Kaavin ja Juankosken S-marketien uudistaminen on aloitettu syyskuussa.  Uudistetut myymälät tulevat tarjoamaan entistä laajemman päivittäistavaravalikoiman. Palveluita parannetaan muun muassa paistopisteellä ja pikakassoilla sekä asiakas-WC:llä.

S-marketeissa kautta maan on käynnissä laaja konseptimuutos, jossa myymälät viritetään huippuvireeseen esillepanon ja valikoimien kautta. Trendit ja sesongit tuodaan aiempaa vahvemmin esille.

Osuvaa valikoimaa toiveiden mukaan

Tuotevalikoimassa on otettu huomioon alueen asiakasomistajien valikoimatoiveet ja näin uudistuvat myymälät tarjoavat entistä osuvamman päivittäistavaravalikoiman. Uutena myymälöihin tulee asiakkaiden toivoma paistopiste ja pikakassa sujuvoittamaan asiakasomistajan palvelua.

Sekä Kaavilla että Juankoskella tulee olemaan aiempaa herkullisempi hedelmä- ja vihannesosasto. Panimotuotteisiin tehdään niin ikään laajennusta, ja valikoimissa on nyt runsaasti myös paljon toivottuja pienpanimotuotteita. Molemmissa marketeissa täysin uusi paistopiste tuo lisää vaihtoehtoja leipävalikoimiin.

Rakennettava myymälä parantaa paikkakuntien päivittäistavarakaupan palveluja nykyaikaisen myymälän, laajemman valikoiman ja näiden uusien palveluiden myötä. Uudistus helpottaa ja nopeuttaa asioimista sekä parantaa asiakaspalvelun nopeutta myös käyttöön otettavien itsepalvelukassojen ansiosta. Lisäksi panostamme nopeaan syömiseen take away -palveluiden lisäämisellä. Osuuskaupalle on tärkeää kehittää paikallisten ihmisten omistaman kaupan palveluja, kertoo vähittäiskaupan toimialajohtaja Jouni Ruotsalainen

 

Energiatehokkaampi ja ympäristöystävällisempi myymälä

Uusitut myymälät ovat valmistuttuaan energia- ja ympäristötehokas nykyaikainen ruokakauppa, jossa ostamisen helppouteen on kiinnitetty paljon huomiota. Hiilidioksidi-kylmälaitokset, ovelliset kylmäkalusteet, ja ledivalaistukset ovat esimerkkejä ympäristöystävällisistä ratkaisuista, joihin myymäläuudistuksessa tehdään, kuvailee Ruotsalainen.

Myymälän kokonaisenergiansäästö verrattuna entiseen S-marketiin on noin 20 prosenttia. Myymälän jätteiden kierrätystä helpotetaan ja tehostetaan edelleen. Taustatiloja laajennetaan uudistuksen myötä ja tilojen toiminnallisuutta parannetaan.

 

Nykyaikaisempi ilme

Uudistamisen myötä Kaavin ja Juankosken ihmiset saavat uuden ilmeen mukaisen, raikkaan skandinaavisen oman kaupan.

Myymälöiden ilme tulee olemaan avara ja nykyaikainen. Uudessa myymälässä raikas yleisilme ja uudistettu värimaailma. Uusi värimaailma noudattelee hillittyä linjaa, toteaa Jouni.

S-marketien konseptiuudistus

S-marketeissa kautta maan on käynnissä laaja konseptimuutos, jossa myymälät viritetään huippuvireeseen esillepanon ja valikoimien kautta. Hedelmä- ja vihannesosastot, leipomotuotteet ja panimojuomat nousevat nykyistä merkittävämpään rooliin. Myymälämiljööt muuttuvat väljemmiksi, valoisammiksi ja modernimmaksi. Uuden S-market-konseptin mukaisesti myymälöiden värimaailmat muuttuivat hillityn raikkaiksi ja samalla valikoimat päivitettiin vastaamaan entistä paremmin paikallista kysyntää sekä asiakkaiden toiveita.

Kysyimme PeeÄssän asiakasomistajilta kesäkuussa heidän mielipiteitänsä PeeÄssästä, onnistumisista, kehityskohteista ja mitä paras elämä Savossa heidän mielestään sisältää.

Saimme huikeat lähes 7000 vastausta! Asiakasomistajilla on siis vaikuttamishalua meidän toimintaan. Tässä hieman koontia asioista, jotka nousivat tutkimuksessa esille sekä muutamia kommentteja asiakasomistajilta. Jatkamme vuoropuhelua asiakasomistajien kanssa näiden asioiden ympärillä myös jatkossa.

 

Suuri joukko tyytyväisiä asiakasomistajia

Asiakasomistajat kokevat meidän onnistuneen päätehtävässämme erinomaisesti. Lähes 80 % kaikista vastaajista sanoo onnistumisen olevan erittäin hyvällä tai hyvällä tasolla.  Ilahduttavaa on, että erityisesti nuoriin pientalouksiin kuuluvat arvioivat onnistumisen vielä hieman paremmaksi kuin kaikki vastaajat. Myös hintaorientoituneet pt-segmentit korostuvat positiivisesti hyvien arviointien antajina.

Merkittävää on, että yksittäisistä asioista asiakaspalvelu nousee ykköseksi onnistumisissa. Upeaa työtä asiakasrajapinnassa!

 

” Kassojen ystävällinen hyvän päivän toivotus joka ostoskerta saa hyvälle mielelle.”

 

”PeeÄssälle ruusuja ystävällistä asiakaspalvelijoista tavarataloissa, ravintoloissa ja päivittäistarvikemyymälöissä. Jos ei muualta hymyä päivän aikana niin noista paikoista aivan varmasti ja vielä muutaman mukavan sanankin kuulee.”

Lisäksi palvelujen riittävyys ja laatu sekä verkoston laajuus keräävät kiitosta.

 

Kehittämiskohteista kärkeen nousevat sekä PT- että KT-hintataso. Tämä ei sinällään ole yllättävää, sillä hinta, edullisuus tai hinta-laatusuhde –asiat ovat yleensä aina – tutkimuksessa kuin tutkimuksessa tai toimialalla kuin toimialalla – niitä tärkeimpiä kehitettäviä asioita kuluttajien mielestä. Ja taloudellisen hyödyn tuottaminenhan on meidän tärkeimpiä tehtäviä. Hinnan merkitys tulee jatkossa olemaan vieläkin suurempi, kun energian hinta ja muut kustannukset nousevat. Asiakasomistajien hintahyötyä meiltä on vaalittava ja pyrittävä tekemään kaikkemme, että hintahyötyä tuotetaan edelleen vahvasti.

 

”Asiakasomistajien rahallinen hyöty on mahtava! Huolehtikaa edullisista hinnoista.”

 

Vastauksissa peräänkuulutetaan myös asiakasomistajien tarpeiden ymmärtämistä. Tämän tutkimuksen toteuttaminen yksittäisenä toimenpiteenä vastaa nimenomaan tähän vaateeseen. Onkin luontevaa, että asiakkaidensa omistama yritys, kuten osuuskauppa, jatkaa tätä vuoropuhelua tulevaisuudessakin.

 

”Hienoa, että päästää vaikuttamaan. Tärkeä, että tämä ei jää vain tähän.”

 

Paras elämä Savossa koostuu asiakasomistajien mielestä yksinkertaisista asioista.

Puhdas luonto, lähellä olevat palvelut sekä monipuolinen, edullinen ja paikallinen ruoka ovat keskeisiä tekijöitä parhaassa elämässä Pohjois-Savossa. Erityisesti luonto ja palvelut nousivat selvään kärkeen parhaan elämän tekijöinä. Luonto on alue, jossa meidän on jatkossa mietittävä, miten kuluttajaosuuskauppana voimme olla mukana.

 

” Pohjois-Savo on paikka luonnolle, vesistölle, liikunnalle, ulkoilulle ja urheilulle.   Nämä asiat ovat tärkeä vastapaino työlle ja edistävät hyvinvointia.”

 

”Välttämättömimmät palvelut perheelle lähellä ja puhdas luonto ympärillä.”

 

” Luonto, ruuan kotimaisuus ja paikallisuus.”

 

Asiakkailla on paljon uusia ideoita PeeÄssän toimintaan. Asiakkaat nostivat arvokkaita kehitysideoita PeeÄssän mahdollisista uusista liiketoiminnoista, nykyisten konseptien kehityksestä sekä Pohjois-Savon alueellisen ja yhteiskunnallisen roolin kehityksestä. Näiden asioiden analysointi jatkuu strategiatyössä syksyn mittaan.

 

” Voisi kohdentaa tarjouksia enemmän mobiiliversiona ja kuittaus onnistuisi myös itsepalvelukassalla.”

 

Kaiken kaikkiaan nämä tulokset osoittavat selvästi sen, että PeeÄssän asiakasomistajat ovat erittäin sitoutuneita omaan osuuskauppaansa ja haluavat olla mukana parhaan elämän metsästyksessä Savossa.

Osuuskauppa PeeÄssä investoi jättimäiset 28 miljoonaa Pohjois-Savon matkailun kehitykseen – Isoimmat investoinnit matkailijamäärien moninkertaistamiseen tähtäävälle Tahkolle.

Järvialueesta on kehittymässä yksi Suomen vetovoimaisimmista matkailualueista.Pohjoissavolainen Osuuskauppa PeeÄssä tukee tätä tavoitetta panostamalla isosti Kuopiossa, Iisalmessa ja Tahkolla sijaitsevien hotelliensa kehitykseen. Mittavimmat, 17 miljoonan euron uudistustyöt tehdään Break Sokos Hotel Tahkolla.

”Matkailuelinkeino on koko Pohjois-Savolle miljoonien arvoinen vientituote. Alan työllistävä vaikutus on suuri ja verojalanjälki iso. Alueella on vielä paljon potentiaalia matkailun kasvattamiseen, mutta se vaatii investointeja niin majoitusyritysten ja ohjelmapalveluiden laatuun kuin tarjonnan määrään. Osuuskaupan liiketoiminnassa matkailulla on merkittävä rooli ja siihen panostetaan”, Osuuskauppa PeeÄssän toimitusjohtaja Mikko Junttila sanoo.

”Nykymatkailija on halukas maksamaan laadusta. Meidän hotellimme viedään uudistuksissa suoraan odotukset ylittävälle tasolle, ihmisten yksilöllisyyden tarve ja vapauden kaipuu huomioiden”, Junttila lupaa.

Elämyksellistä vapaa-aikaa Tahkolla

Vapauden kutsu kuuluu erityisesti Tahkolta. ”Siellä laadukkaaseen hotellilomaan liittyy kutkuttavan vapauden tunteen ruokkiminen. Sen tunteen, kun ollaan irti arjen monista vaateista ja kaikki on mahdollista. Herätään luontomaisemaan hyvin nukutun yön jälkeen, hengitetään raikasta ilmaa omalla parvekkeella ja siirrytään sitten valmiille aamiaiselle pohtimaan, millaisia seikkailuja tänään valitaan”, Osuuskauppa PeeÄssän toimialajohtaja Ville Puustinen maalaa.

Break Sokos Hotel Tahkosta rakentuu uudistuksen myötä tyylikäs hotelli, jossa luontomaisema on osa elämystä niin hotellihuoneessa kuin sen äärellä. Kaikki hotellihuoneet ja vastaanotto uudistetaan, osa hotellia rakennetaan jopa kokonaan uudelleen. Seitsemänkerroksiseen uudisosaan tulee yli 50 maisemahuonetta, monimuotoisia vapaa-ajan tiloja ja katolle uuttaravintolatilaa. Uudistustyöt alkavat alkuvuonna 2023 ja valmistuvat vuoden 2024 aikana.

Hotelliuudistus on luontainen jatkumo Tahkon alueen muille käynnissä oleville kehityshankkeille, joihin kuuluu mm. reitistöjen ja palveluiden kehittämistä, esimerkkeinä Pohjoismaiden suurin vaijeriliuku, pyöräilyreitistöt ja Tahkon huipulle tuleva metsäkylpylä. Tahkon kehittämisen kattotason tavoitteina on luoda Tahkosta kotimaan halutuin ympärivuotinen vapaa-ajan matkakohde ja viisinkertaistaa ulkomaisten matkailijoiden määrä alueella vuoteen 2030 mennessä”, myös kehitysyhtiön hallituksen puheenjohtajana toimiva Puustinen kertoo.

Kuopion Puijonsarven uudistus jatkuu, Iisalmen Koljonvirta kokee täydellisen muodonmuutoksen

Kuopiolaisen Original Sokos Hotel Puijonsarven vuonna 2018 alkanut kehitystyö jatkuuhotellihuoneiden mittavalla uudistuksella, joka alkaa lokakuussa 2022 ja valmistuu vapuksi 2023. Iisalmen bisnesmatkailuun painottunut Original Sokos Hotel Koljonvirta uudistetaan täysinkesäkuuhun 2023 mennessä. Hotelliin tulee mm. uusi ravintolamaailma terasseineen.

Lisätietoja:

Toimialajohtaja Ville Puustinen, Osuuskauppa PeeÄssä, puh. 044 719 7996, ville.puustinen@sok.fi

Toimitusjohtaja Mikko Junttila, Osuuskauppa PeeÄssä, puh. 044 719 7200, mikko.junttila@sok.fi

Osuuskauppa PeeÄssä

on yli 122 000 asiakasomistajan omistama palvelualan yritys Pohjois-Savossa. Osuuskauppa kehittää omalla työllään niin jäsenten kuin koko Pohjois-Savon hyvinvointia.

PeeÄssä operoi alueellaan kolmea Sokos Hotellia; Kuopion Original Sokos Hotel Puijonsarvea, Iisalmen Original Sokos Hotel Koljonvirtaa ja Tahkon Break Sokos Hotel Tahkoa.

 Osuuskauppa PeeÄssän tammi-kesäkuun liikevaihto kasvoi lähes 13 prosenttia. Vähittäiskauppa kasvoi maltillisesti. Voimakkainta kasvu oli hotelli- ja ravintolakaupassa. Tulos kasvoi edellisestä vuodesta. 

Liikevaihto oli alkuvuoden aikana 341,5 miljoonaa euroa, jossa kasvua verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaa oli 12,9 prosenttia (+39,1milj.€). Liikevaihdon kasvua vauhditti koronarajoitusten poistuminen majoitus- ja ravitsemiskaupasta sekä Kuopion Prisman remontin valmistuminen edellisen vuoden lopussa. 

Päivittäistavarakaupan liikevaihto oli 214,7 miljoonaa euroa, jossa kasvua oli 3,4 prosenttia (+7,2milj.€). Erityisesti Prisma-ketju kasvoi vahvasti, ja etenkin Kuopion Prisman uudistus on otettu hyvin vastaan. 

Käyttötavarakaupan liikevaihto oli 26,8 miljoonaa euroa ja se kasvoi edellisvuodesta 6,4 prosenttia (+1,6milj.€). Myyntiä vauhditti erityisesti Kuopion Sokoksen hyvä kehitys. Myös Iisalmessa Prismaan siirretty Emotion myymälä on ylittänyt odotuksia. 

Majoitus- ja ravitsemiskaupan liikevaihto kasvoi alkuvuoden aikana 46,2 prosenttia (+6,8milj.€) ja oli 21,6 miljoonaa euroa. Kasvua siivitti koronarajoitusten poistuminen. Rajoitusten poistumisen jälkeen maalis-kesäkuussa ylitettiin jo vuoden 2019 liikevaihdon taso. 

Polttonesteiden liikevaihto oli 73,9 miljoonaa euroa ja se kasvoi 43,8 prosenttia (+22,5milj.€). Poltto-nesteiden myynnin kasvuun vaikutti nousseiden maailmanmarkkinahintojen ohella liikkumisen aktivoi-tuminen. Polttoaineiden litrakehitys oli 2,1% prosenttia. 

Alkuvuoden tulos oli yli 9 miljoonaa euroa, ja se oli viime vuotta sekä suunniteltua parempi. 

Alkuvuoteen voidaan kokonaisuutena olla tyytyväisiä. Iso kiitos tästä kuuluu koko PeeÄssän joukkueelle. Alkuvuoden onnistumisista katseet on jo suunnattu eteenpäin. PeeÄssän tavoitteena on olla Parhaan Elämän Edelläkävijä Savossa. Olemme aktiivisesti lähteneet työstämään yhdessä niitä valintoja, josta muodostuu visiomme mahdollistava pelikirja tuleviin vuosiin. Kutsuimme myös alueemme ihmiset mukaan tälle parhaan elämän metsästys matkalle ja haastoimme heitä kerto-maan odotuksiaan meille. Saimmekin 7000 uniikkia vastausta, joiden analysointi on parhaillaan käynnissä.Alueemme ihmisillä on selvästi halu vaikuttaa oman kaupan tulevaisuuden valintoihin, joka tuotti meille yhden arvokkaan näkökulman. Vastauksien valmistuttua voimme aloittaa vuoro-puhelun ihmisten kanssa. Ennen varsinaisia tuloksia voimme jo nyt todeta, että epävakaa tilanne ja voimakas hintojen nousu näkyy myös ihmisten ajatuksissa. Hinnan merkitys korostuu entisestään. Loppuvuoden aikana yleinen hintatason nousu vähentää alueemme ostovoimaa. Pyrimme omilla toimillamme helpottamaan tätä tilannetta. Loppuvuodelta odotamme kuitenkin kaupallisesti hyvää, toki epävarmuuksia vielä on ennustetun koronan uuden aallon vuoksi, kertoo toimitusjohtaja Mikko Junttila. 

PeeÄssä aikoo nousta tämän vuosikymmenen aikana Parhaan Elämän Edelläkävijäksi Savossa. Päämäärää kohti kulkevan kehittämissuunnitelman pohjaksi osuuskauppa käynnistää pohjoissavolaisten kanssa vuorovaikutteisen keskustelun siitä, mitä paras elämä tarkoittaa. Asiakaslähtöisyyttä vahvistamalla ja asiakkaiden tarpeiden paremmalla ymmärryksellä varmistetaan, että kehittämistoimet ovat oikeaan osuvia.

 

Ensi vuonna 120-vuotisjuhlavuottaan viettävä Osuuskauppa PeeÄssä suuntaa kohti tulevaisuutta ja yhä epävarmemmaksi muuttuneen maailman haasteita muistaen juurensa ja osuustoiminnallisen ideologiansa. Kuten jo ensimmäisiä osuuskauppoja perustettaessa 1900-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä, PeeÄssän tehtävä on edelleen omistajiensa arjen helpottaminen ja taloudellisen hyvinvoinnin edistäminen.

Haluamme nyt avartaa ajatteluamme ja laajentaa toiminta-ajatukseemme liittyviä näkökulmia. Tähtäimessämme on rakentaa omasta maakunnastamme paras paikka elää meille kaikille. Annamme juhlavuotemme kynnyksellä PeeÄssän nimelle uuden merkityksen: haluamme olla Parhaan Elämän Edelläkävijä Savossa, toimitusjohtaja Mikko Junttila kuvailee.

 

Osuuskaupalle luonteva tapa toimia

PeeÄssän uutta päämäärää kohti on nyt lähdetty etenemään suunnitelmallisesti. Kehittämistyön taustalla on S-ryhmän missio (teemme yhdessä paremman paikan elää) ja visio (arjesta juhlaa makusi mukaan).

Me olemme lähteneet savolaistamaan näitä kahta asiaa, eli yhdistämään olemassaolon tarkoitustamme ja tulevaisuuden näkemystämme osallistamalla laajasti maakuntamme ihmiset niin kaupungeista kuin maaseudultakin aktiiviseen kehittämistyöhön. Asiakkaidensa omistamalle, vastuulliselle osuuskaupalle tämä on hyvin luonteva tapa toimia. Isona maakunnallisena osuustoimintayrityksenä meillä on paljon valtaa ja vastuuta siitä, minkälaista elämä Savon sydämessä on, Mikko korostaa.

 

Asiakaslähtöisyys ja -ymmärrys vahvistuvat

Parhaan elämän edelläkävijyyttä kohti kulkeva matka on nimetty parhaan elämän metsästykseksi. Ketterälle, laajasti osallistavalle ja vuorovaikutteiselle matkalle lähtivät loppukeväällä PeeÄssän hallinto ja henkilökunta.

– Ensimmäisellä keskustelukierroksella korostuivat erityisesti asiakaslähtöisyyden merkitys sekä asiakkaiden tarpeiden aito ymmärtäminen. Niinpä laajennamme vuoropuheluamme kutsumalla mukaan asiakasomistajamme sekä kaikki muutkin palvelujamme käyttävät asiakkaamme.

Toiveena on saada asiakasomistajan ääntä kuuluviin mahdollisimman laajasti koko maakunnasta.

Toivomme saavamme eri puolilta maakuntaa ihmiset mukaan kertomaan, missä me olemme onnistuneet ja mitä meidän pitää kehittää. Haluamme myös kuulla, odotetaanko meiltä jotain täysin uusia aluevaltauksia. 

 

Toiveista teoiksi

Huhtikuun alussa PeeÄssän toimitusjohtaja aloittanut Mikko Junttila vakuuttaa, että asiakkailta saadut mielipiteet, toiveet ja odotukset eivät häviä bittiavaruuteen tai sotkeudu vähin äänin arjen jalkoihin. Koska tavoitteet ja tekemiset ovat suuria, tähtäin on asetettu riittävän kauas, kuluvan vuosikymmenen loppuun. ­

Toimeenpanossa edetään kuitenkin parin, kolmen vuoden jaksoissa, tavoitteita todeksi muuttaen ja onnistumisia pitkin matkaa lunastaen. Monia asioita voimme itse kehittää ja toteuttaa, ja toisiin voimme vaikuttaa välillisesti, laajoja verkostojamme hyödyntäen.

Mikko muistuttaa, että keskustelussa usein toivottaviina asioihin tai teemoihin tartutaan varmasti.

Kesän mittaan asiakkailta saatujen näkökulmien pohjalta kootaan myöhemmin tänä vuonna osuuskaupan omille verkkosivuille kokonaisuus esiin nousseista teemoista sekä PeeÄssän tekemisistä kyseisten asioiden tiimoilta. Parhaan elämän metsästys tulee jatkossa olemaan näkyvästi esillä myös muissa osuuskaupan viestinnän kanavissa.

Pidämme keskustelua yllä ja uutisoimme tekemisistämme monikanavaisesti, verkkosivujemme ohella muun muassa PeeÄssä Tänään -lehdessä ja somekanavissamme, Mikko lupaa.

Kutsu parhaan elämän metsästykseen on lähetetty sähköpostitse laajalle joukolle pohjoissavolaisia.

Voit osallistua keskusteluun, vaikuttaa ja voittaa myös TÄSTÄ

 

Kilpailu- ja arvonta tietosuojaseloste

Kuopion satamaan on parhaillaan rakenteilla uusi S-market. Päivittäistavaravalikoimien rakentamisessa on huomioitu alueen kotitalouksien koko ja väestön ikäjakauma, samoin asukkaiden toiveet ja odotukset, joita selvitettiin viime vuonna kyselytutkimuksella. Lähialueen asukkaiden lisäksi S-market tulee palvelemaan kesäaikaan veneilijöitä ja muita sataman kävijöitä.

 

S-market Maljalahti avataan näillä näkymin syyskuun alussa.

– Maljalahti sekä läheiset Männistö ja Itkonniemi ovat suosittuja asuinalueita, joiden asukasmäärä kasvaa lähivuosina entisestään. Vastaamme asukkaiden päivittäistavarakaupan tarpeisiin helppoa ja nopeaa asiointia tarjoavalla modernilla S-marketilla. Ennakkoon olemme arvioineet, että uuden S-marketin asiakkaista 70 prosenttia tulee lähialueelta ja 30 prosenttia on veneilijöitä ja ohikulkijoita, PeeÄssän S-market-kenttäpäällikkö Timo Heiskanen kuvailee.

 

10 000 tuotteen ruokakauppa

S-marketin rakennustyöt ovat edenneet kevään ja kesän mittaan rivakkaa vauhtia. Myymälän valikoimien rakentamisen osalta ollaan vielä valmiimpia.

– Valikoimatyö alkaa olla loppusuoralla. Hyllykartat on piirretty. Niiden perusteella henkilökunta aloittaa hyllyjen täyttämisen heti, kun myymälän rakennustyöt sisätilojen osalta valmistuvat.

Uuden kaupan valikoiminen rakentamisessa lähdetään Timon mukaan liikkeelle myyntialasta, joka määrittää, kuinka paljon myymälään voidaan mahduttaa hyllyjä ja niille tavaraa.

– Maljalahden S-market profiloituu hyvin vahvasti ruokakaupaksi, johon tulee käytettävissä olevan reilun tuhannen neliömetrin myyntialan perusteella noin 10 000 tuotteen kokonaisvalikoima.

 

Vaikka kauppapaikka on uusi, PeeÄssässä osataan ennakoida melkoisen tarkkaan, minkälaiset ihmiset tulevat palveluja käyttämään ja mitä he lähi-Ässältään odottavat.

– Olemme teettäneet viime vuonna Maljalahden, Itkonniemen ja Männistön alueen asukkaiden parissa kyselytutkimuksen, jossa on selvitetty alueen kotitalouksien ikä- ja kokorakennetta sekä kysytty toiveita ja odotuksia uuden S-marketin suhteen. Lisäksi olemme hyödyntäneet valikoimatyössä 400 metrin päässä sijaitsevan Sataman Salen myyntidataa ja asiakastoiveita, Timo kertoo.

 

Sinkkuja (yksin asuvia) ja dinkkuja (kaksin asuvia pariskuntia)

Tutkimuksen mukaan S-market Maljalahden lähialueen asukkaista valtaosa on yksin tai kaksin asuvia ihmisiä, joista 45 prosenttia on yli 60-vuotiaita. Alle 18-vuotiaita lapsia on vain 12 prosentissa kotitalouksista. Valikoimatoiveita kysyttäessä mainintoja saivat muun muassa leipä-, liha- ja kalavalikoimat, lähiruoka, luomu ja erikoisruokavaliot, kuten gluteenittomuus.

– Pientalouksien suuri määrä tulee näkymään tuotteiden pakkauskoossa ja kyselyssä esiin nousseet toiveet vaikuttavat valikoimapainotuksiin. Haluamme tarjota tuleville asiakkaillemme heidän tarpeisiinsa mahdollisimman hyvin vastaavan laadukkaan ruokakaupan jokapäiväiseen asiointiin, S-market Maljalahden marketpäälliköksi nimitetty Heidi Sihvonen kuvailee.

 

Tuoteryhmäkohtaisia painotuksia

Tuoteryhmäkohtaisiin perusvalikoimiin tehdään profiloituja painotuksia etupäässä tuoretuotteissa, muun muassa juustoissa. Juomaosastolla painottuvat käsityöläisoluet sekä muut erikoisjuomat ja pakasteissa jäätelövalikoima tulee olemaan kesäsesongin aikana poikkeuksellisen runsas. Myös paikalliset tuotteet saavat reilusti tilaa, asukaskyselyssä esiin nousseiden toiveiden mukaisesti.

S-marketin yhdeksi kulmakiveksi noussee paistopiste, joka osaltaan vastaa take away -palvelujen kysyntään.

– Satsaamme paistopisteeseen nopeutta, helppoutta ja herkullisuutta painottaen.

Marketpäällikkö Heidi Sihvonen kertoo kaupan valikoimien muokkaamisen olevan päättymätön prosessi jakso- ja sesonkivaihteluineen. – Otamme enemmän kuin mielellämme vastaan S-market Maljalahteen liittyviä valikoimatoiveita, joita voi esittää Sinuntoive-palvelussamme (sinuntoive.fi) tai antaa suoraan henkilökunnallemme myymälän avautumisen jälkeen.

 

– Paistopisteissämme korostamme paikallisuutta. Meillä on yhteistyökumppaneinamme useita oman maakuntamme leipomoita, jotka toimittavat meille tuoreita irtomyyntituotteita, aluepäällikkö Timo Heiskanen toteaa.

 

8 faktaa S-market Maljalahdesta:

 

S-market Maljalahti avataan Kuopion satamaan syyskuun alussa

 

Lue TÄSTÄ lisää Maljalahden S-marketista.

Juttu julkaistu PeeÄssä Tänään -lehdessä lokakuussa 2021.

PeeÄssä rakentaa Kuopion Maljalahden venesatamaan S-marketin kesäravintoloineen. Kokonaisuuteen sisältyy myös autoilijoiden ja veneilijöiden palveluja.

Kuopion kaupunki on jo jonkin aikaa etsinyt vuokralaista Maljalahden sataman tyhjälle tontille. Kaupungin kanssa käytyjen neuvottelujen tuloksena PeeÄssä tarttuu toimeen ja rakentaa kasvavan alueen asukkaille sekä sataman vierailijoille palvelukeskuksen, joka tarjoaa sekä päivittäistavarakaupan että ravintolapalveluja.

 

Avajaiset ensi kesän kynnyksellä

S-marketin rakentaminen aloitetaan näillä näkymin lokakuun aikana.

– Toukokuussa 2022 avattavan S-marketin myyntiala on noin 1 000 neliötä, eli suurin piirtein saman verran kuin S-market Puijonlaaksossa. Sataman Saleen verrattuna myymälän koko ja valikoima kasvavat yli kaksinkertaisiksi, toimialajohtaja Jouni Ruotsalainen vertaa.

Hanketta on viety hänen mukaansa eteenpäin hyvässä yhteistyössä kaupungin kanssa. Kuopio kasvaa ja kehittyy, mikä edellyttää myös kaupan palvelujen monipuolistumista.

– Maljalahti sekä läheiset Männistö ja Itkonniemi ovat suosittuja asuinalueita, joiden asukasmäärä kasvaa lähivuosina entisestään. Vastaamme asukkaiden päivittäistavarakaupan tarpeisiin helppoa ja nopeaa asiointia tarjoavalla modernilla S-marketilla. Kuten kaikissa uudiskohteissamme, myös Maljalahdessa aurinkovoimalalla varustetun S-marketin energiatehokkuus tulee olemaan huippuluokkaa.

 

Kesäravintola kaupan katolla

Alun toistakymmentä henkilöä työllistävän S-marketin katolle PeeÄssä rakentaa kesäkuukausina avoinna olevan terassiravintolan Kallavesi-maisemineen. Kahvila- ja ravintolapalveluilla vastataan asukaskyselyssä vahvasti esiin nousseisiin kaupunkilaisten toiveisiin. Ravintolan osalta suunnitelmat tarkentuvat talven mittaan.

– Palvelukokonaisuutta täydentävät viiden polttoainelaadun ABC-automaatti, sähköautojen latauspiste sekä polttonesteen jakeluasema veneilijöille. Vesitse liikkuville asiakkaille tarjoamme lisäksi septi- ja pilssivesien tyhjennysmahdollisuuden sekä satamaan kovasti kaivatut wc-, suihku- ja pyykinpesutilat, Jouni kertoo.

On helmikuinen maanantaiaamu ja Sari Roosbergin kauppapäivä Heinäveden S-marketissa.

– Käyn ruokaostoksilla kerran viikossa, yleensä aina varhain maanantaisin. Korona-aikana tämä rutiini on tullut entistä tärkeämmäksi, sitä oikein odottaa viikonloppuna, että pääsee kauppaan. Tuntuu niin mukavalta, kun myyjät huikkailevat iloisesti hyviä huomenia. Sitä tuntee itsensä tervetulleeksi, Sari kuvailee.

S-marketin henkilökunta on ristinyt hänen maanantaiaamun ihanaksi rouvaksi. Lempinimensä kuullessaan Sari on hyvin otettu, liikuttunutkin.

– Tuntuu, että ihan oikeasti meistä asiakkaista välitetään. Kaikki työntekijät ovat mukavia ja kivoja, juttelevat asiakkaiden kanssa, ja heille voi myös antaa toiveita, jos jotain hyllyiltä puuttuu. Tosin täytyy sanoa, että kylän kokoon nähden valikoima on hämmästyttävän hyvä, 10 vuotta sitten Etelä-Ruotsista Heinävedelle muuttanut Sari kehaisee.

 

Oikein kotoisa paikka

S-marketin ystäviksi tunnustautuvat myös Raili ja Teijo Natunen.

– Kivoja ihmisiä on täällä töissä. Myyjät osallistuvat mukavasti keskusteluun, josta me suulaina eläkeläisinä tykätään. Oikein kotoinen paikka, Teijo vahvistaa.

Natusten mielestä S-marketissa on henkilökunnan lisäksi paljon muutakin hyvää. Teijo arvostaa muun muassa sitä, että kaupassa on avaruutta ja tavarat tutuilla paikoillaan.

– On tilaa liikkua, eikä ole käytävät tukossa. Ja valikoimat ovat ainakin meidän tarpeisiin riittävät. Emme ole vielä saaneet aikaiseksi edes käyntiä Varkauden uuteen Prismaan, kun omasta lähikaupasta saa kaiken tarvittavan.

Teijo kertoo joskus sanoneensa S-marketin päällikölle Heidi Sihvoselle siitä, että paikallisen Peten Herkun vuokaleipää ei meinaa aina ehtiä saamaan, kun se jo loppuu hyllystä niin nopeasti.

– Heti seuraavalla kerralla käydessämme saimme kuulla, että tilausmäärää on kasvatettu. Täytyy sanoa, että hyvää on palvelu.

 

S-market palvelee yrittäjääkin hyvin

S-marketin vakiasiakkaisiin kuuluu myös Tuija Tanttu. Hän on toiminut läheisessä lounasravintola Heinäkissassa yrittäjänä kolmisen vuotta, jona aikana Ässän väki on tullut varsin tutuksi.

– Haen täältä hyvin paljon elintarvikkeita ravintolaani. Minun ei tarvitse säilyttää isoja määriä tavaraa omassa varastossani, koska S-marketiin on helppo poiketa nopeasti ja hakea vain päivän tai parin tarpeet kerralla, Tuija naurahtaa.

S-marketin hintataso on hänen mielestään sangen kilpailukykyinen, eikä senkään vuoksi pitkä ajomatka tukkuun kannata tai houkuta.

– Varsinkin Kotimaista-sarjan tuotteet ovat yhtä aikaa edullisia ja laadukkaita.

 

Yhteisiä hävikkitalkoita

Tuija tekee marketpäällikkö-Heidin kanssa yhteistyötä myös hävikkitalkoiden merkeissä.

– Jos kaupalla meinaa jäädä vaikkapa jotain meidän ravintolaan sopivaa sesonkituotetta yli, teemme sopimuksen, että ostan pois isomman satsin kerralla. Näin toimimme esimerkiksi joulun aikaan myymättä jääneiden karjalanpaistilihojen kanssa. Käyttöaikaa oli vielä hyvin jäljellä, mutta kukapa sitä karjalanpaistia heti joulun jälkeen ostaa. Tällaisesta yhteistyöstä hyötyvät molemmat osapuolet. Kaupalle tulee vähemmän hävikkiä ja me saamme edullisesti hyviä elintarvikkeita.

Vastavuoroisesti Tuija on itseoikeutettu kokki silloin, kun S-marketin työntekijöitä palkitaan erityisherkuilla.

– Olen leiponut kaupan henkilökunnalle niin pizzaa kuin kakkujakin, Tuija kertoo.

 

Päätöksiä tekemässä

Paljasjalkaiseksi heinäveteläiseksi itsensä esittelevän Matti Piirosen lämmin suhde S-marketiin ja osuuskauppaan juontaa juurensa 1970-luvulle saakka.

– Olen seurannut Heinäveden Osuuskaupan eli Osukan liittymistä Varkauden Talousosuuskauppaan eli Talukkaan ja edelleen Kuopion Osuuskauppaan, missä toimin edustajiston jäsenenä. Olin myös mukana kokouksessa, jossa tehtiin yksimielinen päätös Kuopion Osuuskaupan sulautumisesta Osuuskauppa Koljonvirran kanssa perustettavaan Osuuskauppa PeeÄssään tammikuussa 31 vuotta sitten, PeeÄssän perustamisen jälkeen hallintoneuvostossa 20 vuotta toiminut Matti muistelee.

Erityisesti hänen mieleensä on jäänyt aika, jolloin Heinävedelle suunniteltiin uutta myymälää.

– S-market-hanke nykyiselle paikalle sai aikaan kilpailijoiden taholta oikeustoimiin johtanutta vastustusta, mutta parin vuoden viivästymisen jälkeen päästiin rakentamaan. Avajaisissa toimitusjohtajan kanssa kättelimme yli tuhat ihmistä.

Matti on halunnut aina tukea ja kannustaa marketin henkilökuntaa.

– Jollain tapaa koen itsekin kuluneeni etenkin takavuosina samaan porukkaan, hän toteaa.

Raili ja Teijo Natusella on matkaa kotoa kauppaan vain kolmisen sataa metriä. Cavalier kingcharlesinspanieli Tiinalle S-marketin piha on tuttu paikka.

 

PeeÄssän edustajiston 23.3.2022 tekemän päätöksen mukaisesti PeeÄssän asiakasomistajille maksetaan 3 % ylijäämänpalautusta. Asiakasomistajille palautetaan vuoden 2021 tilikauden tuloksesta lähes 15,2 miljoonaa euroa.

Osuuskaupan tulos palautuu aina asiakasomistajille esimerkiksi investointien tai ylijäämän palautuksen kautta. Tuloksesta maksettiin myös veroja noin 5miljoonaa euroa.

– Ylijäämänpalautuksen maksaminen ei ole itsestäänselvyys. Sen takana on vuosien määrätietoinen työ toimipaikoissamme. Kustannustehokkaalla toiminnallamme varmistetaan edulliset hinnat, hyvä palvelu, investointien tekeminen palveluihin ja kaiken kukkuraksi tämä ylimääräinen palkitseminen. Tämän vuoden aikana maakunnan palveluiden kehittämiseen käytetään noin 25 miljoonaa euroa. Näihin investointeihin on varattu rahaa jo aiempina vuosina, joka tekee ylijäämän maksamisesta mahdollista, kun rakentamista ei ole tehty lainarahalla, kertoo Mikko.

Ylijäämänpalautus on osuustoiminnan periaatteisiin kuuluva tapa palauttaa osa osuuskaupan tekemästä tuloksesta eli ylijäämästä takaisin omistajille. Ylijäämän suuruuteen jokainen asiakasomistaja voi omalla kohdallaan vaikuttaa keskittämällä ostoksiaan PeeÄssään. Lopullisen päätöksen ylijäämänpalautuksen maksamisesta tekee aina osuuskaupan edustajisto hallituksen ja hallintoneuvoston esityksen pohjalta.

– Ylijäämänpalautus on erityisesti nyt tärkeä piristysruiske asiakasomistajiemme talouteen, onhan osuuskaupan sääntömääräinen tehtävä edistää omistajiensa taloudellista hyvinvointia. Toivomme, että se tuo helpotusta mahdollisimman monen asiakasomistajan arkeen, kertoo toimitusjohtaja Mikko Junttila.

Milloin ja mihin ylijäämänpalautus maksetaan?

Ylijäämänpalautus maksetaan PeeÄssän asiakasomistajien S-tileille perjantaina 20. toukokuuta.

Mistä ylijäämänpalautusta kertyy?

Ylijäämänpalautusta maksetaan PeeÄssän toimipaikoista vuoden 2021 aikana tehdyistä Bonukseen oikeuttavista ostoista. Alkoholi ja tupakka sekä ostot yhteistyökumppaneilta eivät kerrytä ylijäämänpalautusta.

Paljonko ylijäämänpalautusta on tulossa?

Asiakasomistajat voivat arvioida sen summaa laskemalla omat PeeÄssän toimipaikoista tehdyt Bonusostot viime vuodelta esimerkiksi S-mobiilista.

 

Lisätietoja:

Mikko Junttila, toimitusjohtaja, mikko.junttila@sok.fi, 044 719 7200

Suomen sairaimmat ihmiset asuvat Pohjois-Savossa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sairastavuusindeksien perusteella erityisesti mielenterveyden ongelmissa ja päihteiden käytössä ero Pohjois-Savon ja muun maan välillä on hälyttävän iso. Meillä on syytä huoleen.

Kuopion kaupunki yhdessä 17 muun Pohjois-Savon kunnan ja kaupungin kanssa ovat käynnistäneet Hyvällä mielellä Pohjois-Savo 2021-2030 -hankkeen, joka tunnetaan Mieliteko-ohjelmana. Ohjelman tarkoituksena on löytää keinoja pohjoissavolaisten mielen hyvinvoinnin edistämiseen ja ennaltaehkäistä mielenterveysongelmien syntymistä sekä vähentää päihteiden käyttöä ja päihdemyönteisyyttä.

Koska pahoinvointimme kääntäminen hyvinvoinniksi on koko maakunnan yhteinen asia, Osuuskauppa PeeÄssä on yksi Mieliteko-ohjelman virallisista yhteistyökumppaneista. Yhteistyön tavoitteena on tehdä näkyväksi mielen hyvinvoinnin haasteita ja murtaa pohjoissavolaista puhumattomuuden kulttuuria sekä aktivoida ja kannustaa ihmisiä pieniin mielen hyvinvoinnin tekoihin. Mieliteko-ohjelmassa ovat mukana myös Itä-Suomen yliopisto, Savonia-ammattikorkeakoulu ja Humanistinen ammattikorkeakoulu.

 

Lue lisää: https://www.mielitekomedia.fi