Menestysresepti-kilpailu siivitti KomeroFoodin hurjaan kasvuun


13.9.2021

Suomalainen menestysresepti -ohjelman kautta S-ryhmän valtakunnallisiin valikoimiin nousseita kuopiolaisen KomeroFoodin Ateriakippoja on valmistettu ensimmäisen parin viikon aikana 150 000 purkkia.

(teksti: Kristiina Tammitie, kuvat: Pentti Vänskä)

Televisiossa MTV3:lla kesän mittaan nähdyn S-ryhmän Suomalainen menestysresepti -ohjelman kolmas tuotantokausi on nostanut kuopiolaisen KomeroFoodin koko kansan tietoisuuteen. KomeroFood selvisi kotimaisia ruokahittejä etsivässä kovatasoisessa kilpailussa kuuden finalistin joukkoon. Elokuun lopulla tuotantokauden viimeisessä jaksossa voitto meni Turun seudulle härkäpapukasvispyörykkä Fallerolle. Kisa oli hyvin tiukka ja tasainen, sillä Komeron Ateriakipot saivat täydet 10/10 pistettä kaikilta neljältä tuomarilta.

– Vaikka voitto meni sivu suun, täytyy olla silti tyytyväinen. Kilpailulla on ollut todella hurja vaikutus liiketoimintaamme, KomeroFoodin toimitusjohtaja Pekka Nuutinen toteaa.

Kaikki menestysresepti-kisan kärkituotteet tulivat myyntiin S-ryhmän ruokakauppoihin heti finaalia seuraavana päivänä.

– Ensimmäisten parin viikon aikana Ateriakippojamme on myyty S-kaupoissa yli 120 000 ja valmistettu 150 000 purkkia. Se vastaa meidän aiempaa kahden vuoden tuotantomäärää. Liikevaihto on kasvanut yli 20-kertaiseksi ja työtä olemme pystyneet tarjoamaan 30 uudelle ihmiselle, Pekka kuvailee.

Kolme makuvaihtoehtoa, runsaasti kasviksia

Menestysresepti-innovaatiokilpailuun Pekka lähti apujoukkoineen kehittämään yhden hengen ateriaratkaisua kaupan valmisruokahyllyyn.

– Lähdimme hakemaan arkiruokailua helpottavaa tuoretta, terveellistä, vastuullista ja herkullista lämmintä ateriaa, joka valmistuu muutamassa minuutissa ilman sen suurempaa kokkailua. Siitä syntyi Ateriakippo, jossa on kaikki raaka-aineet valmiina. Sekaan tarvitsee lisätä vain kuumaa vettä, sekoittaa ja odottaa muutama minuutti, jonka jälkeen ruoka on valmis.

Ateriakipon makuvaihtoehdot ovat kana, savulohi ja tofu. Kipoissa on runsaasti kasviksia, nuudelia ja siemeniä sekä kussakin erilainen herkkukastike, joka kruunaa kokonaisuuden.

Kuluttajatutkimuksen mukaan runsaasti kasviksia sisältävä ateria on saanut varsin positiivisen vastaanoton. Erityisesti Pekkaa ilahduttaa se, että tuote kiinnostaa myös 50–70-vuotiaita miehiä, jotka yleisimmin vierastavat runsasta kasvisten käyttöä.

– Ihan mahtavaa, jos meidän tuotteillamme on ekologisuuden lisäksi kansanterveydellistä merkitystä. Kyllä varmasti jokainen meistä haluaa syödä terveellisesti, kunhan vain on riittävän runsas ja maukas ateria helposti tarjolla.

 

Boksit PeeÄssän valikoimissa jo vuosia

Kilpailun ja näkyvästi markkinoidun hittituotelanseerauksen ansiosta KomeroFood tunnetaan nyt kautta valtakunnan, mutta PeeÄssän asiakasomistajille Komero-tuotteet ovat tulleet tutuiksi jo vuosia sitten.

– Meidän ateria- ja hätävaraboksit ovat olleet myynnissä laajasti PeeÄssän marketeissa jo vuoden 2016 alusta lähtien. Ateriaboksissa on kaikki tarvittava 2–4 hengen ateriaan ja lämpimässä säilyvä hätävaraboksi pelastaa silloin, kun mitään muuta ei kaapista löydy, eikä kauppaan ehdi tai viitsi lähteä. Esimerkiksi Kuopiossa S-market Ykkösrasti on myynyt boksejamme aina tosi hyvin, Pekka kuvailee.

Tuotteiden menekistä Pekka kertoo saavansa PeeÄssältä myymäläkohtaista myyntidataa.

– Yllättävää ja erityisen ilahduttavaa on se, että Ateriakippoja menee tasaisesti eri puolilla Pohjois-Savoa. Se ei ole vain kaupunkilaisten ostama tuote, vaan yhtä lailla maukas ja terveellinen valmisruokauutuus kiinnostaa pikkupaikkakunnilla maakunnan laitamilla.

 

Idea syntyi omista tarpeista

Pekka Nuutinen kertoo perustaneensa KomeroFoodin vuonna 2015, koska ei löytänyt kauppojen hyllyistä juuri sellaisia tuotteita, joita kaipasi.

– Otimme yhtiökumppanini kanssa yhteyttä kokki Henri Aléniin, joka innostui ajatuksesta ateriaboksista, jossa on valmiina ja kaikki raaka-aineet.

Omista tarpeista syntyi myös Ateriakipon idea.

– Valmisruoista puuttui mielestäni tuoreus. Lisäksi annokset olivat yksinkertaisesti liian pieniä, tarjoten vain puolet siitä energiamäärästä, mikä ateriasta pitäisi saada.

Suomalainen menestysresepti -kisan ensivaiheessa tammikuussa Pekka lupasi 30 sekunnin videolla tuovansa mittelöön mukaan ravintolatason lounastuotteen, joka valmistuu viidessä minuutissa.

– Minulla ei ollut vielä tuolloin mitään hajua tuotteen toteutuksesta. Alkuun kieltämättä välillä epäilytti, mutta lapsenomaisella uteliaisuudella, periksi antamattomalla sitkeydellä ja vahvalla kilpailuvietillä saatiin kehitystyötä eteenpäin, pakko parhaana konsulttina, Pekka hymyilee.