13.3.2023
Frans&Sophiessa työskentelevä Sonja Parviainen saa kiitosta asiakkailta enemmän kuin kukaan muu peeässäläinen ravintolatyöntekijä. Nimetyn positiivisen palautteen suvereeni ykkönen on valittu PeeÄssän matkailu- ja ravitsemiskaupan Vuoden asiakaspalvelijaksi.
Teksti Kristiina Tammitie, kuvat Pentti Vänskä
– Minulla on edelleen aika epäuskoinen fiilis tästä tunnustuksesta. Olin ihan ihmeissäni, kun esihenkilöni sanoivat, että minun pitää lähteä heidän mukaansa Tahkolle, jossa odottaa yllätys. Siellä oli PeeÄssän päällikköpäivät menossa, ja kun palkitsemistilaisuudessa nousin lavalle, tärisin kuin haavanlehti. Ei meinannut kukkakimppu pysyä kädessä, vaikka olen muuten tottunut esiintymään ja olemaan framilla, Sonja muistelee.
Valinnan jälkeisinä päivinä onnitteluja sateli joka suunnalta.
– Äiti on paras fanini, joka huutelee asiaa koko maailmalle, Sonja nauraa.
Tänttäräntästä ilon tuottajaksi
Sonjan valintaa vuoden asiakaspalvelijaksi perustellaan poikkeuksellisen suurella määrällä kiittäviä asiakaspalautteita, joissa hänet mainitaan nimeltä. Viime vuonna Sonja oli palautteiden määrällä mitattuna PeeÄssän ravintoloiden kaikista työntekijöistä suvereeni ykkönen. Hän on jättänyt asiakkaiden mieliin pysyviä jälkiä ja tuonut Frans&Sophielle uusia kanta-asiakkaita. Lisäksi Sonjan valintaan vaikutti hänen iloisuutensa ja kykynsä tiimihengen nostattajana. Työryhmäläisten mukaan Vuoden asiakaspalvelija on varustettu huippuasenteella myös työkavereitaan kohtaan.
– Tekisi mieli sanoa, että olen ollut aina iloinen ja positiivinen, mutta ei se niin ole. Lapsena ja nuorena olin oikea tänttäränttä, sellainen minä itse -tyyppi. Lukion jälkeen otin uudenlaisen asenteen ja tein elämäntapamuutoksen. Päätin, että haluan tuottaa iloa muille ja olla hyvän fiiliksen luoja.
Ihmiset sytyttävät
24-vuotiaan Sonjan ammatinvalintakin liittyy päätökseen ilon tuottamisesta.
– Asiakaspalvelu on minun juttuni, se on aivan selvää. Sytyn ihmisistä, sekä asiakkaista että heistä, joiden kanssa teen päivittäin töitä. Haluan nostaa esiin ihmisten parhaimpia puolia ja puhaltaa kipinöitä liekkeihin. Koen olevani tsemppaaja, jonka tehtävä on auttaa muita onnistumaan ja kehittää asioita aina vain paremmiksi.
Sonja innostuu työstä joka päivä.
– Asiakkaiden palautteet, erityisesti kirjallisina annetut, koska niihin on pitänyt nähdä jo vaivaa, sykäyttävät sydäntä joka kerta. Jos se vain on mahdollista, työmotivaatio kasvaa jokaisen palautteen myötä. Iloa, elämyksiä ja hyvää mieltä saanut asiakas on syy, miksi haluan tehdä tätä työtä, vaikka se onkin välillä myös rankkaa ja raskasta.
Työyhteisö, joka sykähdyttää
Ikäänsä nähden Sonjalla on jo paljon kokemusta asiakaspalvelutyöstä sekä erilaisista työyhteisöistä. Hän on ollut alalla vuodesta 2017 lähtien ja valmistunut matkailupuolen restonomiksi 2020. PeeÄssään hän tuli töihin kaksi vuotta sitten, ensin Iisalmen Prisman ravintolamaailmaan, josta polku johti Frans&Sophieen tarjoilijaksi ja edelleen nykyiseen vuoropäällikön tehtävään.
– PeeÄssästä olen löytänyt työyhteisön, johon haluan todella kuulua. Tykkään erityisesti siitä, että kaikki kohdataan ja huomioidaan tasavertaisina työtehtävästä riippumatta, ollaan ihmisiä ihmisille. Esihenkilöt ovat ylintä johtoa myöten helposti lähestyttäviä ja moikkailevat kuin kavereilleen. Kukaan ei istu missään norsunluutornissa.
Asiakkaiden palautteita Sonjasta:
”Juhlistimme ystävämme 60-vuotissyntymäpäivää. Kaikki sujui jouhevasti, huomioonottavasti (juhlava kattaus, palvelu, kakkukynttilä, sankarin ”muistaminen”), ruoka oli tasalaatuisen hyvää ja pihveistä kypsyydet kohdillaan. Seurueessamme oli kaksi henkilöä, jotka ovat viimeksi asioineet teillä Fransmannin aikaan – ja he totesivat, että aikovat tulla uudelleen. Me muutkin toki tulemme uudelleen.”
”Kiitos ihanalle Sonjalle mahtavasta illallispalvelusta. Tultiin viettämään syntymäpäiviäni mieheni ja 5kk vauvan kanssa. Sonja katsoi meille rauhallisen paikan kabinetista. Pian vauvamme tylsistyi vaunuissa ja saimme viltin levitettyä lattialle, jossa poitsu viihtyi kera lelujen mitä Sonja toi. Ensimmäistä kertaa vauvan kanssa ravintolassa meni kyllä täysin nappiin, kiitos Sonjan. Illan kruunasi paras suklaakakku, missä onnittelut mukana. P.S. Palkankorotus Sonjalle :)”
30.10.2024 | Tästä ilmoitimme
30.10.2024 | Tästä ilmoitimme
30.10.2024 | Tästä ilmoitimme