Kesätyö omassa osuuskaupassa opettaa nuorille arvokkaita työelämätaitoja – ja tarjoaa usein myös väylän pidempiaikaiseen työsuhteeseen. Kesätyö PeeÄssässä poiki Lauri Kortelaiselle ja Roope Kuroselle paitsi työsuhteen jatkumisen, myös paineensietokykyä sekä oppia erilaisten ihmisten kohtaamisesta, ajanhallinnasta ja ryhmässä työskentelystä.

 

Lauri Kortelainen, opiskelee Joroisten lukiossa:

”Olen viime joulusta saakka tehnyt lukio-opintojen ohessa ilta- ja viikonloppuvuoroja Varkauden Prismassa. Kun koulu toukokuussa päättyi, sain reilusti lisää työtunteja. Teinkin kesän ajan täyttä päivää Prisman päivittäistavarapuolella. Juomaosastolla oli myös muita kesätyöntekijöitä, mutta minä olin käytännössä vastuussa siitä, että paikat pysyivät siisteinä ja hyllyt täynnä tavaraa.

Kesän jälkeen olen jatkanut ilta- ja viikonlopputöitä opintojen ohella. Iltavuoroja teen silloin tällöin, ja vähintään joka toinen viikonloppu olen lauantaisin aamuvuorossa hyllyttämässä tuotteita. Vuoden vaihteessa täytän 18, jonka jälkeen pääsen tekemään myös kassavuoroja.

Prismassa työskentelystä olen jo nyt oppinut ainakin organisointikykyä ja ajankäyttöä. Minulla on välillä ollut koulussa vähän ongelmia aikatauluttamisen kanssa, mutta täällä olen oppinut, miten vaaditut tehtävät saa valmiiksi ajallaan.

Prismassa on todella hyvä työporukka. Ihmisten kanssa tulee hyvin toimeen ja asiat hoituvat. Olen saanut paljon uusia kavereita, joiden kanssa olemme viettäneet vapaa-aikaakin yhdessä.

Lukion jälkeen olen suunnitellut lähteväni opiskelemaan insinööriksi. Toinen vaihtoehto on kauppatieteet. Minne tahansa päädynkin, työkokemuksesta Prismassa on varmasti paljon hyötyä.

Lauri Kortelainen

Roope Kuronen, opiskelee Itä-Suomen yliopistossa biolääketiedettä:

Osuuskaupasta kesätöitä hakiessani kerroin olevani kiinnostunut erityisesti ravintola-alasta, sillä minulla oli aiempaa kokemusta kahvilatyöstä Sotkamosta. Pääsinkin toiveeni mukaisesti PeeÄssään kesätöihin, ja päädyin tarjoilijaksi Kuopion Rossoon. Kesän jälkeen olen jatkanut Rossossa sen, minkä koulun ohella jaksan ja kerkeän. On hienoa, että työantaja joustaa ja työvuoroja voi sovitella opintojen ja muiden menojen lomaan oman kalenterin mukaisesti.

Olen viihtynyt Rossossa tosi hyvin. Pääsin työn jujusta kiinni nopeasti hyvän perehdytyksen sekä työkavereiden ja esihenkilöiden tuen ansiosta. Ilmapiiri työryhmässä on hyvin kannustava ja tasavertaisuutta korostava.

PeeÄssä tuntuu turvalliselta ja luotettavalta työnantajalta, joka todella arvostaa työntekijöitään. Asiat hoituvat jouhevasti ja hyvin. Omasta työstä saa kiitosta ja henkilöstöeduista ekstrapalkintoa kiitoksena siitä, että pidetään joukolla hyvää asiakaspalvelua yllä.

Kesän ja syksyn aikana sosiaaliset taitoni ovat kehittyneet hurjasti. Olen oppinut valtavan paljon asiakkaiden kohtaamisesta, erilaisten ihmisten kanssa toimeen tulemisesta sekä ryhmässä työskentelystä. Myös paineensietokykyni on vahvistunut. Työn mukanaan tuomia parhaimpia asioita on ehdottomasti myös se, että olen saanut uusia kavereita.”

 

 

 Osuuskauppa PeeÄssän tammi-kesäkuun liikevaihto kasvoi lähes 13 prosenttia. Vähittäiskauppa kasvoi maltillisesti. Voimakkainta kasvu oli hotelli- ja ravintolakaupassa. Tulos kasvoi edellisestä vuodesta. 

Liikevaihto oli alkuvuoden aikana 341,5 miljoonaa euroa, jossa kasvua verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaa oli 12,9 prosenttia (+39,1milj.€). Liikevaihdon kasvua vauhditti koronarajoitusten poistuminen majoitus- ja ravitsemiskaupasta sekä Kuopion Prisman remontin valmistuminen edellisen vuoden lopussa. 

Päivittäistavarakaupan liikevaihto oli 214,7 miljoonaa euroa, jossa kasvua oli 3,4 prosenttia (+7,2milj.€). Erityisesti Prisma-ketju kasvoi vahvasti, ja etenkin Kuopion Prisman uudistus on otettu hyvin vastaan. 

Käyttötavarakaupan liikevaihto oli 26,8 miljoonaa euroa ja se kasvoi edellisvuodesta 6,4 prosenttia (+1,6milj.€). Myyntiä vauhditti erityisesti Kuopion Sokoksen hyvä kehitys. Myös Iisalmessa Prismaan siirretty Emotion myymälä on ylittänyt odotuksia. 

Majoitus- ja ravitsemiskaupan liikevaihto kasvoi alkuvuoden aikana 46,2 prosenttia (+6,8milj.€) ja oli 21,6 miljoonaa euroa. Kasvua siivitti koronarajoitusten poistuminen. Rajoitusten poistumisen jälkeen maalis-kesäkuussa ylitettiin jo vuoden 2019 liikevaihdon taso. 

Polttonesteiden liikevaihto oli 73,9 miljoonaa euroa ja se kasvoi 43,8 prosenttia (+22,5milj.€). Poltto-nesteiden myynnin kasvuun vaikutti nousseiden maailmanmarkkinahintojen ohella liikkumisen aktivoi-tuminen. Polttoaineiden litrakehitys oli 2,1% prosenttia. 

Alkuvuoden tulos oli yli 9 miljoonaa euroa, ja se oli viime vuotta sekä suunniteltua parempi. 

Alkuvuoteen voidaan kokonaisuutena olla tyytyväisiä. Iso kiitos tästä kuuluu koko PeeÄssän joukkueelle. Alkuvuoden onnistumisista katseet on jo suunnattu eteenpäin. PeeÄssän tavoitteena on olla Parhaan Elämän Edelläkävijä Savossa. Olemme aktiivisesti lähteneet työstämään yhdessä niitä valintoja, josta muodostuu visiomme mahdollistava pelikirja tuleviin vuosiin. Kutsuimme myös alueemme ihmiset mukaan tälle parhaan elämän metsästys matkalle ja haastoimme heitä kerto-maan odotuksiaan meille. Saimmekin 7000 uniikkia vastausta, joiden analysointi on parhaillaan käynnissä.Alueemme ihmisillä on selvästi halu vaikuttaa oman kaupan tulevaisuuden valintoihin, joka tuotti meille yhden arvokkaan näkökulman. Vastauksien valmistuttua voimme aloittaa vuoro-puhelun ihmisten kanssa. Ennen varsinaisia tuloksia voimme jo nyt todeta, että epävakaa tilanne ja voimakas hintojen nousu näkyy myös ihmisten ajatuksissa. Hinnan merkitys korostuu entisestään. Loppuvuoden aikana yleinen hintatason nousu vähentää alueemme ostovoimaa. Pyrimme omilla toimillamme helpottamaan tätä tilannetta. Loppuvuodelta odotamme kuitenkin kaupallisesti hyvää, toki epävarmuuksia vielä on ennustetun koronan uuden aallon vuoksi, kertoo toimitusjohtaja Mikko Junttila. 

Kuopio Wine Festivalilla eli Kuopion Viinijuhlilla kävi tänä kesänä 32 500 kävijää.

Viinijuhlien ruuhkaisesta avauslauantaista tuli runsaasti kehittävää palautetta. Palautteisiin reagoitiin jo saman viikonlopun aikana. Viinijuhlien loppuaika saatiin juhlittua iloisissa merkeissä ja musiikin ystäville tarjottiin Kuopion kesään kunnon musiikillinen ilotulitus koko Suomen parhaimmiston esiintyessä Viinijuhlilla.

Suosituimpia viinilaatuja olivat Riesling -valkoviinit ja shampanjat. Kaikkineen alueella viinejä myytiin noin 14 300 pulloa.

 

 

Viinijuhlat uudistuvat vuodelle 2023

Viinijuhlia tullaan uudistamaan monelta osin ensi vuodeksi. Tämän vuotisen 25. vuotisjuhlavuoden jälkeen Viinijuhlilla palataan maateemaan. Ensi vuoden maateema julkistetaan tammikuussa 2023 ohjelman julkistamisen yhteydessä. Juhla-aikaa tullaan tiivistämän hieman.

Ensi vuonna myyntiin tulevat myös usean illan lipputuotteet. Tarjolle tulee koko juhlien ajalle oma SuperVIP -liput ja kolmen illan VIP-liput. Useamman illan lippu on edullisempi kuin sama määrä irtolippuja. Lisäksi SuperVIP tai kolmen illan VIP -lippujen lunastajille viinikylästä löytyy alennushinnat tuotteisiin, kertoo ryhmäpäällikkö Rosendahl.

Hyppysellinen tähtipölyä, ripaus taikaa, yhteistä ihanaa aikaa.
Me luomme, sinä nautit.

Kuopion ja Tahkon alueen pikkujoulukauden 2022 tarjonta on koottu yhteen pakettiin.

Valitse juuri sinun juhlaväellesi sopiva kattaus viihdettä, herkuttelua ja rentoa seurustelua.
Tutustu PeeÄssän pikkujoulutarjontaan täältä >> PeeAssa_pikkujoulut_2022

 

Tiedustelut ja varaukset: PeeÄssän myyntipalvelu, 010 7629 500 (0,0835 €/puhelu + 0,1209 €/min), sales.peeassa@sok.fi

 

PeeÄssä palkitsee vuosittain parhaat osaajansa Vuoden asiakaspalvelija-tittelillä. Myös työryhmien ja esihenkilöiden palkitsemisessa korostetaan asiakastyytyväisyyttä. PeeÄssä on täynnä asiakaspalvelun taitajia, joten valituksi tuleminen edellyttää todellista superammattilaisuutta.

 

Vuoden asiakaspalvelija Lilli Mustonen, Coffee House

”Lilli on asiakaspalvelija isolla sydämellä. Hän huomioi jokaisen asiakkaan yksiköllisesti varmistaen, että jokainen saa parhaimman asiakaskokemuksen sekä laadukkaat tuotteet suosittelujen kera. Kiireisinäkin aikoina Lillin hymy valloittaa sekä asiakkaat että työkaverit. Lilli on pidetty työkaveri ja aina valmis auttamaan.”

– Tuntuu ihanalta, että oma intohimo asiakaspalveluun välittyy muille ihmisille. Tällainen tunnustus kannustaa, motivoi ja antaa uskoa, että teen hyvää työtä. Palveluala on minun juttuni. Haluan tehdä työtä, jossa pääsen ilahduttamaan ihmisiä, Lilli kertoo.

Hän kuvailee Coffee Housen asiakkaita kivoiksi ja ystävällisiksi. Toki joskus eteen tulee pahantuulinenkin asiakas, mutta hänenkin päivän Lilli yrittää aina kääntää paremmaksi.

– Coffee House tuntuu todella omalta paikalta, jossa pystyn käyttämään vahvuuksiani ja olemaan oma itseni. Todella iso merkitys on myös työryhmällä, tai ennemminkin työperheellä, jonka jäseniä tapaan myös vapaa-ajalla.

 

Vuoden asiakaspalvelija Timo Leskinen, Prisma Kuopio, Ruokatori

”Tällä rautaisella ammattilaisella on asiakaspalvelutaito hyppysissä. Palvelua hän tekee savolaisella lupsakkuudessa ja hyvällä huumorilla höystettynä. Loistavia kiitoksia ja palautteita palvelusta vauvasta vaariin.”

Timo Leskinen on ilahduttanut Prisman asiakkaita Ruokatorilla vajaat kolme vuotta, mutta mestaritason ruokaosaamista hänelle on kertynyt vuosikymmenten ajalta.

– Kun on savolaista ja karjalaista sukujuurta, ei liene ihme, että tykkää asiakaspalvelusta. Aina riittää asiakkaiden kanssa jutunjuurta, niin ruoasta kuin muustakin, Timo hymyilee.

Hän arvioi asiakkaiden ruokatietoisuuden kasvaneen, mikä edellyttää tiskin takana yhä vahvempaa osaamista.

– Hifistelijät ovat aika harvassa, mutta ruoanlaittovinkkien ohella erikoisruokavaliot ja allergiat ovat jokapäiväinen aihe. Myös luomua sekä tuotteiden alkuperää kysytään entistä useammin.

– Valtavan paljon on tullut asiakkailta onnitteluja ja kommentteja, että palkinto tuli oikeaan osoitteeseen. Tuntuuhan se mukavalta, kun tietää tekevänsä asioita oikein, Timo toteaa.

 

Vuoden työryhmä Original Sokos Hotel Puijonsarvi Reception

”Kaikkien aikojan matkailukesän läpivienti on loistava onnistuminen erikoisien aikojen keskellä. Henkilökunta on joustanut hiljaisena aikana lähtemällä ennakkoluulottomasti uusiin työtehtäviin kaupan puolelle ja kiireiseen aikaan tekemällä pitkiä päiviä aina hymy huulilla – jarrua ja kaasua vuorovedoin oli vuoden 2021 teema. Vastaanotto on onnistunut luomaan turvallisen, positiivisen ja odotuksia ylittävän asiakaskokemuksen.”

 

– Aivan ehdottomasti täyden kympin suoritus aikana, jolloin normaalisesongille tyypillinen ennustettavuus katosi, eikä meillä ollut ennakkotietoa asiakasvirroista kuin päivä, pari kerrallaan. Ennennäkemättömässä tilanteessa kiihdytettiin nollasta sataan hetkessä ja nostettiin asiakastyytyväisyyttä entisestään keskittymällä oleelliseen ja jättämällä kaikki ei niin kiireelliset tekemiset taka-alalle, hotellipäällikkö Tatu Ahonen kehuu joukkoaan.

Kesä myös osoitti, mitä talon sisällä käytetty termi ”Poikki Puikkarin” käytännössä tarkoittaa.

– Muiden osastojen väki oli ja on tietysti edelleen aina valmis tulemaan vastaanottoon avuksi, Tatu kiittelee.

 

Vuoden työryhmä, Sale Päiväranta

”Eivät uudet puitteet aina tee myymälästä hyvää, vaan hyvän voi luoda vanhastakin myymälästä asiakaspalvelulla. Myymälästä välittyy hyvä tunnelma ja oikea lähikauppafiilis. Vuoden aikana toimipaikka on saanut runsain määrin erinomaisia asiakaspalautteita.”

Sale-päällikkö Janita Sallinen antaa täyden tunnustuksen työryhmälleen, joka on todellakin sisäistänyt hyvän palvelun reseptin.

– Emme vain hyllytä tavaraa ja rahasta, vaan kyse on kokonaisvaltaisesta asiakaskohtaamisesta, johon sisältyy tärkeä sosiaalinen puoli. Meillä on paljon vakiasiakkaita, joista monelle kauppamme tarjoaa päivän ainoan hetken toisen ihmisen kohtaamiseen ja keskusteluun. Meillä onkin totuttu siihen, että työskentelyn lomassa ehditään aina vaihtaa kuulumiset asiakkaan kanssa. Se on sitä kyläkauppafiilistä, joka työryhmämme palkitsemisen perusteissa mainitaan, Janita arvioi.

Moniosaava työryhmä on palkintonsa ansainnut.

– Kaikki haluavat tehdä työnsä mahdollisimman hyvin, kehittää toimintaa ja huolehtia asiakkaistamme, tarjota apua ja palvella iloisella otteella.

 

Vuoden esihenkilö Marjo Pekkarinen, ABC Pyhäjärvi

”Haasteellisista ajoista huolimatta yksikkö on Marjon ohjauksessa ollut huippuvireessä niin työyhteisötutkimuksessa kuin asiakastyytyväisyydessäkin. Marjon sitkeys ja sitoutuminen työhön näkyy. Lisäksi Marjolla on tunnusluvut erittäin hyvin hallinnassa. Asiakastyytyväisyydessä ABC Pyhäjärven vahvuuksia ovat mm. siisteys, tuotevalikoima ja viihtyisyys.”

”Haasteellisista ajoista huolimatta yksikkö on Marjon ohjauksessa ollut huippuvireessä niin työyhteisötutkimuksessa kuin asiakastyytyväisyydessäkin. Marjon sitkeys ja sitoutuminen työhön näkyy. Lisäksi Marjolla on tunnusluvut erittäin hyvin hallinnassa. Asiakastyytyväisyydessä ABC Pyhäjärven vahvuuksia ovat mm. siisteys, tuotevalikoima ja viihtyisyys.”

Joukkonsa puolesta syteen ja saveen menevälle Marjolle Vuoden esihenkilön titteli oli täydellinen yllätys.

– Ihan puskista tuli tämä asia. Olen tehnyt työni niin hyvin kuin osaan, mutta niin ovat varmasti kaikki kolleganikin. Viimeiset pari vuotta ovat olleet haastavia aikoja meille kaikille, Marjo muistuttaa.

Hän korostaa, että vuoden esihenkilöksi ei kukaan pääse ilman osaavaa ja työstään tykkäävää työryhmää. Tuoreimmassa työyhteisötutkimuksessa Pyhäjärven ABC:n kokonaistyytyväisyysindeksi olikin huippukorkealla, peräti, 90,8 (asteikolla 0–100).

– Minulla on aivan jäätävän hyvä, sisukas ja taitava porukka, jossa arvostetaan omaa ja toisten työtä.

 

Vuoden esihenkilö Laura Salminen, S-market Pitkälahti

”Laura on luonut toimipaikkaan hienon asiakaspalvelun kulttuuriin. Tästä osoituksena on se, että asiakastyytyväisyys on jatkuvasti hienolla tasolla, PeeÄssän S-marketien korkein. Laura on johtanut joukkoaan hyvin ja systemaattisesti omalla tyylillään. Työryhmästä huokuu mainio fiilis.”

– Meillä on noin 60 hengen työryhmä, johon tarvitaan jatkuvasti uusia ihmisiä. Rekrytoinnissa olen korostanut, että haemme asiakaspalvelijoita, emme myyjiä. Palveluhenkisyys on ehdottomasti meidän työntekijöiden, niin uusien kuin kokeneidenkin, tärkein ominaisuus. Kaiken muun voi oppia, mutta halu palvella pitää tulla sydämestä, Laura korostaa.

Asiakaspalvelun merkitystä hän korostaa omassa johtamisessaan väsymättä.

– Pidämme asiakkaamme tyytyväisinä arkisilla tekemisillä, eli huolehtimalla siitä, että meiltä saa tarvitsemansa tuotteet, ei joudu jonottamaan kassalle ja palvelu hoidetaan hyvin.

Laura on kiitollinen siitä, että asiakkaat osaavat nykyään antaa hyvästä palvelusta myös palautetta.

– Kiitosta tulee paljon monen kanavan kautta. Se vahvistaa työryhmän onnistumisen tunnetta ja positiivista fiilistä.

Vuoden esihenkilö -palkinto kuuluu Lauran mielestä ehdottomasti koko työryhmälle.

– Tunnustus kertoo yhdessä onnistumisesta, hän painottaa.

Kuopion kaupungin, Osuuskauppa PeeÄssän ja PNT Real Estate Oy:n valmistelema Tahkon keskusta-alueen kaavamuutos on edennyt luonnosvaiheeseen. Uusi kaavaluonnos tulee kaupunkirakennelautakunnan käsittelyyn keskiviikkona 2.3.2022, jonka jälkeen luonnos asetetaan nähtäville.

Lopullista kaavaehdotukseen etenevää kokonaisuutta kehitetään vaihtoehdoista saatujen palautteiden perusteella. Tavoiteaikataulun mukaan asemakaavan on tarkoitus valmistua vuoden 2022–2023 vaihteessa.

Tahkon kaavamuutos sai alkunsa vuonna 2019, kun Kuopion kaupunki, Osuuskauppa PeeÄssä ja PNT Real Estate Oy toteuttivat yhdessä yleissuunnitelman Tahkon keskusta-alueen kehittämisestä.

Luonnosvaiheen esityksissä Tahkon keskusta-alueelle esitetään yli 30 000 k-m 2 täydennysrakentamista, joka koostuu matkailua palvelevasta hotelli-, liiketila- ja majoitusrakentamisesta sekä aluetta elävöittävästä ympärivuotisesta asuntorakentamisesta.

Kaavaluonnoksissa täydennetään ja laajennetaan olemassa olevia palveluita, luodaan mahdollisuuksia kokonaan uusille palveluille, tiivistetään keskusta-aluetta, parannetaan liikkumisen reitistöjä ja tuodaan vesistö osaksi elämyksellistä keskustaa.

Kokonaisuudella rakennetaan ympärivuotisesti elävää ja monimuotoisia palveluita tarjoavaa Tahkoa. Liikenneympäristöä muokataan matkailua paremmin palvelevaan suuntaan muun muassa Sääskiniementien osalta.

Tahkon kasvutrendi on jatkunut jo useamman vuoden ajan, ja kaavaluonnokset huomioivat matkailukeskuksen tulevaisuuden tarpeita entistä paremmin asiakkaan näkökulmasta. Digiyhteydet, reitistöt, liikenneyhteydet, laatu ja elämyksellisyys ovat kaavoituksen avainsanoja.

Uusi kaava tukee myös Tahkon kestävän matkailun periaatteita ja korostaa puhtaan luonnon merkitystä osana ympärivuotista matkailua ja asumista.

Tahkolla luonnonkaunis vesistö on keskustan välittömässä läheisyydessä ja se otetaan uudessa kaavassa osaksi monipuolistuvaa palvelutarjontaa. Tämä ja ympärivuotisuutemme erottaa meidät selkeästi monista matkailukeskuksista, PNT Real Estate Oy:n Heppu Pentti lisää.

Osuuskauppa PeeÄssä on mukana Kuopion keskustan kehittämisessä ja Kuopion torin länsireunan kaavoituksessa. Torin länsireunan kaavoitus on Kuopion kaupungin vetämä projekti, jossa kaikki länsireunalla toria olevat suurimmat kiinteistönomistajat ovat mukana. Uusi kaavaluonnos tulee kaupunkirakennelautakunnan käsittelyyn ke 2.3.2022, jonka jälkeen luonnos asetetaan nähtäville. Lopullista kaavaehdotukseen etenevää kokonaisuutta kehitetään vaihtoehdoista saatujen palautteiden perusteella. Kaavaehdotusvaiheen on tavoitteena valmistua vuoden 2022 loppuun mennessä.

PeeÄssän osalta torin länsireunan kaavoitushankkeessa on tutkittu Sokos-kiinteistön korottamista ravintolakaupan tarpeita ajatellen. Tällä hetkellä suunnitelmissa on korottaa kiinteistöä yhden kerroksen verran painottuen kauppatorin puoleiselle sivulle.  Kiinteistön katolle rakennettaviin tiloihin on suunniteltu yhteensä 1300 neliötä ravitsemistoiminnalle, tapahtumille, pienpanimolle sekä panimon visitor centerille/myymälälle. Pienpanimon ja visitor centerin toteuttaa Olvi Oyj. Olvi Oyj toimii PeeÄssän alivuokralaisena. Käynti katon ravintola-, panimo- ja tapahtumakeskittymään ratkaistaisiin modernisoimalla Sokoksen hissi uudeksi maisemahissiksi ja julkisivuun tulevilla portaikoilla.

Kaavoituksen edetessä myös PeeÄssän osalta suunnitelmia tarkennetaan. Alustava tavoite on saada katolle rakennettaviin tiloihin jopa 900 henkilölle ympärivuotisesti tapahtumakäyttöön soveltuva tila, jota voisi muuttaa tarvittaessa myös pienemmiksi ravintola- ja tapahtumatiloiksi.

Toinenkin koronavuosi käsitteli toimialojamme hyvin eri tavalla ja se näkyi liikevaihdossa ja tuloksessa. Se toi edelleen kasvua marketkauppaan, mutta kuritti rajoituksillaan majoitus- ja ravitsemiskauppaa.

Liikevaihtomme oli 635,5 miljoonaa euroa ja kasvoi 6,3 prosenttia. Koronan siivittämänä päivittäistavarakauppa kävi hyvin, jossa liikevaihtomme oli 420,6 miljoonaa euroa ja kasvua 2,7 prosenttia. Liikevaihto kasvoi erityisesti S-market-ketjussa.

Ruoanverkkokaupan osuus oli viime vuonna 1,1 % päivittäistavarakaupan liikevaihdostamme. Haasteet työvoiman saatavuudessa vaikuttivat ruoanverkkokaupan tarjontaan, sillä ensisijaisesti olemme halunneet varmistaa palvelujen saatavuuden kivijalkamyymälässä.

Käyttötavarakaupan liikevaihto oli kokonaisuudessaan 55,2 miljoonaa euroa ja se pieneni edellisvuodesta 2,4 prosenttia. Liikevaihdon kasvua heikensi, sekä päivittäistavara- että käyttötavarakaupan osalta, vuoden aikana tehdyt mittavat uudistustyöt Kuopion Prismassa. Käyttötavarakaupassa kasvua oli ulkoilu- ja vapaa-ajan tuoteryhmissä paikoin niin paljon, että tuotteiden saatavuudessa oli haasteita. Erityisen hyvin käyttötavarakaupan liikevaihto kehittyi kuitenkin Varkauden Prismassa, Sokoksella ja Emotion-ketjussa.

Majoitus- ja ravitsemiskaupassa toimintaa hankaloitti merkittävästi toimialaa koskeneet lyhyellä varoitusajalla muuttuneet rajoitukset. Ravintolakaupan liikevaihto oli 28,6 miljoonaa euroa ja kasvoi 2,7 miljoonalla eurolla. Ruokaravintolat kasvattivat myyntiään hyvin, vaikkakaan liikevaihto ei ole vielä aikaa ennen koronaa-tasolla. Majoituskaupan liikevaihto oli 18,3 miljoonaa euroa ja kasvua siinä oli 3,6 miljoonaa euroa. Matkailukesä toteutui alueellamme odotettua paremmin. Erityisesti Tahkolla kaupankäynti oli suotuisaa.

Polttoainelitrojen myynti kasvoi edellisestä vuodesta 4,3 prosenttia. Liikevaihtoa polttonestekaupassa kertyi 117 miljoonaa euroa. Kasvu (+20,3 prosenttia) johtui maailmanmarkkinahinnan noususta ja verotuksen kiristymisestä.

Tilanne oli kaksijakoinen. Marketkaupan liikevaihdon taso säilyi edelleen korkealla tasolla, mutta nopeasti muuttuneet koronarajoitukset ja niistä johtuneet kysynnän vaihtelut kurittivat majoitus- ja ravitsemiskauppaa.  Julkaistujen tietojen perusteella pärjäsimme markkinassa Kuopion Prisman laajasta remontista huolimatta, kiteyttää toimitusjohtaja Tapio Kankaanpää.

 

Tyytyväisiä ja sitoutuneita asiakasomistajia

Asiakasomistajiamme palkittiin vuoden aikana 38,3 miljoonalla eurolla. Summa sisältää kuukausittain maksettavan Bonuksen, maksutapaedun ja ylijäämänpalautuksen. Ylijäämänpalautusta maksettiin 14,4 miljoonaa euroa. Asiakasomistajien määrä toimialueella kasvoi edelleen ja se oli 122 111, neljä taloutta viidestä on PeeÄssän asiakasomistajatalouksia. Asiakastutkimuksissa saimme erinomaisia arvosanoja asiakkailtamme.

 

Henkilöstön hyvinvointiin panostettiin

Henkilöstömme on toiminut jo toisen vuoden peräkkäin poikkeuksellisissa olosuhteissa ja turvannut omalla työllään asiakasomistajiemme arjen sujuvuutta. Koronarajoitusten aikana henkilöstöä siirrettiin työskentelemään marketkauppaan. Tällä toimenpiteellä saimme varmistettua työtä kaikille peeässäläisille.

Vuoden vaihteessa työsuhteessa oli lähes 2 000 palvelualan ammattilaista. Kesän aikana tarjosimme kesätyötä ja Tutustu- ja tienaa kesäharjoittelujaksoja yli 700 nuorelle, joista valtaosalle työ on elämän ensimmäinen työpaikka. Ammatillisia harjoitteluja toteutui ennätyksellisen paljon, noin 400. Kattavien työsuhteiden, eli 30 viikkotuntia tai enemmän työskentelevien, osuus kasvoi hieman edellisestä vuodesta ja oli 59 prosentti.

Työtyytyväisyys oli edelleen erinomaisella tasolla. Henkilöstön reilu ja tasapuolinen kohtelu koetiin vahvuutena. Tasa-arvon, yhdenvertaisuuden ja syrjimättömyyden koettiin toteutuvan hyvin. Myös palkitsemista pidettiin oikeudenmukaisena.

Henkilöstölle maksetaan tulospalkkaa sivukuluineen hieman yli 4,1 miljoonaa euroa. Koko henkilöstömme kuuluu tulospalkkauksen piiriin ja keskimääräinen tulospalkkio vastaa noin yhden kuukauden palkkaa. Tämän lisäksi henkilöstön hyvinvointiin, työkyvyn tukemiseen, koulutukseen sekä kehittämiseen käytimme viime vuonna 1,4 miljoonaa euroa. Henkilöstön hyvinvointiin ja työturvallisuuteen halutaan edelleen panostaa.

 

Vastuullisia investointeja maakunnan palveluihin

Vahva investointitahti jatkui edelleen. Asiakasomistajien palveluiden parantamiseen käytimme yhteensä 45,4 miljoonaa euroa. Suurin yksittäinen investointimme oli Kuopion Prisman remontointi ja laajennus. Kuopion Särkiniemeen rakennettiin uusi Sale. Majoitus- ja ravitsemiskaupan osalta suurin yksittäinen investointi oli toukokuussa avattu Food&Joy-ravintolamaailma Sokoksen yhteydessä. Iso uudistus tehtiin myös Kuopion Prisman ravintolamaailmassa.

Rakentamisessa pyrimme tehostamaan energian käyttöä eri keinoin. Viime vuonna aurinkopaneeleita rakennettiin lisää yhdeksän yksikön katolle. Katoillamme on tällä hetkellä käytössä 7 400 aurinkopaneelia, jonka lisäksi käytämme energialähteenä myös tuulivoimaa.

Energiankulutuksemme kasvoi 9,5 prosenttia energiatehokkaista uudistuksista huolimatta. Kasvu johtuu kylmän talven lämmitystarpeen kasvusta ja kuuman kesän kasvaneesta jäähdytystarpeesta. Lisäksi olemme korona-aikana tehostaneet toimipaikkojemme ilmanvaihtoja.

Toimipaikkojemme jätteistä kaatopaikalle päätyy vain vähäinen määrä jätettä. Suurin osa, 95 prosenttia, hyödynnetään joko energiaksi tai kierrättämällä uusiokäyttöön.

Viime vuoden tuloksesta maksoimme veroa 5,1 miljoonaa euroa ja olemme yksi Pohjois-Savon suurimmista yhteisöveron maksajista.

Paikalliset ostot kasvoivat viime vuodesta merkittävästi. Tuoteostoja paikallisilta toimittajilta teimme 47 miljoonalla eurolla, ostot kasvoivat yhdeksällä prosentilla. Palveluostoja paikallisilta yrityksiltä oli 62,8 miljoonaa euroa. Hankinnat omalta toiminta-alueelta olivat yhteensä 109,8 miljoonaa euroa (edv. 70,6 miljoonaa euroa). Isot investoinnit nostivat palveluostoja merkittävästi edellisvuodesta.

Perinteisestä tulosajattelusta osuustoiminnalliseen tulokseen

Osuustoiminnallinen tuloksemme oli viime vuodelta 94,7 miljoonaa euroa, josta operatiivinen tulos oli 23,3 miljoonaa euroa, ja se laski 0,9 miljoonaa euroa. Asiakashyötyä tuotimme 85,5 miljoonaa. Asiakashyöty koostuu muun muassa aiemmin mainitusta palkitsemisesta, ruokakorin edullisuudesta ja muista asiakasomistajille suunnatuista eduista.

Perinteinen tulosajattelu kuvaa huonosti osuustoiminnan luonnetta ja onnistumista. Haluamme siirtyä eri yritysmuotoon kehitetystä laskentatavasta kohti laajempaa näkemystä, joka mittaa paremmin osuustoiminnan tuottamaa hyötyä sen jäsenille. Osuustoiminnallinen tulos sisältää yhdistettynä asiakasomistajillemme tuottamamme hyödyn sekä perinteisen operatiivisen tuloksen, kertoo Kankaanpää.

Vähittäiskaupan tulos oli 26,2 miljoonaa euroa ja se kasvoi 1,4 miljoonalla eurolla. Majoitus- ja ravitsemiskaupan tulos liikennemyymälät mukaan lukien, oli tappiollinen 3,2 miljoonaa euroa ja se parani edellisestä vuodesta 0,8 miljoonaa euroa. Kokonaisuutena tulostaso säilyi erittäin hyvänä, vaikka investointien poistorasite kasvoi kahdella miljoonalla eurolla.

 Alkaneen vuoden osalta odotamme pandemian hellittäessä liikevaihtomme kasvavan erityisesti majoitus- ja ravintolakaupassa sekä uudistetun Kuopion Prisman osalta, kertoo Kankaanpää.

Osuuskauppa PeeÄssä tarjoaa tulevana kesänä työpaikan lähes 700 kesätyöntekijälle. Työtehtäviä on tarjolla kaupan- ja ravintola-alan lisäksi myös hotelleissa esimerkiksi Tahkolla.
PeeÄssä palkkaa vuosittain 700-1 000 nuorta kesätyöntekijää. Heistä kolmasosa on työllistynyt pidempijaksoisiin kesätöihin ja loput lyhyempiin, 2-6 viikon, harjoitteluihin.

Kesätöitä on tarjolla laajasti ympäri Pohjois-Savoa
Kesätöitä on tarjolla laajasti PeeÄssän toimialueella eri ketjuissa, kuten Prismoissa, S-marketeissa, Saleissa, Sokoksella, Emotioneissa, Kodin Terrassa, ABC-liikennemyymälöissä, Sokos Hotelleissa, ravintoloissa ja parturi-kampaamoissa. Yhdellä hakemuksella voi hakea useampaan eri tehtävään ja useampiin toimipaikkoihin.

Perehdytykseen panostetaan
Edellisien vuosien tapaan, PeeÄssä on mukana valtakunnallisessa Vastuullinen kesäduuni –kampanjassa. Vastuullinen kesäduuni on Oikotie Työpaikkojen luotsaama kampanja, joka haastaa työnantajat tarjoamaan 14–29-vuotiaille nuorille enemmän ja laadukkaampia kesätyöpaikkoja. Kampanjaan osallistuvat työnantajat sitoutuvat kuuteen hyvän kesätyön periaatteeseen, jotka ovat hyvä hakijakokemus, mielekäs työ, perehdytys ja ohjaaminen, oikeudenmukaisuus ja tasapuolisuus, kohtuullinen palkka sekä kirjallinen työsopimus ja työtodistus.

Monelle nuorelle kesätyö omassa osuuskaupassa on ensimmäinen kosketus työelämään. Haluamme, että nuoret saavat parhaan mahdollisen kokemuksen työelämästä ja pääsevät tekemään töitä monipuolisesti yhdessä ammattitaitoisten työkavereiden kanssa. Työtehtävien mielekkyys, työpaikan ilmapiiri ja työkaverit vaikuttavatkin merkittävästi kesätyökokemukseen. Vastuullisuus ja eettisyys kiinnostaa nuoria ja luo merkityksellisyyttä työhön. Kesätyö vahvistaa itseluottamusta ja useimmat kokevat kehittyvänsä myös ammatillisesti työssä. Osuustoiminnallisena yrityksenä nuorten työllistäminen on meille arvojemme mukaista ja koko Pohjois-Savon kehitystä tukevaa toimintaa, PeeÄssän henkilöstöjohtaja Suvi Honkanen kertoo.

PeeÄssän kesätyöntekijät saavat käyttöönsä myös kattavat S-ryhmän henkilöstöedut.

Kesätyöhakemuksia voi jättää sähköisen hakukanavan kautta, www.peeassa.fi/tyopaikat
Hakuaika päättyy yli 18-vuotiaiden osalta 28.2.2022. Valinnat pyritään tekemään maaliskuun loppuun mennessä. Alle 18-vuotiaita osalta Kesä-Ässä -haku on käynnissä 31.3.2022 asti.

Kaupunkifestareiden kingi, Kuopio Wine Festivalit järjestetään kahden vuoden tauon jälkeen huippuruoan ja viinin sekä kotimaisten artistien iskevällä kattauksella. Suomen suurin ruoan, viinin ja musiikin huipputapahtuma järjestetään 30.6.-9. 7.2022 mikäli koronatilanne taphtuman järjestämisen mahdollistaa. 

Kesä 2022 on Kuopio Wine Festivalien 25. juhlavuosi. Ruoan ja viinien hurmaavaan liittoon tehdäänkin poikkeuksellisen laaja läpileikkaus, sillä perinteisen yhden teemamaan sijaan Kuopio Wine Festivaleilla tehdään nyt makumatkoja useampaan viinimaahan ja keittiöön. Rakastu suomalaisen kesän makuihin, ihastu Välimeren tuulahduksiin niin simpukoiden kuin vaikkapa napolilaisten pitsojen parissa tai kokeile herkullisia KWF-tyylillä tuunattuja hampurilaisia – maistettavaa löytyy vaikkapa jokaiselle festaripäivälle! Viininystäville vaihtoehtoja löytyy täyteläisestä punaviinistä kuplivaan rosé proseccoon.

Tapaa viiniasiantuntijat Wine Makers Loungessa
Kuopio Wine Festivaleilla on ensimmäistä kertaa mukana myös eri maiden viinintuottajia, jotka isännöivät Wine Makers Lounge -ravintolassa. Etukäteen varattavassa Loungessa on 80 asiakaspaikkaa, jossa saa herkutella viiden ruokalajin menulla. Asiakkailla on myös ainutlaatuinen mahdollisuus tutustua ja keskustella viineistä paikan päällä olevien viinituottajien kanssa. Loungesta on suora näkyvyys esiintymislavalle, joka kruu-naa festareista nauttimisen kaikilla aisteilla, kertoo Osuuskauppa PeeÄssän ryhmäpäällikkö Mikko Rosen-dahl.
Wine Makers Loungen lisäksi Kuopio Wine Festivaleilta löytyy tuttuun tapaan seurueille ennakkoon varatta-via viinitupia, joissa on mukava nauttia herkullisia menukokonaisuuksia oman porukan kanssa. Huippusommelierit kruunaavat viinin ja ruoan makumatkasi. Festivaalialueella on lisäksi 300-paikkainen Bistro 25 -ravintola ja alueella on myös useita erilaisia ruokapisteitä.

Tehosekoitin käynnistää KWF-rokkausputkesi
Kuopio Wine Festivaleilla nähdään monipuolinen kattaus Suomen ykkösartisteja. Odotetun paluun tekevä Tehosekoitin saa rokkitunnelman kertakaikkisen kuumaksi. Elektronisemman musiikin ystäville sekä ysärin nuorille maistunee yksi Suomen kaikkien aikojen menestynein yhtye, Bomfunk MC’s. Laula mukana Haloo Helsingin! listahittejä ja anna Antti Tuiskun päästää sisäinen petosi irti. Nämä ja monet muut kovat kotimaiset varmistavat, että Kuopion kesässä on tunnelmaa.

Ruoan, viinin ja huippuartistien täyttämä festivaali on mittaluokaltaan Suomen suurin. Kävijöitä odotetaan noin 35 000 tuhannen henkilön verran yhteensä tapahtuman yhdeksälle päivälle.

Kuopio Wine Festivalin järjestäjät seuraavat tiivisti viranomaisten ohjeistuksia koronavirus -tilanteeseen ja sen vaikutuksia yleisötapahtumien järjestämiseen.