Kaavin ja Juankosken S-marketien uudistaminen on aloitettu syyskuussa.  Uudistetut myymälät tulevat tarjoamaan entistä laajemman päivittäistavaravalikoiman. Palveluita parannetaan muun muassa paistopisteellä ja pikakassoilla sekä asiakas-WC:llä.

S-marketeissa kautta maan on käynnissä laaja konseptimuutos, jossa myymälät viritetään huippuvireeseen esillepanon ja valikoimien kautta. Trendit ja sesongit tuodaan aiempaa vahvemmin esille.

Osuvaa valikoimaa toiveiden mukaan

Tuotevalikoimassa on otettu huomioon alueen asiakasomistajien valikoimatoiveet ja näin uudistuvat myymälät tarjoavat entistä osuvamman päivittäistavaravalikoiman. Uutena myymälöihin tulee asiakkaiden toivoma paistopiste ja pikakassa sujuvoittamaan asiakasomistajan palvelua.

Sekä Kaavilla että Juankoskella tulee olemaan aiempaa herkullisempi hedelmä- ja vihannesosasto. Panimotuotteisiin tehdään niin ikään laajennusta, ja valikoimissa on nyt runsaasti myös paljon toivottuja pienpanimotuotteita. Molemmissa marketeissa täysin uusi paistopiste tuo lisää vaihtoehtoja leipävalikoimiin.

Rakennettava myymälä parantaa paikkakuntien päivittäistavarakaupan palveluja nykyaikaisen myymälän, laajemman valikoiman ja näiden uusien palveluiden myötä. Uudistus helpottaa ja nopeuttaa asioimista sekä parantaa asiakaspalvelun nopeutta myös käyttöön otettavien itsepalvelukassojen ansiosta. Lisäksi panostamme nopeaan syömiseen take away -palveluiden lisäämisellä. Osuuskaupalle on tärkeää kehittää paikallisten ihmisten omistaman kaupan palveluja, kertoo vähittäiskaupan toimialajohtaja Jouni Ruotsalainen

 

Energiatehokkaampi ja ympäristöystävällisempi myymälä

Uusitut myymälät ovat valmistuttuaan energia- ja ympäristötehokas nykyaikainen ruokakauppa, jossa ostamisen helppouteen on kiinnitetty paljon huomiota. Hiilidioksidi-kylmälaitokset, ovelliset kylmäkalusteet, ja ledivalaistukset ovat esimerkkejä ympäristöystävällisistä ratkaisuista, joihin myymäläuudistuksessa tehdään, kuvailee Ruotsalainen.

Myymälän kokonaisenergiansäästö verrattuna entiseen S-marketiin on noin 20 prosenttia. Myymälän jätteiden kierrätystä helpotetaan ja tehostetaan edelleen. Taustatiloja laajennetaan uudistuksen myötä ja tilojen toiminnallisuutta parannetaan.

 

Nykyaikaisempi ilme

Uudistamisen myötä Kaavin ja Juankosken ihmiset saavat uuden ilmeen mukaisen, raikkaan skandinaavisen oman kaupan.

Myymälöiden ilme tulee olemaan avara ja nykyaikainen. Uudessa myymälässä raikas yleisilme ja uudistettu värimaailma. Uusi värimaailma noudattelee hillittyä linjaa, toteaa Jouni.

S-marketien konseptiuudistus

S-marketeissa kautta maan on käynnissä laaja konseptimuutos, jossa myymälät viritetään huippuvireeseen esillepanon ja valikoimien kautta. Hedelmä- ja vihannesosastot, leipomotuotteet ja panimojuomat nousevat nykyistä merkittävämpään rooliin. Myymälämiljööt muuttuvat väljemmiksi, valoisammiksi ja modernimmaksi. Uuden S-market-konseptin mukaisesti myymälöiden värimaailmat muuttuivat hillityn raikkaiksi ja samalla valikoimat päivitettiin vastaamaan entistä paremmin paikallista kysyntää sekä asiakkaiden toiveita.

Valtakunnallista Hävikkiviikkoa vietetään tänä vuonna 12.–18. syyskuuta, tarkoituksena nostaa ruoan arvostusta ja kertoa ruokahävikin vähentämisen tärkeydestä.

PeeÄssässä Hävikkiviikko on joka viikko: roskiin päätyvän ruoan määrän minimoiminen on keskeinen osa henkilökunnan arkityötä, ihan joka päivä.

 Kaupassa hävikkiä syntyy monella tavalla.

– Poisheittohävikki on ruokaa, jota ei ole saatu myytyä tai se ei kelpaa syötäväksi, esimerkiksi jos tuote on mennyt pilalle pakkauksen rikkoutumisen vuoksi tai siksi, että asiakas on jättänyt lihapaketin jauhohyllyyn ja kylmäketju on katkennut. Meille hävikkiä on myös se, että tuote myydään isolla alennuksella alle hankintahinnan. Se on kuitenkin parempaa hävikkiä, koska alennetuilla hinnoilla myydyt tuotteet ovat pois biojätteestä, Iisalmen Prisman päivittäistavaraosaston myyntipäällikkö Anssi Pakarinen selvittää.

– Sitä parempi, mitä isompi osa tuotteista lähtee etuovesta asiakkaidemme lautasille ja pienempi osa takaovesta roska-auton kyytiin, vahvistaa Kuopion keskustan S-marketin päällikkö Sirpa Pennanen.

Hävikkiä syntyy myös tuotteiden katoamisesta.

– Näpistykset ovat yksi syy, samoin itsepalvelukassoilla tahattomasti maksamatta jääneet tuotteet. Tällaista hävikkiä tulee väistämättä, Sirpa kertoo.

Osuva valikoima ja vilkas myynti etusijalla

Kaupan henkilökunnan työ on jatkuvaa tasapainoilua parhaan asiakaskokemuksen takaavan hyvän saatavuuden sekä mahdollisimman pienen hävikin välillä. Iisalmen Prismassa myynnissä olevista tuotteista hävikkiin päätyy tällä hetkellä 1,3 prosenttia ja Kuopion keskustan S-marketissa hitusen yli 1,5 prosenttia. Molemmissa ollaan hyvin lähellä ketjukohtaisia tavoitteita.

– Hävikin parhaimpia vähentäjiä ovat asiakkaiden tarpeisiin mahdollisimman osuvasti vastaava valikoima sekä vilkas myynti. Mitä enemmän myydään, sen nopeampi kierto ja pienempi hävikki, päälliköt selvittävät.

– Hävikin torjumisessa on avainasia, että meille on sellaisia tuotteita hyllyillä, joita omat asiakkaamme haluavat ostaa, Sirpa Pennanen korostaa.

Oikeat tilausmäärät tärkeintä

Poisheittohävikin määrä on vähentynyt S-kaupoissa viime vuosina yli viidenneksellä. Merkittävin työ ruokahävikin minimoiseksi tapahtuu jo ennen kuin tuotteet laitetaan kaupan hyllyille. Pyrkimyksenä on, että tilausmäärät vastaavat mahdollisimman tarkasti tuotteiden kysyntää, jokaisessa myymälässä ja jokaisena päivänä. Sirpa ja Anssi myöntävät, että asiakkaiden ostokäyttäytymisen ennustamisessa kristallipallosta olisi apua. Kun sitä ei ole, turvaudutaan kovaan faktaan, eli raportteihin ja myyntidataan.

– Suurin osa tuotteistamme on mukana ennustepohjaisessa tilausjärjestelmässä, joka hyödyntää aiempien vuosien myyntitietoja ja huomioi tapahtumat, sesongit ja sääennusteet. Järjestelmä on erittäin hyvä työkalu, mutta yksinomaan sen vastuulle ei voi tilauksia jättää. Meidän ammattitaitoiset myyjämme seuraavat jatkuvasti tilausmääriä ja tekevät päivittäin korjausliikkeitä, lisäten yhtä tuotetta ja vähentäen toista.

Yksi tärkeimmistä tuoteryhmistä, hedelmät ja vihannekset, tilataan edelleen käsityönä.

– On todella tärkeää, että henkilökuntamme osaa kaikkien tuoteryhmien osalta lukea raportteja ja hyödyntää olemassa olevaa tietoa. Tilauksia ei tehdä tai korjata pelkällä mutu-tuntumalla.

Asiakkaat suosivat punalappuisia tuotteita

Kaupan henkilökunnan rooli on keskeinen myös kuormien tarkistamisessa sekä päiväysten vahtimisessa ja oikeaoppisessa hyllyttämisessä. Hyllyille laitetaan tuoreimmat tuotteet taakse ja lähempänä päivämäärää olevat tuotteet eteen. Kun viimeinen käyttöpäivä on käsillä, tuote saa punaisen – 30 % -lapun kylkeensä. Iltaisin kello 18 jälkeen alennusprosentti nousee 60 prosenttiin.

­– Alennuskäytäntö vaihtelee tuoteryhmittäin. Esimerkiksi liha ja kala alennetaan pääsääntöisesti viimeisen käyttöpäivän aamuna, valmisruoka ja jogurtit puolestaan edellisenä päivänä, kuvailee Anssi.

Sekä Iisalmessa että Kuopiossa punalaputus ekstra-alennuksineen on erittäin hyvin asiakkaiden tiedossa.

– Meillä pitää ottaa iltaisin alennusprosentin kaksinkertaistuessa yksi lisäkassa käyttöön, Sirpa selvittää.

Elisen tähtiä 195 424 kiloa

Hedelmiä ja vihanneksia ei alennuslaputeta, vaan niistä kootaan Eilisen tähdet -pusseja. Syötäväksi edelleen vallan mainiosti sopivat, mutta hiukkasen kolhiintuneet ja parhaat päivänsä nähneet hedelmät ja vihannekset myydään 60 sentin kilohinnalla. PeeÄssän kaikkien päivittäistavarakauppojen yhteenlaskettu Eilisen tähdet -myynti oli viime vuonna peräti 195 424 kiloa, mikä oli suoraan pois biojätteestä. Sirpan päälliköimässä S-marketissa Eilisen tähtiä pelastettiin biojätteestä vuoden mittaan 2 500 kiloa ja Anssin luotsaamalla Prisman päivittäistavaraosastolla 6 100 kiloa.

– Asiakkaat auttavat meitä tälläkin tavalla vähentämään poisheittohävikkiä. Valmiiksi pussitetut ja punnitut tuotteet katoavat parempiin suihin aina nopeasti, Anssi kiittelee.

Ruoka-apuun lahjoituksia jopa päivittäin

S-kauppojen hävikkitalkoisiin kuuluvat myös lahjoitukset hyväntekeväisyyteen, yhteistyökumppaneiden kautta vähävaraisille perheille. Iisalmessa ja Kuopiossa Ruoka-apu noutaa lahjoitusruokaa PeeÄssän kaupoista useita kertoja viikossa tai jopa päivittäin.

– Viime vuonna pelastimme asiakkaidemme kanssa Iisalmen Prismassa reilut 6 000 kiloa hedelmiä ja vihanneksia joutumasta biojätteisiin. Oman henkilökuntamme ideasta syntynyt Eilisen tähdet -toimintamalli on levinnyt käyttöön myös muihin osuuskauppoihin, Anssi Pakarinen kertoo.

Suurin osa hävikistä syntyy kotitalouksissa

Ruokahävikkiä syntyy ruokaketjun kaikissa vaiheissa, mutta kaikkein eniten kotitalouksissa, joissa heitetään ruokaa roskiin henkilöä kohden 20–25 kiloa vuodessa.

Ruokahävikin jakautuminen elintarvikeketjussa:

(Lähde: Luonnonvara- ja biotalouden tutkimus 49/2021, Elintarvikejätteen ja ruokahävikin seurantajärjestelmän rakentaminen ja ruokahävikkitiekartta)

– Tätä päivää on odotettu!

– Lämpimästä tervetuloa!

– Onnittelut sekä PeeÄssälle että meille asiakasomistajille!

Tällaisia kannustavia ja innostavia kommentteja sai kuulla uuden S-market Maljalahden henkilökunta myymälän avajaispäivänä ensimmäisiltä asiakkailtaan.

 

– Nyt ollaan jännän äärellä. On kulunut 12 vuotta siitä, kun olemme edellisen kerran avanneet uuden S-marketin täysin uuteen paikkaan, PeeÄssän marketkaupan toimialajohtaja Jouni Ruotsalainen muistutti kiittäessään Maljalahden S-marketin työryhmää myymälän valmistelusta avauskuntoon.

– Olette tehneet pitkää päivää ja onnistuneet luomaan hienon yhteishengen. Se on tärkeää nyt, kun varsinainen työnne vasta alkaa, hän jatkoi.

S-market Maljalahden lähialueen asukkaista valtaosa on yksin tai kaksin asuvia ihmisiä, joista 45 prosenttia on yli 60-vuotiaita. Alle 18-vuotiaita lapsia on vain 12 prosentissa kotitalouksista. Pientalouksien suuri määrä näkyy muun muassa tuotteiden pakkauskoossa.

S-marketin avauduttua asiakkaita alkoi virrata sisään oven täydeltä. Innokkaimmat olivat saapuneet paikan päälle jo tuntia ennen avauksen ennakkoon ilmoitettua ajankohtaa päästääkseen katsastamaan myymälän ensimmäisten joukossa. Marketpäällikkö Heidi Sihvonen toivotteli asiakkaita sisääntuloporttien tuntumassa tervetulleiksi.

Alkuun hedelmä- ja vihannesosastolla hämmennystä tuottivat tekniset ongelmat, joiden vuoksi digitaalisiin hintanäyttöihin ei saatu näkyviin tuotteiden vaakanumeroita. Rautahermoinen henkilökunta hoiti asian kuitenkin pikapikaa kuntoon perinteisillä etiketeillä sekä punnituksessa avustamalla.

– Avajaisissa on aina muuttuvia tekijöitä ja tapahtuu jotain odottamatonta, jo kolmannen PeeÄssän myymälän avauksessa mukana ollut Tarja Leskinen totesi.

Hänen mukaansa asiakkaat suhtautuivat tilanteeseen pääosin hyvin leppoisasti.

– Todella monet ovat todenneet, että mitä pienistä, kunhan on saatu S-market alueelle.

 

 

Silja ja Erkki Ovaskainen ovat seuranneet viime kuukaudet tarkalla silmällä S-marketin rakentamisen edistymistä.

– Tämä on meidän päivittäisen kävelylenkin varrella, joten on ollut mielenkiintoista seurata talon valmistumista. Rakennusmiehet ovat varmaan ajatelleet, että minä nuo vanhukset kyttäävät, Silja nauroi.

Pariskunta arveli poikkeavansa S-marketiin jatkossa usein.

­– Tähän on niin helppo pyörähtää. Ja polttonesteautomaatilla on kätevä tankata, Erkki suunnitteli.

– Tätä kauppaa on todellakin odotettu! Tällä alueella on paljon meitä ikäihmisiä, joista monet liikkuvat rollaattorilla ja pyörätuolilla. Siksi on hienoa nähdä, että kauppaan on tasainen kulkureitti, eikä sisäänkäynnissä ja käytävillä ole esteitä, Maija Peltonen totesi.

– Tähän saakka olen tehnyt ostokset Sokoksen S-marketissa, mutta jatkossa rupean käymään varmasti enemmän tässä Maljalahdessa. Eläkeläisenä minulla on aikaa, kierrän kauppoja ja teen hintavertailuja. Ja sitten kerron kaikille, että menkää ässään, kun siellä on edullisinta.

 

Noora Puskala ja Jan Heikura sekä kuvassa keskellä oleva Eetu Puustinen rattaissa istuvan Antonin kanssa tulivat tutustumaan uuteen S-marketiin ”ihan vain uteliaisuuttaan”.

– Hienolta näyttää. Avara, helppo ja tosi siisti asioida. Varmasti myös hyvä paikka tehdä töitä, kun kaikki on uutta ja tilaa on riittävästi, Saarijärven ja Kelloniemen Saleissa työskentelevät Jan ja Eetu arvioivat.

Kaikki kassat olivat käytössä, mutta jonottamaan silti jouduttiin.

Kakkukahvijono venyi aika ajoin ulko-ovelle saakka. Kakkua syötiin seitsemän tunnin tarjoilun aikana 2420 palaa.

 

 

S-market Maljalahti:

Ympäristöystävällisen kylmätekniikan, lämmön talteenoton, maalämmön sekä parin viikon kuluttua asennettavan aurinkovoimalan ansiosta myymälä ei tuota hiilidioksidipäästöjä

 

– Meneillään on viimeinen rutistus ennen asiakkaiden saapumista ja kakkukahveja. Torstaina 8.9. avaamme upean, trendikkään ja modernin, mutta silti myös kotoisen, läheisen ja lämminhenkisen S-market Maljalahden kello 10. Kahvittelu jatkuu iltapäivään kello 17 saakka, marketpäällikkö Heidi Sihvonen kutsuu.

 

Täysin uuteen paikkaan rakennetun S-marketin avaaminen on harvinaista herkkua, joka saa niin entiset kuin uudetkin peeässäläiset liekkeihin. Näin on helppo päätellä, kun näkee, millä innostuksella torstaina avattavan S-market Maljalahden henkilökunta laittaa myymälää avauskuntoon. Ilmassa on kutkuttavaa jännitystä, malttamatonta odotusta ja kuplivaa iloa.

Myymälän oman väen lisäksi rakennusmiehet painavat hommia hyvällä sykkeellä ja fiiliksellä. Työtä on vielä paljon, mutta tekemisen meininki on sellainen, ettei myymälän valmistuminen avausaamuksi jää kyseenalaiseksi.

– Meillä on ollut koko ajan todella hyvä henki ja porukka on puhaltanut hienosti yhteen hiileen. Malttamattomina odotamme, että pääsemme palvelemaan asiakkaitamme, apulaismarketpäällikkö Arttu Laitinen kiteyttää tunnelmat.

S-marketin ylätasanteen kesäravintola avataan ensi keväänä.

S-marketin henkilökunnasta Riina Kortelainen, Arttu Laitinen ja Heidi Sihvonen (takarivissä) sekä Saga Blomberg, Tarja Leskinen ja Anna Paajanen (edessä) ehtivät piipahtaa muutamaksi minuutiksi yhteiskuvaan ja ihastelemaan terassilta avautuvaa upeaa maisemaa.

Asiakkailla on vapaus valita itsepalvelukassojen ja perinteisten kassojen välillä. Itsepalvelukassat ovat tänä päivänä erittäin suosittuja ja ahkerasti käytettyjä.

Tarja Leskinen valmistelee hedelmä- ja vihannesvaakoja käyttövalmiiksi.

– Olen ollut aiemmin mukana avaamassa myös Sale Päivärantaa sekä S-market Pitkälahtea, hän kertoo.

– Haluamme yhdistää myymälässämme trendikkyyden ja moderniuden kotoisaan ja rentoon tunnelmaan, ostamisen helppoutta, käytännöllisyyttä, laatua, monipuolisuutta ja inspiroivia esillepanoja korostaen. Tehdään yhdessä asiakkaidemme kanssa juuri sellainen ruokakauppa, jota he ovat kotikulmilleen kaivanneet, Heidi Sihvonen suunnittelee.

Hän lupaa, että hedelmä- ja vihannesosasto tulee ihastuttamaan niin asiakkaita kuin henkilökuntaakin.

Pitkä kylmäkaappirivistö on vielä tyhjänä, sillä tuoretuotteet hyllytetään vasta viime hetkillä.

– Meillä on myymäläneliöihin nähden aivan hillittömän laaja valikoima, Keski-Pohjanmaan Osuuskaupasta Ylivieskan Prismasta PeeÄssään ja S-market Maljalahteen siirtynyt Riina Kortelainen ihmettelee.

Kokonaisvalikoima kattaa noin 10 000 tuotetta. Valikoimien rakentamisessa on huomioitu alueen kotitalouksien koko ja väestön ikäjakauma, samoin asukkaiden toiveet ja odotukset, joita selvitettiin viime vuonna kyselytutkimuksella. Toiveita kannattaa esittää edelleenkin, joko henkilökunnalle suoraan tai sinuntoive.fi -palvelun kautta. Asiakkaiden toivomia tuotteita tullaan lisäämään hyllyille matalalla kynnyksellä.

S-market Maljalahti on PeeÄssän ensimmäinen myymälä, jossa on käytössä elektroniset hyllynreunaetiketit. Ne helpottavat myyjien arkityötä merkittävästi.

Arttu Laitinen esittelee uunia, jolla paistetaan pitkin päivää suolaisia ja makeita herkkuja paistopisteeseen. Koepaistot tehdään ennen torstaiaamua.

Osassa tuotteista on hyvin pitkät käyttöajat, joten ne on voitu hyllyttää valmiiksi jo aiemmin.

 

Tuoteryhmäkohtaisiin perusvalikoimiin on tehty profiloituja painotuksia etupäässä tuoretuotteissa, muun muassa juustoissa. Juomaosastolla painottuvat käsityöläisoluet sekä muut erikoisjuomat ja pakasteissa jäätelövalikoima tulee olemaan kesäsesongin aikana poikkeuksellisen runsas. Myös paikalliset tuotteet saavat reilusti tilaa, asukaskyselyssä esiin nousseiden toiveiden mukaisesti.

Vastuullinen rakentaminen on lähtökohtana kaikissa PeeÄssän investoinneissa.

S-market Maljalahti ei tuota lainkaan hiilidioksidipäästöjä ympäristöystävällisen kylmätekniikan, lämmön talteenoton, maalämmön hyödyntämisen sekä uusiutuvan energian ansiosta. Kiinteistön katolla aurinkovoimala tuottaa sähköä omaan käyttöön.

Lähialueen asukkaiden lisäksi S-market tulee palvelemaan kesäaikaan veneilijöitä ja muita sataman kävijöitä.

– Olemme arvioineet, että S-marketin asiakkaista 70 prosenttia tulee lähialueelta ja 30 prosenttia on veneilijöitä ja ohikulkijoita, rakenteilla olevissa venelijöiden suihkutiloissa poseeraava kenttäpäällikkö Timo Heiskanen ennakoi.

S-marketin parkkipaikan laidalle avataan ABC-polttonesteautomaatti. Piha-alueelta löytyy myös sähköautojen latauspiste.

 Osuuskauppa PeeÄssän tammi-kesäkuun liikevaihto kasvoi lähes 13 prosenttia. Vähittäiskauppa kasvoi maltillisesti. Voimakkainta kasvu oli hotelli- ja ravintolakaupassa. Tulos kasvoi edellisestä vuodesta. 

Liikevaihto oli alkuvuoden aikana 341,5 miljoonaa euroa, jossa kasvua verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaa oli 12,9 prosenttia (+39,1milj.€). Liikevaihdon kasvua vauhditti koronarajoitusten poistuminen majoitus- ja ravitsemiskaupasta sekä Kuopion Prisman remontin valmistuminen edellisen vuoden lopussa. 

Päivittäistavarakaupan liikevaihto oli 214,7 miljoonaa euroa, jossa kasvua oli 3,4 prosenttia (+7,2milj.€). Erityisesti Prisma-ketju kasvoi vahvasti, ja etenkin Kuopion Prisman uudistus on otettu hyvin vastaan. 

Käyttötavarakaupan liikevaihto oli 26,8 miljoonaa euroa ja se kasvoi edellisvuodesta 6,4 prosenttia (+1,6milj.€). Myyntiä vauhditti erityisesti Kuopion Sokoksen hyvä kehitys. Myös Iisalmessa Prismaan siirretty Emotion myymälä on ylittänyt odotuksia. 

Majoitus- ja ravitsemiskaupan liikevaihto kasvoi alkuvuoden aikana 46,2 prosenttia (+6,8milj.€) ja oli 21,6 miljoonaa euroa. Kasvua siivitti koronarajoitusten poistuminen. Rajoitusten poistumisen jälkeen maalis-kesäkuussa ylitettiin jo vuoden 2019 liikevaihdon taso. 

Polttonesteiden liikevaihto oli 73,9 miljoonaa euroa ja se kasvoi 43,8 prosenttia (+22,5milj.€). Poltto-nesteiden myynnin kasvuun vaikutti nousseiden maailmanmarkkinahintojen ohella liikkumisen aktivoi-tuminen. Polttoaineiden litrakehitys oli 2,1% prosenttia. 

Alkuvuoden tulos oli yli 9 miljoonaa euroa, ja se oli viime vuotta sekä suunniteltua parempi. 

Alkuvuoteen voidaan kokonaisuutena olla tyytyväisiä. Iso kiitos tästä kuuluu koko PeeÄssän joukkueelle. Alkuvuoden onnistumisista katseet on jo suunnattu eteenpäin. PeeÄssän tavoitteena on olla Parhaan Elämän Edelläkävijä Savossa. Olemme aktiivisesti lähteneet työstämään yhdessä niitä valintoja, josta muodostuu visiomme mahdollistava pelikirja tuleviin vuosiin. Kutsuimme myös alueemme ihmiset mukaan tälle parhaan elämän metsästys matkalle ja haastoimme heitä kerto-maan odotuksiaan meille. Saimmekin 7000 uniikkia vastausta, joiden analysointi on parhaillaan käynnissä.Alueemme ihmisillä on selvästi halu vaikuttaa oman kaupan tulevaisuuden valintoihin, joka tuotti meille yhden arvokkaan näkökulman. Vastauksien valmistuttua voimme aloittaa vuoro-puhelun ihmisten kanssa. Ennen varsinaisia tuloksia voimme jo nyt todeta, että epävakaa tilanne ja voimakas hintojen nousu näkyy myös ihmisten ajatuksissa. Hinnan merkitys korostuu entisestään. Loppuvuoden aikana yleinen hintatason nousu vähentää alueemme ostovoimaa. Pyrimme omilla toimillamme helpottamaan tätä tilannetta. Loppuvuodelta odotamme kuitenkin kaupallisesti hyvää, toki epävarmuuksia vielä on ennustetun koronan uuden aallon vuoksi, kertoo toimitusjohtaja Mikko Junttila. 

Kuopion satamaan on parhaillaan rakenteilla uusi S-market. Päivittäistavaravalikoimien rakentamisessa on huomioitu alueen kotitalouksien koko ja väestön ikäjakauma, samoin asukkaiden toiveet ja odotukset, joita selvitettiin viime vuonna kyselytutkimuksella. Lähialueen asukkaiden lisäksi S-market tulee palvelemaan kesäaikaan veneilijöitä ja muita sataman kävijöitä.

 

S-market Maljalahti avataan näillä näkymin syyskuun alussa.

– Maljalahti sekä läheiset Männistö ja Itkonniemi ovat suosittuja asuinalueita, joiden asukasmäärä kasvaa lähivuosina entisestään. Vastaamme asukkaiden päivittäistavarakaupan tarpeisiin helppoa ja nopeaa asiointia tarjoavalla modernilla S-marketilla. Ennakkoon olemme arvioineet, että uuden S-marketin asiakkaista 70 prosenttia tulee lähialueelta ja 30 prosenttia on veneilijöitä ja ohikulkijoita, PeeÄssän S-market-kenttäpäällikkö Timo Heiskanen kuvailee.

 

10 000 tuotteen ruokakauppa

S-marketin rakennustyöt ovat edenneet kevään ja kesän mittaan rivakkaa vauhtia. Myymälän valikoimien rakentamisen osalta ollaan vielä valmiimpia.

– Valikoimatyö alkaa olla loppusuoralla. Hyllykartat on piirretty. Niiden perusteella henkilökunta aloittaa hyllyjen täyttämisen heti, kun myymälän rakennustyöt sisätilojen osalta valmistuvat.

Uuden kaupan valikoiminen rakentamisessa lähdetään Timon mukaan liikkeelle myyntialasta, joka määrittää, kuinka paljon myymälään voidaan mahduttaa hyllyjä ja niille tavaraa.

– Maljalahden S-market profiloituu hyvin vahvasti ruokakaupaksi, johon tulee käytettävissä olevan reilun tuhannen neliömetrin myyntialan perusteella noin 10 000 tuotteen kokonaisvalikoima.

 

Vaikka kauppapaikka on uusi, PeeÄssässä osataan ennakoida melkoisen tarkkaan, minkälaiset ihmiset tulevat palveluja käyttämään ja mitä he lähi-Ässältään odottavat.

– Olemme teettäneet viime vuonna Maljalahden, Itkonniemen ja Männistön alueen asukkaiden parissa kyselytutkimuksen, jossa on selvitetty alueen kotitalouksien ikä- ja kokorakennetta sekä kysytty toiveita ja odotuksia uuden S-marketin suhteen. Lisäksi olemme hyödyntäneet valikoimatyössä 400 metrin päässä sijaitsevan Sataman Salen myyntidataa ja asiakastoiveita, Timo kertoo.

 

Sinkkuja (yksin asuvia) ja dinkkuja (kaksin asuvia pariskuntia)

Tutkimuksen mukaan S-market Maljalahden lähialueen asukkaista valtaosa on yksin tai kaksin asuvia ihmisiä, joista 45 prosenttia on yli 60-vuotiaita. Alle 18-vuotiaita lapsia on vain 12 prosentissa kotitalouksista. Valikoimatoiveita kysyttäessä mainintoja saivat muun muassa leipä-, liha- ja kalavalikoimat, lähiruoka, luomu ja erikoisruokavaliot, kuten gluteenittomuus.

– Pientalouksien suuri määrä tulee näkymään tuotteiden pakkauskoossa ja kyselyssä esiin nousseet toiveet vaikuttavat valikoimapainotuksiin. Haluamme tarjota tuleville asiakkaillemme heidän tarpeisiinsa mahdollisimman hyvin vastaavan laadukkaan ruokakaupan jokapäiväiseen asiointiin, S-market Maljalahden marketpäälliköksi nimitetty Heidi Sihvonen kuvailee.

 

Tuoteryhmäkohtaisia painotuksia

Tuoteryhmäkohtaisiin perusvalikoimiin tehdään profiloituja painotuksia etupäässä tuoretuotteissa, muun muassa juustoissa. Juomaosastolla painottuvat käsityöläisoluet sekä muut erikoisjuomat ja pakasteissa jäätelövalikoima tulee olemaan kesäsesongin aikana poikkeuksellisen runsas. Myös paikalliset tuotteet saavat reilusti tilaa, asukaskyselyssä esiin nousseiden toiveiden mukaisesti.

S-marketin yhdeksi kulmakiveksi noussee paistopiste, joka osaltaan vastaa take away -palvelujen kysyntään.

– Satsaamme paistopisteeseen nopeutta, helppoutta ja herkullisuutta painottaen.

Marketpäällikkö Heidi Sihvonen kertoo kaupan valikoimien muokkaamisen olevan päättymätön prosessi jakso- ja sesonkivaihteluineen. – Otamme enemmän kuin mielellämme vastaan S-market Maljalahteen liittyviä valikoimatoiveita, joita voi esittää Sinuntoive-palvelussamme (sinuntoive.fi) tai antaa suoraan henkilökunnallemme myymälän avautumisen jälkeen.

 

– Paistopisteissämme korostamme paikallisuutta. Meillä on yhteistyökumppaneinamme useita oman maakuntamme leipomoita, jotka toimittavat meille tuoreita irtomyyntituotteita, aluepäällikkö Timo Heiskanen toteaa.

 

8 faktaa S-market Maljalahdesta:

 

S-market Maljalahti avataan Kuopion satamaan syyskuun alussa

 

Lue TÄSTÄ lisää Maljalahden S-marketista.

Juttu julkaistu PeeÄssä Tänään -lehdessä lokakuussa 2021.

PeeÄssä rakentaa Kuopion Maljalahden venesatamaan S-marketin kesäravintoloineen. Kokonaisuuteen sisältyy myös autoilijoiden ja veneilijöiden palveluja.

Kuopion kaupunki on jo jonkin aikaa etsinyt vuokralaista Maljalahden sataman tyhjälle tontille. Kaupungin kanssa käytyjen neuvottelujen tuloksena PeeÄssä tarttuu toimeen ja rakentaa kasvavan alueen asukkaille sekä sataman vierailijoille palvelukeskuksen, joka tarjoaa sekä päivittäistavarakaupan että ravintolapalveluja.

 

Avajaiset ensi kesän kynnyksellä

S-marketin rakentaminen aloitetaan näillä näkymin lokakuun aikana.

– Toukokuussa 2022 avattavan S-marketin myyntiala on noin 1 000 neliötä, eli suurin piirtein saman verran kuin S-market Puijonlaaksossa. Sataman Saleen verrattuna myymälän koko ja valikoima kasvavat yli kaksinkertaisiksi, toimialajohtaja Jouni Ruotsalainen vertaa.

Hanketta on viety hänen mukaansa eteenpäin hyvässä yhteistyössä kaupungin kanssa. Kuopio kasvaa ja kehittyy, mikä edellyttää myös kaupan palvelujen monipuolistumista.

– Maljalahti sekä läheiset Männistö ja Itkonniemi ovat suosittuja asuinalueita, joiden asukasmäärä kasvaa lähivuosina entisestään. Vastaamme asukkaiden päivittäistavarakaupan tarpeisiin helppoa ja nopeaa asiointia tarjoavalla modernilla S-marketilla. Kuten kaikissa uudiskohteissamme, myös Maljalahdessa aurinkovoimalalla varustetun S-marketin energiatehokkuus tulee olemaan huippuluokkaa.

 

Kesäravintola kaupan katolla

Alun toistakymmentä henkilöä työllistävän S-marketin katolle PeeÄssä rakentaa kesäkuukausina avoinna olevan terassiravintolan Kallavesi-maisemineen. Kahvila- ja ravintolapalveluilla vastataan asukaskyselyssä vahvasti esiin nousseisiin kaupunkilaisten toiveisiin. Ravintolan osalta suunnitelmat tarkentuvat talven mittaan.

– Palvelukokonaisuutta täydentävät viiden polttoainelaadun ABC-automaatti, sähköautojen latauspiste sekä polttonesteen jakeluasema veneilijöille. Vesitse liikkuville asiakkaille tarjoamme lisäksi septi- ja pilssivesien tyhjennysmahdollisuuden sekä satamaan kovasti kaivatut wc-, suihku- ja pyykinpesutilat, Jouni kertoo.

PeeÄssä on hyvää vauhtia lähestymässä hiilineutraaliutta. Nollarajan saavuttamisessa keskeinen tekijä on energian uusiutuvuus ja päästöttömyys, muun muassa lauhde- ja maalämpöä hyödyntäen. Energiaomavaraisuutta lisäävät hiilidioksidivapaat aurinkovoimalat, jotka tuottavat sähköä tänä kesänä jo 23 PeeÄssän kiinteistön käyttöön. 

 

PeeÄssän kiinteistöpäällikön Tomi Vierimaan mukaan päästöttömyyteen päästään vain pitkäjänteisellä työllä sekä jatkuvalla parantamisella.

– Investoimalla hiilidioksidivapaaseen tekniikkaan ja uusiutuvaan energiaan vähennämme päästöjämme kestävästi. On täysin mahdollista, että olemme kunnianhimoisten tavoitteidemme mukaisesti oman toimintamme osalta jopa hiilinegatiivinen vuoteen 2025 mennessä, Tomi Vierimaa ennakoi.

 

8 täysin päästötöntä myymälää

PeeÄssällä on jo useita myymälöitä, joista ei tule CO2-päästöjä uusittujen kylmälaitosten ja niiden tuottaman lämmön talteenoton, maalämmön hyödyntämisen sekä uusiutuvan energian ansiosta.

– Täysin päästöttömiä kiinteistöjämme ovat Jynkän, Särkiniemen ja Vehmersalmen Salet sekä Kommilan, Maaningan, Pielaveden, Vieremän sekä Vuorelan S-marketit, Tomi listaa.

 

Vain uusiutuvaa energiaa vuodesta 2019 lähtien

PeeÄssässä siirryttiin sähkön käytössä jo vuonna 2019 hiilidioksidivapaisiin uusiutuviin energiamuotoihin. Tuuli- ja aurinkovoiman lisäksi sähköä saadaan vesi- ja biovoimasta. Tuulivoimalla tuotetaan noin puolet koko S-ryhmän vuotuisesta sähköntarpeesta, kun tänä vuonna valmistuneen Simon Sarvisuon tuulipuiston 27 suurvoimalaa on täydessä tuotannossa.

 

7 339 aurinkopaneelia reilussa kolmessa vuodessa

Myös paikallisesti tuotetun ja kulutetun aurinkosähkön määrä jatkaa vahvaa kasvuaan. Koko S-ryhmän aurinkosähköstä tuotetaan Pohjois-Savossa noin 7,5 prosenttia.

–  Ensimmäinen aurinkovoimalamme valmistui Pitkälahden kiinteistön katolle marraskuussa 2018, sisältäen 1 019 paneelia. Reilun kolmen vuoden aikana olemme lisänneet aurinkosähkön tuotantoa varsin ripeään tahtiin. Aurinkovoimaa hyödynnetään nyt jo 23 kiinteistössä ja aurinkopaneeleja meillä on tällä hetkellä 7 339, tekninen isännöitsijä Reijo Jäntti kuvailee.

Tänä vuonna aurinkovoimaan investoidaan ainakin kolmessa kiinteistössä. Tekniikka on kehittynyt muutamassa vuodessa pitkin harppauksin: yksittäisen aurinkopaneelin tuotto on liki kaksinkertaistunut.

–  Aurinkosähköjärjestelmä tehdään Kuopion satamaan loppukesällä valmistuvaan S-market Maljalahteen sekä syksyllä myymäläuudistusten yhteydessä Juankosken ja Kaavin S-marketeihin. Jatkossa aurinkopaneelit lisätään kaikkiin uusiin sekä remontoitaviin kiinteistöihimme.

 

Aurinkosähköä kylmälaitteisiin ja jäähdyttämiseen

Ilmaista ja päästötöntä aurinkosähköä saadaan kiinteistöjen katoilta keväästä syksyyn silloin, kun paneelit eivät ole lumen alla. Suurimmillaan tuotanto on aurinkoisina kesäpäivinä, jolloin toimipaikan energiankulutus voidaan kattaa ajoittain jopa kokonaan omalla tuotannolla. Pilvipoudallakin paneelit tekevät hyvää työtä, eikä nollille mennä sadesäälläkään.

Kaikkien PeeÄssän käytössä olevien aurinkopaneelien kokonaistuotto tulee tänä vuonna olemaan arviolta 1 700–2 000 megawattituntia.

– Meidän kohteistamme suurin aurinkosähkön tuottaja on Pitkälahti, jossa energiaa saadaan katolta noin 200–220 megawattituntia per vuosi. Viime vuoden kesä-heinäkuussa noin 20 prosenttia kiinteistön sähkönkulutuksesta kuitattiin omalla tuotannolla. Myymälöissä energiaa tarvitaan erityisesti kylmälaitteisiin sekä jäähdyttämiseen, Reijo Jäntti kertoo.

 

Sertifioitua vihreää kaukolämpöä

Osuuskaupan hiilidioksidipäästöttömyyden tiellä yksi keskeinen tekijä on Tomi Vierimaan mukaan paikallisilta energiayhtiöiltä ostettavan kaukolämmön lähteenä käytettävät energiamuodot.

– Edellytämme kaukolämmön toimittajaltamme ulkopuolisen ja riippumattoman tahon myöntämää sertifikaattia uusituvista energiapolttoaineista, ennen kuin listaamme kaukolämpöverkkoon kuuluvan kiinteistömme nollapäästöiseksi. Esimerkiksi Varkauden Prisma täyttäisi muilta osin hiilineutraaliuden kriteerit, mutta kaukolämmön osalta meillä ei vielä ole todennettua tietoa lämmönlähteiden sataprosenttisesta päästöttömyydestä.

Savon Voiman kanssa PeeÄssällä on ollut viime vuoden alusta lähtien Kauko Vihreä -sopimus, joka koskettaa 12 toimipaikkaa. Sertifioidun vihreän kaukolämmön uusiutuvina lähteinä Savon Voima käyttää puuperäisiä biopolttoaineita (metsähake, sahanpuru, kuori ja puutähdehake) sekä teollisuuden hukkalämpöä.

 

Aurinkopaneelit tuottavat tänä kesänä sähköä näissä PeeÄssän kiinteistöissä:  

 

Todennetusti vihreää kaukolämpöä käyttävät kiinteistöt:

 

Lue tästä lisää uusiutuvan energian käytöstä PeeÄssässä.

Kiitos nuoret! Saimme valtavasti hyviä hakemuksia.
Kesätöihin ja Kesä-Ässiksi haki miltei 4000 nuorta. Iso hakijajoukko on meille positiivinen haaste ja valintaprosessimme ovat vielä kesken. Maltathan odottaa vielä hetken.
Kesätöiden osalta pyrimme ilmoittamaan valinnoistamme kaikille huhtikuun loppuun mennessä ja Kesä-Ässille ilmoitukset tulevat toukokuun loppuun mennessä.
Kiitos kaikille hakeneille. Teidän avullamme teemme onnistuneen kesän asiakkaillemme.
PeeÄssällä on vielä avoimia työpaikkoja, joten jos et ole vielä hakenut, käy kurkkaamassa avoimet työpaikat PeeÄssän verkkosivuilta.

S-ryhmä panostaa jatkossa rautakauppaan Prisman johdolla ja yhdistää eri rautakaupan brändinsä yhden, Prisma Rauta -nimen alle. Myös Kuopion Kodin Terra on siis jatkossa Prisma Rauta Kuopio. Valikoimaa ja palveluita kehitetään entisestään.

S-ryhmän kaikki rautakaupan yksiköt tuodaan yhden Prisma Rauta -brändin alle. Suomessa on tällä hetkellä viisi Kodin Terraa ja kolme Prisma Rautaa, jotka saavat nyt yhdenmukaisen ilmeen.

PeeÄssän rautakaupan paikka pysyy Pitkälahdessa ja työntekijät ovat ennestään tuttuja ammattilaisia. Myymäläilmettä brändimuutos sen sijaan uudistaa.

Samalla Kodin Terran oma verkkokauppa muuttuu toistaiseksi Prisma Raudaksi ja myöhemmässä vaiheessa rautakaupan verkkokauppa jatkossa Prisma.fi:hin – Prisman muun valikoiman kanssa samaan paikkaan.

Viimeiset kaksi vuotta ovat tunnetusti olleet kotoilun aikaa ja moni suomalainen on innostunut paitsi sisustamaan myös remontoimaan kotiaan tai pihaansa.