PeeÄssän vuosikatsaus 2018

6.2.2019

Vuosi 2018 oli onnistunut. Liikevaihto kasvoi edellisestä vuodesta. Asiakasomistajille palautettiin palvelujen käytöstä 31 miljoonaa euroa. Henkilöstön työtyytyväisyys säilyi huipputasolla.

Asiakasomistajia palkittiin reilusti

Asiakasomistajia palkittiin bonuksen, ylijäämänpalauksen ja maksutapaedun myötä viime vuoden aikana yhteensä yli 31 miljoonaa eurolla.

Bonuksilla palkittiin aktiivisia asiakasomistajia yhteensä 21,2 miljoonalla eurolla. Lisäksi vuoden 2017 ostoista palkittiin ylijäämän palautuksella, jota maksettiin 9,5 miljoonaa euroa. Palkitseminen oli asiakasomistajaa kohden keskimäärin 264 euroa vuodessa ja se pysyi edellisen vuoden tasolla lainsäädännöllisistä muutoksista huolimatta. Alkoholi poistui bonuksen maksun piiristä alkuvuoden aikana. Tupakkatuotteet poistuivat bonuksen piiristä jo vuonna 2017.

Pohjoissavolaisista talouksissa jo yli 82 prosentilla on S-Etukortti. Viime vuoden aikana uusia asiakasomistajia PeeÄssään liittyi yli 5 000. Asiakasomistajia PeeÄssällä oli vuoden lopussa yli 118 000.

Liikevaihto kasvoi

PeeÄssän liikevaihto kasvoi 3,8 prosenttia ja oli 580 miljoonaa euroa. Erityisen hyvään kasvuun ylsi päivittäistavarakauppa, jonka kasvua osaltaan siivitti alkoholilain muutos. Päivittäistavarakaupan liikevaihto kasvoi 3,8 prosenttia, vaikka hintojen halpuuttaminen päivittäistavarakaupassa jatkui ja omalta osaltaan laski hintatasoa. Halpuutukseen käytettiin yhteensä 1,2 miljoonaa euroa. Erityisen hyvään kasvuun ylsi S-market -ketju. Käyttötavarakauppa jäi liikevaihdon osalta kokonaisuudessaan viitisen prosenttia edellisestä vuodesta. Liikevaihto laski erityisesti rakentamiskaupassa.

Vaikka alkuvuosi oli majoituskaupassa haasteellinen, loppuvuoden hyvä kehitys majoituskaupassa kasvatti liikevaihtoa 1,8 prosenttia. Alkuvuoden kaupankäyntiin vaikuttivat Break Sokos hotel Tahkolla sattunut tulipalo sekä Original Sokos Hotel Puijonsarven mittavat uudistustyöt. Majoituskaupan kasvua loppuvuodesta siivittikin sekä onnistunut uudistus Original Sokos Hotel Puijonsarvessa että Break Sokos Hotel Tahkon hyvänä jatkunut kysyntätilanne.

Myös ravintolakaupan liikevaihto kasvoi, kehitys oli 2,2 prosenttia. Alkoholilain muutoksesta johtuen liikevaihtoa siirtyi alkuvuoden aikana ravintoloista vähittäiskauppaan.

ABC mittarikenttälaajennuksia tehtiin Pyhäjärvellä sekä Pitkälahdessa. Suurimpien mittarikenttiemme uudistustöistä aiheutuneet myyntikatkokset veivät kehitystä keväältä, mutta koko vuoden osalta polttonestekaupassa päästiin litrakehityksessä yhden prosentin kasvuun. Polttonestekaupassa vahvistettiin markkinaosuutta. ABC liikennemyymälöiden sisäkaupan vertailukelpoinen liikevaihdon kehitys oli neljä prosenttia. Parhaiten liikennemyymälöissä kehittyi ravintolakauppa sekä autonpesu- ja huoltotoiminnot.

Edullisen hintatason kautta saavutettu päivittäistavarakaupan kasvun jatkuminen on hieno asia, silti erityisen iloinen olen kuitenkin majoitus- ja ravitsemiskaupan kehityksestä. Kasvatimme liikevaihtoa kaikilla toimialoilla, käyttötavarakauppaa lukuun ottamatta. Asiakasomistajamäärän kehittyminen kertoo parhaiten onnistumisesta perustehtävässämme tuottaa palveluja ja etuja asiakasomistajille, kommentoi toimitusjohtaja Tapio Kankaanpää.

Pieniä, suuria vastuullisuustekoja

Vuoden aikana panostettiin energiakäytön tehostamiseen sekä ympäristöystävällisempien ratkaisujen käyttöönottoon. S-marketeissa Kuopiossa, Leppävirralla, Lapinlahdella, Pyhäsalmella ja Nilsiässä tehtiin uudistuksia, joissa muun muassa vanhat kylmäkalusteet korvattiin ympäristöystävällisemmillä laitteilla. Uusituissa kylmäjärjestelmissä ei käytetä sellaisia kylmäaineita, jotka vahingoittavat ilmakehän otsonikerrosta. Toimipaikkauudistusten yhteydessä myös valaistukset vaihdettiin ledeihin, jotka ovat huomattavasti aiempia ratkaisuja energiatehokkaampia.

ABC mittarikenttälaajennuksien yhteydessä lisättiin Eko E85 polttonesteen jakelupisteet sekä Pyhäjärvellä että Pitkälahteen.

Pitkälahdessa ABC:n, Kodin Terran ja S-marketin katolle asennettiin syksyllä aurinkopaneelit. Niiden avulla tuotetaan noin kahdeksan prosenttia Pitkälahden kiinteistön sähkönkulutuksesta. Aurinkopaneelien asennus jatkuu keväällä Kuopion Prisman katolle. PeeÄssälle hankittiin käyttöön sähköauto.

– Energiatehokkuuteen on panostettu monin eri keinoin viime vuosien aikana. Toimipaikkojen uudet kalusteet ovat selvästi vanhoja energiatehokkaampia. Vuodelle 2020 asetettu energiankulutuksen säästötavoite on jo näiden muutosten avulla saavutettu. Uudistuksista hyötyy eniten ympäristö, mutta kaikki energiatehokkuudesta tuleva säästö koituu asiakasomistajien hyödyksi edullisten hintojen muodossa, vähittäiskaupan toimialajohtaja Juha Riikola muistuttaa.

Energiatehokkaammilla ratkaisuilla saatiin säästöjä aikaan nelisen prosenttia, joka on noin 170 000 euroa. Ovelliset kylmäkalusteet ja kylmäkalusteiden lauhdelämmön kierrättäminen veden ja tilojen lämmittämiseen toi merkittäviä säästöjä.

Kaatopaikalle menevän jätteen määrää saatiin edelleen vähennettyä merkittävästi. Erityisesti sitä laski päiväystuotteiden alennukset ja Eilisen tähdet -toimintamallit. Myös yhteistyö ruoka-apuorganisaatioiden kanssa vähensi ruokahävikin minimiin. PeeÄssän jätteiden kierrätysaste on 97 prosenttia kokonaisjätemäärästä eli kaatopaikalle ohjautui enää noin kolme prosenttia kokonaisjätteestä.

Lasten ja nuorten liikunta- ja harrastustoimintaa tuettiin muun muassa avaamalla Kaavin kirkonkylän koululle syksyllä PeeÄssän alueen viides Ässäkenttä. Ässäkentät rakennetaan yhteistyössä Suomen Palloliiton kanssa. Käytössä olevan Kannustajat -tukimallin kautta tuettiin lasten ja nuorten liikunta- ja harrastustoimintaa yhteensä 30 000 eurolla. Sponsorointiin käytettiin yhteensä 120 000 euroa.

Lapsille ja nuorille tarkoitettuja Ässäkokki -kursseja järjestettiin yhteistyössä Marttaliiton kanssa. Ässäkokkikursseilla tuetaan lasten ja nuorten terveellisiä ruokailutottumuksia.

Investointeja ja ostoja toimialueelta

Asiakasomistajien palveluita parannettiin viime vuonna yhteensä 19 miljoonalla eurolla. Vähittäiskaupan suurimmat investoinnit olivat Sokoksen muutokset ja Kuopion keskustan S-marketin täysuudistus. S-marketeista uudistettiin lisäksi Pyhäsalmen, Leppävirran, Nilsiän ja Lapinlahden marketit. Uudistuksia tehtiin keväällä myös Kodin Terrassa.

Matkailu- ja ravitsemistoimialalla suurimpia investointeja olivat Original Sokos Hotel Puijonsarven mittava uudistus, jossa ravintola Puikkarin tilat uudistettiin kokous- ja konferenssitiloiksi. Miljööpäivityksiä tehtiin Sokoksen Pressossa, ABC Varkaudessa ja Kuopion Prisman ravintomaailmassa. Ravintola Apteekkaria ja Amarilloa laajennettiin ja yhteistä kokonaisuutta kehitettiin loppuvuoden aikana. ABC mittarikenttälaajennuksia tehtiin Pyhäjärvellä sekä Pitkälahdessa.

Alueelliset verottomat tavarahankinnat olivat 40 miljoonaa euroa. Verottomia palveluostoja muun muassa investointeihin ja kiinteistönhoitoon tehtiin yhteensä 29,6 miljoonalla eurolla. Hankinnat omalta toiminta-alueelta olivat siis lähes 70 miljoonaa euroa.

Erinomaista työtyytyväisyyttä ja nuorille hyviä työelämäkokemuksia

Osuuskaupan tulos ja omistajahyöty syntyvät osaavan ja innostuneen henkilöstön kautta. PeeÄssän palveluksessa oli vuoden 2018 lopussa 1 731 henkilöä. Henkilöstöä oli hieman edellisestä vuotta enemmän ja pystyimme tarjoamaan myös entistä kattavampia työsuhteita. Henkilöstötyytyväisyys oli edelleen erinomaisella tasolla ja on Suomen parhaimmistoa. Koko henkilöstö kuuluu tulospalkkauksen piiriin ja tulospalkkoja maksettiin 2,8 miljoonaa euroa. Henkilökunnan koulutukseen, työhyvinvointiin, terveydenhuoltoon ja virkistykseen käytettiin yhteensä 1,3 miljoonaa euroa.

PeeÄssä työllisti noin 230 kesätyöntekijää ja tarjosi lisäksi 655 nuorelle mahdollisuuden tutustua työelämään myymälöissä, ravintoloissa ja hotelleissa. Useimmille nuorille Tutustu ja tienaa -kesäharjoittelu on ensimmäinen kesätyö. Harjoittelun tarkoituksena on tarjota mahdollisimman monelle nuorelle myönteinen työkokemus. PeeÄssä on kouluttanut lähes sata työpaikkaohjaajaa ja tarjosi vuoden 2018 aikana myös harjoittelujaksoja sadoille opiskelijoille.

Tulos säilyi hyvällä tasolla

Operatiivinen tulos ennen veroja oli 25,3 miljoonaa euroa ja oli hieman edellistä vuotta sekä suunniteltua parempi.

– Osuustoiminnassa tuloksen tekeminen ei ole ykkösasia. Hyvällä taloudenhoidolla saavutettu tulos on erittäin mieluinen, koska samalla pystymme kasvattamaan asiakkaamme saamaa asiakashyötyä, toteaa Kankaanpää.

Tuloksesta maksettiin yhteisöveroa viisi miljoonaa euroa.

Tulevaisuuden odotukset

Vaikka talousennusteet näyttävät hieman laskusuuntaisilta, suhtaudumme positiivisesti tulevaisuuteen ja jatkamme edelleen vahvaa panostusta asiakasomistajien palvelujen kehittämiseen. Tärkeänä kehitysalueena on edelleen energian käytön tehostaminen sekä päivittäisessä toiminnassa vastuullisuuden huomioiminen. Keväällä otamme aurinkopaneelit käyttöön Kuopion Prismassa. Jatkamme panostusta digitaalisten palveluiden kehittämiseen. Uusia avauksia asiakaspalvelun parantamiseen tällä sektorilla tulee kevään aikana, kertoo Kankaanpää.

Lisätietoja:

toimitusjohtaja Tapio Kankaanpää, p. 044 719 7200

toimialajohtaja Juha Riikola, vähittäiskauppa, p. 044 719 7210

toimialajohtaja Ville Puustinen, majoitus- ja ravintolakauppa sekä liikennemyymälät, p. 044 719 7996