13.3.2023
Maailmanluokan asiakaskohtaamisten edelläkävijä, jonka palvelutaidoista tulee hyvää palautetta vuosi toisensa perään. Näin perustellaan Kuopion Prismassa työskentelevän Toni Raskin valintaa PeeÄssän kaupan toimialan Vuoden asiakaspalvelijaksi.
– Tämä on hienoin tunnustus, mitä olen ikinä saanut, Toni itse toteaa.
Teksti Kristiina Tammitie, kuvat Pentti Vänskä
Kun Toni Raskin valinta Vuoden asiakaspalvelija -tunnustuksen saajaksi julkaistiin Kuopion Prisman Facebook-seinällä helmikuussa, postaus kerrytti nopeasti toista tuhatta tykkäystä ja satakunta onnittelua. Kommenteissa oltiin täysin yksimielisiä siitä, että palkinto meni täsmälleen oikeaan osoitteeseen, koska Toni on ”mahtava tyyppi”, ”aina positiivisella fiiliksellä”, ”huipputyyppi”, ”ihana”, ”ihan paras” jne.
Tonista itsestään Vuoden asiakaspalvelija -valinta tuntuu vieläkin taianomaiselta.
– Olen alkanut pikkuhiljaa tajuta minkälaisen huomionosoituksen olen saanut osakseni. Olihan se aikamoinen pommi, kun ajattelee, miten paljon hyviä asiakaspalvelijoita PeeÄssässä on jo pelkästään meidän talossa. Ikinä en olisi osannut kuvitella, että tämä kunnia osuus omalle kohdalle, Toni hymyilee edelleen hieman hämillisenä.
Aamu alkaa kolmella positiivisella asialla
Asiakkaat kohtaavat Tonin Prisman itsepalvelukassojen alueella, jossa hän on työskennellyt siitä lähtien, kun omatoiminen maksaminen on ollut Prismassa mahdollista.
– Reilu kymmenen vuotta sitten olin onnettomuudessa, jonka seurauksena niskassani on runsaasti titaanilevyä. Niska ei kestä muita työtehtäviä, mutta onneksi itsepalvelukassoilla työskentely onnistuu ja kuntoutumistakin on tapahtunut. Itsepalvelukassoilla pystyy liikkumaan, mutta siinä ei tarvitse tehdä nostoja tai kumartelua, mikä on osaltaan vaikuttanut voinnin kohentumiseen.
Toni on kiitollinen siitä, miten paljon PeeÄssässä on nähty vaivaa hänen pitämisessään kiinni työssä.
– Tuskin kovin monessa muussa työpaikassa olisi näin tosissaan etsitty sellaista työtä, jota pystyn edelleen tekemään, hän arvelee.
Kipuja vamma aiheuttaa ajoittain edelleen, mutta Toni ei anna sen vaikuttaa mielialaansa.
– Joka aamu herättyäni mietin kolmea positiivista asiaa elämässäni, ennen kuin nousen edes sängystä ylös. Minulla ei huonoja päiviä ole oikeastaan koskaan. Normaalista arjen harmituksesta pääsen helposti ylitse etsimällä positiivisen puolen asiasta kuin asiasta.
Kaikki saavat samanlaista kohtelua
Toni nauttii työstään ihmisten parissa. Häneltä riittää jokaisella asiakkaalle ja työkaverille ystävällinen sana tai pari. Joskus haastellaan pitempäänkin, jos tilanne antaa mahdollisuuden ja asiakas sitä haluaa.
– Kohtelen aina kaikkia samalla tavalla, tasa-arvoisesti, eikä ole mitään merkitystä sillä, miltä ihminen näyttää tai minkä ikäinen hän on. Meidän asiakkaamme ovat mahdottoman mukavia, joten jään heistä monien kanssa jutustelemaan mielelläni myös vapaa-ajalla, olinpa sitten uimahallissa tai kaupungilla kävelemässä. Äskettäin minulta kesti kolme varttia torin ylitykseen, kun tuli niin paljon tuttuja asiakkaita vastaan, Toni nauraa.
Työssä viihtyminen on tärkeintä
Työssä viihtyminen on asia, josta Toni ei suostu tinkimään, ei edes piirun vertaa.
– Olin joskus aiemmin työpaikassa, jossa palkka oli parempi, mutta työilmapiiri oli ahdistava, joten sanoin itseni irti. Minulle on tärkeintä, että viihdyn työssäni ja koen aitoa iloa töihin tullessani.
Prismasta Toni on löytänyt oman paikkansa, eikä usko sieltä pois lähtevänsä ennen kuin eläkkeelle.
– On minua välillä kyselty muualle, mutta en ole lähtenyt. Miksi ihmeessä vaihtaisin hyvän pois? Meillä on mahtava työporukka, jossa juttu lentää ja naurua riittää, työkaveria autetaan, jokaista arvostetaan ja joka päivä sattuu monia kivoja asioita.
Asiakkaiden palautteita Tonista:
”Nyt pitää antaa isoa positiivista palautetta Kuopion Prisman työntekijälle Toni Raskille. On asiakaspalveluasenne niin hyvä ja positiivinen joka ikinen päivä. Saisi olla maailmassa enemmänkin Tonin kaltaisia positiivisia tyyppejä, kateeksi käy asenne.”
”Kuopion Prismassa sain itsepalvelukassalla niin mahtavaa asiakaspalvelua, etten ole koskaan kaupassa saanut. Mies oli niin ystävällinen, avulias ja reipas, että minulle ja tyttöystävälleni jäi todella hyvä mieli asioinnista kaupassanne. Tyttöystäväni olisi halunnut mennä halaamaan työntekijää.”
”Loistavaa palvelua, huumorintajuista, mutta ammattitaitoista asiakkaan kohtaamista tänään itsepalvelukassalla myyjä Tonin palvelemana!”
20.12.2024 |
20.12.2024 | Tästä ilmoitimme