Osuuskauppa PeeÄssä on pudottanut oman toimintansa hiilipäästöjä vuodesta 2015 vuoden 2020 loppuun jo 64 prosenttia.

PeeÄssän oma toiminta tuotti viime vuonna yhteensä 5 399 tonnia hiilidioksidia. Määrä oli 27 prosenttia pienempi kuin vuonna 2019 ja 64 prosenttia pienempi kuin 2015. Hiilipäästöjen nopean pudotuksen keskeisin tekijä on ollut siirtyminen käyttämään pelkästään uusiutuvaa sähköä. PeeÄssän käyttämästä sähköstä 100 % on uusiutuvaa energiaa. Jo 14 PeeÄssän toimipaikan katolla on aurinkovoimala. Yhteensä aurinkopaneeleja on yli 6 000. Lisäksi käytössä on tuulienergiaa.

Myös energiatehokkuuden parantamisella on iso vaikutus päästöjen vähentämiseen. Energiatehokkuusinvestointeja on tehty esimerkiksi kylmälaitteisiin. Ovelliset kylmäkaapit säästävät energiaa 30 % avokaappeihin verrattuna. Kylmäkoneista tuleva hukkalämpöä puolestaan kerätään talteen ja käytetään uudestaan toimipaikan lämmittämiseen. Energian käyttöä on tehostettu myös vaihtamalla valaistuksia ledeihin.

Toimipaikkaverkoston uudistamisella on myös vaikutusta energiatehokkuuteen. Uudet myymälät ovat huomattavasti vanhoja energiatehokkaampia. Uusi yksikkö säästää energiaa 30-40 % vanhaan verrattuna.

Vuosia tehty työ alkaa nyt konkreettisesti näkyä. Suunta ja vauhti on erinomainen. Mennyt lämmin kesä aiheutti omat haasteensa myös sähkönkulutukselle, mutta aurinkopaneelien tuottamalla energialla saatiin madallettua sähkön kulutuspiikkiä, PeeÄssän vähittäiskaupan toimialajohtaja Jouni Ruotsalainen kertoo

Aurinkovoimaloiden asennukset, energiatehokkuusinvestoinnit ja hotellien saamat kestävän matkailun tunnukset ovat käytännön toimenpiteitä, joilla etenemme kohti ilmastotavoitteita.

S-ryhmä julkisti keväällä 2020 yhteiset kunnianhimoiset ilmastotavoitteensa, joiden mukaan se on oman toimintansa osalta hiilinegatiivinen vuonna 2025. Tuolloin ryhmä siis poistaa ilmasta enemmän hiiltä kuin sitä sinne tuottaa.

Omien ilmastotoimiensa lisäksi PeeÄssä ja S-ryhmä ovat haastaneet tavarantoimittajansa mukaan Iso juttu -kampanjaan, jossa on tarkoitus vähentää hiilipäästöjä yhteensä miljoona tonnia. Mukaan on lähtenyt jo yli sata yritystä.

 

 

PeeÄssä lahjoittaa 10 000 euroa Pidä Huolta -kampanjaan. Pidä huolta -hyväntekeväisyyshaasteen keskiössä ovat nuoret, joiden mielenterveyttä koronakriisi on koetellut. Ennätyksellisen laajan kampanjan lahjoitukset ohjataan lyhentämättöminä Sekasin-chattiin, jonka kautta autetaan vaikeissa elämäntilanteissa olevia nuoria.

Toivon Kärki ry kokosi Suomen ykkösartistit yhteen pitämään huolta nuoresta mielestä. Syntyi uusi taltiointi Pave Maijasen legendaarisesta Pidä huolta -kappaleesta. Kaikki kappaleen suoratoistokorvaukset käytetään MIELI ry:n nuorten mielenterveystyöhön. Katsomalla musiikkivideon tai kuuntelemalla kappaletta Spotifyssa tuet tätä työtä.

Lahjoittaminen onnistuu myös kampanjan nettisivuilta pidahuolta.fi.

 

Pidetään yhdessä huolta!

Korona-aika on lisännyt nuorten pahoinvointia ja ahdistuneisuutta. Tämä näkyy matalan kynnyksen mielenterveyspalvelujen ruuhkautumisena paitsi valtakunnallisesti, myös Itä-Suomessa. Toivon Kärki ry:n ja MIELI ry:n yhteisen Pidä Huolta -hyväntekeväisyyshaasteen avulla kerätään rahaa nuorten mielenterveystyöhön yli 70 suomalaisen artistin voimin. Osuuskauppa PeeÄssä ja LähiTapiola Savo liittyvät osaksi LähiTapiolan ja S-ryhmän yhteistä puolen miljoonan euron kokonaislahjoitusta.

Korona-aikana erityisesti nuoret ovat olleet tiukoilla: lähes kaksi kolmesta 18–24-vuotiaasta vastasi kokeneensa uupumusta, masennusta ja jopa ahdistusta MIELI ry:n kyselyssä alkuvuodesta. Esimerkiksi kriisiapuna toimivaan Sekasin-chattiin tuli viime vuonna yli 170 000 yhteydenottoa, joista vain joka viidenteen pystyttiin vastaamaan.

Nuoret tarvitsevat tukea nyt enemmän kuin koskaan. Sen lisäksi että yhteydenottojen määrä on kasvanut, koronapandemia on lisännyt nuorten huolia ja tuen tarvetta. Nuorten auttamiseksi tarvitaan nyt laajasti sekä matalan kynnyksen apua että jokaisen nuoren mielenterveyttä tukevia toimenpiteitä. Olemme vaikuttuneita ja kiitollisia siitä, että Pidä Huolta -kampanjan artistit ovat nyt uudella tavalla yhdistämässä sekä yritysten että yksityisten voimat nuorten hyväksi”, kertoo MIELI ry:n toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi.

Pidä huolta -kampanjan keskiössä on edesmenneen Pave Maijasen ikonisesta Pidä huolta -kappaleesta toteutettu uusi versio. Mukana on yli 70 suomalaista artistia. Kampanjan lahjoitukset ohjataan lyhentämättöminä nuorten mielenterveystyöhön. Kampanjan mahdollistajina toimivat S-ryhmä ja LähiTapiola lahjoittavat kampanjan alkupääomaksi kokonaisuudessaan 500 000 euroa ja mahdollistavat tuhansien nuorten kohtaamisen matalan kynnyksen mielenterveyspalvelujen piirissä.

”Nuoret tarvitsevat apua ja myönteisiä signaaleja ehkä enemmän kuin koskaan. Meillä suurilla työnantajayrityksillä on korona-ajassa vastuumme, sillä tarjoamme ensimmäisiä kokemuksia lähes tuhannelle nuorelle ja koululaiselle vuosittain). Kun meille tarjoutui mahdollisuus lähteä mukaan Pidä huolta -kampanjaan, tartuimme siihen välittömästi. Yhdessä meillä on voimaa vaikuttaa nuorten hyvinvointiin ”,  kertoo Osuuskauppa PeeÄssän toimitusjohtaja Tapio Kankaanpää.

Kuka tahansa voi osallistua hyväntekeväisyyshaasteeseen lahjoittamalla pidahuolta.fi -sivuston kautta. Lahjoitustuotot ohjataan lyhentämättöminä hyväntekeväisyyteen. Suurin osa lahjoituksista kanavoidaan MIELI ry:n kautta keskustelupalvelu Sekasin-chattiin, jonka kautta tällä hetkellä pystytään auttamaan vaikeissa elämäntilanteissa olevia nuoria. Lahjoitusrahoilla tuetaan myös nuorten mielenterveystaitojen vahvistamistyötä kouluissa.

 

Nuorten hätä näkyy matalan kynnyksen kriisipalveluissa:

 

Pidä huolta -hyväntekeväisyyshaaste

 

Kuinka voit lahjoittaa?

Myös kuuntelemalla Pidä huolta -kappaletta suoratoistopalveluissa voi auttaa: kappaleen ja musiikkivideon tuottamat suoratoistokorvaukset ohjataan lahjoituspottiin.

Osuuskauppa PeeÄssä avaa lokakuun lopussa uuden ABC Carwashin Kuopion Prisman viereen. ABC Carwash Savilahdessa tulee olemaan kaksi pesukaistainen. Pesut soveltuvat henkilö- ja pakettiautoille, joiden korkeus on max. 2,80 m ja leveys max 2,50 m.

ABC Carwash Savilahti tulee olemaan ehdoton oman alansa ympäristövastuullisuuden edelläkävijä. Pesu on ensimmäinen henkilö- ja pakettiautojen pesupiste Suomessa, jossa tämänkaltainen vedenkierrätysjärjestelmä on käytössä.

Pesuun tulee Kärcher Oyn toimittamat vedenkierrätyslaitteistot, joiden ansiosta pesujen vedenkulutus voidaan minimoida. Vedenkierrätyslaitteiston ja bioreaktorin tuomia etuja ovat muun muassa 100% jäteveden puhdistus, jopa 98% vedenkierrätysaste, kierrätysveden hajuttomuus, kierrätysveden hyvä laatu, ja todellisen jäteveden laadun paraneminen hiilivetyjen ja raskasmetallien bioreaktorissa tapahtuvan neutraloinnin ansiosta.

Pesulaitteet ovat Pirkkalassa valmistettuja Tammermatic Oy:n avainlipputuotteita. Pesuhallit puolestaan rakentaa kuopiolainen Maanrakennus Lyytinen Oy.

Maailmanlaajuisesta komponenttipulasta johtuen maksupäätteet saadaan toimintaan vasta joulukuussa ja autopesut on mahdollista maksaa aluksi vain ABC mobiililla. ABC Carwash Savilahti täydentää PeeÄssän autopesutarjontaa. Ennestään autopesuja on ollut tarjolla ABC Siilinjärveltä ja ABC Pitkälahdesta.

PeeÄssä aloittaa mittavan uudistuksen Kuopion Prismassa. Investointi on osuuskaupan historian suurin, yhteensä noin 35 miljoonaa euroa.

Prisma on osa Savilahden uudistuvaa aluetta, jossa liikkuu päivittäin tuhansia ihmisiä.

Prisman alueen uudistamishanke toteutetaan vaiheittain niin, että asiointi olisi koko uudistuksen ajan mahdollisimman sujuvaa. Remontointi on jo aloitettu parkkialueen uudistamisella.

Koko rakennus uudistetaan sekä sisältä että ulkoa. Pääjulkisivussa käytetään suuria lasipintoja. Rakennuksen pääjulkisivuille rakennetaan kokonaisuutta kokoava teräsrakenteinen huntu, joka valaistaan ulkopuolelta. Rakennuksen piha-alueen ja julkisivujen valaistus toteutetaan Savilahden valonkaavan hengessä.

Myymälämiljöö muuttuu uudistuksessa raikkaampaan suuntaan. Erityisesti asioinnin helppous korostuu uudistuvassa myymälässä. Se alkaa jo tilavalta parkkipaikalta ja jatkuu myymälän leveillä käytävillä. Prisman jatkeeksi rakennetaan noin 500 paikkainen parkkihalli, josta pääsee kuivin jaloin kauppaan. Kokonaisuudessaan parkkipaikkoja tulee lisää lähes 300 ja sähköautoillekin saadaan lisää latauspaikkoja. Pyöräilijät huomioidaan rakentamalla 300 pyöräpaikkaa, puolet niistä on katettuja. Savilahdentien uudistuksien myötä myös Prismalla asiointi helpottuu kaikilla kulkuvälineillä.

Ravintolamaailman palveluita parannetaan lisäämällä asiakaspaikkoja merkittävästi. PizzaBuffa, Presso ja Hesburger saavat uudistuksessa uutta tilaa. Hesburgeriin saadaan uudistuksessa itsepalvelukassoja.

Itsepalvelukassat tuovat sujuvuutta nopean asioinnin ruokailuun. Sijainti Prisman pääkäytävän varrella varmasti lisää asiointia Ravintolamaailmassa. Nämä kolme liikeideaa ovat asiakasomistajien eniten käyttämiä ravintolapalveluitamme ja siksi näiden kehittäminen ja asiakaspaikkojen lisääminen on meille tärkeää, kertoo toimialajohtaja Ville Puustinen.

Vastuullisempi ja esteettömämpi Prisma

Uudistuksessa kiinteistön tekniikkaa uudistetaan. Rakentamisessa kiinnitetään erityistä huomiota vastuulliseen rakentamiseen ja ympäristöasioihin. Kiinteistöön saadaan energiankulutuksen mullistava kylmä- ja lämmitystekniikan päivitys, jonka myötä kiinteistön energiankulutus saadaan merkittävästi laskemaan. Ovellisten kylmäkaappien myötä asiointimukavuus ja energiatehokkuus paranee. Kiinteistössä syntyvistä jätteistä lähes 100 prosenttia tullaan kierrättämään.

Meille on tärkeää huolehtia ympäristöstä ja toimia vastuullisesti. Rakennuksen käyttämästä sähköstä entistä suurempi osa tullaan saamaan uusiutuvasta energiasta kuten tuulesta ja auringosta. Rakennuksen hiilijalanjälki lähestyy nollaa. Uudet energiaratkaisut, kuten hiilidioksidia hyödyntävä kylmäjärjestelmä, lauhdelämmön kierrättäminen ja aurinkopaneelit varmistavat energiatehokkaamman Prisman, kertoo kiinteistöpäällikkö Tomi Vierimaa.

Esteetön asiointi on huomioitu uudessa rakennuksessa. Rakennus on pääasiallisesti asiakastiloiltaan yksikerroksinen. Parkkihalli ja rakennuksen muut kerrokselliset osat on varustettu hisseillä ja liukukäytävillä. Kaikki asiakastilat on mitoitettu väljiksi ja toimiviksi. Sisäänkäynnit ja sisäiset reitit ovat korkomitoitukseltaan esteettömiä ja automaattiovin varustettuja. Kaikki piha-alueen kulkureitit ovat esteettömiä ja lähes kynnyksettömiä.

Asiakasomistajien kierrättämistä helpotetaan rakentamalla uusi ja nykyaikainen kierrätyspiste sisätiloihin sekä toimivampi Rinki-piste ulkoalueelle.

 

Asiakastoiveita ja ideoita

Uudistuksella parannetaan Kuopion ja sen lähialueiden asiakasomistajien palvelutarjontaa huomattavasti. Palveluita kehitetään jatkuvasti asiakasomistajien toiveiden mukaisesti.

Kuopion Prisman uudistukseen liittyen on mahdollista antaa asiakastoiveita osoitteessa: prisma.fi/Kuopio > Asiakastoiveita ja ideoita. Toiveita ja ideoita voi jättää myös asioidessaan myymälässä.

Prisman uudistus valmistuu kokonaisuudessaan joulukauppaan 2021.

 

Lisätietoja:

vähittäiskaupan toimialajohtaja Jouni Ruotsalainen, p. 050 573 0770

prismajohtaja Kirsi Jeskanen, p. 044 719 7097

majoitus- ja ravitsemiskaupan toimialajohtaja Ville Puustinen p. 044 719 7996

kiinteistöpäällikkö Tomi Vierimaa p. 044 719 7252

 

Osuuskauppa PeeÄssä ottaa omissa toimipaikoissaan käyttöön energiajuomien myyntiä koskevan suositusikärajan.

Energiajuomia myydään 1.11.2020 alkaen vain yli 15-vuotiaille. Rajoitus koskee kaikkia Osuuskauppa PeeÄssän toimipaikkoja. Vaikka laki ei rajoita energiajuomien myyntiä tai käyttöä, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos suosittaa, että vähittäiskauppiaat rajoittaisivat energiajuomien myynnin yli 15-vuotiaille.

Olemme saaneet asiaan liittyen palautetta sekä vanhemmilta, kouluilta että vanhempain yhdistyksiltä. Olemme jo aiemmin kokeilleet myynnin rajoittamista muutamilla paikkakunnilla yhdessä kaikkien muiden energiajuomia myyvien tahojen kanssa ja saaneet siitä hyvää palautetta, sanoo vähittäiskaupan toimialajohtaja Jouni Ruotsalainen.

PeeÄssä haluaa olla mukana vaikuttamassa lasten ja nuorten terveystottumuksiin ja muistuttaa, että huoltajien lisäksi kaikilla lasten ja nuorten terveystottumuksiin vaikuttavilla tahoilla, kuten kouluilla, harrastusten ohjaajilla ja nuorisotoimella on mahdollisuus ohjata lasten osto- ja kulutustottumuksia sekä opettaa heille pakkausmerkintöjen lukutaitoa. Huolestuttavaa on, että osa nuorista ja lapsista käyttää juomia isoja määriä tai jopa päivittäin.

Elintarvikelainsäädännössä ei ole energiajuomien myynnin rajoittamista koskevia säännöksiä. Sen sijaan kauppa voi asettaa haluamiaan rajoituksia energiajuomien myynnille elinkeinovapauden perusteella. Energiajuomien myyntiä rajoittamalla haluamme olla mukana tuottamassa tietoa rajoituksien vaikuttavuuteen liittyen, kertoo Ruotsalainen.

Biojätteisiin päätyvä ruoka kuormittaa turhaan sekä ympäristöä että taloutta. Siksi PeeÄssässä tehdään jatkuvasti töitä hävikin minimoimiseksi.

 S-ruokakaupassa periaatteena on, että tuotteet myydään mahdollisimman nopeasti heti niiden saavuttua myymälään. Nopealla kierrolla, tilausmäärien osuvalla ennakoinnilla, asiakkaiden tarpeisiin vastaavalla valikoimilla ja jatkuvalla laadunvalvonnalla pidetään saatavuus ja laatu kunnossa, mutta myös hävikki pysyy hyväksyttävällä 1-1,5 prosentin tasolla.

PeeÄssässä jokainen tuote kirjataan erikseen hävikkiin. Näin määrää voidaan seurata tuote- ja myymäläkohtaisesti päivittäin.

– Noin puolessa meidän ruokakaupoistamme hävikki on kunnossa, eli vielä on paljon tekemistä sen suhteen. Saatavuuden ja hävikin kanssa tasapainoilu on haasteellisinta suosittujen mökkipaikkakuntien myymälöissä, joissa myynti- ja asiakasmäärät muuttuvat voimakkaasti vuodenaikojen, viikonpäivien ja säätilojen mukana,  Kirsi Jeskanen kertoo.

 

Eilisen tähtiä 176 000 kiloa

Prismoissa, S-marketeissa ja Saleissa henkilökunta tarkastaa tuotteiden tuoreuden päivittäin. Viimeistä myyntipäivää lähestyviin tuotteisiin liimataan 30 % alennuksista kertovat tarrat. Erityisen suosittuja nämä punalaputetut tuotteet ovat illan viimeisinä aukiolotunteina, jolloin alennus tuplaantuu 60 prosenttiin. Hedelmissä ja vihanneksissa oivalliseksi poisheittohävikin torjuntakeinoksi on osoittautunut Eilisen tähdet -toimintamalli: edelleen käyttökelpoiset, mutta ykkösluokan laatukriteerit täyttämättömät hedelmät ja vihannekset pussitetaan ja myydään 60 sentin kilohinnalla.

– Viime vuoden aikana myimme PeeÄssässä Eilisen tähtiä kaikkiaan huikeat 176 000 kiloa. Hurja määrä heviä meni biojätteen sijasta syötäväksi, Kirsi hymyilee.

 

Jokaisella myymälällä ruoka-apukumppani

Kaupoissa myymättä jääneet elintarvikkeet ohjataan hyväntekeväisyyteen. Jokaisella myymälällä on ruoka-apukumppani, joka toimittaa tuotteet lahjoituksina eteenpäin. Iisalmessa PeeÄssän kumppani on Päiväkeskus Pysäkki.

– Noudamme kolme kertaa viikossa myymättä jääneet tuotteet, jotka jaetaan yleensä samana päivänä Pysäkillä niitä tarvitseville vähävaraisille asiakkaillemme. Jonossa on tavallisesti 20-30 henkilöä, ihan kaikenikäisiä ihmisiä, toiminnanohjaaja Timo Saarela selvittää.

Tuotteet pakataan myymälöissä valmiiksi noutoa varten.

–  Elintarvikelaatikoiden määrä vaihtelee. Normaali määrä on kolme laatikkoa, mutta juhlapyhien jälkeen niitä voi olla kymmenenkin. Eniten saamme ruoka-apuun leipää ja maitotaloustuotteita, jonkin verran myös lihatuotteita.

Timo Saarela kuvailee PeeÄssän ruokalahjoituksia erittäin tärkeiksi.

– On valitettava totuus, että osalla ihmisistä ei ole rahaa ruokaan. Kauppojen lahjoitusruoka on heille elintärkeä apu.

 

Suurin hävikki asiakkaiden lautasilta

Ravintoloissa hävikin vähentämisessä keskeistä on, että raaka-aineita tilataan oikea määrä ja ruokaa valmistetaan tarpeen mukaan jaksottamalla.

– Punnitsemme ja kirjaamme hävikin määrän systemaattisesti ja seuraamme esimerkiksi hotellin aamiaisella, ovatko valmistusmäärät oikeita. Keitetäänkö aamupuuroa tai paistetaanko pekonia kulutusta vastaavasti, Break Sokos Hotel Tahkon keittiöpäällikkö Hannu Pöyhönen selvittää.

Aamiaisen tarjoiluhävikki jää sesonkien aikaan alle yhteen prosenttiin.

– Hiljaisempina kausinakin haluamme pitää tarjonnan runsaana, mutta vähennämme valmistettavan ruoan määrää ja vaihdamme tarjoiluastioita pienemmiksi. Nopeasti kuivuvat ja herkästi pilaantuvat tuotteet päätyvät aamiaisen purkamisessa hävikkiin, mutta kaikki muu pakataan ja käytetään myöhemmin.

Hävikistä ylivoimaisesti suurin osa syntyy asiakkaiden lautasille jättämästä ruoasta.

– Green Key -hotellina yritämme jatkuvasti herätellä asiakkaitamme ajattelemaan asiaa. Kannustamme ottamaan ruokaa lautasella kerralla vähemmän ja hakemaan lisää useampaankin kertaan, mikäli vatsa vetää, Hannu kertoo.

 

Eilisen tähdet -toimintamallin avulla PeeÄssän kaupoista päätyi viime vuonna hedelmiä ja vihanneksia 176 000 kiloa biojätteen sijasta syötäväksi.

 

Asiakastoiveissamme on selkeästi yleistyneet kyselyt sähköautojen latausmahdollisuuksiin liittyen. Sähköautojen latauspisteet ovat entistä tärkeämpiä sekä ympäristö- että palvelunäkökulmasta.

Latauspisteet toteutetaan yhteistyössä Fortumin Charge & Drive -verkoston kanssa. Fortum vastaa pikalatauspisteiden järjestelmistä ja ylläpidosta. Yhteistyön tarkoituksena on luoda asiakasomistajillemme käyttöön hyvä latauspisteiden verkosto, joka osaltaan mahdollistaa sähköautoilla liikkumisen. Latauspisteitä rakennetaan PeeÄssällä 23 yksikköön.

 AC-latauspiste on jo käytössä:

 

AC-latauspiste on tulossa syksyn aikana:

Latausenergian hinta on 0,15€ / kWh AC (22kW) -pisteissä.

Pitkälahden ABCllä on käytössä Fortumin omistama DC-latauspiste. DC (150kw) -latauksen hinta on 0,50€/min.

PeeÄssän toimipaikkoihin rakennetaan sähköautojen latausinfraa niiden yleistymisen seurauksena. Latauspisteet ovat entistä tärkeämpiä sekä ympäristö- että palvelunäkökulmasta.

– Investoimme tässä vaiheessa kaikkiaan 33 lataustolppaa, josta kaikista voi ladata kahta autoa kerrallaan. Asiakastoiveissamme on selkeästi yleistyneet kyselyt latausmahdollisuuksiin liittyen. Latauspisteet toteutetaan yhteistyössä Fortumin Charge & Drive -verkoston kanssa. Yhteistyön tarkoituksena on luoda asiakasomistajiemme käyttöön uskottava latauspisteiden verkosto, joka osaltaan mahdollistaa sähköautoilla liikkumisen. Sähköauton ”tankkaaminen” käy näppärästi ja sen sijaan, että viettäisit minuutteja tankkauspisteellä, käytät hetkisen johdon kiinnittämiseen, avaat latauksen sovelluksesta ja annat sähköauton latautua pistäytyessäsi kahvilla tai ostoksilla, kertoo PeeÄssän toimialajohtaja Ville Puustinen.

Fortum vastaa pikalatauspisteiden järjestelmistä ja ylläpidosta. Latausasemat asennetaan paikallisten sähköurakoitsijoiden kautta. PeeÄssä omistaa kaiken latausinfran alle 22kW (AC) lataus-pisteiden osalta. Yli 50kW (DC) pisteet omistaa Fortum Recharge. Järjestelmän huippuna on torstaina 11.6.2020 avattu 150kW latauspiste Pitkälahden ABC:llä. Tämä korvaa aiemmin Pitkälahdessa olleen latauspisteen. Latausenergian hinta on 0,15€ / kWh AC -pisteissä, 150kw (DC) latauksen hinta on 0,50€/min.

– Palvelussamme asiakas käyttää tekstiviestiä, RFID -avaimenperää tai älypuhelinsovellusta latauksen aktivointiin ja maksamiseen. Lisäksi myös tekstiviestillä on mahdollista maksaa ad hoc -tyylisesti, rekisteröitymättä mihinkään palveluun. Olemme sopineet kaikkien kohteiden osalta 24/7 asiakaspalvelusta, palvelukielet Suomi, Ruotsi Englanti. Asiakaspalvelijamme vastaavat kysymyksiin ja voivat ohjata latauspisteitä etänä, jos esimerkiksi jotain on mennyt vikaan, kertoo Sami Saarilahti Fortum Rechargelta.

AC -latauspisteitä tulee seuraavien liikepaikkojen yhteyteen: Prisma Kuopio, uusi Prisma Varkaus, Prisma Iisalmi, S-Market Ykkösrasti, S-Market Siilinjärvi, ABC Pitkälahti, ABC Varkaus, ABC Siilinjärvi, ABC Marjahaka, ABC Pyhäjärvi, ABC Kiuruvesi, Sokos Hotel Puijonsarvi, Break Sokos Hotel Tahko, Sokos Hotel Koljonvirta, Sale Vehmersalmi ja S-Market Pielavesi, S-Market Maaninka, S-Market Kiuruvesi, S-Market Keitele, Sale Jynkkä, S-Market Juankoski ja S-Market Kaavi.

DC- latauspisteitä tulee Pitkälahden, Pyhäjärven ja Varkauden ABC:n pikalatauspisteisiin. Kaikissa näissä on myös AC-latausmahdollisuus yhtä aikaa DC-latauksen kanssa.