SuhosFarmin pelloilla Joroisissa uuden kasvun ihme on tähän aikaan vuodesta kiivaimmillaan. Perunanvarsien kasvun kohinan melkein kuulee ja loputtomilta näyttävien sipulirivien yllä leijailee tuttu tuoksu. Raija Korjansalon ja Timo Suhosen peltojen antimista suuri osa myydään Varkauden Prismassa elokuun ja toukokuun välisenä aikana.

(teksti: Kristiina Tammitie, kuvat: Pentti Vänskä)

– Meidän tilalta on viety suoratoimituksina sipulia ja perunaa yli 30 vuotta Varkauden Prismaan, joka on ehdottomasti meidän tärkein yhteistyökumppanimme myös tänä päivänä, tilan isäntä Timo Suhonen kuvailee.

Tilan peruna-alasta noin kolmannes on käytännössä varattu Prisman asiakkaille.

– Tarjoamme heille aitoa lähiruokaa, sillä matkaa pellolta kauppaan on vain 16 kilometriä. Jos Prismassa tulee hätä perunan loppumisesta, olemme siellä puolentoista tunnin sisällä täyttämässä laareja.

Veri veti pellolle

Timolle maanviljely on elämäntapa, jonka hän on saanut verenperintönään. Hänen isänsä Viljo Suhosen aikanaan ostamat pellot ovat osa SuhosFarmia, jota on vuosien mittaan kehitetty, uudistettu ja laajennettu pinta-alaa kasvattamalla. Tätä nykyä farmin kokonaisala on 220 hehtaaria.

– Isä osti aikoinaan maaläntin ja siitä se lähti. Olisi varmasti ollut helpompiakin töitä tarjolla, mutta veri veti pellolle, Timo naurahtaa.

Keskikesä tarjoaa hengähdystauon

Vuosien saatossa on viljelty ja kokeiltu monenlaisia kasviksia ja juureksia, samoin viljaa. Sipulin tuotanto on kuitenkin jatkunut isä-Suhosen alkuajoista lähtien keskeytymättömänä, eikä perunan viljelyn perinteetkään ole kuin muutaman vuoden nuorempia.

– Olemme keskittyneet kesäkauden sijasta ympärivuotisuuteen, mikä tietenkin edellyttää hyviä ja riittävän suuria varastotiloja. Juhannukselta käynnistyvään varhaisperunakauteen emme ole lähteneet mukaan, ja siksi keskikesä tarjoaa meille pienen hengähdystauon ennen sadonkorjuun aloittamista. Alkusyksy on puolestaan vuoden kiireisintä aikaa kevään toukotöiden ohella.

Osuuskaupassa arvostetaan paikallisia viljelijöitä

SuhosFarmin rakennukset sijaitsevat Etelä-Savossa Maavedellä, mutta suurin osa pelloista on Joroisissa Pohjois-Savon puolella. Varkauden Prisman lisäksi tilan tuotteita saa PeeÄssän kaupoista Kommilan ja Leppävirran S-marketeista sekä Varkauden ABC:n marketista.

Toinen merkittävä asiakas on Etelä-Savon puolella toimiva Osuuskauppa Suur-Savo, joka myy SuhosFarmin tuotteita seitsemässä myymälässään, suurimpana Pieksämäen Prisma.

– Tänä päivänä osuuskaupoissa todella arvostetaan kotimaisia ja erityisesti paikallisia tuotteita ja halutaan, että tuottajat pärjäävät. Toisin kuin takavuosina, meille maksettavasta hinnasta ollaan valmiita neuvottelemaan, jos koemme siihen olevan tarvetta, Timo kiittää.

Tässä yhteydessä hän haluaa välittää myös kiitokset S-kauppojen henkilökunnalle.

– Aina on ollut ystävällistä ja asiansaosaavaa yhteistyötä heidän kanssaan.

Uskoa tulevaisuuteen löytyy edelleen

Tuotantopanosten hintojen roimat korotukset ovat todellisuutta myös SuhosFarmilla.

– Tänä vuonna pärjätään vielä entiseen malliin, kun lannoitteet ja polttoöljy on ostettu viime vuoden hinnoilla. Ensi vuonna kustannukset nousevat kuitenkin noin 100 000 eurolla, Timo arvio.

– Toivottavasti kaikki suomalaiset ymmärtävät, että jos suomalainen maatalous ajetaan nyt alas, sen uudelleen nostaminen on käytännössä mahdotonta. Elämme ratkaisevia hetkiä tulevan vuoden aikana, hän jatkaa.

Uskoa tulevaisuuteen antaa yhteistyö paikallisten osuuskauppojen kanssa.

– S-ryhmää mollataan joillain tahoilla alkutuottajien ahdingosta, mutta minulla ei ole sama näkemys. Päinvastoin pitää olla tyytyväinen, että meillä on suurimpana kaupan toimijana kotimainen osuuskaupparyhmä. Jos ei olisi S-ryhmää, tilalla olisi todennäköisesti joku ulkomainen ketju, jolla ei varmasti olisi samalla tavalla kiinnostusta tehdä yhteistyötä lähiruokatoimittajien kanssa sillä ajatuksella, että kannattavan hinnan maksaminen ja viljelijän pärjääminen on tärkeää kummallekin osapuolelle, Timo Suhonen pohtii.

SuhosFarmin isäntäpari Timo Suhonen ja Raija Korjansalo luottavat siihen, että yhteistyö kahden osuuskaupan kanssa kantaa myös tulevaisuudessa.

Tässä kasvaa perunaa Varkauden Prisman, Kommilan ja Leppävirran S-marketin sekä Varkauden ABC Marketin asiakkaille.

Kun avomaalla mansikka vasta kukkii, Tervossa Green Growthin kasvihuoneissa marjojen poiminta alkaa kääntyä lopuilleen. PeeÄssän kaupoissa kotimaisen mansikan satokausi on aikaistunut kasvihuoneviljelyyn keskittyneen Ilkka Tarvaisen ansiosta liki parilla kuukaudella.

(teksti: Kristiina Tammitie, kuvat: Pentti Vänskä)

Green Growthin kasvihuoneet sijaitsevat Tervon ja Karttulan välillä, Rasvangin rantamaisemissa. Aamuyhdeksän jälkeen lasikattojen alla on hiljaista, sillä mansikat on tältä päivältä kerätty, pakattu rasioihin ja siirretty laatikoissa kylmätiloihin odottamaan kuljetusta PeeÄssän kauppoihin. Yrittäjä Ilkka Tarvainen on lähdössä jakelukierrokselle, mutta ennättää onneksi ennen auton lastaamista esitellä vierailleen mansikan harvinaisempaa viljelytapaa.

– Lumihankien ollessa korkeimmillaan helmikuun loppupuolella, istutimme lämpöverhoilla suojattuihin kasvihuoneisiin 50 000 mansikantaimea, jotka lähtivät kasvuun saman tien. Ensimmäiset marjat saatiin kauppoihin huhtikuun 25. päivä, satokausi oli toukokuussa parhaimmillaan ja kääntyi kohti loppuaan kesäkuun toisella viikolla. Kovimmat myyntipiikit olivat äitienpäivä sekä kuun vaihteessa koulujen päättyminen, Green Growthin omistajayrittäjä Ilkka Tarvainen kertoo.

Harvinaista Suomessa

Mansikan kasvihuoneviljelyä on Ilkan mukaan ainakin vielä tätä nykyä Suomessa vain muutamalla puutarhalla.

– Kaupallista tuotantoa taitaa olla meidän lisäksi vain Turun seudulla Närpiössä ja Sauvossa, mutta uskon, että se tulee jatkossa lisääntymään. Kustannusrakenne on tietysti hyvin erilainen kuin tunnelissa tai avomaalla.

Kasvihuonekasvatuksella voidaan kuitenkin aikaistaa kotimaisen mansikan satokautta liki parilla kuukaudella, ennen kuin tunneleista aletaan saada marjaa.

– Avomaalla mansikka pääosin vasta kukkii siinä vaiheessa, kun meillä kausi on ohi ja alamme valmistautua seuraavaa kevättä varten.

Säiden armoilla ei olla

Ilkan mukaan parasta on kevääseen ja alkukesään ajoittuvan satokauden ohella se, että kasvihuoneissa ei olla säiden armoilla, kuten yleensä mansikanviljelyssä. Kuivuus ei kiusaa, eikä liiasta vedensaannista ole pelkoa, kun kastelujärjestelmä hoitaa ohjelmoidusti oikean määrän vettä jokaiselle kasville.

– Onhan tämä vähän sellaista herraskaista hommaa perinteiseen tapaan verrattuna, Ilkka naurahtaa.

300 km, 5 x viikossa

Kasvihuoneviljelystä Ilkalla on kokemusta vuosikymmenien ajalta, niin leikkoruusuista kuin tomaatistakin.  Kun tomaatin viljely kävi muutama vuosi sitten kannattamattomaksi valaistuskustannusten jatkuvasti noustessa, oli aika miettiä vaihtoehtoja. Mansikkaan päädyttiin, koska se kasvaa vähemmälläkin valolla.

Parin harjoittelukauden jälkeen yhteistyö PeeÄssän kanssa käynnistyi vuosi sitten keväällä.

– Tänä vuonna meidän mansikkaa on saanut lähes kaikista PeeÄssän kaupoista. Kaiken kaikkiaan tuotannostamme myydään PeeÄssän kautta noin 80 prosenttia. Parhaat myyntipaikat ovat Prismat sekä S-marketeista Ykkösrasti, Kuopion keskusta, Pitkälahti ja Siilinjärvi.

Satokaudella Ilkka hoitaa itse jakelun, mikä tarkoittaa noin 300 kilometrin kierrosta Pohjois-Savon teillä viitenä päivänä viikossa.

Kerääminen on helpompaa, kun se tehdään kiskoilla liikkuvassa vaunussa istuen, suojassa auringonpaisteelta ja sateella ropinan säestyksellä. Toisin kuin yleensä, kasvihuoneissa ilmankosteuskin on hyvin miellyttävä.

Mansikkalajikkeen on oltava sellainen, että se sopii pakattavaksi pieniin muovirasioihin.

– Lapsuudessa kesät kuluivat mansikkapellolla ja aikanaan sanoinkin, että mansikkaa en ikinä laita edes kotitarpeiksi. Nyt elämä kuitenkin pyörii tämän punaisen marjan ympärillä, Ilkka Tarvainen hymyilee.

 

Kuopion satamaan on parhaillaan rakenteilla uusi S-market. Päivittäistavaravalikoimien rakentamisessa on huomioitu alueen kotitalouksien koko ja väestön ikäjakauma, samoin asukkaiden toiveet ja odotukset, joita selvitettiin viime vuonna kyselytutkimuksella. Lähialueen asukkaiden lisäksi S-market tulee palvelemaan kesäaikaan veneilijöitä ja muita sataman kävijöitä.

 

S-market Maljalahti avataan näillä näkymin syyskuun alussa.

– Maljalahti sekä läheiset Männistö ja Itkonniemi ovat suosittuja asuinalueita, joiden asukasmäärä kasvaa lähivuosina entisestään. Vastaamme asukkaiden päivittäistavarakaupan tarpeisiin helppoa ja nopeaa asiointia tarjoavalla modernilla S-marketilla. Ennakkoon olemme arvioineet, että uuden S-marketin asiakkaista 70 prosenttia tulee lähialueelta ja 30 prosenttia on veneilijöitä ja ohikulkijoita, PeeÄssän S-market-kenttäpäällikkö Timo Heiskanen kuvailee.

 

10 000 tuotteen ruokakauppa

S-marketin rakennustyöt ovat edenneet kevään ja kesän mittaan rivakkaa vauhtia. Myymälän valikoimien rakentamisen osalta ollaan vielä valmiimpia.

– Valikoimatyö alkaa olla loppusuoralla. Hyllykartat on piirretty. Niiden perusteella henkilökunta aloittaa hyllyjen täyttämisen heti, kun myymälän rakennustyöt sisätilojen osalta valmistuvat.

Uuden kaupan valikoiminen rakentamisessa lähdetään Timon mukaan liikkeelle myyntialasta, joka määrittää, kuinka paljon myymälään voidaan mahduttaa hyllyjä ja niille tavaraa.

– Maljalahden S-market profiloituu hyvin vahvasti ruokakaupaksi, johon tulee käytettävissä olevan reilun tuhannen neliömetrin myyntialan perusteella noin 10 000 tuotteen kokonaisvalikoima.

 

Vaikka kauppapaikka on uusi, PeeÄssässä osataan ennakoida melkoisen tarkkaan, minkälaiset ihmiset tulevat palveluja käyttämään ja mitä he lähi-Ässältään odottavat.

– Olemme teettäneet viime vuonna Maljalahden, Itkonniemen ja Männistön alueen asukkaiden parissa kyselytutkimuksen, jossa on selvitetty alueen kotitalouksien ikä- ja kokorakennetta sekä kysytty toiveita ja odotuksia uuden S-marketin suhteen. Lisäksi olemme hyödyntäneet valikoimatyössä 400 metrin päässä sijaitsevan Sataman Salen myyntidataa ja asiakastoiveita, Timo kertoo.

 

Sinkkuja (yksin asuvia) ja dinkkuja (kaksin asuvia pariskuntia)

Tutkimuksen mukaan S-market Maljalahden lähialueen asukkaista valtaosa on yksin tai kaksin asuvia ihmisiä, joista 45 prosenttia on yli 60-vuotiaita. Alle 18-vuotiaita lapsia on vain 12 prosentissa kotitalouksista. Valikoimatoiveita kysyttäessä mainintoja saivat muun muassa leipä-, liha- ja kalavalikoimat, lähiruoka, luomu ja erikoisruokavaliot, kuten gluteenittomuus.

– Pientalouksien suuri määrä tulee näkymään tuotteiden pakkauskoossa ja kyselyssä esiin nousseet toiveet vaikuttavat valikoimapainotuksiin. Haluamme tarjota tuleville asiakkaillemme heidän tarpeisiinsa mahdollisimman hyvin vastaavan laadukkaan ruokakaupan jokapäiväiseen asiointiin, S-market Maljalahden marketpäälliköksi nimitetty Heidi Sihvonen kuvailee.

 

Tuoteryhmäkohtaisia painotuksia

Tuoteryhmäkohtaisiin perusvalikoimiin tehdään profiloituja painotuksia etupäässä tuoretuotteissa, muun muassa juustoissa. Juomaosastolla painottuvat käsityöläisoluet sekä muut erikoisjuomat ja pakasteissa jäätelövalikoima tulee olemaan kesäsesongin aikana poikkeuksellisen runsas. Myös paikalliset tuotteet saavat reilusti tilaa, asukaskyselyssä esiin nousseiden toiveiden mukaisesti.

S-marketin yhdeksi kulmakiveksi noussee paistopiste, joka osaltaan vastaa take away -palvelujen kysyntään.

– Satsaamme paistopisteeseen nopeutta, helppoutta ja herkullisuutta painottaen.

Marketpäällikkö Heidi Sihvonen kertoo kaupan valikoimien muokkaamisen olevan päättymätön prosessi jakso- ja sesonkivaihteluineen. – Otamme enemmän kuin mielellämme vastaan S-market Maljalahteen liittyviä valikoimatoiveita, joita voi esittää Sinuntoive-palvelussamme (sinuntoive.fi) tai antaa suoraan henkilökunnallemme myymälän avautumisen jälkeen.

 

– Paistopisteissämme korostamme paikallisuutta. Meillä on yhteistyökumppaneinamme useita oman maakuntamme leipomoita, jotka toimittavat meille tuoreita irtomyyntituotteita, aluepäällikkö Timo Heiskanen toteaa.

 

8 faktaa S-market Maljalahdesta:

 

S-market Maljalahti avataan Kuopion satamaan syyskuun alussa

 

Lue TÄSTÄ lisää Maljalahden S-marketista.

Pitkälahden ABC:n noutopöydässä tarjottavat perunaruoat valmistetaan Suonenjoen Rieponlahden kylällä, Iisveden rannalla kasvaneesta perunasta.

(teksti: Kristiina Tammitie, kuvat: Pentti Vänskä)

Perunanviljelijä Kaapo Kukkonen kurvaa Juureskukon pakettiautolla Pitkälahden ABC:n takapihalla lastauslaiturin äärelle. Hän ryhtyy nostelemaan perunasäkkejä rullakkoon. Keittiömestari Jonna Ruotsalainen rientää vastaan tuttua tavarantoimittajaa.

– Pääsääntöisesti lounaspöytämme muusi sekä keitetyt ja paistetut perunat tehdään Juureskukon perunoista. Laatu on tasaisen hyvä ja toimitusvarmuus kunnossa. Meille on todella tärkeää, että tarvittaessa saamme lisää perunaa lyhyelläkin varoitusajalla, Jonna kertoo.

Jopa 120 kiloa päivässä

Perunaa syödään ABC:llä runsaasti.

– Kulutus vaihtelee hyvin paljon sen mukaan, kuinka vilkas päivä on kyseessä. Menekki on keskimäärin 300 kiloa viikossa, mutta voi olla parhaimmillaan jopa 120 kiloa päivässä. Vähintään 30 kiloa laitetaan ruoaksi aina, kun noutopöydässä on tarjolla perunavaihtoehto. Valmistamme kaikki noutopöydän perunaruoat alusta pitäen itse paikan päällä. Onneksi Juureskukolta perunat saadaan valmiiksi kuorittuina, Jonna kiittää.

– Meillä on valmius tehdä kaikenlaista esivalmistelua, kuorimisen lisäksi esimerkiksi pilkkomista ja suikalointia. Kokin hätävarana toimii valmiiksi kypsennetty peruna, Kaapo toteaa. 

Pitkäaikainen kumppanuus

Juureskukon ja Pitkälahden ABC:n yhteistyö on jatkunut keskeytyksettä vuosien ajan. PeeÄssän lisäksi tärkeitä asiakkaita ovat suurkeittiöt sekä tuotteita jatkojalostavat yritykset.

– Omilla pelloillamme olemme keskittyneet pääosin perunan viljelyyn, jota nostetaan maasta vuosittain toista sataa tuhatta kiloa. Välitämme myös muita juureksia, joista porkkana on merkittävin tuotteemme, maaseutuyrittäjä jutustelee.

Esimerkiksi ABC:llä porkkanaraaste salaattipöytään raastetaan omakätisesti Juureskukon porkkanoista, jotka ovat lähtöisin Joroisista.

Kaapo Kukkonen kehuu ABC:tä luotettavaksi asiakkaaksi.

– Menekki on hyvä ja mukavan ajoissa tulevat tilaukset ovat selkeitä. Meidän kannalta on myös kätevää, että ympäri vuorokauden avoinna olevaan liikennemyymälään voi viedä kuorman mihin aikaan vain, ja tavaran vastaanotto on moitteettomasti järjestetty.

Kaapo Kukkonen toimittaa perunakuorman Pitkälahden ABC:lle tavallisesti pari kertaa viikossa.

 

Keittiömestari Jonna Ruotsalainen antaa täyden tunnustuksen Juureskukon perunan laadulle.

Vesannon uuden S-marketin rakentamista siirretään nousseiden rakennuskustannuksien takia. Nykyinen S-market jatkaa toimintaa normaalisti.

Vesannon S-market jatkaa toimintaansa normaalisti nykyisessä kiinteistössä. Tuleville vuosille suunnitellut Salen rakentaminen Tervoon ja S-marketin rakentaminen Karttulaan ovat edelleen suunnitelmissa. Näiden kahden myymälän ja Vesannon S-marketin rakentaminen tullaan kilpailuttamaan tulevan syksyn aikana.

 

Linkki investointiuutiseen: Uudet marketit Vesannolle, Tervoon ja Karttulaan.

Kiertävä palveluauto S-Biili tuo asiakasomistaja- ja S-Pankki-palvelut pienemmille paikkakunnille, lähemmäksi asiakkaita. Suomen ensimmäinen S-Biili lähtee liikkeelle helmikuun puolivälin jälkeen Osuuskauppa PeeÄssän alueella Pohjois-Savossa. S-Biilin ensimmäinen pysähdyspaikka on S-market Rautalammin pihassa.    

S-Pankki ja S-ryhmä haluavat tehdä pankki- ja asiakasomistaja-asioiden hoitamisesta yhä helpompaa tuomalla palveluita myös pienemmille paikkakunnille kiertävän palveluauton avulla. S-Biilissä palvellaan asiakkaita samoissa asioissa kuin S-ryhmän toimipaikoissa sijaitsevilla Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki-pisteilläkin.  

Palveluautossa voi esimerkiksi liittyä asiakasomistajaksi ja hoitaa päivittäisiä pankkiasioita kuten avata tilin ja verkkopankkitunnukset sekä hakea pankki- tai luottokorttia. Käteistä S-Biilissä ei käsitellä turvallisuussyistä, mutta asiakkaita opastetaan nostojen ja talletusten tekemiseen S-ryhmän kauppojen kassoilla. 

– Kehitämme S-Pankissa jatkuvasti digitaalisia palveluitamme ja helpoiten raha-asioiden hoito onnistuukin S-mobiilissa. Samaan aikaan haluamme mahdollistaa asiakasomistajille myös vaihtoehtoisia tapoja hoitaa raha-asioita. S-Biilissä voikin hyvin poiketa myös kysymässä apua vaikkapa S-mobiilin käyttöön, kertoo myyntijohtaja Markus Lahtinen S-Pankista. 

Ensimmäinen S-Biili otetaan käyttöön Osuuskauppa PeeÄssän alueella Pohjois-Savossa helmikuun puolenvälin jälkeen. Huhtikuun alkupuolella S-Biili lähtee liikkeelle myös Osuuskauppa Keskimaan alueella Keski-Suomessa. Näissä kahdessa osuuskaupassa kerätään kokemuksia ja asiakaspalautteita palveluautojen toimivuudesta. 

Haluamme tarjota henkilökohtaisia asiakasomistajuus- ja S-pankkipalveluita koko toimialueellamme Pohjois-Savossa, paikkakunnan koosta riippumatta. Eri puolilla maakuntaa asuvien asiakkaidemme ei jatkossakaan tarvitse lähteä hoitamaan asiakasomistajuuteen tai S-Pankin asiakkuuteen liittyviä asioita esimerkiksi Kuopion, Iisalmen tai Varkauden Prismaan, koska tuomme palvelut tietoturvallisesti heidän luokseen, PeeÄssän asiakkuuspäällikkö Reetta Innilä kuvailee.  

S-Biili kiertää Pohjois-Savon paikkakunnilla arkipäivisin erikseen julkaistavan aikataulun mukaisesti.  

Palveluauto parkkeerataan kullakin paikkakunnalla S-marketin tai Salen pihaan.  S-Biilin ensimmäinen pysähdyspaikka on Rautalammin S-marketin parkkipaikka perjantaina 18.2.  

Odotamme innoissamme, että pääsemme S-Biilillä tien päälle ja palvelemaan asiakkaitamme uusissa puitteissa. Myymälään pystytettävien väliaikaisten palvelupisteiden sijasta otamme asiakkaat vastaan auton sisälle rakennetussa toimistossa, jossa henkilökohtaisista asioista voidaan puhua asiakkaan kanssa kaikessa rauhassa ja turvallisesti, PeeÄssän kiertävät palveluneuvojat Kaija Hartikainen ja Marika Sarkasuo toteavat.    

Seuraavalla viikolla ajelemme S-Biilillä Varpaisjärvelle, Tervoon ja Juankoskelle. Juttusillemme pääsee vuoronumerolla, jonka saa myymälän aulasta, Kaija Hartikainen opastaa.

Osuuskauppa PeeÄssä avaa lokakuun lopussa uuden ABC Carwashin Kuopion Prisman viereen. ABC Carwash Savilahdessa tulee olemaan kaksi pesukaistainen. Pesut soveltuvat henkilö- ja pakettiautoille, joiden korkeus on max. 2,80 m ja leveys max 2,50 m.

ABC Carwash Savilahti tulee olemaan ehdoton oman alansa ympäristövastuullisuuden edelläkävijä. Pesu on ensimmäinen henkilö- ja pakettiautojen pesupiste Suomessa, jossa tämänkaltainen vedenkierrätysjärjestelmä on käytössä.

Pesuun tulee Kärcher Oyn toimittamat vedenkierrätyslaitteistot, joiden ansiosta pesujen vedenkulutus voidaan minimoida. Vedenkierrätyslaitteiston ja bioreaktorin tuomia etuja ovat muun muassa 100% jäteveden puhdistus, jopa 98% vedenkierrätysaste, kierrätysveden hajuttomuus, kierrätysveden hyvä laatu, ja todellisen jäteveden laadun paraneminen hiilivetyjen ja raskasmetallien bioreaktorissa tapahtuvan neutraloinnin ansiosta.

Pesulaitteet ovat Pirkkalassa valmistettuja Tammermatic Oy:n avainlipputuotteita. Pesuhallit puolestaan rakentaa kuopiolainen Maanrakennus Lyytinen Oy.

Maailmanlaajuisesta komponenttipulasta johtuen maksupäätteet saadaan toimintaan vasta joulukuussa ja autopesut on mahdollista maksaa aluksi vain ABC mobiililla. ABC Carwash Savilahti täydentää PeeÄssän autopesutarjontaa. Ennestään autopesuja on ollut tarjolla ABC Siilinjärveltä ja ABC Pitkälahdesta.

Suomalainen menestysresepti -ohjelman kautta S-ryhmän valtakunnallisiin valikoimiin nousseita kuopiolaisen KomeroFoodin Ateriakippoja on valmistettu ensimmäisen parin viikon aikana 150 000 purkkia.

(teksti: Kristiina Tammitie, kuvat: Pentti Vänskä)

Televisiossa MTV3:lla kesän mittaan nähdyn S-ryhmän Suomalainen menestysresepti -ohjelman kolmas tuotantokausi on nostanut kuopiolaisen KomeroFoodin koko kansan tietoisuuteen. KomeroFood selvisi kotimaisia ruokahittejä etsivässä kovatasoisessa kilpailussa kuuden finalistin joukkoon. Elokuun lopulla tuotantokauden viimeisessä jaksossa voitto meni Turun seudulle härkäpapukasvispyörykkä Fallerolle. Kisa oli hyvin tiukka ja tasainen, sillä Komeron Ateriakipot saivat täydet 10/10 pistettä kaikilta neljältä tuomarilta.

– Vaikka voitto meni sivu suun, täytyy olla silti tyytyväinen. Kilpailulla on ollut todella hurja vaikutus liiketoimintaamme, KomeroFoodin toimitusjohtaja Pekka Nuutinen toteaa.

Kaikki menestysresepti-kisan kärkituotteet tulivat myyntiin S-ryhmän ruokakauppoihin heti finaalia seuraavana päivänä.

– Ensimmäisten parin viikon aikana Ateriakippojamme on myyty S-kaupoissa yli 120 000 ja valmistettu 150 000 purkkia. Se vastaa meidän aiempaa kahden vuoden tuotantomäärää. Liikevaihto on kasvanut yli 20-kertaiseksi ja työtä olemme pystyneet tarjoamaan 30 uudelle ihmiselle, Pekka kuvailee.

Kolme makuvaihtoehtoa, runsaasti kasviksia

Menestysresepti-innovaatiokilpailuun Pekka lähti apujoukkoineen kehittämään yhden hengen ateriaratkaisua kaupan valmisruokahyllyyn.

– Lähdimme hakemaan arkiruokailua helpottavaa tuoretta, terveellistä, vastuullista ja herkullista lämmintä ateriaa, joka valmistuu muutamassa minuutissa ilman sen suurempaa kokkailua. Siitä syntyi Ateriakippo, jossa on kaikki raaka-aineet valmiina. Sekaan tarvitsee lisätä vain kuumaa vettä, sekoittaa ja odottaa muutama minuutti, jonka jälkeen ruoka on valmis.

Ateriakipon makuvaihtoehdot ovat kana, savulohi ja tofu. Kipoissa on runsaasti kasviksia, nuudelia ja siemeniä sekä kussakin erilainen herkkukastike, joka kruunaa kokonaisuuden.

Kuluttajatutkimuksen mukaan runsaasti kasviksia sisältävä ateria on saanut varsin positiivisen vastaanoton. Erityisesti Pekkaa ilahduttaa se, että tuote kiinnostaa myös 50–70-vuotiaita miehiä, jotka yleisimmin vierastavat runsasta kasvisten käyttöä.

– Ihan mahtavaa, jos meidän tuotteillamme on ekologisuuden lisäksi kansanterveydellistä merkitystä. Kyllä varmasti jokainen meistä haluaa syödä terveellisesti, kunhan vain on riittävän runsas ja maukas ateria helposti tarjolla.

 

Boksit PeeÄssän valikoimissa jo vuosia

Kilpailun ja näkyvästi markkinoidun hittituotelanseerauksen ansiosta KomeroFood tunnetaan nyt kautta valtakunnan, mutta PeeÄssän asiakasomistajille Komero-tuotteet ovat tulleet tutuiksi jo vuosia sitten.

– Meidän ateria- ja hätävaraboksit ovat olleet myynnissä laajasti PeeÄssän marketeissa jo vuoden 2016 alusta lähtien. Ateriaboksissa on kaikki tarvittava 2–4 hengen ateriaan ja lämpimässä säilyvä hätävaraboksi pelastaa silloin, kun mitään muuta ei kaapista löydy, eikä kauppaan ehdi tai viitsi lähteä. Esimerkiksi Kuopiossa S-market Ykkösrasti on myynyt boksejamme aina tosi hyvin, Pekka kuvailee.

Tuotteiden menekistä Pekka kertoo saavansa PeeÄssältä myymäläkohtaista myyntidataa.

– Yllättävää ja erityisen ilahduttavaa on se, että Ateriakippoja menee tasaisesti eri puolilla Pohjois-Savoa. Se ei ole vain kaupunkilaisten ostama tuote, vaan yhtä lailla maukas ja terveellinen valmisruokauutuus kiinnostaa pikkupaikkakunnilla maakunnan laitamilla.

 

Idea syntyi omista tarpeista

Pekka Nuutinen kertoo perustaneensa KomeroFoodin vuonna 2015, koska ei löytänyt kauppojen hyllyistä juuri sellaisia tuotteita, joita kaipasi.

– Otimme yhtiökumppanini kanssa yhteyttä kokki Henri Aléniin, joka innostui ajatuksesta ateriaboksista, jossa on valmiina ja kaikki raaka-aineet.

Omista tarpeista syntyi myös Ateriakipon idea.

– Valmisruoista puuttui mielestäni tuoreus. Lisäksi annokset olivat yksinkertaisesti liian pieniä, tarjoten vain puolet siitä energiamäärästä, mikä ateriasta pitäisi saada.

Suomalainen menestysresepti -kisan ensivaiheessa tammikuussa Pekka lupasi 30 sekunnin videolla tuovansa mittelöön mukaan ravintolatason lounastuotteen, joka valmistuu viidessä minuutissa.

– Minulla ei ollut vielä tuolloin mitään hajua tuotteen toteutuksesta. Alkuun kieltämättä välillä epäilytti, mutta lapsenomaisella uteliaisuudella, periksi antamattomalla sitkeydellä ja vahvalla kilpailuvietillä saatiin kehitystyötä eteenpäin, pakko parhaana konsulttina, Pekka hymyilee.

 

 

Suomen Paistinkääntäjät ry., La Confrérie de la Chaîne des Rôtisseurs Finlande, on myöntänyt Kuopiossa toimivalle Savo-Karjalan lihalle Rôtisseurs-kilven käyttöoikeuden tunnustuksena tuotteiden ja palvelun korkeasta laadusta. Savo-Karjalan lihan Rôtisseurs-kilpikauppa löytyy Kuopion Kauppahallista sekä ABC Pitkälahden yhteydestä.

Teksti Kristiina Tammitie, kuvat Topias Tölli

Paistinkääntäjien Veljeskunta myöntää Rôtisseurs-kilpiä ainoastaan huipputason ravintoloille ja kaupoille. Suomessa kilpiä on myönnetty noin 90 yritykselle. Savossa Savo-Karjalan liha on ensimmäinen kaupan alan toimija, joka on päässyt tälle arvostetulle listalle.

Toimivat tilat ja puitteet ja monipuoliset valikoimat ovat perusasioita, joiden pitää olla kilpikaupassa kunnossa. Kolmas keskeinen tekijä on palvelu. Henkilökunnan ammattitaito ja ruokaosaaminen ovat ehdottomia edellytyksiä kilven myöntämiselle.

 

Laatu tasaisen korkealla

– Tällä tunnustuksella on meille ja pitkäaikaiselle kehitystyöllemme valtavan suuri merkitys. Se osoittaa, että olemme tehneet laadun ja palvelun osalta oikeita asioita. Paistinkääntäjien paikallisen voutikunnan jäsenet ovat meidän vakiasiakkaitamme, joten he todella tietävät ja tuntevat myymälämme, kuvailee Savo-Karjalan lihan myymäläpäällikkö Jenni Lapinsalo.

Hän korostaa, että pieni ja paikallinen lihayritys ei pysty kilpailemaan hinnalla, joten sen pitää tarjota parempaa laatua niin tuotteissa kuin palveluissa.

– Laadun pitää olla pysyvästi korkealla, sesongeista ja vuodenajoista riippumatta, niin lihatuotteissamme kuin makkaroissa. Tänä päivänä asiakkaamme arvostavat entistä enemmän myös sitä, että liha tulee lähellä sijaitsevilta sopimustuottajiltamme.

Uusia tuotteita kehitetään jatkuvasti, mikä onkin yksi kilven saamisen edellytys.

– Esimerkiksi viime kesänä toimme myymälöihimme kasvisruokatrendin innoittamina kukkakaalipihvit, jotka saivatkin varsin hyvän vastaanoton, Jenni kertoo.

Uutta on myös muutama viikko sitten Pitkälahden myymälään hankittu Dry Ager -lihanmureutuskaappi, jossa liha raakakypsytetään 21-28 vuorokautta.

– Kaappiin mahtuu noin sata kiloa lihaa kypsymään, joten varaus kannattaa tehdä hyvissä ajoin.

 

Tiivistä yhteistyötä PeeÄssän kanssa

Kilpikaupaksi nousemiselle vauhtia antoivat myös lihan erikoisleikkuut, joiden merkitys on viime aikoina korostunut. Asiakkaille pystytään valmistamaan erikoistuotteita ja ruhon osia, joita ei muualta saa.

Tämä palvelu koskee niin yksittäisiä kuluttajia kuin yritysasiakkaitakin. Esimerkiksi PeeÄssän kauppoihin Savo-Karjalan Liha on valmistanut jo pitkään premium-luokan karjalanpaistia, jossa paistista leikatut kuutiot ovat tavanomaista suurempia.

PeeÄssä myymälöistä Savo-Karjalan lihan lihatuotteita ja makkaroita löytyy varsin laaja valikoima, jonka sisältöä kehitetään yhteistyössä. Viime aikoina kumppanuus on tiivistynyt myös osuuskaupan ravintoloiden kanssa: Savo-Karjalan lihan tuotteet ovat tärkeässä roolissa muun muassa Kuopion Sokoksen Food&Joy-maailmaan kuuluvassa Döner26-ravintolassa.

Kaikkien näiden tekijöiden summana Savo-Karjalan lihan tunnettuus kasvaa Kuopiossa päivä päivältä.

– Kahdesta myymälästämme suurempaan ja valikoimaltaan monipuolisempaan ABC Pitkälahden myymälään tulee jatkuvasti asiakkaita myös oman maakuntamme ulkopuolelta. Paikka on Rôtisseurs-kilpikaupallemme äärimmäisen hyvä, Jenni Lapinsalo kiittelee.

Rôtisseurs-kilpi luovutettiin Savo-Karjalan lihalle ABC-Pitkälahden myymälässä. Tiskin takaseinältä paraatipaikan saaneen kilven edessä poseeraavat Paistinkääntäjien Savon vouti Juhani Simpanen sekä kilven saajan edustajat Keijo Leskinen, Jenni Lapinsalo, Jemina Kaipainen ja Paula Lehtolainen.

Kuopion Prisman uusi ja uppee, pitkästi yli 20-metriseksi venynyt Ruokatori on kerännyt avautumisensa jälkeen muutamassa päivässä valtavan paljon kehuja ja kiitoksia. Eräs asiakas kertoi tulleensa tutustumaan uuteen Ruokatoriin, koska kaupungilla siitä puhutaan niin paljon.

– Meille suorastaan vyöryy positiivista palautetta. Asiakkaat kehuvat tuotteidemme tuoreutta, valikoimiemme laajuutta ja osaavaa palveluamme. Monesta suusta olemme kuulleet, että Kuopioon on nyt saatu Helsingin Stockan Food Market Herkun tasoinen ruokatiski, Anni Komulainen kertoo.

Ruokatorilta saa tuoretta kalaa ja kalajalosteita, tuoretta lihaa ja lihajalosteita, runsaita salaatteja, täytettyjä patonkeja, herkullisia tapaksia, erilaisia juustoja, marjaisia jälkiruokia, maukkaita grillituotteita sekä runsaasti heti syötäväksi valmista lämmintä ruokaa.

– Meillä käy paljon lounasasiakkaita, monet ihan päivittäin. Työpaikalle tai kotiin vietäväksi on nopea napata matkaan valmiiksi pakattu annos, tai sitten voi ottaa vuoronumeron ja pyytää juuri sen määrän syötävää, kuin kullakin hetkellä on tarvetta. Erityisen suosittuja ovat lihapullat kermakastikkeessa perunamuusin kera. Myös erilaiset pastaruoat, kiusaukset ja laatikot maistuvat asiakkaillemme.

Kuva: Pentti Vänskä

Ruokatorin myyjistä suurin osa on suorittanut ruoka- ja/tai kalamestarin ammattitutkinnon.

– Seuraamme todella tarkasti ruokaohjelmia, julkkiskokkien virtuaalisia kokkikouluja sekä yleensäkin kaikkia ruoan laittoon liittyviä trendejä, jotta olemme aina ajan hermolla.

Ammattinsa osaavilta myyjiltä asiakkaat saavat vinkkejä, reseptejä, neuvoja ja kannustusta kokeilemaan.

– Tiskin äärellä käydään jatkuvasti puolin ja toisin innostavia ruokakeskusteluja. Paras palaute työstä onkin se, kun asiakas kertoo onnistuneensa valmistamaan herkullisen aterian meiltä ostamastaan lihasta tai kalasta ohjeidemme mukaisesti, Anni kuvailee.

Hän muistuttaa, että Ruokatorilla voidaan tarvittaessa myös fileoida ja maustaa kala valmiiksi tai marinoida liha asiakkaan maun mukaiseksi. Tämä helpottaa varmasti ainakin monen mökkijuhannuksen viettoa.

– Juhannuksen suosituimmat tuotteet tulevat tänäkin vuonna olemaan possun ulkofilee ja kassler, naudan entrecote sekä kokonainen kirjolohi.

Jukka Kuivanen kertoo Ruokatorin uudessa uunissa valmistuvan entistä mehevämpiä ja maukkaampia grillituotteita, muun muassa kokonaisia broilereita ja grillikylkeä.

– Asiakkaat ovat kehuneet grillituotteidemme maistuvan paremmilta kuin missään. Salaisuutemme on rapea pinta ja tasainen paisto, hän toteaa.

– Uudet ja toimivat laitteet ja tilat sekä Ruokatorin hieno miljöö ovat meille työntekijöille todella iso motivaatiotekijä. On palkitsevaa ylläpitää ja kehittää laadukasta ja näyttävää palvelutiskiä, hän jatkaa.

Kuva: Pentti Vänskä

Lihan ja kalan lisäksi Ruokatorilla on aina tarjolla myös kasvistuotteita, kuten raikkaita salaatteja ja raasteita. Pitkän tiskin katkaisee kaksi pyörivää alustaa, joissa esillä on tällä hetkellä tapaksia sekä erilaisia kalaherkkuja. Ensi viikolla tuotteistus karuselleissa voi ollakin jo ihan toisenlainen, sillä valikoima elää vuodenaikojen, sesonkien ja viikonpäivienkin mukana.

Tuotteista tulee pieniltä elintarvikeyrityksiltä ja paikallisilta lähitoimittajilta Annin ja Jukan arvioin mukaan noin puolet, kalajalosteissa jopa 90 %.

– Lounasruokia meille tulee Kruunuherkulta Juvalta, Kallaveden muikkuja ammattikalastaja Keijo Parviaiselta, kalajalosteita KalaLapilta, Escamarilta ja Kalavapriikilta Kuopiosta, pikkupitsoja Liepuskalta Nilsiästä, lihatuotteita Savo-Karjalan Lihalta Kuopiosta, metsäsienisalaattia TL Maistuvilta Vieremältä ja palvattua lihaa Pekan Palvilta Lapinlahdelta. Nämä ovat vain esimerkkejä. Listaa voisi jatkaa vielä paljon, ja tavoitteena on lisätä paikallistuottajia edelleen.