Kuinka PeeÄssässä varmistetaan, että ruokaa ei päädy kaupan hyllyiltä roskiin?


S-ryhmän vastuullisuusohjelmaan kirjattiin vuonna 2014 ruokahävikin puolittamistavoite vuoteen 2030 mennessä. Osuuskauppojen vertailussa PeeÄssän hävikin vähentäminen on huipputasoa.

5.4.2024

Hävikin vähentäminen on päivittäistä työtä, joka tapahtuu suuressa määrin asiakkailta näkymättömissä ja merkittävä osa työstä tehdäänkin jo ennen kuin tuotteet saapuvat kaupan hyllylle. Ennustepohjainen tilaaminen, data ja mittaaminen tähtäävät siihen, että kaupoissa olisi aina oikea määrä tuotteita asiakkaille tarjolla.

– Tilausmäärien optimoinnin eteen tehdään jatkuvasti valtava määrä töitä. Tuotteiden menekin aktiivisen seurannan ja ennustepohjaisen tilaamisen avulla pystymme löytämään hävikin vähentämistä edistävän tavan tuoda kaupan hyllyille juuri oikean määrän tuotteita asiakkaitamme varten, kertoo PeeÄssän vähittäiskaupan toimialajohtaja Jouni Ruotsalainen

Ennustepohjainen tilaaminen vaikuttaa siihen, että ruokakaupoissa pystytään vastaamaan tuotteiden kysyntään mahdollisimman vähällä hävikillä. Pitämällä kiinni jatkuvasti edullisesta ostoskorista kaupat varmistavat, että ruoan ostaminen PeeÄssän toimipaikoista on asiakkaille taloudellisesti kannattavaa.

Ruokaa ei laiteta roskiin – kolme varmaa keinoa ruokakaupan hävikin vähentämiseen

Jos tuotteen päiväys myymälässä alkaa lähestyä, vähennetään hävikkiä monin eri keinoin yhdessä asiakkaiden kanssa. Asiakkaille näkyvin ja tutuin osa hävikinhallintaa lienevät punalaputetut tuotteet. S-ryhmän ruokakaupoissa euromääräisesti eniten punalaputettuina myydään pakattuja kala-, kana- ja lihatuotteita, kuten broilerinfileetä, jauhelihaa ja karjalanpaistilihaa.

Hedelmissä ja vihanneksissa oivalliseksi poisheittohävikin torjuntakeinoksi on osoittautunut Eilisen tähdet -toimintamalli: edelleen käyttökelpoiset, mutta ykkösluokan laatukriteerit täyttämättömät hedelmät ja vihannekset pussitetaan ja myydään 60 sentin kilohinnalla. Asiakkaat kertovat tekevänsä Eilisen tähdistä esimerkiksi smoothieita.

”Hävikin vähentäminen on yhteinen asia, johon jokainen meistä voi vaikuttaa”

Kaupoissa myymättä jääneet elintarvikkeet ohjataan hyväntekeväisyyteen. Jokaisella myymälällä on ruoka-apukumppani, joka toimittaa tuotteet lahjoituksina eteenpäin. Esimerkiksi Kuopion Prismasta hyväntekeväisyysjärjestöt Virvatuli ja Ruoka-apu hakevat päivittäin tuotteita ruoka-apuun. Jotta ruoka-avulle tarkoitetut lihatuotteet eivät menisi roskiin, ne pakastetaan hakupäivää edeltävänä iltana.

– Hävikin hallinta, toisin sanoen hävikin määrän minimointi, on ollut PeeÄssässä osana päivittäistä toimintaa jo pitkään. Hävikin puolittamistavoite on mielestäni hyvä ja kunnianhimoinen projekti, jossa ilokseni voin todeta osuuskauppa PeeÄssän edustavan kirkkainta kärkeä. Osuuskauppojen vertailussa PeeÄssän hävikin vähentäminen on huipputasoa, Ruotsalainen tarkentaa.

Ruokahävikin puolittaminen vuoteen 2030 mennessä

Vuonna 2014 vastuullisuusohjelmaan kirjattu ruokahävikin puolittamistavoite ylitti vuonna 2023 merkittävän puolivälin rajapyykin, kun ruokahävikin määrä laski ryhmän ruokakaupoissa 29 prosenttiin vuoden 2014 vertailutasosta. Laskun määrä vuonna 2023 oli merkittävä vastaavan luvun ollessa vuonna 2022 vielä 19 prosenttia.

– Viime vuoden loikkamme hävikin vähentämisessä on huima ja kertoo pitkäjänteisestä, hyvästä työstä myymälöissämme ja asiakkaidemme halusta tehdä helppoja ympäristötekoja. Olemme S-ryhmässä tehneet töitä ruokahävikin vähentämiseksi ruokaketjussa jo pitkään, mutta hävikin vähentäminen on yhteinen asia, johon jokainen meistä voi vaikuttaa – myös kotitalouksissa, sanoo vastuullisuusasiantuntija Iida Lehtimäki S-ryhmän marketkaupasta.