#yhdessä – kumppanuus, vuorovaikutus ja yhteistyö lähituottajaillan teemoina


15.9.2023

PeeÄssän järjestämään lähituottajailtaan kokoontui yhteisen keskustelun äärelle toista sataa osuuskaupan tavarantoimittajakumppania Pohjois-Savosta ja lähiseuduilta. Tapahtumasta avautuu polku PeeÄssän yhä tiiviimmälle yhteistyölle paikallisten yrittäjien kanssa.

 

Teksti Kristiina Tammitie, kuvat Pentti Vänskä

 

Kumppanuus, vuorovaikutus ja yhteistyö. Nämä lähituottajaillan teemat kumpuavat PeeÄssän strategiasta, joka linjaa osuuskaupan keskeiset tekemiset lähivuosille.

– Yksi uuteen strategiaamme sisältyvistä hankkeistamme on paikallisten toimittajien tukeminen ja yhteistyömme tiivistäminen kaikkien osapuolten kannalta yhä paremmin toimivammaksi,

PeeÄssän vähittäiskaupan toimialajohtaja Jouni Ruotsalainen linjasi tilaisuutta avatessaan.

– Haluamme olla toimialueellamme ja sen lähituntumassa kotipaikkaansa pitäville pienille ja isoille yrityksille, sekä nykyisille että uusille, luotettava kumppani. Kauttamme monille oman alueemme tavarantoimittajille on avautunut mahdollisuus saada tuotteet myös S-ryhmän valtakunnalliseen jakeluun, hän jatkoi.

– Tämä ensimmäinen lähituottajailta on päänavaus, sillä tarkoituksenamme on järjestää vuosittain yhteinen tapaaminen kanssanne. Muistakaa antaa palautetta, sillä kehitämme tapahtumaa kommenttienne perusteella, toimialajohtaja Jouni Ruotsalainen kannusti.

Laadun, hinnan ja hyvän kumppanuuden kirittäjä

PeeÄssän toimitusjohtaja Mikko Junttila selvitti omassa puheenvuorossaan PeeÄssän avainlukuja, uudistettuja arvoja sekä strategiaan sisältyviä keskeisiä tekemisiä. Lue lisää Paras elämä -sivustoltamme https://paraselama.fi/

 

– Olemme asiakkaiden omistama palvelualan yritys, jonka toimipaikoissa toteutuu joka päivä toista sataa tuhatta asiakaskohtaamista. Asiakasomistajillemme tuotimme vuonna 2022 hyötyä 91,5 miljoonaa euroa.

Yksi kuluttajaosuuskunnan keskeinen tehtävä on varmistaa, että ruoka on kussakin ajassa mahdollisimman kohtuuhintaista.

– Ja yhtä lailla meille on tärkeää alkutuottajien, kotimaisen elintarviketeollisuuden ja koko ruokaketjun pärjääminen. Tehtävämme on toimia kaikilta osin muuta markkinaa paremmin ja kirittää muita hinnassa, laadussa ja toimivassa kumppanuudessa. Haluamme olla alueemme rohkea vastuullisuuden edelläkävijä, Mikko Junttila linjasi.

– #yhdessä on yksi arvoistamme ja myös lupauksistamme, koskien tätäkin foorumia. Tehdään yhdessä maakunnastamme parempi paikka elää, toimitusjohtaja Mikko Junttila innosti.

Kotimaisuusaste jatkossakin korkealla

Paikan päälle tuottajailtaan oli saatu mukaan myös S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho, joka tarjosi kuulijoilleen mielenkiintoisen katsauksen ruokakaupan tämän hetken trendeihin sekä ruoan hinnassa tapahtuneisiin muutoksiin ja niiden vaikutukseen suomalaisten ostokäyttäytymiseen. ­

– Todella tarkasti ruoan hintaa miettimään joutuvien määrä on kasvussa. Yhä useampi joutuu tinkimään ja jopa luopumaan kokonaan joiden tuotteiden ostamisesta.

Elintarvikkeita jalostaville yrityksille uusia mahdollisuuksia tarjoaa valmisruoan ja helppojen ruokaratkaisujen myynnin kasvu, samoin hyvinvointiin panostaminen ruokavaliossa. Myös kotimaisuuden merkitys on suurelle osalle kuluttajia vahva.

– S-ryhmän ruokakaupoissa myytävistä elintarvikkeista noin 80 prosenttia on kotimaista alkuperää. Tavoitteenamme on pitää kotimaisuusaste korkealla tulevaisuudessakin, Sampo Päällysaho linjasi.

Sampo Päällysaho muistutti, että kauppa neuvottelee hinnoista elintarviketeollisuuden kanssa, mutta ei voi vaikuttaa suoraan siihen, miten ostohintojen korotukset näkyvät tuottajahinnoissa. – Avattuamme hintaneuvottelut, meiltä on siirtynyt ruokaketjussa eteenpäin noin miljardi euroa. Meidän viestimme on ollut, että rahan on mentävä tuottajille asti. Meidän tavoitteenamme on kaikilta osin menestyvä ruokaketju.

 

Ruokaostoja paikallisilta 35 miljoonalla eurolla

Toiminnan kehittämiseen ja kasvattamiseen yhdessä paikallisten toimijoiden kanssa PeeÄssällä on hyvät lähtökohdat. Osuuskaupalla on tällä hetkellä jo yli 200 alueellista tavarantoimittajaa, joilta ostetaan ruokatuotteita tänä vuonna noin 35 miljoonalla eurolla.

– Lähellä kasvaneet vihannekset, juurekset ja marjat ovat asiakasomistajillemme todella tärkeitä. Jotta paikalliset tuotteet on helpompi tunnistaa, lanseerasimme alkukesällä Tiältä päin -konseptin, johon liittyen tulemme syksyn mittaan nostamaan esiin tarinoita yrityksistä ja tiloista tuotteiden takana myös myymäläviestinnässä, paikallisista valikoimista PeeÄssässä vastaava kenttäpäällikkö Timo Heiskanen kertoi.

 

”Olipa mukava ilta Kuopiossa PeeÄssän järjestämässä lähitoimittajaillassa. Tämän kaltaista vuoropuhelua viljelijöiden ja kauppojen välillä tarvitaan, jotta voimme kehittää yhteistyötä edelleen.”

Puustijärven marjatila, Lapinlahti

Parikymmentä vuotta PeeÄssän kanssa yhteistyötä tehnyt sikafarmari Heikki Heikinmaa Kiuruvedeltä kyseli, mikä merkitys luomutuotteilla on ruokaketjussa. Hän sai kuulla, että luomun rooli on alle 3 prosenttia arvontuotannosta ja viime aikoina myynti-indeksit ovat miinustaneet. Luomutuotteiden kysyntä on pientä, keskittyen pääosin yliopistokaupunkeihin.

Koivulan tilaa isännöivä Jari Venäläinen ja Heimosen puutarhaa luotsaava Sami Heimonen kertoivat omista kokemuksistaan yhteistyöstä PeeÄssän kanssa. – Uskaltaa tehdä investointeja, kun on tällainen kumppani, perunaa, porkkanaa, palsternakkaa ja punajuuria osuuskaupan myymälöihin toimittava Jari Venäläinen kiitteli. Katso video täältä – Kun on uusia tuotteita lähdetty kokeilemaan, on aina saatu ne PeeÄssälle heti myyntiin. Hintaneuvotteluissakin on löydetty yhteinen sävel, jatkoi kesäkukkia, vadelmaa ja yrttejä PeeÄssän asiakasomistajille kasvattava Sami Heimonen. Lue lisää täältä

 

 

 

MTK Pohjois-Savon toiminnanjohtaja Jari Kauhanen muistutti, että ruoka-ala on kasvuala. – Suomalainen ruokatuotanto tarvitsee elinvoimaisen maataloustuotannon jatkumiseksi myös menestyviä pk-elintarvikeyrityksiä. Isojen ja pienten ruokayritysten symbioosi tarjoaa kuluttajalle laajan ruokavalikoiman, vaihtelua, uusia ja perinteisiä makuja sekä ruokakulttuurimme rikkauksia. Yhteistyö ja sopuisa rinnakkaiselo mahdollistaa suomalaisen ruoan menestyksen. Tällaiset yhteistyötä syventävät tilaisuudet ovat todella tärkeitä, koska meidän pitää saada kuluttaja lähemmäksi tuottajaa ja koko ruokaketju toimivammaksi, hän arvioi.