Osuuskauppa PeeÄssän tammi-kesäkuun liikevaihto kasvoi yli 7 prosenttia edellisvuodesta. Voimakkaimmin kasvoivat päivittäistavara- ja ravintolakauppa. Käyttötavarakaupassa kasvu oli maltillisempaa ja majoitustoimiala jäi viime vuodesta. Tulos pienentyi edellisestä vuodesta.
Liikevaihto oli alkuvuoden aikana 365,6 miljoonaa euroa, jossa kasvua verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaa oli 7,1 prosenttia (+24,1 milj.€). Liikevaihdon kasvun taustalla ovat edulliset hinnat, onnistumiset asiakaskohtaamisissa ja uudistuneet palvelut. Myös uusien jäsenten määrän kasvu on ollut ennätyksellisen voimakasta alkuvuoden aikana.
Päivittäistavarakaupan liikevaihto oli 239,9 miljoonaa euroa, jossa kasvua oli 11,8 prosenttia (+25,3 milj.€). Erityisesti Prisma- ja S-Market-ketjut kasvoivat vahvasti alkuvuoden aikana ja ruoan verkkokauppa kehittyi kivijalkamyymälöitä voimakkaammin. Uudistetut S-marketit ja uusi Maljalahden S-market Kuopiossa on olleet asiakasomistajien mieleen, joka on osaltaan tuonut kasvua liikevaihtoon.
Käyttötavarakaupan liikevaihto oli 27,7 miljoonaa euroa ja se kasvoi edellisvuodesta 3,3 prosenttia (+0,9 milj.€). Myyntiä vauhditti erityisesti Kuopion Sokoksen ja Iisalmen Emotionin hyvä kehitys.
Majoitus- ja ravitsemiskaupan liikevaihto kasvoi alkuvuoden aikana 9,4 prosenttia (+2 milj.€) ja oli 23,6 miljoonaa euroa. Majoituskauppa toteutui suunniteltua parempana, mutta jäi edellisestä vuodesta 8,5 prosenttia (-0,5 milj.€). Liikevaihtoon vaikutti remontissa olleiden hotellien vajaa majoituskapasiteetti. Ravintolakaupan liikevaihto puolestaan kasvoi alkuvuoden aikana 15,5 prosenttia (+2,5 milj.€). Suurinta kasvu oli pikaruokaravintoloissa. Kuopion satamaan avattu uusi ravintola Bona BBQ on myös ylittänyt odotuksia.
Polttonesteiden liikevaihto oli 72 miljoonaa euroa ja se pienentyi 5,4 prosenttia (-4,1 milj.€). Polttonesteiden liikevaihdon laskuun vaikutti edellisvuodesta laskenut markkinahinta. Polttoaineiden litrakehitys kasvoi 4,3 prosenttia.
– Käynnissä on PeeÄssän 120-vuotisjuhlavuosi, jonka kunniaksi olemme lisänneet taloudellista hyötyä S-mobiili ja henkilöstöetujen kautta asiakkaille ja henkilöstölle alkuvuoden aikana yli miljoonalla eurolla. Juhlavuoden aikana olemme mahdollistaneet tuhansien ihmisten kohtaamisia urheilun, tanssin ja musiikin äärellä erilaisissa tapahtumissa toimialueellamme. Omistajien saama hyöty on meille kaikki kaikessa ja pidämme siitä kiinni haastavinakin aikoina. Maksoimme keväällä myös yli 17 miljoonaa euroa ylijäämänpalautusta edellisen vuoden ostoksista ja Bonusta on alkuvuoden aikana maksettu yli 11 miljoonaa euroa. Vuodesta on tulossa ennätyksellinen omistajien saaman taloudellisen hyödyn näkökulmasta. Maailman epävakaa tilanne ja voimakas hintojen nousu näkyy ihmisten käyttäytymisessä ja hinnan merkitys korostuu entisestään. Osuustoiminta ja asiakasomistajuuden tuomat hyödyt kantavat eteenpäin vaikeimpinakin aikoina. Pyrimme omilla toimillamme helpottamaan tätä tilannetta, kertoo toimitusjohtaja Mikko Junttila.
Henkilöstön kehittämiseen ja kouluttamiseen panostaminen jatkui alkuvuoden aikana voimakkaana. Isoin yksittäinen panostus oli uudistetun strategian teemoihin keskittyvät heimopäivät Tahkolla ja heimoillat Kuopiossa, joihin osallistui yli 2 000 peeässäläistä.
Alkuvuoden tulos oli 7,4 miljoonaa euroa. Tulos oli suunniteltua parempi, mutta pienentyi edellisen vuoden vastaavasta ajasta 1,7 miljoonaa euroa. Tulosta haastoivat toimipaikkojen uudistukset, korkea sähkön hinta, panostukset juhlavuoden etuihin ja investoinnit henkilöstön osaamisen, yhteistyön ja vuorovaikutuksen kehittämiseen. Tulosnäkymä loppuvuoteen on hyvä.
– Alkuvuoteen voidaan kokonaisuutena olla tyytyväisiä. Yli 7 prosentin kasvu liikevaihdossa on erinomainen, josta kiitos kuuluu jokaiselle peeässäläisen tekemälle työlle. Tulosta haastavat kokonaisuudet ovat suunnitelman mukaisia ja haastavasta vuodesta huolimatta olemme pitäneet tiukasti kiinni pysyvästi edullisesta hintatasosta. Olemme alkuvuodesta lähteneet yhdessä kulkemaan Parhaan Elämän Matkaa, joka on tässä vaiheessa innostanut PeeÄssän heimoa erityisesti henkilökunnan osalta. Tavoitteemme on lisätä osallisuuden kokemusta, vaikuttamisen mahdollisuuksia ja vuoropuhelua asiakasomistajiemme kanssa. Parhaillaan on käynnissä koko maakunnan kattava arvokeskustelu, jossa tavoitteenamme on kuulla mitä arvomme tarkoittaa meidän asiakkaille, sillä arvomme ovat nyt myös asiakaslupauksemme, kertoo Junttila.
Tulossa on vahva investointi vuosi maakunnan palveluihin. Kuluvana vuonna investoinnit maakunnan palveluihin tulevat kohoamaan yli 40 miljoonaa euron.
Lisätietoja:
toimitusjohtaja Mikko Junttila, mikko.junttila@sok.fi, p. 044 719 7200
Lontoon matkaan, laadukkaaseen turvaistuimeen, hotelliyöpymiseen sekä kevään ja kesän juhlavaatteisiin. Muun muassa tällaisiin kohteisiin PeeÄssän ylijäämänpalautuksia aiotaan käyttää. Ylijäämänpalautus vuoden 2022 tuloksesta on maksettu asiakasomistajien S-Tileille keskiviikkona 10.5. yhtä aikaa huhtikuun ostoista kertyneen Bonuksen kanssa.
– Keskitämme kaikki mahdolliset ostokset PeeÄssään, tietenkin siksi, että saamme mahdollisimman paljon Bonusta sekä ylijäämänpalautusta. Meillähän on täällä koko Suomen parasta antia ylijäämänpalautuksessa. Se on Pohjois-Savon luksusta, jota ei muualla saa ollenkaan tai ei ainakaan yhtä paljoa, kehuu muutama vuosi sitten eteläisemmästä Suomesta Kuopioon muuttanut Sinimaria Brandt.
Hänen perheeseensä kuuluu miehen lisäksi neljä lasta.
– Olen laskenut jo ennakkoon ja tiedän, kuinka paljon ylijäämänpalautusta on tulossa. Tarkkaa summaa en halua paljastaa, mutta sen voin sanoa, että sillä saadaan hankittua laadukas lapsen turvaistuin autoon.
Sinimaria Brandt kertoo olevansa kaiken kaikkiaan vaikuttunut PeeÄssän palveluista ja toimintatavoista.
– Luulin aikaisemmin, että S-ryhmä on yhtä ja samaa joka paikassa, mutta eihän se niin olekaan. Täällä Pohjois-Savossa halutaan jakaa hyvää oman alueen ihmisille, sekä asiakkaille että henkilökunnalle. Ja palvelut ovat oikeasti hyviä. Esimerkiksi Kuopion Prisma on aina todella hyvässä kunnossa.
Kolmisen sataa euroa tai enemmän
Ylijäämänpalautuksen ottaminen puheeksi levittää hymyn myös Jaana Sunin kasvoille.
– Oikein tuttu asia, totta kai. Onhan se aivan mielettömän hieno asia, joka todella kannustaa käymään PeeÄssässä kaupassa. Viime vuonna sain palautusta kolmisen sataa euroa ja samaa luokkaa tai vähän enemmän summa on tänäkin vuonna.
Hän aikoo käyttää rahat Lontoon matkaan.
– Monesti on ylijäämänpalautus mennyt johonkin reissuun. Poika asuu Pirkanmaalla ja häntä harmittaa, kun sikäläinen osuuskauppa ei palautusta maksa.
Jaana Suni korostaa, että rahana maksettavat edut eivät ole ainoa asia, joka PeeÄssässä ilahduttaa.
– Haluan mennä yhteen paikkaan ja ostaa sieltä kaiken mahdollisen. Prisma on nykyään juuri tällainen kauppa, kun vaatevalikoima on parantunut huomattavasti, ja hinta-laatusuhde on todella hyvä. Lisäksi pitää antaa kiitos siitä, että Prisman myyjät tervehtivät aina asiakkaitaan.
Maksupäivä hyvällä hetkellä
Kuopion Prisman myyntipäällikkö Sanna Isrikki kertoo ylijäämänpalautuksen vilkastuttavan Prisman käyttötavaraosaston kaupankäyntiä maksuajankohdan jälkeisinä päivinä.
– Omistajan tuplatilipäivä, eli Bonusten ja ylijäämänpalautuksen maksupäivä, tuo helpotusta asiakasomistajaperheiden arkeen hyvällä hetkellä näin kesän alla, kun kotiin ja mökille tehdään erilaisia hankintoja.
Ylijäämänpalautuksen tyypillisiä käyttökohteita ovat muun muassa televisiot, grillit ja polkupyörät.
– Palautus käytetään tyypillisesti johonkin hintavampaan tuotteeseen, myyjä Ulla Kelo vahvistaa.
Sanna kertoo käyttävänsä oman, noin 500 euron ylijäämänpalautuksensa kevään ja kesän juhliin.
– Vaatteisiin ja muihin tarvittaviin, hän toteaa.
Ulla paljastaa puolestaan panostavansa palautuksella vapaa-aikaan.
– Meillä rahat on monesti käytetty hotelliyöpymisiin.
77 % vuoden 2022 tuloksesta
Palveluneuvoja Laura Kokko Prisman asiakasomistaja- ja S-Pankki-pisteestä kertoo, että PeeÄssä on maksanut ylijäämänpalautusta yhtäjaksoisesti jo yli 20 vuotta.
– Se ei kuitenkaan ole automaattisesti maksettava etu, kuten Bonus ja maksutapaetu. Ylijäämänpalautuksesta PeeÄssän edustajisto päättää joka vuosi erikseen. Palautus maksetaan edellisvuoden tuloksen perusteella.
Tänä vuonna PeeÄssän ylijäämänpalautuksen kokonaissumma on 17,1 miljoonaa euroa, mikä on yli kolme neljäsosaa koko viime vuoden tuloksesta. Kuten monet asiakkaat näyttävät tietävän, ylijäämänpalautusta maksaa vain osa osuuskaupoista.
– Edullisimman ruokakorin päälle tulevat rahana maksettavat edut ovat tärkein syy liittyä PeeÄssän asiakasomistajaksi. Toinen keskeinen perustelu ovat S-Pankin maksuttomat peruspankkipalvelut. Lisäksi PeeÄssän 120-vuotisjuhlavuoden mobiiliedut ovat herättäneet paljon kiinnostusta, Laura kertoo.
Hän muistuttaa, että PeeÄssä voi osuuskuntalain mukaisesti maksaa ylijäämänpalautusta vain omille asiakasomistajilleen ja omista toimipaikoista tehtyjen ostojen perusteella.
– Näyttäisi siltä, että tietoisuus tästä asiasta on lisääntynyt. Osuuskaupan jäsenyyden jostain muusta osuuskaupasta PeeÄssään vaihtavat ovat pääsääntöisesti hyvin kartalla siitä, millä perusteilla ylijäämänpalautusta maksetaan.
Laura kuulee työssään lukemattomia tarinoita ylijäämänpalautuksen suuresta merkityksestä asiakasomistajille ja sen käyttökohteista.
– Isompien hankintojen ja matkaan säästämisen lisäksi aika tyypillistä on, että palautus menee Bonusten tavoin rahastoihin, jolloin kyse on pidemmän tähtäyksen säästämisestä, Laura kertoo.

– Luin vähän aikaa sitten lehdestä, että PeeÄssä on saanut alkunsa 120 vuotta sitten omalla syntymäpaikkakunnallani Lapinlahdella. Olen siitä hirveän iloinen. Mikään muu kauppa ei tunnu samalla tavalla omalta, Jaana Suni kuvailee.
Sanna Isrikki ja Ulla Kelo kannustavat hyödyntämään kaikki PeeÄssän asiakasomistajaedut. – Rahana maksettavista eduista, samoin kuin meidän 120-vuotisjuhlavuoden mobiilieduistamme, kannattaa ottaa kaikki hyöty irti, he korostavat.