Kysyimme PeeÄssän asiakasomistajilta kesäkuussa heidän mielipiteitänsä PeeÄssästä, onnistumisista, kehityskohteista ja mitä paras elämä Savossa heidän mielestään sisältää.

Saimme huikeat lähes 7000 vastausta! Asiakasomistajilla on siis vaikuttamishalua meidän toimintaan. Tässä hieman koontia asioista, jotka nousivat tutkimuksessa esille sekä muutamia kommentteja asiakasomistajilta. Jatkamme vuoropuhelua asiakasomistajien kanssa näiden asioiden ympärillä myös jatkossa.

 

Suuri joukko tyytyväisiä asiakasomistajia

Asiakasomistajat kokevat meidän onnistuneen päätehtävässämme erinomaisesti. Lähes 80 % kaikista vastaajista sanoo onnistumisen olevan erittäin hyvällä tai hyvällä tasolla.  Ilahduttavaa on, että erityisesti nuoriin pientalouksiin kuuluvat arvioivat onnistumisen vielä hieman paremmaksi kuin kaikki vastaajat. Myös hintaorientoituneet pt-segmentit korostuvat positiivisesti hyvien arviointien antajina.

Merkittävää on, että yksittäisistä asioista asiakaspalvelu nousee ykköseksi onnistumisissa. Upeaa työtä asiakasrajapinnassa!

 

” Kassojen ystävällinen hyvän päivän toivotus joka ostoskerta saa hyvälle mielelle.”

 

”PeeÄssälle ruusuja ystävällistä asiakaspalvelijoista tavarataloissa, ravintoloissa ja päivittäistarvikemyymälöissä. Jos ei muualta hymyä päivän aikana niin noista paikoista aivan varmasti ja vielä muutaman mukavan sanankin kuulee.”

Lisäksi palvelujen riittävyys ja laatu sekä verkoston laajuus keräävät kiitosta.

 

Kehittämiskohteista kärkeen nousevat sekä PT- että KT-hintataso. Tämä ei sinällään ole yllättävää, sillä hinta, edullisuus tai hinta-laatusuhde –asiat ovat yleensä aina – tutkimuksessa kuin tutkimuksessa tai toimialalla kuin toimialalla – niitä tärkeimpiä kehitettäviä asioita kuluttajien mielestä. Ja taloudellisen hyödyn tuottaminenhan on meidän tärkeimpiä tehtäviä. Hinnan merkitys tulee jatkossa olemaan vieläkin suurempi, kun energian hinta ja muut kustannukset nousevat. Asiakasomistajien hintahyötyä meiltä on vaalittava ja pyrittävä tekemään kaikkemme, että hintahyötyä tuotetaan edelleen vahvasti.

 

”Asiakasomistajien rahallinen hyöty on mahtava! Huolehtikaa edullisista hinnoista.”

 

Vastauksissa peräänkuulutetaan myös asiakasomistajien tarpeiden ymmärtämistä. Tämän tutkimuksen toteuttaminen yksittäisenä toimenpiteenä vastaa nimenomaan tähän vaateeseen. Onkin luontevaa, että asiakkaidensa omistama yritys, kuten osuuskauppa, jatkaa tätä vuoropuhelua tulevaisuudessakin.

 

”Hienoa, että päästää vaikuttamaan. Tärkeä, että tämä ei jää vain tähän.”

 

Paras elämä Savossa koostuu asiakasomistajien mielestä yksinkertaisista asioista.

Puhdas luonto, lähellä olevat palvelut sekä monipuolinen, edullinen ja paikallinen ruoka ovat keskeisiä tekijöitä parhaassa elämässä Pohjois-Savossa. Erityisesti luonto ja palvelut nousivat selvään kärkeen parhaan elämän tekijöinä. Luonto on alue, jossa meidän on jatkossa mietittävä, miten kuluttajaosuuskauppana voimme olla mukana.

 

” Pohjois-Savo on paikka luonnolle, vesistölle, liikunnalle, ulkoilulle ja urheilulle.   Nämä asiat ovat tärkeä vastapaino työlle ja edistävät hyvinvointia.”

 

”Välttämättömimmät palvelut perheelle lähellä ja puhdas luonto ympärillä.”

 

” Luonto, ruuan kotimaisuus ja paikallisuus.”

 

Asiakkailla on paljon uusia ideoita PeeÄssän toimintaan. Asiakkaat nostivat arvokkaita kehitysideoita PeeÄssän mahdollisista uusista liiketoiminnoista, nykyisten konseptien kehityksestä sekä Pohjois-Savon alueellisen ja yhteiskunnallisen roolin kehityksestä. Näiden asioiden analysointi jatkuu strategiatyössä syksyn mittaan.

 

” Voisi kohdentaa tarjouksia enemmän mobiiliversiona ja kuittaus onnistuisi myös itsepalvelukassalla.”

 

Kaiken kaikkiaan nämä tulokset osoittavat selvästi sen, että PeeÄssän asiakasomistajat ovat erittäin sitoutuneita omaan osuuskauppaansa ja haluavat olla mukana parhaan elämän metsästyksessä Savossa.

PeeÄssä aikoo nousta tämän vuosikymmenen aikana Parhaan Elämän Edelläkävijäksi Savossa. Päämäärää kohti kulkevan kehittämissuunnitelman pohjaksi osuuskauppa käynnistää pohjoissavolaisten kanssa vuorovaikutteisen keskustelun siitä, mitä paras elämä tarkoittaa. Asiakaslähtöisyyttä vahvistamalla ja asiakkaiden tarpeiden paremmalla ymmärryksellä varmistetaan, että kehittämistoimet ovat oikeaan osuvia.

 

Ensi vuonna 120-vuotisjuhlavuottaan viettävä Osuuskauppa PeeÄssä suuntaa kohti tulevaisuutta ja yhä epävarmemmaksi muuttuneen maailman haasteita muistaen juurensa ja osuustoiminnallisen ideologiansa. Kuten jo ensimmäisiä osuuskauppoja perustettaessa 1900-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä, PeeÄssän tehtävä on edelleen omistajiensa arjen helpottaminen ja taloudellisen hyvinvoinnin edistäminen.

Haluamme nyt avartaa ajatteluamme ja laajentaa toiminta-ajatukseemme liittyviä näkökulmia. Tähtäimessämme on rakentaa omasta maakunnastamme paras paikka elää meille kaikille. Annamme juhlavuotemme kynnyksellä PeeÄssän nimelle uuden merkityksen: haluamme olla Parhaan Elämän Edelläkävijä Savossa, toimitusjohtaja Mikko Junttila kuvailee.

 

Osuuskaupalle luonteva tapa toimia

PeeÄssän uutta päämäärää kohti on nyt lähdetty etenemään suunnitelmallisesti. Kehittämistyön taustalla on S-ryhmän missio (teemme yhdessä paremman paikan elää) ja visio (arjesta juhlaa makusi mukaan).

Me olemme lähteneet savolaistamaan näitä kahta asiaa, eli yhdistämään olemassaolon tarkoitustamme ja tulevaisuuden näkemystämme osallistamalla laajasti maakuntamme ihmiset niin kaupungeista kuin maaseudultakin aktiiviseen kehittämistyöhön. Asiakkaidensa omistamalle, vastuulliselle osuuskaupalle tämä on hyvin luonteva tapa toimia. Isona maakunnallisena osuustoimintayrityksenä meillä on paljon valtaa ja vastuuta siitä, minkälaista elämä Savon sydämessä on, Mikko korostaa.

 

Asiakaslähtöisyys ja -ymmärrys vahvistuvat

Parhaan elämän edelläkävijyyttä kohti kulkeva matka on nimetty parhaan elämän metsästykseksi. Ketterälle, laajasti osallistavalle ja vuorovaikutteiselle matkalle lähtivät loppukeväällä PeeÄssän hallinto ja henkilökunta.

– Ensimmäisellä keskustelukierroksella korostuivat erityisesti asiakaslähtöisyyden merkitys sekä asiakkaiden tarpeiden aito ymmärtäminen. Niinpä laajennamme vuoropuheluamme kutsumalla mukaan asiakasomistajamme sekä kaikki muutkin palvelujamme käyttävät asiakkaamme.

Toiveena on saada asiakasomistajan ääntä kuuluviin mahdollisimman laajasti koko maakunnasta.

Toivomme saavamme eri puolilta maakuntaa ihmiset mukaan kertomaan, missä me olemme onnistuneet ja mitä meidän pitää kehittää. Haluamme myös kuulla, odotetaanko meiltä jotain täysin uusia aluevaltauksia. 

 

Toiveista teoiksi

Huhtikuun alussa PeeÄssän toimitusjohtaja aloittanut Mikko Junttila vakuuttaa, että asiakkailta saadut mielipiteet, toiveet ja odotukset eivät häviä bittiavaruuteen tai sotkeudu vähin äänin arjen jalkoihin. Koska tavoitteet ja tekemiset ovat suuria, tähtäin on asetettu riittävän kauas, kuluvan vuosikymmenen loppuun. ­

Toimeenpanossa edetään kuitenkin parin, kolmen vuoden jaksoissa, tavoitteita todeksi muuttaen ja onnistumisia pitkin matkaa lunastaen. Monia asioita voimme itse kehittää ja toteuttaa, ja toisiin voimme vaikuttaa välillisesti, laajoja verkostojamme hyödyntäen.

Mikko muistuttaa, että keskustelussa usein toivottaviina asioihin tai teemoihin tartutaan varmasti.

Kesän mittaan asiakkailta saatujen näkökulmien pohjalta kootaan myöhemmin tänä vuonna osuuskaupan omille verkkosivuille kokonaisuus esiin nousseista teemoista sekä PeeÄssän tekemisistä kyseisten asioiden tiimoilta. Parhaan elämän metsästys tulee jatkossa olemaan näkyvästi esillä myös muissa osuuskaupan viestinnän kanavissa.

Pidämme keskustelua yllä ja uutisoimme tekemisistämme monikanavaisesti, verkkosivujemme ohella muun muassa PeeÄssä Tänään -lehdessä ja somekanavissamme, Mikko lupaa.

Kutsu parhaan elämän metsästykseen on lähetetty sähköpostitse laajalle joukolle pohjoissavolaisia.

Voit osallistua keskusteluun, vaikuttaa ja voittaa myös TÄSTÄ

 

Kilpailu- ja arvonta tietosuojaseloste