PeeÄssä ui vastavirtaan – maine ja luottamus huipputasolla


8.3.2024

PeeÄssän kokonaismaine sekä asiakkaiden luottamus osuuskauppaa kohtaan ovat vahvistuneet entisestään, kun samaan aikaan yritysten yleinen maineindeksi on laskusuunnassa.
– Tuoreimmassa Luottamus&Maine-tutkimuksessa tuloksemme parani merkittävästi, eli uimme vastavirtaan yleistä kehitystä. Me peeässäläiset onnistuimme erinomaisesti vahvistamaan sekä mainetta että asiakkaidemme luottamusta. Nousimme kärkikahinoihin kaikkien tutkittujen yritysten joukossa, PeeÄssän toimitusjohtaja Mikko Junttila kuvailee.

Teksti: Kristiina Tammitie | Kuva Pentti Vänskä

Luottamus&Maine on T-Median kehittämä, Design from Finland -merkin saanut tutkimusmalli, jolla mitataan sekä yritysten, julkisten toimijoiden ja erilaisten organisaatioiden mainetta että asiakkaiden ja muiden sidosryhmien luottamuksen tasoa. Kokonaismaineen pistemäärä asteikolla 1–5 muodostuu kahdeksasta eri osa-alueesta, joita ovat yrityksen hallinto, talous, johtaminen, innovatiivisuus, vuorovaikutus, tuotteet & palvelut, työpaikka ja vastuullisuus.

– Tutkimuksessa mainenousut olivat harvinaisia ja Suomessa toimivien yritysten maineen keskiarvo on vuodessa pudonnut arvosanaan 3,34. Vastuullisuusvaatimukset ja yleinen kriittisyys yrityksiä kohtaan ovat kasvaneet, T-Media kiteyttää vuoden 2023 tutkimusta koskevassa tiedotteessaan.

Maineen ja luottamuksen kokemuksella on vahva yhteys yrityksen menestykseen. Vime vuoden tutkimuksessa viisi hyvämaineisinta yritystä olivat valtakunnan tasolla Fazer, KONE, Valio, S-ryhmä ja Fiskars. S-ryhmää arvioitiin kokonaisuuteena, johon kuuluvat eri puolilla Suomea toimivat 19 itsenäistä alueosuuskauppaa sekä niiden omistama Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta SOK tytäryhtiöineen.

– S-ryhmän maine ja luottamus pysyivät entisellä tasolla, mutta kun muiden yritysten tulokset heikkenivät, saavutimme ryhmätasolla historian parhaan sijoituksen, Mikko Junttila selvittää.

 

Maine työantajana vahvistui eniten

PeeÄssä on osallistunut omalla toimialueellaan Luottamus&Maine-tutkimukseen vuosien ajan, joten tuloksia voidaan vertailla pitkällä aikajänteellä. Vuonna 2023 kokonaismaineluvuksi saatiin 3,88 (edellisenä vuonna 3,82 ja esimerkiksi kahdeksan vuotta sitten 3,61). PeeÄssä sai verrokkeihin nähden osakseen erittäin selvästi vahvempaa tukea suurelta yleisöltä.

– Maineluvun yleinen kehitys huomioiden tuloksemme oli paras saavutus ikinä. Tästä kiitos kuuluu koko PeeÄssän heimolle. Olen äärimmäisen ylpeä jokaisen peeässäläisen tekemästä työstä maineemme sekä asiakkaidemme luottamuksen eteen, toimitusjohtaja kiittää.

Paras arvosana tuli PeeÄssän taloudellisesta tilanteesta, mutta suurin nousu tapahtui PeeÄssää työnantajana arvioivissa kysymyksissä. Myös johdon kyvykkyys sekä tuotteiden ja palvelujen tarjonta nostivat kokonaisarvosanaa ylöspäin. Helppo lähestyttävyys, palvelun laadukkuus, kilpailijoita parempi suoriutuminen, tarjottujen valinnanvaihtoehtojen monipuolisuus sekä henkilöstön tekemä, tärkeäksi mielletty työ erottuivat PeeÄssän vahvuuksina. Eniten kehittämistä arvioitiin olevan vuorovaikutuksessa, tosin senkin osalta arvosana oli hyvällä tasolla.

Tutkimukseen vastanneet pohjoissavolaiset arvioivat PeeÄssän onnistuneen hienosti myös vastuullisuuden näkökulmasta.

– Vastuullisuudessa meidän arvioitiin menneen eteenpäin erityisesti yhteiskunta- ja ympäristökysymysten huomioinnissa, Mikko kuvailee.