ABC Pitkälahtea uudistetaan ravintolan ja ABC kaupan osalta. Näkyvin uudistus tulee olemaan kaksipuoleinen vitriinilinjasto, joka sujuvoittaa isompienkin asiakasmäärien ja etenkin ryhmien asiointia. Lisäksi ravintolan kassojen aluetta uudistetaan ja noutopöytä- sekä juomalinjastojen pintoja uusitaan. Myös ravintolasalin akustiikkaa parannetaan ja lattiat sekä leikkipaikka uudistetaan.
– Odotamme tulevaa uudistusta todella innoissamme. Se antaa meille mahdollisuuden tarjota entistä parempaa ja sujuvampaa palvelua sekä paikan päällä että ABC-mobiilissa asioiville asiakkaillemme. Olemme huomioineet jo suunnitteluvaiheessa niin asioinnin sujuvuuteen kuin viihtyisyyteenkin liittyviä tekijöitä. Lisäksi työntekijäkokemukseen on kiinnitetty huomiota esimerkiksi ergonomian näkökulmasta, ABC ryhmäpäällikkö Hanni Isotalo toteaa tyytyväisenä.
ABC Pitkälahti on toiminut nykyisissä tiloissa vuodesta 2015 alkaen. ABC Pitkälahti on yksi koko Suomen vilkkaimmista liikennemyymälöistä yli puolella miljoonalla vuosittaisella sisäkaupan kassatapahtumallaan. Uudistustyöt alkavat huhtikuussa ja senon määrä valmistua 6.5.2022 mennessä.
Uudistuksen aikana ABC Pitkälahti palvelee normaalisti ympäri vuorokauden. Valikoimaa joudutaan rajoittamaan hetkellisesti uudistuksen aikana.
Kiinteistön muut toimijat jatkavat toimintaansa normaalisti.
Uudistuksen urakoitsijana toimii Expedit Finland Oy ja suunnittelusta on vastannut Kristian Koivisto.

PeeÄssä palkitsee vuosittain parhaat osaajansa Vuoden asiakaspalvelija-tittelillä. Myös työryhmien ja esihenkilöiden palkitsemisessa korostetaan asiakastyytyväisyyttä. PeeÄssä on täynnä asiakaspalvelun taitajia, joten valituksi tuleminen edellyttää todellista superammattilaisuutta.

 

Vuoden asiakaspalvelija Lilli Mustonen, Coffee House

”Lilli on asiakaspalvelija isolla sydämellä. Hän huomioi jokaisen asiakkaan yksiköllisesti varmistaen, että jokainen saa parhaimman asiakaskokemuksen sekä laadukkaat tuotteet suosittelujen kera. Kiireisinäkin aikoina Lillin hymy valloittaa sekä asiakkaat että työkaverit. Lilli on pidetty työkaveri ja aina valmis auttamaan.”

– Tuntuu ihanalta, että oma intohimo asiakaspalveluun välittyy muille ihmisille. Tällainen tunnustus kannustaa, motivoi ja antaa uskoa, että teen hyvää työtä. Palveluala on minun juttuni. Haluan tehdä työtä, jossa pääsen ilahduttamaan ihmisiä, Lilli kertoo.

Hän kuvailee Coffee Housen asiakkaita kivoiksi ja ystävällisiksi. Toki joskus eteen tulee pahantuulinenkin asiakas, mutta hänenkin päivän Lilli yrittää aina kääntää paremmaksi.

– Coffee House tuntuu todella omalta paikalta, jossa pystyn käyttämään vahvuuksiani ja olemaan oma itseni. Todella iso merkitys on myös työryhmällä, tai ennemminkin työperheellä, jonka jäseniä tapaan myös vapaa-ajalla.

 

Vuoden asiakaspalvelija Timo Leskinen, Prisma Kuopio, Ruokatori

”Tällä rautaisella ammattilaisella on asiakaspalvelutaito hyppysissä. Palvelua hän tekee savolaisella lupsakkuudessa ja hyvällä huumorilla höystettynä. Loistavia kiitoksia ja palautteita palvelusta vauvasta vaariin.”

Timo Leskinen on ilahduttanut Prisman asiakkaita Ruokatorilla vajaat kolme vuotta, mutta mestaritason ruokaosaamista hänelle on kertynyt vuosikymmenten ajalta.

– Kun on savolaista ja karjalaista sukujuurta, ei liene ihme, että tykkää asiakaspalvelusta. Aina riittää asiakkaiden kanssa jutunjuurta, niin ruoasta kuin muustakin, Timo hymyilee.

Hän arvioi asiakkaiden ruokatietoisuuden kasvaneen, mikä edellyttää tiskin takana yhä vahvempaa osaamista.

– Hifistelijät ovat aika harvassa, mutta ruoanlaittovinkkien ohella erikoisruokavaliot ja allergiat ovat jokapäiväinen aihe. Myös luomua sekä tuotteiden alkuperää kysytään entistä useammin.

– Valtavan paljon on tullut asiakkailta onnitteluja ja kommentteja, että palkinto tuli oikeaan osoitteeseen. Tuntuuhan se mukavalta, kun tietää tekevänsä asioita oikein, Timo toteaa.

 

Vuoden työryhmä Original Sokos Hotel Puijonsarvi Reception

”Kaikkien aikojan matkailukesän läpivienti on loistava onnistuminen erikoisien aikojen keskellä. Henkilökunta on joustanut hiljaisena aikana lähtemällä ennakkoluulottomasti uusiin työtehtäviin kaupan puolelle ja kiireiseen aikaan tekemällä pitkiä päiviä aina hymy huulilla – jarrua ja kaasua vuorovedoin oli vuoden 2021 teema. Vastaanotto on onnistunut luomaan turvallisen, positiivisen ja odotuksia ylittävän asiakaskokemuksen.”

 

– Aivan ehdottomasti täyden kympin suoritus aikana, jolloin normaalisesongille tyypillinen ennustettavuus katosi, eikä meillä ollut ennakkotietoa asiakasvirroista kuin päivä, pari kerrallaan. Ennennäkemättömässä tilanteessa kiihdytettiin nollasta sataan hetkessä ja nostettiin asiakastyytyväisyyttä entisestään keskittymällä oleelliseen ja jättämällä kaikki ei niin kiireelliset tekemiset taka-alalle, hotellipäällikkö Tatu Ahonen kehuu joukkoaan.

Kesä myös osoitti, mitä talon sisällä käytetty termi ”Poikki Puikkarin” käytännössä tarkoittaa.

– Muiden osastojen väki oli ja on tietysti edelleen aina valmis tulemaan vastaanottoon avuksi, Tatu kiittelee.

 

Vuoden työryhmä, Sale Päiväranta

”Eivät uudet puitteet aina tee myymälästä hyvää, vaan hyvän voi luoda vanhastakin myymälästä asiakaspalvelulla. Myymälästä välittyy hyvä tunnelma ja oikea lähikauppafiilis. Vuoden aikana toimipaikka on saanut runsain määrin erinomaisia asiakaspalautteita.”

Sale-päällikkö Janita Sallinen antaa täyden tunnustuksen työryhmälleen, joka on todellakin sisäistänyt hyvän palvelun reseptin.

– Emme vain hyllytä tavaraa ja rahasta, vaan kyse on kokonaisvaltaisesta asiakaskohtaamisesta, johon sisältyy tärkeä sosiaalinen puoli. Meillä on paljon vakiasiakkaita, joista monelle kauppamme tarjoaa päivän ainoan hetken toisen ihmisen kohtaamiseen ja keskusteluun. Meillä onkin totuttu siihen, että työskentelyn lomassa ehditään aina vaihtaa kuulumiset asiakkaan kanssa. Se on sitä kyläkauppafiilistä, joka työryhmämme palkitsemisen perusteissa mainitaan, Janita arvioi.

Moniosaava työryhmä on palkintonsa ansainnut.

– Kaikki haluavat tehdä työnsä mahdollisimman hyvin, kehittää toimintaa ja huolehtia asiakkaistamme, tarjota apua ja palvella iloisella otteella.

 

Vuoden esihenkilö Marjo Pekkarinen, ABC Pyhäjärvi

”Haasteellisista ajoista huolimatta yksikkö on Marjon ohjauksessa ollut huippuvireessä niin työyhteisötutkimuksessa kuin asiakastyytyväisyydessäkin. Marjon sitkeys ja sitoutuminen työhön näkyy. Lisäksi Marjolla on tunnusluvut erittäin hyvin hallinnassa. Asiakastyytyväisyydessä ABC Pyhäjärven vahvuuksia ovat mm. siisteys, tuotevalikoima ja viihtyisyys.”

”Haasteellisista ajoista huolimatta yksikkö on Marjon ohjauksessa ollut huippuvireessä niin työyhteisötutkimuksessa kuin asiakastyytyväisyydessäkin. Marjon sitkeys ja sitoutuminen työhön näkyy. Lisäksi Marjolla on tunnusluvut erittäin hyvin hallinnassa. Asiakastyytyväisyydessä ABC Pyhäjärven vahvuuksia ovat mm. siisteys, tuotevalikoima ja viihtyisyys.”

Joukkonsa puolesta syteen ja saveen menevälle Marjolle Vuoden esihenkilön titteli oli täydellinen yllätys.

– Ihan puskista tuli tämä asia. Olen tehnyt työni niin hyvin kuin osaan, mutta niin ovat varmasti kaikki kolleganikin. Viimeiset pari vuotta ovat olleet haastavia aikoja meille kaikille, Marjo muistuttaa.

Hän korostaa, että vuoden esihenkilöksi ei kukaan pääse ilman osaavaa ja työstään tykkäävää työryhmää. Tuoreimmassa työyhteisötutkimuksessa Pyhäjärven ABC:n kokonaistyytyväisyysindeksi olikin huippukorkealla, peräti, 90,8 (asteikolla 0–100).

– Minulla on aivan jäätävän hyvä, sisukas ja taitava porukka, jossa arvostetaan omaa ja toisten työtä.

 

Vuoden esihenkilö Laura Salminen, S-market Pitkälahti

”Laura on luonut toimipaikkaan hienon asiakaspalvelun kulttuuriin. Tästä osoituksena on se, että asiakastyytyväisyys on jatkuvasti hienolla tasolla, PeeÄssän S-marketien korkein. Laura on johtanut joukkoaan hyvin ja systemaattisesti omalla tyylillään. Työryhmästä huokuu mainio fiilis.”

– Meillä on noin 60 hengen työryhmä, johon tarvitaan jatkuvasti uusia ihmisiä. Rekrytoinnissa olen korostanut, että haemme asiakaspalvelijoita, emme myyjiä. Palveluhenkisyys on ehdottomasti meidän työntekijöiden, niin uusien kuin kokeneidenkin, tärkein ominaisuus. Kaiken muun voi oppia, mutta halu palvella pitää tulla sydämestä, Laura korostaa.

Asiakaspalvelun merkitystä hän korostaa omassa johtamisessaan väsymättä.

– Pidämme asiakkaamme tyytyväisinä arkisilla tekemisillä, eli huolehtimalla siitä, että meiltä saa tarvitsemansa tuotteet, ei joudu jonottamaan kassalle ja palvelu hoidetaan hyvin.

Laura on kiitollinen siitä, että asiakkaat osaavat nykyään antaa hyvästä palvelusta myös palautetta.

– Kiitosta tulee paljon monen kanavan kautta. Se vahvistaa työryhmän onnistumisen tunnetta ja positiivista fiilistä.

Vuoden esihenkilö -palkinto kuuluu Lauran mielestä ehdottomasti koko työryhmälle.

– Tunnustus kertoo yhdessä onnistumisesta, hän painottaa.

Toinenkin koronavuosi käsitteli toimialojamme hyvin eri tavalla ja se näkyi liikevaihdossa ja tuloksessa. Se toi edelleen kasvua marketkauppaan, mutta kuritti rajoituksillaan majoitus- ja ravitsemiskauppaa.

Liikevaihtomme oli 635,5 miljoonaa euroa ja kasvoi 6,3 prosenttia. Koronan siivittämänä päivittäistavarakauppa kävi hyvin, jossa liikevaihtomme oli 420,6 miljoonaa euroa ja kasvua 2,7 prosenttia. Liikevaihto kasvoi erityisesti S-market-ketjussa.

Ruoanverkkokaupan osuus oli viime vuonna 1,1 % päivittäistavarakaupan liikevaihdostamme. Haasteet työvoiman saatavuudessa vaikuttivat ruoanverkkokaupan tarjontaan, sillä ensisijaisesti olemme halunneet varmistaa palvelujen saatavuuden kivijalkamyymälässä.

Käyttötavarakaupan liikevaihto oli kokonaisuudessaan 55,2 miljoonaa euroa ja se pieneni edellisvuodesta 2,4 prosenttia. Liikevaihdon kasvua heikensi, sekä päivittäistavara- että käyttötavarakaupan osalta, vuoden aikana tehdyt mittavat uudistustyöt Kuopion Prismassa. Käyttötavarakaupassa kasvua oli ulkoilu- ja vapaa-ajan tuoteryhmissä paikoin niin paljon, että tuotteiden saatavuudessa oli haasteita. Erityisen hyvin käyttötavarakaupan liikevaihto kehittyi kuitenkin Varkauden Prismassa, Sokoksella ja Emotion-ketjussa.

Majoitus- ja ravitsemiskaupassa toimintaa hankaloitti merkittävästi toimialaa koskeneet lyhyellä varoitusajalla muuttuneet rajoitukset. Ravintolakaupan liikevaihto oli 28,6 miljoonaa euroa ja kasvoi 2,7 miljoonalla eurolla. Ruokaravintolat kasvattivat myyntiään hyvin, vaikkakaan liikevaihto ei ole vielä aikaa ennen koronaa-tasolla. Majoituskaupan liikevaihto oli 18,3 miljoonaa euroa ja kasvua siinä oli 3,6 miljoonaa euroa. Matkailukesä toteutui alueellamme odotettua paremmin. Erityisesti Tahkolla kaupankäynti oli suotuisaa.

Polttoainelitrojen myynti kasvoi edellisestä vuodesta 4,3 prosenttia. Liikevaihtoa polttonestekaupassa kertyi 117 miljoonaa euroa. Kasvu (+20,3 prosenttia) johtui maailmanmarkkinahinnan noususta ja verotuksen kiristymisestä.

Tilanne oli kaksijakoinen. Marketkaupan liikevaihdon taso säilyi edelleen korkealla tasolla, mutta nopeasti muuttuneet koronarajoitukset ja niistä johtuneet kysynnän vaihtelut kurittivat majoitus- ja ravitsemiskauppaa.  Julkaistujen tietojen perusteella pärjäsimme markkinassa Kuopion Prisman laajasta remontista huolimatta, kiteyttää toimitusjohtaja Tapio Kankaanpää.

 

Tyytyväisiä ja sitoutuneita asiakasomistajia

Asiakasomistajiamme palkittiin vuoden aikana 38,3 miljoonalla eurolla. Summa sisältää kuukausittain maksettavan Bonuksen, maksutapaedun ja ylijäämänpalautuksen. Ylijäämänpalautusta maksettiin 14,4 miljoonaa euroa. Asiakasomistajien määrä toimialueella kasvoi edelleen ja se oli 122 111, neljä taloutta viidestä on PeeÄssän asiakasomistajatalouksia. Asiakastutkimuksissa saimme erinomaisia arvosanoja asiakkailtamme.

 

Henkilöstön hyvinvointiin panostettiin

Henkilöstömme on toiminut jo toisen vuoden peräkkäin poikkeuksellisissa olosuhteissa ja turvannut omalla työllään asiakasomistajiemme arjen sujuvuutta. Koronarajoitusten aikana henkilöstöä siirrettiin työskentelemään marketkauppaan. Tällä toimenpiteellä saimme varmistettua työtä kaikille peeässäläisille.

Vuoden vaihteessa työsuhteessa oli lähes 2 000 palvelualan ammattilaista. Kesän aikana tarjosimme kesätyötä ja Tutustu- ja tienaa kesäharjoittelujaksoja yli 700 nuorelle, joista valtaosalle työ on elämän ensimmäinen työpaikka. Ammatillisia harjoitteluja toteutui ennätyksellisen paljon, noin 400. Kattavien työsuhteiden, eli 30 viikkotuntia tai enemmän työskentelevien, osuus kasvoi hieman edellisestä vuodesta ja oli 59 prosentti.

Työtyytyväisyys oli edelleen erinomaisella tasolla. Henkilöstön reilu ja tasapuolinen kohtelu koetiin vahvuutena. Tasa-arvon, yhdenvertaisuuden ja syrjimättömyyden koettiin toteutuvan hyvin. Myös palkitsemista pidettiin oikeudenmukaisena.

Henkilöstölle maksetaan tulospalkkaa sivukuluineen hieman yli 4,1 miljoonaa euroa. Koko henkilöstömme kuuluu tulospalkkauksen piiriin ja keskimääräinen tulospalkkio vastaa noin yhden kuukauden palkkaa. Tämän lisäksi henkilöstön hyvinvointiin, työkyvyn tukemiseen, koulutukseen sekä kehittämiseen käytimme viime vuonna 1,4 miljoonaa euroa. Henkilöstön hyvinvointiin ja työturvallisuuteen halutaan edelleen panostaa.

 

Vastuullisia investointeja maakunnan palveluihin

Vahva investointitahti jatkui edelleen. Asiakasomistajien palveluiden parantamiseen käytimme yhteensä 45,4 miljoonaa euroa. Suurin yksittäinen investointimme oli Kuopion Prisman remontointi ja laajennus. Kuopion Särkiniemeen rakennettiin uusi Sale. Majoitus- ja ravitsemiskaupan osalta suurin yksittäinen investointi oli toukokuussa avattu Food&Joy-ravintolamaailma Sokoksen yhteydessä. Iso uudistus tehtiin myös Kuopion Prisman ravintolamaailmassa.

Rakentamisessa pyrimme tehostamaan energian käyttöä eri keinoin. Viime vuonna aurinkopaneeleita rakennettiin lisää yhdeksän yksikön katolle. Katoillamme on tällä hetkellä käytössä 7 400 aurinkopaneelia, jonka lisäksi käytämme energialähteenä myös tuulivoimaa.

Energiankulutuksemme kasvoi 9,5 prosenttia energiatehokkaista uudistuksista huolimatta. Kasvu johtuu kylmän talven lämmitystarpeen kasvusta ja kuuman kesän kasvaneesta jäähdytystarpeesta. Lisäksi olemme korona-aikana tehostaneet toimipaikkojemme ilmanvaihtoja.

Toimipaikkojemme jätteistä kaatopaikalle päätyy vain vähäinen määrä jätettä. Suurin osa, 95 prosenttia, hyödynnetään joko energiaksi tai kierrättämällä uusiokäyttöön.

Viime vuoden tuloksesta maksoimme veroa 5,1 miljoonaa euroa ja olemme yksi Pohjois-Savon suurimmista yhteisöveron maksajista.

Paikalliset ostot kasvoivat viime vuodesta merkittävästi. Tuoteostoja paikallisilta toimittajilta teimme 47 miljoonalla eurolla, ostot kasvoivat yhdeksällä prosentilla. Palveluostoja paikallisilta yrityksiltä oli 62,8 miljoonaa euroa. Hankinnat omalta toiminta-alueelta olivat yhteensä 109,8 miljoonaa euroa (edv. 70,6 miljoonaa euroa). Isot investoinnit nostivat palveluostoja merkittävästi edellisvuodesta.

Perinteisestä tulosajattelusta osuustoiminnalliseen tulokseen

Osuustoiminnallinen tuloksemme oli viime vuodelta 94,7 miljoonaa euroa, josta operatiivinen tulos oli 23,3 miljoonaa euroa, ja se laski 0,9 miljoonaa euroa. Asiakashyötyä tuotimme 85,5 miljoonaa. Asiakashyöty koostuu muun muassa aiemmin mainitusta palkitsemisesta, ruokakorin edullisuudesta ja muista asiakasomistajille suunnatuista eduista.

Perinteinen tulosajattelu kuvaa huonosti osuustoiminnan luonnetta ja onnistumista. Haluamme siirtyä eri yritysmuotoon kehitetystä laskentatavasta kohti laajempaa näkemystä, joka mittaa paremmin osuustoiminnan tuottamaa hyötyä sen jäsenille. Osuustoiminnallinen tulos sisältää yhdistettynä asiakasomistajillemme tuottamamme hyödyn sekä perinteisen operatiivisen tuloksen, kertoo Kankaanpää.

Vähittäiskaupan tulos oli 26,2 miljoonaa euroa ja se kasvoi 1,4 miljoonalla eurolla. Majoitus- ja ravitsemiskaupan tulos liikennemyymälät mukaan lukien, oli tappiollinen 3,2 miljoonaa euroa ja se parani edellisestä vuodesta 0,8 miljoonaa euroa. Kokonaisuutena tulostaso säilyi erittäin hyvänä, vaikka investointien poistorasite kasvoi kahdella miljoonalla eurolla.

 Alkaneen vuoden osalta odotamme pandemian hellittäessä liikevaihtomme kasvavan erityisesti majoitus- ja ravintolakaupassa sekä uudistetun Kuopion Prisman osalta, kertoo Kankaanpää.

Osuuskauppa PeeÄssä tarjoaa tulevana kesänä työpaikan lähes 700 kesätyöntekijälle. Työtehtäviä on tarjolla kaupan- ja ravintola-alan lisäksi myös hotelleissa esimerkiksi Tahkolla.
PeeÄssä palkkaa vuosittain 700-1 000 nuorta kesätyöntekijää. Heistä kolmasosa on työllistynyt pidempijaksoisiin kesätöihin ja loput lyhyempiin, 2-6 viikon, harjoitteluihin.

Kesätöitä on tarjolla laajasti ympäri Pohjois-Savoa
Kesätöitä on tarjolla laajasti PeeÄssän toimialueella eri ketjuissa, kuten Prismoissa, S-marketeissa, Saleissa, Sokoksella, Emotioneissa, Kodin Terrassa, ABC-liikennemyymälöissä, Sokos Hotelleissa, ravintoloissa ja parturi-kampaamoissa. Yhdellä hakemuksella voi hakea useampaan eri tehtävään ja useampiin toimipaikkoihin.

Perehdytykseen panostetaan
Edellisien vuosien tapaan, PeeÄssä on mukana valtakunnallisessa Vastuullinen kesäduuni –kampanjassa. Vastuullinen kesäduuni on Oikotie Työpaikkojen luotsaama kampanja, joka haastaa työnantajat tarjoamaan 14–29-vuotiaille nuorille enemmän ja laadukkaampia kesätyöpaikkoja. Kampanjaan osallistuvat työnantajat sitoutuvat kuuteen hyvän kesätyön periaatteeseen, jotka ovat hyvä hakijakokemus, mielekäs työ, perehdytys ja ohjaaminen, oikeudenmukaisuus ja tasapuolisuus, kohtuullinen palkka sekä kirjallinen työsopimus ja työtodistus.

Monelle nuorelle kesätyö omassa osuuskaupassa on ensimmäinen kosketus työelämään. Haluamme, että nuoret saavat parhaan mahdollisen kokemuksen työelämästä ja pääsevät tekemään töitä monipuolisesti yhdessä ammattitaitoisten työkavereiden kanssa. Työtehtävien mielekkyys, työpaikan ilmapiiri ja työkaverit vaikuttavatkin merkittävästi kesätyökokemukseen. Vastuullisuus ja eettisyys kiinnostaa nuoria ja luo merkityksellisyyttä työhön. Kesätyö vahvistaa itseluottamusta ja useimmat kokevat kehittyvänsä myös ammatillisesti työssä. Osuustoiminnallisena yrityksenä nuorten työllistäminen on meille arvojemme mukaista ja koko Pohjois-Savon kehitystä tukevaa toimintaa, PeeÄssän henkilöstöjohtaja Suvi Honkanen kertoo.

PeeÄssän kesätyöntekijät saavat käyttöönsä myös kattavat S-ryhmän henkilöstöedut.

Kesätyöhakemuksia voi jättää sähköisen hakukanavan kautta, www.peeassa.fi/tyopaikat
Hakuaika päättyy yli 18-vuotiaiden osalta 28.2.2022. Valinnat pyritään tekemään maaliskuun loppuun mennessä. Alle 18-vuotiaita osalta Kesä-Ässä -haku on käynnissä 31.3.2022 asti.

Itsenäisyyspäivän aattona tulee kuluneeksi 20 vuotta siitä, kun Pitkälahden ABC avattiin Kuopion moottoritien varteen.

 Oranssina hehkuva pyloni, jonka huipulla komeilee valkoinen peukalo. Tällaiset valotornit yleistyivät Suomen valtateiden varsilla 2000-luvun alkuvuosina, kun S-ryhmän ABC-ketjua rakennettiin ripeällä tahdilla. PeeÄssä oli yksi innokkaimpia osuuskauppoja ketjun kehittäjänä. Parin vuoden sisällä avattiin ABC-liikennemyymälät Iisalmen Marjahakaan, Siilinjärvelle, Kiuruvedelle ja Kuopion Pitkälahteen.

– Olimme eturintamassa, koska uskoimme vahvasti liikkuvien ihmisten tarpeisiin vastaavaan konseptiin, jossa yhdistyivät polttonestemyynti, ravintola ja market.  Marjahaka valmistui jo vuonna 1997 ABC:n näköiseksi, ennen kuin ketjua oli olemassakaan. Siellä oli oikeastaan tarpeen vain vaihtaa kyltit katolle ABC:ksi muuttumisen yhteydessä, PeeÄssän silloinen toimitusjohtaja Eero Saukkonen muistelee.

Kuopiosta ABC:lle etsittiin tonttia moottoritien kupeesta kaupungin eteläpuolelta, edellytyksenä sijainti lähellä asutusta.

– Paikka Pitkälahdessa osoittautui loistavaksi. ABC on liikeideansa mukaisesti palvellut avauspäivästä lähtien sekä ohikulkuliikennettä että Petosen alueen asukkaita, joita jo tuolloin 2000-luvun alussa oli 12 000.

Tästä joukosta on PeeÄssässä tai muualla S-ryhmässä töissä vielä kymmenkunta henkilöä.

Taivas, mikä startti!

Pitkälahdessa ABC:n avaus 5.12.2001 muodostui kansanjuhlaksi, joka houkutti väkeä paikalle laajalta alueelta ja aiheutti moottoritiellä melkoista ruuhkaa. Suosio yllätti PeeÄssänkin. Uusi palvelu ei tarvinnut kiitorataa, vaan lähti lentoon välittömästi.

­– Kävi saman tien selväksi, että meillä on aivan liian vähän tilaa ja työntekijöitä. Silloin PeeÄssässä vielä käytettiin vuokratyötä, ja alkuun jouduimme tilaamaan vuokrafirmalta jopa toista kymmentä henkilöä viikonloppuisin töihin. Ekstraajia otettiin paljon PeeÄssän omille kirjoille ja rekrytointia sekä perehdytysmateriaalia tehtiin pikavauhtia. Suurimmillaan työryhmään kuului 70 työntekijää, Pitkälahdessa vuoropäällikkönä toiminut Hanni Isotalo kuvailee. Myöhemmin hän kävi luotsaamassa Apseja Siilinjärvellä ja Niiralassa, palaten Pitkälahteen muutamia vuosia sitten PeeÄssän ABC-ryhmäpäälliköksi.

Myös ABC Siilinjärven päällikkö Nina Korhonen hankki Pitkälahdesta aikoinaan kannuksia vaihtelevalle esimiesuralleen PeeÄssässä.

– Voi taivas sitä starttia ja tekemisen meininkiä. Pienen alkuhakemisen jälkeen kaikki pärjäsivät hyvin sekä keittiössä, salissa että marketissa. Pitkälahdessa kasvatettiin moniosaajia jo paljon ennen kuin siitä alettiin laajemmin puhua.

Avauspäivän tungosta.

ABC Pitkälahden ilme on tänä päivänä hyvin erilainen kuin kaksi vuosikymmentä sitten. Väreinä oranssi, vihreä ja keltainen leimasit ABC-sisustusta pitkään.

Olitko paikalla Pitkälahden Apsin avajaisissa. Löydätkö itsesi tästä kuvasta?

Noutopöytäsyöminen oli uutta ja ihmeellistä

On sanottu, että ABC-ketju toi tullessaan Ruotsinlaivojen buffetpöydän Suomen valtateiden varsille.

– Näinhän se oli. ABC tarjosi ihan uudenlaista ravintolakulttuuria. Noutopöytäsyöminen oli uutta ja ihmeellistä, innostaen asiakkaita valtavasti, Hanni vahvistaa.

Ravintolan ympärivuorokautinen aukiolo antoi myös mahdollisuuden uudenlaiselle kulutuskäyttäytymiselle. Nina muistaa, että kaupungin yöelämässä tuli nopeasti tavaksi siirtyä suurella joukolla ABC:lle syömään sen jälkeen, kun ravintolat sulkivat ovensa.

 

Ikimuistoisia jouluja ja juhannuksia

Ravintolan ohella kauppa kävi marketissa kovalla tahdilla. Erityisesti sunnuntait sekä juhlapyhät olivat ABC marketin kulta-aikaa.

– Meillä saattoi olla yksinomaan kaupan puolella seitsemän kassaa käytössä ja tuloksen suhteen oltiin miljoonapilkillä. Olimme useamman vuoden ajan ketjun suurin yksikkö myyntiluvuilla mitattuna, Hanni muistelee.

Kuopion keskustan Food & Joy -ravintolamaailman ravintolapäällikkö Sanna Laakso, Pitkälahden kasvatteja hänkin, muistaa erityisen hyvin ABC:n ensimmäisen joulun.

­– Jouluyönä työkavereiden kanssa saatiin tehdä ihan rivakasti töitä ja ihmetellä siinä sivussa, mistä nämä kaikki ihmiset oikein tulevat. Asiakkaita riitti, ihan joka hetkelle.

Nina muistelee puolestaan alkuaikojen juhannuksia päätään pudistellen.

– Meillä oli maitohuoneessa tavaraa niin paljon, kuin vain sisään mahtui, eikä tavara riittänyt siltikään. Otettiin opiksi ja seuraavana vuonna takapihalle tuotiin kylmäkontit varastotilaksi.

ABC marketin huippuvuodet päättyivät kauppojen aukiolon vapautumiseen vuonna 2016.

– Meillähän oli tosin tapahtunut suuri muutos jo edellisenä vuonna, kun uusi Pitkälahti avattiin ja saman katon alle niputettiin ABC, Kodin Terra ja S-market. Päivittäis- ja käyttötavaramyynnistä valtaosa siirtyi ABC:ltä S-marketiin.

ABC:n liikeideana oli – ja on edelleen – tarjota liikkuville ihmisille ravintola-, market- ja polttonestepalveluja saman katon alta.

Anna antoi ketjulle kasvot

Break Sokos Hotel Tahkon hotellinjohtaja Anna Hämäläisenkin työura sai 2000-luvun alkuvuosina potkua ABC Pitkälahdesta. Hän työskenteli avauksesta lähtien kolmisen vuotta Apsin keittiössä kokkina, keittiömestarin tuuraajana ja keittiömestarina.

– Hiljaisimpinakin aikoina ruokailijoita oli satoja ja juhlapyhinä, erityisesti äitien- ja isänpäivinä määrä kasvoi lähelle tuhatta. ABC:lle tultiin koko perheen voimalla syömään. Muistan elävästi, kun pohdimme toukokuussa 2002, kuinka paljon meidän pitää leipoa äitienpäiväkakkuja, jotta niistä varmasti riittää kaikille.

Anna antoi samana vuonna kasvavalle ABC-ketjulle kasvot esiintyessään valtakunnallisessa markkinoinnissa valokuvamallina.

– Olihan se aika hämmentävää, kun omaa kuvaansa sai katsella tienvarsien jättitauluista, liikenneasemien ikkunateippauksista ja lehtien mainoksista. Monet tunnistivat kasvoni ja baareissa miehet tulivat sanomaan, että minulla on sinun kuva lompakossa ja esittelivät ABC:n ateriapassia, Anna nauraa.

Tällä Annan kuvalla markkinoitiin kasvavaa ja kehittyvää ABC-ketjua 2000-luvun alkuvuosina.

– Painettiin töitä ihan täysillä ja koettiin yhdessä aitoa iloa onnistumisista. Porukka pelasi mahtavasti yhteen ja syttyi ihan liekkeihin, kun väkeä tuli ovista ja ikkunoista. Oltiin tiivis perhe, jossa tsempattiin ja autettiin toisiamme. Monet ystävyyssuhteet ovat kantaneet tähän päivään saakka, Hanni ja Sanna vastaavat.

Entä mitä Pitkälahti-vuodet antoivat työuran kannalta?

– Valtavan määrän kokemusta ja oppia, muun muassa erilaisissa tilanteissa toimimisesta, nopean reagoinnin merkityksestä, monien asioiden yhtäaikaisesta hallitsemisesta, ristiin työskentelyn ja moniosaamisen rikkaudesta, suurien volyymien kanssa pelaamista sekä ennen kaikkea työnilon ja yhdessä tekemisen tärkeydestä, Anna ja Nina listaavat.

Tervetuloa ABC Pitkälahden 20-vuotissynttäreille 3.–5.12. Ohjelmassa kaikkea kivaa sekä lapsille että aikuisille, muun muassa lauantaina jälkiruokasirkus ja Apsi-Apinan vierailuja sekä sunnuntaina jouluinen noutopöytä, joululauluja, pipareiden koristelua ja tietenkin joulupukki.

 

Kuopiolainen Pekka Romppanen pesetti autonsa Prisman uuden pysäköintihallin viereen avatussa ABC Carwashissa.
– Sijainti on ihanteellinen, eikä pesujäljessä ole moittimista. Tulen käyttämään tätä palvelua säännöllisesti, hän ennakoi.

 Pekka Romppanen kertoo olevansa autopesupalvelujen vakituinen asiakas.

– Aiemmin olen käyttänyt pääsääntöisesti Pitkälahden ABC-autopesua, mutta veikkaan, että jatkossa tästä Savilahden pisteestä tulee minulle vakipaikka. Sijainti on aivan ihanteellinen. Saan auton puhtaaksi samalla kertaa, kun käyn Prismassa kaupassa tai mittarikentällä tankkaamassa. Yhdellä käynnillä hoituu monta asiaa, hän kuvailee.

Auto kaipaa pesua keleistä riippuen, keskimäärin parin viikon välein.

– Ei ole oikein paikkaa itse pesemiseen. Ja täytyyhän ekologisuuskin ottaa huomioon. Pesuhalli on varmasti ympäristöystävällisempi vaihtoehto ja tällaiset veden kierrätysjärjestelmät ovat äärettömän hyviä ratkaisuja, Pekka Romppanen arvottaa.

Konkreettinen ympäristöteko

Marraskuussa Prisman tontille avattu kaksikaistainen ABC Carwash Savilahti on Suomen ensimmäinen henkilö- ja pakettiautojen pesupaikka, jossa vedenkierrätyslaitteisto minimoi veden kulutuksen ja maksimoi ympäristöystävällisyyden. Veden kierrätysaste on jopa 85 prosenttia ja viemäriverkostoon ohjattava jätevesi puhdistetaan sataprosenttisesti bioreaktorissa tapahtuvalla neutraloinnilla. Kierrätysvesi on hajutonta ja hyvälaatuista, eikä jäteveden mukana kulkeudu eteenpäin hiilivetyjä ja raskasmetallia.

Ympäristöystävällisyys on huomioitu myös energiankulutuksessa. Uudet pesukoneet saavat sähkönsä auringosta, joka tuotetaan Prisman kiinteistön katolla olevalla aurinkovoimalalla.

Kaikissa pesuohjelmissa käytetään ainoastaan ympäristöystävällisiä, mutta tehokkaita pesuaineita.

– ABC Carwash Savilahti tarjoaa mahdollisuuden konkreettisten ympäristötekojen tekemiseen. Kotipihassa auton pesemiseen kuluu jopa satoja litroja enemmän vettä ja käytettävät liuotin- ja pesuaineet päätyvät suoraan maaperään sellaisenaan, vertaa ABC Pitkälahden apulaisliikennemyymäläpäällikkö Jani Ranta.

– Pitkään oli ollut jo mielessä, että auto kaipaisi pesua. Kiireisessä arjessa tykkään siitä, että pystyy yhdistämään asioiden hoitamista. Auton käyttäminen tässä pesussa on varteenotettava vaihtoehto, kun käyn joka tapauksessa vieressä tankkaamassa, Mari Hietapelto kuvaili kokeiltuaan uutta ABC Carwashia ensimmäisen kerran.

50 % alennus kello 23–05

Autopesu toimii Savilahdessa ympäri vuorokauden samalla tavalla kuin ABC Carwash Pitkälahdessa.  Siilinjärvellä pesulle pääsee liikennemyymälän aukioloaikoina. Pesun voi maksaa joko ABC-mobiililla tai kortilla.

Bonusta ja maksutapaetua kerryttävien pesujen hinnat vaihtelevat ohjelmasta (premiumpesu, loistopesu, tehopesu, peruspesu, harjaton pesu, suksiboksipesu ja pick up -pesu) riippuen. Edullisimman pesun saa normihintaisena 19,90 eurolla ja paras premiumvaihtoehto tehostettuine esipesuineen ja vahoineen maksaa kertaostona päiväsaikaan 34,90.

– Savilahden ja Pitkälahden ABC Carwashissa pesun saa puoleen hintaan iltayhdentoista ja aamuviiden välisenä aikana. Viimeinen tunti ennen puoltayötä onkin pesuhalleissa yksi vilkkaimmista, Jani kertoo.

 

Joka toinen maksaa ABC-mobiililla

Jani kannustaa asiakkaita helppoon ja kätevään mobiilimaksamiseen. ABC-mobiilissa voi ostaa myös edullisempia kolmen tai viiden käynnin sarjapesuja. Sarjapesujen ostaminen onnistuu toki myös ABC Pitkälahden ja ABC Siilinjärven kassoilta.

– Sarjapesut käyvät kaikissa PeeÄssän pesupaikoissa ristiin. Jos esimerkiksi ostat kolme premiumluokan sarjapesua, voit halutessasi käyttää yhden pesun Pitkälahdessa, yhden Savilahdessa ja yhden Siilissä.

Jani kuvailee PeeÄssän asiakasomistajia autopesupalvelujen eliitiksi ABC-mobiililla maksamisessa.

– Meillä ABC Carwashin asiakkaista useampi kuin joka toinen käyttää mobiilimaksua, kun valtakunnallisesti luku on S-ryhmässä 25 prosentin luokkaa.

– Meillä PeeÄssässä autopesuista jo yli puolet maksetaan ABC-mobiililla, Jani Ranta kertoo.

ABC Carwash Savilahti sijaitsee Prisman uuden parkkihallin vieressä.

 

 Miten ABC Carwashissa asiointi tapahtuu? Katso video täältä!

Osuuskauppa PeeÄssä avaa lokakuun lopussa uuden ABC Carwashin Kuopion Prisman viereen. ABC Carwash Savilahdessa tulee olemaan kaksi pesukaistainen. Pesut soveltuvat henkilö- ja pakettiautoille, joiden korkeus on max. 2,80 m ja leveys max 2,50 m.

ABC Carwash Savilahti tulee olemaan ehdoton oman alansa ympäristövastuullisuuden edelläkävijä. Pesu on ensimmäinen henkilö- ja pakettiautojen pesupiste Suomessa, jossa tämänkaltainen vedenkierrätysjärjestelmä on käytössä.

Pesuun tulee Kärcher Oyn toimittamat vedenkierrätyslaitteistot, joiden ansiosta pesujen vedenkulutus voidaan minimoida. Vedenkierrätyslaitteiston ja bioreaktorin tuomia etuja ovat muun muassa 100% jäteveden puhdistus, jopa 98% vedenkierrätysaste, kierrätysveden hajuttomuus, kierrätysveden hyvä laatu, ja todellisen jäteveden laadun paraneminen hiilivetyjen ja raskasmetallien bioreaktorissa tapahtuvan neutraloinnin ansiosta.

Pesulaitteet ovat Pirkkalassa valmistettuja Tammermatic Oy:n avainlipputuotteita. Pesuhallit puolestaan rakentaa kuopiolainen Maanrakennus Lyytinen Oy.

Maailmanlaajuisesta komponenttipulasta johtuen maksupäätteet saadaan toimintaan vasta joulukuussa ja autopesut on mahdollista maksaa aluksi vain ABC mobiililla. ABC Carwash Savilahti täydentää PeeÄssän autopesutarjontaa. Ennestään autopesuja on ollut tarjolla ABC Siilinjärveltä ja ABC Pitkälahdesta.

ABC-ketjun henkilökunnan ja asiakkaiden arkeen päästiin tutustumaan pari vuotta sitten Tankkaustarinat-realitysarjan kautta. Yllättävät kohtaamiset ja tilanteet seurasivat toisiaan vilkkaiden liikennemyymälöiden vilskeessä. 14.6. käynnistyy Tankkaustarinoiden toinen tuotantokausi, ja tällä kertaa mukana on myös Osuuskauppa PeeÄssän ABC Varkaus.

Hyvän suosion saavuttaneiden Tankkaustarinoiden jatkoa oli suunnitteilla jo viime vuonna, mutta korona sotki suunnitelmat. Tänä vuonna päästiin kuitenkin kuvaamaan, ja toinen tuotantokausi saatiin purkkiin juuri ennen maaliskuun ravintolarajoituksia. Tällä kertaa mukana ovat ensimmäiseltä tuotantokaudelta tutut Lohjan ja Vaajakosken ABC:t sekä uusina tulokkaina Lahden ABC Renkomäki sekä ABC Varkaus.

Sarja starttaa Nelosella maanantaina 14.6., ja sitä esitetään arki-iltaisin maanantaista torstaihin klo 20.30. Kaikki 20 jaksoa pyörähtävät läpi siis viiden viikon aikana heinäkuun puoliväliin mennessä.

ABC Varkaudesta sarjan päätähtinä esiintyvät marketin esimies Riitta, keittiön palveluvastaava Juha, liikennemyymälätyöntekijä Iiris, liikennemyymäläpäällikkö Mervi, liikennemyymälätyöntekijä Hanne ja esimiesharjoittelija Jani.

Apsilla Varkaudessa sarjan alkua odotetaan innolla ja jännityksellä.

Vuonna 2019 esitetyllä edellisellä Tankkaustarinat-kaudella oli yhteensä peräti 4,2 miljoonaa katsojaa.

 

Lue lisää Tankkaustarinoiden kuvauksista TÄSTÄ.