12.10.2023
Teksti: Kristiina Tammitie | Kuvat: Pentti Vänskä
Parhaimmillaan yrityksen arvot näkyvät konkreettisina asioina jokaisen työntekijän ja jokaisen asiakkaan arjessa, toimivat johtamisen keskeisinä välineinä ja ohjaavat kaikkea tekemistä.
– Haluamme, että PeeÄssän arvot puhuttelevat ja ovat aito arjen työväline, jolla sanoitamme sitä, miten haluamme toimia ja minkälaisia asioita meillä arvostetaan, Kuopion Prisman johtaja Kirsi Jeskanen kiteytti arvojen julkistamistilaisuudessa, joka toteutettiin jokaisessa PeeÄssän toimipaikassa yhtä aikaa asiakasomistajien tilipäivänä 10.10.
Arvoja on työstetty osana parhaan elämän matkaa, yhdessä PeeÄssän henkilökunnan, hallinnon väen ja asiakkaiden kanssa. Keskusteluissa, kyselyissä ja pohdinnoissa arvojen taakse on kertynyt tärkeitä asioita, kuten aito ystävällisyys, auttaminen ja kohtaamisten merkitys, ammattitaito sekä yhdessä tekeminen, samoin sujuva, turvallinen ja häiriötön työskentely ja asiointi.
– Arvomme ja asiakaslupauksemme osuvat niin hyvin yhteen, että niistä on muodostunut arvojen ja lupausten liitto, joka määrittelee, miten meillä ollaan ja eletään toistemme ja asiakkaidemme kanssa. Olemme nyt nostaneet arvot ja lupaukset pois pöytälaatikosta myymälöidemme paraatipaikoille, julkisiksi ja kaikkien nähtäville, Kirsi Jeskanen totesi.
Hän korosti, että keskustelu jatkuu.
– Haluamme kuulla, miten onnistumme arvojen ja lupausten toteuttamisessa, edetessämme kohti tavoitettamme eli parasta elämää Savossa.
Prisman päivittäistavaraosaston myyntipäällikkö Miia Karjalaisen mukaan arvot on otettu työryhmissä arjen työkaluksi ilahduttavan #toimeliaasti.
– Helposti muistettavat ja omaksuttavat arvot ovat hypänneet nopeasti meidän suuhun. Ne tarkoittavat monia asioita ja niillä saa katettua paljon erilaisia tekemisiä, mikä helpottaa sisäistä viestintäämme ja näkyy toivottavasti asiakkaillemme entistäkin parempana palveluna.
Kysyimme arvojen ja lupausten liiton lanseerauksen jälkeen Prisman työntekijöiltä, minkälaisia asioita arvot pitävät sisällään. Näin satunnaisotannalla myymälässä työn lomassa jututetut myyjät ja päälliköt kommentoivat:
– Tunteita saa nyt näyttää. Voidaan iloita sekä omista että toisten onnistumisista, mutta myös vaikeista hetkistä saa puhua ja nostaa niitä esiin.
– Nautitaan siitä, mitä tehdään. Tunne yhdistää meitä, vaikka ollaankin hyvin kirjava porukka.
– Kohdataan ihmiset aitona itsenämme, katsotaan silmiin ja ollaan läsnä.
– Arvostetaan itseämme ja toisiamme. Hyväksytään ihmiset sellaisina kuin he ovat.
– Huomioidaan muut ihmiset ja ollaan asiakkaidemme arjessa mukana.
– Tunne tuo työhön enemmän sisältöä ja merkitystä.
– Enemmän painoarvoa työn tekemiseen, oman työn ymmärtämiseen sekä työkavereiden ja asiakkaiden kohtaamisiin.
– Tehdään asiat kerralla kuntoon, mahdollisimman hyvin.
– Viedään asiat maaliin, eikä anneta ainakaan helpolla periksi.
– Suhtaudutaan avoimin mielin ja ennakkoluulottomasti uusiin asioihin, eteenpäin katsoen.
– Arvostetaan ja ruokitaan ihmisten erilaisia taitoja. Kaikki eivät ole hyviä samoissa asioissa, mutta jokainen on taitava jossakin.
– Tuodaan ammattitaitoa ja onnistumisia esiin uudella tavalla toimipaikoissa ja somessa.
– Onnistumme aina yhdessä ja epäonnistumisista mennään yli yhdessä.
– Ketään ei jätetä yksin. Työkaveri on aina rinnalla auttamassa, tukemassa ja tsemppaamassa.
– Tehdään yhdessä oman porukan, asiakkaidemme ja kumppaneidemme kanssa asioita niin, että meillä kaikilla on hyvä olla.
– Vahvistetaan vuorovaikutusta joka suuntaan ja otetaan vastuuta oman alueemme kehittämisestä.
– Teemme yhdessä asiakkaidemme kanssa Savosta parasta paikkaa elää, yksi kohtaaminen kerrallaan.
– Tehdään asiat niin, että voimme olla ylpeitä sekä yksilöinä että yhteisönä omasta työstämme, myymälästämme ja työnantajastamme.
– Voin ylpeänä sanoa, että tämä on minun työpaikka ja meillä on huipputiimi töissä.
– Asiakkaan positiivisen palautteen jälkeen voin ylpeänä todeta, että ollaan yhdessä onnistuttu.
– Olen todella ylpeä meidän porukastamme, osaamisestamme ja valtavasta henkisestä potentiaalista, jota meiltä löytyy.
– Kun ollaan vastuullisia ja kehitetään tekemisiä koko ajan eteenpäin katsoen, myös asiakasomistajamme voivat olla ylpeitä omasta osuuskaupastaan.
Kuuntele Parhaan elämän podcast, jossa Kirsi Jeskanen ja Miia Karjalainen pohtivat PeeÄssän arvojen merkitystä ja sisältöä tästä
20.12.2024 |
20.12.2024 | Tästä ilmoitimme