10.4.2019
S-ryhmän tammi–maaliskuun veroton vähittäismyynti oli 2 649 miljoonaa euroa, jossa oli muutosta viime vuoteen -0,7 prosenttia.
S-ryhmän marketkaupan myynti kasvoi viime vuoden alkukuukausina poikkeuksellisen hyvin, mutta tämän vuoden alussa myyntiä painoivat pääsiäisen sijoittuminen maaliskuun sijasta huhtikuulle sekä Pietarissa toimintansa lopettaneet isot Prisma-toimipaikat. Kasvua saatiin kuitenkin ruuan verkkokaupassa, jossa myynti koheni alkuvuonna lähes 25 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.
− Erityinen ilonaiheemme on matkailu- ja ravitsemiskaupan hyvä myynninkehitys. Viime vuonna vahvaa tulosta tehneet hotellit ja ravintolat ovat jatkaneet alkuvuonna kasvavilla myynneillä. Luottamus toimialan tulevaisuuteen on myös vankka, sillä S-ryhmässä on meneillään iso hotellien investointiohjelma. Tämän ja tulevan vuoden aikana valmistuu useita mittavia uudistuksia tai kokonaan uusia hotelleja, SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä kertoo.
Myös S-ryhmän digipanostukset ovat jatkuneet alkuvuonna. Merkittävin lanseeraus on yhä kattavammin asiakkaita palveleva, uusi S-mobiili, jonka lisäksi useista muista mobiilisovelluksista otettiin käyttöön uusia versioita. Yksi tänä vuonna kehittyvistä ja laajentuvista sovelluksista on ABC-mobiili. Mobiilimaksamisen osuus onkin kasvanut ABC-ketjussa sekä autopesujen että tankkauksen osalta koko alkuvuoden ajan. Maksutapoihin tuo vaihtoehtoja myös alkuvuoden aikana lähes kaikkiin S-ryhmän ruokakauppoihin laajentunut MobilePay.
S-ryhmän veroton vähittäismyynti 1–3/2019
Liiketoiminta-alue |
Myynti (milj. €, sis. koko S-ryhmä) |
Muutos tilanteeseen |
Marketkauppa* |
1 870,7 |
-1,3 |
Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa |
381,6 |
+0,4 |
Matkailu- ja ravitsemiskauppa* |
189,2 |
+3,1 |
Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa |
67,6 |
-5,5 |
Muut |
139,9 |
+3,1 |
S-ryhmä yhteensä |
2 648,8 |
-0,7 |
*Luku sisältää myynnit Venäjällä ja Virossa.
5.12.2024 | Vähittäiskauppa
4.12.2024 | Tästä ilmoitimme
3.12.2024 | Tästä ilmoitimme