Ruoan verkkokauppa 34 PeeÄssän myymälässä


Kolmen Prisman ohessa S-kaupat-palvelu toimii kaikissa PeeÄssän S-marketeissa. Lisäksi Kangaslammin Salessa on Varkauden Prisman noutolokerikko.

17.4.2024

Teksti: Kristiina Tammitie | Kuvat: Pentti Vänskä

PeeÄssä laajentaa ennätyksellisen vauhdikkaasti verkosta ostamisen mahdollisuuksia asiakkailleen.

– Vuonna 2022 meillä oli ruoan verkkokauppa yhdeksässä myymälässä, viime vuonna luku kasvoi kahdeksalla ja tänä vuonna verkkokauppa on avattu 16 myymälään. Viimeisinä huhtikuussa mukaan tulevat S-market Maaninka, Varpaisjärvi, Vieremä ja Sonkajärvi, kuvailee PeeÄssässä ruoan verkkokaupasta vastaava Prisma-johtaja Heli Wilska.

Kehitysloikka tosimielellä

PeeÄssän kaupoista tehtiin maaliskuun aikana yhteensä yli 5 000 ruokakauppatilausta S-kaupat-sovelluksella tai verkossa osoitteessa S-kaupat.fi.

– Toimipaikoista eniten verkkokauppatilauksia on Kuopion Prismassa. S-marketeista suosituimpia ovat Siilinjärvi ja Pitkälahti. Myös Ykkösrasti on löytänyt asiakkaansa, ja vauhdikas startti on ollut myös Vuorelassa ja Nilsiässä, jossa tilausmäärissä näkyy Tahkon vaikutus.

Ruoan tilaaminen verkosta helpottaa ajankäyttöä ja vapauttaa tunteja muihin asioihin.

PeeÄssän päivittäistavarakaupan kokonaismyynnistä verkkokaupan osuus on edelleen vain muutamia prosentteja, ja kannattavuus vaatii vielä työtä. PeeÄssässä uskotaan kuitenkin, että siinä on tulevaisuus. Kun asiakkaat tottuvat uuteen asiointitapaan, ja prosessi saadaan hiottua kuntoon S-ryhmä-tasolla sekä omissa toimipaikoissa, verkosta tulee yhä keskeisempi alusta kaupanteolle.

– PeeÄssän strategiassa on korostettu kasvua, uudistumista ja alueen rohkeaa edelläkävijyyttä, joten lähdemme tähänkin kehitysloikkaan tosissamme. Haluamme tarjota asiakkaillemme kattavasti erilaisia vaihtoehtoja ja vapauden tehdä ruokaostoksia erilaisilla tavoilla arjen ja juhlan keskellä, Heli kuvailee.

Ajankäytön helpottaja

Ruoan tilaaminen verkosta helpottaa ajankäyttöä ja vapauttaa tunteja muihin asioihin. Pitkän ajan suunnittelua ei tarvita, sillä tilauksen pystyy tekemään seuraavalle, ja usein jopa samalle päivällä. Tilaaminen vaatii ensimmäisellä kerralla hieman paneutumista, mutta helpottuu, kun tilaushistoriaa kertyy ja sitä voi hyödyntää uutta tilausta tehdessä.

– Haluamme lunastaa lupauksemme parhaasta asiakaskokemuksesta riippumatta siitä, asioiko meillä fyysisessä myymälässä vai verkkokaupassa. Tilauksen keräilijöillä on esimerkiksi matala kynnys soittaa asiakkaalle ja kysyä vaikkapa tarkennuksia tuotteiden korvaamiseen.

Suomalaiset ovat verkko-ostamisessa noutokansaa, mikä näkyy myös Pohjois-Savossa.

– Suurimman osan tilauksista asiakkaat noutavat itse myymälästä valitsemiensa aikaikkunoiden puitteissa, mutta kyllä kotiinkuljetuksillekin on tarvetta. Toimitustavat vaihtelevat myymälöittäin. Kuljetus kotiin on valittavissa, mikäli olemme löytäneet paikkakunnalta luotettavan kumppanin tehtävää hoitamaan, Heli Wilska toteaa.

Henna Peittola kerää asiakkaan verkkokauppatilausta Siilinjärven S-marketissa.

PeeÄssän kaupoista tehtiin yksinomaan maaliskuussa yli 5 000 S-kaupat-ruokatilausta.