Vuonna 2023 vietimme PeeÄssän 120-vuotisjuhlavuotta. PeeÄssän syvimmät juuret ulottuvat vuoden 1903 tammikuuhun, jolloin Lapinlahdelle avattiin Pohjois-Savon ensimmäinen osuuskaupan myymälä.

 

Uuden strategian sisältämät tulevien vuosien tavoitteet, valinnat ja keskeiset toimenpiteet tienviittoina lähdimme uudistusmatkalle kohti Parhaan Elämän Edelläkävijyyttä Savossa. Retkikirjasta aloimme tehdä yhdessä totta peeässäläisten Heimopäivillä.

Bonusten maksamisen kunniaksi ryhdyimme viettämään Omistajan tilipäivää. Pukeuduimme vihreään joka kuukauden 10. päivä.

Vuoden aikana tehtiin mittavia uudistuksia useissa myymälöissämme. Uuden ilmeen saivat S-market Juankoski, S-market Keilankanta ja S-market Kaavi. Lisäksi ABC Marjahaka sai kesäsesonkiin täysin uuden ilmeen.

Ylijäämänpalautusta maksoimme asiakasomistajille toukokuussa yhteensä 17,1 miljoonaa euroa.

Käynnistimme suurinvestoinnin Pohjois-Savon matkailuun. Kesällä saatiin valmiiksi Original Sokos Hotel Koljonvirran koko talon kattava uudistus. Original Sokos Hotel Puijonsarvessa uusittiin päärakennuksen huoneet. Break Sokos Hotel Tahkolla ravintolauudistus sekä ensimmäiset uudet huoneet valmistuivat, ja syksyllä alkoi täysin uuden hotellisiiven rakentaminen.

Autoilevien asiakasomistajien palveluja paransimme Iisalmessa ja Varkaudessa avaamalla ABC Carwash -autopesuasemat.

Avasimme Kuopion satamaan uuden terassiravintolan. Bona BBQ keräsi kehuja ruoka-annoksillaan, sijainnillaan ja tunnelmallaan.

PeeÄssän ja Pohjois-Savon Yleisurheilu ry:n yleisurheilukouluissa liikutimme kesällä noin 700 lasta.

Kuopio Wine Festivalilla oli 32 000 kävijää. Viinijuhlista jäi alueelle noin 10 miljoonan euron matkailutulot. Viinejä myytiin noin 9 500 pulloa ja ruoka-annoksia kului reilut 9 000

Touko-elokuussa järjestimme juhlavuoden merkeissä paikallisten urheiluseurojen kanssa lavatanssit kuudella paikkakunnalla.

 

Syyskuussa lähituottajailtaamme osallistui toista sataa paikallista elintarvikealan toimijaa. Paikallisia tuotteita aloimme nostaa esiin Tiältä päin -konseptilla ja Prismojen lähituottajapäivillä.

Arvojen ja lupausten liitto julkistettiin kaikissa toimipaikoissamme 10.10. Arvomme ja asiakaslupauksemme kertovat, miten meillä ollaan ja eletään: #tunteella, #toimeliaasti, #yhdessä ja #ylpeästi.

Tiukasta taloustilanteesta huolimatta varmistimme asiakasomistajillemme mahdollisimman edullisen ruokakorin. Pysyvästi edulliset hinnat on osuuskaupan vastuullisuutta parhaimmillaan.

Marraskuussa vietimme kolmia avajaisia: S-market Sonkajärvi, S-market Vesanto ja osittain itsepalveluna toimiva Sale Kangaslampi.

Marraskuussa saimme käyttöömme toisen S-Biilin. Palveluautot vievät Asiakasomistaja- ja S-Pankki-palveluja ihmisten luokse ympäri toimialuettamme.

Rakensimme ABC-latausverkostoa rivakalla tahdilla. Vuoden lopussa meillä oli eri puolilla Pohjois-Savoa 26 latausasemaa ja 130 latauspistettä, joista suurtehopisteitä oli 38.

Vuonna 2023 omasta toiminnastamme syntyvät päästöt olivat 80 % pienemmät kuin seitsemän vuotta sitten ilmasto-ohjelmamme käynnistyessä.

Legendaarinen Original Sokos Hotel Puijonsarvi täytti joulukuussa huikeat 150 vuotta.

Työyhteisötutkimuksesta saimme jälleen erinomaisen tuloksen. Olemme yksi Suomen innostavimmista työpaikoista.

Prismojen Kerää ja skannaa -palvelu sai valtavan suosion. Kuopion Prismassa käyttökertoja oli liki 400 000.

Lapinlahtelainen neuleguru Niina Laitinen suunnitteli meille 120-vuotisjuhlaneuleen.

Jouluviikolla kaikissa ABC-liikennemyymälöissämme kajahtivat jälleen Kauneimmat joululaulut samana päivänä ja samalla kellonlyömällä.

PeeÄssän 120-vuotisjuhlavuoden lukuja:

 

 

 

 

 

 

 

 

Osuuskauppa PeeÄssä onnistui 120v-juhlavuonna tuottamaan asiakasomistajilleen ennätyksellisen hyödyn. Asiakasomistajuuden hyödyt kiinnostivat ja entisestään kehittynyt asiakaskokemus sekä maakunnan palvelujen kehittämiseen tehdyt investoinnit vauhdittivat vahvaa kasvua. Henkilöstön työtyytyväisyys oli edelleen erinomaisella tasolla.  Paikallisia palveluita sekä tuotteita ostettiin lähes 115 miljoonalla eurolla. Tulostaso säilyi hyvänä, vaikka laski edellisestä vuodesta.

Osuuskauppa PeeÄssän asiakasomistajia oli vuoden lopussa 127 313. Uusia asiakasomistajia liittyi vuoden aikana yli 6 000. Asiakasomistajien määrä toimialueellamme kasvoi vuoden aikana erinomaisesti ja asiakasomistajat käyttävät palveluitamme entistä aktiivisemmin. Neljä taloutta viidestä asioi PeeÄssän toimipaikoissa ainakin kerran kuukaudessa.

Juhlavuoden aikana asiakasomistajien keskittämisestä saadut rahalliset edut, eli Bonus, maksutapaetu ja ylijäämänpalautus, olivat ennätyksellisen suuret. Asiakasomistajille palautettiin yhteensä 45,8 miljoonaa euroa, joka on keskimäärin 360 euroa asiakasomistajaa kohden. Näiden lisäksi asiakasomistajat hyötyivät päivittäin laajasti edullisesta hintatasosta, ilmaisista S-pankin peruspankkipalveluista sekä erilaisista asiakasomistajille tarkoitetuista eduista. Näistä kertyvää omistajahyötyä tuotettiin historian suurimman summan, lähes 100 miljoonaa euroa. Omistajien saama hyöty kasvoi juhlavuonna reilusti edellisvuodesta.

– Taloudellisesti haastavassa ajassa osuuskaupan vahvuudet, asiakasta hyödyttävät palvelut ja edullinen ostoskori, korostuivat. Teemme joka päivä työtä edullisen ostoskorin eteen varmistaaksemme kasvava hyöty omistajille. Puhuttiinpa sitten hinnasta, odotukset ylittävästä asiakaskohtaamisesta tai saavutettavuudesta, meidän tulee olla paras vaihtoehto. Asiakasomistajuuden hyödyt tuleva tämän päälle. Mahdollistaaksemme tämän on tärkeää kehittää toimintamme kustannustehokuutta, sillä vain se mahdollistaa parhaan hyödyn asiakasomistajillemme. Viime vuonna onnistuimme erinomaisesti kasvattamaan omistajahyötyä alueemme asiakasomistajille. Palautuksien lisäksi tarjosimme juhlavuotenamme asiakasomistajille lukuisia ilmaisia tapahtumia alueellamme ja ennätykselliset edut S-mobiilissa, kertoo toimitusjohtaja Mikko Junttila.

 

Henkilöstö- ja asiakastyytyväisyys sekä maine erinomaisella tasolla

PeeÄssän henkilöstön työtyytyväisyys säilyi erinomaisella tasolla. PeeÄssä sai erinomaiset tulokset vuoden 2023 henkilöstötutkimuksessa suurten organisaatioiden, yli 1 000 henkilöä työllistävien -sarjassa. Tunnustus kertoo henkilöstön korkeasta omistautuneisuudesta ja toiminnan kehittämisestä pitkäjänteisesti yhdessä henkilöstön kanssa.

T-Median tekemän mainemittauksen mukaan PeeÄssän kokonaismaine on erinomaisella tasolla ja parantunut edellisistä mittauksista. PeeÄssä pärjäsi erinomaisesti myös S-ryhmän eri ketjujen asiakkaille tehdyissä tutkimuksissa. PeeÄssän S-marketit, Sokos sekä kokonaisuutena ketjuravintolat sijoittuivat Suomen parhaiksi.

Yhdessä henkilöstön sekä asiakkaiden kanssa sanoitetut arvot ja lupaukset näkyivät arjen kohtaamisissa erityisen hyvänä palveluna, jota asiakkaamme arvostavat. Kohtaamme päivittäin yli satatuhatta asiakasta ympäri Pohjois-Savoa ja tavoitteenamme on, että jokainen kohtaaminen on arvojemme eli lupauksiemme mukaista, Junttila sanoo.

PeeÄssä on Pohjois-Savon suurin yksityinen työnantaja. Henkilöstömäärä kasvoi edellisvuodesta ja peeässäläisiä oli vuoden vaihteessa töissä ennätyksellinen määrä, 2 120.

Vuoden aikana tehtiin yhteistyötä oppilaitosten kanssa muun muassa tarjoamalla ammatti- ja ammattikorkeakouluopiskelijoille harjoittelujaksoja. Vuoden 2023 aikana ammatillisia harjoitteluja toteutui noin 300. Kesätöitä tarjottiin noin 1 000 nuorelle, joista valtaosalle työ on elämän ensimmäinen työpaikka.

Henkilökunnan tulospalkitsemiseen käytettiin 5,2 miljoonaa euroa. Koko henkilöstö kuuluu tulospalkkauksen piiriin. Henkilöstöetuja korotettiin juhlavuoden kunniaksi. Henkilöstö sai korotetuista eduista 1,2 miljoonan euron hyödyn. Näiden lisäksi henkilökunnan koulutukseen ja hyvinvointiin käytettiin 2,7 miljoonaa euroa, joka on selvästi edellisvuotta enemmän. Näiden lisäksi henkilöstölle tarjottiin korotetut hyvinvointiedut sekä järjestettiin Heimojuhlat 120v-juhlavuoden kunniaksi.

 

Investointeja yli 42 miljoonalla eurolla maakuntaan

PeeÄssä on toimialueellaan merkittävä työllistäjä myös välillisesti. Esimerkiksi rakentamisessa ja uudistuksissa käytetään aina paikallista yhteistyökumppania, mikäli se vain on mahdollista. Viime vuosi oli myös investointien osalta merkittävä panostuksien vuosi. Investoinnit maakunnan asiakasomistajien palveluihin olivat yhteensä 42,3 miljoonaa euroa ja ne jakautuivat 13 eri kunnan tai kaupungin alueelle. Investointeihin käytettävä summa lähes tuplattiin edellisestä vuodesta.

PeeÄssän suurimmat investoinnit vuoden aikana olivat uusien S-Marketien rakentamiset Sonkajärvelle ja Vesannolle sekä Salen rakentaminen Kangaslammille. Lisäksi tehtiin uudistustyöt Keilankannan, Juankosken ja Kaavin S-Marketeihin.

Majoituskaupassa merkittävimmät investoinnit olivat hotellien uudistukset Original Sokos Hotel Puijonsarvessa Kuopiossa ja Original Sokos Hotel Koljonvirrassa Iisalmessa. Myös Tahkon Break Sokos Hotelsin ensimmäinen uudisosa saatiin valmiiksi. Liikennekaupassa tehtiin uudistus ABC Marjahaassa sekä uudistettiin tankkauspisteet Varkauden Prismalla ja Sale Tervossa, johon tuli myös PeeÄssän toinen venetankkausasema. ABC-latausverkostoa laajennettiin merkittävästi ja autoilijan palveluverkosto kasvoi myös kahdella uudella ABC-Carwash autopesulalla.

 

Paikallisuutta korostaen -ostot alueelta lähes 115 miljoonaa euroa

Paikalliset ja kotimaiset tuotteet kiinnostavat asiakasomistajia. PeeÄssällä on tällä hetkellä yli 200 alueellista tavarantoimittajaa, joilta ostettiin ruokatuotteita 45,4 miljoonalla eurolla. Palveluostoja paikallisilta yrityksiltä oli 61,3 miljoonaa euroa. Hankinnat omalta toiminta-alueelta olivat yhteensä 114,8 miljoonaa euroa ja ne kasvoivat reilusti edellisvuodesta.

Järjestimme viime vuonna lähitoimittajapäiviä Prismoissa ja yhteisen Lähitoimittajaillan, jonne saapui yli 100 lähitoimittajaamme. Ilta sai erittäin positiivisen vastaanoton. Tulemme järjestämään tapahtuman tänäkin vuonna. Tilaisuuden tavoitteena on vahvistaa yhteistyötä entisessä ja helpottaa uusien yhteistyökontaktien syntymistä, Junttila kertoo.

 

Energiatehokkuutta ja päästöjen vähentämistä

Viime vuonna PeeÄssän kiinteistöissä tehtyjen erilaisten energiasäästötoimenpiteiden ansiosta saavutettiin vertailukelpoisessa energiankulutuksessa (kWh/m²) säästöä yhteensä 3,5 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Energian kokonaiskulutus väheni viime vuonna 2 292 MWH, joka vastaa vuosittain noin 153 sähkölämmitteiden pientalon kokonaiskulutusta.

Säästöjä saatiin aikaan laitekannan uusimisilla ja erilaisilla energiansäästötoimilla. Energian säästämiseksi toimipaikoissamme on muun muassa optimoitu lämpötiloja, ilmanvaihtoja ja valaistuksien määrää.

Toiminnassa käytetään uudistuvaa energiaa aina kun se on mahdollista. Uudistuvan sähkön osuus oli 50,8 prosenttia. PeeÄssän 27 toimipaikan katolla on aurinkovoimalat ja käytössä on 8 600 aurinkopaneeli. Aurinkoenergian tuotanto oli viime vuonna 1 700 MWH.

PeeÄssä on mukana S-Voiman uusimmassa Luvian tuulipuistohankkeessa, jonka on määrä olla tuotantokunnossa vuoden 2025 alusta. Hankkeella varmistetaan kestävän uusiutuvan energian tuotanto ja omavaraisuus.

Hiilidioksidipäästöt vähenivät 27 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. PeeÄssä on sitoutunut S-ryhmän hiilinegatiivisuustavoitteeseen ja pyrkii järjestelmällisesti oman toiminnan aiheuttamien hiilipäästöjen vähentämiseen.  Päästöjen vähentäminen vaatii energiankäytön tehostamista ja päästöttömän energian käyttöä. PeeÄssässä on jo vuosien ajan tehty toimipaikkoihinsa energiasäästötoimenpiteitä ja etsitty aktiivisesti uusia keinoja tehostaa energiankäyttöä.

PeeÄssä on sitoutunut osana S-ryhmää pitkän tähtäimen ilmastotoimiin nykyisten tieteeseen perustuvien lyhyen aikavälin tavoitteidensa lisäksi. S-ryhmä on asettanut kunnianhimoisen Net Zero -päästötavoitteen koko arvoketjulleen, mikä tarkoittaa ilmastopäästöjen vähentämistä nettonollaan sekä oman toiminnan että arvoketjun osalta vuoteen 2050 mennessä.

 

Vahva kasvu kaikilla toimialoilla ja ennätyksellinen osuustoiminnallinen tulos

Liikevaihto oli kokonaisuudessaan 754,8 miljoonaa euroa (+ 5,1 prosenttia). Liikevaihto kasvoi eniten päivittäistavarakaupassa, jossa kasvua oli 9 prosenttia. Liikevaihto kasvoi erityisesti Prismoissa, S-marketeissa ja ruoan verkkokaupassa sekä kahviloissa, pikaruokaravintoloissa ja ravintolamaailmoissa. Majoituskaupan kehitykseen vaikutti laskevasti Break Soko Hotel Tahkon sekä Original Sokos Hotel Koljonvirran täysremontointi ja uudisrakentaminen sekä Original Sokos Hotels Puijonsarven huoneuudistukset.

Liikenteen energioiden ja palveluiden liikevaihdon heikkenemiseen vaikutti polttoaineiden maailman markkinahinnan kehitys. Myytyjä polttoainelitroja oli kuitenkin lähes 4 prosenttia enemmän edelliseen vuoteen verrattuna ja uutena palveluna myös sähköautojen lataus on lähtenyt vilkkaasti liikkeelle.

Osuustoiminnallinen tulos oli viime vuodelta 103 miljoonaa euroa, josta operatiivinen tulos oli 20,7 miljoonaa euroa. Operatiivinen tulos laski -1,3 miljoonaa euroa. Hyötyä omistajille tuotimme 99,4 miljoonaa euroa.

– Osuustoiminnan periaatteiden mukaisesti operatiivinen tulos käytetään aina asiakasomistajien hyödyksi esimerkiksi investointeina maakunnan palveluihin tai palkitsemiseen. Tulos jää aina siis hyödyttämään meidän pohjoissavolaista yhteisöämme. Yritysten perinteinen tulosajattelu ei kuvaa laajasti osuustoiminnan luonnetta, tehtäväämme ja siinä onnistumista. Haluamme siirtyä kohti laajempaa näkemystä, joka mittaavaa paremmin osuustoiminnan tuottamaa hyötyä sen jäsenille. Osuustoiminnallinen tulos sisältää yhdistettynä asiakasomistajillemme tuottamamme hyödyn sekä perinteisen operatiivisen tuloksen, kertoo Junttila.

Vähittäiskaupan tulos kasvoi ja oli 25,1 miljoonaa euroa (+0,9 milj.€). Majoitus- ja ravitsemiskaupan tulos laski edelleen, ollen -1,2 miljoonaa euroa (-0,9 milj.€). Kokonaisuudessaan tulostaso oli hyvä.

– Panostuksemme omistajahyötyyn, henkilöstöetuihin, osaamisen kehittämiseen sekä merkittävät investoinnit ja yleinen kustannusten nousu heikensivät tulostamme. Tulostaso säilyi kuitenkin hyvänä ja olemme siihen tyytyväisiä, sillä näemme panostuksemme merkittävänä satsauksena tulevaisuuteen, toteaa Junttila.

– Tulevina vuosina Kuopion vähittäiskaupan markkinassa tapahtuu pitkästä aikaa isompia liikkeitä, kun meidän lisäksi kilpailijat kehittävät omaa tarjontaansa. Investoinnit ovat maakunnalle ja erityisesti Kuopiolle hyvä signaali siitä, että alueen kasvuun uskotaan. Investoinnit luovat alueelle työpaikkoja ja lisääntyvä kilpailu on kaikkien etu. Olemme investoineet viime vuosina liki 90 miljoonaa euroa kasvuun läpi maakunnan. Myös tulevien vuosien investointinäkymä on merkittävät. Tulemme jatkamaan vahvaa investointitahtia sekä nykyisiin kauppapaikkoihin että uusiin sijanteihin. Tällä hetkellä suunnitelmat kohdistuvat muun muassa Rautalammille ja Kuopion Pitkälahteen. Uudistustyöt ovat käynnissä myös Tahkolla Break Sokos Hotelsissa. Erityisesti Kuopiossa näemme tulevaisuudessa potentiaalia kasvulle, joka tulee näkymään tulevissa päätöksissämme parhaan elämän matkalla, Junttila kertoo.

Auttamisen halu yhdistää joulun alla. S-ryhmä sekä osuuskaupat eri puolilla Suomea tukevat tänäkin vuonna paikallista hyvinvointia monin eri tavoin.

Osuuskauppa PeeÄssän perinteinen joululahjoitus annettiin tänä vuonna Hope Ry:lle. Lahjoituksen arvo on 5 000 euroa.

 

Lue lisää S-ryhmän yhteisistä tavoista auttaa TÄSTÄ

 

Toivotamme kaikille oikein hyvää joulua!

 

 

 

 

Reilun tuhannen asukkaan Kangaslammille on luvassa niin uutta ja ihmeellistä, ettei vastaavaa ole aiemmin nähty. Osuuskauppa PeeÄssä avaa Varkauden Kangaslammille S-ryhmän ensimmäisen maaseututaajamaan sijoittuvan Salen, joka tulee toimimaan osa-aikaisesti itsepalvelumyymälänä.

Osuuskauppa PeeÄssä osti Kangaslammin Salen uuden kiinteistön Etelä-Karjalan Osuuskaupalta, jossa se toimi Sale Ruoholampena. Rakennus on moduulirakenteinen, joka mahdollistaa sen purkamisen ja pystyttämisen uudelleen. Rakennus siirrettiin syyskuun lopulla Kangaslammille rekkakuljetuksena Lappeenrannasta. Elementtirakenteinen myymäläkiinteistö on pystytetty entisen Salen taakse.

Varkauden Kangaslammille perjantaina 24.11.2023 klo 10 avattava Sale toimii osa-aikaisesti itsepalvelumyymälänä. Salessa on ainakin talviaikaan ja sesonkien ulkopuolella yksi myyjä, joka hoitaa tuotteiden hyllyttämisen ja palvelee asiakkaita normaaliin tapaan kello 10–18. Myymälässä voi kuitenkin asioida 24/7. Sisään myymälään pääsee pankkikortilla ja ostosten maksaminen tapahtuu itsepalvelukassalla. Tarvittaessa asiakas saa puheyhteyden henkilökuntaan nappia painamalla. Myymälässä on tavanomaista kattavampi kameravalvonta, eikä siellä myydä itsepalvelun tunteina ikärajavalvottuja tuotteita. Myymälän yhteyteen tulee myös asiakas-wc sekä kyläyhdistyksen kanssa suunniteltu kokoontumistila terasseineen.

­- Uuden ajan hybridimyymälässä on myyntipinta-alaa hieman aiempaa enemmän, joten päivittäistavaravalikoima kasvaa. Lisäksi Saleen tulee Varkauden Prisman ylläpitämä ruoan verkkokaupan noutopiste, joten ruokaa voi myös tilata Prisman laajasta valikoimasta. Noutolokerikon kanssa samaan tilaan sijoittuvat Postin pakettiautomaatit, kertoo ryhmäpäällikkö Jetta Pöyhönen PeeÄssältä.

 

Edelläkävijyyttä toimialallaan

Kangaslammille avattava, maaseutuympäristöön sijoittuva, itsepalvelumyymälä on ensimmäinen sekä PeeÄssässä että koko S-ryhmässä. Se on herättänyt kaupparyhmän sisällä paljon kiinnostusta ja muissa osuuskaupoissa suunnitellaan jo tutustumiskäyntejä Kangaslammille.

Kehittelemme uudenlaisia, nykyaikaisia ja kustannustehokkaita tapoja tarjota palveluja tulevaisuudessa pienimmilläkin paikkakunnilla. Tämä investointi tulee olemaan PeeÄssän ensimmäinen uuden ajan investointi. Tavoitteenamme on olla edelläkävijä toimialallamme ja sitä tämä Kangaslammen uuden ajan myymälä nimenomaan on. Kangaslammilta saatujen kokemusten perusteella arvioidaan, onko tässä yksi tapa, jolla voimme osaltamme pitää maaseutua vireänä, jota jo yritysmuotomme meiltä edellyttää. Kangaslammella kerätään kokemuksia tämän tyyppisestä kaupasta, PeeÄssän vähittäiskaupan toimialajohtaja Jouni Ruotsalainen kertoo.

Nykyinen Sale-kiinteistö oli palvellut alueen asiakkaita jo useamman vuosikymmenen ajan ja oli tullut käyttöikänsä päähän. Kangaslammin kauppapalvelut on tunnistettu erittäin tärkeäksi alueen asiakasomistajille, joten haluamme säilyttää palvelut alueella. Päätökseen investoinnista vaikutti vahvasti myös alueen asiakkaiden asiakastyytyväisyys, Jouni viestittää.

 

PeeÄssä on jatkanut tänä vuonna rivakkaa investointitahtiaan, panostaen erityisesti Pohjois-Savon maaseutupaikkakuntien päivittäistavarakaupan palveluihin. Marraskuussa päästään juhlimaan peräti kolmeen kertaan täysin uuden myymälän avajaisia.

 

Lue lisää:

Kolmien avajaisten marraskuu

Varkauden Kangaslammille ensimmäinen maaseututaajaman itsepalvelu-Sale

”Hinnat on small ja hymyt on larget, se on meidän S-market”

Uusi Sonkajärven S-market avataan 1.11.2023 -Myymälä rakennettiin yhteistyössä Ylä-Savon ammattilaisten kanssa

Osuuskauppa PeeÄssä ottaa käyttöön torstaina 16.11. toisen S-Biilin viemään Asiakasomistaja- ja S-Pankki-palveluja ihmisten luokse. PeeÄssän asiakasomistajat ovat olleet tyytyväisiä puolitoista vuotta sitten käyttöön otetun Suomen ensimmäisen S-Biilin tarjoamiin palveluihin.

Koko Suomessa S-Biilejä on viisi, joista kaksi liikennöi Pohjois-Savossa.

 

– Olemme investoineet toiseen S-Biiliin, koska haluamme tarjota asiakasomistaja- ja S-Pankki-palveluja siellä, missä asiakasomistajamme muitakin palvelujamme arjessaan käyttävät. Kahdella kiertävällä palveluautolla varmistamme, ettei pienemmiltä paikkakunnilta ole jatkossakaan tarvetta lähteä kaupunkiin hoitamaan asiakasomistajuuteen tai S-Pankin asiakkuuteen liittyviä asioita. Viemme palvelut heidän luokseen, PeeÄssän asiakkuuspäällikkö Reetta Innilä perustelee palveluautokapasiteetin lisäystä.

 

Toinen S-Biili korvaa aiemmin myymälätiloissa työskennelleen kiertävän palveluneuvojan.

– Jatkossa kaikki maakunnan asiakasomistaja- ja S-Pankki-asiat hoidetaan S-Biilin sisälle rakennetussa toimistossa. ASiakaskokemus parantuu merkittävästi, kun voidaan puhua rauhallisessa tilassa asiakkaan kanssa.

S-Biilit kiertävät PeeÄssän toimialueen eri paikkakunnalla PeeÄssän verkkosivulla julkaistavan aikataulun mukaisesti. S-Biilillä liikkuvat palveluneuvojat pysäköivät auton päivän ajaksi kunkin paikkakunnan S-marketin tai Salen pihaan. Tänä syksynä on asiakastoiveisiin vastaten kokeiltu myös puolipäiväisiä S-Biili-vierailuja kaupunkialueella sijaitsevien Sale-myymälöiden piha-alueilla Kuopiossa ja Varkaudessa. Asiointi S-Biilissä tapahtuu vuoronumeroiden perusteella.

 

S-Biilissä palvellaan asiakkaita samoissa asioissa kuin Prismojen asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki-pisteilläkin, yksinkertaisista tilien avauksista vaativiin kuolinpesien selvityksiin. Myös PeeÄssän asiakasomistajaksi liittyminen tai jäsenyyden siirto osuuskauppojen välillä onnistuu. Turvallisuussyistä autossa ei käsitellä tai kuljeteta käteistä rahaa. Käteisen nostaminen ja tallettaminen onnistuu S-Pankin S-Tililtä S-Etukortti Visalla ja henkilöllisyystodistuksella kaikkien S-ryhmän kauppojen kassoilla.

 

PeeÄssän S-Biili-asiakkaiden määrissä on suuria eroja paikkakuntien välillä. Eniten liikkuvalla palveluautolla on asiakkaita ollut Suonenjoella ja Pyhäsalmella. Tyypillisesti päivän aikana palvellaan asiakkaita reilusta parista kymmenestä ylöspäin.

 

Suomen ensimmäinen S-Biili lähti liikkeelle Pohjois-Savossa vuoden 2022 helmikuussa. Ajokilometrejä autoon kertyi ensimmäisen puolentoista vuoden aikana noin 50 000.

 

S-Biilejä on nyt Suomessa yhteensä viisi. PeeÄssän kahden palveluauton lisäksi S-Biili on käytössä Pohjois-Karjalan Osuuskaupassa, Osuuskauppa Keskimaalla Keski-Suomessa sekä Osuuskauppa Arinalla Pohjois-Suomessa.

PeeÄssän arvot on kuluneen vuoden aikana sanoitettu uusiksi. Arvojen perustana olleet ajattelu- ja työtavat ovat peeässäläisille tuttuja, ja siksi arvot tuntuvat helposti ymmärrettäviltä, oikeilta ja arkeen sopivilta. PeeÄssän arvot on tiivistetty neljään sanaan, ajan hengen mukaisesti hashtageilla varustettuna: #tunteella, #toimeliaasti, #yhdessä ja #ylpeästi.

Teksti: Kristiina Tammitie | Kuvat: Pentti Vänskä

 

Parhaimmillaan yrityksen arvot näkyvät konkreettisina asioina jokaisen työntekijän ja jokaisen asiakkaan arjessa, toimivat johtamisen keskeisinä välineinä ja ohjaavat kaikkea tekemistä.

– Haluamme, että PeeÄssän arvot puhuttelevat ja ovat aito arjen työväline, jolla sanoitamme sitä, miten haluamme toimia ja minkälaisia asioita meillä arvostetaan, Kuopion Prisman johtaja Kirsi Jeskanen kiteytti arvojen julkistamistilaisuudessa, joka toteutettiin jokaisessa PeeÄssän toimipaikassa yhtä aikaa asiakasomistajien tilipäivänä 10.10.

Arvoja on työstetty osana parhaan elämän matkaa, yhdessä PeeÄssän henkilökunnan, hallinnon väen ja asiakkaiden kanssa. Keskusteluissa, kyselyissä ja pohdinnoissa arvojen taakse on kertynyt tärkeitä asioita, kuten aito ystävällisyys, auttaminen ja kohtaamisten merkitys, ammattitaito sekä yhdessä tekeminen, samoin sujuva, turvallinen ja häiriötön työskentely ja asiointi.

– Arvomme ja asiakaslupauksemme osuvat niin hyvin yhteen, että niistä on muodostunut arvojen ja lupausten liitto, joka määrittelee, miten meillä ollaan ja eletään toistemme ja asiakkaidemme kanssa. Olemme nyt nostaneet arvot ja lupaukset pois pöytälaatikosta myymälöidemme paraatipaikoille, julkisiksi ja kaikkien nähtäville, Kirsi Jeskanen totesi.

Hän korosti, että keskustelu jatkuu.

– Haluamme kuulla, miten onnistumme arvojen ja lupausten toteuttamisessa, edetessämme kohti tavoitettamme eli parasta elämää Savossa.

Prisman päivittäistavaraosaston myyntipäällikkö Miia Karjalaisen mukaan arvot on otettu työryhmissä arjen työkaluksi ilahduttavan #toimeliaasti.

– Helposti muistettavat ja omaksuttavat arvot ovat hypänneet nopeasti meidän suuhun. Ne tarkoittavat monia asioita ja niillä saa katettua paljon erilaisia tekemisiä, mikä helpottaa sisäistä viestintäämme ja näkyy toivottavasti asiakkaillemme entistäkin parempana palveluna.

Kuopion Prisman voimanaiset, myyntipäälliköt Miia Karjalainen ja Sanna Isrikki, palvelupäälliköt Kirsi Haimakainen ja Sari Backlund sekä Prisma-johtaja Kirsi Jeskanen, toivoivat asiakkaiden antavan matalalla kynnyksellä palautetta siitä, miten PeeÄssän arvot ja lupaukset toimivat arjen keskellä.

PeeÄssän arvot ja asiakaslupaukset on nyt nostettu avoimesti esille, kaiken kansan tiedoksi.

Kysyimme arvojen ja lupausten liiton lanseerauksen jälkeen Prisman työntekijöiltä, minkälaisia asioita arvot pitävät sisällään. Näin satunnaisotannalla myymälässä työn lomassa jututetut myyjät ja päälliköt kommentoivat:

#Tunteella

– Tunteita saa nyt näyttää. Voidaan iloita sekä omista että toisten onnistumisista, mutta myös vaikeista hetkistä saa puhua ja nostaa niitä esiin.

­– Nautitaan siitä, mitä tehdään. Tunne yhdistää meitä, vaikka ollaankin hyvin kirjava porukka.

– Kohdataan ihmiset aitona itsenämme, katsotaan silmiin ja ollaan läsnä.

– Arvostetaan itseämme ja toisiamme. Hyväksytään ihmiset sellaisina kuin he ovat.

­– Huomioidaan muut ihmiset ja ollaan asiakkaidemme arjessa mukana.

– Tunne tuo työhön enemmän sisältöä ja merkitystä.

– Enemmän painoarvoa työn tekemiseen, oman työn ymmärtämiseen sekä työkavereiden ja asiakkaiden kohtaamisiin.

 

#Toimeliaasti

– Tehdään asiat kerralla kuntoon, mahdollisimman hyvin.

– Viedään asiat maaliin, eikä anneta ainakaan helpolla periksi.

– Suhtaudutaan avoimin mielin ja ennakkoluulottomasti uusiin asioihin, eteenpäin katsoen.

– Arvostetaan ja ruokitaan ihmisten erilaisia taitoja. Kaikki eivät ole hyviä samoissa asioissa, mutta jokainen on taitava jossakin.

– Tuodaan ammattitaitoa ja onnistumisia esiin uudella tavalla toimipaikoissa ja somessa.

 

#Yhdessä

– Onnistumme aina yhdessä ja epäonnistumisista mennään yli yhdessä.

­– Ketään ei jätetä yksin. Työkaveri on aina rinnalla auttamassa, tukemassa ja tsemppaamassa.

– Tehdään yhdessä oman porukan, asiakkaidemme ja kumppaneidemme kanssa asioita niin, että meillä kaikilla on hyvä olla.

– Vahvistetaan vuorovaikutusta joka suuntaan ja otetaan vastuuta oman alueemme kehittämisestä.

– Teemme yhdessä asiakkaidemme kanssa Savosta parasta paikkaa elää, yksi kohtaaminen kerrallaan.

 

#Ylpeästi

– Tehdään asiat niin, että voimme olla ylpeitä sekä yksilöinä että yhteisönä omasta työstämme, myymälästämme ja työnantajastamme.

– Voin ylpeänä sanoa, että tämä on minun työpaikka ja meillä on huipputiimi töissä.

–  Asiakkaan positiivisen palautteen jälkeen voin ylpeänä todeta, että ollaan yhdessä onnistuttu.

– Olen todella ylpeä meidän porukastamme, osaamisestamme ja valtavasta henkisestä potentiaalista, jota meiltä löytyy.

– Kun ollaan vastuullisia ja kehitetään tekemisiä koko ajan eteenpäin katsoen, myös asiakasomistajamme voivat olla ylpeitä omasta osuuskaupastaan.

– Arvot kuulostivat heti ensituntumalla läheisiltä ja tutuilta, totesi Raija Partanen.
Hän nostaa itselleen tärkeimmäksi arvon Yhdessä.
– Työkavereilta saa joka tilanteessa apua, aina voi ja saa kysyä, ja joltain löytyy varmasti vastaus. Ikinä ei jää yksin, Raija perusteli.
Häntä puhuttelee myös arvo Ylpeästi.
– Olen todella ylpeä siitä, että olen peessäläinen, koska meillä tehdään asiat oikein. Henkilöstöstä pidetään huolta, meillä on todella hyvät edut ja nuoria ihmisiä palkataan ja otetaan harjoittelemaan.

– Jokaisen arvon taustalla on se ajatus, että teemme joka päivä ja hetki parhaamme, jotta asiakkaamme saavat meiltä parasta palvelua. Kun jokainen huolehtii, että omat työtehtävät tulevat kunnolla tehdyksi ja auttaa työkaveria onnistumaan, toimimme arvojemme mukaisesti, Natalia Gavrilyuk pohti. – Yhdessä olemme enemmän, ja kun tunne on mukana tekemisessä, jokainen antaa aina enemmän. Toimeliaisuus on ainakin omalla kohdallani sitä, että en meinaa malttaa olla edes tätä pientä jutteluhetkeä paikallani työntämättä samalla tavaraa hyllyyn, Hanna Puustinen jatkoi. He kertoivat olevansa vilpittömän ylpeitä työnantajastaan ja työpaikastaan. – Muutin viisi vuotta sitten Kuopioon Joensuusta, jossa työskentelin Pohjois-Karjalan Osuuskaupassa. Aika paljon kertoo se, että muuttamiseni ehdoton ehto oli, että pääsen PeeÄssälle töihin. Osuuskaupassa henkilöstöasiat niin paljon paremmalla mallilla kuin muualla, Hanna tietää.

Kuuntele Parhaan elämän podcast, jossa Kirsi Jeskanen ja Miia Karjalainen pohtivat PeeÄssän arvojen merkitystä ja sisältöä tästä

Vuosi sitten aloitimme yhteisen matkan asiakasomistajiemme kanssa kohti tavoitettamme. Tavoitteemme on olla Parhaan Elämän Edelläkävijä Savossa. Saimme asiakasomistajiltamme paljon kommentteja mitä parhaan elämän edelläkävijyys edellyttää meiltä ja mitä se asiakasomistajille on.  Matkan aikana sanoitimme arvomme uudelleen. Arvopohjamme on edelleen sama, mutta arvot ovat tiivistyneet sanoihin:

#tunteella #yhdessä #toimeliaasti #ylpeästi

Arvot ovat meille tärkeitä ja ohjaavat toimintaamme. Arvomme ovat nyt myös lupauksemme asiakasomistajille.  Matkan aikana arvot ja lupaukset on sulautuneet yhteen ja ovat muodostaneet liiton. Liitto syntyi yhteistyössä asiakkaidemme kanssa. Kysyimme alueemme ihmisiltä mitä arvomme merkitsevät heille asiakkaana. Saimme lähes 3 000 vastausta.

Me peeässäläiset olemme sanoittaneet arvot arjen teoiksi. Työskentelemme tunteella ja haluamme, että hyvä fiilis välittyy meistä asiakkaille. Työskentelemme niin, että voimme olla ylpeitä työstämme ja tekemisestämme sekä asiakasomistajat voivat olla ylpeitä omasta osuuskaupasta. Työskentelemme toimeliaasti varmistaen, että toimipaikka on aina valmiina asiakkaalle. Työskentelemme yhdessä toisiamme auttaen teitä asiakkaita varten.

Aito ystävällisyys ja auttaminen arjen kohtaamisissa on meille kaikille tärkeää. Haluamme, että työ sekä asioiminen meillä on sujuvaa ja turvallista kaikille, emme hyväksy häirintää missään tilanteessa. Teemme työmme ammattitaidolla ja ylläpidämme yhteistyötä hyvällä vuorovaikutuksella.

Kutsumme kaikki pohjoissavolaiset meille 10.10.2023 klo 10 keskustelemaan arvoistamme. Arvokeskustelua käydään jokaisessa toimipaikassamme Pohjois-Savossa.

Tervetuloa!

Työkykyjohtamista ja työhyvinvointia kehitetään PeeÄssässä systemaattisesti.

– Työkyvystä huolehtiminen on asia, jonka pitää näkyä kautta linjan kaikessa tekemisessä. Siihen pitää sitoutua niin työnantajan kuin työntekijänkin. Tärkeintä on sujuva arki, kiteyttävät PeeÄssän työhyvinvointi- ja työsuojelupäällikkö Tiina Keinänen ja S-Työterveyden työterveyshoitaja Jaana Taskinen.

 

Tiina Keinänen ja Jaana Taskinen ovat työkykyasiantuntijoita, joiden paneutuminen asiaan on syvällistä ja innostavaa. Henkilöstön työkyvyn ylläpitämistä ja kehittämistä koskevassa keskustelussa Tiina aloittaa ja Jaana jatkaa, tai toisin päin. Jutustelun myötä käy selväksi, että PeeÄssässä tahtotila on selkeä ja tekemiset aitoja asioita. Peeässäläisille työterveyspalvelut tarjoavan S-Työterveyden kanssa yhteistyö on sujuvaa ja saumatonta.

– Olemme lähes päivittäin tekemisissä keskenämme. Työterveydellä on keskeinen rooli henkilöstön työhyvinvoinnin tukemisessa ja työkykyjohtamisemme kehittämisessä, Tiina kuvailee.

 

Työkykyjohtaminen vähentää riskejä

Hyvä työkyky on yrityksen ja yksilön, mutta myös laajemmin koko yhteiskunnan etu. Työntekijöiden työurien tukemisen vaikutus henkilöstö- ja asiakastyytyväisyyteen ja edelleen liiketoimintaan on kiistaton.

– Työkykyjohtamisen keinoin ylläpidämme peeässäläisten työkykyä sekä vähennämme työkykyriskejä ja sairauspoissaoloja. Työkykyjohtaminen edellyttää yhteistä tahtotilaa, strategisia valintoja, selkeitä tavoitteita, aitoja tekemisiä ja toimivaa yhteistyötä moneen suuntaan, Tiina toteaa.

– On kyse sekä yksilön että työryhmien työkykyriskeistä ja niiden varhaisesta tunnistamisesta. PeeÄssässä ymmärretään, että mitä järjestelmällisemmin mahdollisiin riskeihin ja poikkeustilanteisiin varaudutaan ja puututaan, sitä parempia tuloksia saadaan, Jaana jatkaa.

 

Työkykyä ei voi ulkoistaa

Esihenkilöt ovat lähijohtajina avainasemassa omien työryhmiensä ja tiimiläistensä mahdollisten riskitekijöiden tunnistamisessa, onpa kyse vuorovaikutuskatkoista, palautumisen ongelmista tai tuki- ja liikuntaelinvaivoista. Esihenkilöiden on pidettävä myös omasta työkyvystään huolta, jotta heillä riittää paukkuja muiden työkyvyn johtamiseen.

Esihenkilö sen enempää kuin työntekijäkään eivät voi ulkoistaa oman työkykynsä vaalimista henkilöstötoiminnoille tai työterveydelle. Jokainen on aina itse vastuussa omasta hyvinvoinnistaan niin töissä kuin vapaalla.

– Mutta tukea ja apua voimme tarjota elämänhallinnan perusasioista lähtien. Yhä enemmän käymme työntekijöiden kanssa keskusteluja esimerkiksi siitä, että joskus elämässä tulee eteen pettymyksiä. Myös nukkumisen, liikunnan ja ravitsemuksen merkitys jaksamiselle vaatii entistä useammin kertausta.

 

Selkeitä toimintamalleja

Työkykyjohtamisessa ei ole kyse sairauksista, vaan välittämisestä ja arjen sujuvuudesta, jota Tiina kuvailee parhaaksi työkyvyn ylläpitäjäksi.

– Jos tulee henkistä tai fyysistä alenemaa työkyvyssä, käytössämme on paljon työkaluja ja toimintamalleja tilanteen oikaisemiseksi. Esimerkiksi varhaisen tuen mallilla, työn väliaikaisella muokkaamisella, työtehtävien uudelleenjärjestelyillä, urapolkujen monipuolistamisella ja muilla räätälöidyillä ratkaisuilla olemme saaneet hyviä tuloksia aikaiseksi.

Matalan kynnyksen työkykyneuvottelulla voidaan parhaassa tapauksessa jopa ehkäistä sairauspoissaolo kokonaan. Joskus riittää keskustelu työntekijän ja esihenkilön kesken, ja toisinaan apuun tarvitaan myös Jaanaa ja/tai Tiinaa. Tarvittaessa järjestetään työterveyslääkäri-, työpsykologi- tai työfysioterapeuttivetoisia neuvotteluja.

 

Omaan työkykyyn halutaan panostaa           

PeeÄssän henkilöstön hyvinvoinnista huolehtimisesta on tullut vuosi vuodelta systemaattisempaa ja suunnitelmallisempaa. Matkantekoon panostetaan tositoimin, vaikka päätepysäkille ei päästä koskaan.

– Myös henkilöstön kiinnostus omaa työhyvinvointia kohtaan on kasvanut. Eivätkä työkyvyn aleneminen tai mielenterveyden haasteet ole enää samalla tavalla tabuja kuin takavuosina. Niistä puhutaan avoimemmin, mikä on yksinomaan hyvä asia ja helpottaa ongelmiin puuttumista. On tärkeää päästä kiinni työkykyä haittaavan asian juurisyihin, Tiina Keinänen korostaa.

PeeÄssän henkilöstöjohtaja Tiina Tolvanen ottaa osaa keskusteluun korostamalla, että on uskallettava nostaa yhdessä puheeksi myös tilanteet, joissa työkykyä vastaavaa työtä ei PeeÄssästä enää löydy.

– Tämä keskustelu käydään kuitenkin vasta sitten, kun kaikki kivet ja kannot on käännetty ja muut keinot kokeiltu. Loputtoman pyörittämisen sijaan on inhimillisempää auttaa työntekijä työkykyään vastaavan uuden uran äärelle. Siinäkin haluamme parhaan osaamisemme mukaan auttaa työntekijöitämme, henkilöstöjohtaja painottaa.

 

Työhyvinvointi on vetovoimatekijä

Peeässäläisten työkyky on Tiina Tolvasen, Tiina Keinäsen ja Jaana Taskisen mukaan hyvällä tasolla, mikä näkyy nyt koronapandemian jälkeen myös jatkuvasti vähenevinä sairauspoissaoloina. ­Ihmisten hyvinvointia korostava inhimillisyys on menestystekijä tulevaisuuden työmarkkinoilla, ja siinä PeeÄssä on vahvoilla.

– Meidän uudessa strategiassamme on tavoitteeksi asetettu tuloksellisuuden ja inhimillisyyden liitto, mihin pyritään vuorovaikutuksen lisäämisellä, osaamisen kehittämisellä ja yhdessä tekemisellä, niin toimipaikkatasolla kuin koko PeeÄssässä. Työhyvinvointi on meidän vetovoimatekijämme, kun työvoiman saatavuus haastaa palvelualoja, Tiina Tolvanen arvioi.

 

PeeÄssän työkykylinjauksia:

Lue lisää työhyvinvoinnista Peeässällä TÄSTÄ.

S-Työterveyden työterveyshoitaja Jaana Taskinen ja PeeÄssän työhyvinvointi- ja työsuojelupäällikkö Tiina Keinänen ovat työkyvyn syväosaajia, joiden yhteistyö on tiivistä, sujuvaa ja saumatonta

Peeässäläisillä on superhyvät henkilöstöedut. Kaupassa käyminen ja ravintolassa syöminen on ässäläisille aina halvempaa: osuuskaupan työntekijät saavat Bonuksen, maksutapaedun ja mahdollisen ylijäämänpalautuksen ohella rahan arvoisia ostoetuja kaikista S-ryhmän yli 1 900 toimipaikasta. Lisäksi kaikki peeässäläiset ovat tulospalkitsemisen piirissä.

Kertasimme asiakasomistajapalvelu- ja S-pankki-tiimin palveluneuvojien Merja Tannisen ja Heidi Kelan kanssa PeeÄssän työntekijöiden saamien rahallisten etujen määrää ja laatua.

 

Peeässäläiset saavat kaikista S-ryhmän ruokakaupoista kautta maan henkilökuntaetuna kolmen prosentin alennuksen. Omalle väelleen PeeÄssä on kuitenkin tuplannut tänä vuonna 120-vuotisjuhlavuoden kunniaksi alennuksen kuuteen prosenttiin.

– Kun kolmen, saati kuuden prosentin alennuksen lisää Bonuksen päälle, on se huikea etu tutkitusti edullisista hinnoista. Vuositason säästö on todella merkittävä summa, Merja Tanninen toteaa.

– Päivittäistavaraostoista tuleva alennus vaikuttaa kertaostossa ehkä pieneltä, mutta vuositasolla sillä onkin todella iso vaikutus. Tämän edun on huomannut myös meidän perheen nuorempi väki, sillä juuri täysi-ikäistynyt vielä kotona asuva nuorikin hyödyntää alennusoikeutta lähes päivittäin, Heidi Kela jatkaa.

 

Käyttötavarasta jopa -25 %

Käyttötavaroista osuuskaupan henkilökunta saa pääsääntöisesti 15 prosentin alennuksen, mutta 120-vuotisjuhlavuonna PeeÄssän omista toimipaikoista peeässäläiset saavat alennusta jopa 25 %.

Merja ja Heidi myöntävät, että tällaiset edut ohjaavat ostoja omaan osuuskauppaan myös käyttötavarahankintojen kohdalla. Jos jotain tarvitaan, aina tarkistetaan ensin Prisman, Sokoksen, Emotionin ja Prisma Raudan valikoimat.

– Vasta sitten mennään muualla, jos toivottua tuotetta ei PeeÄssän omista kaupoista saa, kertoo Merja.

Harvoin näin onneksi tapahtuu.

– Laaja valikoima, henkilökuntaetu, Bonus ja maksutapaetu saa minut keskittämään pukeutumisen ostokset Sokokselle, Heidi sanoo.

 

1 400 euroa säästöä peeässäläisyydestä

S-mobiilista on helppo tarkistaa henkilöstön ostoetujen mukanaan tuomat säästöt vaikkapa kuluneen vuoden ajalta. Heidi tutkailee omaa S-mobiiliaan ja toteaa, että hänen perheensä hyötyi viime vuoden aikana melkein 1 400 euroa siitä, että hän on töissä PeeÄssässä.

– Todellakin huikea etu, jota kaikki työntekijät eivät välttämättä tule ajatelleeksi. Itse teen esimerkiksi joululahjaostokset aina Asiakasomistajapäivien aikaan Sokoksella ja Prismassa. Silloin alennukset ovat parhaimmillaan, kun asiakasomistajille suunnattujen etujen lisäksi saa henkilöstöedun. Tällaiset työsuhteeseen liittyvät alennukset lämmittävät kovasti mieltä ja tietenkin helpottavat taloutta.

Henkilöstöetujen kokonaisuutta kasvattavat edelleen työntekijöille kohdennetut S-mobiili-edut sekä alennukset autopesuista ja kauneudenhoito- ja kampaamopalveluista. Bonusyhteistyökumppaneista osuuskaupan henkilöstöä suosivat palvelu- ja tuote-eduilla muun muassa LähiTapiola, Silmäasema ja Oral.

 

Omat hinnat ravintoloissa ja hotelleissa

Merja muistuttaa, että henkilöstön ostoeduista kertynyt S-mobiilissa näkyvä summa on vain osa totuutta.

– S-ryhmän ravintoloista ja hotelleista saadut alennukset eivät ole mukana S-mobiilin laskelmassa. Ravintoloissa henkilökunta maksaa 25 prosenttia vähemmän sekä ruoasta että juomasta. Kun neljäsosa otetaan pois laskusta, se näkyy ja tuntuu kukkarossa.

Sokos Hotelleissa ja Suomen Radisson Blu Hotelleissa on myös henkilökunnalle omat hinnat.

– Lomilla tulee matkusteltua paljon Suomessa, ja yöpymispaikkojen valinnalla voi parhaimmillaan kerryttää paljon säästöä. Hotellien lisäksi mökkeilemäänkin pääsee edullisemmin, sillä peeässäläisten käytössä on mökkejä Tahkolla ja Vuokatissa. Vastaavanlaisten paikkojen vuokraaminen muualta maksaisi maltaita, Heidi vertaa.

 

Jopa kahden kuukauden palkka tulospalkkana

Merja muistuttaa, että kaikilla peeässäläisillä on myös mahdollisuus saada tulospalkkaa, joka maksimissaan vastaa peräti kahden kuukauden palkkaa. Tulospalkitsemisen tavoitteet on määritelty jokaiselle työryhmälle erikseen ja niiden toteutumiseen jokainen työntekijä voi omalla työllään vaikuttaa. Yksi tärkeimmistä tulospalkkaan vaikuttavista asioista on asiakastyytyväisyys.

Vuodelta 2022 henkilöstölle maksettiin tulospalkkaa sivukuluineen lähes 5,1 miljoonaa euroa. Keskimääräinen tulospalkkio viime vuodelta vastasi noin yhden kuukauden palkkaa. Tulospalkkaa sai 93 prosenttia peeässäläisistä.

 

S-Pankistakin tuntuvia etuja

Merja ja Heidi korostavat, ettei sovi unohtaa S-Pankin henkilöstölle tarjoamia etuja. Esimerkiksi asuntolainan marginaali on aina kilpailukykyinen. S-Lainan korko on puolestaan henkilöstölle edullisempi ja avausmaksu nolla euroa. Lisäksi henkilökuntaan kuuluva saa vähintään 1 000 euron luottorajan S-Etukortti Visaan. Myös sijoitustuotteista saa henkilöstöetuja.

– Kun ilmaisten peruspankkipalveluiden lisäksi maksetaan kortilla maksamisesta, ja saa vielä tuntuvia henkilöstöetuja muista pankkiasioinneista, ei ole mitään syytä olla minkään muun pankin asiakas, Merja ja Heidi toteavat yhteistuumin.

 

Tänä vuonna 300 euroa ePassilla

PeeÄssä tukee henkilöstönsä omaehtoista työkyvyn ja -vireen edistämistä ePassin kautta.

– Jokainen peeässäläinen on saanut tukea oman hyvinvointinsa ylläpitämiseen ja edistämiseen vuosittain 180 euroa, mutta tänä vuonna tuotakin etua on parannettu. ePassille ladatun 300 euron summan voi kukin käyttää oman mielensä mukaisesti liikunta-, hyvinvointi- ja kulttuuripalveluihin, joita ePassista löytyy. Päätetyötä tekevänä itselleni tärkeä hyvinvoinnin edistäjä on ePassilla maksettu hieronta, Merja kuvailee.

 

Hyvinvointi etusijalla

PeeÄssän henkilöstöetujen luonteessa korostuu hyvinvointi. Vuonna 2022 henkilöstön hyvinvointiin, työkyvyn tukemiseen, koulutukseen sekä kehittämiseen käytettiin 1,9 miljoonaa euroa.

Heidi ja Merja arvelevat, että harvassa, jos missään muussa työpaikassa työsuhteen mukanaan tuomat edut ovat yhtä monipuolisia.

– Etuja on niin valtavasti, ettei kaikkea meinaa kerralla oikein muistaakaan. Jo mainittujen asioiden lisäksi työntekijöille tarjotaan paljon mahdollisuuksia vahvistaa omaa ammattitaitoaan ja osaamistaan erilaisilla koulutuksilla ja valmennuksilla. Olen itse siitä elävä esimerkki. Osuuskauppa on minua kouluttanut ensin merkonomiksi. Sen jälkeen olen suorittanut myynnin ammattitukinnon ja viimeisimpänä FIAT-tutkinnon, Heidi kertoo.

– Meillä on myös laajat työterveyspalvelut, toiminnan painottuessa työhyvinvoinnin ja -kyvyn tukemiseen ja edistämiseen. Hyvin konkreettista työkyvyn tukemisesta on muun muassa se, että työfysioterapeutit opastavat työpaikalla ergonomiseen työskentelyyn. Apua ja tukea saa myös painon pudottamisessa tai ruokavalion muutoksissa. On todella hienoa, että työnantaja tukee meitä monipuolisesti sekä työterveyden palveluiden että omaehtoisen hyvinvoinnin osalta, Merja kiittää.

 

Uusin vahvistus työterveyspalveluihin on PeeÄssän oma työpsykologi Anni, jonka puoleen voi kääntyä jaksamiseen ja mielen huoltoon liittyvissä asioissa. Lue juttua Annista TÄSTÄ.

Työhyvinvoinnnista PeeÄssällä voit lukea TÄSTÄ enemmän.

Osuuskauppa PeeÄssän uudeksi toimialajohtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi on valittu Aleksi Vuorinne. Aleksi siirtyy PeeÄssälle Etelä-Karjalan Osuuskaupasta, jossa hän toimii tällä hetkellä majoitus- ja ravitsemiskaupan toimialajohtajana.

Aleksilla on pitkä ravintola-alan kokemus. Aleksi aloitti uransa kaupparyhmässä vuonna 2008 Sokotelilla ja on sen jälkeen toiminut osuuskaupoissa eri tehtävissä. Hän aloittaa PeeÄssällä viimeistään maaliskuussa 2024.