Puhtaat marjat pussissa


6.9.2023

– Uskallamme näyttää takapuolta, suonenjokelaisen Pakkasmarjan verkkosivuilla luvataan.

Siis mitä? Kenen tai minkä takapuolta Suonenjoella näytetään???

– Meillä on puhtaat marjat pussissa. Olemme viljelijöiden omistama yritys, joka luo työtä oman henkilöstön lisäksi 250 sopimusviljelijäperheelle ja isolle määrälle poimijoita. Rehdisti ja vastuullisesti. Emme ole halvin valinta – mutta toisinaan on tärkeämpiäkin valintakriteereitä. Kehotammekin katsomaan pussin takapuolta. Jos valmistajan kohdalla lukee Pakkasmarja, olet hyvisten puolella, selitys kuuluu.

 

Teksti Kristiina Tammitie, kuvat Pentti Vänskä

 

Takapuolen näyttämisen taustalla on hyvin tärkeää ja vakavaa elintarviketurvallisuuteen liittyvää asiaa.

– Ruokavirasto suosittaa ulkomaisten pakastemarjojen kunnollista kuumentamista ruokamyrkytysten välttämiseksi. Kotimaisia marjoja voi sen sijaan syödä sellaisenaan, niin tuoreena kuin pakasteenakin, vitamiineista, hivenaineista ja mausta tinkimättä, Pakkasmarja Oy:n toimitusjohtaja Arja Kastarinen muistuttaa.

Hän korostaa, että Pakkasmarja toimii vastuullisesti ja edellyttää sitä myös yhteistyökumppaneiltaan.

– Tuotteemme ovat jäljitettävissä ja toimimme ulkopuolisen auditoijan todentamien järjestelmien mukaisesti. Sopimusviljelijämme noudattavat Laatutarha-ohjeiston edellyttämää viljelytapaa ja luonnonmarjojen keräämisen hoitavien yhteistyökumppaneidemme taustat on selvitetty ja toimintaa seurataan säännöllisesti.

 

Miljoonia kiloja superfoodia

Pakkasmarja on marjanviljelijöiden perustama ja omistama yritys, joka syntyi aidosta tarpeesta saada mansikkasato paremmin talteen. Mansikka on ollut alusta alkaen yrityksen ykkösmarja, mutta sen rinnalla tuotantotiloissa pakastetaan ja jalostetaan laajasti myös muita kotimaisia marjoja, kuten metsä- ja pensasmustikkaa, vadelmaa, puolukkaa, karhunvadelmaa, puna-, musta- ja viherherukkaa sekä karviaista. Luomumarjat ja raparperi mukaan lukien Pakkasmarjan kautta kulkee miljoonia kiloja suomalaista superfoodia vuodessa.

– Viljellyt marjat tulevat meille pääosin Suonenjoen seudulta, metsämarjat kauempaa ympäri Suomea sen mukaan, missä päin sato on parhaiten onnistunut, tekninen johtaja Timo Jalkanen kuvailee.

– Valtaosa tuotteistamme on marjaa sellaisenaan, tuoreena tai jäisenä. Liikevaihdostamme pakastettujen marjojen osuus on ylivoimaisesti suurin, mutta viime vuosina satokauden aikana tuoreena kauppoihin toimitettavan irto- ja rasiapakatun marjan osuus on ollut kasvussa, Arja Kastarinen jatkaa.

 

Nopeasti pellolta tai metsästä pakkaseen

Pakkasmarjan tuotteita ei kuumenneta missään vaiheessa, eikä yrityksellä ole siihen edes laitteita.

– Prosessointia välttämällä marjojen aito maku ja vitamiinit säilyvät parhaimmillaan, Arja ja Timo perustelevat.

Keväästä syksyyn tuotannossa tehdään töitä viitenä päivänä viikossa kahdessa vuorossa. Marjasesongin aikaan saman katon alla vastaanotossa, tuotannossa ja varastoinnissa työskentelee kolmisenkymmentä työntekijää. Lisäksi Pakkasmarja työllistää välillisesti satoja viljelijöitä ja marjojen kerääjiä.

– Toimintamme on satokauden aikana todella hektistä, kun marjat pitää saada pellolta tai metsästä pikimmiten meille pakattavaksi tuoreeltaan tai pakastettavaksi. Marjat vastaanotetaan suoraan kylmiin tiloihin, mistä ne siirretään nopeasti erittäin tehokkaaseen pakotetun ilmankierron viilennykseen ja pakastukseen.

Pitkälle hiottu pakastusmenetelmä on kehitetty parhaan laadun takaamiseksi. Irtonaisiksi jäätyneet marjat pakataan eri kokoisiin kuluttajille ja ammattilaiskeittiöille tarkoitettuihin pusseihin. Yhden marjakasvin satoa sisältävien pussien lisäksi pakkauslinjastolla syntyy myös erilaisia marjasekoituksia.

 

Smuutit tulossa lokakuussa

Pakkasmarjalla panostetaan entistä enemmän myös marjojen jatkojalostamiseen. Tuotekehityksen tuloksena on syntynyt esimerkiksi Marja Puree -tuoteperhe sekä Smuuti-marjajäätelöt, jotka sisältävät 72 prosenttia kotimaista marjaa. Vegaanista, maidotonta Smuutia on kaksi eri makua, mustikka ja mustat marjat (mustaherukka ja marja-aronia) sekä mansikka ja punaiset marjat (vadelma ja punaherukka).

– Smuutit tulevat S-ryhmään myyntiin lokakuussa, Prismojen lisäksi ainakin suurimpiin S-marketeihin, myyntijohtaja Netta Tikkanen vinkkaa.

S-ryhmä on Pakkasmarjan tuotteiden suurin jälleenmyyjä.

– Kattavin valikoima meidän tuotteitamme löytyy omalta kylältä, Suonenjoen S-marketista, jonka valikoimista löytyvät kaikki vähittäiskauppatuotteemme. Suunnitelmissa meillä on ollut ehdottaa PeeÄssälle yhteistyömme syventämistä ja oman maakunnan marjojen näkyvyyden parantamista myös S-kauppojen pakastekaapeissa.

 

Suonenjoen koteja lämmitetään marjoilla

Pakkasmarja vietti viime vuonna 40-vuotisjuhlavuottaan. Vuosi sitten keväällä juhlittiin myös Suonenjoen Lintikonkadun varrella sijaitsevan yrityksen varasto-vastaanotto-tuotanto-toimistolaajennuksen valmistumista. Tilojen, prosessien ja kylmätekniikan rakentamisessa lähtökohtana oli marjojen laadun ja kauppakestävyyden parantaminen entisestään.

– Laajennuksen myötä saimme myös tuntuvasti lisää varastotilaa, mikä on merkittävästi vahvistanut vähittäiskaupalle tärkeää toimitusvarmuuttamme, Timo Jalkanen selvittää.

Laajennusosassa on energiatehokkuus huomioitu niin laitteissa kuin rakenteissakin. Muun muassa kiinteistön seinät ovat tavanomaista eristävämmät ja energiatehokkaammat, koska kylmä halutaan pitää niiden sisäpuolella. Kylmäaineena käytetään ympäristöystävälistä hiilidioksidia ja energiaomavaraisuutta lisäävät 499 aurinkopaneelia.

– Pakkasvaraston noin yhden megawatin lauhdelämmöstä pieni osa käytetään oman kiinteistön lämmityksiin sekä kylmälaitoksen sylatuksiin. Loppu lauhdelämpö ohjataan Savon Voiman kaukolämpöverkkoon, eli Suonenjoen koteja lämmitetään marjoilla, Timo hymyilee.

– Taloustutkimuksen viime syksyisessä tutkimuksessa nousimme Suomen suositelluimmaksi marjabrändiksi, Timo Jalkanen, Netta Tikkanen ja Arja Kastarinen iloitsevat, Smuuteilla ja marjoilla herkutellen.

– Emme kuumenna mitään tuotteitamme, jotta maku säilyy raikkaana ja vitamiinit pysyvät marjoissa tallessa, Arja Kastarinen ja Timo Jalkanen perustelevat.

Vaikka ulkona on yli 20 astetta lämmintä, on Pakkasmarjan tuotantotiloissa viileää, varastossa suorastaan hyytävän kylmää. Parinkymmenen miinusasteen purevuutta lisää tuuli, joka edesauttaa tuotteiden säilyvyyttä tasalaatuisina.