Break Sokos Hotel Tahkon vastaanotossa työskentelevä Seija Pirinen on palkittu Sokos Hotels -ketjun vuoden onnellistajana.

(teksti: Kristiina Tammitie, kuvat: Pentti Vänskä)

Lapsiperhe majoittui Break Sokos Hotel Tahkolle. Perheen 8-vuotias tyttö ilmoitti topakasti haluavansa nukkua huoneen kerrossängyn yläpetillä, mutta vanhemmat eivät uskaltaneet laskea levottomasti nukkuvaa lasta matalalaitaiseen sänkyyn.

Lapsen harmitus jäi mieleen. Kun vastaanotossa tuli hiljaisempi hetki, kävin etsimässä liimapuulevyn, jonka vuorasin pyyhkeellä ja pussilakanalla. Näin saatiin sänkyyn korkeampi laita ja tyttö pääsi kuin pääsikin nukkumaan yläsänkyyn. Aamulla hän tuli kiittämään ja kertomaan, miten hyvin unet maittoivat. Tyttö oli niin ilahtunut asiasta, että ilmoitti haluavansa ehdottomasti tulla meille uudelleenkin, vastaanoton vuoropäällikkö Seija Pirinen kuvailee.

Lapsen ilahduttaminen poiki Seijalle Sokos Hotels -ketjun Vuoden onnellistaja -tittelin, Sokos Hotellien onnellistamisen mission mukaisesti.

S-ryhmän hotelleissa onnellistamisen tavoitteena on saada ihmiset hurmaantumaan hotelleihin sekä lähtemään niistä onnellisempina ja paremmalla mielellä kuin he olivat saapuessaan. Onnellistamisteoista palkitaan hotellien asiakaspalvelijoita kuukausittain, ja oivaltavimmista teoista seuraa vuoden onnellistajan tunnustus. Tänä vuonna palkitut valittiin lapsiasiakkaiden huomiointia painottaen.

 

Onnellistaminen parasta

Seijalle palkinto tuli täytenä yllätyksenä.

Seurasin palkitsemistilaisuutta etäyhteyksien kautta ja menin aivan sanattomaksi, kun kuulin oman nimeni, Seija hymyilee.

Hän pyrkii tekemään joka päivä onnellistamistekoja, joihin maalaisjärjen puitteissa on henkilökunnalle annettu varsin vapaat kädet. Asiakkaiden riemastuttaminen onkin työn parasta antia.

­ – Joskus asiakas ilahtuu tavattomasti aivan pienestä asiasta, ja toisinaan voidaan tehdä vähän enemmänkin. Olen esimerkiksi käynyt antamassa virtaa asiakkaan autoon, järjestänyt lapsille yllätyssynttäreitä ja antanut majoittuvalle perheelle tai kaveriporukalle heidän varaamansa huoneen tilalle sviitin. Työkaveri on muun muassa ottanut asiakasperheen koiran kotiinsa hoitoon, koska heidän varaamaansa sviittiin ei lemmikkiä voitu laskea.

 

30 vuotta Tahkolla

Tahkolla Seija on työskennellyt samassa talossa jo 30 vuotta, joista viimeiset 17 vuotta PeeÄssän leivissä.

Niinhän se vain on, että Tahko menee veriin. Ympäristö, työporukka ja asiakkaat ovat aivan mahtavia.

Seijalla on ollut vuosien mittaan monenlaisia työtehtäviä. Nykyisen työnsä vastaanotossa hän kokee eniten omakseen.

– Respassa työskentely on vaihtelevaa ja haasteellista. Asiakkaiden sisään ja ulos kirjaaminen on vain osa kokonaisuutta, sillä eteen tulee jatkuvasti erilaisia asioita, jotka vaativat joskus nopeaakin reagointia ja ratkaisujen löytämistä. Olen esimerkiksi oppinut vaihtamaan sähkölukon lukijan omin käsin, Seija kuvailee.

Seija on ollut Tahkolla töissä 30 vuotta, tehden vuosien mittaan monenlaisia työtehtäviä. Hotellin vastaanotto tuntuu eniten omalta paikalta.

 

Vuoden onnellistaja-titteli tuli kerrossängyn yläpetin fiksaamisesta niin, että asiakasperheen 8-vuotias pääsi nukkumaan toivomaansa paikkaan.

 

Tänäkin kesänä tuhannet nuoret ottavat ensiaskeleensa työelämässä. Osuuskauppa PeeÄssä on mahdollistanut nuorten tutustuttamisen työelämään jo vuosien ajan Tutustu ja tienaa -kesäharjoitteluohjelman kautta. Manuelille kahden viikon harjoittelujakso Kuopion Prismassa on ensimmäinen oikea työpaikka.

Kesätyö on nuorelle merkityksellinen asia monestakin eri syystä. Työelämässä opitaan tärkeitä taitoja, kuten oma-aloitteisuutta, aktiivisuutta ja vuorovaikutustaitoja. Lisäksi se tarjoaa mahdollisuuden kartuttaa arvokasta työkokemusta sekä tienata omaa rahaa.

Manuel on yksi sadoista harjoittelijoista, jotka tulivat tänä vuonna valituiksi PeeÄssälle yli tuhannen Tutustu ja Tienaa -hakijan joukosta. Hakemuksen lähettäminen oli jännittävää, mutta onneksi vanhemmat tarjosivat ensikertalaiselle hyviä vinkkejä työnhakua varten.

Loppujen lopuksi homma meni kuten pitikin. Hyvin mennyt haastattelu poiki Manuelille ensimmäisen työpaikan. Kesätyön saaminen on nuorelle usein koko kesän kohokohta.

Manuelille tärkeintä kesätyössä on kokemuksen saaminen. Aikaisemmin Kuopion Prismassa suoritettu TET-harjoittelu antoi jo osviittaa siitä, millaista kaupan alan työ on, mutta Tutustu ja Tienaa -jaksolla pääsee syventymään työhön jo hieman pidemmän aikaa.

Päivät eivät ole päässeet käymään tylsiksi, sillä työtehtävät mahdollistavat ajatusten vaihtamisen työkaverin kanssa työskentelyn lomassa. Asiakkaiden auttaminen ja ohjaaminen etenkin remontin keskellä on yksi tärkeä tehtävä, joka kuuluu jokaiselle työntekijälle.

 

Ei istuta ja odotella, vaan tehdään asioita oma-aloitteisesti

Ensimmäistä kesätyöpaikkaa hakevilla nuorilla on harvoin valttikorttinaan aiempaa työkokemusta. Oman urapolun alkutaipaleella onkin tärkeintä, että omaa hyvän asenteen ja halun oppia uutta.

Manuelin mielestä työssä on ollut tärkeää, että työtehtäviin tartutaan itsenäisesti, mutta tarvittaessa kysytään, jos jokin askarruttaa.

Manuelin hyvä asenne ja innokkuus työntekoa kohtaan on kantanut hedelmää. Monen muun Tutustu ja Tienaa -harjoittelijan tavoin hän on saanut hyvää palautetta myös asiakkailta. Yksi merkittävä tekijä hyvän kesätyökokemuksen tarjoamisessa on se, että nuori saa tekemästään työstä kannustavaa palautetta ja onnistumisen tunteita.

 

Jokainen työntekijä on yhtä arvokas riippumatta siitä, onko hän tehnyt työtä yhden päivän vai 20 vuoden ajan

Kuopion Prismassa työskentelevä Päivi Kettunen on pitkän linjan ammattilainen ja työskennellyt PeeÄssällä pian kaksi vuosikymmentä. Kaupan alan työkokemusta hänellä on takanaan jo 44 vuotta.

Päivin mukaan nuorista huomaa, että he ovat oikeasti halunneet päästä töihin.

Työelämässä oikeudenmukaisuuden ja tasapuolisuuden tulee toteutua jokaisen kohdalla.

 

Nuoret ovat tulevaisuuden tekijöitä

Kesätyö voi aukaista nuorelle tien kohti unelmia ja tukea niiden saavuttamista. Manuel kokee, että erilaiset harjoittelujaksot mahdollistavat tulevaisuuden suunnitelmien selkeyttämisen. Hän pohtiikin kaupassa työskentelemisen mahdollisuutta opiskelun ohella, kun opiskeluiden aloittaminen tulee joskus ajankohtaiseksi.

Harjoittelujakson päätyttyä on kuitenkin aika ripustaa työhanskat naulaan ja nauttia kesästä.

 

Viisi nopeaa – kumman valitset?

Uiminen vai rannalla loikoilu?
”Uiminen.”

Jäätelö vai mansikat?
”Jäätelö.”

Mökillä vai kaupungissa?
”Kaupungissa.”

Aikaisin nukkumaan vai valvominen myöhään?
”Valvominen myöhään.”

Vesi-ilmapallot vai vesipyssy?
”Tämä on paha… Vesipyssy!”

 

 

Teksti ja kuvat: Mira Makkonen

Kaisa Ripatti kävi lapsena vanhempiensa kanssa kaupassa Leppävirran S-marketissa. Nyt hän toimii päällikkönä samassa paikassa.

Kaisa Ripatti sanoo olevansa osuuskauppaneulalla rokotettu. Hän muistaa lapsuudestaan, miten vanhemmille kaupassa käyminen tarkoitti aina automaattisesti Leppävirran S-marketia. Vaihtoehtoja ei ollut, vaikka Kaisa haikaili välillä muihinkin kauppoihin.

Rokotus oli joka tapauksessa ilmeisen tehokas. 18-vuotiaana Kaisa aloitti PeeÄssä-uransa Pitkälahden ABC:n keittiössä tiskaajana. Sittemmin hän siirtyi myyjäksi siihen samaiseen S-marketiin, jossa oli lapsena käynyt ja nuorempana vakuuttanut, että minne tahansa töihin, mutta ei ainakaan kauppaan.

Ala vei mukanaan, ja Kaisa innostui hakemaan PeeÄssän esimiesvalmennukseen. Hän pääsi mukaan, ja valmennuksen jälkeen avautui tie päällikköhommiin.

– Ensimmäinen esimiespaikkaani oli Varkauden Päiviönsaaren Sale, josta siirryin päällikön sijaiseksi Heinäveden S-marketiin, Kaisa kuvailee.

Ympyrä sulkeutui

Sijaisuuden päätyttyä Kaisa poikkesi osuuskauppapolulta sivuun kokeilemaan kahvilayrittäjyyttä. Vuoden jälkeen hän kuitenkin totesi kaupan alan enemmän omakseen ja pystyvänsä parhaimpaansa PeeÄssän leivissä. Ratkaisua siivitti mahdollisuus päästä takaisin Heinäveden S-marketin vetäjäksi, tällä kertaa ilman määräaikaa. Seuraavan stepin myötä yksi ympyrä sulkeutui, kun edessä oli siirtyminen päälliköksi oman kotipaikkakunnan S-marketiin – siihen samaan, jossa Kaisa pikkutyttönä oli saanut ensituntumansa kaupan maailmaan.

Suurella sydämellä

Kaisa sanoo tekevänsä töitä suurella sydämellä.

– Tykkään ihan valtavan paljon työstäni, enkä näe itseäni missään muulla. Koen olevani etuoikeutettu, kun saan luotsata oman kotikyläni S-marketia ja palvella työryhmäni kanssa ihmisiä, jotka oikeasti tiedän ja tunnen. Ilman muuta tällaisessa tilanteessa työssä on tavanomaista vahvemmin tunteet mukana, Kaisa tunnustaa.

Kaisa asuu perheineen Leppävirran Soinilansalmella ja tapaa siksi PeeÄssän paikallisia asiakasomistajia säännöllisesti erilaisissa tilanteissa, muun muassa lasten harrastusten parissa.

– Minulle saa jutella osuuskaupan asioista vapaa-ajallakin, en pane sitä ollenkaan pahakseni, hän vakuuttaa.

– Olen onnellisessa asemassa, koska saan tehdä rakastamaani työtä, Kaisa Ripatti tunnustaa. Kuva: Pentti Vänskä

– Tunnen joka päivä kiitollisuutta siitä, että saan tehdä työtä ihanien asiakkaiden ja ihan parhaimpien työkavereiden kanssa, oppia koko ajan uutta ja kehittää itseäni, sanoo Matkuksen Emotionissa työskentelevä Heidi Klemetti.

Heidin positiivinen elämänasenne ja kasvosuojaimen takaa loistava hymy on tarttuvaa laatua. Kun ystävällisyyteen ja iloisuuteen yhdistyy vankka ammattitaito ja syvällinen tuotetuntemus, ei ole mikään ihme, että Matkuksen Emotioniin tulee jatkuvasti palautetta, jossa Heidiä kiitellään nimeltä mainiten.

– Minulla on sisäsyntyinen kiinnostus sekä ihmisiä että rakastamaani kauneus- ja hyvinvointialaa kohtaan. Työni on ihan parasta, mitä voi olla. Työ antaa niin valtavan paljon, monellakin tavalla. Iloitsen joka päivä sekä asiakkaistamme että työkavereistani, Heidi kuvailee.

Hän on tinkimätön asiakkaan palvelussa. Kaikki muu tekeminen keskeytyy välittömästi asiakkaan saapuessa myymälään.

– En malttaisi pitää edes taukoja tai lähteä töistä kotiin, kun olen niin innoissani työstäni. Onneksi työkaverit pitävät huolta, etten uppoudu ihan kokonaan tähän ihmeelliseen maailmaan, Heidi nauraa.

Työ on intohimo

Heidille työ on todellakin paljon enemmän kuin työtä. Liioittelematta voi sanoa, että se on hänelle intohimo.

– Haluan tietää kauneuden trendeistä ja tuotteista mahdollisimman paljon, koko ajan uutta oppien. Se edellyttää jatkuvaa opiskelua niin työssä kuin vapaa-ajallakin. Voidakseni tarjota asiakkaillemme parasta mahdollista palvelua ja pystyäkseni ylittämään heidän odotuksensa, on oman osaamiseni pysyttävä tietoisimpienkin asiakkaidemme kanssa samalla tasolla tai mieluummin reilusti edellä, PeeÄssän vähittäiskaupan Vuoden 2020 asiakaspalvelijana palkittu Heidi toteaa.

Hän onkin aina valmis lähtemään esimerkiksi tavarantoimittajan tarjoamaan koulutukseen – riippumatta siitä, osuuko koulutus työ- vai vapaapäivään. Oppimaansa hän jakaa aina auliisti työkavereilleen.

Kauneusneuvojakoulutusta oppisopimuksella

Heidi kertoo silmät loistaen olevansa mukana uudessa Sokos- ja Emotion-ketjujen valtakunnallisessa pilottiryhmässä, jossa koulutetaan oppisopimuksella kauneusneuvojia myymälöihin eri puolille Suomea. Normaalisti lähiopetuspäivät olisivat Helsingissä, mutta näin korona-aikana opiskelu tapahtuu etäyhteyksien avulla.

– Valmennuksessa käydään läpi hyvin laajasti alan kehitystä ja trendejä, joista keskeisimpiä ovat ekologisuus ja eettisyys. Lisäksi koulutus antaa paljon oppia muun muassa tuotteiden raaka-aineista ja valmistusprosesseista, eikä unohdettu ole myöskään asiakaspalvelun parantamiseen liittyviä asioita.

S-marketeissa samalla asenteella

Heidi on työskennellyt PeeÄssässä vuodesta 2017 lähtien.

– Pääsin Sokokselle töihin kosmetologiopintojeni ollessa kesken. Emotioniin siirryin pari vuotta sitten.

Alusta lähtien Heidi on tehnyt töitä myös PeeÄssän päivittäistavarakaupan puolella, eniten S-marketeissa Kuopion keskustassa ja Vuorelassa.

– Tykkään päivittäistavarakaupan työstäkin ja teen sitä yhtä lailla hyvällä fiiliksellä. Emotion on minulle kuitenkin se kaikista rakkain työpaikka, Heidi myöntää.

Heidi Klemetti palkittiin äskettäin PeeÄssän vähittäiskaupan Vuoden 2020 asiakaspalvelijana. Kuva: Pentti Vänskä

– Rakastan työtäni. En osaa kuvitella mitään parempaa, Heidi iloitsee. Kuva: Pentti Vänskä

Teksti: Kristiina Tammitie | Kuvat: Pentti Vänskä

Original Sokos Hotel Puijonsarven kokousisäntä Veijo Suhonen on parhaimmillaan silloin, kun työssä tapahtuu paljon ja yhtä aikaa. Korona on hiljentänyt hotellin kokouspalvelua, joten Veijo on tehnyt viimeisen vuoden aikana enemmän töitä marketkaupan puolella. Kesätöihin hän on menossa Varkauden Prismaan.

On aina ilahduttavaa tavata ihminen, joka silmin nähden nauttii työstään. Original Sokos Hotel Puijonsarven kokousisäntä Veijo Suhonen on juuri tällainen persoona. Hänen hyväntuulisuutensa on tarttuvaa, samoin innostus, jolla mies kertoo omasta työstään.

– Eihän minulla ole mitään syytä synkistelyyn. Saan tehdä rakastamaani työtä mahtavien työkavereiden kanssa sellaiselle työnantajalle, jota arvostan erittäin paljon, Veijo perustelee.

25 000 askelta päivässä

Korona on kurittanut matkailu- ja ravitsemiskauppaa kovalla kädellä. Osansa on saanut myös Puijonsarvi, jossa normiaikana elettäisiin parhaillaan vilkasta kokoussesonkia. Hotellissa toki järjestetään esimerkiksi taloyhtiöiden kokouksia sekä yritysten koulutustilaisuuksia ja etätöihin liittyviä kokoontumisia, mutta osallistujamäärät ovat kutistuneet kymmenykseen normaalista.

Onpa kyse isosta tai pienestä porukasta, Veijo vastaa kollegansa Kimmon kanssa siitä, että osallistujat voivat keskittyä heille olennaiseen, talon väen huolehtiessa kaikesta muusta.

– Olen vieraita varten läsnä tässä ja nyt. Otan heidät vastaan, esittelen taloa, keitän kahvia ja huolehdin väliaikatarjoiluista, vien autoja parkkiin, jutustelen mukavia ja teen kaikkea mahdollista muuta pitääkseni kokousasiakkaamme tyytyväisinä, Veijo kuvailee.

Ennakoinnin merkitys on kokousisännän työssä todella suuri. Suunnitelma A voi vaihtua lennossa B:ksi, ja C:kin on hyvä olla takataskussa valmiina. Suunnittelu ja aikataulutus on todella tärkeää. Odottamaton laitehässäkkä tai kokoustilan viime hetken vaihdos pistävät kokousisännän askeliin lisää vauhtia. Sekään ei saa Veijon hymyä hyytymään.

– Olen sitä tehokkaampi, mitä enemmän on asiakkaita, tapahtumia ja kiirettä. Työvuoron aikana parhaimmillaan askelia tulee noin 25 000 ja kaloreita palaa 4 000.

PeeÄssän siirtyminen oli lottovoitto

Kuopiolaissyntyisen Veijon ensimmäinen muisto hänen nykyisestä työpaikastaan on 1980-luvulta.

– Vietin 18-vuotisjuhliani hotellin vanhimmassa osassa sijainneessa silloisessa Renkussa. Itselläni, kuten asiakkaillammekin, on talosta valtavan paljon muistoja.

Työuransa Veijo aloitti nuorena miehenä Kuopiossa Intialaisessa Ravintolassa josta hän siirtyi Ouluun Osuuskauppa Arinan ravintoloihin, edeten vuosien mittaan tarjoilijasta ravintolapäälliköksi. Vuonna 2005 hän siirtyi Helsinkiin Original Sokos Hotel Presidenttiin. Kotiseutu, Kuopio ja Puijonsarvi kutsuivat reilut kymmenen vuotta myöhemmin.

– Jo vuoden kestänyt korona-aika huomioiden oli ihan lottovoitto vaihtaa työpaikka PeeÄssään. Presidenttiä pyörittävässä Sokotelissa olisin ollut koko ajan lomautettuna, koska SOK:n tytäryhtiöllä ei ole toisia toimialoja, joihin henkilöstö voidaan siirtää väliaikaistöihin.

Mökiltä kesätöihin Varkauteen

Puijonsarven kokous-, tapahtuma- ja juhlapalvelujen varauskalenterin tyhjennyttyä Veijo teki viime keväästä syksyyn pitkän yhtäjaksoisen työrupeaman Kuopion Prismassa. Sen jälkeenkin hän on ollut hiljaisimpina kokouspäivinä töissä Prismassa, ajoittain myös lähialueen S-marketeissa.

– On valtava rikkaus, että työnantaja pystyy tarjoamaan korvaavaa työtä, joka antaa työntekijälle nautintoa ja mahdollisuuden oppia uusia asioita vielä tässä iässä.

Uutta on luvassa tulevaksi kesäksikin.

– Viime kesänä kuljin päivittäin Leppävirran mökiltämme töihin Kuopion Prismaan. Nyt on sovittu, että tänä vuonna pääsen kesätöihin Varkauden Prismaan, jolloin työmatkani lyhenee huomattavasti. On hienoa päästä kokemaan, minkälaista on työskennellä uudessa Prismassa uusien työkavereiden kanssa, Veijo miettii.

Original Sokos Hotel Puijonsarvi on Kuopion suurin kokoushotelli. – Uskon, että meillä riittää taas töitä, kun pandemia saadaan kuriin ja elämä palautuu normaaliksi. Veikkaisin, että ensi syksynä tahti on jo ihan toinen kuin nyt, Veijo ennakoi.

Kokousisännän työ on hyvin vaihtelevaa, vaatien rautaisia hermoja, suunnitelmallisuutta, organisointikykyä ja hyvää kuntoa.

– On hienoa olla töissä sellaisessa yrityksessä, jota voi todella arvostaa ja jossa on aitoa yhteishenkeä. Olemme kaikki yhtä suurta peeässäläisten perhettä.

Teksti Kristiina Tammitie, kuvat Pentti Vänskä

Sirpa Karppinen on sitoutunut PeeÄssään sekä työntekijänä että edustajiston jäsenenä.

Jos olet liittynyt PeeÄssän jäseneksi viimeisten kymmenen vuoden aikana Iisalmen Prismassa, on hyvin paljon mahdollista, että Sirpa Karppinen on se henkilö, jonka kanssa olet jäsenhakemuksen täyttötilanteessa asioinut.

– Kieltämättä olen Prisma-vuosieni aikana tehnyt lukemattoman paljon jäsenyyksiä. Tarkkaa määrää en osaa sanoa, mutta kyllä liittyjiä on kauttani tullut satoja, Sirpa arvelee.

Ensi alkuun tuntui hieman hankalalta ottaa S-Etukortittoman asiakkaan kanssa jäsenyys puheeksi. Aika pian juttu alkoi kuitenkin luistaa, kun Sirpa huomasi ihmisten olevan aidon kiinnostuneita asiakasomistajuuden mukanaan tuomista eduista.

– Kassalla otan aina asian puheeksi, jos vihreä kortti ei maksutilanteessa vilahda. Lisäksi olen tehnyt vuosien ajan bonusneuvontaa erillisessä pisteessä.

 

Toinen koti

PeeÄssässä Sirpa on ollut töissä jo kolme vuosikymmentä.

– Osuuskauppa on minun toinen kotini. Olen kasvanut kiinni PeeÄssään, hän nauraa.

Lappeenrannasta Iisalmeen muuttamisen jälkeen Sirpan ensimmäinen työpaikka löytyi paikallisen Sokos Hotellin yhteydessä toimivasta Rossosta.

– Minulla oli kokin koulutus, mutta salin puolelle päädyin ja viihdyinkin siellä parikymmentä vuotta. Tuona aikana sain ravintolan vakiasiakkaista paljon ystäviä. Vielä nytkin monet Koljonvirrassa usein majoittuvat hotellivieraat käyvät moikkaamassa Prisman kassalla.

 

Uudistuminen on jatkuvaa

Kymmenen vuotta sitten Sirpan selkä rupesi vaivaamaan sen verran pahasti, että oli aika jättää tarjoilijan hommat.

­– Lääkäri sanoi ihan suoraan, että Rossoon ei ole enää paluuta. Onneksi minulle löytyi korvaava paikka Prismasta, jossa pystyn selkävaivaisenakin tekemään monenlaista työtä. Kassapalvelun lisäksi teen vuoroja infossa sekä käyn osastoilla hyllyttämässä tavaraa tarpeen mukaan. Kun työssä on riittävästi vaihtelevuutta, selkä muistuttelee itsestään vain ajoittain.

Sirpa on osa-aikainen työntekijä 34 viikkotyötunnin sopimuksellaan. Käytännössä tunteja kertyy helposti enemmän.

– Lisävuoroja on aina tarjolla, jos niitä vain haluaa ottaa vastaan. Usein olen valmis myös venyttämään päivää jommastakummasta päästä. Joustaminen toimii meillä hienosti vastavuoroperiaatteella.

Pitkän linjan asiakaspalveluosaajakaan ei pysty tänä päivänä tekemään työtään automaattiohjauksella.

– Kaupan ala kehittyy hurjaa vauhtia ja koko ajan tulee uutta. Kun on vain viikon pois töistä, on jo sillä aikaa joku asia muuttunut. Meillä ollaan jatkuvasti ajan hermolla, ideoidaan uutta ja kokeillaan erilaisia tapoja, joilla voidaan entisestään parantaa asiakasomistajiemme palvelua, Sirpa kuvailee.

 

Luotettava kumppani

Paitsi työntekijänä, Sirpa on kiinnittynyt PeeÄssään myös vaaleilla valittuna luottamushenkilönä. Nyt hänellä on menossa osuuskaupan edustajistossa toinen kausi.

– Lähdin vuoden 2016 vaaleihin ehdokkaaksi asiakkaiden kannustuksen innostamana ja pääsinkin läpi ensiyrittämällä. Yllättävän paljon asiakkaat esittävät minulle erilaisia asioita ja toiveita, joita vien eteenpäin oikeaan suuntaan. Esimerkiksi Prismaa koskevat tuotetoiveet voin esittää suoraan esimiehelleni, kun taas ABC-autopesupalvelujen toivominen Iisalmeen ja ABC-tankkauspisteen saaminen Vieremälle ovat asioita, jotka pitää viedä PeeÄssän ylimmälle johdolle tiedoksi, Sirpa kertoo esimerkkejä edustajiston jäsenen tehtävistä.

Edustajiston kokouksissa Sirpa on päässyt syventämään osuuskauppatietämystään ja tutustumaan uusiin ihmisiin.

– Edustajiston jäsenyyden myötä mielikuvani ovat vahvistuneet PeeÄssästä vakavaraisena ja meille kaikille, niin työntekijöille kuin asiakkaillekin, luotettavana kumppanina. Osuuskauppa pitää meidän puoltamme ja haluaa aidosti helpottaa arkeamme sekä taloudellisesti että palvelujen kehittämisen näkökulmasta. Sen voin kertoa pystyssä päin kaikille ihmisille, Sirpa korostaa.

– Asiakasomistajuuden hyödyistä puhuessa on helppo seisoa sanojensa takana, Sirpa toteaa.

 

Prisman infossa riittävän kaukana työkavereista Sirpa voi palvella asiakkaita ilman maskia tai visiiriä, sillä pleksi toimii hyvänä suojana puolin ja toisin.

 

Kun työssä on riittävästi vaihtelevuutta, Sirpan selkävaivat pysyvät kurissa.

 

35 vuotta ravintolakokkina työskennellyt Kari Nissinen päätyi koronakevään jälkeen uudelle uralle. Työ S-marketissa on tuonut kuutta kymppiä lähestyvän Karin työmotivaation takaisin.

Kari Nissinen palvelee asiakkaita Siilinjärven S-marketissa hymyssä suin ja hyvillä mielin. Koronavuosi on tuonut hänen elämäänsä suuren muutoksen työpaikan vaihdoksen muodossa.

– Huhtikuussa tuli 35 vuotta täyteen ravintolakokkina Puijonsarvessa. Olin jo jonkin aikaa ajatellut, että pitäisi vaihtaa muihin hommiin. Minulla oli jonkinlainen ravintolatyön burn out, enkä meinannut oikein enää jaksaa sitä juttua, Kari sanailee.

Hän korostaa, että Puijonsarven työilmapiirissä tai työryhmässä ei ollut mitään vikaa. Ennemminkin päinvastoin.

– Työkaverit auttoivat jaksamaan näinkin pitkään. Lähinnä väsyin työmatkoihin ja puolille öille kestäviin työvuoroihin. Tuntui myös, että olin ehtinyt näkemään ja kokemaan kaiken ravintolakeittiöstä.

 

Hyvä asiakaspalvelu etusijalla aina

Ravintoloiden sulkeuduttua keväällä koronan takia, Karille löytyi korvaavaa työtä Siilinjärven S-marketista. Hänellä oli ennestään kokemusta kaupasta vain asiakkaan näkökulmasta, joten eteen tuli valtavan paljon uusia asioita ja uutta opittavaa. Toisaalta työn perusta on sama riippumatta siitä, tekeekö sitä ravintolassa vai kaupassa.

– Oleellista on asiakkaiden mahdollisimman hyvä palvelu, onpa konsepti mikä hyvänsä, Kari korostaa.

Hän antaa S-marketin työporukalle täyden tunnustuksen siitä, miten tulokas otettiin vastaan.

–  Kyllä täytyy sanoa, että nämä uudet työkaverini ovat ihan huippuammattilaisia ja kaiken lisäksi vielä mahdottoman mukavia. Uusi ihminen otetaan heti joukkoon mukaan ja perehdytys hoidetaan todella hienosti.

 

Ammattitaidosta hyötyä palvelutiskissä

Kun ravintoloiden aukiolorajoituksia alettiin kesän alussa purkaa, Karin olisi ollut aika palata takaisin entisiin hommiin.

– Rupesivat onnekseni väläyttelemään esimiehet sellaista mahdollisuutta, että siirtyisin pysyvästi Siilinjärvelle. Kun tällaista tilaisuutta tarjottiin, en sitä enempää miettinyt. Uusi työsopimus tehtiin heinäkuun alussa.

– Mukavalta on kesä ja syksy tuntunut. Työmatka typistyi muutamaan kilometriin ja iltavuorostakin pääsee kotiin jo yhdeksän aikaan. Pikkuhiljaa alan myös oppia aikaisiin aamuheräämisiin, joita ei ravintolahommissa ollut ikinä.

Karin työpäivät kuluvat aamuvuoroissa tuotteiden hyllyttämisessä ja iltavuoroissa Ruokatorin tiskin takana.

– Palvelutiskissä pitkästä kokkiurasta on tietysti paljon hyötyä. Tunnen raaka-aineet ja asiakkaille on helppo antaa neuvoja ja vinkkejä ruoanlaittoon.

Ruokatorilla on paljon hyötyä 35 vuoden kokki-kokemuksesta.

 

Alaa voi vaihtaa, työnantaja pysyy

Kari on varsin tyytyväinen hänelle räätälöityyn ratkaisuun.

– En missään nimessä halunnut vaihtaa työantajaa, mutta niinpä vain PeeÄssän sisältä löytyi uusi tehtävä, joka tuntuu hyvin motivoivalta ja antoisalta. On hienoa, että melkein kuusikymppinen voi vaihtaa alaa ja pysyä silti samassa firmassa töissä. Tunnen myös vilpitöntä ylpeyttä siitä, että tämän ikäinen oppii vielä uusia asioita, Kari hymyilee.

Henna Matinniemi sai yläkouluikäisenä kahden viikon kesäpestin Kiuruveden ABC:ltä. Viisitoista vuotta myöhemmin hän toimii samassa paikassa liikennemyymäläpäällikkönä.

Henna Matinniemen ensimmäinen kokemus oman kylän ABC-liikennemyymälästä työpaikkana syntyi Tutustu työelämään ja tienaa -kesätyön merkeissä 15-vuotiaana. Kokemus kahden viikon ajalta lienee ollut positiivinen, koska Henna hakeutui muutamaa vuotta myöhemmin ravintolakokkiopintojensa työssäoppimisjaksolle samaan paikkaan.

– Harjoittelun jälkeen jäin ABC:lle töihin, ja sillä tiellä olen edelleen. Seitsemän vuotta sitten pääsin marketvastaavaksi ja viime keväänä minut nimitettiin liikennemyymäläpäälliköksi edeltäjäni jäädessä ansaitulle eläkkeelle, Henna hymyilee.

 

ABC-maailma kiehtoo

Henna on silmin nähden innostunut työstään ja työpaikastaan. ABC:n hektinen maailma on hänelle juuri oikea.

– Pidän siitä, että on paljon erilaista tekemistä ja työssä jatkuvaa vaihtelevuutta. PeeÄssä on sitä paitsi ihana työnantaja, monellakin tavalla. Olen esimerkiksi itse saanut kouluttautua työn ohella merkonomiksi ja nyt alkamassa on esimiesten perusvalmennus. Työntekijöistä pidetään aidosti hyvää huolta ja heille annetaan paljon mahdollisuuksia kehittää itseään.

 

Joka päivä hymyilyttää

Päätyminen alle kolmekymppisenä liikennemyymäläpäälliköksi ihmetyttää Hennaa edelleen.

– Olin aina sanonut, että en voisi ikinä edes kuvitella olevani päällikkö tällaisessa paikassa, jossa pitää hallita niin valtavasti asioita, kun on kauppaa, ravintolaa, keittiötä ja polttonestemyyntiä. Edeltäjäni kuitenkin kannusti minua niin paljon, että päädyin hakemaan paikkaa, lähinnä siksi, että halusin osoittaa olevani kiinnostunut.

Nimityksen tekijät näkivät Hennassa selvästikin potentiaalia, koska hän tuli valituksi.

– On ollut aivan huikeaa huomata, että minähän pärjään tässä tehtävässä. Joka aamu on ihanaa lähteä töihin ja joka päivä hymyilyttää. Sain valtavasti uusia haasteita ja tilaisuuden päästä näyttämään kykyni ja taitoni. Tykkään työssäni ihan kaikesta, toimistohommia myöten.

Työntekijärivistä nousu päälliköksi ei aina ole helppoa, mutta Henna arvelee onnistuneensa siinä vähintäänkin kohtuullisesti.

– Auktoriteetin kasvattaminen piti aloittaa jo marketvastaavan tehtävässä. Enemmän itseäni mietitytti suuren vastuun ottaminen, kun kokonaisuus muodostuu niin monista osa-alueista. Näin muutaman kuukauden kokemuksen jälkeen voin sanoa, että kannatti ehdottomasti uskoa itseensä ja tarttua tilaisuuteen.

 

Paikalliset asiakkaat pitäneet pystyssä

Hennan päällikkyys alkoi melko lailla tarkasti samaan aikaan, kun korona rantautui Suomeen.

– Tottahan se on, että päällikkötehtävässä minulla ei ole edes kokemusta normaalista. Ensitöikseni piti lähteä sopeuttamaan toimintaa poikkeukselliseen tilanteeseen, muun muassa siirtymällä take away -ruoan myyntiin. Suurin osa henkilökunnasta lähti töihin PeeÄssän muihin toimipaikkoihin. Jäätiin pienellä porukalla ja supistetuilla aukioloajoilla palvelemaan asiakkaitamme.

Juhannuksen jälkeen palattiin normaalimpaan rytmiin, mutta vuoden takaiseen myyntiin ei ylletty kesälläkään.

– Monet kesäämme tavallisesti vilkastuttavat ja asiakasvirtaa tuovat tapahtumat jäivät tänä vuonna toteutumatta. Onneksi oman kylän tutut ihmiset asioivat meillä yhtä usein kuin ennenkin, Henna kiittelee.

 

Työtyytyväisyys synnyttää asiakastyytyväisyyttä

Henna sanoo, että Apsin työryhmässä on korona-arjesta opittu paljon niin työn tekemisen kuin työn merkityksen näkökulmasta.

– Olemme oppineet huolehtimaan entistä paremmin turvallisista olosuhteista, siisteydestä ja hygieniasta. Olemme myös oppineet arvostamaan vielä enemmän omaa työtämme ja työnantajaamme.

Korona-kuukausien aikana Kiuruveden ABC on noussut koko ketjun kärkijoukkoon asiakastyytyväisyystutkimuksessa.

– Meillä on todella taitavia tekijöitä, joiden käsissä syntyy mahdottoman hyvää ruokaa. Lisäksi meillä vallitsee iloinen ja pirteä työilmapiiri, jossa arvostetaan niin omaa kuin toisten työtä. Työtyytyväisyys synnyttää asiakastyytyväisyyttä, Henna arvioi.

 

PeeÄssä on ihan maailman paras työnantaja, joka pitää huolta omistaan ja antaa mahdollisuuksia edetä työuralla, Kiuruveden Apsin päällikkönä viime keväänä aloittanut Henna Matinniemi kiittelee.

 

Kiuruvesi on tunnettu maitopitäjä, joten lehmäpatsas on meillä kunniapaikalla, Henna hymyilee.

Laura Vuorela on tehnyt 15 vuotta töitä ravintola-alalla ja kerryttänyt kokemusta kymmenistä työnantajista.
– PeeÄssässä henkilöstön kohtelu on vertaansa vailla. Puolen kuun kannustepalkka koronajoustamisesta on tästä mainio esimerkki, Laura toteaa.

 PeeÄssä maksoi elokuun alkupuolella kaikille työntekijöilleen puolen kuun tienestin verran kannustepalkkaa kiitokseksi joustavuudesta ja yhteistyöstä koronapandemian aikana.

– Tämähän on ihan huikeaa! Vaikka PeeÄssän tulos tulee kuluvalta vuodelta jäämään tuntuvasti odotettua heikommaksi, haluttiin työntekijöitä kuitenkin palkita ja kiittää poikkeusolojen työpanoksesta. Lisäksi meillä on valtavan paljon muitakin henkilöstöetuja, joista ravintola- ja kaupan alan ihmiset voivat yleensä vain haaveilla, Laura Vuorela kiittelee.

Hän todella tietää, mistä puhuu.

– Olen ollut ravintola-alalla 15 vuotta, ja kokemusta on kertynyt pienistä yksityisistä työnantajista, suurista vuokratyöfirmoista ja kaikesta siltä väliltä. Minulla on ollut vuosien varrella kymmeniä työnantajia ja toimipaikkoja, joissa olen työskennellyt. Tätä taustaa vasten voin sanoa, että PeeÄssä on ihan huippu työnantaja, jonka palveluksessa toivon olevani tulevaisuudessakin, Laura korostaa.

– Taloudellisten etujen, kuten kannustepalkkioiden sekä tuotteista ja palveluista saatavien alennusten ohella pidän erittäin merkittävänä sitä, että PeeÄssä mahdollistaa halukkaille työntekijöilleen itsensä kehittämisen, uralla etenemisen ja erilaisten työtehtävien kokeilemisen.

 

Työn pitää pysyä mielekkäänä

Syyskuussa tulee kolme vuotta siitä, kun Laura aloitti työt PeeÄssässä, tarkemmin sanottuna Varkauden Rossossa.

– Hain alun perin Varkauden ABC:lle Hesen vuorovastaavaksi. En tullut valituksi, mutta sain Apsin päälliköltä vinkin, että paikalliseen Rossoon etsitään tarjoilijaa. Kävin haastattelussa ja sain paikan siltä istumalta. Tartuin tilaisuuteen, vaikka olinkin työskennellyt aiemmin esimiestehtävässä.

Reilu vuosi sitten Laura sai toivomaansa lisävastuuta, kun hänet nimettiin Rosson vuoropäälliköksi. Viime syksystä lähtien hän on toiminut myös PeeÄssän matkailu- ja ravitsemiskaupan toimialalle perustetussa vastuullisuustyöryhmässä ravintoloiden ja kahviloiden edustajana.

– Lisäksi vedän PeeÄssän sometiimiä, jossa ohjeistan ja annan vinkkejä markkinoivaan sometyöhön. Pidän työstäni valtavan paljon ja siihen on kova palo. Minulle on äärimmäisen tärkeää, että koen työn mielekkääksi ja saan oppia joka päivä jotain uutta, vaikka vain pienenkin asian.

Laura tunnustaa olevansa kova kyseenalaistamaan tekemisiä ja asioita.

– Vaadin selityksen, miksi joku tietty asia tehdään tietyllä tavalla, eikä selitykseksi riitä, että näin on aina tehty. Minun pitää ymmärtää asioiden ja tekemisten taustat ja vaikutukset suurempaan kokonaisuuteen. Haluan tietää kaikesta kaiken, koska tietoa ei ole koskaan liikaa, Laura hymyilee.

 

Kaupasta uusi ulottuvuus

Tänä vuonna Laura on päässyt toden totta oppimaan uutta. Kun Rosso laitettiin keväällä koronan takia kiinni, Laura siirtyi töihin seinän toiselle puolelle Päiviönsaaren Saleen. Kevään ja alkukesän aikana hän teki satunnaisia vuoroja myös Kommilan S-marketissa.

– Olen nopea sopeutumaan uusiin tilanteisiin, joten hyppy päivittäistavarakaupan puolelle oli mukavaa ja tervetullutta vaihtelua. Olin ihan into pinkeänä.

Kahden ja puolen kuukauden kauppapestiä Laura kuvailee mahtavaksi kokemukseksi.

– Pääsin näkemään, kokemaan ja oppimaan kaupasta ihan uuden ulottuvuuden. Oli todella opettavaista ja silmiä avaavaa nähdä, miten paljon marketeissamme tehdään hommia asiakasomistajiemme eteen ja miten mielenkiintoisia ovat kaupan tilausjärjestelmät. Yllättävintä oli työn fyysisyys sekä se, miten valtavan paljon pienessäkin kaupassa on valikoimaa ja tavaravirtaa, Laura toteaa.

Monien työkavereidensa tapaan hän arvioi, että viime kuukaudet ovat hitsanneet peeässäläiset entistä paremmin yhteen yli toimialarajojen.

– Ollaan yhtä osuuskauppaa ja samojen asiakasomistajien palvelemiseksi hommia tehdään, Laura kiteyttää.

Laura tekee Rossossa sekä sali- että keittiövuoroja.

-Salessa työskentely on kasvattanut osaamistani todella paljon. Aion jatkossakin tehdä töitä myös kaupan puolella.

 

Teksti Kristiina Tammitie, Kuvat Pentti Vänskä ja Laura Vuorela

Kiitän, kannustan, kuuntelen, mahdollistan, sparraan, rohkaisen, luotan… fläppitaulusta repäistylle paperille kirjatut johtamislupaukset on teipattu PeeÄssän vähittäiskaupan uuden toimialajohtajan Jouni Ruotsalaisen työhuoneen seinälle.

Kuopion Prisman yläkerrassa PeeÄssän konttorilla vähittäiskaupan toimialajohtajan työhuoneessa istuu tyytyväinen mies. Jouni Ruotsalainen on tehnyt jo lähes 30-vuotisen työuran PeeÄssässä. Nyt toimialajohtajana hän on todennäköisesti uransa huipulla – ja juuri siinä tehtävässä, missä haluaakin olla. Menneet vuodet ovat valmentaneet Jounia tähän hetkeen, ottamaan paikan osuuskaupan johtoryhmässä ja vastaamaan satojen miljoonien eurojen myyntiä tekevästä toimialasta.

– Olen elävä esimerkki siitä, minkälaisia kehittymismahdollisuuksia PeeÄssä henkilökunnalleen tarjoaa. Tuntuu hyvältä. Asiat ja ihmiset ovat tuttuja, ja siksi siirtyminen Prisma-johtajan tehtävästä toimialajohtajaksi on sujunut helposti ja luontevasti. Näkökulmat ja katsantokanta ovat nyt erilaisia ja laajempia, Jouni vertaa.

 

Yhdessä tekemällä syntyy tuloksia

Jouni painottaa, että PeeÄssän vähittäiskaupan luotsaaminen ei ole yhden miehen show. Hän haluaa omassa työssään olla kannustava, kuunteleva ja rohkaiseva hyvän fiiliksen luoja, johon kaikki alaiset päälliköistä työharjoittelijoihin voivat luottaa ja turvata.

– Tavoitteena on istua konttorilla mahdollisimman vähän ja liikkua kentällä mahdollisimman paljon. Haluan korostaa yhdessä tekemistä, yhteisöllisyyttä ja sitä, että jokainen tehtävä on kokonaisuuden kannalta tärkeä tuottaessamme asiakasomistajillemme parhaita mahdollisia palveluja ja etuja. Kun ihmisillä on hyvä työympäristö, vastuuta ja tilaa, heistä kumpuaa valtavasti osaamista, tietoa, taitoa ja motivaatiota.

 

Kriisi vahvisti moniosaamista ja yhteishenkeä

Suuria mullistuksia uusi toimialajohtaja ei suunnittele, mutta muutos on nykypäivänä pysyvä olotila.

– Meillä on päivittäistavarakaupassa vahva markkinaosuus ja hyvä tuloksentekokyky, ja niistä on pidettävä kiinni. Se vaatii hereillä oloa, palvelujen kehittämistä ja jatkuvaa uudistumista. Pärjätäksemme meidän pitää olla ketteriä ja nopealiikkeisiä myös käyttötavarakaupassa.

Koronakevät oli hyvä osoitus siitä, että kaikkia muutoksia ei voi ennakoida.

– Selvisimme poikkeuksellisesta ja arvaamattomasta kriisistä hyvin, ja olemme valmistautuneempia mahdolliseen toiseen aaltoon. Moniosaaminen ja yhteishenki ovat vahvistuneet entisestään. Kovan paineen alla peeässäläiset ovat tehneet upeaa työtä.

 

Fokus tulevaisuudessa

Jouni uskoo, että hänen vahvuutensa toimialajohtajana on PeeÄssän toimialojen, toimipaikkojen, yrityskulttuurin ja ihmisten tuntemus.

– Olen työskennellyt joka portaalla, joten kokemuspohjani yritysestä on poikkeuksellisen vahva. Nyt uudessa tehtävässä on vain muistettava, ettei sotkeudu pieniin asioihin, vaan pitää fokuksen isoissa linjoissa ja tulevaisuudessa.

Lähivuosina PeeÄssän marketkaupassa ripeä investointitahti jatkuu. Ennen marketien uudistamistarve tuli eteen 15 vuoden välein. Nykyään sykli on nopeampi.

– Vuonna 2022 saamme S-marketien uudistuskierroksen päätökseen, jonka jälkeen ovat vuorossa Salet. Isoja asioita ovat myös Varkauden uuden Prisman valmistuminen kuluvan vuoden lopulla ja suunnitteilla on Kuopion Prisman uudistaminen, joka on PeeÄssän historian suurin investointi.

 

Tuoteryhmän hoitajasta toimialajohtajaksi

Palataanpa vielä taipaleeseen, joka on johdattanut Jouni Ruotsalaisen toimialajohtajaksi.

Urapolun alkupiste on vuodessa 1984 ja Vuorelan K-kaupassa, johon 16-vuotias nuori mies pääsi töihin peruskoulun jälkeen. Keskon lipun alla erilaisissa tehtävissä kului muutama vuosi, samalla kaupan alaa enemmän tai vähemmän innokkaasti opiskellen.

–1992 vaihdoin kaupparyhmää, kun PeeÄssä oli avaamassa S-market Ykkösrastia. Pääsin sinne hedelmä- ja vihannestuoteryhmän hoitajaksi.

Esimies- ja marketpäällikkövalmennuksen suoritettuaan Jouni sai PeeÄssässä ensimmäisen esimiespaikkansa Lapinlahden S-marketista. Tie johti eteenpäin Leppävirran S-marketiin ja PeeÄssän konttorille Sale-ketjupäälliköksi. Vastuualueeseen sisältyivät myös erilaisten tietojärjestelmien käyttöönottoprojektit niin kaupan kuin henkilöstöhallinnon puolella. Tontti laajentui entisestään, kun organisaatiomuutoksen myötä PeeÄssän S-marketien ja Sale-myymälöiden esimiesten sparraajiksi ja arkijohtamisen tueksi nimettiin kolme ryhmäpäällikköä. Sitten olikin vuorossa Prisman johtaminen. Seitsemän vuoden aikana Jouni nosti työryhmineen Kuopion Prisman ketjun kärkijoukkoon ja suoritti samalla liikkeenjohdon maisteritason MBA-tutkinnon.

– PeeÄssä on antanut minulle todella paljon. En ole koskaan työurallani miettinyt seuraavaa steppiä, vaan keskittynyt aina hoitamaan kunkin työtehtävän parhaan kykyni mukaan, mikä on vienyt eteenpäin askelmalta toiselle, hän kuvailee.

 

Keväällä 1996 Jouni aloitti ensimmäisessä esimiestehtävässään Lapinlahden S-marketissa. Paikallislehdessä kutsuttiin asiakkaat nimipäiväkahvien merkeissä tutustumaan uuteen marketpäällikköön.

 

Ennen toimialajohtajuutta Jouni on työskennellyt PeeÄssässä tuoteryhmän hoitajana, marketpäällikkönä, ketju- ja ryhmäpäällikkönä sekä Prisma-johtajana.
– Matkan varrella olen kasvanut kiinni osuuskauppaan. Peeässäläisyys on selkärangassa, hän hymyilee.