14.6.2022
Kuopion satamaan on parhaillaan rakenteilla uusi S-market. Päivittäistavaravalikoimien rakentamisessa on huomioitu alueen kotitalouksien koko ja väestön ikäjakauma, samoin asukkaiden toiveet ja odotukset, joita selvitettiin viime vuonna kyselytutkimuksella. Lähialueen asukkaiden lisäksi S-market tulee palvelemaan kesäaikaan veneilijöitä ja muita sataman kävijöitä.
S-market Maljalahti avataan näillä näkymin syyskuun alussa.
– Maljalahti sekä läheiset Männistö ja Itkonniemi ovat suosittuja asuinalueita, joiden asukasmäärä kasvaa lähivuosina entisestään. Vastaamme asukkaiden päivittäistavarakaupan tarpeisiin helppoa ja nopeaa asiointia tarjoavalla modernilla S-marketilla. Ennakkoon olemme arvioineet, että uuden S-marketin asiakkaista 70 prosenttia tulee lähialueelta ja 30 prosenttia on veneilijöitä ja ohikulkijoita, PeeÄssän S-market-kenttäpäällikkö Timo Heiskanen kuvailee.
10 000 tuotteen ruokakauppa
S-marketin rakennustyöt ovat edenneet kevään ja kesän mittaan rivakkaa vauhtia. Myymälän valikoimien rakentamisen osalta ollaan vielä valmiimpia.
– Valikoimatyö alkaa olla loppusuoralla. Hyllykartat on piirretty. Niiden perusteella henkilökunta aloittaa hyllyjen täyttämisen heti, kun myymälän rakennustyöt sisätilojen osalta valmistuvat.
Uuden kaupan valikoiminen rakentamisessa lähdetään Timon mukaan liikkeelle myyntialasta, joka määrittää, kuinka paljon myymälään voidaan mahduttaa hyllyjä ja niille tavaraa.
– Maljalahden S-market profiloituu hyvin vahvasti ruokakaupaksi, johon tulee käytettävissä olevan reilun tuhannen neliömetrin myyntialan perusteella noin 10 000 tuotteen kokonaisvalikoima.
Vaikka kauppapaikka on uusi, PeeÄssässä osataan ennakoida melkoisen tarkkaan, minkälaiset ihmiset tulevat palveluja käyttämään ja mitä he lähi-Ässältään odottavat.
– Olemme teettäneet viime vuonna Maljalahden, Itkonniemen ja Männistön alueen asukkaiden parissa kyselytutkimuksen, jossa on selvitetty alueen kotitalouksien ikä- ja kokorakennetta sekä kysytty toiveita ja odotuksia uuden S-marketin suhteen. Lisäksi olemme hyödyntäneet valikoimatyössä 400 metrin päässä sijaitsevan Sataman Salen myyntidataa ja asiakastoiveita, Timo kertoo.
Sinkkuja (yksin asuvia) ja dinkkuja (kaksin asuvia pariskuntia)
Tutkimuksen mukaan S-market Maljalahden lähialueen asukkaista valtaosa on yksin tai kaksin asuvia ihmisiä, joista 45 prosenttia on yli 60-vuotiaita. Alle 18-vuotiaita lapsia on vain 12 prosentissa kotitalouksista. Valikoimatoiveita kysyttäessä mainintoja saivat muun muassa leipä-, liha- ja kalavalikoimat, lähiruoka, luomu ja erikoisruokavaliot, kuten gluteenittomuus.
– Pientalouksien suuri määrä tulee näkymään tuotteiden pakkauskoossa ja kyselyssä esiin nousseet toiveet vaikuttavat valikoimapainotuksiin. Haluamme tarjota tuleville asiakkaillemme heidän tarpeisiinsa mahdollisimman hyvin vastaavan laadukkaan ruokakaupan jokapäiväiseen asiointiin, S-market Maljalahden marketpäälliköksi nimitetty Heidi Sihvonen kuvailee.
Tuoteryhmäkohtaisia painotuksia
Tuoteryhmäkohtaisiin perusvalikoimiin tehdään profiloituja painotuksia etupäässä tuoretuotteissa, muun muassa juustoissa. Juomaosastolla painottuvat käsityöläisoluet sekä muut erikoisjuomat ja pakasteissa jäätelövalikoima tulee olemaan kesäsesongin aikana poikkeuksellisen runsas. Myös paikalliset tuotteet saavat reilusti tilaa, asukaskyselyssä esiin nousseiden toiveiden mukaisesti.
S-marketin yhdeksi kulmakiveksi noussee paistopiste, joka osaltaan vastaa take away -palvelujen kysyntään.
– Satsaamme paistopisteeseen nopeutta, helppoutta ja herkullisuutta painottaen.
8 faktaa S-market Maljalahdesta:
1.10.2024 | Tästä ilmoitimme
1.10.2024 | Tästä ilmoitimme
1.10.2024 | Tästä ilmoitimme