PeeÄssä tuo Kuopion katukuvaan kesän alussa verkkokauppa-asiakkaita palvelevat Starshipin kuljetusrobotit.

– Ihmiset suosivat yhä enemmän nopeaa asiointia ja siksi myös pikatoimitusten kysyntä kasvaa koko ajan. Starshipin roboteilla vastaamme tähän tarpeeseen, kuvailee PeeÄssän ruoan verkkokaupasta vastaava Prisma-johtaja Heli Wilska.

Pikakuljetuksen voi tilata mihin tahansa paikkaan, joka on kuljetusrobottien toimintasäteen sisällä. Robotti suunnittelee itselleen sopivimman reitin lähtöpisteestä toimituspaikkaan. Polvenkorkuinen laite kulkee kevyen liikenteen väyliä pitkin, tunnistaa mahdolliset esteet, osaa liikennesäännöt ja pyytää kohteliaasti apua, jos esimerkiksi liikennevaloissa pitää nappia painamalla tilata vihreä valo tien ylitykseen.

Tekoälyn avulla robotti oppii koko ajan lisää ympäristöstään ja välittää oppimansa tiedon myös muille laivueen roboteille. Laite tietää tilaajan sijainnin GPS-paikannuksen avulla ja tuo tavarat niin lähelle kuin pystyy, esimerkiksi kerrostalon alaovelle tai puistoon viheralueen reunaan.

– Vietät aurinkoista kesäpäivää Väinölänniemen uimarannalla. Nälän, janon tai herkkujen mieliteon yllättäessä avaat S-kaupat-sovelluksen, teet tilauksen S-market Maljalahdesta ja valitset robottitoimituksen. Sympaattisen ja söpön robotin etenemistä voit seurata sovelluksella, jolla pääset myös avaamaan laitteen kannen, kun se on saapunut luoksesi, Heli Wilska maalailee.

 

Kuljetusrobotin ominaisuuksia:

 

Teksti: Kristiina Tammitie | Kuvat: Pentti Vänskä

PeeÄssä laajentaa ennätyksellisen vauhdikkaasti verkosta ostamisen mahdollisuuksia asiakkailleen.

– Vuonna 2022 meillä oli ruoan verkkokauppa yhdeksässä myymälässä, viime vuonna luku kasvoi kahdeksalla ja tänä vuonna verkkokauppa on avattu 16 myymälään. Viimeisinä huhtikuussa mukaan tulevat S-market Maaninka, Varpaisjärvi, Vieremä ja Sonkajärvi, kuvailee PeeÄssässä ruoan verkkokaupasta vastaava Prisma-johtaja Heli Wilska.

Kehitysloikka tosimielellä

PeeÄssän kaupoista tehtiin maaliskuun aikana yhteensä yli 5 000 ruokakauppatilausta S-kaupat-sovelluksella tai verkossa osoitteessa S-kaupat.fi.

– Toimipaikoista eniten verkkokauppatilauksia on Kuopion Prismassa. S-marketeista suosituimpia ovat Siilinjärvi ja Pitkälahti. Myös Ykkösrasti on löytänyt asiakkaansa, ja vauhdikas startti on ollut myös Vuorelassa ja Nilsiässä, jossa tilausmäärissä näkyy Tahkon vaikutus.

Ruoan tilaaminen verkosta helpottaa ajankäyttöä ja vapauttaa tunteja muihin asioihin.

PeeÄssän päivittäistavarakaupan kokonaismyynnistä verkkokaupan osuus on edelleen vain muutamia prosentteja, ja kannattavuus vaatii vielä työtä. PeeÄssässä uskotaan kuitenkin, että siinä on tulevaisuus. Kun asiakkaat tottuvat uuteen asiointitapaan, ja prosessi saadaan hiottua kuntoon S-ryhmä-tasolla sekä omissa toimipaikoissa, verkosta tulee yhä keskeisempi alusta kaupanteolle.

– PeeÄssän strategiassa on korostettu kasvua, uudistumista ja alueen rohkeaa edelläkävijyyttä, joten lähdemme tähänkin kehitysloikkaan tosissamme. Haluamme tarjota asiakkaillemme kattavasti erilaisia vaihtoehtoja ja vapauden tehdä ruokaostoksia erilaisilla tavoilla arjen ja juhlan keskellä, Heli kuvailee.

Ajankäytön helpottaja

Ruoan tilaaminen verkosta helpottaa ajankäyttöä ja vapauttaa tunteja muihin asioihin. Pitkän ajan suunnittelua ei tarvita, sillä tilauksen pystyy tekemään seuraavalle, ja usein jopa samalle päivällä. Tilaaminen vaatii ensimmäisellä kerralla hieman paneutumista, mutta helpottuu, kun tilaushistoriaa kertyy ja sitä voi hyödyntää uutta tilausta tehdessä.

– Haluamme lunastaa lupauksemme parhaasta asiakaskokemuksesta riippumatta siitä, asioiko meillä fyysisessä myymälässä vai verkkokaupassa. Tilauksen keräilijöillä on esimerkiksi matala kynnys soittaa asiakkaalle ja kysyä vaikkapa tarkennuksia tuotteiden korvaamiseen.

Suomalaiset ovat verkko-ostamisessa noutokansaa, mikä näkyy myös Pohjois-Savossa.

– Suurimman osan tilauksista asiakkaat noutavat itse myymälästä valitsemiensa aikaikkunoiden puitteissa, mutta kyllä kotiinkuljetuksillekin on tarvetta. Toimitustavat vaihtelevat myymälöittäin. Kuljetus kotiin on valittavissa, mikäli olemme löytäneet paikkakunnalta luotettavan kumppanin tehtävää hoitamaan, Heli Wilska toteaa.

Henna Peittola kerää asiakkaan verkkokauppatilausta Siilinjärven S-marketissa.

PeeÄssän kaupoista tehtiin yksinomaan maaliskuussa yli 5 000 S-kaupat-ruokatilausta.

Taloudellisesti haastavassa ajassa osuuskaupan vahvuudet korostuvat. Asiakasomistajat hyötyvät sitä enemmän, mitä enemmän he käyttävät S-ryhmän palveluita.

Edullinen hintataso on kaikkien asiakkaiden etu. Ruoan hinta on pysynyt keskeisenä asiana niin asiakkaiden arjessa kuin julkisessa keskustelussakin.

PeeÄssä on järjestelmällisesti pitänyt kiinni edullisesta ostoskorista, sillä sen nähdään olevan yksi tärkeimmistä asiakasomistajan hyödyistä.

– Osuuskaupan tarkoitus on ensisijaisesti tuottaa hyötyä asiakasomistajilleen. PeeÄssässä investoimme vuonna 2023 myymäläverkoston ja palveluiden kehittämiseen, joka näkyi esimerkiksi ruoan verkkokaupan avaamisella kaikkiin Prismoihin ja S-marketeihin, kertoo PeeÄssän vähittäiskaupan toimialajohtaja Jouni Ruotsalainen.

PeeÄssä toi vuonna 2023 merkittäviä hyötyjä asiakasomistajilleen

120. juhlavuosi näkyi kattavasti PeeÄssän toiminnassa ja asiakasomistajille oli tarjolla hyviä ja tuntuvia etuja.

Vuonna 2023 PeeÄssä maksoi ennätysmäärän bonuksia asiakasomistajilleen, mikä kertoo siitä, että ihmiset todella näkevät keskittämisen hyödyt. Edullinen hinta, ja asiakasomistajan hyödyt sen päälle, kannustavat asiakkaita liittymään asiakasomistajaksi. Viime vuonna nähtiinkin ennätys uusien asiakasomistajien määrässä.

Lisäksi PeeÄssän asiakasomistajille maksettiin ylijäämänpalautuksia yli 17 miljoonaa euroa.

– ­Bonusten ja ylijäämänpalautuksen lisäksi asiakashyöty toteutui PeeÄssän investoinneissa osuuskaupan alueella. Asiakasomistajien palveluita kehitettiin vuonna 2023 yhteensä yli 42 miljoonalla eurolla, Ruotsalainen kertoo.

S-ryhmällä on tällä hetkellä yli tuhat päivittäistavarakaupan toimipaikkaa eri puolilla Suomea ja Virossa 13 Prismaa. S-Ryhmän vankka johto päivittäistavarakaupan markkinaosuudessa näkyy myös edelleen vahvistuneena asemana ruoan verkkokaupan markkinajohtajana.  S-ryhmän päivittäistavarakaupat tarjoavat työtä lähes 20 000 kaupan alan ammattilaiselle.

 

Tervoon avataan torstaina 21.3.2024 klo 10 trendikäs, moderni ja lämminhenkinen Sale, jossa vaalitaan Saletisti onnistuu -palveluasennetta – eli ostamisesta tehdään helppoa ja käytännöllistä. Paikallisuutta nostetaan entisestään esiin rakennuksen julkisivuun asennetulla Jukola Industriesin luomalla taideteoksella niin kutsutusta Tervon Männystä.

Valikoimassa ja palveluissa kuunneltiin asukkaiden tarpeita

Yli 5000 tuotteen valikoiman rakentamisessa on huomioitu alueen kotitalouksien koko ja väestön ikäjakauma, samoin asukkaiden toiveet ja odotukset, joita selvitettiin loppukesän aikana kyselytutkimuksella.

Tervo on erinomainen esimerkki alueesta, jossa osuuskaupan toiminta toteutuu tarkoituksenmukaisesti. Kunnassa, jossa yhdeksää taloutta lukuunottamatta kaikki ovat asiakasomistajia, uusi Sale on aidosti asiakasomistajien oma kauppa.

Valikoimassa on huomioitu alueen asiakasomistajien toiveita ja panostettu laadukkaaseen, monipuoliseen ja paikalliseen valikoimaan. Sinuntoive-palvelun avulla varmistetaan, että toiveiden antaminen on asiakkaille helppoa. Valikoiman ja koko myymälän kehittäminen on jatkuvaa työtä ja toivomme edelleen palautetta myymälästä ja valikoimasta, kertoo kenttäpäällikkö Jetta Pöyhönen PeeÄssältä.

Salen yhteydessä sijaitsevaa tankkauspalvelua on laajennettu toiveiden mukaisesti palvelemaan nyt myös vesillä liikkuvia. Tervon kunnan rakentamalla uudella laiturilla veneen tankkaus hoituu vaivattomasti.

Vastuullinen investointi

Vastuullinen rakentaminen on lähtökohtana kaikissa PeeÄssän investoinneissa. Ovellisissa kylmäkalusteissa käytetään ympäristölle haitatonta kylmäainetta, ja hiilineutraaliutta vahvistavat myös sähköä omaan käyttöön tuottavat aurinkopaneelit. Sale Tervo ei tuota lainkaan hiilidioksidipäästöjä ympäristöystävällisen kylmätekniikan, lämmön talteenoton, maalämmön hyödyntämisen sekä päästöttömän energian ansiosta.

­- Jatkamme tänä vuonna rivakkaa investointitahtia maakunnan palveluihin. Tervon uuden Salen investointi on kokonaisuudessaan noin 3 miljoonaa euroa. Haluamme kiittää rakentamiseen osallistuneita kumppaneita hyvin sujuneesta yhteistyöstä, kertoo PeeÄssän vähittäiskaupan toimialajohtaja Jouni Ruotsalainen.

Yhteistyökumppanit:

Urakoitsija: Rakennusliike Pohjonen

Pääsuunnittelija: Turunen&Räisänen

Sähkö: AH talotekniikka

LVI: Sitowise

Kylmäkalusteet: Viessmann

Lämminkalusteet: Itab

Kassapöydät: Checkmark

Pullokone: Tomra

Miljöötoimittaja: Kariplast

 

Tervon uuden myymälän avaus on kolmas Vesanto-Karttula-Tervo alueen uusista myymälöistä. Vesannon S-market avattiin viime vuoden marraskuussa, Karttulan S-market maaliskuun alussa. Investointien yhteisarvo on noin 11 miljoonaa euroa.