Onnellinen elää hetkessä


18.3.2020

”Onnellinen ihminen ei muistele vanhoja eikä odota, että tulevaisuus tuo tullessaan jotakin parempaa”, kiteyttää onnellisuusprofessori Markku Ojanen onnellisuuden määritelmän. ”Onnellinen ihminen osaa olla kiitollinen ja iloinen siitä, mitä elämä antaa juuri tällä hetkellä. Ilo löytyy pienistäkin asioista.”

Onnellisuusprofessorin vinkit hyvään elämään
 
”Onnellinen ihminen ei muistele vanhoja eikä odota, että tulevaisuus tuo tullessaan jotakin parempaa”, kiteyttää onnellisuusprofessori Markku Ojanen onnellisuuden määritelmän. ”Onnellinen ihminen osaa olla kiitollinen ja iloinen siitä, mitä elämä antaa juuri tällä hetkellä. Ilo löytyy pienistäkin asioista.” 
 
Onnellinen ihminen kokee, että elämä on antanut paljon enemmän myönteistä kuin kielteistä – ja osaa olla siitä kiitollinen. Hän on oppinut, että kyse on myös yhteisestä onnesta. Toisten huomioiminen ja yhteisöllisyyden kokemukset saavat meidät kukoistamaan ja kokemaan elämämme mielekkääksi. Muistetaan siis vaalia ihmissuhteitamme ja auttaa lähimmäisiämme! 
 
Onnellinen ihminen muistaa huolehtia myös omasta psyykkisestä ja fyysisestä hyvinvoinnistaan. ”Ei ole ollenkaan itsekästä, että ajattelee omia tarpeitaan. Toinen tykkää urheilusta, yksi luontoelämyksistä, kolmas haluaa kokea kaikki maailman maat. Terveellinen elämä ja liikunta ovat aina onnen peruspalikoita”, Ojanen toteaa.
 
Myös oman mukavuusalueen ulkopuolelle astuminen onnellistaa ja saa positiivisella tavalla liikkeelle. ”Ihmisellä on tarve tehdä asioita, jotka haastavat peruselämää. Jollekin se tarkoittaa haasteita työelämässä, toiselle uuden opiskelua, kolmannelle itsensä fyysistä haastamista tavalla tai toisella.” 
 
Entä kun onnellistaminen on osa työtä?
Sokos Hotellien missiona on onnellistaa asiakkaitaan. Onko onnellisuusprofessorilla hyviä onnellistamisvinkkejä Sokos Hotellien henkilökunnalle? ”Ensiaskel hyvään palveluun on kunnioittava ja ystävällinen kohtaaminen. Asiakkaan välitön huomaaminen tiskin takaa, silmiin katsominen ja lämmin hymy onnellistavat asiakasta varmasti”, sanoo Ojanen. ”Palvelualalle valikoituu usein ihmisiä, jotka osaavat hyvän asiakaspalvelun ihan luonnostaan. Ja vähän introvertimpi oppii harjoittelemalla.” 
 
Onnellisuusprofessori muistuttaa, että palvelutilanteessa on ihminen tiskin molemmin puolin. Myös asiakkaalla on osansa onnellistamisen tapahtumisessa.
 
Hyvää onnellisuuden päivää! Onnellistetaan toisiamme.
 
Markku Ojanen on 75-vuotias psykologian emeritusprofessori. Hänen keskeisiä tutkimusalueitaan ovat olleet mielenterveys, terveyspsykologia ja positiivinen psykologia eli onnellisuus. Professori Ojanen on julkaissut runsaasti onnellisuuteen liittyviä teoksia.