Siilinjärven S-marketin asiakasomistajapalvelu- ja S-Pankki-pisteessä asiakkaita palveleva Arja Ansamaa olisi voinut nauttia jo jonkin aikaa vapaaneuvoksettaren eläkepäivistä, mutta hän on jatkanut töissä käymistä.

Teksti ja kuvat Kristiina Tammitie

Siilinjärven S-marketiin perustettiin asiakasomistaja- ja S-Pankin palvelupiste vajaat kolme vuotta sitten. Tiistaisin, keskiviikkoisin ja torstaisin avoinna olevan palvelupisteen myötä asiakasomistajien paikalliset palvelut parantuivat. Samalla eläkeikää lähestyneelle Arja Ansamaalle järjestyi työpaikka lähempää kotia, sillä hän oli aiemmin työskennellyt asiakasomistaja- ja S-Pankki-pisteissä Iisalmessa ja Kuopiossa, toimien välillä myös kiertävänä palveluneuvojana.

Virtaa riittää

Arja olisi voinut olla nyt jo hyvän aikaa eläkkeellä, mutta hän on halunnut jatkaa työuraansa.

– Nautin asiakaspalvelusta ja virtaa riittää. Miksipä en olisi jatkanut, kun sitä pyydettiin, Arja kysyy.

– Tykkään työstäni todella paljon, mutta on melkoisen haasteellista, kun uusia asioita tulee eteen kiihtyvällä tahdilla.

Arja viittaa S-Pankin asemaan yhä useamman asiakasomistajan ykköspankkina, johon keskitetään kaikki raha-asiat. Tämä edellyttää palveluneuvojilta syvää asiantuntijuutta sekä aikaa ja mahdollisuuksia pitää yllä pankkityön vaatimaa ammattitaitoa. Esimerkiksi säännöt ja lakipykälät kiristyvät jatkuvasti ja asiakkaiden vaatimustaso nousee.

– Olen kyllä pärjännyt hyvin. Onneksi minulla on todella ammattitaitoisia S-Pankki-tiimin työkavereita ja esimies, joilta saan aina tarvittaessa tukea ja apua. Yhteyttä on helppo pitää sisäisten viestintäkanaviemme kautta.

Työssä käymisessä Arja arvostaa työn mukanaan tuomaa rytmiä arkeen sekä sosiaalista kanssakäymistä niin asiakkaiden kuin S-marketin sekä asiakasomistaja- ja pankkitiimin työkavereiden kanssa.

– PeeÄssä on huipputyönantaja, joka arvostaa myös senioreiden osaamista ja tietotaitoja, Arja korostaa.

Enemmän kuin työpaikka

Osuuskaupassa Arja on tehnyt huikean pitkän työuran. Se alkoi 1970-luvulla Nilsiän Osuuskaupan konttorilta, jossa hän työskenteli puhelinvaihteen hoitajana ja toimistotyöntekijänä. Paikallisosuuskaupan fuusioituessa Kuopion Osuuskauppaan, Arjalle järjestyi työpaikka Siilijärveltä silloisesta Sokos-hallista, joka myöhemmin muutettiin S-marketiksi.

– Olen aina ollut hyvin vahvasti sitoutunut osuuskauppaan. PeeÄssä on ollut minulle aina enemmän kuin pelkkä työpaikka, Arja hymyilee.

– Nautin siitä, että saan tehdä asiakaspalvelutyötä, Arja toteaa.

 

Lue juttu myös Siilinjärven S-marketin seitsenkymppisistä senioreista täältä!

Liisa Leminen (s. 1948), Pekka Poutanen (1949), Salme Heikkinen (1950) ja Airi Kosamo (1954). Nämä seniorit 70 ikävuoden molemmin puolin eivät ole halunneet jäädä viettämään rauhallisia eläkepäiviä, vaan jatkavat työntekoa Siilinjärven S-marketissa. Se on monella tavalla antoisaa.

Teksti ja kuvat Kristiina Tammitie

– Työ antaa hyvin paljon. Pysyn vireänä, kun saan olla ihmisten parissa ja haastella heidän kanssaan. Siirryin aikoinaan Vehmersalmen Salesta Siilinjärven S-marketiin, jossa minun oli tarkoitus työskennellä viimeiset kuukaudet ennen eläkkeelle jäämistä. Siitä on kulunut jo monta vuotta, enkä ole malttanut pois lähteä, PeeÄssän vanhimman työntekijän valtikkaa hallitseva, pitkästi yli 40 vuotta osuuskaupassa työskennellyt Lemisen Liisa kertoo.

Kosamon Airille osuuskauppakokemusta on kertynyt vähemmän, tähän mennessä ”vasta” 36 vuotta.

– Eläkeikä tuli vastaan viisi vuotta sitten. Vain yhden päivän vietin kotona, jonka jälkeen olin taas kassalla palvelemassa asiakkaita. Olin jo aiemmin ollut tapaturman seurauksena osatyökyvyttömyyseläkkeellä, joten siitä oli luontevaa jatkaa töiden tekemistä muutamana päivänä viikossa.

Parasta aivojumppaa

Liisa ja Airi ovat tehneet osuuskaupassa kunnioitettavan pitkät ja yhtenäiset työurat, kun taas Heikkisen Salmesta tuli toisen kerran peeässäläinen vuonna 2013 tapahtuneen eläköitymisen jälkeen. Hän oli aikoinaan pitkään töissä S-marketissa, mutta siirtyi sieltä useiksi vuosiksi täysin toisenlaisiin hommiin matkailualalle.

– Vajaan vuoden olin kotona, eikä se ollut minun juttu, ei ollenkaan. Hulluksi meinasin tulla. Onnekseni pääsin S-marketiin saman tien, kun kävin töitä kyselemässä nykyisen myymälän avaamisen alla. Tykkään työstä tosi paljon. Parasta ovat erilaiset päivät ja erilaiset ihmiset, niin asiakkaat kuin työkaveritkin.

Nykyisen S-marketin avauksen aikoihin aloitti Poutasen Pekkakin.

– Olin tehnyt koko työurani, vuodesta 1975 lähtien, erilaisissa kaupan hommissa muissa firmoissa. S-marketin avautumisen alla olin ollut pari vuotta eläkkeellä ja kaipasin tekemistä. Sanoin silloiselle marketpäällikölle, että voin tulla avuksi silloin tällöin, jos tarvetta on. Onhan sitä tuuraamista piisannut. Työ tuo mukavaa sisältöä päiviin ja on ihan parasta aivojumppaa, kymmenittäin Ruokatorin tuotteiden viisinumeroisia vaakanumeroja ulkoa muistava Pekka arvioi.

Liisaa ja Pekkaa eivät leppoisat ja rauhalliset eläkepäivät houkuta.

14 minuutissa kotoa kassalle

Liisa, Salme ja Airi työskentelevät yksinomaan kassalla. Pekka palvelee asiakkaita Ruokatorin tiskin takana.

Työtunteja kertyy kaikille sopimukseen kirjattuja tunteja enemmän, yleensä muutamasta 6–7 tunnin päivästä viikossa.

– Tällä viikolla minulla piti olla vain yksi päivä loppuviikosta, mutta olen ollut töissä eilen ja tänäänkin, Pekka selvittää keskiviikkona iltapäivällä.

Usein kutsu käy lyhyellä varoitusajalla, sillä yli 70 henkilön työryhmässä tarvitaan koko ajan esimerkiksi sairauslomien paikkaajia. Teräsleideillä onkin päällä leikkimielinen kisa siitä, kuinka pitkä aika kuluu yllättäen tulevasta töihin kutsusta siihen, kun ennättää istahtamaan kassan ääreen. Tällä hetkellä Liisa johtaa mittelöä 14 minuutin suorituksella.

– Minun ennätys on 16 minuuttia, mutta työmatkallani on kahdet liikennevalot toisin kuin Liisalla, Salme muistuttaa pilke silmäkulmassa.

Kivut ja vaivat unohtuvat

Töiden tekemistä nelikko kuvailee mielekkääksi ja antoisaksi harrastukseksi, josta saa rahaa. Niin kauan, kun työ tuntuu mukavalta ja kroppa pysyy suurin piirtein kunnossa, ei ole mitään syytä vetäytyä eläkepäivien viettoon. Sitä paitsi tekee hyvää, kun tietää olevansa tarpeellinen.

– Joku aina joskus kyselee, miten pitkään meinaan vielä jatkaa. Vastaan, että en tiedä kuolinpäivääni, Liisa hymähtää hymynkare suupielessä.

Salme toteaa, että hänen elämänsä peruskivet ovat tyttö, työ ja tanssi, tässä järjestyksessä.

– Joskus sitä miettii, että miten kamalalta tuntuu se päivä, kun ei enää tulekaan tänne.

­– Kivut, vaivat, huolet ja murheet unohtuvat työpäivän aikana, Airi jatkaa.

Salme ja Airi tekevät töitä muutamana päivänä viikossa S-marketin kassalla.

Senioreilta paljon opittavaa

Marketpäällikkö Sari Stenfors korostaa, että henkilöstön laaja ikähaitari (nuorin on 16- ja vanhin 73-vuotias) ja senioreiden pitkä elämänkokemus tekee työryhmälle yksinomaan hyvää.

– Aivan mahtavia nämä meidän konkarit. Heiltä hommat hoituvat, joustoa löytyy ja asiakaspalvelutaidot ovat omaa luokkaansa. Heidän tunnollisuudestaan, sitoutumisestaan, sisukkuudestaan ja asenteestaan meidän nuorempien on hyvä ottaa oppia, Sari kiittelee.

– Tämä on ihan huipputalo ja -työryhmä. Kukaan ei näytä huonoa naamaa, että mitä ne eläkeläiset täällä touhuavat. Kaikki kohtelevat meitä tasapuolisesti ja ihanasti. Iso kiitos myös PeeÄssälle, joka antaa eläkeläisille mahdollisuuden jatkaa töiden tekemistä, Pekka ja Airi vakuuttavat kuin yhdestä suusta.

– Niin kauan tehdään töitä, kun se tuntuu mukavalta, seniorinelikko toteaa.

 

Lue juttu myös Arjasta täältä!

Tänään Pyhäjärvellä, huomenna Varkaudessa ja parin päivän päästä Iisalmessa. Viivi Nissinen kiertää yritysten, yhteisöjen ja seurojen edustajien parissa viemässä heille S-Business-asiakkuuden ilosanomaa.

 Viivi Nissinen vastaa puhelimeen auton ratista, oikeaoppisesti handsfree-toimintoa käyttäen.

– Lähdin juuri ajelemaan Kuopiosta kohti Pyhäjärveä, jossa minulla on asiakastapaaminen. Tässä on vajaat pari tuntia aikaa jutella, Viivi vastaa kysymykseen rupatteluhetken sopivuudesta.

Hän on työskennellyt PeeÄssässä parikymmentä vuotta matkailu- ja ravitsemiskaupan erilaisissa tehtävissä, joista viimeiset 10 vuotta esimiestehtävissä ravintoloissa ja Kuopion viinijuhlilla.

– Vireys ja hymy huulilla on pysynyt. Olen saanut jatkuvasti oppia uutta, kehittää itseäni ja tarttua uusiin haasteisiin, Viivi kiittelee.

Viime keväänä hänen toimenkuvansa muuttui jälleen, tällä kertaa tosin poikkeuksellisen paljon.

– Esimieheni ehdotti, että ottaisin hoitaakseni yrityksille, seuroille ja yhteisöille suunnattujen S-Business-palvelujen myynnin PeeÄssän alueella. Eipä tarvinnut pitkään miettiä. Oli todella mielenkiintoista päästä hoitamaan salkkua, jossa ovat kaikki PeeÄssän toimialat, minulle niin tutun matkailu- ja ravitsemiskaupan lisäksi marketkauppa sekä liikennemyymäläkauppa.

Työaika jakautuu noin puolet ja puolet entisen ja uuden työn kesken.

– Hoidan edelleen viinijuhlien sekä muiden tilaisuuksien ja tapahtumien myyntiä. Etenkin Tahkolle haen suuriakin tapahtumia, jotta saamme koko alueelle paljon majoittujia kerralla.

 

Loistava palvelu, jota on ilo myydä

Viivi on hyvä myyjä, sillä hän innostuu asiastaan.

– Mieti nyt, S-Business-asiakas saa ilmaiset kortit maksuvälineiksi ja hyvät ostoalennukset kaikista S-ryhmän palveluista, vapautuu kuittien keräämisestä, eikä maksa mitään kuukausimaksuja. Tämä on niin loistava palvelu, että sitä on ilo myydä, Viivi nauraa.

S-Business-asioiden läpikäymisen rinnalla asiakas saa Viivin kanssa tavatessaan usein monta muutakin asiaa järjestymään.

­– Asiakkailla on monenlaisia tarpeita, hotelliyöpymisistä ryhmäruokailuihin, pikkujoulujen ja tykypäivän pitopaikkaan tai koulutustilaisuuden järjestämiseen. Niihin kaikkiin minulta löytyy hyviä ratkaisuja ja vaihtoehtoja. Olenpa joskus tilannut asiakkaalle 2 000 litraa polttoöljyäkin, kun asia tuli puheeksi.

– Nautin siitä, että pystyn oikeasti auttamaan ja tarjoamaan ratkaisuja, jotka helpottavat ihmisten elämää ja säästävät heiltä rahaa satoja, jopa tuhansia euroja. On ollut ilahduttavaa myös nähdä, miten laajasti PeeÄssä ostaa palveluja paikallisilta yrittäjiltä. Kumppanuus on monesti hyvinkin tiivistä ja pienyrittäjälle antoisaa, Viivi pohtii.

 

Urheiluseuroille paljon annettavaa

Viime kuukausina Viivi kertoo huomanneensa, että yritysten lisäksi hänen salkustaan löytyy urheiluseuroille paljon annettavaa.

– S-Business-kortin ansiosta kenenkään ei tarvitse maksaa pelireissua omista varoista ja odotella muutamaa viikkoa rahoja takaisin. Lisäksi seura saa lisäetuja hotellimajoituksista ja ruokailuista, kun liitämme sen Sokos Hotellien Sporttiklubin jäseneksi.

Viivi korostaa haluavansa tavata asiakkaansa ainakin ensimmäisen kerran mieluummin kasvokkain kuin etäyhteyksien kautta.

– Olen ensitapaamisen jälkeenkin asiakkaisiimme yhteydessä ja varmistan, että kortit ovat tulleet ja niiden käyttö sujuu ongelmitta. S-Business-asiakkaidemme määrä on kasvanut viime kuukausina, mutta olemme edelleen alkutaipaleella, Viivi arvioi.

– Tällä kortilla yritys, yhteisö tai seura saa kaikista S-ryhmän palveluista etuja, Viivi Nissinen esittelee.

Ranskalainen Virginie ja liettulainen Jolita palvelevat asiakkaita parturi-kampaamo Rastissa.

Virginie ja Jolita ovat päätyneet asumaan Pohjois-Savoon miesten vuoksi. Jolita tuli 15 vuotta sitten Leppävirralle kesätöihin mansikkapellolle ja rakastui paikalliseen mieheen. Kohtaaminen johti avioliittoon ja kotimaan vaihtamiseen. Virginie päätyi puolestaan Savon sydämeen viisi vuotta sitten, kun hänen miehelleen tarjottiin töitä Suomesta, tarkemmin sanoen Kuopiosta.

Jolitan ja Virginien tiet kohtasivat Savon ammattiopistossa, jossa he opiskelivat yhtä aikaa parturi-kampaajiksi.

 

Asiakaspalvelua vieraalla kielellä

PeeÄssään Virginie ja Jolita tutustuivat alun perin opintoihin liittyvän työharjoittelun merkeissä. Nyt Jolita tekee töitä parturi-kampaamo Rastissa kokoaikaisena ja Virginie omasta halustaan osa-aikaisena.

– Osa-aikaisuus sopii minulle. On raskasta keskustella asiakkaiden kanssa vieraalla kielellä, kun ympärillä on puheensorinaa, hiustenkuivaajien hurinaa ja taustamusiikkia. Kasvomaskit vaikeuttavat kommunikointia entisestään, kun asiakkaan ilmettä ei näe, Virginie perustelee varsin sujuvalla suomen kielellä.

– Puhuminen on ok, mutta ymmärtäminen eri juttu, hän hymyilee.

Naiset kertovat asiakkaiden suhtautuvan vieraskieliseen parturi-kampaajaan lähes poikkeuksetta ystävällisesti. Yhteinen sävel löytyy yleensä aina, vaikka välillä on vaikea ymmärtää kielen vivahteita.

– Kirjakieli sujuu, mutta puhekieli on eri juttu. Erityisen vaikeita ovat savolaiset murresanat. Yritän kuitenkin aina parhaani mukaan varmistaa, että ymmärrämme asiakkaan kanssa toisiamme ja hän saa mahdollisimman hyvää palvelua, Jolita kertoo.

 

Työkavereilta saa aina apua

Jos kielelliset haasteet jätetään sivuun ja puhutaan työn varsinaisesta annista, Jolita ja Virginie ovat yksimielisiä siitä, että he ovat unelma-ammatissaan.

– Minä yksinkertaisesti rakastan tätä työtä, Jolita ennättää ensin kiteyttämään tunteitaan.

Hän jatkaa toteamalla, että asiakkaat ja työkaverit ovat mukavia ja itse työ tarjoaa jatkuvasti oppimisen paikkoja. Virginie nyökyttelee vieressä.

– Toivon kehittyväni ja oppivani nopeasti mahdollisimman taitavaksi. Kokemusta saadakseni haluan tehdä mahdollisimman monipuolisesti erilaisia hiusalan töitä. On kiva päästä esimerkiksi tekemään nonstop-vuoroja Prisman Rimmaamossa.

Rastissa työkavereita on paljon ja porukassa vallitsee yhdessä tekemisen henki.

– Kaikilta voi pyytää ja saa apua tilanteessa kuin tilanteessa.

 

Luottamus tuntuu mukavalta

PeeÄssän hyvä maine työnantajana sai kaksikon hakeutumaan osuuskauppaan töihin, vaikka muitakin paikkoja oli tarjolla. Naiset uskovat, että heille palkkatyö on turvallisempi vaihtoehto kuin alalla yleinen vuokratuoliyrittäminen.

– PeeÄssän puolesta puhuu myös se, että täällä kohdellaan oikeasti työntekijöitä hyvin.

– Tuntuu todella kivalta, että osuuskauppa antaa työmahdollisuuksia ulkomaalaisille, luottaen meihin ja siihen, että asiakkaatkin luottavat meihin. Yleensä Suomessa ulkomaalaisen on usein vähän vaikea päästä töihin, Virginie miettii.

Virginie ja Jolita tekevät parturi-kampaajan työtään ilolla ja sydämellä.

Break Sokos Hotel Tahkon vastaanotossa työskentelevä Seija Pirinen on palkittu Sokos Hotels -ketjun vuoden onnellistajana.

(teksti: Kristiina Tammitie, kuvat: Pentti Vänskä)

Lapsiperhe majoittui Break Sokos Hotel Tahkolle. Perheen 8-vuotias tyttö ilmoitti topakasti haluavansa nukkua huoneen kerrossängyn yläpetillä, mutta vanhemmat eivät uskaltaneet laskea levottomasti nukkuvaa lasta matalalaitaiseen sänkyyn.

Lapsen harmitus jäi mieleen. Kun vastaanotossa tuli hiljaisempi hetki, kävin etsimässä liimapuulevyn, jonka vuorasin pyyhkeellä ja pussilakanalla. Näin saatiin sänkyyn korkeampi laita ja tyttö pääsi kuin pääsikin nukkumaan yläsänkyyn. Aamulla hän tuli kiittämään ja kertomaan, miten hyvin unet maittoivat. Tyttö oli niin ilahtunut asiasta, että ilmoitti haluavansa ehdottomasti tulla meille uudelleenkin, vastaanoton vuoropäällikkö Seija Pirinen kuvailee.

Lapsen ilahduttaminen poiki Seijalle Sokos Hotels -ketjun Vuoden onnellistaja -tittelin, Sokos Hotellien onnellistamisen mission mukaisesti.

S-ryhmän hotelleissa onnellistamisen tavoitteena on saada ihmiset hurmaantumaan hotelleihin sekä lähtemään niistä onnellisempina ja paremmalla mielellä kuin he olivat saapuessaan. Onnellistamisteoista palkitaan hotellien asiakaspalvelijoita kuukausittain, ja oivaltavimmista teoista seuraa vuoden onnellistajan tunnustus. Tänä vuonna palkitut valittiin lapsiasiakkaiden huomiointia painottaen.

 

Onnellistaminen parasta

Seijalle palkinto tuli täytenä yllätyksenä.

Seurasin palkitsemistilaisuutta etäyhteyksien kautta ja menin aivan sanattomaksi, kun kuulin oman nimeni, Seija hymyilee.

Hän pyrkii tekemään joka päivä onnellistamistekoja, joihin maalaisjärjen puitteissa on henkilökunnalle annettu varsin vapaat kädet. Asiakkaiden riemastuttaminen onkin työn parasta antia.

­ – Joskus asiakas ilahtuu tavattomasti aivan pienestä asiasta, ja toisinaan voidaan tehdä vähän enemmänkin. Olen esimerkiksi käynyt antamassa virtaa asiakkaan autoon, järjestänyt lapsille yllätyssynttäreitä ja antanut majoittuvalle perheelle tai kaveriporukalle heidän varaamansa huoneen tilalle sviitin. Työkaveri on muun muassa ottanut asiakasperheen koiran kotiinsa hoitoon, koska heidän varaamaansa sviittiin ei lemmikkiä voitu laskea.

 

30 vuotta Tahkolla

Tahkolla Seija on työskennellyt samassa talossa jo 30 vuotta, joista viimeiset 17 vuotta PeeÄssän leivissä.

Niinhän se vain on, että Tahko menee veriin. Ympäristö, työporukka ja asiakkaat ovat aivan mahtavia.

Seijalla on ollut vuosien mittaan monenlaisia työtehtäviä. Nykyisen työnsä vastaanotossa hän kokee eniten omakseen.

– Respassa työskentely on vaihtelevaa ja haasteellista. Asiakkaiden sisään ja ulos kirjaaminen on vain osa kokonaisuutta, sillä eteen tulee jatkuvasti erilaisia asioita, jotka vaativat joskus nopeaakin reagointia ja ratkaisujen löytämistä. Olen esimerkiksi oppinut vaihtamaan sähkölukon lukijan omin käsin, Seija kuvailee.

Seija on ollut Tahkolla töissä 30 vuotta, tehden vuosien mittaan monenlaisia työtehtäviä. Hotellin vastaanotto tuntuu eniten omalta paikalta.

 

Vuoden onnellistaja-titteli tuli kerrossängyn yläpetin fiksaamisesta niin, että asiakasperheen 8-vuotias pääsi nukkumaan toivomaansa paikkaan.

 

Tänäkin kesänä tuhannet nuoret ottavat ensiaskeleensa työelämässä. Osuuskauppa PeeÄssä on mahdollistanut nuorten tutustuttamisen työelämään jo vuosien ajan Tutustu ja tienaa -kesäharjoitteluohjelman kautta. Manuelille kahden viikon harjoittelujakso Kuopion Prismassa on ensimmäinen oikea työpaikka.

Kesätyö on nuorelle merkityksellinen asia monestakin eri syystä. Työelämässä opitaan tärkeitä taitoja, kuten oma-aloitteisuutta, aktiivisuutta ja vuorovaikutustaitoja. Lisäksi se tarjoaa mahdollisuuden kartuttaa arvokasta työkokemusta sekä tienata omaa rahaa.

Manuel on yksi sadoista harjoittelijoista, jotka tulivat tänä vuonna valituiksi PeeÄssälle yli tuhannen Tutustu ja Tienaa -hakijan joukosta. Hakemuksen lähettäminen oli jännittävää, mutta onneksi vanhemmat tarjosivat ensikertalaiselle hyviä vinkkejä työnhakua varten.

Loppujen lopuksi homma meni kuten pitikin. Hyvin mennyt haastattelu poiki Manuelille ensimmäisen työpaikan. Kesätyön saaminen on nuorelle usein koko kesän kohokohta.

Manuelille tärkeintä kesätyössä on kokemuksen saaminen. Aikaisemmin Kuopion Prismassa suoritettu TET-harjoittelu antoi jo osviittaa siitä, millaista kaupan alan työ on, mutta Tutustu ja Tienaa -jaksolla pääsee syventymään työhön jo hieman pidemmän aikaa.

Päivät eivät ole päässeet käymään tylsiksi, sillä työtehtävät mahdollistavat ajatusten vaihtamisen työkaverin kanssa työskentelyn lomassa. Asiakkaiden auttaminen ja ohjaaminen etenkin remontin keskellä on yksi tärkeä tehtävä, joka kuuluu jokaiselle työntekijälle.

 

Ei istuta ja odotella, vaan tehdään asioita oma-aloitteisesti

Ensimmäistä kesätyöpaikkaa hakevilla nuorilla on harvoin valttikorttinaan aiempaa työkokemusta. Oman urapolun alkutaipaleella onkin tärkeintä, että omaa hyvän asenteen ja halun oppia uutta.

Manuelin mielestä työssä on ollut tärkeää, että työtehtäviin tartutaan itsenäisesti, mutta tarvittaessa kysytään, jos jokin askarruttaa.

Manuelin hyvä asenne ja innokkuus työntekoa kohtaan on kantanut hedelmää. Monen muun Tutustu ja Tienaa -harjoittelijan tavoin hän on saanut hyvää palautetta myös asiakkailta. Yksi merkittävä tekijä hyvän kesätyökokemuksen tarjoamisessa on se, että nuori saa tekemästään työstä kannustavaa palautetta ja onnistumisen tunteita.

 

Jokainen työntekijä on yhtä arvokas riippumatta siitä, onko hän tehnyt työtä yhden päivän vai 20 vuoden ajan

Kuopion Prismassa työskentelevä Päivi Kettunen on pitkän linjan ammattilainen ja työskennellyt PeeÄssällä pian kaksi vuosikymmentä. Kaupan alan työkokemusta hänellä on takanaan jo 44 vuotta.

Päivin mukaan nuorista huomaa, että he ovat oikeasti halunneet päästä töihin.

Työelämässä oikeudenmukaisuuden ja tasapuolisuuden tulee toteutua jokaisen kohdalla.

 

Nuoret ovat tulevaisuuden tekijöitä

Kesätyö voi aukaista nuorelle tien kohti unelmia ja tukea niiden saavuttamista. Manuel kokee, että erilaiset harjoittelujaksot mahdollistavat tulevaisuuden suunnitelmien selkeyttämisen. Hän pohtiikin kaupassa työskentelemisen mahdollisuutta opiskelun ohella, kun opiskeluiden aloittaminen tulee joskus ajankohtaiseksi.

Harjoittelujakson päätyttyä on kuitenkin aika ripustaa työhanskat naulaan ja nauttia kesästä.

 

Viisi nopeaa – kumman valitset?

Uiminen vai rannalla loikoilu?
”Uiminen.”

Jäätelö vai mansikat?
”Jäätelö.”

Mökillä vai kaupungissa?
”Kaupungissa.”

Aikaisin nukkumaan vai valvominen myöhään?
”Valvominen myöhään.”

Vesi-ilmapallot vai vesipyssy?
”Tämä on paha… Vesipyssy!”

 

 

Teksti ja kuvat: Mira Makkonen

Kaisa Ripatti kävi lapsena vanhempiensa kanssa kaupassa Leppävirran S-marketissa. Nyt hän toimii päällikkönä samassa paikassa.

Kaisa Ripatti sanoo olevansa osuuskauppaneulalla rokotettu. Hän muistaa lapsuudestaan, miten vanhemmille kaupassa käyminen tarkoitti aina automaattisesti Leppävirran S-marketia. Vaihtoehtoja ei ollut, vaikka Kaisa haikaili välillä muihinkin kauppoihin.

Rokotus oli joka tapauksessa ilmeisen tehokas. 18-vuotiaana Kaisa aloitti PeeÄssä-uransa Pitkälahden ABC:n keittiössä tiskaajana. Sittemmin hän siirtyi myyjäksi siihen samaiseen S-marketiin, jossa oli lapsena käynyt ja nuorempana vakuuttanut, että minne tahansa töihin, mutta ei ainakaan kauppaan.

Ala vei mukanaan, ja Kaisa innostui hakemaan PeeÄssän esimiesvalmennukseen. Hän pääsi mukaan, ja valmennuksen jälkeen avautui tie päällikköhommiin.

– Ensimmäinen esimiespaikkaani oli Varkauden Päiviönsaaren Sale, josta siirryin päällikön sijaiseksi Heinäveden S-marketiin, Kaisa kuvailee.

Ympyrä sulkeutui

Sijaisuuden päätyttyä Kaisa poikkesi osuuskauppapolulta sivuun kokeilemaan kahvilayrittäjyyttä. Vuoden jälkeen hän kuitenkin totesi kaupan alan enemmän omakseen ja pystyvänsä parhaimpaansa PeeÄssän leivissä. Ratkaisua siivitti mahdollisuus päästä takaisin Heinäveden S-marketin vetäjäksi, tällä kertaa ilman määräaikaa. Seuraavan stepin myötä yksi ympyrä sulkeutui, kun edessä oli siirtyminen päälliköksi oman kotipaikkakunnan S-marketiin – siihen samaan, jossa Kaisa pikkutyttönä oli saanut ensituntumansa kaupan maailmaan.

Suurella sydämellä

Kaisa sanoo tekevänsä töitä suurella sydämellä.

– Tykkään ihan valtavan paljon työstäni, enkä näe itseäni missään muulla. Koen olevani etuoikeutettu, kun saan luotsata oman kotikyläni S-marketia ja palvella työryhmäni kanssa ihmisiä, jotka oikeasti tiedän ja tunnen. Ilman muuta tällaisessa tilanteessa työssä on tavanomaista vahvemmin tunteet mukana, Kaisa tunnustaa.

Kaisa asuu perheineen Leppävirran Soinilansalmella ja tapaa siksi PeeÄssän paikallisia asiakasomistajia säännöllisesti erilaisissa tilanteissa, muun muassa lasten harrastusten parissa.

– Minulle saa jutella osuuskaupan asioista vapaa-ajallakin, en pane sitä ollenkaan pahakseni, hän vakuuttaa.

– Olen onnellisessa asemassa, koska saan tehdä rakastamaani työtä, Kaisa Ripatti tunnustaa. Kuva: Pentti Vänskä

– Tunnen joka päivä kiitollisuutta siitä, että saan tehdä työtä ihanien asiakkaiden ja ihan parhaimpien työkavereiden kanssa, oppia koko ajan uutta ja kehittää itseäni, sanoo Matkuksen Emotionissa työskentelevä Heidi Klemetti.

Heidin positiivinen elämänasenne ja kasvosuojaimen takaa loistava hymy on tarttuvaa laatua. Kun ystävällisyyteen ja iloisuuteen yhdistyy vankka ammattitaito ja syvällinen tuotetuntemus, ei ole mikään ihme, että Matkuksen Emotioniin tulee jatkuvasti palautetta, jossa Heidiä kiitellään nimeltä mainiten.

– Minulla on sisäsyntyinen kiinnostus sekä ihmisiä että rakastamaani kauneus- ja hyvinvointialaa kohtaan. Työni on ihan parasta, mitä voi olla. Työ antaa niin valtavan paljon, monellakin tavalla. Iloitsen joka päivä sekä asiakkaistamme että työkavereistani, Heidi kuvailee.

Hän on tinkimätön asiakkaan palvelussa. Kaikki muu tekeminen keskeytyy välittömästi asiakkaan saapuessa myymälään.

– En malttaisi pitää edes taukoja tai lähteä töistä kotiin, kun olen niin innoissani työstäni. Onneksi työkaverit pitävät huolta, etten uppoudu ihan kokonaan tähän ihmeelliseen maailmaan, Heidi nauraa.

Työ on intohimo

Heidille työ on todellakin paljon enemmän kuin työtä. Liioittelematta voi sanoa, että se on hänelle intohimo.

– Haluan tietää kauneuden trendeistä ja tuotteista mahdollisimman paljon, koko ajan uutta oppien. Se edellyttää jatkuvaa opiskelua niin työssä kuin vapaa-ajallakin. Voidakseni tarjota asiakkaillemme parasta mahdollista palvelua ja pystyäkseni ylittämään heidän odotuksensa, on oman osaamiseni pysyttävä tietoisimpienkin asiakkaidemme kanssa samalla tasolla tai mieluummin reilusti edellä, PeeÄssän vähittäiskaupan Vuoden 2020 asiakaspalvelijana palkittu Heidi toteaa.

Hän onkin aina valmis lähtemään esimerkiksi tavarantoimittajan tarjoamaan koulutukseen – riippumatta siitä, osuuko koulutus työ- vai vapaapäivään. Oppimaansa hän jakaa aina auliisti työkavereilleen.

Kauneusneuvojakoulutusta oppisopimuksella

Heidi kertoo silmät loistaen olevansa mukana uudessa Sokos- ja Emotion-ketjujen valtakunnallisessa pilottiryhmässä, jossa koulutetaan oppisopimuksella kauneusneuvojia myymälöihin eri puolille Suomea. Normaalisti lähiopetuspäivät olisivat Helsingissä, mutta näin korona-aikana opiskelu tapahtuu etäyhteyksien avulla.

– Valmennuksessa käydään läpi hyvin laajasti alan kehitystä ja trendejä, joista keskeisimpiä ovat ekologisuus ja eettisyys. Lisäksi koulutus antaa paljon oppia muun muassa tuotteiden raaka-aineista ja valmistusprosesseista, eikä unohdettu ole myöskään asiakaspalvelun parantamiseen liittyviä asioita.

S-marketeissa samalla asenteella

Heidi on työskennellyt PeeÄssässä vuodesta 2017 lähtien.

– Pääsin Sokokselle töihin kosmetologiopintojeni ollessa kesken. Emotioniin siirryin pari vuotta sitten.

Alusta lähtien Heidi on tehnyt töitä myös PeeÄssän päivittäistavarakaupan puolella, eniten S-marketeissa Kuopion keskustassa ja Vuorelassa.

– Tykkään päivittäistavarakaupan työstäkin ja teen sitä yhtä lailla hyvällä fiiliksellä. Emotion on minulle kuitenkin se kaikista rakkain työpaikka, Heidi myöntää.

Heidi Klemetti palkittiin äskettäin PeeÄssän vähittäiskaupan Vuoden 2020 asiakaspalvelijana. Kuva: Pentti Vänskä

– Rakastan työtäni. En osaa kuvitella mitään parempaa, Heidi iloitsee. Kuva: Pentti Vänskä

Teksti: Kristiina Tammitie | Kuvat: Pentti Vänskä

Original Sokos Hotel Puijonsarven kokousisäntä Veijo Suhonen on parhaimmillaan silloin, kun työssä tapahtuu paljon ja yhtä aikaa. Korona on hiljentänyt hotellin kokouspalvelua, joten Veijo on tehnyt viimeisen vuoden aikana enemmän töitä marketkaupan puolella. Kesätöihin hän on menossa Varkauden Prismaan.

On aina ilahduttavaa tavata ihminen, joka silmin nähden nauttii työstään. Original Sokos Hotel Puijonsarven kokousisäntä Veijo Suhonen on juuri tällainen persoona. Hänen hyväntuulisuutensa on tarttuvaa, samoin innostus, jolla mies kertoo omasta työstään.

– Eihän minulla ole mitään syytä synkistelyyn. Saan tehdä rakastamaani työtä mahtavien työkavereiden kanssa sellaiselle työnantajalle, jota arvostan erittäin paljon, Veijo perustelee.

25 000 askelta päivässä

Korona on kurittanut matkailu- ja ravitsemiskauppaa kovalla kädellä. Osansa on saanut myös Puijonsarvi, jossa normiaikana elettäisiin parhaillaan vilkasta kokoussesonkia. Hotellissa toki järjestetään esimerkiksi taloyhtiöiden kokouksia sekä yritysten koulutustilaisuuksia ja etätöihin liittyviä kokoontumisia, mutta osallistujamäärät ovat kutistuneet kymmenykseen normaalista.

Onpa kyse isosta tai pienestä porukasta, Veijo vastaa kollegansa Kimmon kanssa siitä, että osallistujat voivat keskittyä heille olennaiseen, talon väen huolehtiessa kaikesta muusta.

– Olen vieraita varten läsnä tässä ja nyt. Otan heidät vastaan, esittelen taloa, keitän kahvia ja huolehdin väliaikatarjoiluista, vien autoja parkkiin, jutustelen mukavia ja teen kaikkea mahdollista muuta pitääkseni kokousasiakkaamme tyytyväisinä, Veijo kuvailee.

Ennakoinnin merkitys on kokousisännän työssä todella suuri. Suunnitelma A voi vaihtua lennossa B:ksi, ja C:kin on hyvä olla takataskussa valmiina. Suunnittelu ja aikataulutus on todella tärkeää. Odottamaton laitehässäkkä tai kokoustilan viime hetken vaihdos pistävät kokousisännän askeliin lisää vauhtia. Sekään ei saa Veijon hymyä hyytymään.

– Olen sitä tehokkaampi, mitä enemmän on asiakkaita, tapahtumia ja kiirettä. Työvuoron aikana parhaimmillaan askelia tulee noin 25 000 ja kaloreita palaa 4 000.

PeeÄssän siirtyminen oli lottovoitto

Kuopiolaissyntyisen Veijon ensimmäinen muisto hänen nykyisestä työpaikastaan on 1980-luvulta.

– Vietin 18-vuotisjuhliani hotellin vanhimmassa osassa sijainneessa silloisessa Renkussa. Itselläni, kuten asiakkaillammekin, on talosta valtavan paljon muistoja.

Työuransa Veijo aloitti nuorena miehenä Kuopiossa Intialaisessa Ravintolassa josta hän siirtyi Ouluun Osuuskauppa Arinan ravintoloihin, edeten vuosien mittaan tarjoilijasta ravintolapäälliköksi. Vuonna 2005 hän siirtyi Helsinkiin Original Sokos Hotel Presidenttiin. Kotiseutu, Kuopio ja Puijonsarvi kutsuivat reilut kymmenen vuotta myöhemmin.

– Jo vuoden kestänyt korona-aika huomioiden oli ihan lottovoitto vaihtaa työpaikka PeeÄssään. Presidenttiä pyörittävässä Sokotelissa olisin ollut koko ajan lomautettuna, koska SOK:n tytäryhtiöllä ei ole toisia toimialoja, joihin henkilöstö voidaan siirtää väliaikaistöihin.

Mökiltä kesätöihin Varkauteen

Puijonsarven kokous-, tapahtuma- ja juhlapalvelujen varauskalenterin tyhjennyttyä Veijo teki viime keväästä syksyyn pitkän yhtäjaksoisen työrupeaman Kuopion Prismassa. Sen jälkeenkin hän on ollut hiljaisimpina kokouspäivinä töissä Prismassa, ajoittain myös lähialueen S-marketeissa.

– On valtava rikkaus, että työnantaja pystyy tarjoamaan korvaavaa työtä, joka antaa työntekijälle nautintoa ja mahdollisuuden oppia uusia asioita vielä tässä iässä.

Uutta on luvassa tulevaksi kesäksikin.

– Viime kesänä kuljin päivittäin Leppävirran mökiltämme töihin Kuopion Prismaan. Nyt on sovittu, että tänä vuonna pääsen kesätöihin Varkauden Prismaan, jolloin työmatkani lyhenee huomattavasti. On hienoa päästä kokemaan, minkälaista on työskennellä uudessa Prismassa uusien työkavereiden kanssa, Veijo miettii.

Original Sokos Hotel Puijonsarvi on Kuopion suurin kokoushotelli. – Uskon, että meillä riittää taas töitä, kun pandemia saadaan kuriin ja elämä palautuu normaaliksi. Veikkaisin, että ensi syksynä tahti on jo ihan toinen kuin nyt, Veijo ennakoi.

Kokousisännän työ on hyvin vaihtelevaa, vaatien rautaisia hermoja, suunnitelmallisuutta, organisointikykyä ja hyvää kuntoa.

– On hienoa olla töissä sellaisessa yrityksessä, jota voi todella arvostaa ja jossa on aitoa yhteishenkeä. Olemme kaikki yhtä suurta peeässäläisten perhettä.

Teksti Kristiina Tammitie, kuvat Pentti Vänskä

Sirpa Karppinen on sitoutunut PeeÄssään sekä työntekijänä että edustajiston jäsenenä.

Jos olet liittynyt PeeÄssän jäseneksi viimeisten kymmenen vuoden aikana Iisalmen Prismassa, on hyvin paljon mahdollista, että Sirpa Karppinen on se henkilö, jonka kanssa olet jäsenhakemuksen täyttötilanteessa asioinut.

– Kieltämättä olen Prisma-vuosieni aikana tehnyt lukemattoman paljon jäsenyyksiä. Tarkkaa määrää en osaa sanoa, mutta kyllä liittyjiä on kauttani tullut satoja, Sirpa arvelee.

Ensi alkuun tuntui hieman hankalalta ottaa S-Etukortittoman asiakkaan kanssa jäsenyys puheeksi. Aika pian juttu alkoi kuitenkin luistaa, kun Sirpa huomasi ihmisten olevan aidon kiinnostuneita asiakasomistajuuden mukanaan tuomista eduista.

– Kassalla otan aina asian puheeksi, jos vihreä kortti ei maksutilanteessa vilahda. Lisäksi olen tehnyt vuosien ajan bonusneuvontaa erillisessä pisteessä.

 

Toinen koti

PeeÄssässä Sirpa on ollut töissä jo kolme vuosikymmentä.

– Osuuskauppa on minun toinen kotini. Olen kasvanut kiinni PeeÄssään, hän nauraa.

Lappeenrannasta Iisalmeen muuttamisen jälkeen Sirpan ensimmäinen työpaikka löytyi paikallisen Sokos Hotellin yhteydessä toimivasta Rossosta.

– Minulla oli kokin koulutus, mutta salin puolelle päädyin ja viihdyinkin siellä parikymmentä vuotta. Tuona aikana sain ravintolan vakiasiakkaista paljon ystäviä. Vielä nytkin monet Koljonvirrassa usein majoittuvat hotellivieraat käyvät moikkaamassa Prisman kassalla.

 

Uudistuminen on jatkuvaa

Kymmenen vuotta sitten Sirpan selkä rupesi vaivaamaan sen verran pahasti, että oli aika jättää tarjoilijan hommat.

­– Lääkäri sanoi ihan suoraan, että Rossoon ei ole enää paluuta. Onneksi minulle löytyi korvaava paikka Prismasta, jossa pystyn selkävaivaisenakin tekemään monenlaista työtä. Kassapalvelun lisäksi teen vuoroja infossa sekä käyn osastoilla hyllyttämässä tavaraa tarpeen mukaan. Kun työssä on riittävästi vaihtelevuutta, selkä muistuttelee itsestään vain ajoittain.

Sirpa on osa-aikainen työntekijä 34 viikkotyötunnin sopimuksellaan. Käytännössä tunteja kertyy helposti enemmän.

– Lisävuoroja on aina tarjolla, jos niitä vain haluaa ottaa vastaan. Usein olen valmis myös venyttämään päivää jommastakummasta päästä. Joustaminen toimii meillä hienosti vastavuoroperiaatteella.

Pitkän linjan asiakaspalveluosaajakaan ei pysty tänä päivänä tekemään työtään automaattiohjauksella.

– Kaupan ala kehittyy hurjaa vauhtia ja koko ajan tulee uutta. Kun on vain viikon pois töistä, on jo sillä aikaa joku asia muuttunut. Meillä ollaan jatkuvasti ajan hermolla, ideoidaan uutta ja kokeillaan erilaisia tapoja, joilla voidaan entisestään parantaa asiakasomistajiemme palvelua, Sirpa kuvailee.

 

Luotettava kumppani

Paitsi työntekijänä, Sirpa on kiinnittynyt PeeÄssään myös vaaleilla valittuna luottamushenkilönä. Nyt hänellä on menossa osuuskaupan edustajistossa toinen kausi.

– Lähdin vuoden 2016 vaaleihin ehdokkaaksi asiakkaiden kannustuksen innostamana ja pääsinkin läpi ensiyrittämällä. Yllättävän paljon asiakkaat esittävät minulle erilaisia asioita ja toiveita, joita vien eteenpäin oikeaan suuntaan. Esimerkiksi Prismaa koskevat tuotetoiveet voin esittää suoraan esimiehelleni, kun taas ABC-autopesupalvelujen toivominen Iisalmeen ja ABC-tankkauspisteen saaminen Vieremälle ovat asioita, jotka pitää viedä PeeÄssän ylimmälle johdolle tiedoksi, Sirpa kertoo esimerkkejä edustajiston jäsenen tehtävistä.

Edustajiston kokouksissa Sirpa on päässyt syventämään osuuskauppatietämystään ja tutustumaan uusiin ihmisiin.

– Edustajiston jäsenyyden myötä mielikuvani ovat vahvistuneet PeeÄssästä vakavaraisena ja meille kaikille, niin työntekijöille kuin asiakkaillekin, luotettavana kumppanina. Osuuskauppa pitää meidän puoltamme ja haluaa aidosti helpottaa arkeamme sekä taloudellisesti että palvelujen kehittämisen näkökulmasta. Sen voin kertoa pystyssä päin kaikille ihmisille, Sirpa korostaa.

– Asiakasomistajuuden hyödyistä puhuessa on helppo seisoa sanojensa takana, Sirpa toteaa.

 

Prisman infossa riittävän kaukana työkavereista Sirpa voi palvella asiakkaita ilman maskia tai visiiriä, sillä pleksi toimii hyvänä suojana puolin ja toisin.

 

Kun työssä on riittävästi vaihtelevuutta, Sirpan selkävaivat pysyvät kurissa.