Osuuskauppa PeeÄssä on valittu Suomen 3. innostavimmaksi työpaikaksi 2022.
Suomen innostavimmat työpaikat -tunnustuksen voi saada suomalaisorganisaatiot, jotka ovat toteuttaneet Eezy Spiritin henkilöstötutkimuksen. Kyseessä on suomalaisen työelämän tunnustus, joka myönnetään vuosittain parhaille Eezy Flown People Power -tutkimukseen osallistuneille organisaatioille. Suomen innostavimmat työpaikat -kisan tulokset perustuvat vuonna 2022 tehtyjen työyhteisötutkimusten (TYT) tuloksiin.
PeeÄssä sai erinomaiset tulokset vuoden 2022 henkilöstötutkimuksessa suurten organisaatioiden, yli 1 000 henkilöä työllistävien -sarjassa. Tunnustus kertoo henkilöstön korkeasta omistautuneisuudesta ja toiminnan kehittämisestä pitkäjänteisesti yhdessä henkilöstön kanssa.
Työtyytyväisyys on jo vuosia ollut erinomaisella tasolla. Viime vuonna henkilöstön kokema työtyytyväisyys parani entisestään edellisestä vuodesta. Merkittävimmät parannukset liittyivät jaksamiseen: kokemus työn stressaavuudesta oli vähentynyt ja työkuorman koettiin pysyneen yksiköissä aiempaa useammin kohtuullisena.
- Meillä PeeÄssällä on innostuva, osaava ja yhdessä tekemiseen sitoutunut henkilöstö, joten olen iloinen, että erinomainen työ näkyy myös tällaisena tunnustuksena henkilöstöllemme. Jatkuvan parantamisen mallia noudattaen teemme töitä säilyttääksemme sen hyvän, mitä olemme jo aikaansaaneet ja lisäämme ponnisteluja tullaksemme entistäkin haluttavammaksi työnantajaksi. Panostamme jatkossa mm. johtamisosaamisen kehittämiseen, jatkuvaan perehdytykseen sekä työkykyisyyden tukemiseen ja kehittymismahdollisuuksien tarjoamiseen työuran eri vaiheissa, kertoo henkilöstöjohtaja Tiina Tolvanen.
- Kaikkein tärkeintä meille on kuitenkin se, että jokaisella peeässäläisellä on mahdollisuus tehdä itselle merkityksellistä työtä yhteisten arvojemme #toimeliaasti #ylpeästi #tunteella ja #yhdessä mukaisesti, Tiina kiteyttää.
Osuuskaupat ottivat kisassa kolmoisvoiton. Suurten yritysten sarjassa ykkössijan otti toista kertaa peräkkäin Osuuskauppa Suur-Savo. Toiseksi tuli Osuuskauppa KPO ja kolmanneksi Osuuskauppa PeeÄssä.
SUOMEN INNOSTAVIMMAT TYÖPAIKAT 2022
Suuret organisaatiot (yli 1000 henkilöä)
- Osuuskauppa Suur-Savo
- Osuuskauppa KPO
- Osuuskauppa PeeÄssä
Kisan tulokset kokonaisuudessaan Innostavimmat-sivustolla.
Original Sokos Hotel Puijonsarven kokous- ja juhlapalvelut on palkittu PeeÄssän Vuoden työryhmänä, perusteluina erinomainen asiakas- ja työntekijäkokemus.
Teksti Kristiina Tammitie, kuvat Pentti Vänskä
– Lausu ääneen meille toiveesi – me toteutamme.
Näin luvataan Original Sokos Hotel Puijonsarven nettisivuilla kokous- ja juhlapalvelut -otsikon alla. Paljon luvattu, mutta mitä ilmeisemmin myös totta: Puikkarissa järjestetyistä moninaisista tapahtumista asiakkaiden kokemukset ovat erinomaisella tasolla sekä annettujen numeroarvostelujen että sanallisen palautteen perusteella. Henkilökunnan palvelualttiudesta Puikkariin saadaan kiittävää palautetta säännöllisesti ja jatkuvasti.
Ansaittu tunnustus
Puikkarin kokous- ja juhlavieraista huolehtiva, kiitosta keräävä tiimi on saanut PeeÄssän majoitus- ja ravitsemiskaupan Vuoden työryhmä -palkinnon. Ravintolapäällikkö Hanna Härkönen on tavattoman mielissään joukkueensa puolesta.
– Tämä tunnustus tuli oikeaan osoitteeseen. Meidän porukka on tehnyt valtavasti töitä nostaessaan toiminnan koronaa edeltävän ajan tasolle ja ylikin. Tämä on ehdottomasti ansaittu palkinto, Hanna korostaa.
Koronarajoitusten aikana työryhmäläiset hajautuivat työskentelemään PeeÄssän muihin toimipaikkoihin, mutta kun rajoituksista reilu vuosi sitten vihdoin luovuttiin kokonaan, päästiin palaamaan takaisin Puijonsarveen.
– Kokous- ja juhlapalvelujen kysyntä kasvoi pitkin vuotta, huipentuen mahtavasti onnistuneeseen pikkujoulukauteen. Pääsimme järjestämään monia isoja tilaisuuksia ja yhdessä tekemällä huolehtimaan asiakaskokemuksesta loppuun myytyinä viikonloppuinakin, hän jatkaa.
Työtä suurella sydämellä
Original Sokos Hotel Puijonsarven palvelukulttuuriin kuuluu, että kaveria autetaan, eikä osastorajoja ole. Silti eri toiminnoilla on aina oma ydinryhmässä. Kokous- ja juhlapalvelujen osalta tämän joukon muodostavat ravintolapäällikkö Hannan ja keittiömestari Kati Liukkosen ohella Mervi Kröger, Kati Rantonen, Veera Lokinoja, Saija-Kaisa Ahola, Jenni Lappalainen, Veijo Suhonen, Kimmo Heikura, Veera Manunen ja Jenna Tuominen.
– Tämä on aivan huippuporukka, joka koostuu todellisista ammattilaisista. Jokainen haluaa tehdä asiakkaan eteen aina parhaansa. Ihmiset tykkäävät työstään ja tekevät sitä suurella sydämellä, mikä näkyy myös poikkeuksellisen korkeana työtyytyväisyytenä, Hanna kuvailee.
Hotellin kokous- ja juhlapuolella vuodesta 2018 lähtien työskennellyt hovimestari Kimmo Heikura kertoo, että Puikkarissa vietetään yritysten ja yhteisöjen erilaisia tilaisuuksia, samoin perhejuhlia, kuten kaste-, rippi- ja valmistujaisjuhlia, merkkipäiviä, häitä ja muistotilaisuuksia.
– Jokaisen tapahtuman järjestämme asiakkaan toiveiden mukaisesti teeman, tarjoilujen, ohjelman ja tilojen käytön osalta. Variaatioita on yhtä paljon kuin asiakkaitakin. Tällä hetkellä kysyntä on vilkasta ja varauksia tehdään jo ensi talvelle.
Kimmoa työssä motivoi eniten alan parhaimpien osaajien kanssa työskentely sekä asiakkaiden toiveiden täyttäminen.
– On hyvin innostavaa ja mieltä lämmittävää nähdä, miten asiakas huokuu tyytyväisyyttä onnistuneen tapahtuman jälkeen. Eikä sillä ole merkitystä, onko osallistujia ollut 10 vai 200, Kimmo korostaa.

Kokous- ja juhlapalvelujen ydinryhmästä tähän yhteiskuvaan ennättivät Kati, Saija-Kaisa, Veera, Veijo, Hanna ja Kimmo.
Asiakkaiden palautteita Original Sokos Hotel Puijonsarven kokous- ja juhlapalveluista:
”Erittäin ystävällinen ja asiallinen kokoushenkilökunnan palvelu. Ei ole vastaavaa palvelua missään muualla tullut vastaan. Ihan huippu! Pystyy keskittymään omiin asioihin ja ei tarvitse huolehtia järjestelyistä. Pikaisetkin muutokset onnistuvat hyvällä otteella.”
”Suomen paras kokousisäntä Veijo hoitaa kaikki viimeisen päälle. Aina tulee hyvälle tuulelle kun hänet tapaa!”
”Palvelu oli sijuvaa, varaaminen helppoa ja sain apua tilaisuuden suunnittelussa. Renkku-kabinetti soopi ryhmällemme erittäin hyvin ja oli viihtyisä ja tunnelmaltaan rento, mutta laadukas.”
#tunteella #ylpeästi #toimeliaasti #yhdessä
Frans&Sophiessa työskentelevä Sonja Parviainen saa kiitosta asiakkailta enemmän kuin kukaan muu peeässäläinen ravintolatyöntekijä. Nimetyn positiivisen palautteen suvereeni ykkönen on valittu PeeÄssän matkailu- ja ravitsemiskaupan Vuoden asiakaspalvelijaksi.
Teksti Kristiina Tammitie, kuvat Pentti Vänskä
– Minulla on edelleen aika epäuskoinen fiilis tästä tunnustuksesta. Olin ihan ihmeissäni, kun esihenkilöni sanoivat, että minun pitää lähteä heidän mukaansa Tahkolle, jossa odottaa yllätys. Siellä oli PeeÄssän päällikköpäivät menossa, ja kun palkitsemistilaisuudessa nousin lavalle, tärisin kuin haavanlehti. Ei meinannut kukkakimppu pysyä kädessä, vaikka olen muuten tottunut esiintymään ja olemaan framilla, Sonja muistelee.
Valinnan jälkeisinä päivinä onnitteluja sateli joka suunnalta.
– Äiti on paras fanini, joka huutelee asiaa koko maailmalle, Sonja nauraa.
Tänttäräntästä ilon tuottajaksi
Sonjan valintaa vuoden asiakaspalvelijaksi perustellaan poikkeuksellisen suurella määrällä kiittäviä asiakaspalautteita, joissa hänet mainitaan nimeltä. Viime vuonna Sonja oli palautteiden määrällä mitattuna PeeÄssän ravintoloiden kaikista työntekijöistä suvereeni ykkönen. Hän on jättänyt asiakkaiden mieliin pysyviä jälkiä ja tuonut Frans&Sophielle uusia kanta-asiakkaita. Lisäksi Sonjan valintaan vaikutti hänen iloisuutensa ja kykynsä tiimihengen nostattajana. Työryhmäläisten mukaan Vuoden asiakaspalvelija on varustettu huippuasenteella myös työkavereitaan kohtaan.
– Tekisi mieli sanoa, että olen ollut aina iloinen ja positiivinen, mutta ei se niin ole. Lapsena ja nuorena olin oikea tänttäränttä, sellainen minä itse -tyyppi. Lukion jälkeen otin uudenlaisen asenteen ja tein elämäntapamuutoksen. Päätin, että haluan tuottaa iloa muille ja olla hyvän fiiliksen luoja.
Ihmiset sytyttävät
24-vuotiaan Sonjan ammatinvalintakin liittyy päätökseen ilon tuottamisesta.
– Asiakaspalvelu on minun juttuni, se on aivan selvää. Sytyn ihmisistä, sekä asiakkaista että heistä, joiden kanssa teen päivittäin töitä. Haluan nostaa esiin ihmisten parhaimpia puolia ja puhaltaa kipinöitä liekkeihin. Koen olevani tsemppaaja, jonka tehtävä on auttaa muita onnistumaan ja kehittää asioita aina vain paremmiksi.
Sonja innostuu työstä joka päivä.
– Asiakkaiden palautteet, erityisesti kirjallisina annetut, koska niihin on pitänyt nähdä jo vaivaa, sykäyttävät sydäntä joka kerta. Jos se vain on mahdollista, työmotivaatio kasvaa jokaisen palautteen myötä. Iloa, elämyksiä ja hyvää mieltä saanut asiakas on syy, miksi haluan tehdä tätä työtä, vaikka se onkin välillä myös rankkaa ja raskasta.
Työyhteisö, joka sykähdyttää
Ikäänsä nähden Sonjalla on jo paljon kokemusta asiakaspalvelutyöstä sekä erilaisista työyhteisöistä. Hän on ollut alalla vuodesta 2017 lähtien ja valmistunut matkailupuolen restonomiksi 2020. PeeÄssään hän tuli töihin kaksi vuotta sitten, ensin Iisalmen Prisman ravintolamaailmaan, josta polku johti Frans&Sophieen tarjoilijaksi ja edelleen nykyiseen vuoropäällikön tehtävään.
– PeeÄssästä olen löytänyt työyhteisön, johon haluan todella kuulua. Tykkään erityisesti siitä, että kaikki kohdataan ja huomioidaan tasavertaisina työtehtävästä riippumatta, ollaan ihmisiä ihmisille. Esihenkilöt ovat ylintä johtoa myöten helposti lähestyttäviä ja moikkailevat kuin kavereilleen. Kukaan ei istu missään norsunluutornissa.

PeeÄssän uusiksi sanoitetut arvot ovat Vuoden asiakaspalvelijan mielestä aitoja ja oikeita. – Todellakin, #yhdessä toteutuu arjessamme, Sonja vakuuttaa.
Asiakkaiden palautteita Sonjasta:
”Juhlistimme ystävämme 60-vuotissyntymäpäivää. Kaikki sujui jouhevasti, huomioonottavasti (juhlava kattaus, palvelu, kakkukynttilä, sankarin ”muistaminen”), ruoka oli tasalaatuisen hyvää ja pihveistä kypsyydet kohdillaan. Seurueessamme oli kaksi henkilöä, jotka ovat viimeksi asioineet teillä Fransmannin aikaan – ja he totesivat, että aikovat tulla uudelleen. Me muutkin toki tulemme uudelleen.”
”Kiitos ihanalle Sonjalle mahtavasta illallispalvelusta. Tultiin viettämään syntymäpäiviäni mieheni ja 5kk vauvan kanssa. Sonja katsoi meille rauhallisen paikan kabinetista. Pian vauvamme tylsistyi vaunuissa ja saimme viltin levitettyä lattialle, jossa poitsu viihtyi kera lelujen mitä Sonja toi. Ensimmäistä kertaa vauvan kanssa ravintolassa meni kyllä täysin nappiin, kiitos Sonjan. Illan kruunasi paras suklaakakku, missä onnittelut mukana. P.S. Palkankorotus Sonjalle :)”
#tunteella #ylpeästi #toimeliaasti #yhdessä
Tahkon matkailukeskuksen ytimessä sijaitsevan Break Sokos Hotel Tahkon mittavat uudistustyöt käynnistyvät 17. huhtikuuta. Uudistuksen myötä hotellista rakentuu tyylikäs lomakohde, jossa luonto on tuotu osaksi hotel-lielämystä. Työt tehdään vaiheittain, ja kaikki talon tilat kattava uudistushanke valmistuu vuoden 2024 aikana. Ensi vaiheessa uudistetaan talon ravintolatilat. Hotelli on näiden töiden vuoksi suljettuna 17.4.–21.6.2023.
”Tahkon vetovoima on jatkuvassa nosteessa ja elämyksellisille matkailupalveluille entistä enemmän kysyntää. Uudistuksen myötä nostamme rimaa kunnolla ja nousemme tasolle, joka jättää vieraillemme pitkäkestoisen muistijäljen”, Break Sokos Hotel Tahkon hotellinjohtaja Anna Hämäläinen lupaa.
”Alueen avarassa luontomaisemassa, monipuolisten aktiviteettien äärellä, matkailijat pääsevät hyvinvointiaan edistävän vapauden tunteen äärelle. Me haluamme jatkossa tarjota saman tunteen myös hotellimme tiloissa”, Hämäläinen avaa uudistuksen lähtökohtia.
Uudistus alkaa ravintoloista – luonto osaksi hotellin tarinaa
Ravintolat Hillside, aulabaari, Pizza Breikki ja Hesburger avautuvat uusittuina jo tulevalle kesälomakaudelle. Sisustussuunnittelusta vastaa moniaistisista hotelli- ja ravintolatiloistaan tunnettu Visionary Design Partners Helsinki Oy.
”Tahkon luonto on ainutlaatuinen; puhdas, raikas ja aito. Tällaisessa ympäristössä hotelli-ravintolan pitää pys-tyä tarjoamaan vierailleen merkityksellisiä elämyksiä. Lähdemme hakemaan juuri tähän kohteeseen sopivaa olon huolettomuutta – uudenlaista arjen luksusta”, suunnittelija Jaana Ekman kertoo. ”Luonto ja sen kestävyys otetaan merkittäväksi osaksi hotellin suunnittelua ja tarinaa.”
Ravintoloiden liikeideat säilyvät ennallaan, mutta tunnelma muuttuu täysin. ”Ravintola-alueesta tulee viihtyisä olohuonemainen ympäristö, kylän todellinen kohtaamispaikka. Näkymiä piha-alueelle ja rinteiden suuntaan avataan. Valaistus, äänimaailma, tuoksut ja luonnonmukaiset materiaalit tulevat tarjoamaan rentouttavan ko-kemuksen kaikille aisteille. Kodikkaissa tiloissa, takkatulen lämmössä, viihdytään jatkossa pitkään”, Ekman ker-too.
Ruokaravintola Hillsidessa yhä useampi tahkoilija voi nauttia Chef Rôtisseur Hannu Pöyhösen tiimeineen val-mistamaa laadukasta ruokaa, kun asiakaspaikkoja saadaan uudistuksen myötä lisää. Jatkossa tilat muuntuvat helposti myös yksityisiin juhliin.
Huhtikuussa aloitetaan myös hotellin päärakennuksen huoneiden ja kokoustilojen uudistustyöt, jotka valmis-tuvat elokuun 2023 loppuun mennessä.
Osuuskauppa PeeÄssä panostaa Järvi-Suomen matkailun kehittämiseen.
Osuuskauppa PeeÄssä sijoittaa Break Sokos Hotel Tahkon uudistukseen 17 miljoonaa euroa. Kaikki tilat uudis-tetaan, osa hotellia rakennetaan jopa kokonaan uudelleen. Uudisosaan tulee yli 50 rinnemaiseman suuntaan avautuvaa huonetta, joista osa omalla parvekkeella, sekä nautinnolliset ja rentouttavat Spa-tilat. Uudisosan rakennustyöt alkavat lokakuussa 2023.
Hotellin uudistus on jatkumoa Tahkon matkailukeskuksen muille kehityshankkeille. Tavoitteena on tehdä Tah-kosta Suomen vetovoimaisin ja monipuolisin ympärivuotinen vapaa-ajan matkakohde sekä viisinkertaistaa ul-komaisten matkailijoiden määrä vuoteen 2030 mennessä.
PeeÄssä kehittää matkailupalveluitaan myös Kuopiossa ja Iisalmessa, missä Original Sokos Hotel Puijonsarven ja Original Sokos Hotel Koljonvirran uudistukset valmistuvat kesällä 2023.
Break Sokos Hotel Tahkon uudistuksen vaiheet:
- • Hotelli on suljettuna ravintolatilojen uudistuksen ajan 17.4.–21.6.2023.
- • Päärakennuksen huone- ja kokoustilojen uudistus jatkuu 21.6.–31.8.2023, tällöin käytössä ovat uusitut ravintolat ja puolet huoneista.
- • Kaikki talon tilat ovat avoinna 1.–30.9.2023.
- • Toisen puolen purku ja uudisrakennuksen rakennustyöt aloitetaan lokakuussa 2023.
- • Koko talon uudistus valmistuu loppuvuonna 2024.
- • Aikataulut saattavat muuttua uudistuksen aikana.
- Ikä: 39
- Koulutus: restonomi, johtamisen erikoisammattitutkinto, viittä vaille valmis MBA-tutkinto
- Nykyinen työpaikka:Osuuskauppa PeeÄssän matkailu- ja ravitsemiskaupan toimiala
”Olin vajaa parikymppinen oivaltaessani, millä alalla haluan tehdä työurani. Kirjoitettuani ylioppilaaksi pidin välivuoden tehden töitä Kiuruveden ABC:llä. Tuolloin 20 vuotta sitten taisin olla PeeÄssän ensimmäisiä ristiintyöskentelijöitä, sillä tein vuoroja myös paikallisessa S-marketissa.
ABC:n ravintola oli se, josta todella innostuin. Minulla ei ollut aiemmin minkäänlaisia haaveita ravintola-alasta, mutta hurahdin ihan täysin. Niinpä lähdin Kuopioon opiskelemaan restonomiksi ja sain myöhemmin keittiömestarin paperit. En tosin ole tehnyt päivääkään keittiömestarin hommia, koska vuodet ovat vieneet alalla toiseen suuntaan.
PeeÄssään palasin vuonna 2005 harjoittelun merkeissä ja 2009 tulin sitten ihan kokopäivätyöhön. Tein töitä kokkina, kahvilatyöntekijänä, pikaruokatyöntekijänä, vuoropäällikkönä, apulaisravintolapäällikkönä ja ravintolapäällikkönä, paikkoina Kuopiossa Amarillo ja Sokoksen ravintolamaailma sekä Varkaudessa Rosso. Ensimmäinen esihenkilötehtäväni oli Hesburgerin vuoropäällikkyys, joka olikin yksi opettavaisimmista ajoista ja kehitti minua hurjasti.
Viimeiset viisi vuotta olen työskennellyt PeeÄssän matkailu- ja ravitsemiskaupan toimialalla ryhmäpäällikkönä. Vastuualueeseeni kuuluvat Prismojen sekä Ykkösrastin ravintolamaailmat, Sokoksen Food & Joy sekä Varkauden Rosso. Näissä kuudessa toimipaikassa on yhteensä 16 ravintolaa, joten tekemistä riittää.
PeeÄssässä olen saanut sopivin väliajoin lisää vastuuta, uusia haasteita ja valtuuksia tehdä asioita. Nautin työn vaihtelevuudesta ja siitä, että saan käyttää vahvuuksiani asiakaskokemuksen asiantuntijana. Kuulostaa kliseeltä, mutta jokainen päivä on todellakin erilainen.
Sosiaalisena ja puheliaana luonteena rakastan tehdä töitä ihmisten kanssa. Kuten johtamislupauksessani todetaan, intohimoni on yhdessä onnistuminen. Meillä on hyvä meininki: työilmapiiri on avoin, reilu, kaikkia kunnioittava ja hyvin ihmislähtöinen. Menemme eteenpäin toinen toistamme tukien. Sydämessä läikähtää joka kerta, kun näen päälliköiden ja työryhmien kasvavan ja kehittyvän, innostuvan ja onnistuvan. Myös asiakkaiden positiiviset palautteet kannustavat ja motivoivat, sillä ne kertovat, että teemme asioita oikein.
Olen onnekas, että saan tehdä työtä, jossa sydämeni on täysillä mukana. Olen utelias, joten katson urapolullanikin avoimin mielin seuraavan mutkan taakse alalla, joka on jatkuvan muutoksen tiellä.”
Kesätyö omassa osuuskaupassa opettaa nuorille arvokkaita työelämätaitoja – ja tarjoaa usein myös väylän pidempiaikaiseen työsuhteeseen. Kesätyö PeeÄssässä poiki Lauri Kortelaiselle ja Roope Kuroselle paitsi työsuhteen jatkumisen, myös paineensietokykyä sekä oppia erilaisten ihmisten kohtaamisesta, ajanhallinnasta ja ryhmässä työskentelystä.
Lauri Kortelainen, opiskelee Joroisten lukiossa:
”Olen viime joulusta saakka tehnyt lukio-opintojen ohessa ilta- ja viikonloppuvuoroja Varkauden Prismassa. Kun koulu toukokuussa päättyi, sain reilusti lisää työtunteja. Teinkin kesän ajan täyttä päivää Prisman päivittäistavarapuolella. Juomaosastolla oli myös muita kesätyöntekijöitä, mutta minä olin käytännössä vastuussa siitä, että paikat pysyivät siisteinä ja hyllyt täynnä tavaraa.
Kesän jälkeen olen jatkanut ilta- ja viikonlopputöitä opintojen ohella. Iltavuoroja teen silloin tällöin, ja vähintään joka toinen viikonloppu olen lauantaisin aamuvuorossa hyllyttämässä tuotteita. Vuoden vaihteessa täytän 18, jonka jälkeen pääsen tekemään myös kassavuoroja.
Prismassa työskentelystä olen jo nyt oppinut ainakin organisointikykyä ja ajankäyttöä. Minulla on välillä ollut koulussa vähän ongelmia aikatauluttamisen kanssa, mutta täällä olen oppinut, miten vaaditut tehtävät saa valmiiksi ajallaan.
Prismassa on todella hyvä työporukka. Ihmisten kanssa tulee hyvin toimeen ja asiat hoituvat. Olen saanut paljon uusia kavereita, joiden kanssa olemme viettäneet vapaa-aikaakin yhdessä.
Lukion jälkeen olen suunnitellut lähteväni opiskelemaan insinööriksi. Toinen vaihtoehto on kauppatieteet. Minne tahansa päädynkin, työkokemuksesta Prismassa on varmasti paljon hyötyä.

Lauri Kortelainen
Roope Kuronen, opiskelee Itä-Suomen yliopistossa biolääketiedettä:
Osuuskaupasta kesätöitä hakiessani kerroin olevani kiinnostunut erityisesti ravintola-alasta, sillä minulla oli aiempaa kokemusta kahvilatyöstä Sotkamosta. Pääsinkin toiveeni mukaisesti PeeÄssään kesätöihin, ja päädyin tarjoilijaksi Kuopion Rossoon. Kesän jälkeen olen jatkanut Rossossa sen, minkä koulun ohella jaksan ja kerkeän. On hienoa, että työantaja joustaa ja työvuoroja voi sovitella opintojen ja muiden menojen lomaan oman kalenterin mukaisesti.
Olen viihtynyt Rossossa tosi hyvin. Pääsin työn jujusta kiinni nopeasti hyvän perehdytyksen sekä työkavereiden ja esihenkilöiden tuen ansiosta. Ilmapiiri työryhmässä on hyvin kannustava ja tasavertaisuutta korostava.
PeeÄssä tuntuu turvalliselta ja luotettavalta työnantajalta, joka todella arvostaa työntekijöitään. Asiat hoituvat jouhevasti ja hyvin. Omasta työstä saa kiitosta ja henkilöstöeduista ekstrapalkintoa kiitoksena siitä, että pidetään joukolla hyvää asiakaspalvelua yllä.
Kesän ja syksyn aikana sosiaaliset taitoni ovat kehittyneet hurjasti. Olen oppinut valtavan paljon asiakkaiden kohtaamisesta, erilaisten ihmisten kanssa toimeen tulemisesta sekä ryhmässä työskentelystä. Myös paineensietokykyni on vahvistunut. Työn mukanaan tuomia parhaimpia asioita on ehdottomasti myös se, että olen saanut uusia kavereita.”
Osuuskauppa PeeÄssän tammi-kesäkuun liikevaihto kasvoi lähes 13 prosenttia. Vähittäiskauppa kasvoi maltillisesti. Voimakkainta kasvu oli hotelli- ja ravintolakaupassa. Tulos kasvoi edellisestä vuodesta.
Liikevaihto oli alkuvuoden aikana 341,5 miljoonaa euroa, jossa kasvua verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaa oli 12,9 prosenttia (+39,1milj.€). Liikevaihdon kasvua vauhditti koronarajoitusten poistuminen majoitus- ja ravitsemiskaupasta sekä Kuopion Prisman remontin valmistuminen edellisen vuoden lopussa.
Päivittäistavarakaupan liikevaihto oli 214,7 miljoonaa euroa, jossa kasvua oli 3,4 prosenttia (+7,2milj.€). Erityisesti Prisma-ketju kasvoi vahvasti, ja etenkin Kuopion Prisman uudistus on otettu hyvin vastaan.
Käyttötavarakaupan liikevaihto oli 26,8 miljoonaa euroa ja se kasvoi edellisvuodesta 6,4 prosenttia (+1,6milj.€). Myyntiä vauhditti erityisesti Kuopion Sokoksen hyvä kehitys. Myös Iisalmessa Prismaan siirretty Emotion myymälä on ylittänyt odotuksia.
Majoitus- ja ravitsemiskaupan liikevaihto kasvoi alkuvuoden aikana 46,2 prosenttia (+6,8milj.€) ja oli 21,6 miljoonaa euroa. Kasvua siivitti koronarajoitusten poistuminen. Rajoitusten poistumisen jälkeen maalis-kesäkuussa ylitettiin jo vuoden 2019 liikevaihdon taso.
Polttonesteiden liikevaihto oli 73,9 miljoonaa euroa ja se kasvoi 43,8 prosenttia (+22,5milj.€). Poltto-nesteiden myynnin kasvuun vaikutti nousseiden maailmanmarkkinahintojen ohella liikkumisen aktivoi-tuminen. Polttoaineiden litrakehitys oli 2,1% prosenttia.
Alkuvuoden tulos oli yli 9 miljoonaa euroa, ja se oli viime vuotta sekä suunniteltua parempi.
– Alkuvuoteen voidaan kokonaisuutena olla tyytyväisiä. Iso kiitos tästä kuuluu koko PeeÄssän joukkueelle. Alkuvuoden onnistumisista katseet on jo suunnattu eteenpäin. PeeÄssän tavoitteena on olla Parhaan Elämän Edelläkävijä Savossa. Olemme aktiivisesti lähteneet työstämään yhdessä niitä valintoja, josta muodostuu visiomme mahdollistava pelikirja tuleviin vuosiin. Kutsuimme myös alueemme ihmiset mukaan tälle parhaan elämän metsästys matkalle ja haastoimme heitä kerto-maan odotuksiaan meille. Saimmekin 7000 uniikkia vastausta, joiden analysointi on parhaillaan käynnissä.Alueemme ihmisillä on selvästi halu vaikuttaa oman kaupan tulevaisuuden valintoihin, joka tuotti meille yhden arvokkaan näkökulman. Vastauksien valmistuttua voimme aloittaa vuoro-puhelun ihmisten kanssa. Ennen varsinaisia tuloksia voimme jo nyt todeta, että epävakaa tilanne ja voimakas hintojen nousu näkyy myös ihmisten ajatuksissa. Hinnan merkitys korostuu entisestään. Loppuvuoden aikana yleinen hintatason nousu vähentää alueemme ostovoimaa. Pyrimme omilla toimillamme helpottamaan tätä tilannetta. Loppuvuodelta odotamme kuitenkin kaupallisesti hyvää, toki epävarmuuksia vielä on ennustetun koronan uuden aallon vuoksi, kertoo toimitusjohtaja Mikko Junttila.
Kuopio Wine Festivalilla eli Kuopion Viinijuhlilla kävi tänä kesänä 32 500 kävijää.
Viinijuhlien ruuhkaisesta avauslauantaista tuli runsaasti kehittävää palautetta. Palautteisiin reagoitiin jo saman viikonlopun aikana. Viinijuhlien loppuaika saatiin juhlittua iloisissa merkeissä ja musiikin ystäville tarjottiin Kuopion kesään kunnon musiikillinen ilotulitus koko Suomen parhaimmiston esiintyessä Viinijuhlilla.
Suosituimpia viinilaatuja olivat Riesling -valkoviinit ja shampanjat. Kaikkineen alueella viinejä myytiin noin 14 300 pulloa.
- Tapahtuma jäi hieman kävijätavoitteesta, mutta on edelleen Kuopion suurin tapahtuma ja alueen merkittävin matkailutuloa tuottava tapahtuma. Kokonaisuutena juhlista jää alueelle noin 10 miljoonan euron matkailutulot. Tapahtuman aikana keskustan ravintolat ja hotellit ovat erinomaisella täyttöasteella ja kauppa käy varmasti hyvin kaikilla keskusta-alueen toimijoilla, summaa PeeÄssän toimialajohtaja Ville Puustinen.
Viinijuhlat uudistuvat vuodelle 2023
Viinijuhlia tullaan uudistamaan monelta osin ensi vuodeksi. Tämän vuotisen 25. vuotisjuhlavuoden jälkeen Viinijuhlilla palataan maateemaan. Ensi vuoden maateema julkistetaan tammikuussa 2023 ohjelman julkistamisen yhteydessä. Juhla-aikaa tullaan tiivistämän hieman.
- Ensi vuonna juhlat juhlitaan välillä perjantai 30.6.-lauantai 8.7.2023. Maanantaille 3.7.2023 viinikylään rakennetaan kaikkien viinijuhlilla mukana olevien viinitilojen esittelypäivä, jossa on mukana runsaasti kansainvälisiä viinintuottajia tuotteineen ja esittelypisteineen. Maanantaipäivään on vapaa pääsy kaikilla täysi-ikäisillä. Päivä on samalla paikallisen kulttuurin ja esiintyjien esiinmarssi viinikylään. Kartoitamme tähän yhteistyökumppaneita paikallisista kulttuuritoimijoista talven aikana, kertoo PeeÄssän ryhmäpäällikkö Mikko Rosendahl.
Ensi vuonna myyntiin tulevat myös usean illan lipputuotteet. Tarjolle tulee koko juhlien ajalle oma SuperVIP -liput ja kolmen illan VIP-liput. Useamman illan lippu on edullisempi kuin sama määrä irtolippuja. Lisäksi SuperVIP tai kolmen illan VIP -lippujen lunastajille viinikylästä löytyy alennushinnat tuotteisiin, kertoo ryhmäpäällikkö Rosendahl.
Hyppysellinen tähtipölyä, ripaus taikaa, yhteistä ihanaa aikaa.
Me luomme, sinä nautit.
Kuopion ja Tahkon alueen pikkujoulukauden 2022 tarjonta on koottu yhteen pakettiin.
Valitse juuri sinun juhlaväellesi sopiva kattaus viihdettä, herkuttelua ja rentoa seurustelua.
Tutustu PeeÄssän pikkujoulutarjontaan täältä >> PeeAssa_pikkujoulut_2022
Tiedustelut ja varaukset: PeeÄssän myyntipalvelu, 010 7629 500 (0,0835 €/puhelu + 0,1209 €/min), sales.peeassa@sok.fi
PeeÄssä palkitsee vuosittain parhaat osaajansa Vuoden asiakaspalvelija-tittelillä. Myös työryhmien ja esihenkilöiden palkitsemisessa korostetaan asiakastyytyväisyyttä. PeeÄssä on täynnä asiakaspalvelun taitajia, joten valituksi tuleminen edellyttää todellista superammattilaisuutta.
Vuoden asiakaspalvelija Lilli Mustonen, Coffee House

”Lilli on asiakaspalvelija isolla sydämellä. Hän huomioi jokaisen asiakkaan yksiköllisesti varmistaen, että jokainen saa parhaimman asiakaskokemuksen sekä laadukkaat tuotteet suosittelujen kera. Kiireisinäkin aikoina Lillin hymy valloittaa sekä asiakkaat että työkaverit. Lilli on pidetty työkaveri ja aina valmis auttamaan.”
– Tuntuu ihanalta, että oma intohimo asiakaspalveluun välittyy muille ihmisille. Tällainen tunnustus kannustaa, motivoi ja antaa uskoa, että teen hyvää työtä. Palveluala on minun juttuni. Haluan tehdä työtä, jossa pääsen ilahduttamaan ihmisiä, Lilli kertoo.
Hän kuvailee Coffee Housen asiakkaita kivoiksi ja ystävällisiksi. Toki joskus eteen tulee pahantuulinenkin asiakas, mutta hänenkin päivän Lilli yrittää aina kääntää paremmaksi.
– Coffee House tuntuu todella omalta paikalta, jossa pystyn käyttämään vahvuuksiani ja olemaan oma itseni. Todella iso merkitys on myös työryhmällä, tai ennemminkin työperheellä, jonka jäseniä tapaan myös vapaa-ajalla.
Vuoden asiakaspalvelija Timo Leskinen, Prisma Kuopio, Ruokatori

”Tällä rautaisella ammattilaisella on asiakaspalvelutaito hyppysissä. Palvelua hän tekee savolaisella lupsakkuudessa ja hyvällä huumorilla höystettynä. Loistavia kiitoksia ja palautteita palvelusta vauvasta vaariin.”
Timo Leskinen on ilahduttanut Prisman asiakkaita Ruokatorilla vajaat kolme vuotta, mutta mestaritason ruokaosaamista hänelle on kertynyt vuosikymmenten ajalta.
– Kun on savolaista ja karjalaista sukujuurta, ei liene ihme, että tykkää asiakaspalvelusta. Aina riittää asiakkaiden kanssa jutunjuurta, niin ruoasta kuin muustakin, Timo hymyilee.
Hän arvioi asiakkaiden ruokatietoisuuden kasvaneen, mikä edellyttää tiskin takana yhä vahvempaa osaamista.
– Hifistelijät ovat aika harvassa, mutta ruoanlaittovinkkien ohella erikoisruokavaliot ja allergiat ovat jokapäiväinen aihe. Myös luomua sekä tuotteiden alkuperää kysytään entistä useammin.
– Valtavan paljon on tullut asiakkailta onnitteluja ja kommentteja, että palkinto tuli oikeaan osoitteeseen. Tuntuuhan se mukavalta, kun tietää tekevänsä asioita oikein, Timo toteaa.
Vuoden työryhmä Original Sokos Hotel Puijonsarvi Reception

”Kaikkien aikojan matkailukesän läpivienti on loistava onnistuminen erikoisien aikojen keskellä. Henkilökunta on joustanut hiljaisena aikana lähtemällä ennakkoluulottomasti uusiin työtehtäviin kaupan puolelle ja kiireiseen aikaan tekemällä pitkiä päiviä aina hymy huulilla – jarrua ja kaasua vuorovedoin oli vuoden 2021 teema. Vastaanotto on onnistunut luomaan turvallisen, positiivisen ja odotuksia ylittävän asiakaskokemuksen.”
– Aivan ehdottomasti täyden kympin suoritus aikana, jolloin normaalisesongille tyypillinen ennustettavuus katosi, eikä meillä ollut ennakkotietoa asiakasvirroista kuin päivä, pari kerrallaan. Ennennäkemättömässä tilanteessa kiihdytettiin nollasta sataan hetkessä ja nostettiin asiakastyytyväisyyttä entisestään keskittymällä oleelliseen ja jättämällä kaikki ei niin kiireelliset tekemiset taka-alalle, hotellipäällikkö Tatu Ahonen kehuu joukkoaan.
Kesä myös osoitti, mitä talon sisällä käytetty termi ”Poikki Puikkarin” käytännössä tarkoittaa.
– Muiden osastojen väki oli ja on tietysti edelleen aina valmis tulemaan vastaanottoon avuksi, Tatu kiittelee.
Vuoden työryhmä, Sale Päiväranta

”Eivät uudet puitteet aina tee myymälästä hyvää, vaan hyvän voi luoda vanhastakin myymälästä asiakaspalvelulla. Myymälästä välittyy hyvä tunnelma ja oikea lähikauppafiilis. Vuoden aikana toimipaikka on saanut runsain määrin erinomaisia asiakaspalautteita.”
Sale-päällikkö Janita Sallinen antaa täyden tunnustuksen työryhmälleen, joka on todellakin sisäistänyt hyvän palvelun reseptin.
– Emme vain hyllytä tavaraa ja rahasta, vaan kyse on kokonaisvaltaisesta asiakaskohtaamisesta, johon sisältyy tärkeä sosiaalinen puoli. Meillä on paljon vakiasiakkaita, joista monelle kauppamme tarjoaa päivän ainoan hetken toisen ihmisen kohtaamiseen ja keskusteluun. Meillä onkin totuttu siihen, että työskentelyn lomassa ehditään aina vaihtaa kuulumiset asiakkaan kanssa. Se on sitä kyläkauppafiilistä, joka työryhmämme palkitsemisen perusteissa mainitaan, Janita arvioi.
Moniosaava työryhmä on palkintonsa ansainnut.
– Kaikki haluavat tehdä työnsä mahdollisimman hyvin, kehittää toimintaa ja huolehtia asiakkaistamme, tarjota apua ja palvella iloisella otteella.
Vuoden esihenkilö Marjo Pekkarinen, ABC Pyhäjärvi

”Haasteellisista ajoista huolimatta yksikkö on Marjon ohjauksessa ollut huippuvireessä niin työyhteisötutkimuksessa kuin asiakastyytyväisyydessäkin. Marjon sitkeys ja sitoutuminen työhön näkyy. Lisäksi Marjolla on tunnusluvut erittäin hyvin hallinnassa. Asiakastyytyväisyydessä ABC Pyhäjärven vahvuuksia ovat mm. siisteys, tuotevalikoima ja viihtyisyys.”
”Haasteellisista ajoista huolimatta yksikkö on Marjon ohjauksessa ollut huippuvireessä niin työyhteisötutkimuksessa kuin asiakastyytyväisyydessäkin. Marjon sitkeys ja sitoutuminen työhön näkyy. Lisäksi Marjolla on tunnusluvut erittäin hyvin hallinnassa. Asiakastyytyväisyydessä ABC Pyhäjärven vahvuuksia ovat mm. siisteys, tuotevalikoima ja viihtyisyys.”
Joukkonsa puolesta syteen ja saveen menevälle Marjolle Vuoden esihenkilön titteli oli täydellinen yllätys.
– Ihan puskista tuli tämä asia. Olen tehnyt työni niin hyvin kuin osaan, mutta niin ovat varmasti kaikki kolleganikin. Viimeiset pari vuotta ovat olleet haastavia aikoja meille kaikille, Marjo muistuttaa.
Hän korostaa, että vuoden esihenkilöksi ei kukaan pääse ilman osaavaa ja työstään tykkäävää työryhmää. Tuoreimmassa työyhteisötutkimuksessa Pyhäjärven ABC:n kokonaistyytyväisyysindeksi olikin huippukorkealla, peräti, 90,8 (asteikolla 0–100).
– Minulla on aivan jäätävän hyvä, sisukas ja taitava porukka, jossa arvostetaan omaa ja toisten työtä.
Vuoden esihenkilö Laura Salminen, S-market Pitkälahti

”Laura on luonut toimipaikkaan hienon asiakaspalvelun kulttuuriin. Tästä osoituksena on se, että asiakastyytyväisyys on jatkuvasti hienolla tasolla, PeeÄssän S-marketien korkein. Laura on johtanut joukkoaan hyvin ja systemaattisesti omalla tyylillään. Työryhmästä huokuu mainio fiilis.”
– Meillä on noin 60 hengen työryhmä, johon tarvitaan jatkuvasti uusia ihmisiä. Rekrytoinnissa olen korostanut, että haemme asiakaspalvelijoita, emme myyjiä. Palveluhenkisyys on ehdottomasti meidän työntekijöiden, niin uusien kuin kokeneidenkin, tärkein ominaisuus. Kaiken muun voi oppia, mutta halu palvella pitää tulla sydämestä, Laura korostaa.
Asiakaspalvelun merkitystä hän korostaa omassa johtamisessaan väsymättä.
– Pidämme asiakkaamme tyytyväisinä arkisilla tekemisillä, eli huolehtimalla siitä, että meiltä saa tarvitsemansa tuotteet, ei joudu jonottamaan kassalle ja palvelu hoidetaan hyvin.
Laura on kiitollinen siitä, että asiakkaat osaavat nykyään antaa hyvästä palvelusta myös palautetta.
– Kiitosta tulee paljon monen kanavan kautta. Se vahvistaa työryhmän onnistumisen tunnetta ja positiivista fiilistä.
Vuoden esihenkilö -palkinto kuuluu Lauran mielestä ehdottomasti koko työryhmälle.
– Tunnustus kertoo yhdessä onnistumisesta, hän painottaa.