Teksti: Kristiina Tammitie | Kuvat: Pentti Vänskä

PeeÄssän 20 miljoonan euron suurinvestointi Break Sokos Hotel Tahkolla on edennyt suunnitellussa aikataulussa. Parhaillaan rakenteilla olevasta uudisosasta on pystyssä vasta betonisia pylväitä ja seinäelementtejä, mutta päärakennuksen ravintoloiden ja uusittujen huoneiden ilme maisemaikkunoineen antaa osviittaa siitä, miltä kokonaisuus tulee valmistuttuaan näyttämään.

Hotellin kantaosan ravintolat Hillside, Pizza Breikki ja Hesburger saivat uuden raikkaan ilmeen viime syksynä valmistuneessa uudistuksessa. Hotellin aamiaistilana, lounasravintolana ja à la carte -ravintolana toimivassa Hillsidessa on paljon erilaisia sisustuselementtejä ja mielenkiintoisia yksityiskohtia, jotka muodostavat harmonisen kokonaisuuden. Lasinen suuri viinikaappi ravintolasalin keskellä on upea katseenvangitsija.

Hotellin ravintolakokonaisuuteen kuuluu myös kolme vuotta sitten avattu tislaamoravintola Hophaus, jossa päästiin maaliskuussa maistelemaan talon omaa ja Suomen ensimmäistä luomuviskiä. Hophausissa tehdään tämän vuoden aikana muutoksia, joiden myötä asiakaspaikat lisääntyvät ja ravintolaan voidaan hankkia esiintyjiä nykyistä monipuolisemmin.

Hotellinjohtaja Anna Hämäläinen sanoo, että kokonaisvaltainen uudistus nostaa Break Sokos Hotel Tahkon aivan uudelle tasolle. Hotellin sijainti ei Tahkolla voisi parempi olla.

– Olemme Tahkon upeiden maisemien ytimessä, vuoren juurella ja jatkuvasti monipuolistuvien aktiviteettien äärellä ympäri vuoden. Tarjoamme ainutlaatuisia ja innostavia elämyskokemuksia ja ruokimme voimaannuttavaa irtiottoa arjesta, kruununa tämän vuoden lopulla valmistuvaan uudisosaan tulea nautiskelukylpylä.

Break Sokos Hotel Tahkon hotellinjohtaja Anna Hämäläinen

Pääsääntöisesti aamiaistarjoilua hoitava Hanne Räsänen kuvailee vuosien ajan säännöllisesti käyneiden asiakkaiden olleen haltioituneita nähdessään ravintolasalin uuden ilmeen. Useimmat kiinnittävät huomionsa tunnelmalliseen ja lämminhenkiseen kokonaisuuteen.

Syksyllä uudistetuissa huoneissa on luonnonläheisen ja väreiltään lämminsävyinen ilme. Materiaalit ja kalusteet ovat pitkäikäisiksi tarkoitettuja. Tarjolla on standard- ja superior-luokan huoneita sekä kuuden hengen parvellisia huoneita. Kylpyhuoneet ovat poikkeuksellisen tilavia.

– Luonnonläheisyys, vastuullisuus ja ympäristöasiat ovat merkittävä osa Tahkon tarinaa. Break Sokos Hotel Tahkon sisustuksessa halusimme korostaa juuri tämän alueen ainutlaatuisuutta ja sen puhdasta, raikasta luontoa. Hotelli tarjoaa uudistuksen myötä laatua, huolettomuutta ja uudenlaista arjen luksusta vierailleen, talon kaikissa tiloissa, sisustussuunnittelusta vastaavan Visionary Design Partners Helsingin suunnittelija Jaana Ekman kuvaili ensimmäisten huoneiden valmistuttua.

Hotellin majoitustiloissa on maksimoitu Tahkon upeat maisemat. Lähes kaikista jo uudistetuista päärakennuksen kolmannen kerroksen huoneista sekä uudisosan huoneista avautuu hulppeat näkymät rinteiden suuntaan. Useissa huoneissa on myös oma parveke.

Hotellin täysin uudistetut kokous-, juhla- ja tapahtumatilat on keskitetty päärakennuksen toiseen kerrokseen. Muunneltavissa tiloissa voidaan järjestää hyvin vaihtelevasti erilaisia kokoontumisia, perhejuhlista yritysten ja yhdistysten tapahtumiin, viihdettä unohtamatta.

Vastaanotossa viime vuoden lopulla aloittaneella Kaisa Kuosmasella oli aluksi käsitys, että ketjupaikat voivat olla kasvottomia. Kauden edetessä hän on huomannut, että Break Sokos Hotel Tahkolla on hyvin ihmisläheinen ja lämminhenkinen tunnelma.

Puretun matalan hotellisiiven tilalle on alkanut nousta uusi, viisikerroksinen hotelliosa, johon tulee 66 huonetta, standard-huoneista sviitteihin. Ylimpään kerrokseen avataan SPA- ja saunaosasto, jonka altaat ja saunat niin sisällä kuin ulkona terassilla ovat ympäri vuoden käytössä.

Saunomaan pääsee myös kuntosalin yhteydessä pohjakerroksessa, johon sijoittuu myös pop-up-liiketiloja. Hotellin vastaanotto aulatiloineen tulee siirtymään päärakennuksen ja uudisosan yhtymäkohtaan.

Uudisosa valmistuu vuoden lopulla.

Teksti: Kristiina Tammitie | Kuvat: Pentti Vänskä

Uusi myymälä on avara ja selkeä sekä päivittäistavaravalikoimat ovat kasvaneet sadoilla tuotteilla, yli 5 000 tuotteeseen. Valikoimien muodostamisessa on huomioitu asiakkaiden tarpeet, ja tulevaisuudessa asiakkaat pystyvät vaikuttamaan oman kauppansa valikoimaan lähestymällä henkilökuntaa sekä Sinuntoive-palvelun kautta.

– Olemme todella iloisia siitä, että palvelumme Tervossa ovat hypänneet kertaheitolla nykyaikaan. Olemme nyt avanneet kylälle uuden aikakauden modernin, energiatehokkaan ja päästöttömän Salen, jossa ostaminen on kätevää ja nopeaa, summaa PeeÄssän Sale-kenttäpäällikkö Jetta Pöyhönen.

Toimialajohtaja Jouni Ruotsalainen ja kenttäpäällikkö Jetta Pöyhönen kiittivät Salen avauksen aamuna henkilökuntaa hyvin tehdystä työstä viime kuukausina, kun yhtä aikaa on palveltu asiakkaita vanhalla kaupalla ja laitettu uutta kauppaa avauskuntoon. Kiitos- ja onnittelupuhetta ehtivät kuulemaan Terhi Liimatainen, Aira Varis, Raita Vanamo, Anne Raatikainen ja Anne Kuusela.

Kyläläiset seurasivat tarkoin uuden kaupan valmistumista ja odottivat pääsiäisviikon alle ajoittunutta avausta malttamattomina.

– Uskon, että uudesta myymälästämme tullaan tykkäämään todella paljon. Puitteet ovat nyt kunnossa, mutta ennen kaikkea asiakastyytyväisyydestä pitää huolta työstään innostunut henkilökuntamme, joka haluaa kehittää Saleamme koko ajan paremmaksi asiakkaillemme, Sale-päällikkö Anne Kuusela kiittelee tiimiään.

Myymälän suunnittelussa on huomioitu, että Tervossa on enemmän vapaa-ajanasukkaiden mökkitalouksia kuin vakituisten asukkaiden kotitalouksia.

Salme Karttunen pyörittää Tervossa pitopalvelua sekä kesäaikaan paikallista leirikeskusta.

– Oikein hyvältä näyttää uusia myymälä. Tämä on minulle todella tärkeä kauppa, josta teen ison osan yrityksen ruokaostoista. Myymälään on helppo poiketa, kun se on lähellä, ja lisäksi monet tuotteet, esimerkiksi sokerit ja kahvit, ovat täällä halvempia kuin tukussa. Tykkään myös siitä, että S-Business-korttia käyttäessä saa kaikki ostokset koontilaskuun, eikä tarvitse yrittää säilytellä lippuja ja lappuja, kertoo tervolainen pitopalveluyrittäjä Salme Karttunen.

­Valikoimien pyörittely vuodenaikojen ja sesonkien mukaisesti on entistä helpompaa, joten uudessa Salessa pystytään yhä paremmin vastaamaan kesällä tuntuvasti kasvavan asiakaskunnan tarpeisiin. Ruokatarvikkeiden lisäksi Salesta saa paljon muutakin tarpeellista, kuten vaikkapa nestekaasut, mullat ja huussikuivikkeet.

Salen sisäänkäynnin vieressä katseenvangitsijana toimii teollisen muotoilun taidonnäyte, konnevetisen Jukola Industriesin toteuttama teos, jossa valokuva Tervon kuuluisasta männystä on ikuistettu Iisveden Metsän sahalta hankittuun ja tummaksi maalattuun kuusipaneeliin.

Julkisivuun ikuistettu Tervon mänty on valmistettu Konnevedellä.

– Koneistomme on huippuluokkaa ja geometrinen designimme sekä korkealaatuinen tekninen tuotantomme pystyy toteuttamaan suunnittelun sekä ratkaisut moniin eri ympäristöihin. Teoksiamme on esillä esimerkiksi S-ryhmässä pitkin Suomea, mutta aina on erityisen hienoa, kun pääsemme näyttämään osaamistamme omilla kotikulmillamme, toimitusjohtaja Jouni Lehmonen totesi.

Myös Tervon Maa- ja kotitalousseura onnitteli PeeÄssää ja uutta Salea näyttävällä kevätkoristeella, joka sijoitettiin kaupalle johtavan suojatien äärelle. Seuran jäsenille on tärkeää pystyä käyttämään mahdollisimman paljon tervolaisia lähipalveluja.

Tervon Maa- ja kotitalousseuran aktiiviset vököstelijät tekevät kierrätys- ja luonnonmateriaaleja hyödyntäen kylän kaunistukseksi ja ihmisten iloksi erilaisia koristeita ja hahmoja. Teija Korhonen, Liisa Korhonen, Iiris Korhonen, Helena Lemmetty sekä Seppo ja Aune Matilainen

 

Tervon Yhtenäiskoulun eskarit sekä 1.–2.-luokkalaiset olivat valmistautuneet kaupan avauspäivään laulu- ja runoesityksellä. Esiintymistä oli harjoiteltu selvästikin ahkerasti, sen verran hienosti kajahtivat niin Juokse sinä humma kuin Peipon pesäkin, ja myös kauppateemainen runo muistettiin hyvin ulkoa.

Seppo Pajarinne iloitsi itsepalvelukassoista, joita hän on tottunut isoimmissa kaupoissa käyttämään.

Saleen on helppo tulla ostoksille vesireittejäkin. Kauppaan on vain kivenheitto kunnan rakentamalta laiturilta, jossa on myös veneiden tankkauspiste.

Uudessa nautiskelukylpylässä vieraat pääsevät kylpemään maisemasaunoissa, höyrysaunassa ja ulkoilmaterassin hirsisaunassa. Kylpyläelämyksen viimeistelee elämyssuihkut ja poreammeet.

– Uusi kylpylämme tulee hurmaamaan paitsi nautiskelu-, kylpemis- ja saunavalikoimallaan, myös uskomattomilla näköaloilla. Saunoista ja ammeista voi nauttia ympärivuotisesti niin sisällä kuin ulkona terassillakin, kertoo Break Sokos Hotel Tahkon hotellinjohtaja Anna Hämäläinen.

Nautiskelukylpylän valmistuminen on osa mittavia Break Sokos Hotel Tahkon uudistustöitä. 17 miljoonan euron investoinnin myötä hotelli ja sen palvelut nostetaan uudelle tasolle.

”Hotellivierailusta luodaan kokemus, johon halutaan palata uudelleen”

Uudistamistyöt eivät vaikuta palveluiden saatavuuteen

Hotellin kaikki käytössä olevat huoneet ja ravintolapalvelut ovat uudistettu syksyllä 2023. Hotelli toimii normaalisti uudisosan rakennusprojektin aikana.

Ravintoloiden ja aulabaarin uudistus toteutettiin kunnioittamaan ympäristöä. Tavoite on luoda vieraille sopivaa olon huolettomuutta.

– Luonto ja sen kestävyys otetaan merkittäväksi osaksi hotellin suunnittelua ja tarinaa, sanoo Jaana Ekman moniaistisista hotelli- ja ravintolatiloistaan tunnetusta Visionary Design Partners Helsinki Oy:stä

Hotellin uudistusten yhteydessä myös tislaamoravintola Hophaus uudistuu lisäämällä asiakaspaikkoja ja tarjoamalla jatkossa paremmat esiintymismahdollisuudet isommillekin bändeille.

Tahkosta Suomen vetovoimaisin vapaa-ajan matkakohde

Break Sokos Hotel Tahkon uudistustyöt ovat jatkumoa Tahkon matkailukeskuksen muille kehityshankkeille. Tavoitteena on viisinkertaistaa ulkomaisten matkailijoiden määrä vuoteen 2030 mennessä. 

66 huonetta ja nautiskelukylpylän sisältävä uudisosa on Break Sokos Hotel Tahkolle rimannosto, joka jättää vieraille pitkäkestoisen muistijäljen. Luonnonläheisissä huoneissa nukahdetaan ja herätään hengästyttävän maiseman äärellä, sillä lähes kaikista huoneista tulee avautumaan upeat näkymät Tahkon rinteiden suuntaan.

– Alueen avarassa luontomaisemassa, monipuolisten aktiviteettien äärellä, matkailijat pääsevät hyvinvointiaan edistävän vapauden tunteen äärelle. Hotellivierailusta luodaan kokemus, johon halutaan palata uudelleen, Hämäläinen tunnelmoi.

Break Sokos Hotel Tahkon uudistuksen vaiheet vuonna 2024: 

Tervoon avataan torstaina 21.3.2024 klo 10 trendikäs, moderni ja lämminhenkinen Sale, jossa vaalitaan Saletisti onnistuu -palveluasennetta – eli ostamisesta tehdään helppoa ja käytännöllistä. Paikallisuutta nostetaan entisestään esiin rakennuksen julkisivuun asennetulla Jukola Industriesin luomalla taideteoksella niin kutsutusta Tervon Männystä.

Valikoimassa ja palveluissa kuunneltiin asukkaiden tarpeita

Yli 5000 tuotteen valikoiman rakentamisessa on huomioitu alueen kotitalouksien koko ja väestön ikäjakauma, samoin asukkaiden toiveet ja odotukset, joita selvitettiin loppukesän aikana kyselytutkimuksella.

Tervo on erinomainen esimerkki alueesta, jossa osuuskaupan toiminta toteutuu tarkoituksenmukaisesti. Kunnassa, jossa yhdeksää taloutta lukuunottamatta kaikki ovat asiakasomistajia, uusi Sale on aidosti asiakasomistajien oma kauppa.

Valikoimassa on huomioitu alueen asiakasomistajien toiveita ja panostettu laadukkaaseen, monipuoliseen ja paikalliseen valikoimaan. Sinuntoive-palvelun avulla varmistetaan, että toiveiden antaminen on asiakkaille helppoa. Valikoiman ja koko myymälän kehittäminen on jatkuvaa työtä ja toivomme edelleen palautetta myymälästä ja valikoimasta, kertoo kenttäpäällikkö Jetta Pöyhönen PeeÄssältä.

Salen yhteydessä sijaitsevaa tankkauspalvelua on laajennettu toiveiden mukaisesti palvelemaan nyt myös vesillä liikkuvia. Tervon kunnan rakentamalla uudella laiturilla veneen tankkaus hoituu vaivattomasti.

Vastuullinen investointi

Vastuullinen rakentaminen on lähtökohtana kaikissa PeeÄssän investoinneissa. Ovellisissa kylmäkalusteissa käytetään ympäristölle haitatonta kylmäainetta, ja hiilineutraaliutta vahvistavat myös sähköä omaan käyttöön tuottavat aurinkopaneelit. Sale Tervo ei tuota lainkaan hiilidioksidipäästöjä ympäristöystävällisen kylmätekniikan, lämmön talteenoton, maalämmön hyödyntämisen sekä päästöttömän energian ansiosta.

­- Jatkamme tänä vuonna rivakkaa investointitahtia maakunnan palveluihin. Tervon uuden Salen investointi on kokonaisuudessaan noin 3 miljoonaa euroa. Haluamme kiittää rakentamiseen osallistuneita kumppaneita hyvin sujuneesta yhteistyöstä, kertoo PeeÄssän vähittäiskaupan toimialajohtaja Jouni Ruotsalainen.

Yhteistyökumppanit:

Urakoitsija: Rakennusliike Pohjonen

Pääsuunnittelija: Turunen&Räisänen

Sähkö: AH talotekniikka

LVI: Sitowise

Kylmäkalusteet: Viessmann

Lämminkalusteet: Itab

Kassapöydät: Checkmark

Pullokone: Tomra

Miljöötoimittaja: Kariplast

 

Tervon uuden myymälän avaus on kolmas Vesanto-Karttula-Tervo alueen uusista myymälöistä. Vesannon S-market avattiin viime vuoden marraskuussa, Karttulan S-market maaliskuun alussa. Investointien yhteisarvo on noin 11 miljoonaa euroa.

PeeÄssä on parantanut asiakasomistajiensa palveluja kuluneen reilun vuoden aikana rakentamalla uutta ja uudistamalla olemassa olevaa 19 kohteessa 13 paikkakunnalla, yhteensä 42,3 miljoonalla eurolla. Marketkaupassa on panostettu erityisesti Pohjois-Savon maaseutupaikkakuntien palveluihin. Maaliskuun ensimmäisenä päivänä oli vuorossa Karttulan uuden S-marketin avajaiset.

Teksti: Kristiina Tammitie | Kuvat Pentti Vänskä

Lähes neljäsosa PeeÄssän vuoden 2023 investointipotista, noin 10 miljoonaa euroa, on kohdennettu Kuopion länsipuolella sijaitsevien Karttulan, Tervon ja Vesannon päivittäistavarakaupan palvelujen parantamiseen. Vesannon ja Karttulan S-marketia ja Tervon Salea on rakennettu osittain samanaikaisesti, ja siksi uusien myymälöiden avajaiset ajoittuvat lähelle toisiaan. Ensimmäiseksi valmistui viime vuoden puolella Vesannon S-market. Kuluva maaliskuu käynnistettiin PeeÄssässä Karttulan S-marketin avauksella. Parin viikon päästä juhlitaan taas, sillä Tervossakin pääsiäisherkut päästään ostamaan uudesta myymälästä.

Uusien myymälöiden asiakkaita yhdistää tyytyväisyys siihen, että PeeÄssä investoi myös pienemmille paikkakunnille ja alueille, joissa ihmisten määrä vähenee. Toisaalta on kuultu myös kummastelua, miksi kunnostamisen sijasta vanhoja rakennuksia puretaan ja korvataan uudella.

– Vuosikymmeniä palvelleet vanhat myymälät ovat väistämättä elinkaarensa päässä. Niissä on tavattoman paljon energiakuluja kasvattavaa kallista hukkatilaa, ja ajanmukaisten päästöttömien kylmälaitteiden asentaminen vanhaan kiinteistöön edellyttäisi todella mittavia rakennusteknisiä muutoksia. On edullisempaa tehdä uutta kuin remontoida vanhaa. Uusi, oikean kokoinen ja nykypäivään sopiva market on ilman muuta järkevämpi vaihtoehto myös henkilöstöä ajatellen. Meille on tärkeää säilyttää asiakasomistajiemme tarvitsemia palveluja myös pienemmillä paikkakunnilla ja taata samalla henkilöstöllemme toimivat ja turvalliset työskentelyolosuhteet, toimialajohtaja Jouni Ruotsalainen perustelee.

Karttulan S-marketin henkilökunta kokoontui yhteiskuvaan varttia ennen uuden myymälän avausta.

– Jännittää tosi paljon, mutta hyvällä tavalla. Meillä on nyt todella upea myymälä, jossa on ilo työskennellä ja palvella asiakkaitamme entistäkin paremmin, tiimiläiset kehuivat.

Rima on korkealla, sillä Karttulan S-market on ollut jo vuosien ajan S-market-ketjun kärjessä asiakaskokemuksen laatuohjelman yhdeksällä eri mittarilla arvioituna. Suomen suurimman päivittäistavarakaupan ketjun 453 myymälän joukossa Karttulan S-market on pitänyt laadun ykköstilaa vuosina 2018–2022. Viime vuonna jäätiin muutosten myllerryksessä pronssille, mutta tiimi on ottanut tavoitteekseen valloittaa ykköstilan takaisin tänä vuonna.

– Olette hoitaneet tämänkin muutoksen Karttulan laadulla. Meillä PeeÄssässä ihmiset ovat aina tärkeintä, joten muistakaa pitää huolta toisistanne nyt alkavalla uudella matkallannekin, toimitusjohtaja Mikko Junttila evästi.

Katja ja Niko Setälä tulivat avajaisiin puolitoistavuotiaan Sohvin kanssa.

– Oli tultava heti katsomaan miltä uusi market näyttää. Ja näyttäähän se ihan mahtavalta, nykyaikaiselta ja raikkaalta. Tavaraa on hyllyillä valtavasti, he totesivat.

Perheellä on vahva side paikalliseen S-marketiin.

– Olin itse aikoinaan vanhan kaupan puolella kesätöissä ja meidän 16-vuotias tytär oli viime kesänä ja on tulossa ensi kesänä tänne töihin, Katja kertoi.

S-marketin paikallisten tuotteiden Tiältä päin -hyllypäädystä löytyy Setälöiden ylämaankarjatilan tuotteita, jotka ovatkin käyneet hyvin kaupaksi.

– Olemme sopineet PeeÄssän kanssa, että säilykkeillä aloitetaan omasta S-marketistamme ja katsotaan täältä saatujen kokemusten perusteella mahdollista laajentumista muihin myymälöihin.

Pirkko ja Hannu Varis olivat tyytyväisiä uuteen myymälään.

– Vesannon uudessa S-marketissa käytyämme osasimme jo aika hyvin ennakoida, miltä täällä tulee näyttämään. On todella hienoa, että PeeÄssä investoi myös maaseudulle ja tuo eloa hiipuviin kyliin. Nythän on tehty uusia S-kauppoja useille paikkakunnille, Karttulan ja Vesannon lisäksi esimerkiksi Maaningalle ja Pielavedelle muutaman vuoden sisällä, pariskunta totesi.

Uuden myymälän valikoimien rakentamisessa on huomioitu alueen kotitalouksien koko ja väestön ikäjakauma, samoin asukkaiden toiveet ja odotukset, joita selvitettiin kyselytutkimuksella.

– Vastasin elokuussa kyselyyn ja esitin jonkun tuotetoiveenkin. Valikoimat olivat hyvät jo vanhassa myymälässä, mutta vastaavat ymmärtääkseni vielä paremmin nyt asiakkaiden tarpeisiin, Pirkko Varis arvioi.

– Uusi S-market on todella iso asia koko kylälle, etenkin kun ei täällä muuta ruokakauppaa ole. Myymälä on avara, valoisa ja toimiva, varmasti parempi myös työskentelyn kannalta. Täältä saa kaikki peruselintarvikkeet, ja jos jotain puuttuu, aina voi toivoa. Vanhalle kaupalle toivoin esimerkiksi tiettyä makeutusainetta sekä jotain savulohijuttua, ja molemmat ilmestyivät hyllyille. Nyt en ole vielä ennättänyt katsoa, ovatko kyseiset tuotteet jo mukana valikoimissa, Seija Kinnunen jutusteli.

PeeÄssän arvot näkyvät kiinteistöjen hiilineutraaliutta tukevissa teknisissä toteutuksissa ja valinnoissa, esimerkiksi vesikattojen hiiltä sitovissa materiaaleissa sekä aurinkosähkön mukanaan tuomassa energiaomavaraisuuden kasvussa. Lisäksi lämmitys- ja jäähdytysenergiaa tuotetaan maalämpöjärjestelmällä, hyödyntäen kylmälaitteista syntyvää hukkalämpöä.

 

 

Osuuskauppa PeeÄssä onnistui 120v-juhlavuonna tuottamaan asiakasomistajilleen ennätyksellisen hyödyn. Asiakasomistajuuden hyödyt kiinnostivat ja entisestään kehittynyt asiakaskokemus sekä maakunnan palvelujen kehittämiseen tehdyt investoinnit vauhdittivat vahvaa kasvua. Henkilöstön työtyytyväisyys oli edelleen erinomaisella tasolla.  Paikallisia palveluita sekä tuotteita ostettiin lähes 115 miljoonalla eurolla. Tulostaso säilyi hyvänä, vaikka laski edellisestä vuodesta.

Osuuskauppa PeeÄssän asiakasomistajia oli vuoden lopussa 127 313. Uusia asiakasomistajia liittyi vuoden aikana yli 6 000. Asiakasomistajien määrä toimialueellamme kasvoi vuoden aikana erinomaisesti ja asiakasomistajat käyttävät palveluitamme entistä aktiivisemmin. Neljä taloutta viidestä asioi PeeÄssän toimipaikoissa ainakin kerran kuukaudessa.

Juhlavuoden aikana asiakasomistajien keskittämisestä saadut rahalliset edut, eli Bonus, maksutapaetu ja ylijäämänpalautus, olivat ennätyksellisen suuret. Asiakasomistajille palautettiin yhteensä 45,8 miljoonaa euroa, joka on keskimäärin 360 euroa asiakasomistajaa kohden. Näiden lisäksi asiakasomistajat hyötyivät päivittäin laajasti edullisesta hintatasosta, ilmaisista S-pankin peruspankkipalveluista sekä erilaisista asiakasomistajille tarkoitetuista eduista. Näistä kertyvää omistajahyötyä tuotettiin historian suurimman summan, lähes 100 miljoonaa euroa. Omistajien saama hyöty kasvoi juhlavuonna reilusti edellisvuodesta.

– Taloudellisesti haastavassa ajassa osuuskaupan vahvuudet, asiakasta hyödyttävät palvelut ja edullinen ostoskori, korostuivat. Teemme joka päivä työtä edullisen ostoskorin eteen varmistaaksemme kasvava hyöty omistajille. Puhuttiinpa sitten hinnasta, odotukset ylittävästä asiakaskohtaamisesta tai saavutettavuudesta, meidän tulee olla paras vaihtoehto. Asiakasomistajuuden hyödyt tuleva tämän päälle. Mahdollistaaksemme tämän on tärkeää kehittää toimintamme kustannustehokuutta, sillä vain se mahdollistaa parhaan hyödyn asiakasomistajillemme. Viime vuonna onnistuimme erinomaisesti kasvattamaan omistajahyötyä alueemme asiakasomistajille. Palautuksien lisäksi tarjosimme juhlavuotenamme asiakasomistajille lukuisia ilmaisia tapahtumia alueellamme ja ennätykselliset edut S-mobiilissa, kertoo toimitusjohtaja Mikko Junttila.

 

Henkilöstö- ja asiakastyytyväisyys sekä maine erinomaisella tasolla

PeeÄssän henkilöstön työtyytyväisyys säilyi erinomaisella tasolla. PeeÄssä sai erinomaiset tulokset vuoden 2023 henkilöstötutkimuksessa suurten organisaatioiden, yli 1 000 henkilöä työllistävien -sarjassa. Tunnustus kertoo henkilöstön korkeasta omistautuneisuudesta ja toiminnan kehittämisestä pitkäjänteisesti yhdessä henkilöstön kanssa.

T-Median tekemän mainemittauksen mukaan PeeÄssän kokonaismaine on erinomaisella tasolla ja parantunut edellisistä mittauksista. PeeÄssä pärjäsi erinomaisesti myös S-ryhmän eri ketjujen asiakkaille tehdyissä tutkimuksissa. PeeÄssän S-marketit, Sokos sekä kokonaisuutena ketjuravintolat sijoittuivat Suomen parhaiksi.

Yhdessä henkilöstön sekä asiakkaiden kanssa sanoitetut arvot ja lupaukset näkyivät arjen kohtaamisissa erityisen hyvänä palveluna, jota asiakkaamme arvostavat. Kohtaamme päivittäin yli satatuhatta asiakasta ympäri Pohjois-Savoa ja tavoitteenamme on, että jokainen kohtaaminen on arvojemme eli lupauksiemme mukaista, Junttila sanoo.

PeeÄssä on Pohjois-Savon suurin yksityinen työnantaja. Henkilöstömäärä kasvoi edellisvuodesta ja peeässäläisiä oli vuoden vaihteessa töissä ennätyksellinen määrä, 2 120.

Vuoden aikana tehtiin yhteistyötä oppilaitosten kanssa muun muassa tarjoamalla ammatti- ja ammattikorkeakouluopiskelijoille harjoittelujaksoja. Vuoden 2023 aikana ammatillisia harjoitteluja toteutui noin 300. Kesätöitä tarjottiin noin 1 000 nuorelle, joista valtaosalle työ on elämän ensimmäinen työpaikka.

Henkilökunnan tulospalkitsemiseen käytettiin 5,2 miljoonaa euroa. Koko henkilöstö kuuluu tulospalkkauksen piiriin. Henkilöstöetuja korotettiin juhlavuoden kunniaksi. Henkilöstö sai korotetuista eduista 1,2 miljoonan euron hyödyn. Näiden lisäksi henkilökunnan koulutukseen ja hyvinvointiin käytettiin 2,7 miljoonaa euroa, joka on selvästi edellisvuotta enemmän. Näiden lisäksi henkilöstölle tarjottiin korotetut hyvinvointiedut sekä järjestettiin Heimojuhlat 120v-juhlavuoden kunniaksi.

 

Investointeja yli 42 miljoonalla eurolla maakuntaan

PeeÄssä on toimialueellaan merkittävä työllistäjä myös välillisesti. Esimerkiksi rakentamisessa ja uudistuksissa käytetään aina paikallista yhteistyökumppania, mikäli se vain on mahdollista. Viime vuosi oli myös investointien osalta merkittävä panostuksien vuosi. Investoinnit maakunnan asiakasomistajien palveluihin olivat yhteensä 42,3 miljoonaa euroa ja ne jakautuivat 13 eri kunnan tai kaupungin alueelle. Investointeihin käytettävä summa lähes tuplattiin edellisestä vuodesta.

PeeÄssän suurimmat investoinnit vuoden aikana olivat uusien S-Marketien rakentamiset Sonkajärvelle ja Vesannolle sekä Salen rakentaminen Kangaslammille. Lisäksi tehtiin uudistustyöt Keilankannan, Juankosken ja Kaavin S-Marketeihin.

Majoituskaupassa merkittävimmät investoinnit olivat hotellien uudistukset Original Sokos Hotel Puijonsarvessa Kuopiossa ja Original Sokos Hotel Koljonvirrassa Iisalmessa. Myös Tahkon Break Sokos Hotelsin ensimmäinen uudisosa saatiin valmiiksi. Liikennekaupassa tehtiin uudistus ABC Marjahaassa sekä uudistettiin tankkauspisteet Varkauden Prismalla ja Sale Tervossa, johon tuli myös PeeÄssän toinen venetankkausasema. ABC-latausverkostoa laajennettiin merkittävästi ja autoilijan palveluverkosto kasvoi myös kahdella uudella ABC-Carwash autopesulalla.

 

Paikallisuutta korostaen -ostot alueelta lähes 115 miljoonaa euroa

Paikalliset ja kotimaiset tuotteet kiinnostavat asiakasomistajia. PeeÄssällä on tällä hetkellä yli 200 alueellista tavarantoimittajaa, joilta ostettiin ruokatuotteita 45,4 miljoonalla eurolla. Palveluostoja paikallisilta yrityksiltä oli 61,3 miljoonaa euroa. Hankinnat omalta toiminta-alueelta olivat yhteensä 114,8 miljoonaa euroa ja ne kasvoivat reilusti edellisvuodesta.

Järjestimme viime vuonna lähitoimittajapäiviä Prismoissa ja yhteisen Lähitoimittajaillan, jonne saapui yli 100 lähitoimittajaamme. Ilta sai erittäin positiivisen vastaanoton. Tulemme järjestämään tapahtuman tänäkin vuonna. Tilaisuuden tavoitteena on vahvistaa yhteistyötä entisessä ja helpottaa uusien yhteistyökontaktien syntymistä, Junttila kertoo.

 

Energiatehokkuutta ja päästöjen vähentämistä

Viime vuonna PeeÄssän kiinteistöissä tehtyjen erilaisten energiasäästötoimenpiteiden ansiosta saavutettiin vertailukelpoisessa energiankulutuksessa (kWh/m²) säästöä yhteensä 3,5 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Energian kokonaiskulutus väheni viime vuonna 2 292 MWH, joka vastaa vuosittain noin 153 sähkölämmitteiden pientalon kokonaiskulutusta.

Säästöjä saatiin aikaan laitekannan uusimisilla ja erilaisilla energiansäästötoimilla. Energian säästämiseksi toimipaikoissamme on muun muassa optimoitu lämpötiloja, ilmanvaihtoja ja valaistuksien määrää.

Toiminnassa käytetään uudistuvaa energiaa aina kun se on mahdollista. Uudistuvan sähkön osuus oli 50,8 prosenttia. PeeÄssän 27 toimipaikan katolla on aurinkovoimalat ja käytössä on 8 600 aurinkopaneeli. Aurinkoenergian tuotanto oli viime vuonna 1 700 MWH.

PeeÄssä on mukana S-Voiman uusimmassa Luvian tuulipuistohankkeessa, jonka on määrä olla tuotantokunnossa vuoden 2025 alusta. Hankkeella varmistetaan kestävän uusiutuvan energian tuotanto ja omavaraisuus.

Hiilidioksidipäästöt vähenivät 27 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. PeeÄssä on sitoutunut S-ryhmän hiilinegatiivisuustavoitteeseen ja pyrkii järjestelmällisesti oman toiminnan aiheuttamien hiilipäästöjen vähentämiseen.  Päästöjen vähentäminen vaatii energiankäytön tehostamista ja päästöttömän energian käyttöä. PeeÄssässä on jo vuosien ajan tehty toimipaikkoihinsa energiasäästötoimenpiteitä ja etsitty aktiivisesti uusia keinoja tehostaa energiankäyttöä.

PeeÄssä on sitoutunut osana S-ryhmää pitkän tähtäimen ilmastotoimiin nykyisten tieteeseen perustuvien lyhyen aikavälin tavoitteidensa lisäksi. S-ryhmä on asettanut kunnianhimoisen Net Zero -päästötavoitteen koko arvoketjulleen, mikä tarkoittaa ilmastopäästöjen vähentämistä nettonollaan sekä oman toiminnan että arvoketjun osalta vuoteen 2050 mennessä.

 

Vahva kasvu kaikilla toimialoilla ja ennätyksellinen osuustoiminnallinen tulos

Liikevaihto oli kokonaisuudessaan 754,8 miljoonaa euroa (+ 5,1 prosenttia). Liikevaihto kasvoi eniten päivittäistavarakaupassa, jossa kasvua oli 9 prosenttia. Liikevaihto kasvoi erityisesti Prismoissa, S-marketeissa ja ruoan verkkokaupassa sekä kahviloissa, pikaruokaravintoloissa ja ravintolamaailmoissa. Majoituskaupan kehitykseen vaikutti laskevasti Break Soko Hotel Tahkon sekä Original Sokos Hotel Koljonvirran täysremontointi ja uudisrakentaminen sekä Original Sokos Hotels Puijonsarven huoneuudistukset.

Liikenteen energioiden ja palveluiden liikevaihdon heikkenemiseen vaikutti polttoaineiden maailman markkinahinnan kehitys. Myytyjä polttoainelitroja oli kuitenkin lähes 4 prosenttia enemmän edelliseen vuoteen verrattuna ja uutena palveluna myös sähköautojen lataus on lähtenyt vilkkaasti liikkeelle.

Osuustoiminnallinen tulos oli viime vuodelta 103 miljoonaa euroa, josta operatiivinen tulos oli 20,7 miljoonaa euroa. Operatiivinen tulos laski -1,3 miljoonaa euroa. Hyötyä omistajille tuotimme 99,4 miljoonaa euroa.

– Osuustoiminnan periaatteiden mukaisesti operatiivinen tulos käytetään aina asiakasomistajien hyödyksi esimerkiksi investointeina maakunnan palveluihin tai palkitsemiseen. Tulos jää aina siis hyödyttämään meidän pohjoissavolaista yhteisöämme. Yritysten perinteinen tulosajattelu ei kuvaa laajasti osuustoiminnan luonnetta, tehtäväämme ja siinä onnistumista. Haluamme siirtyä kohti laajempaa näkemystä, joka mittaavaa paremmin osuustoiminnan tuottamaa hyötyä sen jäsenille. Osuustoiminnallinen tulos sisältää yhdistettynä asiakasomistajillemme tuottamamme hyödyn sekä perinteisen operatiivisen tuloksen, kertoo Junttila.

Vähittäiskaupan tulos kasvoi ja oli 25,1 miljoonaa euroa (+0,9 milj.€). Majoitus- ja ravitsemiskaupan tulos laski edelleen, ollen -1,2 miljoonaa euroa (-0,9 milj.€). Kokonaisuudessaan tulostaso oli hyvä.

– Panostuksemme omistajahyötyyn, henkilöstöetuihin, osaamisen kehittämiseen sekä merkittävät investoinnit ja yleinen kustannusten nousu heikensivät tulostamme. Tulostaso säilyi kuitenkin hyvänä ja olemme siihen tyytyväisiä, sillä näemme panostuksemme merkittävänä satsauksena tulevaisuuteen, toteaa Junttila.

– Tulevina vuosina Kuopion vähittäiskaupan markkinassa tapahtuu pitkästä aikaa isompia liikkeitä, kun meidän lisäksi kilpailijat kehittävät omaa tarjontaansa. Investoinnit ovat maakunnalle ja erityisesti Kuopiolle hyvä signaali siitä, että alueen kasvuun uskotaan. Investoinnit luovat alueelle työpaikkoja ja lisääntyvä kilpailu on kaikkien etu. Olemme investoineet viime vuosina liki 90 miljoonaa euroa kasvuun läpi maakunnan. Myös tulevien vuosien investointinäkymä on merkittävät. Tulemme jatkamaan vahvaa investointitahtia sekä nykyisiin kauppapaikkoihin että uusiin sijanteihin. Tällä hetkellä suunnitelmat kohdistuvat muun muassa Rautalammille ja Kuopion Pitkälahteen. Uudistustyöt ovat käynnissä myös Tahkolla Break Sokos Hotelsissa. Erityisesti Kuopiossa näemme tulevaisuudessa potentiaalia kasvulle, joka tulee näkymään tulevissa päätöksissämme parhaan elämän matkalla, Junttila kertoo.

Kangaslammilla on totuteltu marraskuulta lähtien siihen, että kaupassa voi käydä kelloon katsomatta, vaikka keskellä yötä.
– On hienoa, että PeeÄssä etsii uusia tapoja ylläpitää palveluja myös pienillä paikkakunnilla. Salella on todella iso merkitys kyläläisille niin ostos- kuin kohtaamispaikkana, Kangaslammin kyläyhdistyksen puheenjohtaja Olli-Pekka Kähkönen toteaa.

Teksti: Kristiina Tammitie | Kuvat: Pentti Vänskä

 

Marraskuun lopulla avattu Kangaslammin uusi Sale on moderni ja kompakti hybridimyymälä, johon voi poiketa ostoksille 24/7, päivästä ja kellonajasta riippumatta. Vastaavantyyppistä, maaseututaajamassa osin itsepalveluna toimivaa myymälää ei PeeÄssässä, tai edes S-ryhmässä ole aiemmin ollut.

Uuden aikakauden Salessa on talviaikaan ja sesonkien ulkopuolella yleensä töissä yksi myyjä, joka hoitaa tuotteiden hyllyttämisen ja palvelee asiakkaita normaaliin tapaan kello 10–18. Kun henkilökuntaa ei ole paikalla, kauppaan pääsee sisään pankkikortilla ja ostosten maksaminen tapahtuu itsepalvelukassalla.

 

Ihan parasta palvelua

Salen yhteydessä on kyläläisille tarkoitettu kokoontumistila, jossa on pöytiä ja tuoleja sekä asiakas-wc. Kyläyhdistyksen infonäytöllä pyörii tietoa paikallisista tapahtumista ja muista tärkeistä asioista. Moni asiakas on ottanut tavakseen hakea myymälän puolelta kahviautomaatista kupposen ja tulla pöytien ääreen sitä nauttimaan.

– Sale on kylän sydän, jossa tehdään ostokset, mutta myös istutaan alas kahvittelemaan ja rupattelemaan tuttujen kanssa. Asiakkaamme todella arvostavat sitä, että PeeÄssä säilyttää ja kehittää Kangaslammin kauppapalveluja ja vahvistaa samalla yhteisöllisyyttä, myyjä Tuula Mälkki hymyilee.

– Kaupalla on todella iso merkitys meidän kylälle, sekä ostos- että kohtaamispaikkana. Muuten lähin ruokakauppa löytyisi reilun parinkymmenen kilometrin päästä Varkaudesta, kyläyhdistyksen puheenjohtaja Olli-Pekka Kähkönen lisää.

Tuula kertoo, että uusi Sale on lisännyt tuttujen asiakkaiden tyytyväisyyttä, ja tuonut mukanaan myös uusia kasvoja kaupalle.

– Alkuun hämmennystä herätti se, että sisään pääsi aina vain pankkikortilla, mutta pian käytäntöä muutettiin niin, että ulko-ovet aukeavat automaattisesti silloin, kun myyjä on paikalla. Etenkin nuoremmat asioivat mielellään myös itsepalveluna iltaisin ja öisin. Eräs asiakas juuri totesi, että tällainen myymälä on ihan parasta, ja se olisi pitänyt keksiä jo kauan sitten.

 

Prisman valikoima noutolokerikon päässä

Uuden Salen tuotevalikoima on entiseen myymälään verrattuna jonkin verran laajempi. Vieläkin kattavampaa valikoimaa kaipaaville on tarjolla mahdollisuus tilata ostokset Varkauden Prisman ruoan verkkokaupasta ja hakea ne Salen noutopisteestä. Tilaukset Prismasta Kangaslammille ovat lisääntyneet sitä mukaa, kun ihmiset ovat uskaltautuneet kokeilemaan palvelua. Tilauksen Saleen voi tehdä S-kaupat.fi -verkkosivuilla tai S-kaupat-sovelluksella tiistaille, keskiviikolle tai perjantaille, edellisenä aamuna kello yhdeksään mennessä.

Olli-Pekka Kähkönen kertoo testanneensa Prisman verkkokauppapalvelua joulun aikaan. Kokemus oli varsin positiivinen.

– Ei tarvinnut lähteä tuskailemaan Prisman ruuhkaan, eikä keräilystä ja kuljetuksestakaan veloitettu 2,50 euroa enempää. Tulen hyvin todennäköisesti käyttämään palvelua jatkossakin, ainakin silloin, kun ostettavaa on enemmän. Arjessa minulle riittävät Salen valikoimat oikein hyvin, hän arvioi.

 

Vuoro- ja päivystystyön tekijän pelastus

Saleen ovat tyytyväisiä myös joku vuosi sitten Varkaudesta Kangaslammille muuttaneet Maria Alanen ja Jan Syrjälahti.

– Vuoro- ja päivystystyötä tekevän kannalta on hienoa, että pystyy käymään kaupassa mihin aikaan itselle parhaiten sopii. Alkuun piti tietysti vähän ihmetellä, mutta kauppaan sisään meneminen ja asiointi on kyllä helppoa ja sujuvaa, eikä ainakaan omalle kohdalleni ole osunut mitään teknisiä ongelmia, Jan kehuu.

Maria sanoo, että uusi Sale on todella helpottanut elämää nelilapsisessa perheessä, jossa esikoinen on seitsemänvuotias ja nuorimmainen täyttää tänä vuonna kolme vuotta.

– Jos vaipat loppuu illalla tai on jotain ruokatarpeita, voi aina poiketa kauppaan. Entistä vähemmän on ollut tarvetta käydä Varkauden Prismassa, jossa olemme aiemmin tehneet pääosan ostoksistamme. Ja onhan aina mahdollista tehdä tilaus Prisman verkkokaupasta, jota aiomme lähiaikoina kokeilla.

 

Terassi rakennetaan keväällä

Salen ulkoalue saadaan valmiiksi kesään mennessä. Myymälän edustalle tulee terassi, jota päästään rakentamaan, kun lumet ovat sulaneet. Keväällä tehdään piha-alue muutenkin valmiiksi asvaltointeineen ja parkkiruutujen maalauksineen.

– Kyläyhdistys järjesti aiemmin vanhan Salen terassilla kesäaikaan joka toinen viikko tori-iltoja, jotka houkuttelivat paikalle parhaimmillaan satakunta henkeä. Sale on toiminut keskuspaikkana myös kyläyhdistyksen järjestämien Kangaslampi-päivien aikana. Hienoa, jos ja kun tämä perinne jatkuu kesän tullen myös uuden Salen aikana. Sitten pidetään melkomoiset avajaiset, kun terassi valmistuu, Olli-Pekka Kähkönen kaavailee.

Tori-illoissa on ollut vaihtelevasti erilaista ohjelmaa markkinahengessä, musisointia unohtamatta. Tapahtuvat ovat tärkeitä sekä kylän vakituisille asukkaille että mökkiläisille, joiden rantautuminen Kangaslammille kaksin- tai jopa kolminkertaistaa asukasmäärän kesäkuukausiksi.

Uuden Salen ansiosta Kangaslammilta lähdetään entistä harvemmin Varkauteen kaupoille. Itse asiassa liikkuminen on kääntynyt Salen ympärivuorokautisen asiointimahdollisuuden ansiosta vastakkaiseen suuntaan. – Varkaudesta käydään täällä ostoksilla yöaikaan, jolloin kaupungissa ei ole yhtään kauppaa auki, myyjä Tuula Mälkki ja kyläyhdistyksen puheenjohtaja Olli-Pekka Kähkönen tietävät.

Maria Alanen ja Jan Syrjälahti ovat tyytyväisiä uuden Salen valikoimiin ja ennen kaikkea 24/7 asiointimahdollisuuteen. Tällä kertaa kauppareissulla mukana Antton, Alina ja Eemi. Joukosta puuttuu lapsista toiseksi vanhin Emmiina.

Kuopion markkina jatkaa kasvuaan ja osana PeeÄssän marketkaupan verkoston kehitystä kehitämme toimintaa myös Kuopion Pitkälahdessa. Parantaaksemme asiakasomistajien palveluita, olemme aloittaneet Pitkälahdessa muutostyöt.

Pitkälahti nähdään hyvänä kauppapaikkana ja toimintoja kiinteistössä halutaan kehittää edelleen. Nykyisin kiinteistössä toimii ABC liikennemyymälä, S-market ja Prisma Rauta. Kauppa- ja ravintolapalveluita tullaan kehittämään nykyisten konseptien puitteissa ja tilojen uudelleen järjestelyillä. Vuokralaisena olevan Savo-Karjalan Lihan toiminta kiinteistössä jatkuu edelleen.

Alueen asiakasomistajille sijainti on loistava ja haluamme kehittää siellä toimintaa edelleen asiakasomistajien tarpeiden mukaan. Pitkälahden S-market on valikoimaltaan jo yksi meidän suurimmista S-marketeistamme. Tuomme muutostöiden myötä myymälään muun muassa Ruokatorin. Olemme laittaneet vireille myös kaavaprosessin, joka mahdollistaa kauppapaikan kehityksen tulevaisuudessa esimerkiksi Prismaksi.

Muutostyöt käynnistyvät tammikuussa ja ne valmistuvat kesäkauppaan. Loppukesän ja alkusyksyn aikana tehdään vielä parkkialueen muutostöitä ja liikennejärjestelyitä.

Asuntorakentajana tunnettu kuopiolainen Rakennusliike Pohjonen on laajentanut toimintaansa liikerakentamiseen PeeÄssän kolmen uuden myymälän kokonaisurakoitsijana.

Teksti: Kristiina Tammitie | Kuvat: Pentti Vänskä

PeeÄssällä on tänä vuonna ollut yhtä aikaa työn alla kolmen uuden myymälän rakentaminen. Vesannon uusi S-market avattiin marraskuun viimeisenä päivänä. Ensi vuoden puolella maaliskuussa juhlitaan avajaisia sekä Karttulan S-marketissa että Tervon Salessa.

S-marketien ja Salen urakat paketoitiin vuoden 2022 lopulla yhteen kilpailutukseen. Kokonaisurakoitsijaksi valikoitui kuopiolainen Rakennusliike Pohjonen Oy.

– Olemme aiemmin keskittyneet puhtaasti asuntorakentamiseen ja perustajaurakointiin. PeeÄssän kanssa käynnistyneen yhteistyön myötä olemme ryhtyneet rakentamaan meille toista kivijalkaa kiinteistöpuolelta, toimitusjohtaja Markus Pohjonen toteaa.

Hän sanoo, että PeeÄssän triplahanke on ollut Rakennusliike Pohjoselle erityisen tärkeä juuri nyt, kun rakennussektori on ajautunut Suomessa vaikeuksiin asuntorakentamisen hiipumisen vuoksi.

– Ilman näitä marketkohteita olisimme joutuneet todennäköisesti lomauttamaan väkeämme, toimitusjohtaja arvelee.

 

Arvojen mukaisia erityispiirteitä

Rakennusliikkeen toisen kivijalan synnyttämisen näkökulmasta PeeÄssän kolmen myymälän nippu on ollut oivallinen rakennuskohde. Markus Pohjosen mukaan ratkaisevaa jo tarjouskilpailuun lähdettäessä oli riittävän iso kokonaisuus. Bonuksena tuli yksittäisten kohteiden sijainti maantieteellisesti suht lähellä toisiaan sekä niiden etenemisen porrastaminen aikataulullisesti.

– Olemme todella iloisia siitä, että pärjäsimme tarjouskilpailussa ja pääsimme aloittamaan yhteistyön maakunnan merkittävimpien rakennuttajien joukkoon kuuluvan osuuskaupan kanssa, jonka urakoille on paljon halukkaita ottajia. Tunnustusta on annettava myös siitä, että PeeÄssä haluaa rakentajien olevan paikallisia yrityksiä.

Myymälöiden työmailla työpäällikkönä toimiva Rafael Piirainen kertoo kohteiden olevan tyypillisiä hallikonseptitoteutuksia, joista tekee poikkeuksellisia ekologisuuteen liittyvät erityispiirteet.

– Osuuskaupan arvot näkyvät hiilineutraaliutta tukevissa teknisissä toteutuksissa ja valinnoissa, esimerkiksi vesikattojen hiiltä sitovissa materiaaleissa sekä aurinkosähkön mukanaan tuomassa energiaomavaraisuuden kasvussa. Lisäksi kauppakiinteistöissä lämmitys- ja jäähdytysenergiaa tuotetaan maalämpöjärjestelmällä, hyödyntäen kylmälaitteista syntyvää hukkalämpöä.

 

Tavoitteena pitkäaikainen kumppanuus

Markus Pohjosen mukaan tekeminen osuuskaupan kanssa on ammattitaitoista, avointa, rehtiä ja rehellistä puolin ja toisin.

– Todella hyvässä hengessä, jopa yllättävän kitkattomasti on kaikki sujunut. Yhteistyö on nopeasti syventynyt kumppanuudeksi rakennuttajan ja rakentajan välillä, kun molemmilla osapuolilla asioita tekevät ammattilaiset ratkaisukeskeisesti, joustavasti ja tehokkaasti. Aikataulussa on pysytty hyvin jokaisessa kohteessa, Rafael Piirainen vahvistaa.

Työmailla on päivävahvuudessa päästy parhaimmillaan jopa 40 työntekijään, kun yhtä aikaa on urakoitsijan oman väen lisäksi ollut hommissa putki- sähkö-, automaatio- ja ilmanvaihto-osaajia. Rakentajat ovat pääsääntöisesti Kuopiosta, mutta väki ei ole työmatkan venyttämiä päiviä harmitellut.

– Tavoitteemme on, että Vesanto-Karttula-Tervo -myymäläkokonaisuus toimii päänavauksena pitkäaikaiselle kumppanuudelle PeeÄssän kanssa. Eikä ole poissuljettua sekään, että lähdemme jossain vaiheessa mukaan myös korjausrakentamiseen, jota PeeÄssällä tapahtuu uudiskohteiden rakennuttamisen rinnalla koko ajan, Pohjonen ja Piirainen toteavat.

Auntogrynderinä tunnettu Rakennusliike Pohjonen on lähtenyt laajentamaan toimintaansa liikerakentamiseen. Rafael Piirainen ja Markus Pohjonen ovat tyytyväisiä PeeÄssän kanssa virinneeseen yhteistyöhön.

Karttulan uusi S-market avataan maaliskuussa.

Vesannolle avattiin torstaina 30.11.2022 klo 10 upea, trendikäs ja moderni, mutta silti myös kotoisa, läheinen ja lämminhenkinen S-market. Uudessa myymälässä on korostettu ostamisen helppoutta, käytännöllisyyttä, laatua ja monipuolisuutta.

Valikoimaa lähialueen asukkaiden tarpeiden mukaan

Valikoimien rakentamisessa on huomioitu alueen kotitalouksien koko ja väestön ikäjakauma, samoin asukkaiden toiveet ja odotukset, joita selvitettiin loppukesän aikana kyselytutkimuksella.

Vesannon alueen asiakasomistajille tehtiin kyselytutkimus, joilla haluttiin ennakkoon selvittää, mitä asiakasomistajat uudelta myymälältään odottavat ja toivovat. Vesannolla kaikkein tärkeimmäksi asiaksi vastaajat nostivat edullisen hintatason. Heti perässä tulivat hyvä palvelu, ostamisen helppous, kattava valikoima, Bonus/keskittäminen sekä myymälän sijainti. Valikoimien osalta edullisen hinnan lisäksi toivottiin lähituotteiden tarjontaa sekä valikoimien ja vaihtoehtojen monipuolisuutta. Näihin toiveisiin uudessa myymälässä halutaan vastata mahdollisimman hyvin. Toivomme tietenkin edelleen palautetta myymälästä ja valikoimasta, kertoo ryhmäpäällikkö Timo Heiskanen PeeÄssältä.

Vastuullinen investointi

Vastuullinen rakentaminen on lähtökohtana kaikissa PeeÄssän investoinneissa. Ovellisissa kylmäkalusteissa käytetään ympäristölle haitatonta kylmäainetta, ja hiilineutraaliutta vahvistavat myös sähköä omaan käyttöön tuottavat aurinkopaneelit. S-market Vesanto ei tuota lainkaan hiilidioksidipäästöjä ympäristöystävällisen kylmätekniikan, lämmön talteenoton, maalämmön hyödyntämisen sekä uusiutuvan energian ansiosta. Vesannon investointi on kokonaisuudessaan noin 4 miljoonaa euroa.

­- Olemme jatkaneet tänä vuonna rivakkaa investointitahtia, panostaen erityisesti Pohjois-Savon maaseutupaikkakuntien päivittäistavarakaupan palveluihin. Marraskuussa on päästy juhlimaan peräti kolmeen kertaan täysin uuden myymälän avajaisia, kertoo PeeÄssän vähittäiskaupan toimialajohtaja Jouni Ruotsalainen.