Digipalvelut sujuvoittavat kauppa-asiointia – ”helppous on hyvä asia”


25.1.2024

PeeÄssässä sujuvoitetaan kauppojen toimintaa digitaalisilla ratkaisuilla. Verkosta ostaminen kasvaa edelleen ja myymälöihin tulee digitaalisia toimintoja. Yhä useampi asiakas haluaa käyttää digitaalisia palveluja, koska ne nopeuttavat asiointia ja helpottavat arkea. Kuopiolaiset Ritva ja Paavo Varonen nappaavat Prismassa tätä nykyä aina käsiskannerin mukaan ostoskierrokselle.

Teksti: Kristiina Tammitie | Kuvat: Pentti Vänskä

Ostosten tekeminen Prismassa käy Ritva ja Paavo Varoselta sujuvasti. He tuntevat kaupan hyvin ja tietävät tuotteiden hyllypaikat, mikä säästää isossa myymälässä tuntuvasti askelia ja helpottaa asiointia. Helppoudella he perustelevat myös kerää ja skannaa –palvelun käyttöään. Skannerilla viivakoodien lukeminen ostoskierroksen aikana on tapa, josta pariskunta ei aio luopua.

– On todella kätevää, kun ostokset saa laittaa suoraan hyllystä kasseihin, eikä niitä tarvitse nostella kassahihnalle ja pakata maksamisen jälkeen kiireen kanssa. Helppous on hyvä asia, etenkin tässä iässä, Varoset toteavat.

Tuotteiden omatoimiseen skannaamiseen he eivät lämmenneet samassa tahdissa. Paavo joutui jonkin aikaa suostuttelemaan vaimoaan, joka myöntää olleensa alkuun varsin vastahakoinen ottamaan skannerin käyttöön. Ritvaa epäilytti, että uudet asiointitavat, kuten kerää ja skannaa sekä itsepalvelukassat vievät töitä Prisman henkilökunnalta. On ollut rauhoittavaa kuulla myyjiltä, ettei näin ole todellisuudessa käynyt. Samaan aikaan, kun digipalveluja on lisätty, on Prismassa henkilökunnan määrä kasvanut parilla kymmenellä henkilöllä. Digitaalisten toimintojen lisääntyminen on myös monipuolistanut myyjien tehtäviä, helpottanut arjen töitä ja mahdollistanut työurien pidentämisen. Esimerkiksi liikkuva työskentely itsepalvelukassoilla onnistuu myös sellaisilta henkilöiltä, jotka eivät pysty istumaan tai seisomaan pitkiä aikoja perinteisillä kassoilla.

– Kerää ja skannaa -palvelulle ja koko Prismalle pitää antaa arvosanaksi kymppi plussa tai yksitoista. Ei löydy parempaa kauppaa, Ritva ja Paavo Varonen arvioivat.

– Otin kerää ja skannaa -palvelun käyttöön heti ensimmäisenä päivänä, ja jäin koukkuun. Olisin kauhuissani, jos joutuisin palaamaan vanhaan asiointitapaan. Kannatan ehdottomasti myös muita asiointia parantavia ja etuja tuottavia digitaalisia palveluja, kuten esimerkiksi S-mobiilissa tarjottavia etuja, kuopiolainen Sauli Ahvenniemi toteaa.

 

Ketjun kärjessä itsepalvelukassojen käytössä

Kaupan digitaalisten palvelujen käyttöönotossa kuopiolaiset ovat poikkeuksellisen innokkaita, kun lukuja verrataan Prisma-ketjun sisällä.

PeeÄssän suurimmassa kaupan yksikössä Kuopion Prismassa Kerää ja skannaa -palvelun käyttöaste oli viime vuonna Espoossa toimivan Olarin Prisman jälkeen toiseksi korkein koko ketjussa. Viime vuonna käyttökertoja Kuopion Prismassa oli kaiken kaikkiaan liki neljäsataa tuhatta, ja tänä vuonna luku tulee mitä todennäköisimmin olemaan suurempi. Skannerit ovat ahkerimmin liikkeellä perjantaisin ja lauantaisin, käyttöhuippujen ajoittuessa iltapäiviin kello 16 tienoille.

Itsepalvelukassojen käytössä Kuopiossa ollaan Prisma-ketjun kärkipaikalla. Vuonna 2023 kaikista kassatapahtumista 53 prosenttia toteutui itsepalvelukassoilla. Näinä päivinä itsepalvelukassojen määrä kasvaa viidellä, yhteensä kahteenkymmeneen. Uusista itsepalvelukassoista neljä on asiakkaiden toivomia hihnallisia kassoja.

Tahallisten ja tahattomien väärinkäytösten vuoksi itsepalvelukassojen alueelta poistumista on rajoitettu porteilla. Sari Asikainen esittelee portin avaavaa viivakoodilappua, jonka kassa tulostaa kuitittoman palvelun valinneelle asiakkaalle.

Uutena palveluna käyttötavaran myymälänouto

Prismassa myös verkkokauppa-asiakkaiden määrä kasvaa. Ruoan verkkokauppa eli S-kaupat-palvelu on vakiinnuttanut paikkansa yhtenä asiakkaiden arjen helpottajana, vaikka talon kokonaismyynnistä verkko-ostamisen osuus on edelleen vaatimaton, vajaat kolme prosenttia. Viikoittain ruokatilauksia Prismasta tekevät silti jo sadat kuopiolaisperheet. Suomalaisille tyypilliseen tapaan Pohjois-Savossakin suositaan kotiinkuljetuksen sijasta ostosten noutamista myymälästä.

Viime joulukuussa Kuopion Prismassa starttasi noutopalvelu myös käyttötavarapuolen ostoksille. Prisma.fi-myymälänouto on uusi toimitustapa, jossa asiakas valitsee ja maksaa tuotteet verkossa. Tuotteet ovat noudettavissa myymälästä viimeistään 12 tunnin kuluttua tilauksesta, käytännössä usein tunnin, parin sisällä. Myymälänouto on asiakkaille maksuton, nopea ja luotettava vaihtoehto, eivätkä paketit uudelleenohjaudu eri toimipaikkaan.

Kun tilaus on noudettavissa, asiakas saa tekstiviestin, jossa kerrotaan lokerokoodi sekä noutopaikka. Valmiita tilauksia säilytetään kolme päivää. Bonuksen saaminen ostoksista edellyttää tilauksen tekemistä kirjautuneena.

Heti käynnistyessään joulun alla käyttötavaran myymälänouto osoittautui Kuopion Prismassa erittäin suosituksi palveluksi, jonka asiakkaat löysivät saman tien. Päivätasolla tilauksia tuli ensimmäisinä viikkoina jopa lähes sata päivässä, suosituimpina tuoteryhminä odotetusti lelut. Myymälänoutoa on asiakkaat ovat hyödyntäneet kaikissa tuoteryhmissä, yksittäisistä kirjoista, merinovillakerrastoista, lumityökaluista ja suksipaketeista isoihin kodinkoneisiin. Tilauksia kerätään arjen keskelläkin päivittäin useita, mutta kovimpien tilauspiikkien uskotaan jatkossa ajoittuvan joulun ohella asiakasomistajapäiviin sekä äitien- ja isänpäivään.

– Käyttötavarapuolella myymälänoutoon tilataan yleensä vain yksi tai muutama tuote. Keräily on nopeaa ja sitä voidaan tehdä useammalle asiakkaalle yhtä aikaa, Niko Heinonen toteaa.

Nang Tharaphy Win muistuttaa, että myymälänouto on ekologinen toimitustapa, sillä tuotteet laitetaan noutolokeroon sellaisenaan, ilman turhaa pakkaamista. Käyttötavaroiden myymälänoudoille on palvelun suosion myötä tilattu jo toinen lokerikko Prisman noutopisteeseen.

Sähköiset hintanäytöt tulossa koko taloon

Digitaalisuuden vahvistuminen tulee näkymään myös hyllynreunojen hintanäytöissä, jotka tullaan vaihtamaan PeeÄssässä ja koko S-ryhmässä sähköisiksi Prismoista ja suurimmista S-marketeista aloittaen.

Hintaetikettien digitalisointi tuo mukanaan paljon hyviä asioita. Myyjät pystyvät keskittymään aiempaa paremmin asiakkaiden palveluun, kun heidän työtehtävistään jää pois rutiininomainen paperisten etikettien tulostaminen ja paikalleen asettaminen. Paperiakin säästyy valtavasti, kun diginäyttöihin hintamuutokset päivittyvät automaattisesti. Kuopion Prisman kokoluokassa hintamuutoksia ylös- tai alaspäin tapahtuu tuhannesta pariin tuhanteen viikoittain.

Sähköisten hintanäyttöjen yksi oivallinen ominaisuus on vilkkumistoiminto, joka auttaa esimerkiksi verkkokaupan keräilijää, asiakkaan kaipaamaan tuotteen etsijää ja päiväyksien tarkistajaa hänen työssään.

– Hedelmä- ja vihannesosastollamme sähköiset hintanäytöt ovat olleet käytössä jo pari vuotta. Kesään mennessä ne tulevat kaikille muillekin osastoillemme, Lea Seppänen kertoo.