Osuuskauppa PeeÄssä sai valtakunnallista tunnustusta, kun S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupan parhaimmistoa palkittiin valtakunnallisessa tapahtumassa 26. maaliskuuta 2024 Original Sokos Hotel Triplassa.

S-ryhmän ravintola-alan parhaimmistoa on palkittu vuosittain jo 2000-luvun alusta alkaen. Palkitsemiset ovat tärkeä osa S-ryhmän ravintoloiden palvelukulttuurin kehittämistä sekä huippuammattilaisten sekä erinomaisten tiimien esille nostamista.

Tänä päivänä ravintolakäyntiin latautuu entistä suurempia odotuksia, ja siksi myös palvelun merkitys korostuu. Vierailun täytyy hyvän ruoan ohella tarjota puitteet iloiseen ja huolettomaan yhdessä oloon sekä hemmotelluksi tulemiseen.

 

 

VUODEN S-BOSS LÖYTYY IISALMESTA

S-ryhmän ravintoloista palkittiin tuttuun tapaan paras ravintolapäällikkö S-Boss ja paras keittiöpäällikkö S-Chef. Jo toista kertaa jaettiin henkilökohtainen tunnustus vaikuttavimmasta palveluteosta.

 

VUODEN RAVINTOLAMAAILMA ON KUOPIOSSA PRISMASSA

Ketjuravintoloiden ohella palkittiin nyt toistamiseen parhaat uniikki- ja franchising-ravintolat. Vuoden 2023 ykkösravintolat ovat onnistuneet erinomaisesti asiakas- ja henkilöstötyytyväisyydessä sekä tuloksenteossa:

 

PALJON ONNEA S-BOSS KIRSI!

PALJON ONNEA RAVINTOLAMAAILMA PRISMA KUOPIO!

 

 

LUE LISÄÄ PALKINTOGAALASTA

 

PeeÄssän kokonaismaine sekä asiakkaiden luottamus osuuskauppaa kohtaan ovat vahvistuneet entisestään, kun samaan aikaan yritysten yleinen maineindeksi on laskusuunnassa.
– Tuoreimmassa Luottamus&Maine-tutkimuksessa tuloksemme parani merkittävästi, eli uimme vastavirtaan yleistä kehitystä. Me peeässäläiset onnistuimme erinomaisesti vahvistamaan sekä mainetta että asiakkaidemme luottamusta. Nousimme kärkikahinoihin kaikkien tutkittujen yritysten joukossa, PeeÄssän toimitusjohtaja Mikko Junttila kuvailee.

Teksti: Kristiina Tammitie | Kuva Pentti Vänskä

Luottamus&Maine on T-Median kehittämä, Design from Finland -merkin saanut tutkimusmalli, jolla mitataan sekä yritysten, julkisten toimijoiden ja erilaisten organisaatioiden mainetta että asiakkaiden ja muiden sidosryhmien luottamuksen tasoa. Kokonaismaineen pistemäärä asteikolla 1–5 muodostuu kahdeksasta eri osa-alueesta, joita ovat yrityksen hallinto, talous, johtaminen, innovatiivisuus, vuorovaikutus, tuotteet & palvelut, työpaikka ja vastuullisuus.

– Tutkimuksessa mainenousut olivat harvinaisia ja Suomessa toimivien yritysten maineen keskiarvo on vuodessa pudonnut arvosanaan 3,34. Vastuullisuusvaatimukset ja yleinen kriittisyys yrityksiä kohtaan ovat kasvaneet, T-Media kiteyttää vuoden 2023 tutkimusta koskevassa tiedotteessaan.

Maineen ja luottamuksen kokemuksella on vahva yhteys yrityksen menestykseen. Vime vuoden tutkimuksessa viisi hyvämaineisinta yritystä olivat valtakunnan tasolla Fazer, KONE, Valio, S-ryhmä ja Fiskars. S-ryhmää arvioitiin kokonaisuuteena, johon kuuluvat eri puolilla Suomea toimivat 19 itsenäistä alueosuuskauppaa sekä niiden omistama Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta SOK tytäryhtiöineen.

– S-ryhmän maine ja luottamus pysyivät entisellä tasolla, mutta kun muiden yritysten tulokset heikkenivät, saavutimme ryhmätasolla historian parhaan sijoituksen, Mikko Junttila selvittää.

 

Maine työantajana vahvistui eniten

PeeÄssä on osallistunut omalla toimialueellaan Luottamus&Maine-tutkimukseen vuosien ajan, joten tuloksia voidaan vertailla pitkällä aikajänteellä. Vuonna 2023 kokonaismaineluvuksi saatiin 3,88 (edellisenä vuonna 3,82 ja esimerkiksi kahdeksan vuotta sitten 3,61). PeeÄssä sai verrokkeihin nähden osakseen erittäin selvästi vahvempaa tukea suurelta yleisöltä.

– Maineluvun yleinen kehitys huomioiden tuloksemme oli paras saavutus ikinä. Tästä kiitos kuuluu koko PeeÄssän heimolle. Olen äärimmäisen ylpeä jokaisen peeässäläisen tekemästä työstä maineemme sekä asiakkaidemme luottamuksen eteen, toimitusjohtaja kiittää.

Paras arvosana tuli PeeÄssän taloudellisesta tilanteesta, mutta suurin nousu tapahtui PeeÄssää työnantajana arvioivissa kysymyksissä. Myös johdon kyvykkyys sekä tuotteiden ja palvelujen tarjonta nostivat kokonaisarvosanaa ylöspäin. Helppo lähestyttävyys, palvelun laadukkuus, kilpailijoita parempi suoriutuminen, tarjottujen valinnanvaihtoehtojen monipuolisuus sekä henkilöstön tekemä, tärkeäksi mielletty työ erottuivat PeeÄssän vahvuuksina. Eniten kehittämistä arvioitiin olevan vuorovaikutuksessa, tosin senkin osalta arvosana oli hyvällä tasolla.

Tutkimukseen vastanneet pohjoissavolaiset arvioivat PeeÄssän onnistuneen hienosti myös vastuullisuuden näkökulmasta.

– Vastuullisuudessa meidän arvioitiin menneen eteenpäin erityisesti yhteiskunta- ja ympäristökysymysten huomioinnissa, Mikko kuvailee.

Osuuskauppa PeeÄssä onnistui 120v-juhlavuonna tuottamaan asiakasomistajilleen ennätyksellisen hyödyn. Asiakasomistajuuden hyödyt kiinnostivat ja entisestään kehittynyt asiakaskokemus sekä maakunnan palvelujen kehittämiseen tehdyt investoinnit vauhdittivat vahvaa kasvua. Henkilöstön työtyytyväisyys oli edelleen erinomaisella tasolla.  Paikallisia palveluita sekä tuotteita ostettiin lähes 115 miljoonalla eurolla. Tulostaso säilyi hyvänä, vaikka laski edellisestä vuodesta.

Osuuskauppa PeeÄssän asiakasomistajia oli vuoden lopussa 127 313. Uusia asiakasomistajia liittyi vuoden aikana yli 6 000. Asiakasomistajien määrä toimialueellamme kasvoi vuoden aikana erinomaisesti ja asiakasomistajat käyttävät palveluitamme entistä aktiivisemmin. Neljä taloutta viidestä asioi PeeÄssän toimipaikoissa ainakin kerran kuukaudessa.

Juhlavuoden aikana asiakasomistajien keskittämisestä saadut rahalliset edut, eli Bonus, maksutapaetu ja ylijäämänpalautus, olivat ennätyksellisen suuret. Asiakasomistajille palautettiin yhteensä 45,8 miljoonaa euroa, joka on keskimäärin 360 euroa asiakasomistajaa kohden. Näiden lisäksi asiakasomistajat hyötyivät päivittäin laajasti edullisesta hintatasosta, ilmaisista S-pankin peruspankkipalveluista sekä erilaisista asiakasomistajille tarkoitetuista eduista. Näistä kertyvää omistajahyötyä tuotettiin historian suurimman summan, lähes 100 miljoonaa euroa. Omistajien saama hyöty kasvoi juhlavuonna reilusti edellisvuodesta.

– Taloudellisesti haastavassa ajassa osuuskaupan vahvuudet, asiakasta hyödyttävät palvelut ja edullinen ostoskori, korostuivat. Teemme joka päivä työtä edullisen ostoskorin eteen varmistaaksemme kasvava hyöty omistajille. Puhuttiinpa sitten hinnasta, odotukset ylittävästä asiakaskohtaamisesta tai saavutettavuudesta, meidän tulee olla paras vaihtoehto. Asiakasomistajuuden hyödyt tuleva tämän päälle. Mahdollistaaksemme tämän on tärkeää kehittää toimintamme kustannustehokuutta, sillä vain se mahdollistaa parhaan hyödyn asiakasomistajillemme. Viime vuonna onnistuimme erinomaisesti kasvattamaan omistajahyötyä alueemme asiakasomistajille. Palautuksien lisäksi tarjosimme juhlavuotenamme asiakasomistajille lukuisia ilmaisia tapahtumia alueellamme ja ennätykselliset edut S-mobiilissa, kertoo toimitusjohtaja Mikko Junttila.

 

Henkilöstö- ja asiakastyytyväisyys sekä maine erinomaisella tasolla

PeeÄssän henkilöstön työtyytyväisyys säilyi erinomaisella tasolla. PeeÄssä sai erinomaiset tulokset vuoden 2023 henkilöstötutkimuksessa suurten organisaatioiden, yli 1 000 henkilöä työllistävien -sarjassa. Tunnustus kertoo henkilöstön korkeasta omistautuneisuudesta ja toiminnan kehittämisestä pitkäjänteisesti yhdessä henkilöstön kanssa.

T-Median tekemän mainemittauksen mukaan PeeÄssän kokonaismaine on erinomaisella tasolla ja parantunut edellisistä mittauksista. PeeÄssä pärjäsi erinomaisesti myös S-ryhmän eri ketjujen asiakkaille tehdyissä tutkimuksissa. PeeÄssän S-marketit, Sokos sekä kokonaisuutena ketjuravintolat sijoittuivat Suomen parhaiksi.

Yhdessä henkilöstön sekä asiakkaiden kanssa sanoitetut arvot ja lupaukset näkyivät arjen kohtaamisissa erityisen hyvänä palveluna, jota asiakkaamme arvostavat. Kohtaamme päivittäin yli satatuhatta asiakasta ympäri Pohjois-Savoa ja tavoitteenamme on, että jokainen kohtaaminen on arvojemme eli lupauksiemme mukaista, Junttila sanoo.

PeeÄssä on Pohjois-Savon suurin yksityinen työnantaja. Henkilöstömäärä kasvoi edellisvuodesta ja peeässäläisiä oli vuoden vaihteessa töissä ennätyksellinen määrä, 2 120.

Vuoden aikana tehtiin yhteistyötä oppilaitosten kanssa muun muassa tarjoamalla ammatti- ja ammattikorkeakouluopiskelijoille harjoittelujaksoja. Vuoden 2023 aikana ammatillisia harjoitteluja toteutui noin 300. Kesätöitä tarjottiin noin 1 000 nuorelle, joista valtaosalle työ on elämän ensimmäinen työpaikka.

Henkilökunnan tulospalkitsemiseen käytettiin 5,2 miljoonaa euroa. Koko henkilöstö kuuluu tulospalkkauksen piiriin. Henkilöstöetuja korotettiin juhlavuoden kunniaksi. Henkilöstö sai korotetuista eduista 1,2 miljoonan euron hyödyn. Näiden lisäksi henkilökunnan koulutukseen ja hyvinvointiin käytettiin 2,7 miljoonaa euroa, joka on selvästi edellisvuotta enemmän. Näiden lisäksi henkilöstölle tarjottiin korotetut hyvinvointiedut sekä järjestettiin Heimojuhlat 120v-juhlavuoden kunniaksi.

 

Investointeja yli 42 miljoonalla eurolla maakuntaan

PeeÄssä on toimialueellaan merkittävä työllistäjä myös välillisesti. Esimerkiksi rakentamisessa ja uudistuksissa käytetään aina paikallista yhteistyökumppania, mikäli se vain on mahdollista. Viime vuosi oli myös investointien osalta merkittävä panostuksien vuosi. Investoinnit maakunnan asiakasomistajien palveluihin olivat yhteensä 42,3 miljoonaa euroa ja ne jakautuivat 13 eri kunnan tai kaupungin alueelle. Investointeihin käytettävä summa lähes tuplattiin edellisestä vuodesta.

PeeÄssän suurimmat investoinnit vuoden aikana olivat uusien S-Marketien rakentamiset Sonkajärvelle ja Vesannolle sekä Salen rakentaminen Kangaslammille. Lisäksi tehtiin uudistustyöt Keilankannan, Juankosken ja Kaavin S-Marketeihin.

Majoituskaupassa merkittävimmät investoinnit olivat hotellien uudistukset Original Sokos Hotel Puijonsarvessa Kuopiossa ja Original Sokos Hotel Koljonvirrassa Iisalmessa. Myös Tahkon Break Sokos Hotelsin ensimmäinen uudisosa saatiin valmiiksi. Liikennekaupassa tehtiin uudistus ABC Marjahaassa sekä uudistettiin tankkauspisteet Varkauden Prismalla ja Sale Tervossa, johon tuli myös PeeÄssän toinen venetankkausasema. ABC-latausverkostoa laajennettiin merkittävästi ja autoilijan palveluverkosto kasvoi myös kahdella uudella ABC-Carwash autopesulalla.

 

Paikallisuutta korostaen -ostot alueelta lähes 115 miljoonaa euroa

Paikalliset ja kotimaiset tuotteet kiinnostavat asiakasomistajia. PeeÄssällä on tällä hetkellä yli 200 alueellista tavarantoimittajaa, joilta ostettiin ruokatuotteita 45,4 miljoonalla eurolla. Palveluostoja paikallisilta yrityksiltä oli 61,3 miljoonaa euroa. Hankinnat omalta toiminta-alueelta olivat yhteensä 114,8 miljoonaa euroa ja ne kasvoivat reilusti edellisvuodesta.

Järjestimme viime vuonna lähitoimittajapäiviä Prismoissa ja yhteisen Lähitoimittajaillan, jonne saapui yli 100 lähitoimittajaamme. Ilta sai erittäin positiivisen vastaanoton. Tulemme järjestämään tapahtuman tänäkin vuonna. Tilaisuuden tavoitteena on vahvistaa yhteistyötä entisessä ja helpottaa uusien yhteistyökontaktien syntymistä, Junttila kertoo.

 

Energiatehokkuutta ja päästöjen vähentämistä

Viime vuonna PeeÄssän kiinteistöissä tehtyjen erilaisten energiasäästötoimenpiteiden ansiosta saavutettiin vertailukelpoisessa energiankulutuksessa (kWh/m²) säästöä yhteensä 3,5 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Energian kokonaiskulutus väheni viime vuonna 2 292 MWH, joka vastaa vuosittain noin 153 sähkölämmitteiden pientalon kokonaiskulutusta.

Säästöjä saatiin aikaan laitekannan uusimisilla ja erilaisilla energiansäästötoimilla. Energian säästämiseksi toimipaikoissamme on muun muassa optimoitu lämpötiloja, ilmanvaihtoja ja valaistuksien määrää.

Toiminnassa käytetään uudistuvaa energiaa aina kun se on mahdollista. Uudistuvan sähkön osuus oli 50,8 prosenttia. PeeÄssän 27 toimipaikan katolla on aurinkovoimalat ja käytössä on 8 600 aurinkopaneeli. Aurinkoenergian tuotanto oli viime vuonna 1 700 MWH.

PeeÄssä on mukana S-Voiman uusimmassa Luvian tuulipuistohankkeessa, jonka on määrä olla tuotantokunnossa vuoden 2025 alusta. Hankkeella varmistetaan kestävän uusiutuvan energian tuotanto ja omavaraisuus.

Hiilidioksidipäästöt vähenivät 27 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. PeeÄssä on sitoutunut S-ryhmän hiilinegatiivisuustavoitteeseen ja pyrkii järjestelmällisesti oman toiminnan aiheuttamien hiilipäästöjen vähentämiseen.  Päästöjen vähentäminen vaatii energiankäytön tehostamista ja päästöttömän energian käyttöä. PeeÄssässä on jo vuosien ajan tehty toimipaikkoihinsa energiasäästötoimenpiteitä ja etsitty aktiivisesti uusia keinoja tehostaa energiankäyttöä.

PeeÄssä on sitoutunut osana S-ryhmää pitkän tähtäimen ilmastotoimiin nykyisten tieteeseen perustuvien lyhyen aikavälin tavoitteidensa lisäksi. S-ryhmä on asettanut kunnianhimoisen Net Zero -päästötavoitteen koko arvoketjulleen, mikä tarkoittaa ilmastopäästöjen vähentämistä nettonollaan sekä oman toiminnan että arvoketjun osalta vuoteen 2050 mennessä.

 

Vahva kasvu kaikilla toimialoilla ja ennätyksellinen osuustoiminnallinen tulos

Liikevaihto oli kokonaisuudessaan 754,8 miljoonaa euroa (+ 5,1 prosenttia). Liikevaihto kasvoi eniten päivittäistavarakaupassa, jossa kasvua oli 9 prosenttia. Liikevaihto kasvoi erityisesti Prismoissa, S-marketeissa ja ruoan verkkokaupassa sekä kahviloissa, pikaruokaravintoloissa ja ravintolamaailmoissa. Majoituskaupan kehitykseen vaikutti laskevasti Break Soko Hotel Tahkon sekä Original Sokos Hotel Koljonvirran täysremontointi ja uudisrakentaminen sekä Original Sokos Hotels Puijonsarven huoneuudistukset.

Liikenteen energioiden ja palveluiden liikevaihdon heikkenemiseen vaikutti polttoaineiden maailman markkinahinnan kehitys. Myytyjä polttoainelitroja oli kuitenkin lähes 4 prosenttia enemmän edelliseen vuoteen verrattuna ja uutena palveluna myös sähköautojen lataus on lähtenyt vilkkaasti liikkeelle.

Osuustoiminnallinen tulos oli viime vuodelta 103 miljoonaa euroa, josta operatiivinen tulos oli 20,7 miljoonaa euroa. Operatiivinen tulos laski -1,3 miljoonaa euroa. Hyötyä omistajille tuotimme 99,4 miljoonaa euroa.

– Osuustoiminnan periaatteiden mukaisesti operatiivinen tulos käytetään aina asiakasomistajien hyödyksi esimerkiksi investointeina maakunnan palveluihin tai palkitsemiseen. Tulos jää aina siis hyödyttämään meidän pohjoissavolaista yhteisöämme. Yritysten perinteinen tulosajattelu ei kuvaa laajasti osuustoiminnan luonnetta, tehtäväämme ja siinä onnistumista. Haluamme siirtyä kohti laajempaa näkemystä, joka mittaavaa paremmin osuustoiminnan tuottamaa hyötyä sen jäsenille. Osuustoiminnallinen tulos sisältää yhdistettynä asiakasomistajillemme tuottamamme hyödyn sekä perinteisen operatiivisen tuloksen, kertoo Junttila.

Vähittäiskaupan tulos kasvoi ja oli 25,1 miljoonaa euroa (+0,9 milj.€). Majoitus- ja ravitsemiskaupan tulos laski edelleen, ollen -1,2 miljoonaa euroa (-0,9 milj.€). Kokonaisuudessaan tulostaso oli hyvä.

– Panostuksemme omistajahyötyyn, henkilöstöetuihin, osaamisen kehittämiseen sekä merkittävät investoinnit ja yleinen kustannusten nousu heikensivät tulostamme. Tulostaso säilyi kuitenkin hyvänä ja olemme siihen tyytyväisiä, sillä näemme panostuksemme merkittävänä satsauksena tulevaisuuteen, toteaa Junttila.

– Tulevina vuosina Kuopion vähittäiskaupan markkinassa tapahtuu pitkästä aikaa isompia liikkeitä, kun meidän lisäksi kilpailijat kehittävät omaa tarjontaansa. Investoinnit ovat maakunnalle ja erityisesti Kuopiolle hyvä signaali siitä, että alueen kasvuun uskotaan. Investoinnit luovat alueelle työpaikkoja ja lisääntyvä kilpailu on kaikkien etu. Olemme investoineet viime vuosina liki 90 miljoonaa euroa kasvuun läpi maakunnan. Myös tulevien vuosien investointinäkymä on merkittävät. Tulemme jatkamaan vahvaa investointitahtia sekä nykyisiin kauppapaikkoihin että uusiin sijanteihin. Tällä hetkellä suunnitelmat kohdistuvat muun muassa Rautalammille ja Kuopion Pitkälahteen. Uudistustyöt ovat käynnissä myös Tahkolla Break Sokos Hotelsissa. Erityisesti Kuopiossa näemme tulevaisuudessa potentiaalia kasvulle, joka tulee näkymään tulevissa päätöksissämme parhaan elämän matkalla, Junttila kertoo.

Original Sokos Hotel Puijonsarven Puikkari Conference on vastaanottanut Chaine de Rôtisseurs -kilven, merkkinä hotellin kokous- ja juhlapalvelujen laadusta sekä ruoka- ja juomatuotteen korkeasta tasosta. Ainutkertaista kilven luovutusta juhlistettiin lauantaina 27.1.2024 Rôtisseurs-illallisen ja hotellin 150-vuotisjuhlan merkeissä.

 

Yksilöllisille ravintoloille myönnettävä Chaîne des Rôtisseurs -kilpi on kansainvälisesti tunnettu kokonaisvaltaisen laadun tunnus, joka kertoo elämyksestä ja ruokanautinnosta. Kilpeä ei voi ostaa, ja sen käyttöoikeus arvioidaan vuosittaisilla tarkastuskäynneillä. Puikkari Conference on neljäs ravintola Kuopiossa ja koko Pohjois-Savossa, jolle kilpi on myönnetty. Kaiken kaikkiaan kilpiravintoloita on Suomessa lähes sata. S-ryhmässä Rötisseurs-kilpi on muutamilla ravintoloilla, muun muassa Helsingin maamerkkeihin kuuluvalla ravintola Kappelilla.

– Kyseessä on korkein mahdollinen tunnustus, jota me myönnämme ravintoloille. Se on tunnustus erittäin korkeasta laadusta ja omasta tyylistä, jota ravintola on onnistunut omalla alueellaan toteuttamaan ja jatkuvasti kehittämään. Kilpi merkitsee intohimoa omaa työtä kohtaan ja intohimoa kehittää omaa tekemistä keittiön ja salin tiivistä yhteistyötä korostaen, Chaîne des Rôtisseurs Finlande ry:n valtavouti Johanna Hornborg-Ojala kuvaili.

Hän totesi, että Puikkarissa luodaan ikimuistoisia elämyksiä ja mieleenpainuvia hetkiä.

– Kilpi on todella ansaittu. Olette upealla tavalla pystyneet tuomaan Puikkarin pitkää historiaa tähän päivään, kunnioittaen laadukkaita raaka-aineita ja paikallista lähiruokaa.

Rôtisseurs-kilpi haastaa ravintolan säilyttämään intohimon tekemiseen ja kehittymiseen.

– Kaikki me tiedämme, että Puikkarista tekee upean henkilökunnan ammattitaito ja käsityö. Osaamisen vaaliminen ja tukeminen koko talon positiivisella ilmapiirillä mahdollistaa jatkossakin ikimuistoisten hetkien luomisen, valtavouti ennakoi.

 

Savon voudin haave on nyt toteutunut

Chaîne des Rôtisseurs Savon vouti Juhani Simpasen mukaan Rôtisseurs-kilven myöntämisprosessi kestää yleensä kahdesta kolmeen vuoteen. Hotellin vanhimpaan osaan sijoittuvan Puikkari Conferencen osalta kilpimahdollisuus nousi esille vuonna 2018 toteutetun ravintolauudistuksen sekä keväällä 2022 Puikkarissa erittäin onnistuneesti järjestetyn paikalliskapitulin myötä.

– Rohkenin ehdottaa PeeÄssälle, josko Puikkarista ryhdyttäisiin miettimään kilpipaikkaa. Hakemus saatiin viime keväänä, jonka jälkeen sitä puollettiin paikallisessa voutikunnassa ja Tampereen kapitulissa kansallinen hallitus hyväksyi kilven. Minulla on ollut koko kymmenvuotisen voutikunnan puheenjohtajakauteni ajan ollut haaveena, että PeeÄssä alueemme suurimpana ravintolatoimijana saisi johonkin ravintolaansa kilven, ja nyt tämä haave on toteutunut. Toivon, että kilpi vahvistaa Puikkari-juhlatilaa ja tuo lisää näkyvyyttä toiminnallemme puolin ja toisin. Toivottavasti tällainen positiivinen asia auttaa laajemminkin kovassa myllerryksessä olevaa ravintola-alaa, Juhani Simpanen toivoi.

 

Tunnustus kannustaa yhä parempaan

Kilpiravintolan edellytyksenä on, että siellä työskentelee järjestön jäsen sekä salin että keittiön puolella. Puikkarissa hotellin keittiöpäälliköllä Toni Karjalaisella on Maître-arvon käädyt. Ravintolapäällikkö Hanna Härkönen vastaanotti puolestaan Chef deTable -käädyt viikko sitten Jyväskylän kapitulissa.

– Olemme tavattoman iloisia ja ylpeitä Rôtisseurs-kilvestämme, joka kertoo asiakkaillemme laadusta sekä ruoka- ja juomatuotteen että palvelun osalta. Kilven saamisesta ansio kuuluu koko henkilökunnallemme. Meidän kaikkien selkäranka suoristui ja ryhti parani entisestään tämän tunnustuksen myötä. Teemme työtämme entistä kovemmalla intohimolla ja suuremmalla sydämellä, Hanna Härkönen ja Toni Karjalainen lupasivat koko joukkonsa puolesta.

 

Juhlamenu kunnioitti historiaa ja paikallisia raaka-aineita

Rôtisseurs-juhlaillallisen menu kunnioitti Original Sokos Hotel Puijonsarven 150-vuotista historiaa sekä paikallisia, laadukkaita raaka-aineita.

– Kuuden ruokalajin illallisen jokaiseen annokseen liittyy tarina. Esimerkiksi alkuruokana tarjottava Puikkarin mallasleipä paahtopaistilla, ruskealla voivaahdolla ja ruohosipuli-ranskankermamajoneesilla on saanut vaikutteita ajasta, jolloin ravintolassa piti ostaa leipäannos, jotta sai ostaa alkoholia. Syötävä Bloody Mary muistuttaa puolestaan kattomme alla menneinä vuosina toimineista legendaarisista yökerhoista, Toni Karjalainen kuvaili.

Lähiruokaa menussa edustivat muun muassa paikallisen kalastajan Kallavedestä nostama kuha sekä Keiteleellä sijaitsevan Saastamoisen tilan karitsa kahdella tavalla. Jälkiruokana savolainen perinteinen mustikkakukko sai uutta twistiä puikkarin tyyliin tarjoiltun. Jokaisen ruokalajin yhteyteen Hanna Härkönen oli valikoinut asiantuntevasti ja täydellisen osuvan juoman.

Juhlaillallisen päätteeksi Johanna Hornborg-Ojala kutsui lavalle sekä salin että keittiön henkilökunnan, joka mahdollisti ikimuistoisen illan. Menua arvioidessaan hän puhui tasapainoisuudesta, herkullisuudesta ja loistavista makuyhdistelmistä.

– Olette tarjonneet meille äärimmäisen upean, ihan täydellisen illan. Intohimo tekemiseen todella näkyi tänä iltana, valtavouti kiteytti juhlaväen yhtyessä kommenttiin raikuvilla aplodeilla.

 

Original Sokos Hotel Puijonsarven 150-vuotisesta historiasta lisää tietoa:

 

S-ryhmän vanhin hotelli, legendaarinen Original Sokos Hotel Puijonsarvi 150 vuotta

 

En etsi valtaa loistoa, Sydämeeni joulun teen, Taivas sylissäni… PeeÄssän kaikissa ABC-liikennemyymälöissä kajahtivat jälleen Kauneimmat joululaulut samana päivänä ja samalla kellonlyömällä. Paikallisten seurakuntien kanssa järjestettyihin tapahtumiin kokoontui useita satoja ihmisiä ottamaan joulua vastaan yhteislaulun merkeissä.
– Ilo, toivo ja rakkaus ovat joululaulujen suuria sanoja, kiteytti Varkauden seurakunnan rovasti Arja Päivärinta.

Teksti: Kristiina Tammitie | Kuvat: Pentti Vänskä

– On suuri etuoikeus, että voimme kokoontua yhteen ja laulaa lauluja, jotka vievät meidät aikamatkalle lapsuuteen ja kaikkiin menneisiin jouluihin, muistutetaan tämänvuotisen Kauneimmat Joululaulut -vihkon alkulehdillä.

Kauneimmat Joululaulut -tapahtumalla on pitkät perinteet: Suomen Lähetysseura aloitti Kauneimmat Joululaulut -tilaisuudet 1973, eli tasan 50 vuotta sitten. Aiemmin monien meidän jouluun erottamattomasti kuuluvat yhteislaulutilaisuudet järjestettiin kirkoissa ja seurakuntasaleissa, mutta viime vuosina niiden rinnalle ovat tulleet ravintolat, kauppakeskukset ja meillä Pohjois-Savossa myös liikenneasemat. Tiistaina 19.12. PeeÄssän ABC-asemille Pitkälahteen, Siilinjärvelle, Marjahakaan, Pyhäjärvelle, Kiuruvedelle ja Varkauteen pysähtyi joulukiireen keskellä jälleen useita satoja ihmisiä, hakemaan joulun tunnelmaa, iloa ja rauhaa tutuista ja vähän tuntemattomammistakin joululauluista.

– Olemme kiitollisia siitä, että ABC:n ovet ovat meille avoinna. On iso ilo järjestää Kauneimmat Joululaulut paikassa, jossa tavoitamme todennäköisesti sellaisiakin ihmisiä, joille kirkon kynnys on korkea. Tämä on erittäin onnistunut ratkaisu, Varkauden seurakunnan rovasti Arja Päivärinta ja kanttori Sauli Rissanen kiittelivät.

– Tulimme hakemaan ihanaa joulumieltä, Lyytisen perhe kertoi. Tapahtuman nuorimpiin osallistujiin kuuluvien Mennan ja Noelin kanssa joulua tunnelmoivat perheen äiti Elisa sekä ABC:llä opiskelun ohessa töitä tekevät Oona ja Nella.

Varkauden ABC:lle kokoontui neljännen kerran järjestettyyn jouluiseen iltaan kymmenittäin yhteislaulun ystävää. Määrä on liki kaksinkertainen viime vuoteen verrattuna. Suurin osa oli tullut paikan päälle varta vasten joululaulujen takia, mutta pöytiin jäi istumaan myös moni ohikulkija kuuntelemaan ja laulamaan.

– Ihmettelin jo ulkona, että täältä kuuluu joululaulua. Mukava yllätys. Meinasin poiketa vain pikaisesti, mutta nyt on mennyt jo puoli tuntia lauluja kuunnellessa, nimettömänä pysytellyt pitkämatkalainen kommentoi.

Varkautelaiset Riitta Kolehmainen ja Eija Jortikka osallistuivat Kauneimmat Joululaulut -tapahtumaan nyt toista kertaa ABC:llä.

– Olemme entisiä työkavereita vuosien takaa. Meillä on perinne, että tapaamme vuosittain Kauneimpien Joululaulujen merkeissä. ABC on erilainen, mutta kiva ja yllättävänkin tunnelmallinen paikka tällaiselle tapahtumalle. Arjesta tutun katon alle on kaikkien ihmisten helppo tulla, mikä varmasti lisää kiinnostusta tapahtumaa kohtaan, he pohtivat.

ABC:n työntekijät Päivi Romo ja Iiris Eronen hyräilivät mukana tuttuja joululauluja asiakaspalvelun lomassa. – Joululauluista tulee ihanaa tunnelmaa, Iiris hehkutti.

– Hienoa, että seurakunnan tapahtumia tuodaan ihmisten lähelle, Raija Ryymin, Irma Paasi, Maija Eklind ja Martta Kärkkäinen kiitelivät

Varkauden seurakunnan kanttori Sauli Rissanen ja rovasti Arja Päivärinta olivat tyytyväisiä ABC:lle kokoontuneiden laulajien määrään. – Saatiin pöydät täyteen innokkaita laulajia, kiitteli Arja, jolla on toiveissa muutakin yhteistyötä PeeÄssän kanssa. – Olen haaveillut flash mopista Prisman hyllyjen välissä pääsiäisen aikaan, rovasti kertoi.

Kiertävät palveluneuvojat suhaavat S-Biileillä pitkin Pohjois-Savoa asiakasomistaja- ja S-Pankki-palvelujen lähettiläinä.

Juttu: Kristiina Tammitie | Kuvat Minna Putkonen

– S-ryhmän ensimmäinen S-Biili otettiin käyttöön PeeÄssässä helmikuussa 2022. Kuluneiden puolentoista vuoden aikana olemme saaneet todella paljon positiivista palautetta siitä, että viemme asiakasomistaja- ja S-Pankki-palveluja maakuntaan, ympäri PeeÄssän toimialuetta. On käynyt selväksi, että tällaiselle palvelulle on todella tarvetta. S-Biilissä palvellaan yhden päivän aikana parhaimmillaan jopa nelisenkymmentä asiakasta, kuvailee PeeÄssän asiakkuuspäällikkö Reetta Innilä.

 

S-Biili on toimivampi ja tietoturvallisempi

S-Biili otettiin Suomessa ensimmäisenä käyttöön Pohjois-Savossa. Nyt PeeÄssään on hankittu jo toinen S-Biili, jälleen ensimmäisenä osuuskauppana. Marraskuun puolivälissä liikenteeseen lähteneen toisen S-Biilin myötä PeeÄssän kiertävät palveluneuvojat Kaija Hartikainen ja Marika Sarkasuo ovat siirtyneet palvelemaan asiakkaitaan vain ja ainoastaan palveluautossa. Myymälöiden sisälle pystytetyt, sermeillä suojatut palvelupisteet ovat siirtyneet historiaan. Muutos helpottaa merkittävästi palveluneuvojien työtä, sillä painavia ja tilaa vieviä kalusteita ei enää tarvitse kuljetella henkilöautossa ja kanniskella myymälöiden sisätiloihin. Autossa tuolit, pöydät sekä tarvittava tietotekniikka on aina valmiina palvelutilannetta varten.

– Sanalla sanoen on ihanaa, että olemme päässeet siirtymään kokonaan S-Biiliin. Suurin asia on tietysti se, että auton sisällä asiakkaan asiakasomistaja- ja pankkiasioista voidaan jutella rauhassa, eikä mikään puhe kuulu auton suljettujen ovien ulkopuolelle. Asiakkaat ovat tavattoman tyytyväisiä palveluun ja antavat lähes päivittäin kiitosta siitä, että PeeÄssä on hoitanut asiakasomistaja- ja S-Pankkipalvelujen tarjoamisen näin hyvin, Kaija Hartikainen kertoo.

 

Voimassa oleva henkilökortti tai passi mukaan

S-Biilissä voidaan hoitaa alusta loppuun kaikki asiakasomistaja- ja S-Pankki-asiat. Yhden asiakkaan asia, esimerkiksi verkkopankkitunnuksien tilaaminen, voi kestää vain viisi minuuttia, kun taas toisen asiakkaan kanssa aikaa vierähtää puoli tuntia tai enemmänkin, jos kyseessä on vaikkapa perhe, jonka kaikille lapsille avataan tilit ja tilataan kortit.

– Jotta asiat saadaan hoidettua, kannattaa S-Biili-asiointia varten ottaa aina mukaan voimassa oleva henkilökortti tai passi, Marika Sarkasuo ohjeistaa.

Palveluneuvojilla on myös oivallinen joululahjavinkki.

– PeeÄssän asiakasomistajuus on lahja, josta esimerkiksi nuori opiskelija hyötyy todella paljon.

 

Aikataulu PeeÄssän verkkosivuilla

Isosta pakettiautosta rakennetun S-Biilin ratissa Marika ja Kaija ovat jo kokeneita kuskeja. Kaija heittää keikkaa vanhalla S-Biilillä ja Marika on saanut käyttöönsä uuden palveluauton. Autot ovat sekä toiminnoiltaan että ajettavuudeltaan hyvin saman oloisia. Maakuntakierrokset on suunniteltu niin, että molemmille kertyy suurin piirtein yhtä paljon ajokilometrejä viikon aikana.

– Meillä on alueellamme useita paikkakuntia, joissa asiakkaita on niin paljon, että niissä käydään säännöllisesti parin viikon välein. Aikataulumme löytyy PeeÄssän verkkosivuilta. Lisäksi myymälöissä S-Biili-päivistä ilmoitetaan aina hyvissä ajoin etukäteen. S-marketien pihoissa viivymme yleensä koko päivän, Saleissa puolestaan puolen päivän ajan, Marika ja Kaija kertovat.

S-Biilissä asiointi tapahtuu vuoronumerojen perusteella. Vuoronumerokone löytyy aina myymälän sisältä.

– Pakkasta tai hellettä ei S-Biilissä asioidessa tarvitse pelätä. Lisälämmitin pitää sisätilat lämpiminä talvella ja ilmalämpöpumppu kesällä viileänä, Marika Sarkasuo muistuttaa.

 

S-Biilien vierailut joulukuussa

(palveluaika klo 10–17, jos ei toisin mainita)

pe 1.12.         S-market Rautalampi
ma 4.12.       S-market Juankoski
ti 5.12.          S-market Karttula
to 7.12.         S-market Varpaisjärvi (klo 9–16) ja S-market Keitele
pe 8.12.        S-market Maaninka ja S-market Nilsiä
ma 11.12.      S-market Pielavesi ja S-market Kiuruvesi
ti 12.12.        S-market Vesanto ja S-market Tuusniemi
ke 13.12.       S-market Pyhäsalmi (klo 9–16) ja S-market Vieremä
to 14.12.       S-market Kaavi ja S-market Suonenjoki
pe 15.12.       S-market Leppävirta ja S-market Lapinlahti
ma 18.12.      S-market Rautalampi ja S-market Heinävesi
ti 19.12.         S-market Vuorela ja S-market Juankoski
ke 20.12.       S-market Kommila ja S-market Sonkajärvi
to 21.12.        S-market Nilsiä ja S-market Maljalahti
ke 27.12.       S-market Kiuruvesi
to 28.12.       S-market Karttula
pe 29.12.       S-market Suonenjoki

Osuuskauppa PeeÄssä ottaa käyttöön torstaina 16.11. toisen S-Biilin viemään Asiakasomistaja- ja S-Pankki-palveluja ihmisten luokse. PeeÄssän asiakasomistajat ovat olleet tyytyväisiä puolitoista vuotta sitten käyttöön otetun Suomen ensimmäisen S-Biilin tarjoamiin palveluihin.

Koko Suomessa S-Biilejä on viisi, joista kaksi liikennöi Pohjois-Savossa.

 

– Olemme investoineet toiseen S-Biiliin, koska haluamme tarjota asiakasomistaja- ja S-Pankki-palveluja siellä, missä asiakasomistajamme muitakin palvelujamme arjessaan käyttävät. Kahdella kiertävällä palveluautolla varmistamme, ettei pienemmiltä paikkakunnilta ole jatkossakaan tarvetta lähteä kaupunkiin hoitamaan asiakasomistajuuteen tai S-Pankin asiakkuuteen liittyviä asioita. Viemme palvelut heidän luokseen, PeeÄssän asiakkuuspäällikkö Reetta Innilä perustelee palveluautokapasiteetin lisäystä.

 

Toinen S-Biili korvaa aiemmin myymälätiloissa työskennelleen kiertävän palveluneuvojan.

– Jatkossa kaikki maakunnan asiakasomistaja- ja S-Pankki-asiat hoidetaan S-Biilin sisälle rakennetussa toimistossa. ASiakaskokemus parantuu merkittävästi, kun voidaan puhua rauhallisessa tilassa asiakkaan kanssa.

S-Biilit kiertävät PeeÄssän toimialueen eri paikkakunnalla PeeÄssän verkkosivulla julkaistavan aikataulun mukaisesti. S-Biilillä liikkuvat palveluneuvojat pysäköivät auton päivän ajaksi kunkin paikkakunnan S-marketin tai Salen pihaan. Tänä syksynä on asiakastoiveisiin vastaten kokeiltu myös puolipäiväisiä S-Biili-vierailuja kaupunkialueella sijaitsevien Sale-myymälöiden piha-alueilla Kuopiossa ja Varkaudessa. Asiointi S-Biilissä tapahtuu vuoronumeroiden perusteella.

 

S-Biilissä palvellaan asiakkaita samoissa asioissa kuin Prismojen asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki-pisteilläkin, yksinkertaisista tilien avauksista vaativiin kuolinpesien selvityksiin. Myös PeeÄssän asiakasomistajaksi liittyminen tai jäsenyyden siirto osuuskauppojen välillä onnistuu. Turvallisuussyistä autossa ei käsitellä tai kuljeteta käteistä rahaa. Käteisen nostaminen ja tallettaminen onnistuu S-Pankin S-Tililtä S-Etukortti Visalla ja henkilöllisyystodistuksella kaikkien S-ryhmän kauppojen kassoilla.

 

PeeÄssän S-Biili-asiakkaiden määrissä on suuria eroja paikkakuntien välillä. Eniten liikkuvalla palveluautolla on asiakkaita ollut Suonenjoella ja Pyhäsalmella. Tyypillisesti päivän aikana palvellaan asiakkaita reilusta parista kymmenestä ylöspäin.

 

Suomen ensimmäinen S-Biili lähti liikkeelle Pohjois-Savossa vuoden 2022 helmikuussa. Ajokilometrejä autoon kertyi ensimmäisen puolentoista vuoden aikana noin 50 000.

 

S-Biilejä on nyt Suomessa yhteensä viisi. PeeÄssän kahden palveluauton lisäksi S-Biili on käytössä Pohjois-Karjalan Osuuskaupassa, Osuuskauppa Keskimaalla Keski-Suomessa sekä Osuuskauppa Arinalla Pohjois-Suomessa.

Osuuskauppa PeeÄssä on valittu Suomen 3. innostavimmaksi työpaikaksi 2022.

Suomen innostavimmat työpaikat -tunnustuksen voi saada suomalaisorganisaatiot, jotka ovat toteuttaneet Eezy Spiritin henkilöstötutkimuksen. Kyseessä on suomalaisen työelämän tunnustus, joka myönnetään vuosittain parhaille Eezy Flown People Power -tutkimukseen osallistuneille organisaatioille. Suomen innostavimmat työpaikat -kisan tulokset perustuvat vuonna 2022 tehtyjen työyhteisötutkimusten (TYT) tuloksiin.

PeeÄssä sai erinomaiset tulokset vuoden 2022 henkilöstötutkimuksessa suurten organisaatioiden, yli 1 000 henkilöä työllistävien -sarjassa. Tunnustus kertoo henkilöstön korkeasta omistautuneisuudesta ja toiminnan kehittämisestä pitkäjänteisesti yhdessä henkilöstön kanssa.

Työtyytyväisyys on jo vuosia ollut erinomaisella tasolla. Viime vuonna henkilöstön kokema työtyytyväisyys parani entisestään edellisestä vuodesta. Merkittävimmät parannukset liittyivät jaksamiseen: kokemus työn stressaavuudesta oli vähentynyt ja työkuorman koettiin pysyneen yksiköissä aiempaa useammin kohtuullisena.

 

Osuuskaupat ottivat kisassa kolmoisvoiton. Suurten yritysten sarjassa ykkössijan otti toista kertaa peräkkäin Osuuskauppa Suur-Savo. Toiseksi tuli Osuuskauppa KPO ja kolmanneksi Osuuskauppa PeeÄssä.

SUOMEN INNOSTAVIMMAT TYÖPAIKAT 2022

Suuret organisaatiot (yli 1000 henkilöä)

  1. Osuuskauppa Suur-Savo
  2. Osuuskauppa KPO
  3. Osuuskauppa PeeÄssä

 

Kisan tulokset kokonaisuudessaan Innostavimmat-sivustolla.

Kuopion Sokos on asiakkaiden suositteluhalukkuudella mitattuna Suomen paras Sokos. Ykköstila on valloitettu pitkäjänteisellä ja systemaattisella työllä asiakaskokemuksen parantamiseksi, ja siihen ovat sitoutuneet kaikki työryhmän jäsenet. Näillä perusteilla Sokos on saanut PeeÄssän vähittäiskaupan Vuoden työryhmä -tunnustuksen.

Teksti Kristiina Tammitie, kuvat Pentti Vänskä

Sokoksen palvelukulttuurin ja johtamisen kehitystyö on tuonut muutamassa vuodessa näkyviä tuloksia: Kaupan liiton ja Erikoiskaupan liitto ETUn viime vuoden lopulla teettämän tutkimuksen mukaan Sokoksen asiakastyytyväisyys ja palvelukokemus on noussut kodin käyttötavara- ja tavarataloketjujen joukossa parhaaksi. Parhaan ketjun paras tavaratalo on tutkimuksen mukaan Kuopion Sokos, joka on nyt myös PeeÄssän vähittäiskaupan Vuoden työryhmä (yläkuvassa on vain pieni osa työryhmäläisistä, joita on yhteensä 65).

Sokoksen asiakkaiden mietteitä palvelun tasosta ja laadusta kysytään, mitataan ja seurataan Kuopiossa systemaattisesti.

– Asiakaskokemuksia käymme meidän koko henkilökunnan kanssa läpi muun muassa aamubriiffeissä ja jokaviikkoisessa operaatiokeskuksessa, johon osallistuvat myyntipäälliköt sekä myynninohjaajat. Vuoron johtamista tehdään kaikilla tasoilla ja varmistetaan näin, että loistavilla myyjillämme on kaikki pelimerkit maailmanluokan asiakaskohtaamisten toteuttamiseen, Sokos-johtaja Pia Virtanen kuvailee.

 

Rakkaudesta lajiin

Kuopion Sokos aloitti asiakaspalvelun kokonaisvaltaiseen kehittämiseen tähtäävän ohjelman vuonna 2019 tavarataloketjun pilottiyksikkönä.

– Olemme tehneet viime vuosien aikana valtavan paljon työtä asian eteen, valmentaneet väkeämme erilaisiin palvelutilanteisiin ja harjoitelleet käytännön asioita lukuisilla tavoilla.

Asiakaspalvelu on Kuopion Sokoksella viety tasolle, jota Pian mukaan kuvaa paremmin termi asiakaskohtaaminen

– Tilanne on järjettömän hieno, sillä meille tulee onnistuneista kohtaamisista valtavasti positiivisia palautteita viikoittain. Meidän huippuporukka tekee työtään vilpittömästä rakkaudesta lajiin, Pia kuvailee.

– Meidän ihmiset ovat todella sitoutuneet tekemään Suomen parasta Sokosta myös jatkossa. Halutaan yhdessä menestyä ja tunnetaan vilpitöntä ylpeyttä omasta tavaratalostamme. Yhtenäinen ja selkeä linja tekemisissä, avoin vuorovaikutteisuus keskenämme ja asiakkaiden kanssa sekä samanaikaisesti topakka ja lempeä johtaminen ovat tuottaneet erinomaisia tuloksia, myyntipäälliköt Sari Heikkinen ja Nina Pakarinen luonnehtivat.

 

Avoin luottamuksen ilmapiiri

Jutustelu Sokoksen myyjien kanssa osoittaa, että onnistuneiden kohtaamisten toteuttaminen on todellakin jokaiselle sydämen asia.

– Kaikki lähtee siitä, että meillä on hyvä olla töissä, jossa vallitsee avoimuuden, tiedon jakamisen, luottamuksen, välittämisen ja positiivisuuden ilmapiiri. Esihenkilöille on helppo puhua kaikista asioista ja saamme heiltä jatkuvasti tukea ja kannustavaa palautetta, eikä virheitä tarvitse kenenkään pelätä. Jokainen saa tehdä asiakaspalvelutyötä omaan persoonaansa sopivalla tavalla, kunhan se tehdään aina asiakasta kunnioittavasti ja ystävällisesti, Saratuulia Airaksinen, Annika Sonninen ja Tiina Raatikainen kuvailevat.

– Meillä on sellainen savolainen rennon letkeä meininki. Tuntuu tosi kivalta, kun asiakkaat antavat sellaista palautetta, että olemme heille kuin ystäviä; kuuntelemme, autamme ja teemme päivästä valoisamman. Kohtaamisissa on turvallinen fiilis – asiakas tietää, että hän on hyvissä käsissä ja me olemme hänen puolellaan, tuomme esimerkiksi esiin senkin, ettei tietty tuote ole asiakkaalle oikea, eikä hänen kannata sitä ostaa, kolmikko kertoo.

Sokoksen palkitussa työryhmässä näkyy mainiolla tavalla, että innostuminen ja onnistuminen kulkevat käsi kädessä.

– Asiakkaan kiitos menee suoraan sydämeen ja innostaa yhä parempiin suorituksiin. Meillä todella iloitaan myös toisten onnistumisista ja tsempataan toisiamme kiireen keskellä. Yhteenkuuluvuus on tosi iso asia, joka johtaa Suomen parhaisiin tuloksiin.

– Olemme yhtä suurta Sokos-perhettä, jossa jokainen saa loistaa omalla tavallaan, Saratuulia, Sari ja Pia kuvailevat.

Asiakkaiden palautteita Kuopion Sokoksesta:  

”Olen monille suositellut ja viikko sitten kaverit oikein vienyt ihastelemaan vaatteita.”

”Todella laaja valikoima ja ystävällinen ja asiantunteva palvelu. Kosmetiikkaosaston myyjät täyden 10 arvioisia!”

”Sokos tarjoaa laadukkaita tuotteita ja hyvää palvelua. Välillä tuotteet ovat hyvissä aleissa, josta tulee plussaa!”

”Ostoksilla käynti tapahtui nopeasti. Myyjä tuli oma-aloitteisesti ja reippaasti auttamaan ja palveli kassalle asti.”

”Kuopion siistein ja ajan hermolla pysyvä keskustan tavaratalo erityisesti kosmetiikkaan ja muotiin. Luotettava yritys, jossa minulle sopiva valikoima ja hyvä palvelu.”

”Kosmetiikkaosastolla on helppo asioida pyörätuolilla. Myyjät ovat erittäin ystävällisiä, avuliaita ja ammattitaitoisia. Pidän erityisesti siitä, että minua kohdellaan Kuopion Sokoksella arvostavasti / kuten muitakin. Pyörätuolia ja minua ei kavahdeta, toisin kuin muissa kaupoissa.”

  

#tunteella #ylpeästi #toimeliaasti #yhdessä

Original Sokos Hotel Puijonsarven kokous- ja juhlapalvelut on palkittu PeeÄssän Vuoden työryhmänä, perusteluina erinomainen asiakas- ja työntekijäkokemus.

Teksti Kristiina Tammitie, kuvat Pentti Vänskä

 

– Lausu ääneen meille toiveesi – me toteutamme.

Näin luvataan Original Sokos Hotel Puijonsarven nettisivuilla kokous- ja juhlapalvelut -otsikon alla. Paljon luvattu, mutta mitä ilmeisemmin myös totta: Puikkarissa järjestetyistä moninaisista tapahtumista asiakkaiden kokemukset ovat erinomaisella tasolla sekä annettujen numeroarvostelujen että sanallisen palautteen perusteella. Henkilökunnan palvelualttiudesta Puikkariin saadaan kiittävää palautetta säännöllisesti ja jatkuvasti.

 

Ansaittu tunnustus

Puikkarin kokous- ja juhlavieraista huolehtiva, kiitosta keräävä tiimi on saanut PeeÄssän majoitus- ja ravitsemiskaupan Vuoden työryhmä -palkinnon. Ravintolapäällikkö Hanna Härkönen on tavattoman mielissään joukkueensa puolesta.

– Tämä tunnustus tuli oikeaan osoitteeseen. Meidän porukka on tehnyt valtavasti töitä nostaessaan toiminnan koronaa edeltävän ajan tasolle ja ylikin. Tämä on ehdottomasti ansaittu palkinto, Hanna korostaa.

­Koronarajoitusten aikana työryhmäläiset hajautuivat työskentelemään PeeÄssän muihin toimipaikkoihin, mutta kun rajoituksista reilu vuosi sitten vihdoin luovuttiin kokonaan, päästiin palaamaan takaisin Puijonsarveen.

­ – Kokous- ja juhlapalvelujen kysyntä kasvoi pitkin vuotta, huipentuen mahtavasti onnistuneeseen pikkujoulukauteen. Pääsimme järjestämään monia isoja tilaisuuksia ja yhdessä tekemällä huolehtimaan asiakaskokemuksesta loppuun myytyinä viikonloppuinakin, hän jatkaa.

 

Työtä suurella sydämellä

Original Sokos Hotel Puijonsarven palvelukulttuuriin kuuluu, että kaveria autetaan, eikä osastorajoja ole. Silti eri toiminnoilla on aina oma ydinryhmässä. Kokous- ja juhlapalvelujen osalta tämän joukon muodostavat ravintolapäällikkö Hannan ja keittiömestari Kati Liukkosen ohella Mervi Kröger, Kati Rantonen, Veera Lokinoja, Saija-Kaisa Ahola, Jenni Lappalainen, Veijo Suhonen, Kimmo Heikura, Veera Manunen ja Jenna Tuominen.

– Tämä on aivan huippuporukka, joka koostuu todellisista ammattilaisista. Jokainen haluaa tehdä asiakkaan eteen aina parhaansa. Ihmiset tykkäävät työstään ja tekevät sitä suurella sydämellä, mikä näkyy myös poikkeuksellisen korkeana työtyytyväisyytenä, Hanna kuvailee.

 

Hotellin kokous- ja juhlapuolella vuodesta 2018 lähtien työskennellyt hovimestari Kimmo Heikura kertoo, että Puikkarissa vietetään yritysten ja yhteisöjen erilaisia tilaisuuksia, samoin perhejuhlia, kuten kaste-, rippi- ja valmistujaisjuhlia, merkkipäiviä, häitä ja muistotilaisuuksia.

– Jokaisen tapahtuman järjestämme asiakkaan toiveiden mukaisesti teeman, tarjoilujen, ohjelman ja tilojen käytön osalta. Variaatioita on yhtä paljon kuin asiakkaitakin. Tällä hetkellä kysyntä on vilkasta ja varauksia tehdään jo ensi talvelle.

Kimmoa työssä motivoi eniten alan parhaimpien osaajien kanssa työskentely sekä asiakkaiden toiveiden täyttäminen.

– On hyvin innostavaa ja mieltä lämmittävää nähdä, miten asiakas huokuu tyytyväisyyttä onnistuneen tapahtuman jälkeen. Eikä sillä ole merkitystä, onko osallistujia ollut 10 vai 200, Kimmo korostaa.

Kokous- ja juhlapalvelujen ydinryhmästä tähän yhteiskuvaan ennättivät Kati, Saija-Kaisa, Veera, Veijo, Hanna ja Kimmo.

Asiakkaiden palautteita Original Sokos Hotel Puijonsarven kokous- ja juhlapalveluista:

”Erittäin ystävällinen ja asiallinen kokoushenkilökunnan palvelu. Ei ole vastaavaa palvelua missään muualla tullut vastaan. Ihan huippu! Pystyy keskittymään omiin asioihin ja ei tarvitse huolehtia järjestelyistä. Pikaisetkin muutokset onnistuvat hyvällä otteella.”

”Suomen paras kokousisäntä Veijo hoitaa kaikki viimeisen päälle. Aina tulee hyvälle tuulelle kun hänet tapaa!”

”Palvelu oli sijuvaa, varaaminen helppoa ja sain apua tilaisuuden suunnittelussa. Renkku-kabinetti soopi ryhmällemme erittäin hyvin ja oli viihtyisä ja tunnelmaltaan rento, mutta laadukas.”

#tunteella #ylpeästi #toimeliaasti #yhdessä