Uudistustöiden keskellä alkuvuoden Pitkälahtea luotsanneet ABC:n palvelupäällikkö Maija Jormakka, S-marketin marketpäällikkö Laura Salminen ja Prisma Raudan myymäläpäällikkö Kari Hartikainen ovat iloisia, että pitkäjänteisen kehitystyön tuloksesta päästään nauttimaan täydellä teholla.

ABC:n, S-marketin ja Prisma Raudan palveluita suunniteltaessa on kuultu asiakkaita ja työntekijöitä. Uudelleen järjestellyt tilat luovat Pitkälahdesta erinomaisesti asiakasta palvelevan kokonaisuuden.

Prisma Rauta on asiakkaidensa toivoma ja työntekijöidensä toteuttama

Kari Hartikainen kertoo ylpeänä, kuinka Prisma Rauta on tänä päivänä asiakkaiden toiveiden mukaisesti toteutettu rautakauppa. Kunniamaininta menee Raudan omalle työntekijäporukalle, jotka ovat tehneet ison työn valikoiman ja palveluiden kehittämisessä.

– Olemme selvittäneet, mitkä tuoteryhmät ovat Prisma Raudan asiakkaille tärkeimmät. Palvelumme painottuvat rakentamiseen, kodin remontteihin ja kesäisin tarjoamme uudistetun puutarhamyymälän. Meillä on asiansa osaava henkilökunta. Saamme paljon hyvää palautetta tyylistämme palvella ihmiset henkilökohtaisesti alusta loppuun.

S-marketin palveluita on laajennettu toiveiden mukaisesti

Pitkälahden S-market on tärkeä kauppa eteläkuopiolaisille. Kaupan tilat ovat kasvaneet, valikoima on laajentunut, kassapalveluita on kehitetty ja asiakkaiden toiveiden mukaisia uudistuksia on tuotu mukaan.

– Laajentuneen valikoiman lisäksi kaupassa palvelevat nyt myös Savo-Karjalan operoima ruokatori, näillä näppäimillä aukeava Prismasta tuttu Konnichiwa sushibuffet ja todella suosittu Pika Deli -salaattibaari. Tila on avarampi, meillä on uusi sisäänkäynti ja olemme tuplanneet pikakassojen määrän, kertoo marketpäällikkö Laura Salminen.

Yksi näkyvimmistä muutoksista Pitkälahdessa on nimenomaan tilan avaruus. Yksi käytävä yhdistää kaikki liikekeskuksen palvelut selkeäksi kokonaisuudeksi. Yhdellä pysähdyksellä hoituu monta niin arjen kuin loma-ajankin tarvetta.

ABC:llä asiointi on laadukasta ja jouhevaa

Pitkälahden ABC on yksi Suomen vilkkaimpia, josta kuvaavasti kertoo sen kärkisija polttonesteen menekissä. Maija Jormakalla ja Pitkälahden liikennemyymäläpäälliköllä Mira Myllysellä on pitkä työkokemus Pitkälahdesta ja he tietävät, mitä ABC:llä asioivat kaipaavat.

– Meiltä odotetaan sujuvaa ja nopeaa asiointia. Näihin tarpeisiin vastataan muun muassa ABC-suurteholatauksella autoaan lataaville ja ABC-mobiilin palveluilla, joista esimerkiksi ruoan ennakkotilaus on todella toimiva niin arkeen kuin lomamatkoillekin.

Viimeisin kehityskohde ABC:n palveluissa on ollut ruokatarjonta. Mira kertoo, että asiakkaiden toiveita kuunneltiin ja nyt tarjolla on pizzapöytä noutopöydän ja à la carte -annosten lisäksi. Maija nostaa tärkeäksi asiaksi myös uudistetut kahvilaitteet ja jatkossa tarjolla olevat herkulliset jääkahvit.

Pitkälahden kehitys ulottuu myös työntekijöiden arkeen. S-marketin sähköiset hintanäytöt, ergonomiset sähköllä säädettävät kassalinjastot, paremmat paistopisteen tilat, laajentuneet varastotilat uudella lastaussillalla ja puolilämmin jätekatos ovat kaikki tekijöitä, jotka sujuvoittavat työarkea ja tekevät siitä turvallisemman.

Osuuskauppa PeeÄssän ja Rautalammin kunnan tiivis yhteistyö osuuskaupan palveluiden tulevaisuudesta alueella on saavuttanut pisteen, jossa upouutta S-markettia päästään rakentamaan lokakuussa.

Investointi alueelle parantaa kuntalaisten palveluita ja osoittaa, että pienempienkin paikkakuntien palvelutarjontaa on syytä kehittää.

Uusi S-market ja sen yhteyteen siirrettävä polttoaineen jakelu tarjoavat jatkossa palvelunsa alueen ihmisille entistä keskitetymmin.

– Me uskomme Rautalammin alueen elinvoimaan ja haluamme osaltamme panostaa sen tulevaisuuteen. Kunnan kanssa meillä on yhteinen tahtotila alueen palveluiden kehittämiseen, Osuuskauppa PeeÄssän vähittäiskaupan toimialajohtaja Jouni Ruotsalainen sanoo.

Paikallista osaamista hyödyntämällä rakennetaan energiatehokas kiinteistö

Rakennushankkeissa PeeÄssä pyrkii tekemään aina mahdollisimman paljon yhteistyötä paikallisten yritysten ja työntekijöiden kanssa. Tarjouspyynnöt Rautalammin uuden S-marketin urakoitsijasta lähetetään elokuussa.

Uusi kiinteistö tulee olemaan noin 50 % energiatehokkaampi kuin Rautalammilla 2000-luvun alussa käyttöön otettu S-market.

– Uutta rakentamalla pystytään ottamaan käyttöön nykyaikaiset energiatehokkuutta lisäävät teknologiat. Uudessa kiinteistössä tullaan käyttämään aurinkosähköä, sinne asennetaan lattialämmitys ja kylmälaitteista syntyvä lämpö ohjataan myös kiinteistön lämmittämiseen, Osuuskauppa Peeässän kiinteistöpäällikkö Tomi Vierimaa tarkentaa.

Investointi kertoo osuuskaupan uskosta Rautalammin vetovoimaan

Rautalammin kunnanjohtaja Anu Sepponen iloitsee PeeÄssän investoinneista pienempiin kuntiin ja näkee, että rakentuessaan uusi S-market vahvistaa Rautalammin keskustan roolia kuntalaisten kohtaamispaikkana.

– Tällainen projekti on herättänyt luonnollisesti paljon keskustelua rautalampilaisten keskuudessa, mutta PeeÄssän kanssa on alusta asti ollut selkeä yhteinen tavoite rakentaa aluetta parempaan päin, kaikkien tarpeet huomioiden.

PeeÄssä tunnistaa uuden S-marketin tontilla sijaitsevan torialueen merkityksen Rautalammin kunnalle ja sen asukkaille. Torilla järjestetään kesäisin kesätoria ja aina syyskuussa tori kokoaa ihmiset Pestuumarkkinoille.

­– S-marketin uudella sijainnilla on tarkoitus keskittää Rautalammin palveluita. Löydämme varmasti Rautalammin kunnan kanssa tavan, jolla toritapahtumat saadaan jatkossakin järjestettyä. Meillä on hyviä kokemuksia esimerkiksi Heinävedellä, jossa S-marketin parkkialuetta hyödynnetään toritapahtumiin, Ruotsalainen toteaa.

Teksti: Kristiina Tammitie | Kuvat: Pentti Vänskä

Nuorten ammattitaidon Suomen mestaruuksista kilpaillaan tällä viikolla Kuopiossa järjestettävissä Taitaja-kisoissa, yhteensä useissa kymmenissä eri lajeissa. Nuoret kokkiopiskelijat kilpailevat pareittain, tehtävänään suunnitella ja valmistaa ohjeistuksen mukaisesti kylmiä ja lämpimiä ruokia erilaisille asiakasryhmille.

Kuopion ja koko Pohjois-Savon kokkiosaamista kisoissa puolustavat Savon ammattiopistosta tänä keväänä valmistuvat Eetu Karjalainen ja Jerry Kankkunen. Kaksikko raivasi tiensä Taitaja-finaaliin Jyväskylässä alkuvuonna järjestettyjen semifinaalien kautta.

Kevään mittaan Eetu on harjoitellut Jerryn kanssa Taitaja-kisoihin ahkerasti, viime viikkoina jopa jokaisena arkipäivänä tutorinsa ja opettajansa Pasi Taskisen valmennuksessa. Eetun työvuoroja Prisman Ruokatorilla on muokattu niin, että harjoitteluaikaa oppilaitoksella on ollut aamusta iltapäivään.

­– Olemme treenanneet kaikkea mahdollista, käyttäen erilaisia raaka-aineita ja tekniikoita. Tuomarit seuraavat kilpailijoiden työskentelyä koko ajan ja arvioivat suorituksia. Maku on ensisijainen kriteeri, mutta myös moniin muihin asioihin, kuten esillepanoon ja keittiön siisteyteen kiinnitetään huomiota, Eetu kuvailee.

Tehtäviä suoritetaan kolmena päivänä, joista yksi on hävikkiruokapäivä. Kestävän kehityksen osaamista mitataan sekä käytännössä että kirjallisina tehtävinä.

– Muut tehtävät tulevat täysinä mysteereinä. Toivottavasti yksi tehtävä liittyy kalan käsittelyyn ja valmistukseen, koska siinä olen varmasti vahvoilla, intohimoiseksi kalastuksen harrastajaksi tunnustautuva Eetu arvelee.

Toiveissa reilu kisa ja toisia kunnioittava meininki

Eetu myöntää, että kisat jännittävät aika lailla, vaikka kilpailupaikka onkin omalla koululla, jossa tilat, laitteet ja välineet ovat tuttuja.

– Onhan se jännityksen paikka, kun kisoihin odotetaan 50 000 vierailijaa. Toivottavasti kisapaikalla on reilu, toisia kunnioittava ja arvostava henki kilpailijoiden kesken. Voidaan olla ystäviä keskenämme vaikka kilpaillaankin, Eetu muistuttaa.

Hän on työskennellyt koko opiskelunsa ajan Prisman Ruokatorilla, pääsääntöisesti viikonloppuisin sekä lomien aikaan. Esimerkiksi viime juhannuksena Eetun käsissä valmistui tiskiin nelisen sataa pihviä sekä valtavat määrät patonkeja ja salaatteja.

– Kokin hommat tuntuvat omalta alalta. Tykkään myös asiakaspalvelusta, tällainen hölösuu kun olen, Eetu hymyilee.

Työkaveri ja sparraaja Juho Tossavainen seuraa, miten Eetu fileoi kuhan. Kisamenestys on turvattu, jos tämä tehtävä tulee Taitajissa eteen.

Oppia ja ohjeistusta Taitaja-kisojen kaksinkertaiselta finalistilta

Arvokasta apua kisoihin valmistautumisessa Eetu on saanut työkaveriltaan Juho Tossavaiselta, jolla on kokemusta Taitajassa kokki-lajissa kilpailemisesta muutaman vuoden takaa.

– Pääsin finaaliin vuosina 2019 ja 2020. Ensimmäisellä kerralla en selvinnyt mitalisijoille asti, ja seuraavana vuonna etenin finaaliin, mutta se jäi koronan takia järjestämättä.

Juho on viime syksystä lähtien tsempannut, tukenut ja ohjeistanut Eetua kilpailujen tiimoilta.

– Olen käynyt vapaapäivinä myös koululla katsomassa Eetun ja hänen parinsa treenaamista, kertonut omia kokemuksiani kisoista ja näyttänyt aiempien vuosien tehtäviä. Kisoihin kannattaa ilman muuta osallistua, koska niistä oppii paineensietokykyä, monen asian yhtäaikaista hoitamista, työn organisointia ja aikataulutusta, joista kaikista on hyötyä työelämässä, Juho sanoo.

Hän arvelee, että Eetun työkokemus Prismasta antaa hänelle kisoihin etulyöntiasemaa.

– Eetu on oppinut käsittelemään sekä kalaa että lihaa monella tavalla. Taitojen lisäksi kokemus on kartuttanut itseluottamusta.

Suomen paras palvelutiski

Juho on työskennellyt kokiksi valmistumisensa jälkeen hetken aikaa ravintola-alalla, joka vaihtui pari vuotta sitten päivittäistavarakauppaan, Kuopion Prisman Ruokatorille. Työn ohessa hän on jo suorittanut kalamestari-koulutuksen.

– Nyt opiskelen ruokamestarin erikoisammattitutkintoa. Tämä on ehdottomasti minun paikkani, koska olen aina ollut kiinnostunut keittiöön hautautumisen sijasta asiakaspalvelusta. Saan hyödyntää taitojani houkuttelevan tiskin tekemisessä ja jakaa osaamistani neuvomalla asiakkaitamme tekemään hyvää ruokaa. Tykkään hurmata asiakkaita ammattitaidollani, Juho hymyilee.

Prisman Ruokatorilla työskentely on tietyllä tavalla hyvin samanlaista kuin Taitajassa kilpailu.

– On siinä samanlaista fiilistä. Ruokatorilla ollaan jatkuvasti ihmisten katseiden alla. Vaikka ympärillä tapahtuu koko ajan, on pystyttävä keskittymään omaan tekemiseen. Itse nautin eniten juhlapyhiin valmistautumisesta, koska silloin asiakkaita on eniten ja meillä paras meininki päällä.

Juho sanoo, että Kuopion Prismassa on Suomen paras palvelutiski.

– Meidän tuotteistus on todella kovatasoinen ja 15 hengen porukassa on valtavan paljon ammattitaitoa, hän perustelee.

Kuopion Prisman Ruokatorilla työskentelevät Juho ja Eetu ovat nuorten ammattitaidon SM-kisafinalisteja, Juho vuosilta 2019 ja 2020, Eetu puolestaan on kilpailussa mukana tänä vuonna. Kisat alkavat Kuopiossa tiistaina 21.5. Kokki-kisan finaali käydään Savonia ammattiopistolla.

PeeÄssä tuo Kuopion katukuvaan kesän alussa verkkokauppa-asiakkaita palvelevat Starshipin kuljetusrobotit.

– Ihmiset suosivat yhä enemmän nopeaa asiointia ja siksi myös pikatoimitusten kysyntä kasvaa koko ajan. Starshipin roboteilla vastaamme tähän tarpeeseen, kuvailee PeeÄssän ruoan verkkokaupasta vastaava Prisma-johtaja Heli Wilska.

Pikakuljetuksen voi tilata mihin tahansa paikkaan, joka on kuljetusrobottien toimintasäteen sisällä. Robotti suunnittelee itselleen sopivimman reitin lähtöpisteestä toimituspaikkaan. Polvenkorkuinen laite kulkee kevyen liikenteen väyliä pitkin, tunnistaa mahdolliset esteet, osaa liikennesäännöt ja pyytää kohteliaasti apua, jos esimerkiksi liikennevaloissa pitää nappia painamalla tilata vihreä valo tien ylitykseen.

Tekoälyn avulla robotti oppii koko ajan lisää ympäristöstään ja välittää oppimansa tiedon myös muille laivueen roboteille. Laite tietää tilaajan sijainnin GPS-paikannuksen avulla ja tuo tavarat niin lähelle kuin pystyy, esimerkiksi kerrostalon alaovelle tai puistoon viheralueen reunaan.

– Vietät aurinkoista kesäpäivää Väinölänniemen uimarannalla. Nälän, janon tai herkkujen mieliteon yllättäessä avaat S-kaupat-sovelluksen, teet tilauksen S-market Maljalahdesta ja valitset robottitoimituksen. Sympaattisen ja söpön robotin etenemistä voit seurata sovelluksella, jolla pääset myös avaamaan laitteen kannen, kun se on saapunut luoksesi, Heli Wilska maalailee.

 

Kuljetusrobotin ominaisuuksia:

 

Teksti: Kristiina Tammitie | Kuvat: Pentti Vänskä

PeeÄssä laajentaa ennätyksellisen vauhdikkaasti verkosta ostamisen mahdollisuuksia asiakkailleen.

– Vuonna 2022 meillä oli ruoan verkkokauppa yhdeksässä myymälässä, viime vuonna luku kasvoi kahdeksalla ja tänä vuonna verkkokauppa on avattu 16 myymälään. Viimeisinä huhtikuussa mukaan tulevat S-market Maaninka, Varpaisjärvi, Vieremä ja Sonkajärvi, kuvailee PeeÄssässä ruoan verkkokaupasta vastaava Prisma-johtaja Heli Wilska.

Kehitysloikka tosimielellä

PeeÄssän kaupoista tehtiin maaliskuun aikana yhteensä yli 5 000 ruokakauppatilausta S-kaupat-sovelluksella tai verkossa osoitteessa S-kaupat.fi.

– Toimipaikoista eniten verkkokauppatilauksia on Kuopion Prismassa. S-marketeista suosituimpia ovat Siilinjärvi ja Pitkälahti. Myös Ykkösrasti on löytänyt asiakkaansa, ja vauhdikas startti on ollut myös Vuorelassa ja Nilsiässä, jossa tilausmäärissä näkyy Tahkon vaikutus.

Ruoan tilaaminen verkosta helpottaa ajankäyttöä ja vapauttaa tunteja muihin asioihin.

PeeÄssän päivittäistavarakaupan kokonaismyynnistä verkkokaupan osuus on edelleen vain muutamia prosentteja, ja kannattavuus vaatii vielä työtä. PeeÄssässä uskotaan kuitenkin, että siinä on tulevaisuus. Kun asiakkaat tottuvat uuteen asiointitapaan, ja prosessi saadaan hiottua kuntoon S-ryhmä-tasolla sekä omissa toimipaikoissa, verkosta tulee yhä keskeisempi alusta kaupanteolle.

– PeeÄssän strategiassa on korostettu kasvua, uudistumista ja alueen rohkeaa edelläkävijyyttä, joten lähdemme tähänkin kehitysloikkaan tosissamme. Haluamme tarjota asiakkaillemme kattavasti erilaisia vaihtoehtoja ja vapauden tehdä ruokaostoksia erilaisilla tavoilla arjen ja juhlan keskellä, Heli kuvailee.

Ajankäytön helpottaja

Ruoan tilaaminen verkosta helpottaa ajankäyttöä ja vapauttaa tunteja muihin asioihin. Pitkän ajan suunnittelua ei tarvita, sillä tilauksen pystyy tekemään seuraavalle, ja usein jopa samalle päivällä. Tilaaminen vaatii ensimmäisellä kerralla hieman paneutumista, mutta helpottuu, kun tilaushistoriaa kertyy ja sitä voi hyödyntää uutta tilausta tehdessä.

– Haluamme lunastaa lupauksemme parhaasta asiakaskokemuksesta riippumatta siitä, asioiko meillä fyysisessä myymälässä vai verkkokaupassa. Tilauksen keräilijöillä on esimerkiksi matala kynnys soittaa asiakkaalle ja kysyä vaikkapa tarkennuksia tuotteiden korvaamiseen.

Suomalaiset ovat verkko-ostamisessa noutokansaa, mikä näkyy myös Pohjois-Savossa.

– Suurimman osan tilauksista asiakkaat noutavat itse myymälästä valitsemiensa aikaikkunoiden puitteissa, mutta kyllä kotiinkuljetuksillekin on tarvetta. Toimitustavat vaihtelevat myymälöittäin. Kuljetus kotiin on valittavissa, mikäli olemme löytäneet paikkakunnalta luotettavan kumppanin tehtävää hoitamaan, Heli Wilska toteaa.

Henna Peittola kerää asiakkaan verkkokauppatilausta Siilinjärven S-marketissa.

PeeÄssän kaupoista tehtiin yksinomaan maaliskuussa yli 5 000 S-kaupat-ruokatilausta.

Taloudellisesti haastavassa ajassa osuuskaupan vahvuudet korostuvat. Asiakasomistajat hyötyvät sitä enemmän, mitä enemmän he käyttävät S-ryhmän palveluita.

Edullinen hintataso on kaikkien asiakkaiden etu. Ruoan hinta on pysynyt keskeisenä asiana niin asiakkaiden arjessa kuin julkisessa keskustelussakin.

PeeÄssä on järjestelmällisesti pitänyt kiinni edullisesta ostoskorista, sillä sen nähdään olevan yksi tärkeimmistä asiakasomistajan hyödyistä.

– Osuuskaupan tarkoitus on ensisijaisesti tuottaa hyötyä asiakasomistajilleen. PeeÄssässä investoimme vuonna 2023 myymäläverkoston ja palveluiden kehittämiseen, joka näkyi esimerkiksi ruoan verkkokaupan avaamisella kaikkiin Prismoihin ja S-marketeihin, kertoo PeeÄssän vähittäiskaupan toimialajohtaja Jouni Ruotsalainen.

PeeÄssä toi vuonna 2023 merkittäviä hyötyjä asiakasomistajilleen

120. juhlavuosi näkyi kattavasti PeeÄssän toiminnassa ja asiakasomistajille oli tarjolla hyviä ja tuntuvia etuja.

Vuonna 2023 PeeÄssä maksoi ennätysmäärän bonuksia asiakasomistajilleen, mikä kertoo siitä, että ihmiset todella näkevät keskittämisen hyödyt. Edullinen hinta, ja asiakasomistajan hyödyt sen päälle, kannustavat asiakkaita liittymään asiakasomistajaksi. Viime vuonna nähtiinkin ennätys uusien asiakasomistajien määrässä.

Lisäksi PeeÄssän asiakasomistajille maksettiin ylijäämänpalautuksia yli 17 miljoonaa euroa.

– ­Bonusten ja ylijäämänpalautuksen lisäksi asiakashyöty toteutui PeeÄssän investoinneissa osuuskaupan alueella. Asiakasomistajien palveluita kehitettiin vuonna 2023 yhteensä yli 42 miljoonalla eurolla, Ruotsalainen kertoo.

S-ryhmällä on tällä hetkellä yli tuhat päivittäistavarakaupan toimipaikkaa eri puolilla Suomea ja Virossa 13 Prismaa. S-Ryhmän vankka johto päivittäistavarakaupan markkinaosuudessa näkyy myös edelleen vahvistuneena asemana ruoan verkkokaupan markkinajohtajana.  S-ryhmän päivittäistavarakaupat tarjoavat työtä lähes 20 000 kaupan alan ammattilaiselle.

 

Tervoon avataan torstaina 21.3.2024 klo 10 trendikäs, moderni ja lämminhenkinen Sale, jossa vaalitaan Saletisti onnistuu -palveluasennetta – eli ostamisesta tehdään helppoa ja käytännöllistä. Paikallisuutta nostetaan entisestään esiin rakennuksen julkisivuun asennetulla Jukola Industriesin luomalla taideteoksella niin kutsutusta Tervon Männystä.

Valikoimassa ja palveluissa kuunneltiin asukkaiden tarpeita

Yli 5000 tuotteen valikoiman rakentamisessa on huomioitu alueen kotitalouksien koko ja väestön ikäjakauma, samoin asukkaiden toiveet ja odotukset, joita selvitettiin loppukesän aikana kyselytutkimuksella.

Tervo on erinomainen esimerkki alueesta, jossa osuuskaupan toiminta toteutuu tarkoituksenmukaisesti. Kunnassa, jossa yhdeksää taloutta lukuunottamatta kaikki ovat asiakasomistajia, uusi Sale on aidosti asiakasomistajien oma kauppa.

Valikoimassa on huomioitu alueen asiakasomistajien toiveita ja panostettu laadukkaaseen, monipuoliseen ja paikalliseen valikoimaan. Sinuntoive-palvelun avulla varmistetaan, että toiveiden antaminen on asiakkaille helppoa. Valikoiman ja koko myymälän kehittäminen on jatkuvaa työtä ja toivomme edelleen palautetta myymälästä ja valikoimasta, kertoo kenttäpäällikkö Jetta Pöyhönen PeeÄssältä.

Salen yhteydessä sijaitsevaa tankkauspalvelua on laajennettu toiveiden mukaisesti palvelemaan nyt myös vesillä liikkuvia. Tervon kunnan rakentamalla uudella laiturilla veneen tankkaus hoituu vaivattomasti.

Vastuullinen investointi

Vastuullinen rakentaminen on lähtökohtana kaikissa PeeÄssän investoinneissa. Ovellisissa kylmäkalusteissa käytetään ympäristölle haitatonta kylmäainetta, ja hiilineutraaliutta vahvistavat myös sähköä omaan käyttöön tuottavat aurinkopaneelit. Sale Tervo ei tuota lainkaan hiilidioksidipäästöjä ympäristöystävällisen kylmätekniikan, lämmön talteenoton, maalämmön hyödyntämisen sekä päästöttömän energian ansiosta.

­- Jatkamme tänä vuonna rivakkaa investointitahtia maakunnan palveluihin. Tervon uuden Salen investointi on kokonaisuudessaan noin 3 miljoonaa euroa. Haluamme kiittää rakentamiseen osallistuneita kumppaneita hyvin sujuneesta yhteistyöstä, kertoo PeeÄssän vähittäiskaupan toimialajohtaja Jouni Ruotsalainen.

Yhteistyökumppanit:

Urakoitsija: Rakennusliike Pohjonen

Pääsuunnittelija: Turunen&Räisänen

Sähkö: AH talotekniikka

LVI: Sitowise

Kylmäkalusteet: Viessmann

Lämminkalusteet: Itab

Kassapöydät: Checkmark

Pullokone: Tomra

Miljöötoimittaja: Kariplast

 

Tervon uuden myymälän avaus on kolmas Vesanto-Karttula-Tervo alueen uusista myymälöistä. Vesannon S-market avattiin viime vuoden marraskuussa, Karttulan S-market maaliskuun alussa. Investointien yhteisarvo on noin 11 miljoonaa euroa.