Uudistustöiden keskellä alkuvuoden Pitkälahtea luotsanneet ABC:n palvelupäällikkö Maija Jormakka, S-marketin marketpäällikkö Laura Salminen ja Prisma Raudan myymäläpäällikkö Kari Hartikainen ovat iloisia, että pitkäjänteisen kehitystyön tuloksesta päästään nauttimaan täydellä teholla.

ABC:n, S-marketin ja Prisma Raudan palveluita suunniteltaessa on kuultu asiakkaita ja työntekijöitä. Uudelleen järjestellyt tilat luovat Pitkälahdesta erinomaisesti asiakasta palvelevan kokonaisuuden.

Prisma Rauta on asiakkaidensa toivoma ja työntekijöidensä toteuttama

Kari Hartikainen kertoo ylpeänä, kuinka Prisma Rauta on tänä päivänä asiakkaiden toiveiden mukaisesti toteutettu rautakauppa. Kunniamaininta menee Raudan omalle työntekijäporukalle, jotka ovat tehneet ison työn valikoiman ja palveluiden kehittämisessä.

– Olemme selvittäneet, mitkä tuoteryhmät ovat Prisma Raudan asiakkaille tärkeimmät. Palvelumme painottuvat rakentamiseen, kodin remontteihin ja kesäisin tarjoamme uudistetun puutarhamyymälän. Meillä on asiansa osaava henkilökunta. Saamme paljon hyvää palautetta tyylistämme palvella ihmiset henkilökohtaisesti alusta loppuun.

S-marketin palveluita on laajennettu toiveiden mukaisesti

Pitkälahden S-market on tärkeä kauppa eteläkuopiolaisille. Kaupan tilat ovat kasvaneet, valikoima on laajentunut, kassapalveluita on kehitetty ja asiakkaiden toiveiden mukaisia uudistuksia on tuotu mukaan.

– Laajentuneen valikoiman lisäksi kaupassa palvelevat nyt myös Savo-Karjalan operoima ruokatori, näillä näppäimillä aukeava Prismasta tuttu Konnichiwa sushibuffet ja todella suosittu Pika Deli -salaattibaari. Tila on avarampi, meillä on uusi sisäänkäynti ja olemme tuplanneet pikakassojen määrän, kertoo marketpäällikkö Laura Salminen.

Yksi näkyvimmistä muutoksista Pitkälahdessa on nimenomaan tilan avaruus. Yksi käytävä yhdistää kaikki liikekeskuksen palvelut selkeäksi kokonaisuudeksi. Yhdellä pysähdyksellä hoituu monta niin arjen kuin loma-ajankin tarvetta.

ABC:llä asiointi on laadukasta ja jouhevaa

Pitkälahden ABC on yksi Suomen vilkkaimpia, josta kuvaavasti kertoo sen kärkisija polttonesteen menekissä. Maija Jormakalla ja Pitkälahden liikennemyymäläpäälliköllä Mira Myllysellä on pitkä työkokemus Pitkälahdesta ja he tietävät, mitä ABC:llä asioivat kaipaavat.

– Meiltä odotetaan sujuvaa ja nopeaa asiointia. Näihin tarpeisiin vastataan muun muassa ABC-suurteholatauksella autoaan lataaville ja ABC-mobiilin palveluilla, joista esimerkiksi ruoan ennakkotilaus on todella toimiva niin arkeen kuin lomamatkoillekin.

Viimeisin kehityskohde ABC:n palveluissa on ollut ruokatarjonta. Mira kertoo, että asiakkaiden toiveita kuunneltiin ja nyt tarjolla on pizzapöytä noutopöydän ja à la carte -annosten lisäksi. Maija nostaa tärkeäksi asiaksi myös uudistetut kahvilaitteet ja jatkossa tarjolla olevat herkulliset jääkahvit.

Pitkälahden kehitys ulottuu myös työntekijöiden arkeen. S-marketin sähköiset hintanäytöt, ergonomiset sähköllä säädettävät kassalinjastot, paremmat paistopisteen tilat, laajentuneet varastotilat uudella lastaussillalla ja puolilämmin jätekatos ovat kaikki tekijöitä, jotka sujuvoittavat työarkea ja tekevät siitä turvallisemman.

Alueen rohkea edelläkävijä.
Kasvava ja uudistuva menestyjä.
Asiakkaalle merkityksellisin kohtaaja.
Omistajalle paras kumppani.
Ihmiselle haluttavin työnantaja.

Nämä viisi tavoitetta linjaavat lähivuosina PeeÄssän kaikkea tekemistä, kun tuotetaan palveluja ja etuja yli 128 000 asiakasomistajalle.

Keväällä toimikautensa aloittaneen uuden edustajiston sekä hallintoneuvoston ja hallituksen jäsenet pääsivät hallinnon heimoillan merkeissä pohtimaan PeeÄssän nykytilaa ja tulevaisuutta.

Pienryhmiin jaettu väki kiersi Puijonsarven kokoustiloissa eri rasteilla pohtimassa isojen teemojen sisältöä ja tavoitteiden toteutumista arkisina asioina ja tekemisinä. Keskustelu kävi vilkkaana, ja PeeÄssän uudenlaista tapaa ottaa luottamushenkilöt mukaan kehittämiskeskusteluun kiiteltiin illan mittaan moneen kertaan.

– Into kasvaa sitä mukaa, kun edetään rastilta toiselle. Tällainen yhdessä työskentely on hyvin mielenkiintoista ja motivoivaa, eräs edustajiston uusi jäsen totesi.

Tärkeimmäksi osuuskaupan menestyksen tekijäksi arvioitiin useissa kommenteissa työnantajakuva sekä ammattitaitoisen henkilöstön veto- ja pitovoima.

– Ilman osaavia työntekijöitä ei ole tyytyväisiä asiakkaita. Palvelualalla tarvitaan aina ihmisiä, ja heidän pitää viihtyä työssään. Asiakas kyllä näkee ja kokee sen, jos myyjä tai tarjoilija ei tykkää työstään, eräässä ryhmässä pohdittiin.

Ihmiselle haluttavin työnantaja -rastilla keskeisiksi asioiksi nostettiin muun muassa yhteisöllisyys ja yhdessä tekeminen, työn ja vapaa-ajan yhteensovittaminen, aito välittäminen, sopivat työajat, etenemisen mahdollisuudet, monipuoliset urapolut, hyvä palkka, joustavuus, taitavat esihenkilöt ja laadukas johtaminen, hyvät henkilöstöedut, toimiva työterveyshuolto sekä oppimisen ja kehittymisen mahdollisuudet.

– Pitää lähteä siitä, että ihmiset ovat aina etusijalla, pohdinnoissa korostettiin.

PeeÄssän hallintoväen heimoillassa pohdittiin ihmisten tarpeita ja toiminnan kehittämisen mahdollisuuksia.

Asiakkaalle merkityksellisin kohtaaja -rastilla pureuduttiin PeeÄssän arvoihin. Eräässä pienryhmässä arkisia asioita ja tekoja arvojen takana kuvailtiin näin:

– Tunteella-arvo merkitsee ystävällisyyttä ja toisten ihmisten huomiointia. On tärkeää, että asiakkaiden lisäksi työkaverit kohdataan kauniisti.

– Ylpeästi-arvo on sitä, että henkilöstö arvostaa omaa työtään, työpaikkaansa ja työnantajaansa. Ja myös toisin päin: työantaja arvostaa ja on ylpeä työntekijöistään, joista jokaisen työpanos on tärkeä. Tämän arvon toteutumisesta kertoo hyvin se, ettei kukaan peeässäläinen epäröi kertoa, missä on töissä.

– Yhdessä-arvo näkyy siinä, että minä-sanan tilalla käytetään me-sanaa. Kaikki ottavat vastuuta asiakaspalvelun sujuvuudesta. Asiakasta sekä työkaveria lähdetään aina auttamaan.

– Toimeliaasti-arvo tarkoittaa reipasta tekemistä. Tehokkuutta ei kuitenkaan pidä vielä liian pitkälle, koska se kääntyy itseään vastaan. Riittävä väkimäärä pitäisi olla aina töissä, ettei toimeliaisuutta tehdä henkilökunnan jaksamisen kustannuksella.

Omistajalle paras kumppani -rastilla kerrattiin PeeÄssän tuottamaa omistajahyötyä lukuina: bonus ja ylijäämänpalautus muodostavat keskittämisestä syntyvän rahana palautettavan hyödyn. Nämä yhdistettynä muihin rahanarvoisiin hyötyihin kuten edulliseen ostoskoriin ja ilmaisiin pankkipalveluihin, olivat rahanarvoiset omistajahyödyt vuonna 2023 lähes 100 miljoonaa euroa. Se tarkoittaa noin 830 euroa jokaista asiakasomistajaa kohti.

Erityiskiitoksen PeeÄssä sai luottamushenkilöiltään isoista ylijäämänpalautuksista. Yksi osallistuja kertoi maksaneensa YJP:lla kuukauden ruokaostokset, toinen paljasti käyttäneensä palautuksen kaasugrilliin ja kolmas kulutti summan vaihtaessaan kotiin uuden ulko-oven.

– Meillä miehillä se menee niin, että vaimot kertovat, mihin ylijäämänpalautus käytetään, joku huikkasi.

Alueen rohkea edelläkävijä -rastilla hallintoväki löysi lukuisia esimerkkejä teeman ansiokkaasta toteuttamisesta.

PeeÄssä ottaa vetovastuuta koko Pohjois-Savon kehittämisestä ja investoi maakunnalle tärkeään matkailun kehittämiseen. On myös tärkeää, että uudistetaan ja kehitetään päivittäistavarakaupan palveluja alueen joka kolkassa, myös pienillä paikkakunnilla.

Vastuullisen edelläkävijyyden esimerkiksi kelpaa mainiosti myös panostaminen tehokkaaseen energiankäyttöön, omaan uusiutuvaan energiaan sekä toiminnan ympäristövaikutuksien minimoimiseen.

­Eipä unohtunut sekään, että PeeÄssä on alueen suurin yksityinen työnantaja.

Osuuskauppa tarjoaa paljon töitä nuorille, mutta arvostaa myös ikäihmisiä, jotka haluavat jatkaa työelämässä eläkeiän täyttymisestä huolimatta.

Kasvava ja uudistuva menestyjä -rastilla pohdittiin, miten varmistetaan kasvu nykyisillä liiketoiminta-alueilla, kun ihmisten ostovoima on heikentynyt ja luottamus omaan talouteen horjuu.

Ideoita ostovoiman vahvistamisesta lenteli ilmassa runsain mitoin, hotellien irti arjesta -viikonlopuista ravintoloiden lähiruokateemaisiin iltoihin ja asiakasomistajien Kallavesi-risteilyihin, tuplabonuspäivistä kaupoissa järjestettäviin jutusteluhetkiin ja somemarkkinoinnin kehittämiseen.

– Saimme illan aikana heimoltamme kaiken kaikkiaan kolmisen sataa ideaa ja aihiota pohdittavaksemme, toimitusjohtaja Mikko Junttila kiteytti illan antia.

Osuuskauppa PeeÄssän ja Rautalammin kunnan tiivis yhteistyö osuuskaupan palveluiden tulevaisuudesta alueella on saavuttanut pisteen, jossa upouutta S-markettia päästään rakentamaan lokakuussa.

Investointi alueelle parantaa kuntalaisten palveluita ja osoittaa, että pienempienkin paikkakuntien palvelutarjontaa on syytä kehittää.

Uusi S-market ja sen yhteyteen siirrettävä polttoaineen jakelu tarjoavat jatkossa palvelunsa alueen ihmisille entistä keskitetymmin.

– Me uskomme Rautalammin alueen elinvoimaan ja haluamme osaltamme panostaa sen tulevaisuuteen. Kunnan kanssa meillä on yhteinen tahtotila alueen palveluiden kehittämiseen, Osuuskauppa PeeÄssän vähittäiskaupan toimialajohtaja Jouni Ruotsalainen sanoo.

Paikallista osaamista hyödyntämällä rakennetaan energiatehokas kiinteistö

Rakennushankkeissa PeeÄssä pyrkii tekemään aina mahdollisimman paljon yhteistyötä paikallisten yritysten ja työntekijöiden kanssa. Tarjouspyynnöt Rautalammin uuden S-marketin urakoitsijasta lähetetään elokuussa.

Uusi kiinteistö tulee olemaan noin 50 % energiatehokkaampi kuin Rautalammilla 2000-luvun alussa käyttöön otettu S-market.

– Uutta rakentamalla pystytään ottamaan käyttöön nykyaikaiset energiatehokkuutta lisäävät teknologiat. Uudessa kiinteistössä tullaan käyttämään aurinkosähköä, sinne asennetaan lattialämmitys ja kylmälaitteista syntyvä lämpö ohjataan myös kiinteistön lämmittämiseen, Osuuskauppa Peeässän kiinteistöpäällikkö Tomi Vierimaa tarkentaa.

Investointi kertoo osuuskaupan uskosta Rautalammin vetovoimaan

Rautalammin kunnanjohtaja Anu Sepponen iloitsee PeeÄssän investoinneista pienempiin kuntiin ja näkee, että rakentuessaan uusi S-market vahvistaa Rautalammin keskustan roolia kuntalaisten kohtaamispaikkana.

– Tällainen projekti on herättänyt luonnollisesti paljon keskustelua rautalampilaisten keskuudessa, mutta PeeÄssän kanssa on alusta asti ollut selkeä yhteinen tavoite rakentaa aluetta parempaan päin, kaikkien tarpeet huomioiden.

PeeÄssä tunnistaa uuden S-marketin tontilla sijaitsevan torialueen merkityksen Rautalammin kunnalle ja sen asukkaille. Torilla järjestetään kesäisin kesätoria ja aina syyskuussa tori kokoaa ihmiset Pestuumarkkinoille.

­– S-marketin uudella sijainnilla on tarkoitus keskittää Rautalammin palveluita. Löydämme varmasti Rautalammin kunnan kanssa tavan, jolla toritapahtumat saadaan jatkossakin järjestettyä. Meillä on hyviä kokemuksia esimerkiksi Heinävedellä, jossa S-marketin parkkialuetta hyödynnetään toritapahtumiin, Ruotsalainen toteaa.

Rakkauden ilmentymisestä kertovasta esityksistä nautitaan Break Sokos Hotel Tahkon maisemasalissa.

Ohjaaja Riitta Pasanen odottaa Love Me Tinder -näytelmästä riemukkaan hauskaa teatterikokemusta höystettynä sykähdyttävällä musiikilla.

Näytelmän on käsikirjoittanut Minna Koskela, Petja Lähde ja Satu Rasila. Esitykset jatkuvat 1.3.2025 saakka.

Pääosissa nähdään muusikko Henry Mikkonen, Sanna-Mari Niiranen, Mikko Laitinen, Tuomas Näresalmi ja Miia Lappalainen sekä pitkän linjan savolaiset näyttelijät Pekka Räsänen, Ulla Antikainen, Maija Rissanen ja Ismo Rautiainen.

Käsikirjoittajat ovat kansan suosikki TV-sarjoista tuttuja nimiä. Minna Koskela, joka on käsikirjoittanut ja näytellyt televisio­sarjassa Kumman kaa. Satu Rasila oli mukana Salatut Elämät tv-sarjan käsikirjoitustiimissä. Petra Lähde on lahjakas näyttelijä, muusikko, ohjaaja ja käsikirjoittaja, joka on työskennellyt niin teatterin kuin elokuvan parissa, mm. Fingerpori. Teoksen ohjaa Pohjois-Savossa vaikuttava teatteriohjaaja Riitta Pasanen. Teatterin tuottaa Siilinjärven Teatteri.

Musiikilla höystetty komedia rakkauden ilmentymisestä, treffeistä ja sen Ainoan Oikean etsimisestä. Ikään katsomatta, jokainen kaipaa lämpöä ja läheisyyttä.

Onko rakkautta olemassa? Rakkaudennälässämme me kaikenikäiset ihmiset, nuorista senioreihin, päädymme sovittamaan itseämme, jos jonkinmoisiin vastakappaleisiin ja odotukset parisuhteellekin saavat helposti epärealistiset mittasuhteet. Vain paras versio itsestä on kyllin hyvä – mutta kenelle?

– Jonkinlainen osuma se hutikin on ja sen jälkeen tarkkuus parantuu, ehkä, ohjaaja Riitta Pasanen naurahtaa.

Teatteri-illat Break Sokos Hotel Tahkon uusissa tiloissa

– Tulevalla talvikaudella tullaan näkemään viihdyttävää teatteria ja saamme nauttia myös musiikkista, nouseehan lavalle meidän Nilsiän oma talentti Henry Mikkonen. Tästä tulee hauska komedia, joka sopii oikein mainiosti Tahkon illan viettoon. Viime kaudella katsojamäärät nousivat todella hienosti ja odotan, että tulevalla kaudella pääsemme jälleen kehittymään katsojamäärissä, Break Sokos Hotel Tahkon hotellinjohtaja Anna Hämäläinen ennustaa.

– Olen ylpeä siitä, että Tahkon talviteatteri on saavuttanut paikkansa Tahkon ohjelmatarjonnassa, Hämäläinen jatkaa.

Idea Tahkon talviteatterista sai alkunsa vuonna 2019 Break Sokos Hotel Tahkon hotellinjohtaja Anna Hämäläisen ja Siilinjärven Teatterissa vaikuttavan Maija Rissasen yhteistyöstä. Hämäläinen tiedusteli tuolloin Rissaselta sopivaa esitystä pikkujouluvieraiden viihdykkeeksi ja Tahkon kulttuuritarjontaa täydentämään. Rissanen tarttui toimeen ja Tahkon talviteatteri oli saanut alkunsa.

Tahkon talviteatterin Love Me Tinder -komediaa esitetään 7.11.2024–1.3.2025. Teatterilippu on 25 euroa, teatterilippu ja buffetillallinen on 69,90 euroa.

Tiedustelut ja varaukset: sales.peeassa@sok.fi

Lisätietoja:

Anna Hämäläinen, hotellinjohtaja, Break Sokos Hotel Tahko,

puh. 044 719 7965 anna.hamalainen@sok.fi

Maija Rissanen, puheenjohtaja, Siilinjärven Teatteri

puh. 044 785 3322, maririitta@gmail.com

 

PeeÄssä-iltoihin toivotaan mukaan osuuskaupan paikallisten asiakasomistajien ja muiden asukkaiden lisäksi paikkakunnan yrittäjiä, lähituottajia, järjestöjen edustajia ja yleensäkin kaikkia, joille oma kotiseutu on tärkeä.

PeeÄssän järjestämissä uudenlaisissa tapahtumissa halutaan tarjota mahdollisuus kysyä osuuskaupan toiminnasta ja tavata niin johtoryhmän jäseniä kuin hallinnon edustajiakin.

Tavoitellessaan Parhaan Elämän Edelläkävijyyttä PeeÄssän väki haluaa kuunnella oman alueensa ihmisiä ja selvittää, missä on onnistuttu, mitä pitää kehittää ja miten PeeÄssä voisi omalta osaltaan tiivistää paikallista yhteistyötä.

– Haluamme aiempaa paremmin näkyä ja kuulua paikallisessa elämänmenossa. PeeÄssä-ilta on onnistunut, kun synnytämme rakentavaa vuoropuhelua ja kenties myös uusia ideoita, miten voimme palvella paremmin ja tuottaa lisää hyvinvointia maakuntaamme, johtoryhmän jäsenet kuvailivat.

Leppävirtalainen PeeÄssän hallintoneuvoston jäsen Marjo-Nina Mustonen piti PeeÄssä-iltojen käynnistämistä erittäin tervetulleena asiana. Hänen mukaansa ihmisille on tärkeää päästä tapaamaan osuuskaupan väkeä.

Raha jää omalle alueelle

Leppävirran ensimmäisessä PeeÄssä-illassa ei pidetty pitkiä puheita, vaan illan mittaan keskityttiin makkaran syönnin ja kahvittelun lomassa jutustelemaan asiakasomistajuudesta, palvelujen kehittämisestä ja Leppävirran kuulumisista.

Väkeä tervetulleeksi toivottaessaan PeeÄssän toimitusjohtaja Mikko Junttila muistutti muutamalla sanalla osuuskaupan olemassaolon tarkoituksesta.

– Tehtävämme on tuottaa omistajillemme palveluja ja etuja sekä parantaa heidän taloudellista hyvinvointiaan. Meille on kunnia-asia, että asiakasomistajuudesta koituu ylivoimaista hyötyä, esimerkiksi viime vuonna ennätykselliset 829 euroa jokaista omistajatalouttamme kohti.

Osuuskauppaan kuluvien rahojen Mikko muistutti palautuvan tavalla tai toisella aina omalle alueelle – omistajahyödyn (mm. rahana maksetut edut ja edullinen ostoskori) lisäksi esimerkiksi tuote- ja palveluostoina, henkilöstön palkkoina, veroina sekä investointeina.

– Meille tuodut rahat jäävät kiertämään omaan maakuntaamme, hän kiteytti.

Toiveita laidasta laitaan

Leppävirtalaiset Terttu ja Taisto Holopainen iloitsivat siitä, että PeeÄssä tulee yhä lähemmäksi asiakasomistajiaan.

– Aivan ihanaa, että tällaisia tapahtumia järjestetään. Ei tarvitse olla mitään ihmeellistä ohjelmaa, vaan riittää, kun kohdataan ihmisiä ja päästään juttelemaan, pariskunta kiitteli.

Holopaiset kertoivat ”hurahtaneensa” asiakasomistajuuteen, kun Prisma avattiin Kuopioon heidän silloisen kotinsa lähelle.

­­– Olemme olleet siitä lähtien kovia keskittäjiä. Muutimme eläkkeelle jäätyämme Leppävirralle ja teemme S-marketissa ostoksia joka viikko. Kuopiossa tai Varkaudessa käymme Prismoissa ja tankkaamme autoa, koska täällä Leppävirralla ei ABC-automaattia ole. Se on kyllä huono asia, Terttu pohdiskeli.

Terttu ja Taisto Holopainen ovat tyytyväisiä PeeÄssän asiakasomistajia. Maanrakennusalan yrittäjänä Kuopiossa toiminut Taisto oli eläköitymisensä jälkeen tekemässä Leppävirran S-marketin rakennustyömaalla pohjatöitä paikallisen urakoitsijan hommissa.

PeeÄssän matkailu- ja ravitsemiskaupan sekä liikennekaupan toimialajohtaja Aleksi Vuorinne kertoi Tertulle ja Taistolle, että Leppävirran automaattiaseman puute on osuuskaupassa tiedostettu.

– ABC-polttonesteautomaatti- ja -latausasia on työn alla. Selvittelemme parhaillaan erilaisia vaihtoehtoja, hän paljasti.

Keskusteluissa nousi esiin myös leppävirtalaisten huoli remonttia kaipaavan Vesileppiksen tulevaisuudesta. PeeÄssä vastasi Vesileppiksen toiminnasta vuosina 2007–2014, mutta kylpylä-hotellista luovuttiin, koska toimintaa ei saatu kannattavaksi.

– Vesileppiksellä on iso merkitys paikkakunnalle. Olisi hienoa, jos PeeÄssä pystyisi jollain tavalla tulemaan siihen mukaan niin, että paikalle saataisiin vakaammat hartiat, osuuskaupalle viestitettiin.

Keskusteluissa nousi esiin myös helpommin ja nopeammin toteuttavissa olevia toiveita: parkkipaikkaa ympäröivien lehmusten karsimista pidettiin aiheellisena ja S-marketin valikoimiin toivottiin useampia tuotteita, muun muassa tiettyä pillimehua.

– Tuotetoiveita voi esittää myös sinuntoive.fi-osoitteessa, marketpäällikkö Elli Räihä vinkkasi.

Osallistujat vinkkasivat, että tietoa PeeÄssä-illasta kannattaa jakaa sosiaalisen median lisäksi myös paikallislehdessä

Apsi Apina viihdytti nuorimpia osallistujia.

Ensi vuonna 50-vuotisjuhlia viettävän Leppävirran Sydänyhdistyksen aktiivit Maarit Antikainen, Päivi Tanninen, Päivi Halonen, Minna Lehtonen ja Leena Kolehmainen hoitivat PeeÄssä-illan kahvitarjoilun. Naiset kertoivat olevansa PeeÄssän uskollisia asiakasomistajia, mikä näkyi konkreettisesti toukokuussa etujen maksupäivänä.

Kuopion torilta tuttu musta ruokarekka ladataan kesäksi Bona BBQ:n antimilla ja ajetaan Keilankannan S-marketin pihaan. Pop-up -ravintola palvelee asiakkaita 14.6. – 10.8. välisen ajan ja on auki maanantaista lauantaihin 11–20 ja sunnuntaina 12–18. Bona BBQ:n instagram-tilillä jaetaan ajankohtaista tietoa kelivarauksesta.

Kokonaisuus kattaa ruokarekkaan suunnitellun Bona BBQ pop-up -ravintolan ja sen yhteyteen pystytetyn 50 hengen terassin. Ruokarekalla on myös anniskeluoikeudet.

Bona BBQ:n erikoisuutena ovat savustetut ja pitkään haudutetut lihat. Ravintolan kotipaikalla Maljalahdessa grillin antimista nautitaan upeissa Kallaveden maisemissa. Pop-up -ravintolassa paikallisista raaka-aineista syntyvät muun muassa herkulliset burgerit ja maistuvat salaatit.

– Ruokarekka oli pandemia-aikana samassa paikassa samalla idealla ja silloin tarjolla oli Amarillon ruokia. Asiakkaiden keskuudessa pop-up -ravintola Saaristokaupungissa oli suuri menestys, kertoo PeeÄssän ravintoloiden ja tapahtumien ryhmäpäällikkö Johanna Kämäräinen.

Saaristokaupungissa on paljon potentiaalia

Saaristokaupungin alue on erittäin suosittu asuinalue, mutta esimerkiksi lähimmät ravintolapalvelut ovat useiden kilometrien päässä.

Ruokarekka on erinomainen tapa tuoda PeeÄssän ravintolapalveluita lähemmäs alueen asukkaita ja herättää keskustelua alueen palveluiden tulevaisuudesta.

– Tulemme tarjoamaan maistuvia ruokailuhetkiä, mutta samalla tavoitteemme on kerätä tietoa siitä, millaisia toiveita ihmisillä on alueen ravintolatarjontaan, Kämäräinen sanoo.

Ruokailun yhteydessä asiakkaille tarjotaan mahdollisuus vastata lyhyeen kyselyyn omalta mobiililaitteellaan, missä voi kertoa omia näkemyksiään siitä, miltä PeeÄssän ravintolatarjonta voisi tulevaisuudessa alueella näyttää.

Osuuskauppa PeeÄssä maksaa asiakasomistajilleen perjantaina jättipotin rahaa. Ylijäämänpalautusta maksetaan asiakasomistajille tänä vuonna yhteensä 18 miljoonaa euroa. Ylijäämänpalautusta maksetaan 3% PeeÄssän toimipaikoista vuoden 2023 aikana tehdyistä Bonukseen oikeuttavista ostoista.

PeeÄssän omistajille on tulossa TUPLAtilipäivä perjantaina 10.5.,  kun asiakasomistajille palautetaan kuukausittain maksettavan Bonuksen lisäksi yhteensä 18 miljoonaa euroa ylijäämää. Ylijäämänpalautus on osuustoiminnan periaatteisiin kuuluva tapa palauttaa osa osuuskaupan tekemästä tuloksesta, eli ylijäämästä, takaisin omistajille.

–  Osuuskaupan tulos palautuu aina alueen asiakasomistajille esimerkiksi investointien tai ylijäämänpalautuksen kautta. Ylijäämänpalautus on erityisesti nyt tärkeä piristysruiske asiakasomistajiemme talouteen, onhan osuuskaupan sääntömääräinen tehtävä edistää omistajiensa taloudellista hyvinvointia. Toivomme, että se tuo helpotusta mahdollisimman monen asiakasomistajan arkeen, kertoo toimitusjohtaja Mikko Junttila.

Ylijäämän suuruuteen jokainen asiakasomistaja voi omalla kohdallaan vaikuttaa keskittämällä ostoksiaan PeeÄssään. Lopullisen päätöksen ylijäämänpalautuksen maksamisesta tekee aina osuuskaupan edustajisto hallituksen ja hallintoneuvoston esityksen pohjalta.

– Ylijäämänpalautuksen maksaminen ei ole itsestäänselvyys. Sen takana on vuosien määrätietoinen työ osuuskaupassamme. Kustannustehokkaalla toiminnallamme varmistetaan edulliset hinnat, hyvä palvelu, investointien tekeminen palveluihin ja kaiken kukkuraksi tämä ylimääräinen palkitseminen. Tämän vuoden aikana maakunnan palveluiden kehittämiseen käytetään noin 38 miljoonaa euroa. Näihin investointeihin on varattu rahaa jo aiempina vuosina, joka tekee ylijäämän maksamisesta mahdollista, kun rakentamista ei ole tehty lainarahalla, kertoo Mikko.

 

Milloin ja mihin ylijäämänpalautus maksetaan?

Ylijäämänpalautus maksetaan PeeÄssän asiakasomistajien S-tileille keskiviikkona 10. toukokuuta.

Mistä ylijäämänpalautusta kertyy?

Ylijäämänpalautusta maksetaan PeeÄssän toimipaikoista vuoden 2023 aikana tehdyistä Bonukseen oikeuttavista ostoista. Alkoholi ja tupakka sekä ostot yhteistyökumppaneilta eivät kerrytä ylijäämänpalautusta.

Paljonko ylijäämänpalautusta on tulossa?

Ylijäämänpalautusta maksetaan 3% PeeÄssän toimipaikoista vuoden 2023 aikana tehdyistä Bonukseen oikeuttavista ostoista. Asiakasomistajat voivat arvioida sen summaa laskemalla omat PeeÄssän toimipaikoista tehdyt Bonusostot viime vuodelta esimerkiksi S-mobiilista.

Teksti: Kristiina Tammitie | Kuvat: Pentti Vänskä ja Lassi Saijets

Taitaja2024-tapahtuma järjestetään Kuopiossa 20.–23.5. Ammattitaidon SM-kilpailujen taustaorganisaatio on Skills Finland ry, joka luovuttaa järjestämisoikeuden vuosittain jollekin ammatillisen koulutuksen järjestäjälle. Tänä vuonna tapahtuman päävastuullinen toimija on Savon ammattiopisto.

– PeeÄssä on mukana Taitajassa yhtenä tapahtuman pääyhteistyökumppanina. Olemme Pohjois-Savossa iso toimija ja työllistäjä. Meille on hyvin luontevaa olla näkyvästi mukana tukemassa ammatillisen koulutuksen suurtapahtumaa omalla alueellamme, PeeÄssässä Taitaja-yhteistyötä koordinoiva myyntipäällikkö Viivi Nissinen kuvailee.

Taitaja2024 kokoaa yhteen ammattiin opiskelevia nuoria eri puolilta Suomea. Tapahtuma toimii myös kohtaamispaikkana ammatillisen koulutuksen parissa työskenteleville asiantuntijoille sekä näyteikkunana ammatillisesta koulutuksesta kiinnostuneille ja ammatinvalintaa pohtiville nuorille.

– Ilman muuta haluamme panostaa tapahtumaan, jossa on mukana meidän tulevaisuuden työntekijöitä, Viivi korostaa.

Asiakaspalvelun ja myynnin finaalisuorituksia Prismassa

Asiakaspalvelu ja myynti -lajissa kilpailevat liiketoiminnan perustutkinnon opiskelijat, joiden ammattinimike valmistumisen jälkeen on merkonomi. Finaalissa myynti- ja esittelytehtävät on suunniteltu vastaamaan aitoja työelämätilanteita.

– Kilpailijat suorittavat meillä Prismassa finaalin kuudesta moduulista suurimman osan. He esittelevät Kerää ja skannaa -palvelua asiakkaillemme sekä keräävät kokemuksia palvelua jo käyttäviltä asiakkailtamme ja tekevät niistä yhteenvedon kehittämisehdotuksineen. Lisäksi kilpailijat rakentavat kevään ja kesän juhlat -teeman mukaisen esittelypöydän myymäläämme ja myyvät fitness- ja hyvinvointikelloja sekä niihin liittyviä käyttöyhteystuotteita, Prisman käyttötavaraosaston myyntipäällikkö Sanna Isrikki kertoo.

PeeÄssästä suorituksia tulevat arvioimaan Prisman päivittäistavarapuolelta apulaismyyntipäällikkö Lea Seppänen sekä ABC-maailmaa edustava Maija Jormakka.

– Teemme tiivistä yhteistyötä alan oppilaitosten kanssa ja tarjoamme harjoittelupaikkoja todella suurelle joukolle ammattiin opiskelevia nuoria, joten olemme ilolla mukana Taitaja-kilpailussa, Sanna Isrikki toteaa.

Sanna Isrikki ja Lea Seppänen toivottavat Taitaja-kilpailijat tervetulleiksi Prismaan esittelemään Kerää ja skannaa -palvelua.

Visuaalista myyntityötä Sokoksella

Visuaalinen myyntityö -lajissa osa kilpailusuorituksista tehdään Kuopion Sokoksella. Finalistien tehtävänä on luoda elämyksellisiä, esteettisiä ja kaupallisia esillepanoja sekä asiakasinformaatiota erilaisille kohderyhmille. Tehtävät perustuvat taideteollisuusalan artesaanin perustutkintoon.

– Finalistit suunnittelevat ja toteuttavat meidän tuotteistamme ajankohtaisen pöytäesillepanon, jonka teema julkaistaan kisapäivän aamuna. Lisäksi jokainen kilpailija ottaa kuvia omasta esillepanostaan ja tekee niistä sosiaalisen median julkaisun. Kilpailupaikka on ykköskerroksessamme, ja asiakkaat ovat tervetulleita seuraamaan finalistien työskentelyä keskiviikkona 22.5., vinkkaa myyntipäällikkö Sari Heikkinen.

Finaalitehtävän suunnitteluun osallistuneella Sari Heikkisellä on Sokokselta pitkä kokemus visuaalisesta myyntityöstä.

Kilpailijasta tuomaripöydän taakse

Ravintola-alalta mittelevät Taitajassa paremmuudestaan muiden muassa kokkiopiskelijat. Heidän työskentelyään on kisapaikalla tuomaroimassa Original Sokos Hotel Puijonsarven keittiöpäällikkö Toni Karjalainen.

– Olen itse aikoinaan osallistunut muun muassa Vuoden kokki -kisaan, ja toiminut myös Suomen kokkimaajoukkueen hallituksessa. Alan kilpailutoiminta on siis tuttua, mutta nyt on mielenkiintoista päästä tarkastelemaan asiaa toisesta näkökulmasta, tuomaripöydän takaa.

Kokkien semifinaalissa valmistettiin Puijonsarven Ehta-ravintolan listalta Tonin suunnittelemat annokset. Hän on mukana myös finaalitehtävien valmistelussa reseptiikan laatijana.

– Taitaja2024 on minulle kaksipäiväinen työrupeama Kuopio-hallissa. Me PeeÄssässä haluamme panostaa asiaan, koska kisoissa tapaamme toivon mukaan tulevia uusia työkavereitamme, Toni Karjalainen toteaa.

Pop-up-Pressossa palvellaan ja kilpaillaan

Kuopio-halliin PeeÄssä rakentaa tapahtuman ajaksi Taitaja-vieraita varten pop-up-kahvilan.

­– Muutamme hallikahvilan kolmeksi päiväksi Presso-kahvilaksi, jossa ketjusta tutut asiat ja elementit näkyvät sekä miljöössä että tuotteistuksessa, Kuopion Sokoksen Presson ravintolapäällikkö Sanna Laakso kuvailee.

Kun kävijöitä on odotettavissa 50 000, on pop-up-Pressossa varauduttava hyvin tuotteiden ja henkilöstön osalta.

­– Paikan päällä on onneksi hyvä keittiökalustus jo valmiina, ja neljän Presson pyörittämisen ansiosta osaamme arvioida osuvasti tuotteiden menekkiä. Henkilöstön pop-up-Pressoon kokoamme kokeneista ammattilaisistamme. Tällaiselle poikkeukselliselle työkeikalle meillä on vapaaehtoisia enemmän kuin tarpeeksi.

Kolmen päivän Presso toimii myös kilpailupaikkana tarjoilija-lajin kahvila-osuudessa. Sanna Laakso kuuluu lajin tuomaristoon.

– Kilpailusuoritusten arviointi on kunniatehtävä, hän kommentoi.

– Taitaja-tapahtuman pop-up-kahvilan ympärillä leijuu pressomaiseen tapaan ihana tuoreen pullan ja kahvin tuoksu, Sanna Laakso ja Kalle Kokotti lupaavat.

PeeÄssän yhteistyö KuPS:n kanssa levittyy aina juniorifutiksesta edustusjoukkueen tasolle. Kuopiolaista jalkapalloa tuetaan esimerkiksi Kuopio Cup -turnauksen pääkumppanina ja edullisilla asiakasomistajalipuilla KuPS:n kotipeleihin.

PeeÄssä on ylpeästi mukana mahdollistamassa pohjoissavolaisten lasten ja nuorten liikkumista. KuPS:n junioritoiminta liikuttaa ympärivuotisesti yli 2100:ta lasta ja nuorta. Junioritoiminnan toiminnanjohtaja Jari Koistinen kertoo yhteistyökumppaneiden valinnassa olevan tärkeää, että kaikki osapuolet pystyvät seisomaan samojen arvojen takana.

– Jalkapallo on suosittu laji lasten ja nuorten keskuudessa. Yhteistyökumppanit ovat tärkeässä roolissa mahdollistamassa toimintaamme. Yhdessä kannamme kortemme kekoon lasten ja nuorten yleiskunnon ja hyvinvoinnin puolesta. Unohtamatta jalkapallon ja seuratoiminnan tuoman yhteisöllisyyden merkitystä lapsen elämässä.

Normaalin seuratoiminnan tukemisen lisäksi, yhteistyö KuPS:n kanssa näkyy ensimmäistä kertaa järjestettävässä jalkapallon nuorisoturnauksessa Kuopio Cupissa, jossa PeeÄssä on pääkumppanina. Kumppanuus näkyy muun muassa siten, että turnaukseen osallistuville on saatavilla majoitus kampanjahintaan Original Sokos Hotel Puijonsarvesta. Turnaus tuo 3. – 4. elokuuta Kuopioon arviolta noin 4500 ihmistä.

PeeÄssä on mukana tukemassa myös Savon Sanomat -jalkapallokoulua. Jalkapallokoulu järjestetään tänä vuonna 23. kertaa ja kesäkuun ensimmäisellä viikolla noin 500 lasta ja nuorta nauttivat liikunnan riemusta. Vastuuvetäjänä jalkapallokoulussa on maajoukkuelegenda Esa Pekonen.

Huipputason jalkapalloviihdettä asiakasomistajaetuna

Jalkapallolla on Kuopiossa pitkät perinteet ja KuPS:n viime vuosien menestys kaikilla sarjatasoilla on nostanut yleisön kiinnostusta seuraa kohtaan.

S-mobiilista saa asiakasomistajaetuna liput KuPS:n miesten Veikkausliigan kotipeleihin puoleen hintaan.

– Lippujen ostaminen S-mobiilista on hyvä käytännön esimerkki siitä, miten KuPS:n ja PeeÄssän yhteistyö näkyy ulospäin. Ihmiset voivat ostaa liput miesten Veikkausliigan peleihin ennakkoon todella edulliseen hintaan. Toivomme, että katsomoihin löytävät tiensä hekin, jotka eivät entuudestaan ole peleissämme käyneet, kertoo KuPS:n myynti- ja markkinointipäällikkö Tero Taipale.

Lisäksi PeeÄssän asiakasomistajat saavat liput KuPS:n naisten pääsarjatason kotiotteluihin viidellä eurolla. Tällä kaudella KuPS puolustaa Kansallisessa liigassa kolminkertaista mestaruusputkeaan.

Kisahuumasta on mahdollista nauttia myös vieraspelien aikana. Amarillossa järjestetään KuPS:n kiinnostavimpien vieraspelitapahtumien vieraspelistudio. Vieraspelistudio on KuPS:n pitkäaikainen konsepti, joka on löytänyt paikkansa Amarillosta. Amarillo tarjoaa vieraspelistudiolle toimivat ja viihtyisät tilat, kisatarjouksia unohtamatta.

S-Business yksinkertaistaa kulujenhallintaa pelimatkoilla

Kuten kaikki tietävät, jalkapallojoukkueet viettävät ison osan kaudestaan myös kotiareenan ulkopuolella vieraspeleissä. KuPS:n kaikilla joukkueilla junioreista aikuisiin on käytössään S-Business-kortti, jonka avulla kaikki pelireissujen kulut saadaan sähköisesti yhteen paikkaa.

– Pelireissuilla majoitutaan Sokos Hotelleissa, hoidetaan joukkueille ruokaa ja välipaloja matkalla, paikan päällä ja kentänlaidalla. Toisin sanoen maksutapahtumia kertyy useita ja kuitittomuus helpottaa kirjanpitoa valtavasti, Taipale tarkentaa.

S-Business-kortilla voi maksaa yhteensä yli 1800 S-ryhmän toimipaikassa Suomessa. Lisäksi S-Business-kortti käy maksuvälineenä kaikissa Suomessa toimivissa S-ryhmän hotelleissa. Kortti käy myös laajalti S-ryhmän ravintoloissa Suomessa.

– Olen todella tyytyväinen, että KuPS ja PeeÄssä ovat löytäneet molempia hyödyttävän tavan toimia yhteistyössä. Jalkapalloseuroissa joukkueiden arki on juuri sellaista, missä S-Business-asiakkuuden edut nousevat esiin hyvin käytännönläheisellä tavalla, kertoo Osuuskauppa PeeÄssän ja S-Business Oy:n myyntipäällikkö Viivi Nissinen.

 

 

Teksti: Kristiina Tammitie | Kuvat: Pentti Vänskä

Kesätyö PeeÄssässä tarjoaa nuorelle kesätyöntekijälle parhaan mahdollisen kokemuksen työelämästä sekä tilaisuuden työskennellä monipuolisesti yhdessä ammattitaitoisten työkavereiden kanssa. Työtehtävien mielekkyys, työpaikan ilmapiiri ja työkaverit vaikuttavat merkittävästi kesätyökokemukseen. Kesätöihin valituille nuorille antoista kesää ennakoi se, että työyhteisötutkimuksen mukaan PeeÄssä sijoittuu henkilöstökokemuksessa ylimpään AAA-luokkaan, johon yltää vain kuusi prosenttia suomalaisyrityksistä.

”Hommia painetaan tosissaan, mutta fiilis on mukavan rento.”

Kesätyö PeeÄssässä antaa uusia taitoja, rahoittaa kesän seikkailuja tai syksyn opintoja ja avaa usein myös mahdollisuuden pidempään työsuhteeseen. PeeÄssässä polku vakituiseen työsuhteeseen saa alkunsa tyypillisimmillään työharjoittelusta tai kesätöistä.

Kesätyöntekijät saavat töihin tullessaan kattavan ja järjestelmällisen perehdytyksen, merkittävät henkilökuntaedut sekä työporukan, jossa sydän sykkii asiakkaille ja yhdessä tekemisen meininki on tärkeää.

S-ryhmä ja PeeÄssä ovat edellisten vuosien tapaan myös tänä vuonna vahvasti mukana Vastuullinen kesäduuni -kampanjassa. Vastuullinen kesäduuni on Oikotie Työpaikkojen luotsaama kampanja, joka haastaa työnantajat tarjoamaan nuorille enemmän laadukkaita kesätyöpaikkoja ja hyviä kesätyökokemuksia.

Kesätyö PeeÄssässä on monelle ensikosketus kauppaan työpaikkana

Kesällä 20-vuotisjuhliaan viettävän Konsta Kurosen kesätyö PeeÄssässä alkoi Siilinjärven S-marketissa jo lopputalvella, muutama viikko sen jälkeen, kun hän pääsi armeijasta. Konstalla ei ollut aiempaa työkokemusta kaupasta.

– Työ on ollut yllättävänkin mukavaa. Vastaanotto oli tosi hyvä, samoin työporukka. Olen päässyt tekemään monenlaista hommaa, kun minua on heitelty osastolta toiselle. Työ ei todellakaan ole pitkäveteistä. Tykkään myös tosi paljon asiakaspalvelusta sekä siitä, että olen saanut tehdä toiveeni mukaisesti koko ajan aamuvuoroa, Konsta kertoo.

Hän sanoo saaneensa erittäin hyvän perehdytyksen työhön.

­– Työryhmässämme on hyvät perehdyttäjät, joiden opastuksella oppi menee nopeasti perille. On hienoa, että uusien työntekijöiden osaamisesta huolehditaan. Viime viikolla viimeksi yksi perehdyttäjistäni kysyi, onko jotain asioita, joita pitäisi käydä läpi. Opittavaa onkin riittänyt, isoimpana haasteena kuormia purkaessa on löytää tuotteiden oikea paikka hyllyiltä haahuilematta ympäri myymälää.

Konsta on hakenut opiskelemaan hallintotieteitä Itä-Suomen yliopistoon Joensuuhun. Toinen haave on liikennelentäjän lupakirjan suorittaminen. Suunnitelma on jo valmiina siltäkin varalta, että opiskelupaikka ei ensiyrittämällä avaudu.

– Pomon kanssa oli puhetta, että tarpeen tullen voidaan katsoa elokuussa minulle jatkosopimusta S-marketissa.

Kävipä opiskelupaikan kanssa niin tai näin, Konsta on tyytyväinen kesätyöpaikkaansa.

– Olen päässyt oppimaan erilaisia työelämätaitoja ja näkemään, minkälainen on hyvä työilmapiiri ja työkulttuuri. Teenpä tulevaisuudessa mitä tahansa, nykyisestä työstäni on varmasti hyötyä elämässä, Konsta Kuronen ennakoi.

Tosissaan, mutta rennolla otteella

Kesätöissä jo maaliskuussa aloittanut toinen tuore peeässäläinen löytyy Maljalahden S-marketista. Niilo Hiltunenkin aloitti työt pian sen jälkeen, kun sai varusmiespalveluksensa suoritettua, ja myös hänen tähtäimessään on hallintotieteiden opiskelu, tosin Tampereen yliopistossa.

– Minulla oli jo ennestään kokemusta S-marketissa työskentelystä. Olin aiemmin TET-harjoittelussa Pitkälahdessa ja toissa vuonna kesätöissä keskustan S-marketissa Sokoksen alakerrassa, josta kysyinkin ensimmäiseksi töitä, kun pääsin armeijasta. Siellä ei tärpännyt, mutta onnekseni Maljalahdesta löytyi työpaikka, Niilo kuvailee.

Koska hänellä oli paljon osaamista jo valmiina, perehdytyksessä keskityttiin kertaukseen sekä uusiin asioihin.

Myös ABC-mittarikenttään liittyvät asiat ovat olleet Niilolle uusia.

– Seuraava oppimisen paikka on sitten, kun jäät lähtevät ja veneiden tankkauspiste otetaan käyttöön.

Niilo sanoo viihtyvänsä töissä S-marketissa erittäin hyvin.

– Hommia painetaan tosissaan, mutta fiilis on mukavan rento. Tykkään erityisesti olla kassalla, koska siinä saa läpivalaisun kuopiolaisiin ihmisiin.

Niilo on hyvin tietoinen siitä, että työkokemus PeeÄssästä avaa hyvät mahdollisuudet saada töitä Pirkanmaan Osuuskaupasta Tampereelta, jos opiskelupaikka varmistuu ja opintojen ohessa töiden tekemiseen tuntuu jäävän aikaa.

– S-ryhmä on erityisen hyvä työnantaja. Isossa talossa kaikki henkilöstöjutut on järjestetty hienosti. Esimerkiksi henkilöstöedut ovat todella hyviä, Niilo tarkentaa.