Osuuskauppa PeeÄssän hyvästä menestyksestä vuonna 2024 palkitaan henkilöstöä yhteensä 4,4 miljoonalla eurolla. Keskimäärin tulospalkkiota maksetaan PeeÄssän työntekijälle 1804 euroa. Maksettavan tulospalkkion suuruus määrittyy suhteessa tehtyihin työtunteihin ja työryhmien tuloskortteihin laadittujen tavoitteiden mukaisesti. Tulospalkkion maksun piiriin kuuluu jokainen yli kuusi kuukautta työsuhteessa ollut PeeÄssän työntekijä.
Tulospalkkion maksaminen henkilöstölle kuuluu osaksi PeeÄssän tapaa lisätä hyötyä ja hyvinvointia kaikille työntekijöilleen.
– Tiimit ympäri PeeÄssän ovat tehneet jälleen vakuuttavaa työtä palvellessaan asiakkaitamme. Olen erityisen ylpeä myös työstä, jota työyhteisöt ovat tehneet keskinäisen tunnelman kohottamisen eteen. Henkilöstön hyvä fiilis välittyy suoraan asiakkaillemme. Kun yrityksellä menee hyvin ja onnistumisia tulee, on myös osaajia syytä palkita, sanoo Osuuskauppa PeeÄssän toimitusjohtaja Mikko Junttila.
Osuuskauppa PeeÄssässä tunnistetaan tulospalkkion merkitys osaavan henkilöstön veto- ja pitovoimatekijänä. Sen tiedetään vaikuttavan positiivisesti Osuuskauppa PeeÄssän työnantajamielikuvaan muiden hyvien henkilöstöetujen rinnalla.
– Jokaisella peeässäläisellä on mahdollisuus vuosittain kahden kuukauden palkkaa vastaavaan tulospalkkioon. Olemme ylpeitä tulospalkkiojärjestelmämme kilpailukykyisyydestä – sen suuruus on poikkeuksellisen iso Suomen työmarkkinoilla vertailtaessa, kertoo Osuuskauppa PeeÄssän henkilöstö- ja talousjohtaja Tiina Tolvanen.
”Tulospalkkio motivoi tiimiä saavuttamaan asetetut tavoitteet yhteisellä tekemisellä”

Aiemmin varhaiskasvatuksen parissa työskennellyt Julia Talja näkee, että yhteiset tavoitteet tulospalkkiojärjestelmässä kannustavat tiimiä puhaltamaan yhteen hiileen.
ABC Pitkälahden palveluvastaava Julia Talja ja liikennemyymälätyöntekijä Henna Rissanen pitävät tulospalkkiota hyvänä ja toimivana järjestelmänä.
– Meillä on selkeät tavoitteet ja pystymme itse omalla työllämme vaikuttamaan tulospalkkioomme. Se motivoi tiimiä saavuttamaan tavoitteet yhteisellä tekemisellä, sanoo Talja.
– Käymme säännöllisesti läpi, mihin asioihin päivittäisessä työssä voimme itse vaikuttaa, jotta tulospalkkioon asetetut tavoitteet täyttyvät. Laadukkaan palvelun tarjoaminen näkyy lopulta asiakastyytyväisyydessä, Rissanen toteaa.