Nielsenin Päivittäistavarakaupan myymälärekisteri kertoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuuden kohonneen 47,2 prosenttiin. Osuudessa on kasvua edelliseen vuoteen 1,3 prosenttiyksikköä.– Kiitos kasvusta kuuluu asiakkaillemme, sillä nousu on ennen kaikkea suurempien asiakasmäärien ansiota. Hintojen halpuuttaminen ja arkea joustavoittavat laajemmat aukioloajat ovat hyvän kehityksen taustalla, kaupallinen johtajaIlkka AlarotuSOK Vähittäiskaupan ketjuohjauksesta toteaa.Asiakaskäyntien määrä S-ryhmän ruokakaupoissa kasvoi viime vuonna yli 30 miljoonalla. Joustavammat aukiolot paitsi houkuttelivat asiakkaita, myös toivat lisätunteja työtekijöille yli 500 henkilötyövuoden verran.Prismat ja S-marketit hyvässä vedossaParhaiten myynti kasvoi vuonna 2016 Prismoissa. Myynnin kasvu oli ennätykselliset 6 prosenttia. Prismojen valikoimaa ja palvelua on kehitetty isolla kädellä viime vuodet. Se näkyy selvästi ketjun kasvuluvuissa myös Nielsenin tilastoinnissa.– Me näemme hypermarketeissa tulevaisuuden konseptin, joka pystyy pistämään kampoihin myös kansainväliselle verkkokaupalle. Aika on tämän päivän ihmisille arvokas resurssi. On helppoa, kun kaiken kotiin ja mökille saa kerralla saman katon alta, Ilkka Alarotu summaa.Myynniltään Suomen suurin ruokakaupan ketju eli S-market kasvatti myyntiään laajempien aukioloaikojen siivittämänä lähes 5 prosenttia.– Hyvä myynninkasvu todistaa, että laajan valikoiman ruokakaupalle on vahvaa kysyntää.Pienmyymälöiden kehittämistä ei unohdeta– Isojen ja pienten kauppojen menestys ei sulje toisiaan pois: molempia tarvitaan. Vastoin yleistä laskevaa trendiä, pienmyymälöidemme myynti pysyi lähes edellisen vuoden tasolla. S-ryhmän kauppapalvelut kattavat myös pienet paikkakunnat. S-ryhmän ruokakauppa löytyy284Manner-Suomen295kunnasta, Ilkka Alarotu kertoo.S-ryhmällä on tällä hetkellä yli tuhat päivittäistavarakaupan toimipaikkaa eri puolilla Suomea. S-ryhmän päivittäistavarakaupat tarjoavat työtä lähes20 000kaupan alan ammattilaiselle.