoo, että uusi Sale on todella helpottanut elämää nelilapsisessa perheessä, jossa esikoinen on seitsemänvuotias ja nuorimmainen täyttää tänä vuonna kolme vuotta.

– Jos vaipat loppuu illalla tai on jotain ruokatarpeita, voi aina poiketa kauppaan. Entistä vähemmän on ollut tarvetta käydä Varkauden Prismassa, jossa olemme aiemmin tehneet pääosan ostoksistamme. Ja onhan aina mahdollista tehdä tilaus Prisman verkkokaupasta, jota aiomme lähiaikoina kokeilla.

 

Terassi rakennetaan keväällä

Salen ulkoalue saadaan valmiiksi kesään mennessä. Myymälän edustalle tulee terassi, jota päästään rakentamaan, kun lumet ovat sulaneet. Keväällä tehdään piha-alue muutenkin valmiiksi asvaltointeineen ja parkkiruutujen maalauksineen.

– Kyläyhdistys järjesti aiemmin vanhan Salen terassilla kesäaikaan joka toinen viikko tori-iltoja, jotka houkuttelivat paikalle parhaimmillaan satakunta henkeä. Sale on toiminut keskuspaikkana myös kyläyhdistyksen järjestämien Kangaslampi-päivien aikana. Hienoa, jos ja kun tämä perinne jatkuu kesän tullen myös uuden Salen aikana. Sitten pidetään melkomoiset avajaiset, kun terassi valmistuu, Olli-Pekka Kähkönen kaavailee.

Tori-illoissa on ollut vaihtelevasti erilaista ohjelmaa markkinahengessä, musisointia unohtamatta. Tapahtuvat ovat tärkeitä sekä kylän vakituisille asukkaille että mökkiläisille, joiden rantautuminen Kangaslammille kaksin- tai jopa kolminkertaistaa asukasmäärän kesäkuukausiksi.

Uuden Salen ansiosta Kangaslammilta lähdetään entistä harvemmin Varkauteen kaupoille. Itse asiassa liikkuminen on kääntynyt Salen ympärivuorokautisen asiointimahdollisuuden ansiosta vastakkaiseen suuntaan. – Varkaudesta käydään täällä ostoksilla yöaikaan, jolloin kaupungissa ei ole yhtään kauppaa auki, myyjä Tuula Mälkki ja kyläyhdistyksen puheenjohtaja Olli-Pekka Kähkönen tietävät.

Maria Alanen ja Jan Syrjälahti ovat tyytyväisiä uuden Salen valikoimiin ja ennen kaikkea 24/7 asiointimahdollisuuteen. Tällä kertaa kauppareissulla mukana Antton, Alina ja Eemi. Joukosta puuttuu lapsista toiseksi vanhin Emmiina.

Vesantolaiset pääsevät tekemään joulun ruokaostoksensa uudessa ja upeassa S-marketissa.
– Kyllä on hieno asia, että PeeÄssä uudistaa kauppojaan ja pitää huolta, että meillä on täällä maaseudullakin kunnolliset ja nykyaikaiset palvelut, Vesannon S-marketin avajaisiin Tervosta ajelleet Anneli ja Niilo Nousiainen kehuivat.

Teksti: Kristiina Tammitie | Kuvat: Pentti Vänskä

 

­– Ajelemme Vesannolle ruokaostoksille joka viikko. On aina tykätty käydä täällä S-marketissa ja varmasti vielä enemmän, kun kovasti odotettu uusi kauppa on tänne nyt saatu avattua. Näyttää niin valoisalta, avaralta ja siistiltä. Ja kaikki tavarat hyvin esillä, Nousiaiset jutustelivat.

He ovat seuranneet tarkasti uuden myymälän valmistumista Vesannon ohella tietenkin myös omalla kylällä Tervossa sekä Kuopioon mennessä matkan varrelle osuvassa Karttulassa. Karttulan S-marketin ja Tervon Salen avaukset ajoittuvat maaliskuulle.

– Se on sitten kevään korvalla yhtä juhlaa. Täytyy antaa osuuskaupalle iso kiitos, että pitävät huolta myös meidän maaseutuihmisten palveluista, Niilo totesi.

 

Kylän ainoa kauppa

Samaa miettivät uuden myymälän käytävällä kohdanneet Tarja Halonen ja Ritva Lyytinen.

– Kieltämättä oli aika yllättävää kuulla, että tänne tulee ihan uusi S-market, kun on kyse kylän ainoasta kaupasta, jossa ihmiset käy joka tapauksessa, onpa se vanha tai uusi. Mutta tietysti on todella hieno asia, että PeeÄssässä panostetaan ja kehitetään palveluja tasapuolisesti, maaseutua unohtamatta.

Vanha myymälä oli kaksikon mielestä ainakin asiakkaan silmin edelleen toimiva.

– Mutta ilmeisesti se oli kuitenkin järkevämpää purkaa kuin korjata. Olihan siinä paljon käyttämätöntä tilaa ja varmasti energiakustannukset putoavat valtavasti. Rautapuolta ovat monet kaivanneet, mutta eihän se kuulu S-marketiin. Ihan ymmärrettävää, että keskitytään ruokakauppaan, joka on kuitenkin se tärkein asia kyläläisille.

Tarja Halonen kertoi ostavansa kaikki päivittäistavarat aina oman kylän S-marketista.

– En edes osaa käydä muualla, kun lapsuuden kotikin on 20 metrin päässä kaupalta.

 

Hintataso, kattava valikoima ja hyvä palvelu kärjessä

Vesannolla tehtiin aiemmin tänä vuonna kyselytutkimus, jolla haluttiin ennakkoon selvittää, mitä asiakasomistajat uudelta myymälältään odottavat ja toivovat. Kaikkein tärkeimmäksi nousi hintataso, mutta heti perässä tulivat kattava valikoima, hyvä palvelu, ostamisen helppous, myymälän sijainti sekä Bonus/keskittäminen.

Tuotevalikoiman tärkeimpänä ominaisuutena nähtiin se, että perustuotteita on saatavilla edulliseen hintaan. Seuraavaksi tärkeimpinä asioina pidettiin lähialueella tuotettujen tuotteiden tarjontaa ja valikoimien ja vaihtoehtojen monipuolisuutta.

­– Näihin toiveisiin haluamme vastata uudessa myymälässämme mahdollisimman hyvin, marketpäällikkö Maarit Hytönen-Häkkinen lupaa.

Nousiaisilla, 82-vuotiaalla Annelilla ja 91-vuotiaalla Niilolla, on S-Etukortit ahkerassa käytössä. – Ajellaan milloin minnekin, jos ei muuta niin aamukahville, esimerkiksi Pitkälahden tai Viitasaaren ABC:lle, he kertoivat.

Ilppo Ahonen oli uuden kaupan ensimmäinen asiakas kassalla. Häntä palveli Vappu Askola.

Ritva Lyytinen ja Tarja Halonen haaveilevat laajasta neulelankavalikoimasta, mutta ymmärtävät, että kaikkea ei voi saada. – Hyvä näinkin, että saa peruslangat omasta S-marketista.

S-market Vesannon asiakkaiden mielestä hedelmä- ja vihannesosaston tärkein asia on tuotteiden laatu.

S-marketin tuotevalikoimaa on päivitetty vastaamaan entistä paremmin asiakkaiden tarpeisiin ja toiveisiin. Yksittäisiä tuotetoiveita voi käydä tekemässä osoitteessa sinuntoive.fi

 

Henkilökunnan omissa käsissä -tuuletus hetki ennen uuden marketin ovien avautumista.

– Hyvin on vanhan myymälän lopettaminen ja uuden avausvalmistelu sujunut. Nyt hyvällä mielellä kohti uutta. Tehdään entistä parempaa kauppaa meidän omille, tutuille asiakkaillemme, porukka hehkutti.

 

Asuntorakentajana tunnettu kuopiolainen Rakennusliike Pohjonen on laajentanut toimintaansa liikerakentamiseen PeeÄssän kolmen uuden myymälän kokonaisurakoitsijana.

Teksti: Kristiina Tammitie | Kuvat: Pentti Vänskä

PeeÄssällä on tänä vuonna ollut yhtä aikaa työn alla kolmen uuden myymälän rakentaminen. Vesannon uusi S-market avattiin marraskuun viimeisenä päivänä. Ensi vuoden puolella maaliskuussa juhlitaan avajaisia sekä Karttulan S-marketissa että Tervon Salessa.

S-marketien ja Salen urakat paketoitiin vuoden 2022 lopulla yhteen kilpailutukseen. Kokonaisurakoitsijaksi valikoitui kuopiolainen Rakennusliike Pohjonen Oy.

– Olemme aiemmin keskittyneet puhtaasti asuntorakentamiseen ja perustajaurakointiin. PeeÄssän kanssa käynnistyneen yhteistyön myötä olemme ryhtyneet rakentamaan meille toista kivijalkaa kiinteistöpuolelta, toimitusjohtaja Markus Pohjonen toteaa.

Hän sanoo, että PeeÄssän triplahanke on ollut Rakennusliike Pohjoselle erityisen tärkeä juuri nyt, kun rakennussektori on ajautunut Suomessa vaikeuksiin asuntorakentamisen hiipumisen vuoksi.

– Ilman näitä marketkohteita olisimme joutuneet todennäköisesti lomauttamaan väkeämme, toimitusjohtaja arvelee.

 

Arvojen mukaisia erityispiirteitä

Rakennusliikkeen toisen kivijalan synnyttämisen näkökulmasta PeeÄssän kolmen myymälän nippu on ollut oivallinen rakennuskohde. Markus Pohjosen mukaan ratkaisevaa jo tarjouskilpailuun lähdettäessä oli riittävän iso kokonaisuus. Bonuksena tuli yksittäisten kohteiden sijainti maantieteellisesti suht lähellä toisiaan sekä niiden etenemisen porrastaminen aikataulullisesti.

– Olemme todella iloisia siitä, että pärjäsimme tarjouskilpailussa ja pääsimme aloittamaan yhteistyön maakunnan merkittävimpien rakennuttajien joukkoon kuuluvan osuuskaupan kanssa, jonka urakoille on paljon halukkaita ottajia. Tunnustusta on annettava myös siitä, että PeeÄssä haluaa rakentajien olevan paikallisia yrityksiä.

Myymälöiden työmailla työpäällikkönä toimiva Rafael Piirainen kertoo kohteiden olevan tyypillisiä hallikonseptitoteutuksia, joista tekee poikkeuksellisia ekologisuuteen liittyvät erityispiirteet.

– Osuuskaupan arvot näkyvät hiilineutraaliutta tukevissa teknisissä toteutuksissa ja valinnoissa, esimerkiksi vesikattojen hiiltä sitovissa materiaaleissa sekä aurinkosähkön mukanaan tuomassa energiaomavaraisuuden kasvussa. Lisäksi kauppakiinteistöissä lämmitys- ja jäähdytysenergiaa tuotetaan maalämpöjärjestelmällä, hyödyntäen kylmälaitteista syntyvää hukkalämpöä.

 

Tavoitteena pitkäaikainen kumppanuus

Markus Pohjosen mukaan tekeminen osuuskaupan kanssa on ammattitaitoista, avointa, rehtiä ja rehellistä puolin ja toisin.

– Todella hyvässä hengessä, jopa yllättävän kitkattomasti on kaikki sujunut. Yhteistyö on nopeasti syventynyt kumppanuudeksi rakennuttajan ja rakentajan välillä, kun molemmilla osapuolilla asioita tekevät ammattilaiset ratkaisukeskeisesti, joustavasti ja tehokkaasti. Aikataulussa on pysytty hyvin jokaisessa kohteessa, Rafael Piirainen vahvistaa.

Työmailla on päivävahvuudessa päästy parhaimmillaan jopa 40 työntekijään, kun yhtä aikaa on urakoitsijan oman väen lisäksi ollut hommissa putki- sähkö-, automaatio- ja ilmanvaihto-osaajia. Rakentajat ovat pääsääntöisesti Kuopiosta, mutta väki ei ole työmatkan venyttämiä päiviä harmitellut.

– Tavoitteemme on, että Vesanto-Karttula-Tervo -myymäläkokonaisuus toimii päänavauksena pitkäaikaiselle kumppanuudelle PeeÄssän kanssa. Eikä ole poissuljettua sekään, että lähdemme jossain vaiheessa mukaan myös korjausrakentamiseen, jota PeeÄssällä tapahtuu uudiskohteiden rakennuttamisen rinnalla koko ajan, Pohjonen ja Piirainen toteavat.

Auntogrynderinä tunnettu Rakennusliike Pohjonen on lähtenyt laajentamaan toimintaansa liikerakentamiseen. Rafael Piirainen ja Markus Pohjonen ovat tyytyväisiä PeeÄssän kanssa virinneeseen yhteistyöhön.

Karttulan uusi S-market avataan maaliskuussa.

Vesannolle avattiin torstaina 30.11.2022 klo 10 upea, trendikäs ja moderni, mutta silti myös kotoisa, läheinen ja lämminhenkinen S-market. Uudessa myymälässä on korostettu ostamisen helppoutta, käytännöllisyyttä, laatua ja monipuolisuutta.

Valikoimaa lähialueen asukkaiden tarpeiden mukaan

Valikoimien rakentamisessa on huomioitu alueen kotitalouksien koko ja väestön ikäjakauma, samoin asukkaiden toiveet ja odotukset, joita selvitettiin loppukesän aikana kyselytutkimuksella.

Vesannon alueen asiakasomistajille tehtiin kyselytutkimus, joilla haluttiin ennakkoon selvittää, mitä asiakasomistajat uudelta myymälältään odottavat ja toivovat. Vesannolla kaikkein tärkeimmäksi asiaksi vastaajat nostivat edullisen hintatason. Heti perässä tulivat hyvä palvelu, ostamisen helppous, kattava valikoima, Bonus/keskittäminen sekä myymälän sijainti. Valikoimien osalta edullisen hinnan lisäksi toivottiin lähituotteiden tarjontaa sekä valikoimien ja vaihtoehtojen monipuolisuutta. Näihin toiveisiin uudessa myymälässä halutaan vastata mahdollisimman hyvin. Toivomme tietenkin edelleen palautetta myymälästä ja valikoimasta, kertoo ryhmäpäällikkö Timo Heiskanen PeeÄssältä.

Vastuullinen investointi

Vastuullinen rakentaminen on lähtökohtana kaikissa PeeÄssän investoinneissa. Ovellisissa kylmäkalusteissa käytetään ympäristölle haitatonta kylmäainetta, ja hiilineutraaliutta vahvistavat myös sähköä omaan käyttöön tuottavat aurinkopaneelit. S-market Vesanto ei tuota lainkaan hiilidioksidipäästöjä ympäristöystävällisen kylmätekniikan, lämmön talteenoton, maalämmön hyödyntämisen sekä uusiutuvan energian ansiosta. Vesannon investointi on kokonaisuudessaan noin 4 miljoonaa euroa.

­- Olemme jatkaneet tänä vuonna rivakkaa investointitahtia, panostaen erityisesti Pohjois-Savon maaseutupaikkakuntien päivittäistavarakaupan palveluihin. Marraskuussa on päästy juhlimaan peräti kolmeen kertaan täysin uuden myymälän avajaisia, kertoo PeeÄssän vähittäiskaupan toimialajohtaja Jouni Ruotsalainen.

Reilun tuhannen asukkaan Kangaslammille on luvassa niin uutta ja ihmeellistä, ettei vastaavaa ole aiemmin nähty. Osuuskauppa PeeÄssä avaa Varkauden Kangaslammille S-ryhmän ensimmäisen maaseututaajamaan sijoittuvan Salen, joka tulee toimimaan osa-aikaisesti itsepalvelumyymälänä.

Osuuskauppa PeeÄssä osti Kangaslammin Salen uuden kiinteistön Etelä-Karjalan Osuuskaupalta, jossa se toimi Sale Ruoholampena. Rakennus on moduulirakenteinen, joka mahdollistaa sen purkamisen ja pystyttämisen uudelleen. Rakennus siirrettiin syyskuun lopulla Kangaslammille rekkakuljetuksena Lappeenrannasta. Elementtirakenteinen myymäläkiinteistö on pystytetty entisen Salen taakse.

Varkauden Kangaslammille perjantaina 24.11.2023 klo 10 avattava Sale toimii osa-aikaisesti itsepalvelumyymälänä. Salessa on ainakin talviaikaan ja sesonkien ulkopuolella yksi myyjä, joka hoitaa tuotteiden hyllyttämisen ja palvelee asiakkaita normaaliin tapaan kello 10–18. Myymälässä voi kuitenkin asioida 24/7. Sisään myymälään pääsee pankkikortilla ja ostosten maksaminen tapahtuu itsepalvelukassalla. Tarvittaessa asiakas saa puheyhteyden henkilökuntaan nappia painamalla. Myymälässä on tavanomaista kattavampi kameravalvonta, eikä siellä myydä itsepalvelun tunteina ikärajavalvottuja tuotteita. Myymälän yhteyteen tulee myös asiakas-wc sekä kyläyhdistyksen kanssa suunniteltu kokoontumistila terasseineen.

­- Uuden ajan hybridimyymälässä on myyntipinta-alaa hieman aiempaa enemmän, joten päivittäistavaravalikoima kasvaa. Lisäksi Saleen tulee Varkauden Prisman ylläpitämä ruoan verkkokaupan noutopiste, joten ruokaa voi myös tilata Prisman laajasta valikoimasta. Noutolokerikon kanssa samaan tilaan sijoittuvat Postin pakettiautomaatit, kertoo ryhmäpäällikkö Jetta Pöyhönen PeeÄssältä.

 

Edelläkävijyyttä toimialallaan

Kangaslammille avattava, maaseutuympäristöön sijoittuva, itsepalvelumyymälä on ensimmäinen sekä PeeÄssässä että koko S-ryhmässä. Se on herättänyt kaupparyhmän sisällä paljon kiinnostusta ja muissa osuuskaupoissa suunnitellaan jo tutustumiskäyntejä Kangaslammille.

Kehittelemme uudenlaisia, nykyaikaisia ja kustannustehokkaita tapoja tarjota palveluja tulevaisuudessa pienimmilläkin paikkakunnilla. Tämä investointi tulee olemaan PeeÄssän ensimmäinen uuden ajan investointi. Tavoitteenamme on olla edelläkävijä toimialallamme ja sitä tämä Kangaslammen uuden ajan myymälä nimenomaan on. Kangaslammilta saatujen kokemusten perusteella arvioidaan, onko tässä yksi tapa, jolla voimme osaltamme pitää maaseutua vireänä, jota jo yritysmuotomme meiltä edellyttää. Kangaslammella kerätään kokemuksia tämän tyyppisestä kaupasta, PeeÄssän vähittäiskaupan toimialajohtaja Jouni Ruotsalainen kertoo.

Nykyinen Sale-kiinteistö oli palvellut alueen asiakkaita jo useamman vuosikymmenen ajan ja oli tullut käyttöikänsä päähän. Kangaslammin kauppapalvelut on tunnistettu erittäin tärkeäksi alueen asiakasomistajille, joten haluamme säilyttää palvelut alueella. Päätökseen investoinnista vaikutti vahvasti myös alueen asiakkaiden asiakastyytyväisyys, Jouni viestittää.

 

PeeÄssä on jatkanut tänä vuonna rivakkaa investointitahtiaan, panostaen erityisesti Pohjois-Savon maaseutupaikkakuntien päivittäistavarakaupan palveluihin. Marraskuussa päästään juhlimaan peräti kolmeen kertaan täysin uuden myymälän avajaisia.

 

Lue lisää:

Kolmien avajaisten marraskuu

Varkauden Kangaslammille ensimmäinen maaseututaajaman itsepalvelu-Sale

”Hinnat on small ja hymyt on larget, se on meidän S-market”

Uusi Sonkajärven S-market avataan 1.11.2023 -Myymälä rakennettiin yhteistyössä Ylä-Savon ammattilaisten kanssa

Sale on Vehmersalmen keskuspaikka, jossa kyläläiset vaihtavat ostosten tekemisen lomassa kuulumiset ja turisevat oman kylän, Savonmaan ja siinä sivussa maailmankin asiat järjestykseen. Asiakkaita palveleville Eliisa Nuutiselle ja Johanna Haapaniemelle tällainen maaseutukauppa on paras paikka tehdä töitä.

 

Aurinkoisena syyskesän päivänä Vehmersalmen kylänraitilla käy nopeasti selväksi, missä on kylän keskeisin paikka: Salen pihassa on useampia autoja parkissa ja ovista kulkee väkeä sisään ja ulos tasaiseen tahtiin. Ovensuussa pari nuorehkoa naista jutustelee ruokakassit käsissään. Punaisella penkillä istuu kaksi vanhemmanpuoleista herraa vaihtamassa ajatuksia leppoisassa hengessä.

– Mikäs tässä istuessa. Aurinko paistaa ja näkee kaikki kylällä liikkujat, miehet myhäilevät.

 

Helppo tulla tutuiksi

Sisällä myymälässä vastaan astelee Salen työasuun pukeutunut Eliisa Nuutinen.

– Muutin Vehmersalmelle kolme vuotta sitten ja sain työpaikan tästä kaupalta. Hyvin olen paikkakunnalla viihtynyt ja päässyt sisään kylän elämään. Parasta on ihmisten ohella se, että järvimaisemaa ja metsää riittää.

Eliisa kuvailee vehmersalmelaisia rempseiksi ja mukaviksi.

– Tosi kivaa porukkaa. Ja tässä työssä on todellakin helppo tulla tutuiksi ihmisten kanssa.

Samaa kiittelee Salea päälliköivä Johanna Haapaniemi. Hän asuu Riistavedellä, mutta kertoo vehmersalmelaisten ottaneen hänet avoimesti vastaan ja omakseen. Johannalle onkin enemmän kuin tärkeää, että hän saa toimia esihenkilönä maaseutupaikkakunnalla.

­– Olen melkein tämän kylän tyttöjä, koska äidin puolen suku on täältä. Lapsuuden kesistä Vehmerissä on paljon ihania muistoja ja nyt Salen päällikkönä olen saanut kuulla paljon tarinoita ukistani, joka toimi aikoinaan täällä kyläpoliisina, Johanna hymyilee.

 

Ostokset omasta lähikaupasta

Vehmersalmella päivittäistavarakaupan palvelut ovat tätä nykyä yksinomaan PeeÄssän vastuulla. Kun kilpailija laittoi pillit pussiin muutama vuosi sitten, PeeÄssä osti tontin ja rakensi uuden myymälän vanhaa ja rapistunutta Salea vastapäätä kylänraittia halkovan tien toiselle puolelle. Avajaisia vietettiin keväällä 2020.

– Sale on ehdottomasti kylän paras kauppa, Johanna ja Eliisa nauravat.

Mutta vakavasti puhuen, kaksikko tietää, että heidän myymälällään ja työllään on valtavan suuri merkitys paikallisille ihmisille.

– Ennen kaikkea tietysti siksi, että ruokatarvikkeet ja paljon muutakin saa läheltä omalta kylältä, eikä tarvitse lähteä Kuopioon asti ostoksille tai turvautua sukulaisten ja tuttavien kauppa-apuun, jos ei itse pääse kulkemaan. Monet Kuopiossa töissä käyvätkin haluavat ylläpitää oman kylän myymälää tekemällä meillä ostoksia kärrykaupalla.

 

Kohdataan ja turistaan

Kyläläisille on todella tärkeää myös Salen tarjoama mahdollisuus sosiaaliseen kanssakäymiseen.

– Todellakin ollaan kyläläisten oma kauppa, jossa kohdataan ja turistaan tuttujen kanssa. Moni tulee päivittäin ostamaan jotain pientä ja katsomaan samalla, olisiko paikalla hyvää juttukaveria.

Johanna korostaa, että koskaan ei henkilökunnallakaan ole niin kiire, ettei päivän kuulumisia ehdittäisi vaihtamaan asiakkaiden kanssa. Yksi talvikuukausien kestoaihe on teiden kunnossapito ja aurauskaluston liikkuvuus.

– Puhutaan hyvin vaihtelevasti kaikenlaista, ilot ja surut jakaen. Ja samalla voidaan kulkea yhdessä käsikynkkää tuotteita keräämässä, Eliisa jatkaa.

 

Sujuvampaa asiointia ja osuvampia valikoimia

Vehmersalmi on suosittu mökkipitäjä, joten kaupan palveluja käyttävät myös vapaa-ajan asukkaat.

– Kesällä ja talvella on eroa kuin yöllä ja päivällä. Asiakas- ja tavaramäärä kasvaa kesäksi aivan valtavasti ja henkilökuntaakin tarvitaan yli tuplasti enemmän. Sesonki alkaa pääsiäiseltä, on kiivaimmillaan heinäkuussa ja hiljenee pikkuhiljaa elokuun loppuun.

Viime kesä sujui Johannan mukaan aiempia jouhevammin. Myös erilaisilla laatumittareilla, muun muassa asiakastyytyväisyydessä, on tänä vuonna tehty loikkia ylöspäin.

– Uusi tilausjärjestelmämme on sujuvoittanut tavarapeliä todella paljon. Uudenlaisten toimintatapojen ansiosta onnistuimme myös purkamaan kuormat pääsääntöisesti kello kymmeneen mennessä. Pääsimme kuormalavojen ja rullakoiden kanssa pois asiakkaiden tieltä jo aamun tunteina.

Kaupan sortimenttia viilataan jatkuvasti asiakkaiden toiveiden mukaisesti.

– Meillä on tässä uudessa myymälässä huomattavasti aiempaa suurempi valikoima, jota muokataan koko ajan osuvammaksi omalle asiakaskunnallemme. Esimerkiksi viime kesäksi otimme asiakkaiden toiveiden mukaisesti myyntiin pienkonebensat, Johanna kuvailee.

Eläköön Vehmersalmi!

Eliisa ja Johanna ovat yksimielisiä siitä, että kyläkauppa on ihan paras työpaikka.

– Pääsee tekemään kaikkea, työkaverit ovat huikeita ja asiakkaat ihania, he perustelevat.

 

– Tässä uudessa Salessa on oikeasti todella hyvä valikoima, löytyy kaikki mitä tarvitsee. Tykkään myös siitä, että työntekijät ovat tuttuja ja kaikilla hymy herkässä, Roosamaria Reinikainen toteaa.

– Sale on elinehto koko kylälle, koska täällä on paljon varttuneempaa väkeä, jolla ei ole ajokorttia tai autoa. Heistä monille kaupassa käyminen on päivän tärkein hetki, muistuttaa Minna Huttunen.

– Onhan tämä tosi hyvä kauppa, johon poikkean itsekin säännöllisesti sekä omilla että äitini asioilla, vaikka käyn kaupungissa töissä. Täältä saa kaikki perustarvikkeet, joilla pärjää pitkälle. Tunnen myös kaikki myyjät ja nuorimmat heistä ovat melkein kuin kummilapsia, hän jatkaa.

 

 

Juttu julkaistu syksyllä 2022 PeeÄssä Tänään -lehdessä.

Sonkajärven kirkonkylällä on seurattu suurella mielenkiinnolla uuden S-marketin pystytystä Rutakontien varrelle kirjastoa vastapäätä. Myymälän rakennuselementit valmistetaan sadan metrin päässä Omatalon talotehtaalla. S-marketia varten kehitetyn konseptin toivotaan tuovan Omatalolle lisää kauppa- ja hallirakentamista.

Sonkajärven uusi S-market rakennetaan täysin paikallisin voimin. Myymälän seinä- ja kattoelementit valmistetaan Omatalo Oy:n talotehtaalla, vain noin sadan metrin päässä uuden kaupan rakennuspaikasta.

– PeeÄssästä otettiin meihin viime vuonna yhteyttä ja kysyttiin, olisiko meillä mahdollisuutta valmistaa omalle kylällemme puurakenteista myymäläkiinteistöä järkevästi ja edullisesti. Siitä lähdettiin konseptia kehittämään. Mielestämme olemme onnistuneet vastaamaan osuuskaupan toiveisiin hyvin, Omatalo Oy:n toimitusjohtaja Pauli Moilanen arvioi.

– Olemme tähän saakka keskittyneet omakoti- ja rivitalojen rakentamiseen, eikä meillä ole aiemmin tehty S-market-kokoluokan hallikiinteistöjä. Tuotantoprosessiamme kehittämällä ja mallielementtejä työstämällä onnistuimme löytämään parhaat ratkaisut, jotka täyttävät asiakkaan toiveet sekä kaupparakennuksille asetetut viranomaismääräykset, muun muassa paloturvallisuuteen liittyen, Omatalon yritysmyynnin myyntipäällikkö Toni Hakkarainen jatkaa.

Erilaisuus näkyy hänen mukaansa rakenteissa monessa kohdassa.

– Uusilla ratkaisuilla on muun muassa saatu pilarit poistettua kiinteistön pitkiltä seiniltä kokonaan ja kattopalkit ovat tavanomaista suurempia.

 

Puolitoista kuukautta, 160 elementtiä

S-marketin elementtien tekemiseen kuluu Omatalon tehtaalla aikaa puolisentoista kuukautta. Urakka aloitettiin huhtikuun puolivälissä. Kivenheiton päässä sijaitsevalla myymälätontilla nostettiin ensimmäiset seinäelementit pystyyn toukokuun alkupäivinä, ja vajaat pari viikkoa sen jälkeen asennettiin jo kattoelementtejäkin paikoilleen.

Elementtejä on kaiken kaikkiaan noin 160, sisältäen saman verran sekä seinä- että kattoelementtejä. Lyhyen matkan ansiosta niitä voidaan viedä tontille pienissä erissä sitä mukaa, kun asennus etenee, mikä helpottaa työmaa-alueella työskentelyä.

– Meidän osalta urakan pitäisi olla valmiina kesäkuun alkuun mennessä, Pauli Moilanen aikatauluttaa.

Sonkajärven keskustaa halkovan Rutakontien varsi on S-marketin valmistumisen jälkeen yhä selkeämmin Omatalon epävirallinen messu- tai näyttelykatu.

– S-marketin lisäksi olemme tehneet pääraitin varrelle ravintola Hollivootin nykyisen kiinteistön, kaksi rivitaloa sekä kunnantalon, Toni Hakkarainen luettelee.

 

Erittäin tärkeä projekti

S-marketin rakennushanke on herättänyt Ylä-Savossa paljon positiivista huomiota.

– Paikalliset ihmiset ovat hyvin mielissään tästä yhteistyökuviosta, mukaan lukien talotehtaamme oma henkilökunta. Se on tainnut olla tämän kevään ykköspuheenaihe tällä kylällä.

Omatalolle S-marketin rakentaminen on mielenkiintoinen ja innostava, mutta ennen kaikkea tervetullut urakka juuri nyt, kun rakentaminen on koko maassa Venäjän hyökkäyssodan vaikutuksesta hiljentynyt merkittävästi.

­– Tämä on meille erittäin tärkeä projekti, jolla uskomme olevan kauaskantoisia seurauksia. Meillä on nyt toimiva ja kilpailukykyinen kauppa- ja hallirakentamisen konsepti, jota kehitämme edelleen. Jatkossa voimme olla mukana kilpailutuksissa esimerkiksi S-ryhmän myymälärakentamisessa, ei vain PeeÄssän, vaan myös muiden osuuskauppojen hankkeissa. Ekologinen ja aikaa kestävä puu tulee kasvattamaan arvostustaan rakennusmateriaalina tulevina vuosina, Pauli Moilanen ja Toni Hakkarainen ennakoivat.

S-marketin rakentaminen tuli Omatalon tehtaalle hyvään aikaan, sillä rakentaminen on tällä hetkellä poikkeuksellisen vähäistä kohonneiden kustannusten ja yleisen epävarmuuden vuoksi.

 

Kari Laukkanen arvostaa PeeÄssän halukkuutta rakentaa myymälä puusta ja paikallisin voimin.
– Uusi S-market tuntuu varmasti erityisen läheiseltä, kun on itse ollut sitä rakentamassa, hän arvelee

Pauli Moilanen ja Toni Hakkarainen kertovat S-market-hankkeen tuoneen talotehtaalle uuden hallirakentamisen konseptin.

Ilkka Jänis, Veli Korhonen ja Vesa Kumpulainen viimeistelevät 2,4 x 8 -metristä kattoelementtiä.

Ensimmäisiä kattoelementtejä nostettiin paikoilleen äitienpäiväviikolla.

Poikkeuksellinen toteutustapa on malliesimerkki paikallisen yhteistyön mahdollisuuksista. 3,5 miljoonan euron hankkeen kokonaisvastuullinen urakoitsijakin, Savon Laaturakennus Oy on läheltä, parinkymmenen kilometrin päästä Iisalmesta

Kyläläisten oma kauppa -Sonkajärvi

Ostimme viime vuonna tontin uutta myymälää varten Sonkajärveltä. Nykyisen S-marketin tonttiratkaisut eivät tue uuden myymälän rakentamista nykyiselle tontille.

Nykyinen myymälä alkaa olla käyttöikänsä päässä eikä peruskorjaaminen enää ole järkevää. Uusi myymälä tehdään yhteistyössä sonkajärveläisen OmaTalo Oy:n kanssa ja hankkeen kokonaisvastuullisena urakoitsijana toimii Savon Laaturakennus Oy.

On todella hienoa lähteä rakentamaan uutta myymälää yhteistyössä pohjoissavolaisten voimin. En muista omalla osuuskauppaurallani tilannetta, että tällainen paikallinen yhteistyö olisi ollut mahdollista. Paikallisuuden lisäksi uusi myymälä on valmistuttuaan energiaa- ja ympäristöä säästävä nykyaikainen ruokakauppa, jossa ostamisen helppouteen on kiinnitetty erityisen paljon huomiota. Hiilidioksidi-kylmälaitos, ovelliset kylmäkalusteet, aurinkopaneelit ja ledivalaistus ovat esimerkkejä ympäristöystävällisistä ratkaisuista, joita myymäläuudistuksessa tehdään, kuvailee vähittäiskaupan toimialajohtaja Jouni Ruotsalainen.

Uuden S-Marketin kokonaisenergiansäästö verrattuna entiseen on lähes 50 prosenttia. Myymälän jätteiden kierrätystä helpotetaan ja tehostetaan edelleen. Sähköautojen lataukselle tulee myös omat latauspaikat.

Sonkajärven investointi on noin 3,5 miljoonaa euroa. Rakennettava myymälä parantaa Sonkajärven päivittäistavarakaupan palveluja nykyaikaisen myymälän ja laajemman valikoiman myötä, toteaa Jouni.

Uuden marketin avajaisia vietetään ennen joulua 2023.

 

Lisätietoja:
vähittäiskaupan toimialajohtaja Jouni Ruotsalainen, p. 050 573 0770

Lue lisää: https://www.sttinfo.fi/tiedote/osuuskauppa-peeassa-on-ostanut-kiinteiston-sonkajarvelta?publisherId=68574992&releaseId=69940160

Juankosken S-marketissa on hymy herkässä niin asiakkailla kuin henkilökunnallakin. Puolen vuoden tiukan rutistuksen jälkeen S-market on uusiutunut upeasti, nostaen sekä asioinnin että työskentelyn myymälässä aivan uudelle tasolle. Ahtaus on vaihtunut avaruuteen, toimivuuteen ja helppouteen.

 

Teksti ja kuvat Kristiina Tammitie

 

Juankosken S-marketin uudistus on ollut niin kattava ja kokonaisvaltainen, että ei ole ollenkaan liioittelua sanoa juankoskelaisten saaneen ihan uuden kaupan.

– Se on totta. Toiminnallisuus on parantunut ja asiointi helpottunut, kun koko myymälä on käännetty uuteen asentoon. Käytävät ovat leventyneet sisäseinän siirtämisestä saadun lisätilan myötä ja kaikki kalusteet kassoja myöten ovat uusia. Sisäänkäyntikin on nyt uudessa paikassa, marketpäällikkö Marko Rytkönen kuvailee.

Erityispanostuksia on tehty entistä herkullisempaan hedelmä- ja vihannesosastoon.

Toiveiden täyttymys: paistopiste

S-marketin uusi ilme on raikas ja valoisa. Valikoimia on muokattu vastaamaan entistä paremmin paikallisten ihmisten tarpeita.

– Tavoitteenamme on, että juankoskelaiset löytävät omasta kaupastaan tarvitsemansa päivittäistavarat, eikä ruokaostoksille ole enää jatkossa syytä lähteä Kuopioon asti, Marko kertoo.

Hedelmä ja vihannesosasto on aiempaa näyttävämpi ja leipäosaston jatkeeksi rakennetun uuden paistopisteen uuneista leviää houkuttelevia tuoksuja.

– Paistopiste täyttää yhden asiakkaidemme hartaimmista toiveista. Toivottuja uutuuksia ovat myös asiointia etenkin pienten ostosten kanssa nopeuttavat itsepalvelukassat sekä asiakas-wc, joka tarjoaa konkreettista helpotusta varsinkin pidemmästä matkasta tuleville asiakkaillemme, Marko kertoo.

Kerttu Pehkonen ja Eija Ylisuvanto käyvät yhdessä lenkkeilemässä ja poikkeavat usein samalla reissulla S-marketiin. – Myymälän remontti teki ihmisistä sosiaalisempia. Puhuttiin enemmän ja otettiin kontaktia positiivisella tavalla, Kerttu kertoo. – Nyt on meillä hieno myymälä. Tilaa on enemmän ja erityisesti paistopiste on tervetullut uudistus, Eija kiittää.

– S-market on aina ollut kotikauppani, jossa olen tottunut käymään pienestä asti. Olen oikein tyytyväinen myymälän uuteen ilmeeseen, avaruuteen ja valoisuuteen. Pikkuhiljaa alkavat tuotteiden uudet paikatkin jo löytyä. Tärkeintä on, että kaiken uuden keskellä täällä kohtaa edelleen vanhat, tutut myyjät, Sirpa Kokkarinen toteaa.

Uusi myymälä antaa lisää virtaa työhön

Viime elokuussa startannut remontti saatiin myymälätilojen osalta valmiiksi helmikuun alkuun. Taustatiloissa urakka jatkuu vielä muun muassa henkilökunnan taukotilojen uudistamisella.

– Välillä meillä oli kieltämättä melkoinen mylläys päällä, mutta asiakkaamme jaksoivat silti koko ajan tsempata, kannustaa ja kiitellä, Tiina Jestoi kertoo.

– Nyt on hymy herkässä kaikilla, kun on saatu myymälä valmiiksi. Olemme itsekin uudistuneet myymälän mukana. Uudistus on motivoinut ja antanut ihan uutta virtaa työhön, Mari Haatanen, Eino-Elvis Niemi ja Riikka Komulainen hymyilevät.

Marko kiittelee työryhmänsä hyvää asennetta ja tekemisen meininkiä. Samaa mieltä ovat selvästikin olleet myös asiakkaat.

– Olemme saaneet paljon positiivista asiakaspalautetta, paitsi myymälän uudistumisesta, myös hyvästä palvelusta ja hymyilevästä henkilökunnasta, Riikka iloitsee.

– Tuntuu huomattavasti aiempaa isommalta kaupalta, jossa parasta on freesi yleisilme, Riikka arvioi. – Hienompi, nätimpi ja modernimpi, Eino-Elvis täydentää.

Tiina esittelee uusia kylmäkalusteita, jotka kohentavat merkittävästi myymälän energiatehokkuutta ja pienentävät hiilijalanjälkeä. – Myymälän toimivuus on parantunut merkitttävästi tilankäyttöratkaisujen ja uusien kalusteiden ansiosta

S-marketin uusi sisäänkäynti on kiinteistön kulmassa.

 

Osuuskauppahistoriaa Juankoskella

Juankosken S-marketien uudistaminen aloitettiin viime syksynä. Palveluita parannetaan muun muassa paistopisteellä, pikakassoilla ja asiakas-WC:llä, joista on tullut paljon asiakastoiveita.

 

Osuvaa valikoimaa toiveiden mukaan

Tuotevalikoimassa on otettu huomioon alueen asiakasomistajien toiveita ja myymälä tarjoaakin entistä osuvamman päivittäistavaravalikoiman. Uutena myymälöihin tulee asiakkaiden toivoma paistopiste ja pikakassa sujuvoittamaan asiakasomistajan palvelua.

Erityispanostuksia on tehty entistä herkullisempaan hedelmä- ja vihannesosastoon. Panimotuotteisiin on niin ikään tehty laajennus ja valikoimissa on nyt runsaasti myös paljon toivottuja pienpanimotuotteita. Uusi paistopiste tuo lisää vaihtoehtoja leipävalikoimiin.

Rakennettava myymälä parantaa paikkakunnan päivittäistavarakaupan palveluja nykyaikaisen myymälän, laajemman valikoiman ja näiden uusien palveluiden myötä. Uudistus helpottaa ja nopeuttaa asioimista sekä parantaa asiakaspalvelun nopeutta myös käyttöön otettavien itsepalvelukassojen ansiosta. Osuuskaupalle on tärkeää kehittää paikallisten ihmisten omistaman kaupan palveluja, kertoo vähittäiskaupan toimialajohtaja Jouni Ruotsalainen.

 

Energiatehokkaampi ja nykyaikainen myymälä

Uusittu myymälä on valmistuttuaan energia- ja ympäristötehokas, nykyaikainen ruokakauppa, jossa myös ostamisen helppouteen on kiinnitetty paljon huomiota. Hiilidioksidi-kylmälaitokset, ovelliset kylmäkalusteet, ja ledivalaistukset ovat esimerkkejä ympäristöystävällisistä ratkaisuista, joihin myymäläuudistuksessa tehdään. Juankosken uusi myymälä on hiilineutraali ja käytössä on sekä aurinkopaneelit että maalämpö. Näiden lisäksi teemme jatkuvia energiansäästötoimenpiteitä muun muassa valaistuksia, ilmanvaihtoa ja sisälämpötiloja säätämällä, kuvailee kiinteispäällikkö Tomi Vierimaa.

Myymälän kokonaisenergiansäästö verrattuna entiseen S-marketiin on noin 20 prosenttia. Myymälän jätteiden kierrätystä helpotetaan ja tehostetaan edelleen. Taustatiloja laajennetaan uudistuksen myötä ja tilojen toiminnallisuutta parannetaan.

Uudistamisen myötä myymälässä on uuden ilmeen mukainen, raikas ja skandinaavinen ilme.

Myymälöiden ilme tulee olemaan avara ja nykyaikainen. Uudessa myymälässä raikas yleisilme ja uudistettu värimaailma. Uusi värimaailma noudattelee hillittyä linjaa, toteaa Jouni.

Juankosken myymälän kokonaisinvestointi on 3 miljoonaa euroa ja sen toteutuksesta vastasi Crane Hill Group Oy.

 

S-marketien konseptiuudistus

S-marketeissa kautta maan on käynnissä laaja konseptimuutos, jossa myymälät viritetään huippuvireeseen esillepanon ja valikoimien kautta. Trendit ja sesongit tuodaan aiempaa vahvemmin esille Hedelmä- ja vihannesosastot, leipomotuotteet ja panimojuomat nousevat nykyistä merkittävämpään rooliin. Myymälämiljööt muuttuvat väljemmiksi, valoisammiksi ja modernimmaksi. Uuden S-market-konseptin mukaisesti myymälöiden värimaailmat muuttuivat hillityn raikkaiksi ja samalla valikoimat päivitettiin vastaamaan entistä paremmin paikallista kysyntää sekä asiakkaiden toiveita.