5.1.2021
Teksti Kristiina Tammitie, kuvat Pentti Vänskä
Sirpa Karppinen on sitoutunut PeeÄssään sekä työntekijänä että edustajiston jäsenenä.
Jos olet liittynyt PeeÄssän jäseneksi viimeisten kymmenen vuoden aikana Iisalmen Prismassa, on hyvin paljon mahdollista, että Sirpa Karppinen on se henkilö, jonka kanssa olet jäsenhakemuksen täyttötilanteessa asioinut.
– Kieltämättä olen Prisma-vuosieni aikana tehnyt lukemattoman paljon jäsenyyksiä. Tarkkaa määrää en osaa sanoa, mutta kyllä liittyjiä on kauttani tullut satoja, Sirpa arvelee.
Ensi alkuun tuntui hieman hankalalta ottaa S-Etukortittoman asiakkaan kanssa jäsenyys puheeksi. Aika pian juttu alkoi kuitenkin luistaa, kun Sirpa huomasi ihmisten olevan aidon kiinnostuneita asiakasomistajuuden mukanaan tuomista eduista.
– Kassalla otan aina asian puheeksi, jos vihreä kortti ei maksutilanteessa vilahda. Lisäksi olen tehnyt vuosien ajan bonusneuvontaa erillisessä pisteessä.
PeeÄssässä Sirpa on ollut töissä jo kolme vuosikymmentä.
– Osuuskauppa on minun toinen kotini. Olen kasvanut kiinni PeeÄssään, hän nauraa.
Lappeenrannasta Iisalmeen muuttamisen jälkeen Sirpan ensimmäinen työpaikka löytyi paikallisen Sokos Hotellin yhteydessä toimivasta Rossosta.
– Minulla oli kokin koulutus, mutta salin puolelle päädyin ja viihdyinkin siellä parikymmentä vuotta. Tuona aikana sain ravintolan vakiasiakkaista paljon ystäviä. Vielä nytkin monet Koljonvirrassa usein majoittuvat hotellivieraat käyvät moikkaamassa Prisman kassalla.
Kymmenen vuotta sitten Sirpan selkä rupesi vaivaamaan sen verran pahasti, että oli aika jättää tarjoilijan hommat.
– Lääkäri sanoi ihan suoraan, että Rossoon ei ole enää paluuta. Onneksi minulle löytyi korvaava paikka Prismasta, jossa pystyn selkävaivaisenakin tekemään monenlaista työtä. Kassapalvelun lisäksi teen vuoroja infossa sekä käyn osastoilla hyllyttämässä tavaraa tarpeen mukaan. Kun työssä on riittävästi vaihtelevuutta, selkä muistuttelee itsestään vain ajoittain.
Sirpa on osa-aikainen työntekijä 34 viikkotyötunnin sopimuksellaan. Käytännössä tunteja kertyy helposti enemmän.
– Lisävuoroja on aina tarjolla, jos niitä vain haluaa ottaa vastaan. Usein olen valmis myös venyttämään päivää jommastakummasta päästä. Joustaminen toimii meillä hienosti vastavuoroperiaatteella.
Pitkän linjan asiakaspalveluosaajakaan ei pysty tänä päivänä tekemään työtään automaattiohjauksella.
– Kaupan ala kehittyy hurjaa vauhtia ja koko ajan tulee uutta. Kun on vain viikon pois töistä, on jo sillä aikaa joku asia muuttunut. Meillä ollaan jatkuvasti ajan hermolla, ideoidaan uutta ja kokeillaan erilaisia tapoja, joilla voidaan entisestään parantaa asiakasomistajiemme palvelua, Sirpa kuvailee.
Paitsi työntekijänä, Sirpa on kiinnittynyt PeeÄssään myös vaaleilla valittuna luottamushenkilönä. Nyt hänellä on menossa osuuskaupan edustajistossa toinen kausi.
– Lähdin vuoden 2016 vaaleihin ehdokkaaksi asiakkaiden kannustuksen innostamana ja pääsinkin läpi ensiyrittämällä. Yllättävän paljon asiakkaat esittävät minulle erilaisia asioita ja toiveita, joita vien eteenpäin oikeaan suuntaan. Esimerkiksi Prismaa koskevat tuotetoiveet voin esittää suoraan esimiehelleni, kun taas ABC-autopesupalvelujen toivominen Iisalmeen ja ABC-tankkauspisteen saaminen Vieremälle ovat asioita, jotka pitää viedä PeeÄssän ylimmälle johdolle tiedoksi, Sirpa kertoo esimerkkejä edustajiston jäsenen tehtävistä.
Edustajiston kokouksissa Sirpa on päässyt syventämään osuuskauppatietämystään ja tutustumaan uusiin ihmisiin.
– Edustajiston jäsenyyden myötä mielikuvani ovat vahvistuneet PeeÄssästä vakavaraisena ja meille kaikille, niin työntekijöille kuin asiakkaillekin, luotettavana kumppanina. Osuuskauppa pitää meidän puoltamme ja haluaa aidosti helpottaa arkeamme sekä taloudellisesti että palvelujen kehittämisen näkökulmasta. Sen voin kertoa pystyssä päin kaikille ihmisille, Sirpa korostaa.
27.12.2024 | Tästä ilmoitimme
20.12.2024 |