Sinulla töissä – Heidi


30.3.2021

– Tunnen joka päivä kiitollisuutta siitä, että saan tehdä työtä ihanien asiakkaiden ja ihan parhaimpien työkavereiden kanssa, oppia koko ajan uutta ja kehittää itseäni, sanoo Matkuksen Emotionissa työskentelevä Heidi Klemetti.

Heidin positiivinen elämänasenne ja kasvosuojaimen takaa loistava hymy on tarttuvaa laatua. Kun ystävällisyyteen ja iloisuuteen yhdistyy vankka ammattitaito ja syvällinen tuotetuntemus, ei ole mikään ihme, että Matkuksen Emotioniin tulee jatkuvasti palautetta, jossa Heidiä kiitellään nimeltä mainiten.

– Minulla on sisäsyntyinen kiinnostus sekä ihmisiä että rakastamaani kauneus- ja hyvinvointialaa kohtaan. Työni on ihan parasta, mitä voi olla. Työ antaa niin valtavan paljon, monellakin tavalla. Iloitsen joka päivä sekä asiakkaistamme että työkavereistani, Heidi kuvailee.

Hän on tinkimätön asiakkaan palvelussa. Kaikki muu tekeminen keskeytyy välittömästi asiakkaan saapuessa myymälään.

– En malttaisi pitää edes taukoja tai lähteä töistä kotiin, kun olen niin innoissani työstäni. Onneksi työkaverit pitävät huolta, etten uppoudu ihan kokonaan tähän ihmeelliseen maailmaan, Heidi nauraa.

Työ on intohimo

Heidille työ on todellakin paljon enemmän kuin työtä. Liioittelematta voi sanoa, että se on hänelle intohimo.

– Haluan tietää kauneuden trendeistä ja tuotteista mahdollisimman paljon, koko ajan uutta oppien. Se edellyttää jatkuvaa opiskelua niin työssä kuin vapaa-ajallakin. Voidakseni tarjota asiakkaillemme parasta mahdollista palvelua ja pystyäkseni ylittämään heidän odotuksensa, on oman osaamiseni pysyttävä tietoisimpienkin asiakkaidemme kanssa samalla tasolla tai mieluummin reilusti edellä, PeeÄssän vähittäiskaupan Vuoden 2020 asiakaspalvelijana palkittu Heidi toteaa.

Hän onkin aina valmis lähtemään esimerkiksi tavarantoimittajan tarjoamaan koulutukseen – riippumatta siitä, osuuko koulutus työ- vai vapaapäivään. Oppimaansa hän jakaa aina auliisti työkavereilleen.

Kauneusneuvojakoulutusta oppisopimuksella

Heidi kertoo silmät loistaen olevansa mukana uudessa Sokos- ja Emotion-ketjujen valtakunnallisessa pilottiryhmässä, jossa koulutetaan oppisopimuksella kauneusneuvojia myymälöihin eri puolille Suomea. Normaalisti lähiopetuspäivät olisivat Helsingissä, mutta näin korona-aikana opiskelu tapahtuu etäyhteyksien avulla.

– Valmennuksessa käydään läpi hyvin laajasti alan kehitystä ja trendejä, joista keskeisimpiä ovat ekologisuus ja eettisyys. Lisäksi koulutus antaa paljon oppia muun muassa tuotteiden raaka-aineista ja valmistusprosesseista, eikä unohdettu ole myöskään asiakaspalvelun parantamiseen liittyviä asioita.

S-marketeissa samalla asenteella

Heidi on työskennellyt PeeÄssässä vuodesta 2017 lähtien.

– Pääsin Sokokselle töihin kosmetologiopintojeni ollessa kesken. Emotioniin siirryin pari vuotta sitten.

Alusta lähtien Heidi on tehnyt töitä myös PeeÄssän päivittäistavarakaupan puolella, eniten S-marketeissa Kuopion keskustassa ja Vuorelassa.

– Tykkään päivittäistavarakaupan työstäkin ja teen sitä yhtä lailla hyvällä fiiliksellä. Emotion on minulle kuitenkin se kaikista rakkain työpaikka, Heidi myöntää.

Heidi Klemetti palkittiin äskettäin PeeÄssän vähittäiskaupan Vuoden 2020 asiakaspalvelijana. Kuva: Pentti Vänskä

– Rakastan työtäni. En osaa kuvitella mitään parempaa, Heidi iloitsee. Kuva: Pentti Vänskä