Hallintoväki mukana PeeÄssän kehittämisessä


Parhaan Elämän Edelläkävijyyttä edistettiin heimoillassa yhdessä PeeÄssän edustajiston, hallintoneuvoston ja hallituksen kanssa.

14.6.2024

Alueen rohkea edelläkävijä.
Kasvava ja uudistuva menestyjä.
Asiakkaalle merkityksellisin kohtaaja.
Omistajalle paras kumppani.
Ihmiselle haluttavin työnantaja.

Nämä viisi tavoitetta linjaavat lähivuosina PeeÄssän kaikkea tekemistä, kun tuotetaan palveluja ja etuja yli 128 000 asiakasomistajalle.

Keväällä toimikautensa aloittaneen uuden edustajiston sekä hallintoneuvoston ja hallituksen jäsenet pääsivät hallinnon heimoillan merkeissä pohtimaan PeeÄssän nykytilaa ja tulevaisuutta.

Pienryhmiin jaettu väki kiersi Puijonsarven kokoustiloissa eri rasteilla pohtimassa isojen teemojen sisältöä ja tavoitteiden toteutumista arkisina asioina ja tekemisinä. Keskustelu kävi vilkkaana, ja PeeÄssän uudenlaista tapaa ottaa luottamushenkilöt mukaan kehittämiskeskusteluun kiiteltiin illan mittaan moneen kertaan.

– Into kasvaa sitä mukaa, kun edetään rastilta toiselle. Tällainen yhdessä työskentely on hyvin mielenkiintoista ja motivoivaa, eräs edustajiston uusi jäsen totesi.

Tärkeimmäksi osuuskaupan menestyksen tekijäksi arvioitiin useissa kommenteissa työnantajakuva sekä ammattitaitoisen henkilöstön veto- ja pitovoima.

– Ilman osaavia työntekijöitä ei ole tyytyväisiä asiakkaita. Palvelualalla tarvitaan aina ihmisiä, ja heidän pitää viihtyä työssään. Asiakas kyllä näkee ja kokee sen, jos myyjä tai tarjoilija ei tykkää työstään, eräässä ryhmässä pohdittiin.

Ihmiselle haluttavin työnantaja -rastilla keskeisiksi asioiksi nostettiin muun muassa yhteisöllisyys ja yhdessä tekeminen, työn ja vapaa-ajan yhteensovittaminen, aito välittäminen, sopivat työajat, etenemisen mahdollisuudet, monipuoliset urapolut, hyvä palkka, joustavuus, taitavat esihenkilöt ja laadukas johtaminen, hyvät henkilöstöedut, toimiva työterveyshuolto sekä oppimisen ja kehittymisen mahdollisuudet.

– Pitää lähteä siitä, että ihmiset ovat aina etusijalla, pohdinnoissa korostettiin.

PeeÄssän hallintoväen heimoillassa pohdittiin ihmisten tarpeita ja toiminnan kehittämisen mahdollisuuksia.

Asiakkaalle merkityksellisin kohtaaja -rastilla pureuduttiin PeeÄssän arvoihin. Eräässä pienryhmässä arkisia asioita ja tekoja arvojen takana kuvailtiin näin:

– Tunteella-arvo merkitsee ystävällisyyttä ja toisten ihmisten huomiointia. On tärkeää, että asiakkaiden lisäksi työkaverit kohdataan kauniisti.

– Ylpeästi-arvo on sitä, että henkilöstö arvostaa omaa työtään, työpaikkaansa ja työnantajaansa. Ja myös toisin päin: työantaja arvostaa ja on ylpeä työntekijöistään, joista jokaisen työpanos on tärkeä. Tämän arvon toteutumisesta kertoo hyvin se, ettei kukaan peeässäläinen epäröi kertoa, missä on töissä.

– Yhdessä-arvo näkyy siinä, että minä-sanan tilalla käytetään me-sanaa. Kaikki ottavat vastuuta asiakaspalvelun sujuvuudesta. Asiakasta sekä työkaveria lähdetään aina auttamaan.

– Toimeliaasti-arvo tarkoittaa reipasta tekemistä. Tehokkuutta ei kuitenkaan pidä vielä liian pitkälle, koska se kääntyy itseään vastaan. Riittävä väkimäärä pitäisi olla aina töissä, ettei toimeliaisuutta tehdä henkilökunnan jaksamisen kustannuksella.

Omistajalle paras kumppani -rastilla kerrattiin PeeÄssän tuottamaa omistajahyötyä lukuina: bonus ja ylijäämänpalautus muodostavat keskittämisestä syntyvän rahana palautettavan hyödyn. Nämä yhdistettynä muihin rahanarvoisiin hyötyihin kuten edulliseen ostoskoriin ja ilmaisiin pankkipalveluihin, olivat rahanarvoiset omistajahyödyt vuonna 2023 lähes 100 miljoonaa euroa. Se tarkoittaa noin 830 euroa jokaista asiakasomistajaa kohti.

Erityiskiitoksen PeeÄssä sai luottamushenkilöiltään isoista ylijäämänpalautuksista. Yksi osallistuja kertoi maksaneensa YJP:lla kuukauden ruokaostokset, toinen paljasti käyttäneensä palautuksen kaasugrilliin ja kolmas kulutti summan vaihtaessaan kotiin uuden ulko-oven.

– Meillä miehillä se menee niin, että vaimot kertovat, mihin ylijäämänpalautus käytetään, joku huikkasi.

Alueen rohkea edelläkävijä -rastilla hallintoväki löysi lukuisia esimerkkejä teeman ansiokkaasta toteuttamisesta.

PeeÄssä ottaa vetovastuuta koko Pohjois-Savon kehittämisestä ja investoi maakunnalle tärkeään matkailun kehittämiseen. On myös tärkeää, että uudistetaan ja kehitetään päivittäistavarakaupan palveluja alueen joka kolkassa, myös pienillä paikkakunnilla.

Vastuullisen edelläkävijyyden esimerkiksi kelpaa mainiosti myös panostaminen tehokkaaseen energiankäyttöön, omaan uusiutuvaan energiaan sekä toiminnan ympäristövaikutuksien minimoimiseen.

­Eipä unohtunut sekään, että PeeÄssä on alueen suurin yksityinen työnantaja.

Osuuskauppa tarjoaa paljon töitä nuorille, mutta arvostaa myös ikäihmisiä, jotka haluavat jatkaa työelämässä eläkeiän täyttymisestä huolimatta.

Kasvava ja uudistuva menestyjä -rastilla pohdittiin, miten varmistetaan kasvu nykyisillä liiketoiminta-alueilla, kun ihmisten ostovoima on heikentynyt ja luottamus omaan talouteen horjuu.

Ideoita ostovoiman vahvistamisesta lenteli ilmassa runsain mitoin, hotellien irti arjesta -viikonlopuista ravintoloiden lähiruokateemaisiin iltoihin ja asiakasomistajien Kallavesi-risteilyihin, tuplabonuspäivistä kaupoissa järjestettäviin jutusteluhetkiin ja somemarkkinoinnin kehittämiseen.

– Saimme illan aikana heimoltamme kaiken kaikkiaan kolmisen sataa ideaa ja aihiota pohdittavaksemme, toimitusjohtaja Mikko Junttila kiteytti illan antia.