Festivaalipäällikkö summaa vuoden 2025 Kuopio Wine Festivalin – paljastaa myös tulevan vuoden teeman
Järjestyksessään 28. Kuopio Wine Festival tarjoili jälleen Kuopion matkustajasatamassa kotimaisilla huippuartisteilla varustetun tapahtuman, jossa toista pääroolia näytteli käsin valitut saksalaiset viinit ja erityisesti tapahtumaa varten suunniteltu ruokatuote.
Kuopio Wine Festival on koko Suomen pisimpään jatkunut viinifestivaali. Tapahtuma saapuu Kuopion matkustajasatamaan tuttuun tapaan myös vuonna 2026.– Tulevan vuoden tapahtuman suunnittelun ollessa jo hyvässä vauhdissa voimme ilomielin tiedottaa teemamaan vuoden 2026 Kuopio Wine Festivalille olevan Portugali. Portugalin pitkä rannikko Atlantin valtamerellä yhdistettynä sisämaan vuoristoisuuteen tarjoaa upean monipuolisia viinialueita, kertoo festivaalipäällikkö Johanna Kämäräinen.
Tältä näytti vuoden 2025 Kuopio Wine Festival
8 festivaali päivää 27.6.–5.7. välisenä aikana
24 kotimaista artistia
28 000 juhlijaa
PeeÄssän henkilöstön Heimojuhla 29.6.
Monia palautteista poimittuja uudistuksia
Yli 2000 uutta seuraajaa Instagramissa
12 000 myytyä ruoka-annosta
8 seuraa mukana rakentamassa ja purkamassa aluetta
50 peeässäläistä töissä festivaalilla
12 milj. euron matkailutulot alueelle
Tänä kesänä Kuopio Wine Festivalin alueelle tuotiin useita tunnelmaan ja käytännöllisyyteen vaikuttavia uudistuksia, joita poimittiin edellisvuosien palautteista. Tapahtuma-alue otettiin paremmin haltuun lisäämällä istumapaikkoja ja tuomalla alueelle livemusiikkia artistien välille. Positiiviseksi mainittiin myös Prisman myyntipiste ja tunnelmaa lisäävät pienet teot kuten katutaide ja valaistus.– Pääsimme viettämään aivan upean ja tason noston kokeneen festivaalin, joka pärjäsi säässä kuin säässä. Viinituvat houkuttivat tuttuun tapaan kaveri- ja virkistysporukoita ympäri Suomea ja Super VIPin menukokonaisuutta tarjoiltiin päivittäin lähes täysille pöytäseurueille. Tapahtuma-alueen ruokakojuista myydyimpien ruokatuotteiden sijoja pitivät kanadöner ja Wine Festival burger. Saksalaisesta urbaanista keittiöstä inspiraationsa saanut ruokatuotteemme selkeästi puhutteli kansaa myös Savossa tarjottuna, Kämäräinen toteaa.Kuopio Wine Festival näkyi ja kuului ympäri kaupunkia sekä laajalti myös digitaalisilla alustoilla. Kuopiolainen luova toimisto Huhu Digital aloitti kehittämään Kuopio Wine Festivalin ilmettä ja brändiä vuonna 2025.– Todella mieleenpainuva graafinen ilme, hienot ja informatiiviset nettisivut, hieno tasonnosto Kuopio Wine Festivalin sosiaalisessa mediassa. Tässä vain muutama nosto siitä, miten olemme matkalla rakentamassa Kuopio Wine Festivalin tunnettuutta ja samalla nostamassa Kuopiota Suomen viinipääkaupungiksi.Viinimaana Saksa ja etenkin sen raikkaat rieslingit ovat viime vuosina ottaneet vankan sijan suomalaisten viinimieltymyksissä ja se näkyi myös Kuopio Wine Festivalin myynnissä. Riesling pulloja myytiin kaikkiaan 4500 kappaletta ja niistä suosituin oli Schmitt söhne. Vuoden yllättäjä suosiollaan oli Nett Pinot Noir Edition.Kuopio Wine Festival jäi hieman alle kävijämäärätavoitteen, ollen kuitenkin edelleen yksi Kuopion suurimmista tapahtumista ja alueen merkittävistä matkailutuloa tuottavista tapahtumista.– Viinijuhlista jää alueellemme noin 12 miljoonan euron matkailutulot. Viime vuoden tapaan tapahtuman aikana Kuopion ravintolat ja hotellit ovat olleet erinomaisella täyttöasteella, ja kauppa on käynyt varmasti hyvin kaikilla keskusta-alueen toimijoilla. Suurkiitos tapahtuman kävijöille ja mahtavalle henkilökunnalle unohtamatta tietenkään yhteistyökumppaneitamme, Kämäräinen summaa.