Osuuskauppa PeeÄssä avaa Varkauden Kangaslammille marraskuussa S-ryhmän ensimmäisen maaseututaajamaan sijoittuvan Salen, joka tulee toimimaan osa-aikaisesti itsepalvelumyymälänä. Etelä-Karjalan Osuuskaupalta ostettu elementtirakenteinen myymäläkiinteistö on siirretty ja pystytetty Kangaslammille nykyisen Salen taakse tämän viikon aikana.

Teksti Kristiina Tammitie | Kuvat Pentti Vänskä

Kangaslammin uudessa Salessa voi asioida ympäri vuorokauden. Sisään pääsee pankkikortilla ja ostosten maksaminen tapahtuu itsepalvelukassalla. Tarvittaessa asiakas saa puheyhteyden henkilökuntaan nappia painamalla. Myymälässä on tavanomaista kattavampi kameravalvonta, sekä rajoitteita ikärajavalvottujen tuotteiden myynnissä.

– Salessa on ainakin talviaikaan ja sesonkien ulkopuolella vain yksi myyjä, joka hoitaa tuotteiden hyllyttämisen ja palvelee asiakkaita normaaliin tapaan kello 10–18. Muina aikoina asiointi tapahtuu itsepalveluna, PeeÄssän vähittäiskaupan toimialajohtaja Jouni Ruotsalainen kuvailee.

­Uuden ajan hybridimyymälässä on myyntipinta-alaa hieman nykyistä myymälää enemmän, joten päivittäistavaravalikoima kasvaa. Lisäksi Saleen tulee Varkauden Prisman ylläpitämä ruoan verkkokaupan noutopiste. Noutolokerikon kanssa samaan tilaan sijoittuvat Matkahuollon ja Postin pakettiautomaatit.

Myymälän yhteyteen tulee myös asiakas-wc sekä kyläyhdistyksen kanssa suunnitteltu kokoontumistila terasseineen.

– Kehittelemme uudenlaisia, nykyaikaisia ja kustannustehokkaita tapoja tarjota palveluja tulevaisuudessakin pienillä paikkakunnilla ja seuduilla, joissa väki vähenee ja työntekijöiden rekrytointi tuottaa hankaluuksia, Jouni Ruotsalainen taustoittaa.

Kangaslammille avataan ensimmäinen maaseutuympäristöön sijoittuva itsepalvelumyymälä sekä PeeÄssässä että koko S-ryhmässä. Hanke on herättänyt paljon kiinnostusta muissa osuuskaupoissa.

– Kangaslammilta saatujen kokemusten perusteella arvioidaan, onko tässä yksi tapa, jolla voimme osaltamme pitää maaseutua vireänä. Mikäli kangaslampilaiset ottavat palvelun omakseen, vastaavia myymälöitä saadaan ainakin PeeÄssän alueelle todennäköisesti lisää, toimialajohtaja ennakoi.

Kangaslammin nykyinen Sale palvelee normaalisti uuden myymälän avaukseen asti. Mikäli hanke etenee suunnitellusti, avajaisia vietetään perjantaina 24.11.

Moduulirakenteinen kiinteistö on aiemmin toiminut reilun kahden vuoden ajan Etelä-Karjalan Osuuskaupan Sale-myymälänä Lappeenrannassa Ruoholammen kaupunginosassa. Pari viikkoa kestäneen purkamisvaiheen jälkeen moduulit siirrettiin 212 kilometrin matkan Kangaslammille rekkakuljetuksina.

– Erikoiskuljetuksilla siirretyillä moduuleilla on pituutta 16 metriä, korkeutta kuusi metriä ja leveyttä neljä metriä. Teknisen tilan sisältävä moduuli painaa 22 000 kiloa. Moduulien liittäminen toisiinsa tapahtui nopeasti, joten rakennus saatiin pystyyn ja katto päällä kahdessa päivässä, myymälän purkamisesta, siirrosta ja pystytyksestä vastaavan Recset Oy:n projektipäällikkö Timo Rupponen kuvailee.

Uusi Sale rakennetaan nykyisen myymälän takapihalle.

Pohjois-Savon peruskoulujen, lukioiden ja ammatillisten oppilaitosten opinto-ohjaajat pääsivät tutustumaan kaupan opoTET-päivän aikana alan työmahdollisuuksiin sekä PeeÄssän tarjoamiin monimuotoisiin urapolkuihin.

Teksti: Kristiina Tammitie | Kuvat: Pentti Vänskä

Kaupan liitto ja Erikoiskaupan liitto Etu ry. järjestivät Kuopiossa uudenlaisen Kaupan opoTET-päivän, joka kokosi yhteen reilut parikymmentä Pohjois-Savon opinto-ohjaajaa useista eri oppilaitoksista. Päivän tavoitteena oli päivittää opinto-ohjaajien tietoja kaupan alasta työllistäjänä ja esitellä alan monipuolisia työtehtäviä sekä vaihtelevia urapolkuja.

– Kauppa on elinkeinoelämän suurin työllistäjä, sillä se työllistää noin 291 000 ihmistä. Kauppa on myös suurin nuorten työllistäjä, sillä joka viides alle 25-vuotias työssäkäyvä nuori työskentelee kaupan alalla. Kauppa on alana monipuolinen ja laaja, ja se tarjoaa kirjon erilaisia töitä perusamamtreista asiantuntijoihin sekä päällikkö- ja johtotehtäviin, Kaupan liiton koulutusasiantuntija Moona Naakka selvitti.

Digitalisaatio, automaatio ja alati kasvava tietoisuus vastuullisuudesta vaikuttavat kaupan alaan vahvasti. Erikoiskaupan liiton Etu ry:n tuoreessa kuluttajatutkimuksessa korostuvat vihreä siirtymä ja vastuullisuusteemojen merkitys.

– 34 prosenttia vastaajista kiinnittää huomioita tuotteen vastuullisuuteen usein tai aina ostopäätöksessään, 33 prosenttia on valmis maksamaan korkeampaa hintaa vastuullisesti tuotetusta tuotteesta ja 60 prosenttia ostaa tavaroita tai vaatteita second handina / käytettynä vähintään vuosittain, Etun viestintäasiantuntija Kinja Pakarinen kuvaili.

 

Osaamista tarvitaan enemmän

Työt ja työnkuvat kaupassa ovat muuttuneet ja tulevat muuttumaan jatkossakin, jolloin myös uuden osaamien tarce kasvaa. Ammatillista koulutusta ja korkeakoulutusta vastaavien tehtävien osuuden on arvioitu kasvavan. Samalla matalan osaamistason tehtävissä työskenteleviin kohdistuu merkittävä lisä-, täydennys- ja uudelleenkoulutustarve.

– Alalla tarvitaan tällä hetkellä erityisesti asiakaslähtöisten palvelujen kehittämistaitoja, kykyä ja halua kehittää omaa osaamista ja ammattitaitoa, sosiaalisia kykyjä, myynti- ja markkinointiosaamista, ongelmanratkaisujataitoja ja luovaa ajattelukykyä sekä kykyä sopeutua muutokseen.

Suurin osaajapula koskee kaupan alan uudistumiseen vaatimaa erityisosaamista, liittyen teknologian kehittymiseen, verkkokauppaan, data-analytiikkaan ja markkinointiin.

– Tulevaisuuden kaupassa tarvitaan myös yritysvastuuseen, ilmastotyöhön ja kiertotalouteen liittyvää osaamista, Moona Naakka totesi.

 

Yksilölliset toiveet huomioidaan työtuntien määrässä

OpoTET-päivän yritysvierailu vei opinto-ohjaajat tutustumaan PeeÄssään ja Kuopion Prismaan. Vierailua emännöineet Prisma-johtaja Kirsi Jeskanen, Sale-ryhmäpäällikkö Jetta Pöyhönen ja poolipäällikkö Kaisa Ripatti kertoivat aluksi omista urapoluistaan osuuskaupassa. Kuten PeeÄssän esihenkilöt yleensäkin, he ovat aloittaneet osuuskauppauransa perustehtävistä, opiskelleet työn ohessa ja edenneet urallaan uusiin ja haastavampiin tehtäviin.

Jetta Pöyhönen muistuttu, että PeeÄssä on hyvin merkittävä nuorten työllistäjä.

– Meillä on yli kaksi tuhatta työntekijää ja heistä 31 prosenttia on alle 25-vuotiaita. Haluamme olla joustava työnantaja, joka huomioi jokaisen työntekijän elämäntilanteen sekä toiveet työtuntien määrästä. Yksi tekee toiveidensa mukaisesti töitä muutaman tunnin viikossa opiskelun ohessa, kun taas toiselle tarjoamme kattavan työsuhteen, jossa työtunnit kertyvät yhdestä tai useammasta toimipaikasta.

Esihenkilöt kiinnittävät huomiota myös työssä jaksamiseen, samoin esimerkiksi siihen, etteivät opiskelijat tee liikaa töitä opiskelun kustannuksella.

– 15–30-vuotiaat tarvitsevat aiempaa enemmän koutsaamista myös arjen hallinnassa. Työntekijöiden kanssa pitää ottaa yhä useammin puheeksi riittävän nukkumiseen ja terveellisen syömiseen liittyviä aiheita.

 

Kohtaamis- ja vuorovaikutustaidot tärkeitä

Kirsi Jeskanen muistutti, että kaupan alan suuret muutokset vaikuttavat työn sisältöön, ei määrään. Nykypäivän ja tulevaisuuden työ kaupassa on entistä monipuolisempaa ja vaihtelevampaa.

– Esimerkiksi itsepalvelukassojen on pelätty vähentävän kaupan töitä. Näin ei todellakaan ole, sillä itsepalvelukassojen käyttöönoton jälkeen meille Prismaan on palkattu 30 uutta työntekijää. Kauppa digitalisoituu ja työtehtävät muuttuvat, mutta pysyviä asioita meillä ovat asiakaskohtaamisten ja vuorovaikutustaitojen merkitys, osaamisen kasvattaminen sekä yhdessä tekemisen kulttuuri.

Opinto-ohjaajilta PeeÄssä sai ”ison plussan” kesärekryn toteutuksesta.

– Prosessi on selkeä ja sitä rummutetaan hyvin, arvioi kuului.

Kaisa Ripatti muistutti, että kesätyön ohella osuuskaupan urapolulle ovi voi aueta jo peruskoulun työelämään tutustumisjaksolla tai viimeistään ammatillisessa harjoittelussa, joka voidaan toteuttaa esimerkiksi koulutus- tai oppisopimuksella.

– Koululaisten ja ammattiin opiskelevien harjoittelumahdollisuuksista löytyy lisää tietoa verkkosivuiltamme osoitteesta peeassa.fi/tyopaikat

Tutustumiskierros Prismassa oli opinto-ohjaajien mielestä tavattoman mielenkiintoinen. Varastotiloissa tavaran määrä sai ihmetystä osakseen.

Kauppa tarvitsee yhä enemmän osaamista

OpoTET tarjosi opinto-ohjaajille paljon uutta tietoa kaupan alasta sekä PeeÄssän tarjoamista työmahdollisuuksista.
– Nyt ymmärtää vähän paremmin, miten monipuolista kaupan työ nykypäivänä on, opot kommentoivat kierroksen päätteeksi.

Osuuskauppa PeeÄssä on päättänyt investoida reilun tuhannen asukkaan Kangaslammille uuden Salen. Nykyinen Sale kiinteistö on palvellut alueen asiakkaita jo useamman vuosikymmenen ajan. Nykyinen kiinteistö on tullut käyttöikänsä päähän. Kangaslammin kauppapalvelut on tunnistettu erittäin tärkeäksi alueen asiakasomistajille, joten Osuuskauppa PeeÄssä haluaa säilyttää palvelut alueella. Päätökseen investoinnista vaikutti vahvasti alueen asiakkaiden asiakastyytyväisyys.

Osuuskauppa PeeÄssä on ostanut Sale Ruoholammen kiinteistön Osuuskauppa Eekoolta. Kiinteistö on moduulirakenteinen, joka on mahdollista purkaa ja pystyttää uudelleen. Tämä mahdollistaa kiinteistön elinkaaren jatkumon uusiokäytössä.

Kehittelemme uusia nykyaikaisia sekä kustannustehokkaita mahdollisuuksia tarjota palveluita jatkossakin myös pienimmillä paikkakunnilla ja tämä investointi tulee olemaan PeeÄssän ensimmäinen uuden ajan investointi. Uusi myymälä mahdollistaa toiminnan osa-aikaisesti itsepalvelumyymälänä ja sen yhteyteen pyritään saamaan myös S-kaupat.fi -lokerikot kattavalla Prisma valikoimalla.

Myyntipinta-alaltaan uusi yksikkö on hiukan nykyistä suurempi. Uusi kiinteistö pystytetään nykyisen Sale-kiinteistön tilalle. Nykyinen kiinteistö puretaan syksyllä 2023 ja uuden myymälän perustaminen tulee kestämään arviolta 2kk. Uuden konseptin mukainen Sale Kangaslampi tulee palvelemaan alueen asiakkaita jo marraskuussa 2023.

Kaavilla startattiin kesäkuu kattavasti uudistuneen S-marketin avajaisten merkeissä.

– Huippukauppa, S-marketin vakiasiakkaisiin lukeutuva Tarja Lappalainen kiteytti mietteensä myymälästä.

Teksti ja kuvat Kristiina Tammitie


– Kokonaisuutta ajatellen remontti sujui hyvin, huolimatta sen venymisestä. Asiakkaillemme pitää antaa iso kiitos siitä, että he jaksoivat meitä hyvillä mielin koko ajan kannustaa ja tsempata, vaikka paikat olivat välillä pahastikin sekaisin, marketpäällikkö Elli Majavirta kuvaili.

Työntekijöiden parissakin riitti positiivista virettä koko uudistuksen ajan.

– Yhdessä on jaksettu, kun on tiedetty, että mennään kohti parempaa. Uudistetussa, nykyaikaisessa myymälässä on helppo ja nopea asioida, raikas ja valoisa yleisilme, aiempaa laajemmat valikoimat ja entistä paremmat työskentelyolosuhteet.

S-marketiin on nyt saatu myös odotettu ja toivottu paistopiste.

– Haluamme pitää ihanista asiakkaistamme hyvää huolta ja täyttää heidän toiveitaan mahdollisuuksiemme mukaan. Kannattaa esittää tuotetoiveita joko meille suoraan tai sinuntoive.fi-verkkopalvelun kautta, Elli kannusti.

– Myymälä on siisti ja selkeä, ja tavarat hyvässä järjestyksessä. Paistopiste on hyvä lisäpalvelu ja uusi asiakas-wc hirmuisen tärkeä. Parasta on kuitenkin henkilökunta, joka on ystävällistä, asiantuntevaa ja tunnollista, paikallisen S-marketin ykköskaupakseen mainitseva Tuula Kinnunen totesi.

Apulaismarketpäällikkö Marja Hakkarainen kertoi, että asiakaspalvelusta tulee myymälän paljon vastaavaa palautetta.

– Olemme iloisia, palveluhenkisiä ja sydämellisiä, yhtä suurta perhettä, joka tekee töitä asiakkaidemme eteen PeeÄssän arvojen mukaisesti tunteella, ylpeästi, toimeliaasti ja yhdessä. Kun tähän työhön on sisäinen palo, siitä innostuu joka päivä uudestaan ja uudestaan, Marja nauroi.

Tiina Puustinen liittyi S-marketin henkilöstövahvuuteen vasta alkuvuodesta, neljä kuukautta sitten.

– Olen aikoinaan ollut töissä Ruoka-Sokoksella ja Riistaveden Osulassa, mutta sitten meni välissä 30 vuotta maatalon emäntänä. Nyt tilan sukupolvenvaihdoksen myötä palasin taas myyjän työhön, ja hyvältä tuntuu. Olen vilpittömän ylpeä uudistetusta myymälästämme, Tiina ehti kertoa asiakaspalvelun lomassa.

Valikoimat ovat laajentuneet kautta linjan kaikissa tuoteryhmissä. Muun muassa hedelmä- ja vihannesosaston monipuolisuuteen ja herkullisuuteen on panostettu entistä enemmän.

Myymälän kaikki kalusteet on vaihdettu. Uusien, nollapäästöisten kylmäkalusteiden myötä kiinteistön energiankulutus pienenee arviolta kolmanneksella.

 

Tarja Lappalainen kuvaili itseään erittäin tyytyväiseksi S-marketin vakiasiakkaaksi.

– Ihan huippukauppa! Hyvät valikoimat ja ihanat myyjät, joilla on valloittavan positiivinen asenne työtä kohtaan. Tämä on ehdottomasti minun oma kauppani. Ja onhan S-Etukorttikin ihana juttu, joka tarjoaa hyvän hyötysuhteen, hän arvioi.

14 kilometrin päässä Kaavin kirkonkylältä asuvat Riitta ja Heikki Taipale ovat myös ottaneet S-marketin omakseen.

– Jotenkin on vaan tämä Ässä istunut meille paremmin. Tässä lähimmässä S-marketissa käymme eniten, vaikka aina välillä suuntaamme myös kaupunkiin Prismaan ja Sokokselle. Täytyy sanoa, että S-market on nyt siisti ja toimiva. Pikkuhiljaa alkaa jo oppia tavaroiden paikatkin, pariskunta totesi.

Kimmo Hyttinen kertoi uusien itsepalvelukassojen nopeuttavan asiointia erityisesti silloin, kun ostoksia on vähän. Omatoiminen maksaminen on sujunut kaavilaisilta jouhevasti.

Kesäkuun ensimmäisenä päivänä juotiin kakkukahvit uudistuksen valmistumisen kunniaksi. Kahvittelun hoiti ansiokkaasti Kaavin Lions Club. Ensimmäisen neljän tunnin aikana kakkupaloja syötiin noin 500.

PeeÄssän öljypalvelusta vastaava Kimmo Räsänen kiertää kolmena päivänä viikossa asiakasomistajuus- ja S-Pankki-palveluja tarjoavan S-Biilin mukana toimipaikoissa ympäri maakuntaa.

– On tässä useammat kaupat jo ehditty tekemään, hän kommentoi puolen päivän aikaan.

Täysin uudistettu S-market avattiin alun perin marraskuussa 2007. Sitä ennen oli pitkä aikakausi, jolloin osuuskaupalla ei ollut Kaavilla myymälää lainkaan.

PeeÄssä panostaa palvelujensa kehittämiseen ympäri Pohjois-Savoa.

– Haluamme tarjota asiakasomistajillemme hyvät päivittäistavarakaupan palvelut joka puolella toimialuettamme niin pitkään kuin se on vain mahdollista. Huolehdimme omalta osaltamme siitä, että peruspalvelut säilyvät myös maaseutupaikkakunnilla, joissa väki vähenee, vähittäiskaupan toimialajohtaja Jouni Ruotsalainen perustelee.

 

PeeÄssä on investoinut muutaman viime vuoden aikana yli kymmenen miljoonaa euroa päivittäistavarakaupan palveluihin Pohjois-Savon maaseutupaikkakunnilla. Täysin uusi myymälä on avattu kolmen vuoden sisällä Maaningalla, Pielavedellä ja Vehmersalmella. Tänä vuonna rakennetaan Sonkajärvellä ja Vesannolla ja ensi vuonna ovat vuorossa Karttula sekä Tervo, kenties myös Rautalampi, mikäli kaavamuutos etenee toivotussa aikataulussa. Kattavia myymäläuudistuksia on myös toteutettu useita, viimeisimpinä Juankosken ja Kaavin S-marketeissa.

Nämä paikkakunnat ovat kaikki sellaisia, joissa väki on vähentynyt vuosi vuodelta, eikä asukasluvun kehityskäyrän suunnassa ole nähtävissä muutoksia tulevaisuudessakaan.

– Olemme laskeneet, että tekemämme kauppainvestoinnit ovat asiakkaiden vähentymisestä huolimatta kannattavia. Investointipäätöksiin vaikuttavat monet tekijät, muun muassa paikallisen päivittäistavaramarkkinan koko sekä kilpailutilanne paikkakunnalla. Esimerkiksi Juankoskella S-market on ollut ainoa kauppa vuodesta 2008 lähtien, mutta koska paikallinen päivittäistavaramarkkina on iso, helmikuussa valmistunut mittavan luokan uudistus oli perusteltu, Jouni Ruotsalainen toteaa.

 

Halvempaa tehdä uutta kuin remontoida vanhaa

Tiukkaa investointitahtia selittää osaltaan vajaan seitsemän vuoden päästä voimaan astuva lakimuutos, joka kieltää kasvihuonepäästöjä aiheuttavien kylmäaineiden käyttämisen.

– Hiilinegatiivisuuttamme edistävien uusien kylmälaitteiden asentaminen vaatii mittavia rakennusteknisiä muutoksia, muun muassa siksi, että hiilidioksidipohjaisten kylmälaitteiden putkistoissa paineet ovat aivan toista luokkaa kuin vanhoissa järjestelmissä. Jos kiinteistö on muutenkin elinkaarensa loppupäässä, on edullisempaa tehdä uutta kuin remontoida vanhaa. Tällainen tilanne on muun muassa Sonkajärvellä, Jouni toteaa.

 

Turhista neliöistä eroon

Vesannolla, Tervossa ja Karttulassa myymälät toimivat vielä nyt kiinteistöissä, jotka ovat perua menneiltä aikakausilta – jopa ajalta, jolloin samasta myymälästä ostettiin sokerin, kahvin ja kauraryynien lisäksi kalossit, apulannat ja niittokoneet. Rakennuksissa on tavattoman paljon energiakuluja kasvattavaa kallista hukkatilaa, esimerkiksi Vesannolla tyhjilleen jääneet paikallisosuuskaupan konttoritilat.

– Tällaisissa tilanteissa uusi, oikean kokoinen market on ilman muuta järkevämpi vaihtoehto myös henkilöstöä ajatellen. Meille on tärkeää säilyttää asiakasomistajiemme tarvitsemia palveluja myös pienemmillä paikkakunnilla ja taata samalla henkilöstöllemme toimivat ja turvalliset työskentelyolosuhteet.

Riikka Komulainen ja Eino-Elvis Niemi hyllyttävät tuotteita Juankosken S-marketin uusiin pakastekaappeihin.

Maaningan uusi S-market avattiin kolme vuotta sitten toukokuussa.

 

Sonkajärven kirkonkylällä on seurattu suurella mielenkiinnolla uuden S-marketin pystytystä Rutakontien varrelle kirjastoa vastapäätä. Myymälän rakennuselementit valmistetaan sadan metrin päässä Omatalon talotehtaalla. S-marketia varten kehitetyn konseptin toivotaan tuovan Omatalolle lisää kauppa- ja hallirakentamista.

Sonkajärven uusi S-market rakennetaan täysin paikallisin voimin. Myymälän seinä- ja kattoelementit valmistetaan Omatalo Oy:n talotehtaalla, vain noin sadan metrin päässä uuden kaupan rakennuspaikasta.

– PeeÄssästä otettiin meihin viime vuonna yhteyttä ja kysyttiin, olisiko meillä mahdollisuutta valmistaa omalle kylällemme puurakenteista myymäläkiinteistöä järkevästi ja edullisesti. Siitä lähdettiin konseptia kehittämään. Mielestämme olemme onnistuneet vastaamaan osuuskaupan toiveisiin hyvin, Omatalo Oy:n toimitusjohtaja Pauli Moilanen arvioi.

– Olemme tähän saakka keskittyneet omakoti- ja rivitalojen rakentamiseen, eikä meillä ole aiemmin tehty S-market-kokoluokan hallikiinteistöjä. Tuotantoprosessiamme kehittämällä ja mallielementtejä työstämällä onnistuimme löytämään parhaat ratkaisut, jotka täyttävät asiakkaan toiveet sekä kaupparakennuksille asetetut viranomaismääräykset, muun muassa paloturvallisuuteen liittyen, Omatalon yritysmyynnin myyntipäällikkö Toni Hakkarainen jatkaa.

Erilaisuus näkyy hänen mukaansa rakenteissa monessa kohdassa.

– Uusilla ratkaisuilla on muun muassa saatu pilarit poistettua kiinteistön pitkiltä seiniltä kokonaan ja kattopalkit ovat tavanomaista suurempia.

 

Puolitoista kuukautta, 160 elementtiä

S-marketin elementtien tekemiseen kuluu Omatalon tehtaalla aikaa puolisentoista kuukautta. Urakka aloitettiin huhtikuun puolivälissä. Kivenheiton päässä sijaitsevalla myymälätontilla nostettiin ensimmäiset seinäelementit pystyyn toukokuun alkupäivinä, ja vajaat pari viikkoa sen jälkeen asennettiin jo kattoelementtejäkin paikoilleen.

Elementtejä on kaiken kaikkiaan noin 160, sisältäen saman verran sekä seinä- että kattoelementtejä. Lyhyen matkan ansiosta niitä voidaan viedä tontille pienissä erissä sitä mukaa, kun asennus etenee, mikä helpottaa työmaa-alueella työskentelyä.

– Meidän osalta urakan pitäisi olla valmiina kesäkuun alkuun mennessä, Pauli Moilanen aikatauluttaa.

Sonkajärven keskustaa halkovan Rutakontien varsi on S-marketin valmistumisen jälkeen yhä selkeämmin Omatalon epävirallinen messu- tai näyttelykatu.

– S-marketin lisäksi olemme tehneet pääraitin varrelle ravintola Hollivootin nykyisen kiinteistön, kaksi rivitaloa sekä kunnantalon, Toni Hakkarainen luettelee.

 

Erittäin tärkeä projekti

S-marketin rakennushanke on herättänyt Ylä-Savossa paljon positiivista huomiota.

– Paikalliset ihmiset ovat hyvin mielissään tästä yhteistyökuviosta, mukaan lukien talotehtaamme oma henkilökunta. Se on tainnut olla tämän kevään ykköspuheenaihe tällä kylällä.

Omatalolle S-marketin rakentaminen on mielenkiintoinen ja innostava, mutta ennen kaikkea tervetullut urakka juuri nyt, kun rakentaminen on koko maassa Venäjän hyökkäyssodan vaikutuksesta hiljentynyt merkittävästi.

­– Tämä on meille erittäin tärkeä projekti, jolla uskomme olevan kauaskantoisia seurauksia. Meillä on nyt toimiva ja kilpailukykyinen kauppa- ja hallirakentamisen konsepti, jota kehitämme edelleen. Jatkossa voimme olla mukana kilpailutuksissa esimerkiksi S-ryhmän myymälärakentamisessa, ei vain PeeÄssän, vaan myös muiden osuuskauppojen hankkeissa. Ekologinen ja aikaa kestävä puu tulee kasvattamaan arvostustaan rakennusmateriaalina tulevina vuosina, Pauli Moilanen ja Toni Hakkarainen ennakoivat.

S-marketin rakentaminen tuli Omatalon tehtaalle hyvään aikaan, sillä rakentaminen on tällä hetkellä poikkeuksellisen vähäistä kohonneiden kustannusten ja yleisen epävarmuuden vuoksi.

 

Kari Laukkanen arvostaa PeeÄssän halukkuutta rakentaa myymälä puusta ja paikallisin voimin.
– Uusi S-market tuntuu varmasti erityisen läheiseltä, kun on itse ollut sitä rakentamassa, hän arvelee

Pauli Moilanen ja Toni Hakkarainen kertovat S-market-hankkeen tuoneen talotehtaalle uuden hallirakentamisen konseptin.

Ilkka Jänis, Veli Korhonen ja Vesa Kumpulainen viimeistelevät 2,4 x 8 -metristä kattoelementtiä.

Ensimmäisiä kattoelementtejä nostettiin paikoilleen äitienpäiväviikolla.

Poikkeuksellinen toteutustapa on malliesimerkki paikallisen yhteistyön mahdollisuuksista. 3,5 miljoonan euron hankkeen kokonaisvastuullinen urakoitsijakin, Savon Laaturakennus Oy on läheltä, parinkymmenen kilometrin päästä Iisalmesta

Kyläläisten oma kauppa -Sonkajärvi

Tasavallan presidentti myönsi vuoden 2022 itsenäisyyspäivänä Varkauden Prismassa työskentelevälle Riitta Gustafssonille Suomen Valkoisen Ruusun mitalin kiitoksena merkittävästä ja pitkästä työurasta myyjänä.

 

Riitta Gustafssonin työura alkoi toukokuussa 1980, kun hän lähti kotipitäjästään Heinävedeltä vajaa parikymppisenä nuorena neitona kesätöihin pääkaupunkiseudulle. Työpaikka oli löytynyt Helsingissä asuneen siskon avustuksella Osuusliike Elannon Kauniaisten myymälästä.

– Syksyllä kysyivät, onko minun pakko lähteä takaisin Savoon, vai voisinko jäädä Elantoon pisemmäksikin aikaa töihin. Jäin mielelläni, ja aloin kiertää eri myymälöissä aina siellä, missä apuvoimia milloinkin tarvittiin. En aina edellisenä päivänä vielä tiennyt, mihin menen aamulla töihin. Olin sellainen vilkas ja nopea tyttönen, joka oli aina valmis mihin tahansa tehtävään, Riitta kuvailee.

Tuon vuoden aikana syttyi innostus kaupan alaan, eikä liekki ole sen jälkeen hiipunut.

– Tämä ala sopii kropalleni. Olen aina tykännyt tehdä fyysistä työtä, vaikka iän karttuessa on paikat tosin alkaneet vähän narista, Riitta hymyilee.

 

Työssä on edelleen imua 43 vuoden jälkeenkin

S-ryhmäläinen Riitasta tuli vuoden 2004 alussa, kun Elanto ja Helsingin Osuuskauppa HOK yhdistyivät. Neljä vuotta myöhemmin hän palasi puolisonsa kanssa kotiseudulleen. Työpaikka järjestyi sisäisenä siirtona Tikkurilan Prismasta Varkauden Prismaan sen jälkeen, kun Riitta oli ilmoittanut Varkauden Prisman silloiselle johtajalle, että hän aikoo jatkaa prismalaisena muutosta huolimatta.

– Varkauden aikana olen työskennellyt eniten hedelmä- ja vihannesosastolla, mutta nykyään palvelen asiakkaitamme kassalla, jossa työ on kevyempää.

Eläkeikään Riitalla on vielä kolmisen vuotta matkaa.

– Olen miettinyt, mitä vielä kehittelisi viimeisiksi työvuosiksi. Tai mistä sitä vielä tietää, jos voisin vaikka jatkaa osa-aikaisena eläkeiän täyttymisen jälkeenkin. Vähän kiinnostaisi lähteä taas kiertämään eri toimipaikkoja tai siirtyä S-marketiin minulle rakkaaseen paikkaan Heinävedelle. Työssä on edelleen imua, se täyttää päivän ja rytmittää elämää hyvällä tavalla. Hermot menevät muutamassa päivässä, jos ei ole mielekästä tekemistä, patikointia ja muuta liikuntaa paljon harrastava Riitta nauraa.

 

Omaksuttavia ja oikeita arvoja

Riitta on aina halunnut tehdä työnsä niin hyvin kuin mahdollista.

– PeeÄssässä korostetaan nyt paljon sitä, että onnistuminen on omissa käsissämme. Se on kolahtanut minun kohdallani, koska olen ajatellut niin aina. Olen asettanut itselleni henkilökohtaisia tavoitteita ja työpäivän päätteeksi katsonut, että ne ovat toteutuneet. Tavoitteet antavat motivaatiota ja innostavat tekemään asioita napakasti, jotta asiakkaat saavat sitä, mitä tulevat meiltä hakemaan.

Riitta sanoo pitävänsä myös PeeÄssän päivitetyistä arvoista #tunteella, #ylpeästi, #toimeliaasti ja #yhdessä. Ne on helppo omaksua ja allekirjoittaa.

– Olen ilman muuta ylpeä työantajastani ja omasta työstäni, toimeliaisuus on keskeinen osa minua, tunnetta on aina mukana, kun johonkin asiaan sitoutuu tosissaan ja yhdessä tekeminen on se asia, jolla pystymme varmistamaan asiakkaille parhaan palvelun, Riitta avaa asioita sanojen takana.

Hän pitää myös PeeÄssän ripeästä kehittämistahdista.

­– Meillä mennään nyt huimaa kyytiä eteenpäin, ja samalla pidetään hyvää huolta työntekijöistä. PeeÄssälle annan kiitettävän arvosanan työnantajana, Riitta Gustafsson arvioi.

– Tasavallan presidentin myöntämä kunniamerkki lämmittää tietenkin mieltä, onhan se osoitus siitä, että työpanostani arvostetaan, Riitta Gustafsson kommentoi.

Osuuskauppa PeeÄssä on valittu Suomen 3. innostavimmaksi työpaikaksi 2022.

Suomen innostavimmat työpaikat -tunnustuksen voi saada suomalaisorganisaatiot, jotka ovat toteuttaneet Eezy Spiritin henkilöstötutkimuksen. Kyseessä on suomalaisen työelämän tunnustus, joka myönnetään vuosittain parhaille Eezy Flown People Power -tutkimukseen osallistuneille organisaatioille. Suomen innostavimmat työpaikat -kisan tulokset perustuvat vuonna 2022 tehtyjen työyhteisötutkimusten (TYT) tuloksiin.

PeeÄssä sai erinomaiset tulokset vuoden 2022 henkilöstötutkimuksessa suurten organisaatioiden, yli 1 000 henkilöä työllistävien -sarjassa. Tunnustus kertoo henkilöstön korkeasta omistautuneisuudesta ja toiminnan kehittämisestä pitkäjänteisesti yhdessä henkilöstön kanssa.

Työtyytyväisyys on jo vuosia ollut erinomaisella tasolla. Viime vuonna henkilöstön kokema työtyytyväisyys parani entisestään edellisestä vuodesta. Merkittävimmät parannukset liittyivät jaksamiseen: kokemus työn stressaavuudesta oli vähentynyt ja työkuorman koettiin pysyneen yksiköissä aiempaa useammin kohtuullisena.

 

Osuuskaupat ottivat kisassa kolmoisvoiton. Suurten yritysten sarjassa ykkössijan otti toista kertaa peräkkäin Osuuskauppa Suur-Savo. Toiseksi tuli Osuuskauppa KPO ja kolmanneksi Osuuskauppa PeeÄssä.

SUOMEN INNOSTAVIMMAT TYÖPAIKAT 2022

Suuret organisaatiot (yli 1000 henkilöä)

  1. Osuuskauppa Suur-Savo
  2. Osuuskauppa KPO
  3. Osuuskauppa PeeÄssä

 

Kisan tulokset kokonaisuudessaan Innostavimmat-sivustolla.

Kuopion Sokos on asiakkaiden suositteluhalukkuudella mitattuna Suomen paras Sokos. Ykköstila on valloitettu pitkäjänteisellä ja systemaattisella työllä asiakaskokemuksen parantamiseksi, ja siihen ovat sitoutuneet kaikki työryhmän jäsenet. Näillä perusteilla Sokos on saanut PeeÄssän vähittäiskaupan Vuoden työryhmä -tunnustuksen.

Teksti Kristiina Tammitie, kuvat Pentti Vänskä

Sokoksen palvelukulttuurin ja johtamisen kehitystyö on tuonut muutamassa vuodessa näkyviä tuloksia: Kaupan liiton ja Erikoiskaupan liitto ETUn viime vuoden lopulla teettämän tutkimuksen mukaan Sokoksen asiakastyytyväisyys ja palvelukokemus on noussut kodin käyttötavara- ja tavarataloketjujen joukossa parhaaksi. Parhaan ketjun paras tavaratalo on tutkimuksen mukaan Kuopion Sokos, joka on nyt myös PeeÄssän vähittäiskaupan Vuoden työryhmä (yläkuvassa on vain pieni osa työryhmäläisistä, joita on yhteensä 65).

Sokoksen asiakkaiden mietteitä palvelun tasosta ja laadusta kysytään, mitataan ja seurataan Kuopiossa systemaattisesti.

– Asiakaskokemuksia käymme meidän koko henkilökunnan kanssa läpi muun muassa aamubriiffeissä ja jokaviikkoisessa operaatiokeskuksessa, johon osallistuvat myyntipäälliköt sekä myynninohjaajat. Vuoron johtamista tehdään kaikilla tasoilla ja varmistetaan näin, että loistavilla myyjillämme on kaikki pelimerkit maailmanluokan asiakaskohtaamisten toteuttamiseen, Sokos-johtaja Pia Virtanen kuvailee.

 

Rakkaudesta lajiin

Kuopion Sokos aloitti asiakaspalvelun kokonaisvaltaiseen kehittämiseen tähtäävän ohjelman vuonna 2019 tavarataloketjun pilottiyksikkönä.

– Olemme tehneet viime vuosien aikana valtavan paljon työtä asian eteen, valmentaneet väkeämme erilaisiin palvelutilanteisiin ja harjoitelleet käytännön asioita lukuisilla tavoilla.

Asiakaspalvelu on Kuopion Sokoksella viety tasolle, jota Pian mukaan kuvaa paremmin termi asiakaskohtaaminen

– Tilanne on järjettömän hieno, sillä meille tulee onnistuneista kohtaamisista valtavasti positiivisia palautteita viikoittain. Meidän huippuporukka tekee työtään vilpittömästä rakkaudesta lajiin, Pia kuvailee.

– Meidän ihmiset ovat todella sitoutuneet tekemään Suomen parasta Sokosta myös jatkossa. Halutaan yhdessä menestyä ja tunnetaan vilpitöntä ylpeyttä omasta tavaratalostamme. Yhtenäinen ja selkeä linja tekemisissä, avoin vuorovaikutteisuus keskenämme ja asiakkaiden kanssa sekä samanaikaisesti topakka ja lempeä johtaminen ovat tuottaneet erinomaisia tuloksia, myyntipäälliköt Sari Heikkinen ja Nina Pakarinen luonnehtivat.

 

Avoin luottamuksen ilmapiiri

Jutustelu Sokoksen myyjien kanssa osoittaa, että onnistuneiden kohtaamisten toteuttaminen on todellakin jokaiselle sydämen asia.

– Kaikki lähtee siitä, että meillä on hyvä olla töissä, jossa vallitsee avoimuuden, tiedon jakamisen, luottamuksen, välittämisen ja positiivisuuden ilmapiiri. Esihenkilöille on helppo puhua kaikista asioista ja saamme heiltä jatkuvasti tukea ja kannustavaa palautetta, eikä virheitä tarvitse kenenkään pelätä. Jokainen saa tehdä asiakaspalvelutyötä omaan persoonaansa sopivalla tavalla, kunhan se tehdään aina asiakasta kunnioittavasti ja ystävällisesti, Saratuulia Airaksinen, Annika Sonninen ja Tiina Raatikainen kuvailevat.

– Meillä on sellainen savolainen rennon letkeä meininki. Tuntuu tosi kivalta, kun asiakkaat antavat sellaista palautetta, että olemme heille kuin ystäviä; kuuntelemme, autamme ja teemme päivästä valoisamman. Kohtaamisissa on turvallinen fiilis – asiakas tietää, että hän on hyvissä käsissä ja me olemme hänen puolellaan, tuomme esimerkiksi esiin senkin, ettei tietty tuote ole asiakkaalle oikea, eikä hänen kannata sitä ostaa, kolmikko kertoo.

Sokoksen palkitussa työryhmässä näkyy mainiolla tavalla, että innostuminen ja onnistuminen kulkevat käsi kädessä.

– Asiakkaan kiitos menee suoraan sydämeen ja innostaa yhä parempiin suorituksiin. Meillä todella iloitaan myös toisten onnistumisista ja tsempataan toisiamme kiireen keskellä. Yhteenkuuluvuus on tosi iso asia, joka johtaa Suomen parhaisiin tuloksiin.

– Olemme yhtä suurta Sokos-perhettä, jossa jokainen saa loistaa omalla tavallaan, Saratuulia, Sari ja Pia kuvailevat.

Asiakkaiden palautteita Kuopion Sokoksesta:  

”Olen monille suositellut ja viikko sitten kaverit oikein vienyt ihastelemaan vaatteita.”

”Todella laaja valikoima ja ystävällinen ja asiantunteva palvelu. Kosmetiikkaosaston myyjät täyden 10 arvioisia!”

”Sokos tarjoaa laadukkaita tuotteita ja hyvää palvelua. Välillä tuotteet ovat hyvissä aleissa, josta tulee plussaa!”

”Ostoksilla käynti tapahtui nopeasti. Myyjä tuli oma-aloitteisesti ja reippaasti auttamaan ja palveli kassalle asti.”

”Kuopion siistein ja ajan hermolla pysyvä keskustan tavaratalo erityisesti kosmetiikkaan ja muotiin. Luotettava yritys, jossa minulle sopiva valikoima ja hyvä palvelu.”

”Kosmetiikkaosastolla on helppo asioida pyörätuolilla. Myyjät ovat erittäin ystävällisiä, avuliaita ja ammattitaitoisia. Pidän erityisesti siitä, että minua kohdellaan Kuopion Sokoksella arvostavasti / kuten muitakin. Pyörätuolia ja minua ei kavahdeta, toisin kuin muissa kaupoissa.”

  

#tunteella #ylpeästi #toimeliaasti #yhdessä

Maailmanluokan asiakaskohtaamisten edelläkävijä, jonka palvelutaidoista tulee hyvää palautetta vuosi toisensa perään. Näin perustellaan Kuopion Prismassa työskentelevän Toni Raskin valintaa PeeÄssän kaupan toimialan Vuoden asiakaspalvelijaksi.  

​– Tämä on hienoin tunnustus, mitä olen ikinä saanut, Toni itse toteaa.

Teksti Kristiina Tammitie, kuvat Pentti Vänskä

Kun Toni Raskin valinta Vuoden asiakaspalvelija -tunnustuksen saajaksi julkaistiin Kuopion Prisman Facebook-seinällä helmikuussa, postaus kerrytti nopeasti toista tuhatta tykkäystä ja satakunta onnittelua. Kommenteissa oltiin täysin yksimielisiä siitä, että palkinto meni täsmälleen oikeaan osoitteeseen, koska Toni on ”mahtava tyyppi”, ”aina positiivisella fiiliksellä”, ”huipputyyppi”, ”ihana”, ”ihan paras” jne.

Tonista itsestään Vuoden asiakaspalvelija -valinta tuntuu vieläkin taianomaiselta.

– Olen alkanut pikkuhiljaa tajuta minkälaisen huomionosoituksen olen saanut osakseni. Olihan se aikamoinen pommi, kun ajattelee, miten paljon hyviä asiakaspalvelijoita PeeÄssässä on jo pelkästään meidän talossa. Ikinä en olisi osannut kuvitella, että tämä kunnia osuus omalle kohdalle, Toni hymyilee edelleen hieman hämillisenä.

 

Aamu alkaa kolmella positiivisella asialla

Asiakkaat kohtaavat Tonin Prisman itsepalvelukassojen alueella, jossa hän on työskennellyt siitä lähtien, kun omatoiminen maksaminen on ollut Prismassa mahdollista.

– Reilu kymmenen vuotta sitten olin onnettomuudessa, jonka seurauksena niskassani on runsaasti titaanilevyä. Niska ei kestä muita työtehtäviä, mutta onneksi itsepalvelukassoilla työskentely onnistuu ja kuntoutumistakin on tapahtunut. Itsepalvelukassoilla pystyy liikkumaan, mutta siinä ei tarvitse tehdä nostoja tai kumartelua, mikä on osaltaan vaikuttanut voinnin kohentumiseen.

Toni on kiitollinen siitä, miten paljon PeeÄssässä on nähty vaivaa hänen pitämisessään kiinni työssä.

– Tuskin kovin monessa muussa työpaikassa olisi näin tosissaan etsitty sellaista työtä, jota pystyn edelleen tekemään, hän arvelee.

Kipuja vamma aiheuttaa ajoittain edelleen, mutta Toni ei anna sen vaikuttaa mielialaansa.

– Joka aamu herättyäni mietin kolmea positiivista asiaa elämässäni, ennen kuin nousen edes sängystä ylös. Minulla ei huonoja päiviä ole oikeastaan koskaan. Normaalista arjen harmituksesta pääsen helposti ylitse etsimällä positiivisen puolen asiasta kuin asiasta.

 

Kaikki saavat samanlaista kohtelua

Toni nauttii työstään ihmisten parissa. Häneltä riittää jokaisella asiakkaalle ja työkaverille ystävällinen sana tai pari. Joskus haastellaan pitempäänkin, jos tilanne antaa mahdollisuuden ja asiakas sitä haluaa.

– Kohtelen aina kaikkia samalla tavalla, tasa-arvoisesti, eikä ole mitään merkitystä sillä, miltä ihminen näyttää tai minkä ikäinen hän on. Meidän asiakkaamme ovat mahdottoman mukavia, joten jään heistä monien kanssa jutustelemaan mielelläni myös vapaa-ajalla, olinpa sitten uimahallissa tai kaupungilla kävelemässä. Äskettäin minulta kesti kolme varttia torin ylitykseen, kun tuli niin paljon tuttuja asiakkaita vastaan, Toni nauraa.

Toni Rask nauttii työstään Kuopion Prisman itsepalvelukassoilla.

 

Työssä viihtyminen on tärkeintä

Työssä viihtyminen on asia, josta Toni ei suostu tinkimään, ei edes piirun vertaa.

– Olin joskus aiemmin työpaikassa, jossa palkka oli parempi, mutta työilmapiiri oli ahdistava, joten sanoin itseni irti. Minulle on tärkeintä, että viihdyn työssäni ja koen aitoa iloa töihin tullessani.

Prismasta Toni on löytänyt oman paikkansa, eikä usko sieltä pois lähtevänsä ennen kuin eläkkeelle.

–  On minua välillä kyselty muualle, mutta en ole lähtenyt. Miksi ihmeessä vaihtaisin hyvän pois? Meillä on mahtava työporukka, jossa juttu lentää ja naurua riittää, työkaveria autetaan, jokaista arvostetaan ja joka päivä sattuu monia kivoja asioita.

Asiakkaiden palautteita Tonista:

”Nyt pitää antaa isoa positiivista palautetta Kuopion Prisman työntekijälle Toni Raskille. On asiakaspalveluasenne niin hyvä ja positiivinen joka ikinen päivä. Saisi olla maailmassa enemmänkin Tonin kaltaisia positiivisia tyyppejä, kateeksi käy asenne.”

”Kuopion Prismassa sain itsepalvelukassalla niin mahtavaa asiakaspalvelua, etten ole koskaan kaupassa saanut. Mies oli niin ystävällinen, avulias ja reipas, että minulle ja tyttöystävälleni jäi todella hyvä mieli asioinnista kaupassanne. Tyttöystäväni olisi halunnut mennä halaamaan työntekijää.”

”Loistavaa palvelua, huumorintajuista, mutta ammattitaitoista asiakkaan kohtaamista tänään itsepalvelukassalla myyjä Tonin palvelemana!”

#tunteella #ylpeästi #toimeliaasti #yhdessä