Hävikin vähentäminen on päivittäistä työtä, joka tapahtuu suuressa määrin asiakkailta näkymättömissä ja merkittävä osa työstä tehdäänkin jo ennen kuin tuotteet saapuvat kaupan hyllylle. Ennustepohjainen tilaaminen, data ja mittaaminen tähtäävät siihen, että kaupoissa olisi aina oikea määrä tuotteita asiakkaille tarjolla.

– Tilausmäärien optimoinnin eteen tehdään jatkuvasti valtava määrä töitä. Tuotteiden menekin aktiivisen seurannan ja ennustepohjaisen tilaamisen avulla pystymme löytämään hävikin vähentämistä edistävän tavan tuoda kaupan hyllyille juuri oikean määrän tuotteita asiakkaitamme varten, kertoo PeeÄssän vähittäiskaupan toimialajohtaja Jouni Ruotsalainen

Ennustepohjainen tilaaminen vaikuttaa siihen, että ruokakaupoissa pystytään vastaamaan tuotteiden kysyntään mahdollisimman vähällä hävikillä. Pitämällä kiinni jatkuvasti edullisesta ostoskorista kaupat varmistavat, että ruoan ostaminen PeeÄssän toimipaikoista on asiakkaille taloudellisesti kannattavaa.

Ruokaa ei laiteta roskiin – kolme varmaa keinoa ruokakaupan hävikin vähentämiseen

Jos tuotteen päiväys myymälässä alkaa lähestyä, vähennetään hävikkiä monin eri keinoin yhdessä asiakkaiden kanssa. Asiakkaille näkyvin ja tutuin osa hävikinhallintaa lienevät punalaputetut tuotteet. S-ryhmän ruokakaupoissa euromääräisesti eniten punalaputettuina myydään pakattuja kala-, kana- ja lihatuotteita, kuten broilerinfileetä, jauhelihaa ja karjalanpaistilihaa.

Hedelmissä ja vihanneksissa oivalliseksi poisheittohävikin torjuntakeinoksi on osoittautunut Eilisen tähdet -toimintamalli: edelleen käyttökelpoiset, mutta ykkösluokan laatukriteerit täyttämättömät hedelmät ja vihannekset pussitetaan ja myydään 60 sentin kilohinnalla. Asiakkaat kertovat tekevänsä Eilisen tähdistä esimerkiksi smoothieita.

”Hävikin vähentäminen on yhteinen asia, johon jokainen meistä voi vaikuttaa”

Kaupoissa myymättä jääneet elintarvikkeet ohjataan hyväntekeväisyyteen. Jokaisella myymälällä on ruoka-apukumppani, joka toimittaa tuotteet lahjoituksina eteenpäin. Esimerkiksi Kuopion Prismasta hyväntekeväisyysjärjestöt Virvatuli ja Ruoka-apu hakevat päivittäin tuotteita ruoka-apuun. Jotta ruoka-avulle tarkoitetut lihatuotteet eivät menisi roskiin, ne pakastetaan hakupäivää edeltävänä iltana.

– Hävikin hallinta, toisin sanoen hävikin määrän minimointi, on ollut PeeÄssässä osana päivittäistä toimintaa jo pitkään. Hävikin puolittamistavoite on mielestäni hyvä ja kunnianhimoinen projekti, jossa ilokseni voin todeta osuuskauppa PeeÄssän edustavan kirkkainta kärkeä. Osuuskauppojen vertailussa PeeÄssän hävikin vähentäminen on huipputasoa, Ruotsalainen tarkentaa.

Ruokahävikin puolittaminen vuoteen 2030 mennessä

Vuonna 2014 vastuullisuusohjelmaan kirjattu ruokahävikin puolittamistavoite ylitti vuonna 2023 merkittävän puolivälin rajapyykin, kun ruokahävikin määrä laski ryhmän ruokakaupoissa 29 prosenttiin vuoden 2014 vertailutasosta. Laskun määrä vuonna 2023 oli merkittävä vastaavan luvun ollessa vuonna 2022 vielä 19 prosenttia.

– Viime vuoden loikkamme hävikin vähentämisessä on huima ja kertoo pitkäjänteisestä, hyvästä työstä myymälöissämme ja asiakkaidemme halusta tehdä helppoja ympäristötekoja. Olemme S-ryhmässä tehneet töitä ruokahävikin vähentämiseksi ruokaketjussa jo pitkään, mutta hävikin vähentäminen on yhteinen asia, johon jokainen meistä voi vaikuttaa – myös kotitalouksissa, sanoo vastuullisuusasiantuntija Iida Lehtimäki S-ryhmän marketkaupasta.

Teksti: Kristiina Tammitie | Kuvat: Pentti Vänskä

Uusi myymälä on avara ja selkeä sekä päivittäistavaravalikoimat ovat kasvaneet sadoilla tuotteilla, yli 5 000 tuotteeseen. Valikoimien muodostamisessa on huomioitu asiakkaiden tarpeet, ja tulevaisuudessa asiakkaat pystyvät vaikuttamaan oman kauppansa valikoimaan lähestymällä henkilökuntaa sekä Sinuntoive-palvelun kautta.

– Olemme todella iloisia siitä, että palvelumme Tervossa ovat hypänneet kertaheitolla nykyaikaan. Olemme nyt avanneet kylälle uuden aikakauden modernin, energiatehokkaan ja päästöttömän Salen, jossa ostaminen on kätevää ja nopeaa, summaa PeeÄssän Sale-kenttäpäällikkö Jetta Pöyhönen.

Toimialajohtaja Jouni Ruotsalainen ja kenttäpäällikkö Jetta Pöyhönen kiittivät Salen avauksen aamuna henkilökuntaa hyvin tehdystä työstä viime kuukausina, kun yhtä aikaa on palveltu asiakkaita vanhalla kaupalla ja laitettu uutta kauppaa avauskuntoon. Kiitos- ja onnittelupuhetta ehtivät kuulemaan Terhi Liimatainen, Aira Varis, Raita Vanamo, Anne Raatikainen ja Anne Kuusela.

Kyläläiset seurasivat tarkoin uuden kaupan valmistumista ja odottivat pääsiäisviikon alle ajoittunutta avausta malttamattomina.

– Uskon, että uudesta myymälästämme tullaan tykkäämään todella paljon. Puitteet ovat nyt kunnossa, mutta ennen kaikkea asiakastyytyväisyydestä pitää huolta työstään innostunut henkilökuntamme, joka haluaa kehittää Saleamme koko ajan paremmaksi asiakkaillemme, Sale-päällikkö Anne Kuusela kiittelee tiimiään.

Myymälän suunnittelussa on huomioitu, että Tervossa on enemmän vapaa-ajanasukkaiden mökkitalouksia kuin vakituisten asukkaiden kotitalouksia.

Salme Karttunen pyörittää Tervossa pitopalvelua sekä kesäaikaan paikallista leirikeskusta.

– Oikein hyvältä näyttää uusia myymälä. Tämä on minulle todella tärkeä kauppa, josta teen ison osan yrityksen ruokaostoista. Myymälään on helppo poiketa, kun se on lähellä, ja lisäksi monet tuotteet, esimerkiksi sokerit ja kahvit, ovat täällä halvempia kuin tukussa. Tykkään myös siitä, että S-Business-korttia käyttäessä saa kaikki ostokset koontilaskuun, eikä tarvitse yrittää säilytellä lippuja ja lappuja, kertoo tervolainen pitopalveluyrittäjä Salme Karttunen.

­Valikoimien pyörittely vuodenaikojen ja sesonkien mukaisesti on entistä helpompaa, joten uudessa Salessa pystytään yhä paremmin vastaamaan kesällä tuntuvasti kasvavan asiakaskunnan tarpeisiin. Ruokatarvikkeiden lisäksi Salesta saa paljon muutakin tarpeellista, kuten vaikkapa nestekaasut, mullat ja huussikuivikkeet.

Salen sisäänkäynnin vieressä katseenvangitsijana toimii teollisen muotoilun taidonnäyte, konnevetisen Jukola Industriesin toteuttama teos, jossa valokuva Tervon kuuluisasta männystä on ikuistettu Iisveden Metsän sahalta hankittuun ja tummaksi maalattuun kuusipaneeliin.

Julkisivuun ikuistettu Tervon mänty on valmistettu Konnevedellä.

– Koneistomme on huippuluokkaa ja geometrinen designimme sekä korkealaatuinen tekninen tuotantomme pystyy toteuttamaan suunnittelun sekä ratkaisut moniin eri ympäristöihin. Teoksiamme on esillä esimerkiksi S-ryhmässä pitkin Suomea, mutta aina on erityisen hienoa, kun pääsemme näyttämään osaamistamme omilla kotikulmillamme, toimitusjohtaja Jouni Lehmonen totesi.

Myös Tervon Maa- ja kotitalousseura onnitteli PeeÄssää ja uutta Salea näyttävällä kevätkoristeella, joka sijoitettiin kaupalle johtavan suojatien äärelle. Seuran jäsenille on tärkeää pystyä käyttämään mahdollisimman paljon tervolaisia lähipalveluja.

Tervon Maa- ja kotitalousseuran aktiiviset vököstelijät tekevät kierrätys- ja luonnonmateriaaleja hyödyntäen kylän kaunistukseksi ja ihmisten iloksi erilaisia koristeita ja hahmoja. Teija Korhonen, Liisa Korhonen, Iiris Korhonen, Helena Lemmetty sekä Seppo ja Aune Matilainen

 

Tervon Yhtenäiskoulun eskarit sekä 1.–2.-luokkalaiset olivat valmistautuneet kaupan avauspäivään laulu- ja runoesityksellä. Esiintymistä oli harjoiteltu selvästikin ahkerasti, sen verran hienosti kajahtivat niin Juokse sinä humma kuin Peipon pesäkin, ja myös kauppateemainen runo muistettiin hyvin ulkoa.

Seppo Pajarinne iloitsi itsepalvelukassoista, joita hän on tottunut isoimmissa kaupoissa käyttämään.

Saleen on helppo tulla ostoksille vesireittejäkin. Kauppaan on vain kivenheitto kunnan rakentamalta laiturilta, jossa on myös veneiden tankkauspiste.

Pilotissa kotiinkuljetuksen voi tilata Foodoran kautta Kuopion alueella Sale Satamasta, Sale Niiralasta ja Sale Särkiniemestä. Ostoksia voi tilata maanantaista sunnuntaihin klo 10–20.

– Haluamme tarjota asiakkaillemme kattavasti erilaisia vaihtoehtoja tehdä ruokaostoksia. Erityisesti isommissa kaupungeissa kotiinkuljetuspalveluiden kysyntä kasvaa ja nyt testaamme ruokaostosten pikatoimituksia Foodora-palvelun kautta, toimialajohtaja Jouni Ruotsalainen Osuuskauppa Peeässästä kertoo.

Yhteistyökumppani Foodora on yksi Pohjoismaiden johtavista ruoan ja päivittäistavarakaupan kuljetuspalveluista, joka toimittaa ravintolaruokia ja päivittäistavaroita suoraan asiakkaiden ovelle. Foodora toimii yli sadalla paikkakunnalla Suomessa, Kuopiossa Foodora on toiminut vuodesta 2018 lähtien. Foodora on myös S-ryhmän ravintoloiden kotiinkuljetuskumppani, yhteistyö aloitettiin syksyllä 2023.

Tavoitteena on toimittaa tilaukset kotiovelle jopa puolessa tunnissa.

– On hienoa lähteä yhteistyöhön Suomen johtavan päivittäistavarakumppanin kanssa ja odotamme pilotin tuloksia innokkaasti. Uskomme vahvasti, että kotiinkuljetukset tuovat lisäarvoa sekä S-ryhmän että Foodoran asiakkaille. Kaupassa käymisen sijaan kuluttajille vapautuu aikaa moneen muuhun tärkeämpään asiaan, kertoo Foodoran kehitysjohtaja Max Börman.

Päätöksiä palvelun laajentumisesta tehdään pilotin jälkeen.

– Testaamme palvelua nyt avoimin mielin ja odotamme mielenkiinnolla, millaista palautetta saamme asiakkailta. Palvelun laajentumista arvioidaan pilotin jälkeen, päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho S-ryhmästä kertoo.

Taloudellisesti haastavassa ajassa osuuskaupan vahvuudet korostuvat. Asiakasomistajat hyötyvät sitä enemmän, mitä enemmän he käyttävät S-ryhmän palveluita.

Edullinen hintataso on kaikkien asiakkaiden etu. Ruoan hinta on pysynyt keskeisenä asiana niin asiakkaiden arjessa kuin julkisessa keskustelussakin.

PeeÄssä on järjestelmällisesti pitänyt kiinni edullisesta ostoskorista, sillä sen nähdään olevan yksi tärkeimmistä asiakasomistajan hyödyistä.

– Osuuskaupan tarkoitus on ensisijaisesti tuottaa hyötyä asiakasomistajilleen. PeeÄssässä investoimme vuonna 2023 myymäläverkoston ja palveluiden kehittämiseen, joka näkyi esimerkiksi ruoan verkkokaupan avaamisella kaikkiin Prismoihin ja S-marketeihin, kertoo PeeÄssän vähittäiskaupan toimialajohtaja Jouni Ruotsalainen.

PeeÄssä toi vuonna 2023 merkittäviä hyötyjä asiakasomistajilleen

120. juhlavuosi näkyi kattavasti PeeÄssän toiminnassa ja asiakasomistajille oli tarjolla hyviä ja tuntuvia etuja.

Vuonna 2023 PeeÄssä maksoi ennätysmäärän bonuksia asiakasomistajilleen, mikä kertoo siitä, että ihmiset todella näkevät keskittämisen hyödyt. Edullinen hinta, ja asiakasomistajan hyödyt sen päälle, kannustavat asiakkaita liittymään asiakasomistajaksi. Viime vuonna nähtiinkin ennätys uusien asiakasomistajien määrässä.

Lisäksi PeeÄssän asiakasomistajille maksettiin ylijäämänpalautuksia yli 17 miljoonaa euroa.

– ­Bonusten ja ylijäämänpalautuksen lisäksi asiakashyöty toteutui PeeÄssän investoinneissa osuuskaupan alueella. Asiakasomistajien palveluita kehitettiin vuonna 2023 yhteensä yli 42 miljoonalla eurolla, Ruotsalainen kertoo.

S-ryhmällä on tällä hetkellä yli tuhat päivittäistavarakaupan toimipaikkaa eri puolilla Suomea ja Virossa 13 Prismaa. S-Ryhmän vankka johto päivittäistavarakaupan markkinaosuudessa näkyy myös edelleen vahvistuneena asemana ruoan verkkokaupan markkinajohtajana.  S-ryhmän päivittäistavarakaupat tarjoavat työtä lähes 20 000 kaupan alan ammattilaiselle.

 

Tervoon avataan torstaina 21.3.2024 klo 10 trendikäs, moderni ja lämminhenkinen Sale, jossa vaalitaan Saletisti onnistuu -palveluasennetta – eli ostamisesta tehdään helppoa ja käytännöllistä. Paikallisuutta nostetaan entisestään esiin rakennuksen julkisivuun asennetulla Jukola Industriesin luomalla taideteoksella niin kutsutusta Tervon Männystä.

Valikoimassa ja palveluissa kuunneltiin asukkaiden tarpeita

Yli 5000 tuotteen valikoiman rakentamisessa on huomioitu alueen kotitalouksien koko ja väestön ikäjakauma, samoin asukkaiden toiveet ja odotukset, joita selvitettiin loppukesän aikana kyselytutkimuksella.

Tervo on erinomainen esimerkki alueesta, jossa osuuskaupan toiminta toteutuu tarkoituksenmukaisesti. Kunnassa, jossa yhdeksää taloutta lukuunottamatta kaikki ovat asiakasomistajia, uusi Sale on aidosti asiakasomistajien oma kauppa.

Valikoimassa on huomioitu alueen asiakasomistajien toiveita ja panostettu laadukkaaseen, monipuoliseen ja paikalliseen valikoimaan. Sinuntoive-palvelun avulla varmistetaan, että toiveiden antaminen on asiakkaille helppoa. Valikoiman ja koko myymälän kehittäminen on jatkuvaa työtä ja toivomme edelleen palautetta myymälästä ja valikoimasta, kertoo kenttäpäällikkö Jetta Pöyhönen PeeÄssältä.

Salen yhteydessä sijaitsevaa tankkauspalvelua on laajennettu toiveiden mukaisesti palvelemaan nyt myös vesillä liikkuvia. Tervon kunnan rakentamalla uudella laiturilla veneen tankkaus hoituu vaivattomasti.

Vastuullinen investointi

Vastuullinen rakentaminen on lähtökohtana kaikissa PeeÄssän investoinneissa. Ovellisissa kylmäkalusteissa käytetään ympäristölle haitatonta kylmäainetta, ja hiilineutraaliutta vahvistavat myös sähköä omaan käyttöön tuottavat aurinkopaneelit. Sale Tervo ei tuota lainkaan hiilidioksidipäästöjä ympäristöystävällisen kylmätekniikan, lämmön talteenoton, maalämmön hyödyntämisen sekä päästöttömän energian ansiosta.

­- Jatkamme tänä vuonna rivakkaa investointitahtia maakunnan palveluihin. Tervon uuden Salen investointi on kokonaisuudessaan noin 3 miljoonaa euroa. Haluamme kiittää rakentamiseen osallistuneita kumppaneita hyvin sujuneesta yhteistyöstä, kertoo PeeÄssän vähittäiskaupan toimialajohtaja Jouni Ruotsalainen.

Yhteistyökumppanit:

Urakoitsija: Rakennusliike Pohjonen

Pääsuunnittelija: Turunen&Räisänen

Sähkö: AH talotekniikka

LVI: Sitowise

Kylmäkalusteet: Viessmann

Lämminkalusteet: Itab

Kassapöydät: Checkmark

Pullokone: Tomra

Miljöötoimittaja: Kariplast

 

Tervon uuden myymälän avaus on kolmas Vesanto-Karttula-Tervo alueen uusista myymälöistä. Vesannon S-market avattiin viime vuoden marraskuussa, Karttulan S-market maaliskuun alussa. Investointien yhteisarvo on noin 11 miljoonaa euroa.

PeeÄssä on parantanut asiakasomistajiensa palveluja kuluneen reilun vuoden aikana rakentamalla uutta ja uudistamalla olemassa olevaa 19 kohteessa 13 paikkakunnalla, yhteensä 42,3 miljoonalla eurolla. Marketkaupassa on panostettu erityisesti Pohjois-Savon maaseutupaikkakuntien palveluihin. Maaliskuun ensimmäisenä päivänä oli vuorossa Karttulan uuden S-marketin avajaiset.

Teksti: Kristiina Tammitie | Kuvat Pentti Vänskä

Lähes neljäsosa PeeÄssän vuoden 2023 investointipotista, noin 10 miljoonaa euroa, on kohdennettu Kuopion länsipuolella sijaitsevien Karttulan, Tervon ja Vesannon päivittäistavarakaupan palvelujen parantamiseen. Vesannon ja Karttulan S-marketia ja Tervon Salea on rakennettu osittain samanaikaisesti, ja siksi uusien myymälöiden avajaiset ajoittuvat lähelle toisiaan. Ensimmäiseksi valmistui viime vuoden puolella Vesannon S-market. Kuluva maaliskuu käynnistettiin PeeÄssässä Karttulan S-marketin avauksella. Parin viikon päästä juhlitaan taas, sillä Tervossakin pääsiäisherkut päästään ostamaan uudesta myymälästä.

Uusien myymälöiden asiakkaita yhdistää tyytyväisyys siihen, että PeeÄssä investoi myös pienemmille paikkakunnille ja alueille, joissa ihmisten määrä vähenee. Toisaalta on kuultu myös kummastelua, miksi kunnostamisen sijasta vanhoja rakennuksia puretaan ja korvataan uudella.

– Vuosikymmeniä palvelleet vanhat myymälät ovat väistämättä elinkaarensa päässä. Niissä on tavattoman paljon energiakuluja kasvattavaa kallista hukkatilaa, ja ajanmukaisten päästöttömien kylmälaitteiden asentaminen vanhaan kiinteistöön edellyttäisi todella mittavia rakennusteknisiä muutoksia. On edullisempaa tehdä uutta kuin remontoida vanhaa. Uusi, oikean kokoinen ja nykypäivään sopiva market on ilman muuta järkevämpi vaihtoehto myös henkilöstöä ajatellen. Meille on tärkeää säilyttää asiakasomistajiemme tarvitsemia palveluja myös pienemmillä paikkakunnilla ja taata samalla henkilöstöllemme toimivat ja turvalliset työskentelyolosuhteet, toimialajohtaja Jouni Ruotsalainen perustelee.

Karttulan S-marketin henkilökunta kokoontui yhteiskuvaan varttia ennen uuden myymälän avausta.

– Jännittää tosi paljon, mutta hyvällä tavalla. Meillä on nyt todella upea myymälä, jossa on ilo työskennellä ja palvella asiakkaitamme entistäkin paremmin, tiimiläiset kehuivat.

Rima on korkealla, sillä Karttulan S-market on ollut jo vuosien ajan S-market-ketjun kärjessä asiakaskokemuksen laatuohjelman yhdeksällä eri mittarilla arvioituna. Suomen suurimman päivittäistavarakaupan ketjun 453 myymälän joukossa Karttulan S-market on pitänyt laadun ykköstilaa vuosina 2018–2022. Viime vuonna jäätiin muutosten myllerryksessä pronssille, mutta tiimi on ottanut tavoitteekseen valloittaa ykköstilan takaisin tänä vuonna.

– Olette hoitaneet tämänkin muutoksen Karttulan laadulla. Meillä PeeÄssässä ihmiset ovat aina tärkeintä, joten muistakaa pitää huolta toisistanne nyt alkavalla uudella matkallannekin, toimitusjohtaja Mikko Junttila evästi.

Katja ja Niko Setälä tulivat avajaisiin puolitoistavuotiaan Sohvin kanssa.

– Oli tultava heti katsomaan miltä uusi market näyttää. Ja näyttäähän se ihan mahtavalta, nykyaikaiselta ja raikkaalta. Tavaraa on hyllyillä valtavasti, he totesivat.

Perheellä on vahva side paikalliseen S-marketiin.

– Olin itse aikoinaan vanhan kaupan puolella kesätöissä ja meidän 16-vuotias tytär oli viime kesänä ja on tulossa ensi kesänä tänne töihin, Katja kertoi.

S-marketin paikallisten tuotteiden Tiältä päin -hyllypäädystä löytyy Setälöiden ylämaankarjatilan tuotteita, jotka ovatkin käyneet hyvin kaupaksi.

– Olemme sopineet PeeÄssän kanssa, että säilykkeillä aloitetaan omasta S-marketistamme ja katsotaan täältä saatujen kokemusten perusteella mahdollista laajentumista muihin myymälöihin.

Pirkko ja Hannu Varis olivat tyytyväisiä uuteen myymälään.

– Vesannon uudessa S-marketissa käytyämme osasimme jo aika hyvin ennakoida, miltä täällä tulee näyttämään. On todella hienoa, että PeeÄssä investoi myös maaseudulle ja tuo eloa hiipuviin kyliin. Nythän on tehty uusia S-kauppoja useille paikkakunnille, Karttulan ja Vesannon lisäksi esimerkiksi Maaningalle ja Pielavedelle muutaman vuoden sisällä, pariskunta totesi.

Uuden myymälän valikoimien rakentamisessa on huomioitu alueen kotitalouksien koko ja väestön ikäjakauma, samoin asukkaiden toiveet ja odotukset, joita selvitettiin kyselytutkimuksella.

– Vastasin elokuussa kyselyyn ja esitin jonkun tuotetoiveenkin. Valikoimat olivat hyvät jo vanhassa myymälässä, mutta vastaavat ymmärtääkseni vielä paremmin nyt asiakkaiden tarpeisiin, Pirkko Varis arvioi.

– Uusi S-market on todella iso asia koko kylälle, etenkin kun ei täällä muuta ruokakauppaa ole. Myymälä on avara, valoisa ja toimiva, varmasti parempi myös työskentelyn kannalta. Täältä saa kaikki peruselintarvikkeet, ja jos jotain puuttuu, aina voi toivoa. Vanhalle kaupalle toivoin esimerkiksi tiettyä makeutusainetta sekä jotain savulohijuttua, ja molemmat ilmestyivät hyllyille. Nyt en ole vielä ennättänyt katsoa, ovatko kyseiset tuotteet jo mukana valikoimissa, Seija Kinnunen jutusteli.

PeeÄssän arvot näkyvät kiinteistöjen hiilineutraaliutta tukevissa teknisissä toteutuksissa ja valinnoissa, esimerkiksi vesikattojen hiiltä sitovissa materiaaleissa sekä aurinkosähkön mukanaan tuomassa energiaomavaraisuuden kasvussa. Lisäksi lämmitys- ja jäähdytysenergiaa tuotetaan maalämpöjärjestelmällä, hyödyntäen kylmälaitteista syntyvää hukkalämpöä.

 

 

Karttulaan avataan perjantaina 1.3.2024 klo 10 upea, trendikäs ja moderni, mutta silti myös kotoisa, läheinen ja lämminhenkinen S-market. Uudessa myymälässä on korostettu ostamisen helppoutta, käytännöllisyyttä, laatua ja monipuolisuutta.

Valikoimaa lähialueen asukkaiden tarpeiden mukaan

Valikoimien rakentamisessa on huomioitu alueen kotitalouksien koko ja väestön ikäjakauma, samoin asukkaiden toiveet ja odotukset, joita selvitettiin loppukesän aikana kyselytutkimuksella.

Valikoimassa on huomioitu alueen asiakasomistajien toiveita ja panostettu paikalliseen valikoimaan. Valikoiman ja koko myymälän kehittäminen on jatkuvaa työtä ja toivomme edelleen palautetta myymälästä ja valikoimasta, kertoo kenttäpäällikkö Timo Heiskanen PeeÄssältä.

Vastuullinen investointi

Vastuullinen rakentaminen on lähtökohtana kaikissa PeeÄssän investoinneissa. Ovellisissa kylmäkalusteissa käytetään ympäristölle haitatonta kylmäainetta, ja hiilineutraaliutta vahvistavat myös sähköä omaan käyttöön tuottavat aurinkopaneelit. S-market Karttula ei tuota lainkaan hiilidioksidipäästöjä ympäristöystävällisen kylmätekniikan, lämmön talteenoton, maalämmön hyödyntämisen sekä uusiutuvan energian ansiosta.

­- Jatkamme tänä vuonna rivakkaa investointitahtia maakunnan palveluihin. Karttulan uuden marketin investointi on kokonaisuudessaan noin 4 miljoonaa euroa. Haluamme kiittää rakentamiseen osallistuneita kumppaneita hyvin sujuneesta yhteistyöstä, kertoo PeeÄssän vähittäiskaupan toimialajohtaja Jouni Ruotsalainen.

 

 

Yhteistyökumppanit:

Urakoitsija: Rakennusliike Pohjonen

Pääsuunnittelija: Turunen&Räisänen

Sähkö: AH talotekniikka

LVI: Sitowise

Kylmäkalusteet: Viessmann

Lämminkalusteet: Itab

Kassapöydät: Checkmark

Pullokone: Tomra

Miljöötoimittaja: Kariplast


Karttulan uuden myymälän avaus on toinen kolmesta Vesanto-Karttula-Tervo alueen uusista myymälöistä. Vesannon S-market avattiin viime vuoden marraskuussa ja uusi Tervon Sale avataan maaliskuun lopussa.

 

Kovasti odotettu, nyt saatu

 

Rakennusliike Pohjonen urakoi PeeÄssälle yhtä aikaa kolme uutta myymälää

Uusi S-market avattu Vesannolle 30.11.2023

Osuuskauppa PeeÄssä onnistui 120v-juhlavuonna tuottamaan asiakasomistajilleen ennätyksellisen hyödyn. Asiakasomistajuuden hyödyt kiinnostivat ja entisestään kehittynyt asiakaskokemus sekä maakunnan palvelujen kehittämiseen tehdyt investoinnit vauhdittivat vahvaa kasvua. Henkilöstön työtyytyväisyys oli edelleen erinomaisella tasolla.  Paikallisia palveluita sekä tuotteita ostettiin lähes 115 miljoonalla eurolla. Tulostaso säilyi hyvänä, vaikka laski edellisestä vuodesta.

Osuuskauppa PeeÄssän asiakasomistajia oli vuoden lopussa 127 313. Uusia asiakasomistajia liittyi vuoden aikana yli 6 000. Asiakasomistajien määrä toimialueellamme kasvoi vuoden aikana erinomaisesti ja asiakasomistajat käyttävät palveluitamme entistä aktiivisemmin. Neljä taloutta viidestä asioi PeeÄssän toimipaikoissa ainakin kerran kuukaudessa.

Juhlavuoden aikana asiakasomistajien keskittämisestä saadut rahalliset edut, eli Bonus, maksutapaetu ja ylijäämänpalautus, olivat ennätyksellisen suuret. Asiakasomistajille palautettiin yhteensä 45,8 miljoonaa euroa, joka on keskimäärin 360 euroa asiakasomistajaa kohden. Näiden lisäksi asiakasomistajat hyötyivät päivittäin laajasti edullisesta hintatasosta, ilmaisista S-pankin peruspankkipalveluista sekä erilaisista asiakasomistajille tarkoitetuista eduista. Näistä kertyvää omistajahyötyä tuotettiin historian suurimman summan, lähes 100 miljoonaa euroa. Omistajien saama hyöty kasvoi juhlavuonna reilusti edellisvuodesta.

– Taloudellisesti haastavassa ajassa osuuskaupan vahvuudet, asiakasta hyödyttävät palvelut ja edullinen ostoskori, korostuivat. Teemme joka päivä työtä edullisen ostoskorin eteen varmistaaksemme kasvava hyöty omistajille. Puhuttiinpa sitten hinnasta, odotukset ylittävästä asiakaskohtaamisesta tai saavutettavuudesta, meidän tulee olla paras vaihtoehto. Asiakasomistajuuden hyödyt tuleva tämän päälle. Mahdollistaaksemme tämän on tärkeää kehittää toimintamme kustannustehokuutta, sillä vain se mahdollistaa parhaan hyödyn asiakasomistajillemme. Viime vuonna onnistuimme erinomaisesti kasvattamaan omistajahyötyä alueemme asiakasomistajille. Palautuksien lisäksi tarjosimme juhlavuotenamme asiakasomistajille lukuisia ilmaisia tapahtumia alueellamme ja ennätykselliset edut S-mobiilissa, kertoo toimitusjohtaja Mikko Junttila.

 

Henkilöstö- ja asiakastyytyväisyys sekä maine erinomaisella tasolla

PeeÄssän henkilöstön työtyytyväisyys säilyi erinomaisella tasolla. PeeÄssä sai erinomaiset tulokset vuoden 2023 henkilöstötutkimuksessa suurten organisaatioiden, yli 1 000 henkilöä työllistävien -sarjassa. Tunnustus kertoo henkilöstön korkeasta omistautuneisuudesta ja toiminnan kehittämisestä pitkäjänteisesti yhdessä henkilöstön kanssa.

T-Median tekemän mainemittauksen mukaan PeeÄssän kokonaismaine on erinomaisella tasolla ja parantunut edellisistä mittauksista. PeeÄssä pärjäsi erinomaisesti myös S-ryhmän eri ketjujen asiakkaille tehdyissä tutkimuksissa. PeeÄssän S-marketit, Sokos sekä kokonaisuutena ketjuravintolat sijoittuivat Suomen parhaiksi.

Yhdessä henkilöstön sekä asiakkaiden kanssa sanoitetut arvot ja lupaukset näkyivät arjen kohtaamisissa erityisen hyvänä palveluna, jota asiakkaamme arvostavat. Kohtaamme päivittäin yli satatuhatta asiakasta ympäri Pohjois-Savoa ja tavoitteenamme on, että jokainen kohtaaminen on arvojemme eli lupauksiemme mukaista, Junttila sanoo.

PeeÄssä on Pohjois-Savon suurin yksityinen työnantaja. Henkilöstömäärä kasvoi edellisvuodesta ja peeässäläisiä oli vuoden vaihteessa töissä ennätyksellinen määrä, 2 120.

Vuoden aikana tehtiin yhteistyötä oppilaitosten kanssa muun muassa tarjoamalla ammatti- ja ammattikorkeakouluopiskelijoille harjoittelujaksoja. Vuoden 2023 aikana ammatillisia harjoitteluja toteutui noin 300. Kesätöitä tarjottiin noin 1 000 nuorelle, joista valtaosalle työ on elämän ensimmäinen työpaikka.

Henkilökunnan tulospalkitsemiseen käytettiin 5,2 miljoonaa euroa. Koko henkilöstö kuuluu tulospalkkauksen piiriin. Henkilöstöetuja korotettiin juhlavuoden kunniaksi. Henkilöstö sai korotetuista eduista 1,2 miljoonan euron hyödyn. Näiden lisäksi henkilökunnan koulutukseen ja hyvinvointiin käytettiin 2,7 miljoonaa euroa, joka on selvästi edellisvuotta enemmän. Näiden lisäksi henkilöstölle tarjottiin korotetut hyvinvointiedut sekä järjestettiin Heimojuhlat 120v-juhlavuoden kunniaksi.

 

Investointeja yli 42 miljoonalla eurolla maakuntaan

PeeÄssä on toimialueellaan merkittävä työllistäjä myös välillisesti. Esimerkiksi rakentamisessa ja uudistuksissa käytetään aina paikallista yhteistyökumppania, mikäli se vain on mahdollista. Viime vuosi oli myös investointien osalta merkittävä panostuksien vuosi. Investoinnit maakunnan asiakasomistajien palveluihin olivat yhteensä 42,3 miljoonaa euroa ja ne jakautuivat 13 eri kunnan tai kaupungin alueelle. Investointeihin käytettävä summa lähes tuplattiin edellisestä vuodesta.

PeeÄssän suurimmat investoinnit vuoden aikana olivat uusien S-Marketien rakentamiset Sonkajärvelle ja Vesannolle sekä Salen rakentaminen Kangaslammille. Lisäksi tehtiin uudistustyöt Keilankannan, Juankosken ja Kaavin S-Marketeihin.

Majoituskaupassa merkittävimmät investoinnit olivat hotellien uudistukset Original Sokos Hotel Puijonsarvessa Kuopiossa ja Original Sokos Hotel Koljonvirrassa Iisalmessa. Myös Tahkon Break Sokos Hotelsin ensimmäinen uudisosa saatiin valmiiksi. Liikennekaupassa tehtiin uudistus ABC Marjahaassa sekä uudistettiin tankkauspisteet Varkauden Prismalla ja Sale Tervossa, johon tuli myös PeeÄssän toinen venetankkausasema. ABC-latausverkostoa laajennettiin merkittävästi ja autoilijan palveluverkosto kasvoi myös kahdella uudella ABC-Carwash autopesulalla.

 

Paikallisuutta korostaen -ostot alueelta lähes 115 miljoonaa euroa

Paikalliset ja kotimaiset tuotteet kiinnostavat asiakasomistajia. PeeÄssällä on tällä hetkellä yli 200 alueellista tavarantoimittajaa, joilta ostettiin ruokatuotteita 45,4 miljoonalla eurolla. Palveluostoja paikallisilta yrityksiltä oli 61,3 miljoonaa euroa. Hankinnat omalta toiminta-alueelta olivat yhteensä 114,8 miljoonaa euroa ja ne kasvoivat reilusti edellisvuodesta.

Järjestimme viime vuonna lähitoimittajapäiviä Prismoissa ja yhteisen Lähitoimittajaillan, jonne saapui yli 100 lähitoimittajaamme. Ilta sai erittäin positiivisen vastaanoton. Tulemme järjestämään tapahtuman tänäkin vuonna. Tilaisuuden tavoitteena on vahvistaa yhteistyötä entisessä ja helpottaa uusien yhteistyökontaktien syntymistä, Junttila kertoo.

 

Energiatehokkuutta ja päästöjen vähentämistä

Viime vuonna PeeÄssän kiinteistöissä tehtyjen erilaisten energiasäästötoimenpiteiden ansiosta saavutettiin vertailukelpoisessa energiankulutuksessa (kWh/m²) säästöä yhteensä 3,5 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Energian kokonaiskulutus väheni viime vuonna 2 292 MWH, joka vastaa vuosittain noin 153 sähkölämmitteiden pientalon kokonaiskulutusta.

Säästöjä saatiin aikaan laitekannan uusimisilla ja erilaisilla energiansäästötoimilla. Energian säästämiseksi toimipaikoissamme on muun muassa optimoitu lämpötiloja, ilmanvaihtoja ja valaistuksien määrää.

Toiminnassa käytetään uudistuvaa energiaa aina kun se on mahdollista. Uudistuvan sähkön osuus oli 50,8 prosenttia. PeeÄssän 27 toimipaikan katolla on aurinkovoimalat ja käytössä on 8 600 aurinkopaneeli. Aurinkoenergian tuotanto oli viime vuonna 1 700 MWH.

PeeÄssä on mukana S-Voiman uusimmassa Luvian tuulipuistohankkeessa, jonka on määrä olla tuotantokunnossa vuoden 2025 alusta. Hankkeella varmistetaan kestävän uusiutuvan energian tuotanto ja omavaraisuus.

Hiilidioksidipäästöt vähenivät 27 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. PeeÄssä on sitoutunut S-ryhmän hiilinegatiivisuustavoitteeseen ja pyrkii järjestelmällisesti oman toiminnan aiheuttamien hiilipäästöjen vähentämiseen.  Päästöjen vähentäminen vaatii energiankäytön tehostamista ja päästöttömän energian käyttöä. PeeÄssässä on jo vuosien ajan tehty toimipaikkoihinsa energiasäästötoimenpiteitä ja etsitty aktiivisesti uusia keinoja tehostaa energiankäyttöä.

PeeÄssä on sitoutunut osana S-ryhmää pitkän tähtäimen ilmastotoimiin nykyisten tieteeseen perustuvien lyhyen aikavälin tavoitteidensa lisäksi. S-ryhmä on asettanut kunnianhimoisen Net Zero -päästötavoitteen koko arvoketjulleen, mikä tarkoittaa ilmastopäästöjen vähentämistä nettonollaan sekä oman toiminnan että arvoketjun osalta vuoteen 2050 mennessä.

 

Vahva kasvu kaikilla toimialoilla ja ennätyksellinen osuustoiminnallinen tulos

Liikevaihto oli kokonaisuudessaan 754,8 miljoonaa euroa (+ 5,1 prosenttia). Liikevaihto kasvoi eniten päivittäistavarakaupassa, jossa kasvua oli 9 prosenttia. Liikevaihto kasvoi erityisesti Prismoissa, S-marketeissa ja ruoan verkkokaupassa sekä kahviloissa, pikaruokaravintoloissa ja ravintolamaailmoissa. Majoituskaupan kehitykseen vaikutti laskevasti Break Soko Hotel Tahkon sekä Original Sokos Hotel Koljonvirran täysremontointi ja uudisrakentaminen sekä Original Sokos Hotels Puijonsarven huoneuudistukset.

Liikenteen energioiden ja palveluiden liikevaihdon heikkenemiseen vaikutti polttoaineiden maailman markkinahinnan kehitys. Myytyjä polttoainelitroja oli kuitenkin lähes 4 prosenttia enemmän edelliseen vuoteen verrattuna ja uutena palveluna myös sähköautojen lataus on lähtenyt vilkkaasti liikkeelle.

Osuustoiminnallinen tulos oli viime vuodelta 103 miljoonaa euroa, josta operatiivinen tulos oli 20,7 miljoonaa euroa. Operatiivinen tulos laski -1,3 miljoonaa euroa. Hyötyä omistajille tuotimme 99,4 miljoonaa euroa.

– Osuustoiminnan periaatteiden mukaisesti operatiivinen tulos käytetään aina asiakasomistajien hyödyksi esimerkiksi investointeina maakunnan palveluihin tai palkitsemiseen. Tulos jää aina siis hyödyttämään meidän pohjoissavolaista yhteisöämme. Yritysten perinteinen tulosajattelu ei kuvaa laajasti osuustoiminnan luonnetta, tehtäväämme ja siinä onnistumista. Haluamme siirtyä kohti laajempaa näkemystä, joka mittaavaa paremmin osuustoiminnan tuottamaa hyötyä sen jäsenille. Osuustoiminnallinen tulos sisältää yhdistettynä asiakasomistajillemme tuottamamme hyödyn sekä perinteisen operatiivisen tuloksen, kertoo Junttila.

Vähittäiskaupan tulos kasvoi ja oli 25,1 miljoonaa euroa (+0,9 milj.€). Majoitus- ja ravitsemiskaupan tulos laski edelleen, ollen -1,2 miljoonaa euroa (-0,9 milj.€). Kokonaisuudessaan tulostaso oli hyvä.

– Panostuksemme omistajahyötyyn, henkilöstöetuihin, osaamisen kehittämiseen sekä merkittävät investoinnit ja yleinen kustannusten nousu heikensivät tulostamme. Tulostaso säilyi kuitenkin hyvänä ja olemme siihen tyytyväisiä, sillä näemme panostuksemme merkittävänä satsauksena tulevaisuuteen, toteaa Junttila.

– Tulevina vuosina Kuopion vähittäiskaupan markkinassa tapahtuu pitkästä aikaa isompia liikkeitä, kun meidän lisäksi kilpailijat kehittävät omaa tarjontaansa. Investoinnit ovat maakunnalle ja erityisesti Kuopiolle hyvä signaali siitä, että alueen kasvuun uskotaan. Investoinnit luovat alueelle työpaikkoja ja lisääntyvä kilpailu on kaikkien etu. Olemme investoineet viime vuosina liki 90 miljoonaa euroa kasvuun läpi maakunnan. Myös tulevien vuosien investointinäkymä on merkittävät. Tulemme jatkamaan vahvaa investointitahtia sekä nykyisiin kauppapaikkoihin että uusiin sijanteihin. Tällä hetkellä suunnitelmat kohdistuvat muun muassa Rautalammille ja Kuopion Pitkälahteen. Uudistustyöt ovat käynnissä myös Tahkolla Break Sokos Hotelsissa. Erityisesti Kuopiossa näemme tulevaisuudessa potentiaalia kasvulle, joka tulee näkymään tulevissa päätöksissämme parhaan elämän matkalla, Junttila kertoo.

PeeÄssässä sujuvoitetaan kauppojen toimintaa digitaalisilla ratkaisuilla. Verkosta ostaminen kasvaa edelleen ja myymälöihin tulee digitaalisia toimintoja. Yhä useampi asiakas haluaa käyttää digitaalisia palveluja, koska ne nopeuttavat asiointia ja helpottavat arkea. Kuopiolaiset Ritva ja Paavo Varonen nappaavat Prismassa tätä nykyä aina käsiskannerin mukaan ostoskierrokselle.

Teksti: Kristiina Tammitie | Kuvat: Pentti Vänskä

Ostosten tekeminen Prismassa käy Ritva ja Paavo Varoselta sujuvasti. He tuntevat kaupan hyvin ja tietävät tuotteiden hyllypaikat, mikä säästää isossa myymälässä tuntuvasti askelia ja helpottaa asiointia. Helppoudella he perustelevat myös kerää ja skannaa –palvelun käyttöään. Skannerilla viivakoodien lukeminen ostoskierroksen aikana on tapa, josta pariskunta ei aio luopua.

– On todella kätevää, kun ostokset saa laittaa suoraan hyllystä kasseihin, eikä niitä tarvitse nostella kassahihnalle ja pakata maksamisen jälkeen kiireen kanssa. Helppous on hyvä asia, etenkin tässä iässä, Varoset toteavat.

Tuotteiden omatoimiseen skannaamiseen he eivät lämmenneet samassa tahdissa. Paavo joutui jonkin aikaa suostuttelemaan vaimoaan, joka myöntää olleensa alkuun varsin vastahakoinen ottamaan skannerin käyttöön. Ritvaa epäilytti, että uudet asiointitavat, kuten kerää ja skannaa sekä itsepalvelukassat vievät töitä Prisman henkilökunnalta. On ollut rauhoittavaa kuulla myyjiltä, ettei näin ole todellisuudessa käynyt. Samaan aikaan, kun digipalveluja on lisätty, on Prismassa henkilökunnan määrä kasvanut parilla kymmenellä henkilöllä. Digitaalisten toimintojen lisääntyminen on myös monipuolistanut myyjien tehtäviä, helpottanut arjen töitä ja mahdollistanut työurien pidentämisen. Esimerkiksi liikkuva työskentely itsepalvelukassoilla onnistuu myös sellaisilta henkilöiltä, jotka eivät pysty istumaan tai seisomaan pitkiä aikoja perinteisillä kassoilla.

– Kerää ja skannaa -palvelulle ja koko Prismalle pitää antaa arvosanaksi kymppi plussa tai yksitoista. Ei löydy parempaa kauppaa, Ritva ja Paavo Varonen arvioivat.

– Otin kerää ja skannaa -palvelun käyttöön heti ensimmäisenä päivänä, ja jäin koukkuun. Olisin kauhuissani, jos joutuisin palaamaan vanhaan asiointitapaan. Kannatan ehdottomasti myös muita asiointia parantavia ja etuja tuottavia digitaalisia palveluja, kuten esimerkiksi S-mobiilissa tarjottavia etuja, kuopiolainen Sauli Ahvenniemi toteaa.

 

Ketjun kärjessä itsepalvelukassojen käytössä

Kaupan digitaalisten palvelujen käyttöönotossa kuopiolaiset ovat poikkeuksellisen innokkaita, kun lukuja verrataan Prisma-ketjun sisällä.

PeeÄssän suurimmassa kaupan yksikössä Kuopion Prismassa Kerää ja skannaa -palvelun käyttöaste oli viime vuonna Espoossa toimivan Olarin Prisman jälkeen toiseksi korkein koko ketjussa. Viime vuonna käyttökertoja Kuopion Prismassa oli kaiken kaikkiaan liki neljäsataa tuhatta, ja tänä vuonna luku tulee mitä todennäköisimmin olemaan suurempi. Skannerit ovat ahkerimmin liikkeellä perjantaisin ja lauantaisin, käyttöhuippujen ajoittuessa iltapäiviin kello 16 tienoille.

Itsepalvelukassojen käytössä Kuopiossa ollaan Prisma-ketjun kärkipaikalla. Vuonna 2023 kaikista kassatapahtumista 53 prosenttia toteutui itsepalvelukassoilla. Näinä päivinä itsepalvelukassojen määrä kasvaa viidellä, yhteensä kahteenkymmeneen. Uusista itsepalvelukassoista neljä on asiakkaiden toivomia hihnallisia kassoja.

Tahallisten ja tahattomien väärinkäytösten vuoksi itsepalvelukassojen alueelta poistumista on rajoitettu porteilla. Sari Asikainen esittelee portin avaavaa viivakoodilappua, jonka kassa tulostaa kuitittoman palvelun valinneelle asiakkaalle.

Uutena palveluna käyttötavaran myymälänouto

Prismassa myös verkkokauppa-asiakkaiden määrä kasvaa. Ruoan verkkokauppa eli S-kaupat-palvelu on vakiinnuttanut paikkansa yhtenä asiakkaiden arjen helpottajana, vaikka talon kokonaismyynnistä verkko-ostamisen osuus on edelleen vaatimaton, vajaat kolme prosenttia. Viikoittain ruokatilauksia Prismasta tekevät silti jo sadat kuopiolaisperheet. Suomalaisille tyypilliseen tapaan Pohjois-Savossakin suositaan kotiinkuljetuksen sijasta ostosten noutamista myymälästä.

Viime joulukuussa Kuopion Prismassa starttasi noutopalvelu myös käyttötavarapuolen ostoksille. Prisma.fi-myymälänouto on uusi toimitustapa, jossa asiakas valitsee ja maksaa tuotteet verkossa. Tuotteet ovat noudettavissa myymälästä viimeistään 12 tunnin kuluttua tilauksesta, käytännössä usein tunnin, parin sisällä. Myymälänouto on asiakkaille maksuton, nopea ja luotettava vaihtoehto, eivätkä paketit uudelleenohjaudu eri toimipaikkaan.

Kun tilaus on noudettavissa, asiakas saa tekstiviestin, jossa kerrotaan lokerokoodi sekä noutopaikka. Valmiita tilauksia säilytetään kolme päivää. Bonuksen saaminen ostoksista edellyttää tilauksen tekemistä kirjautuneena.

Heti käynnistyessään joulun alla käyttötavaran myymälänouto osoittautui Kuopion Prismassa erittäin suosituksi palveluksi, jonka asiakkaat löysivät saman tien. Päivätasolla tilauksia tuli ensimmäisinä viikkoina jopa lähes sata päivässä, suosituimpina tuoteryhminä odotetusti lelut. Myymälänoutoa on asiakkaat ovat hyödyntäneet kaikissa tuoteryhmissä, yksittäisistä kirjoista, merinovillakerrastoista, lumityökaluista ja suksipaketeista isoihin kodinkoneisiin. Tilauksia kerätään arjen keskelläkin päivittäin useita, mutta kovimpien tilauspiikkien uskotaan jatkossa ajoittuvan joulun ohella asiakasomistajapäiviin sekä äitien- ja isänpäivään.

– Käyttötavarapuolella myymälänoutoon tilataan yleensä vain yksi tai muutama tuote. Keräily on nopeaa ja sitä voidaan tehdä useammalle asiakkaalle yhtä aikaa, Niko Heinonen toteaa.

Nang Tharaphy Win muistuttaa, että myymälänouto on ekologinen toimitustapa, sillä tuotteet laitetaan noutolokeroon sellaisenaan, ilman turhaa pakkaamista. Käyttötavaroiden myymälänoudoille on palvelun suosion myötä tilattu jo toinen lokerikko Prisman noutopisteeseen.

Sähköiset hintanäytöt tulossa koko taloon

Digitaalisuuden vahvistuminen tulee näkymään myös hyllynreunojen hintanäytöissä, jotka tullaan vaihtamaan PeeÄssässä ja koko S-ryhmässä sähköisiksi Prismoista ja suurimmista S-marketeista aloittaen.

Hintaetikettien digitalisointi tuo mukanaan paljon hyviä asioita. Myyjät pystyvät keskittymään aiempaa paremmin asiakkaiden palveluun, kun heidän työtehtävistään jää pois rutiininomainen paperisten etikettien tulostaminen ja paikalleen asettaminen. Paperiakin säästyy valtavasti, kun diginäyttöihin hintamuutokset päivittyvät automaattisesti. Kuopion Prisman kokoluokassa hintamuutoksia ylös- tai alaspäin tapahtuu tuhannesta pariin tuhanteen viikoittain.

Sähköisten hintanäyttöjen yksi oivallinen ominaisuus on vilkkumistoiminto, joka auttaa esimerkiksi verkkokaupan keräilijää, asiakkaan kaipaamaan tuotteen etsijää ja päiväyksien tarkistajaa hänen työssään.

– Hedelmä- ja vihannesosastollamme sähköiset hintanäytöt ovat olleet käytössä jo pari vuotta. Kesään mennessä ne tulevat kaikille muillekin osastoillemme, Lea Seppänen kertoo.

Kuopion Pitkälahdessa on viime päivinä ihmetelty S-marketin ja Prisma Raudan uudistustöitä.
– Emme ole luopumassa mistään palveluistamme Pitkälahdessa. Päinvastoin kehitämme S-marketin, Prisma Raudan ja ABC:n palveluja vastaamaan paremmin asiakasomistajiemme tarpeisiin, marketpäällikkö Laura Salminen, myymäläpäällikkö Kari Hartikainen ja ryhmäpäällikkö Hanni Isotalo painottavat.

Teksti: Kristiina Tammitie | Kuvat: Pentti Vänskä

Pitkälahdessa on myynniltään yksi Suomen suurimmista S-marketeista, joka saa nyt kaivattua lisätilaa ja uusia palveluja. S-marketin merkittävin uudistus on Ruokatori liha-, kala- ja valmisruokavalikoimineen. Ruokatorin tuotteistuksesta ja asiakaspalvelusta tulevat vastaamaan PeeÄssän pitkäaikaiset paikalliset yhteistyökumppanit. Ruokatorin viereen sijoittuu lisäksi sushibaari Prismoista tutulla toimintamallilla.

– Uudistuksen myötä valikoimamme laajentuvat erityisesti tuoretuotteissa, kuten juustoissa, välipalatuotteissa ja leipomotuotteissa. Paistopiste pysyy nykyisen laajuisena, ja myös ruoan verkkokauppapalvelut säilyvät ennallaan, marketpäällikkö Laura Salminen kuvailee.

Jatkossakin ympäri vuorokauden avoinna olevan myymälän mittava uudistus on aloitettu tammikuussa. Näillä näkymin se saadaan valmiiksi kesäkauppaan, todennäköisesti toukokuussa.

– Remontissa hyödynnetään kaikki nykyiset hyväkuntoiset kalusteet. Niiden lisäksi meille tulee valikoimien laajentumisen myötä lisää hiilidioksidilla toimivia ovellisia kylmäkalusteita, joiden lauhdelämpö ohjataan kiinteistön lämmitykseen, marketpäällikkö Laura Salminen kertoo.

 

Prisma Rauta pysyy ja uudistuu

Prisma Raudan puolella muutostyöt ovat jo pidemmällä. Uudistuneen Prisma Raudan avajaisia päästään juhlimaan helmikuun lopulla.

– Tarjoamme jatkossakin kattavat rautakaupan palvelut, tuotevalikoimia jatkuvasti kehittäen. Teemme entistä enemmän meidän näköistä, omien paikallisten asiakkaidemme tarpeisiin mahdollisimman hyvin vastaavaa rautakauppaa. Palvelemme entiseen malliin pohjoissavolaisia sisustajia ja rakentajia, sekä kuluttajia että yritysasiakkaita, selvittää myymäläpäällikö Kari Hartikainen.

Myymälässä on tehty uudelleenjärjestelyjä ja viilattu valikoimia.

– Valikoimiimme kuuluvat edelleen rakennustarvikkeet ja työkalut, sisä- ja ulkomaalit, tapetit, laatat ja lattiamateriaalit sekä lemmikkieläinten ruoat. Kevään aikana avautuu myös uudistettu puutarhamyymälä.

Prisma Raudan hyllyiltä on karsittu heikosti liikkuneita sekä sellaisia tuotteita, joista on hyvät valikoimat PeeÄssän muissa kaupoissa lähialueella.

– Esimerkiksi lemmikkieläinten ruoista olemme poistaneet seinän toiselta puolelta S-marketista löytyvät merkit. Jätimme meiltä pois myös verhot ja matot, joita asiakasomistajamme ovat tottuneet ostamaan Prismasta.

– Olemme täällä asiakkaitamme varten, ja haluamme jatkossakin tarjota PeeÄssän asiakasomistajille rautakaupan palvelut, vakuuttaa Prisma Raudan myymäläpäällikkö Kari Hartikainen.

Prisma Raudan valikoimiin kuuluu edelleen muun muassa puutavara, kuten kaikki muutkin rakennus- ja sisustustarvikkeet.

 

Pizzapöytä ja herkkuasema tulossa

Pitkälahden uudistus- ja kehittämistoimet ulottuvat myös ABC-liikennemyymälään, ensimmäiseksi keittiöön.

– Lattia- sekä lvi- ja ilmastointiremontin vuoksi keittiö on poissa käytöstä viikolla neljä eli 22.–29.1. Tuona aikana keittiössämme ei voida valmistaa lämmintä ruokaa, mutta kahvilatuotteita saa keskeytyksettä, kertoo ABC-ryhmäpäällikkö Hanni Isotalo.

Hiihtolomien jälkeen ABC Pitkälahteen tulee noutopöydän, à la carten ja burgerien rinnalle pizzapöytä. Tarjolla on joka päivä viittä erilaista uunituoretta pizzaa. Pizzoja paistetaan sekä talon omien reseptien että asiakkaiden toiveiden mukaisesti, ja syödä saa niin paljon kuin mieli tekee. Paikan päällä valmistettavat pizzat taipuvat vaivattomasti myös take away -herkuiksi.

– Pizzapöytä täydentää noutopöydän valikoimaa ja mahdollistaa buffetruokailun iltaan saakka. Asiakkaamme ovat toivoneet pizzaa jo pitkään, joten olemme todella iloisia voidessamme keittiön muutoksien myötä vastata tähän kysyntään.

Lisäksi Pitkälahdessa testataan sisäänkäynnin läheisyyteen sijoittuvaa herkkuasemaa.

– Tuotevalikoima rakentuu makeisista, sipseistä, kylmistä juomista ja jäätelöistä, eli juuri niistä tuotteista, joista ostetaan yleensä automatkoille. Meidän lisäksi herkkuasemaa pilotoidaan ABC-liikennemyymälöissä Heinolassa ja Hämeenlinnassa.

 

PeeÄssän palvelut Pitkälahdessa: