PeeÄssä aikoo nousta tämän vuosikymmenen aikana Parhaan Elämän Edelläkävijäksi Savossa. Päämäärää kohti kulkevan kehittämissuunnitelman pohjaksi osuuskauppa käynnistää pohjoissavolaisten kanssa vuorovaikutteisen keskustelun siitä, mitä paras elämä tarkoittaa. Asiakaslähtöisyyttä vahvistamalla ja asiakkaiden tarpeiden paremmalla ymmärryksellä varmistetaan, että kehittämistoimet ovat oikeaan osuvia.

 

Ensi vuonna 120-vuotisjuhlavuottaan viettävä Osuuskauppa PeeÄssä suuntaa kohti tulevaisuutta ja yhä epävarmemmaksi muuttuneen maailman haasteita muistaen juurensa ja osuustoiminnallisen ideologiansa. Kuten jo ensimmäisiä osuuskauppoja perustettaessa 1900-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä, PeeÄssän tehtävä on edelleen omistajiensa arjen helpottaminen ja taloudellisen hyvinvoinnin edistäminen.

Haluamme nyt avartaa ajatteluamme ja laajentaa toiminta-ajatukseemme liittyviä näkökulmia. Tähtäimessämme on rakentaa omasta maakunnastamme paras paikka elää meille kaikille. Annamme juhlavuotemme kynnyksellä PeeÄssän nimelle uuden merkityksen: haluamme olla Parhaan Elämän Edelläkävijä Savossa, toimitusjohtaja Mikko Junttila kuvailee.

 

Osuuskaupalle luonteva tapa toimia

PeeÄssän uutta päämäärää kohti on nyt lähdetty etenemään suunnitelmallisesti. Kehittämistyön taustalla on S-ryhmän missio (teemme yhdessä paremman paikan elää) ja visio (arjesta juhlaa makusi mukaan).

Me olemme lähteneet savolaistamaan näitä kahta asiaa, eli yhdistämään olemassaolon tarkoitustamme ja tulevaisuuden näkemystämme osallistamalla laajasti maakuntamme ihmiset niin kaupungeista kuin maaseudultakin aktiiviseen kehittämistyöhön. Asiakkaidensa omistamalle, vastuulliselle osuuskaupalle tämä on hyvin luonteva tapa toimia. Isona maakunnallisena osuustoimintayrityksenä meillä on paljon valtaa ja vastuuta siitä, minkälaista elämä Savon sydämessä on, Mikko korostaa.

 

Asiakaslähtöisyys ja -ymmärrys vahvistuvat

Parhaan elämän edelläkävijyyttä kohti kulkeva matka on nimetty parhaan elämän metsästykseksi. Ketterälle, laajasti osallistavalle ja vuorovaikutteiselle matkalle lähtivät loppukeväällä PeeÄssän hallinto ja henkilökunta.

– Ensimmäisellä keskustelukierroksella korostuivat erityisesti asiakaslähtöisyyden merkitys sekä asiakkaiden tarpeiden aito ymmärtäminen. Niinpä laajennamme vuoropuheluamme kutsumalla mukaan asiakasomistajamme sekä kaikki muutkin palvelujamme käyttävät asiakkaamme.

Toiveena on saada asiakasomistajan ääntä kuuluviin mahdollisimman laajasti koko maakunnasta.

Toivomme saavamme eri puolilta maakuntaa ihmiset mukaan kertomaan, missä me olemme onnistuneet ja mitä meidän pitää kehittää. Haluamme myös kuulla, odotetaanko meiltä jotain täysin uusia aluevaltauksia. 

 

Toiveista teoiksi

Huhtikuun alussa PeeÄssän toimitusjohtaja aloittanut Mikko Junttila vakuuttaa, että asiakkailta saadut mielipiteet, toiveet ja odotukset eivät häviä bittiavaruuteen tai sotkeudu vähin äänin arjen jalkoihin. Koska tavoitteet ja tekemiset ovat suuria, tähtäin on asetettu riittävän kauas, kuluvan vuosikymmenen loppuun. ­

Toimeenpanossa edetään kuitenkin parin, kolmen vuoden jaksoissa, tavoitteita todeksi muuttaen ja onnistumisia pitkin matkaa lunastaen. Monia asioita voimme itse kehittää ja toteuttaa, ja toisiin voimme vaikuttaa välillisesti, laajoja verkostojamme hyödyntäen.

Mikko muistuttaa, että keskustelussa usein toivottaviina asioihin tai teemoihin tartutaan varmasti.

Kesän mittaan asiakkailta saatujen näkökulmien pohjalta kootaan myöhemmin tänä vuonna osuuskaupan omille verkkosivuille kokonaisuus esiin nousseista teemoista sekä PeeÄssän tekemisistä kyseisten asioiden tiimoilta. Parhaan elämän metsästys tulee jatkossa olemaan näkyvästi esillä myös muissa osuuskaupan viestinnän kanavissa.

Pidämme keskustelua yllä ja uutisoimme tekemisistämme monikanavaisesti, verkkosivujemme ohella muun muassa PeeÄssä Tänään -lehdessä ja somekanavissamme, Mikko lupaa.

Kutsu parhaan elämän metsästykseen on lähetetty sähköpostitse laajalle joukolle pohjoissavolaisia.

Voit osallistua keskusteluun, vaikuttaa ja voittaa myös TÄSTÄ

 

Kilpailu- ja arvonta tietosuojaseloste