PeeÄssän asiakasomistajat hyötyivät aikaisempaa enemmän


7.2.2018

Osuuskauppa PeeÄssän liikevaihto kasvoi edellisestä vuodesta. Asiakasomistajat hyötyivät ennätyksellisen paljon. Kustannussäästöjä saatiin aikaan työtuntien paremmalla kohdentamisella ja vastuullisemmalla toiminnalla.

Hyötyjä asiakasomistajille

Vuoden aikana uusia asiakasomistajia liittyi PeeÄssään 5 260. Asiakasomistajia PeeÄssällä oli vuoden lopussa lähes 117 000. Pohjoissavolaisista talouksissa 82 prosentilla on nyt S-Etukortti.
Asiakasomistajat hyötyivät Bonuksen, ylijäämänpalauksen ja maksutapaedun myötä viime vuoden aikana yhteensä yli 32 miljoonaa euroa, joka palautettiin ostaneille talouksille rahana takaisin käyttöön. Asiakasomistajaa kohden summa oli keskimäärin 277 euroa vuodessa. Hyödyt kasvoivat kokonaisuutena noin neljä miljoonaa euroa edellisestä vuodesta. Toukokuussa maksettiin ennätyksellisen suuri ylijäämänpalautus vuoden 2016 aikana tehdyistä ostoksista. Ylijäämänpalautusta maksettiin yhteensä lähes 10 miljoonaa euroa, joka oli kaksi prosenttia omistajien tekemistä ostoista PeeÄssästä. Palkitseminen ja asiakashyödyn tuottaminen kuuluvat osuustoiminnan keskeisiin periaatteisiin.

Lasten ja nuorten liikunta- ja harrastustoimintaa tuettiin muun muassa avaamalla Pielaveden Rannankylän koululle syksyllä 2017 PeeÄssän alueen viides Ässäkenttä. Ässäkentät rakennetaan yhteistyössä Suomen Palloliiton kanssa. Lisäksi viime vuoden aikana otettiin käyttöön Kannustajat -tukimalli, jonka kautta tuetaan lasten ja nuorten liikunta- ja harrastustoimintaa yhteensä 30 000 eurolla vuodessa. Sponsorointiin käytettiin yhteensä noin 150 000 euroa.

Kasvua lähes kaikilla toimialalla

Liikevaihto kasvoi 2,2 prosenttia ja oli 559 miljoonaa euroa. Erityisen hyvään kasvuun liikevaihdon osalta ylsi majoituskauppa ja polttonestekauppa. Majoituskaupan liikevaihto kasvoi 6,2 prosenttia. Majoituskaupan kasvua siivittivät piristynyt kysyntä yrityskaupassa sekä kansainvälisessä matkailukaupassa. Polttonestekaupan osalta kasvua toi polttonesteitä koskevan bonusmuutoksen myötä virinnyt hintakilpailu. Ravintolakaupassa liikevaihto säilyi kokonaisuutena edellisvuoden tasolla, mutta vertailukelpoinen liikevaihto kuitenkin kasvoi. Päivittäistavarakaupassa liikevaihto kasvoi 1,2 prosenttia, vaikka hintojen halpuuttaminen jatkui päivittäistavarakaupassa ja laski hintatasoa. Erityisen hyvään kasvuun ylsi S-market -ketju.

Käyttötavarakauppa jäi liikevaihdon osalta kokonaisuudessaan vajaan nelisen prosenttia edellisestä vuodesta. Liikevaihto laski rakentamiskaupasta. Sen sijaan erityisesti Sokoksen ja Emotionien liikevaihdot kasvoivat hyvin vuoden aikana, vaikka käyttötavarakaupan markkinat näyttävätkin tilastoinnin mukaan edelleen pienentyneen.

-Vuoden ensimmäiset kuukaudet olivat liikevaihdon kehityksessä nihkeämpiä, sillä vastassa oli edellisvuoden voimakas kasvu. Vuoden edetessä kaupankäynti piristyi selkeämpään kasvuun. Alustavien tilastojen mukaan pärjäsimme yleistä markkinatilannetta paremmin kaikilla toimialoilla, kommentoi toimitusjohtaja Tapio Kankaanpää.

Energiatehokkuutta ja muita ympäristövastuullisia valintoja

Energiatehokkuuteen panostaminen jatkui vahvasti viime vuoden aikana. Muun muassa sähkönkulutusta saatiin laskettua hieman yli 300 000 euroa. Säästö saatiin aikaan lisäämällä energiatehokkaampia ratkaisuja, kuten ottamalla käyttöön lisää ledivalaistusta ja uusimalla kylmäkalusteita. Kylmäkalusteiden lauhdelämmön kierrättäminen veden ja tilojen lämmittämiseen toi merkittäviä säästöjä. Uusituissa kylmäjärjestelmissä ei käytetä sellaisia kylmäaineita, jotka vahingoittavat ilmakehän otsonikerrosta. Tämän järjestelmän käytössä PeeÄssä on edelläkävijä, sillä jo yli 50 prosenttia myymälöistä on tämän järjestelmän piirissä.

Kaatopaikalle menevän jätteen määrää saatiin tehokkaasti vähennettyä -60 % -toimintamallin käyttöönoton ansiosta. Poisheittohävikki pieneni 1,8 miljoonaa euroa toimintamallin käyttöönoton myötä. Kaatopaikalle ohjautui enää noin kolme prosenttia kokonaisjätteestä. Jätekustannukset pienenivät yli 110 000 euroa.

PeeÄssän kaikki hotellit ovat nyt ympäristö -sertifioituja, kun vuonna 2017 Original Sokos Hotel Koljonvirralle ja Break Sokos Hotel Tahkolle myönnettiin Green Key-sertifikaatti. Sertifikaatin saaminen edellyttää tiukan, kansainvälisen tason ympäristökriteeristön täyttämistä. Green Key tarkoittaa myös sitoutumista henkilöstön ja asiakkaiden ympäristötietoisuuden kasvattamiseen, energian- ja vedenkäytön tehostamiseen ja majoitustoiminnan ympäristörasituksen pienentämiseen.

Isoissa investoinneissa välivuosi

Asiakasomistajien palveluita parannettiin viime vuonna yhteensä 9 miljoonalla eurolla. Vähittäiskaupan suurimmat investoinnit olivat Pyhäsalmen ja Nilsiän S-marketien remontit. Matkailu- ja ravitsemistoimialalla Original Sokos Hotel Puijonsarven huoneita ja kiinteistötekniikkaa korjattiin sekä ravintoloista Amarillo, Hurma ja Coffee House uudistettiin.

Merkittävä määrä alueellisia ostoja

Yhteensä alueelliset ostot olivat yli 70 miljoonaa euroa. Alueellisia tuoteostoja oli 43,5 miljoonaa euroa noin 230 eri toimittajalta. Alueellisia palveluita ostettiin 28,7 miljoonalla eurolla.

Henkilöstötyytyväisyys erinomaisella tasolla

PeeÄssän palveluksessa oli vuoden 2017 lopussa 1 703 henkilöä. Henkilöstömäärä on pysynyt edellisen vuoden tasolla. Henkilökunnalle halutaan tarjota kattavampia työsopimuksia ja lisätyö tarjotaan ensisijaisesti omille osa-aikaisille työntekijöille. Henkilöstön työtyytyväisyys kasvoi edellisistä vuosista ja on erinomaisella tasolla. Työtyytyväisyys on Suomen parhaimmistoa.

Kesän 2017 aikana PeeÄssässä tarjottiin kesätyömahdollisuus noin 900 nuorelle eri toimialoilla. Monelle nuorelle kesätyö on ensimmäinen mahdollisuus tutustua työelämään. Perehdyttämiseen panostettiin erityisen paljon.

Henkilöstön työturvallisuuteen on panostettu merkittävästi muun muassa hankkimalla apuvälineitä ja turvajalkineet myymälä- ja ravintolatyötä tekeville. Kannustamme henkilöstöä huolehtimaan työkyvystään ja tuemme omaehtoista aktiiviliikuntaa. Henkilöstöllä on käytössään kattavat työterveyspalvelut ja työfysioterapeutti. Koko henkilöstö kuuluu myös tulospalkkauksen piiriin.

Tulos parani kustannussäästöjen kautta

Tulos ennen veroja oli 24,8 miljoonaa euroa ja oli edellistä vuotta sekä suunniteltua parempi.

-Tulostaso saavutettiin toiminnan tehostumisen avulla. Vaikka myyntikatteen osalta jäämme edellisvuodesta, kustannustehokkuutta kehittämällä eri osa-alueilla, olemme pystyneet kirimään tulosta. Toki tulosparannusta tuo myös edellisvuonna lopetetut tappiolliset toiminnot sekä uusien investointien tuomat energiansäästöt. Näillä toimenpiteillä saavutettu tulosparannus on erittäin mieluinen, koska samalla pystymme kasvattamaan asiakkaamme saamaa asiakashyötyä, toteaa Kankaanpää.

Varovaisia odotukset tulevaisuuteen

-Talouden näkymät ovat varovaisen positiiviset. Omalta osaltamme kehitämme toimintaamme edelleen sen suhteen, että ainakaan me emme tule aiheuttamaan ruoan hintaan nousupaineita, tätä me teemme jatkuvilla kustannussäästötoimenpiteillä. Myynnin kehityksemme on riippuvainen asiakasomistajien talouden kehittymisestä sekä siitä kuinka hyvin palvelumme vastaa asiakasomistajien kysyntää, toteaa Kankaanpää.

-Kuluvana vuonna panostamme edelleen energiakäytön tehostamiseen sekä ympäristöystävällisempien ratkaisujen käyttöönottoon. Ensi vuoden aikana otamme käyttöön muun muassa aurinkopaneeleita ABC Pitkälahden, Kodin Terran ja S-market Pitkälahden kiinteistössä sekä Kuopion Prismassa. Myös digitaalisiin palveluihin panostetaan tämän vuoden aikana, kertoo Kankaanpää.