Urapolulla – myymäläpäällikkö Aleksi Hukkanen


10.6.2025

Ikä: 25

Koulutus: ylioppilas, S-ryhmän valmennusorganisaation Jollaksen lähijohtamisen perusvalmennus

Nykyinen työpaikka: Sale Satama, Kuopio

Teksti ja kuvat Kristiina Tammitie

”Muutin kahden kaverini kanssa Iisalmesta Kuopioon ylioppilaskirjoitusten jälkeen lähes kuusi vuotta sitten. Meillä oli kova hinku suurempaan kaupunkiin, uusiin ympyröihin ja itsenäiseen elämään. Jatko-opintojen osalta olin miettinyt opettajan uraa sekä terveydenhoitoalaa, joten hain opiskelemaan sairaanhoitajaksi. En päässyt sisään, ja kun jotain piti joka tapauksessa tehdä, päädyin kyselemään töitä PeeÄssästä. En ollut ajatellut kaupan alaa omakseni, mutta saatuani myyjän paikan Niiralan Salesta kävin töihin avoimin mielin. Jo reilun vuoden kuluttua pääsin askeleen eteenpäin, kun minulle tarjottiin mahdollisuus siirtyä apulaismyymäläpäälliköksi Saarijärven Saleen. Tuolloin elettiin koronapandemian aikaa, mikä näkyi työpaikalla kasvomaskien, visiirien, turvallisuusvälien ja käsidesien käyttämisenä. Se oli vaihe, joka opetti paljon työ- ja terveysturvallisuuteen liittyvistä asioista.

Jokaisella on mahdollisuus kehittyä ja edetä urallaan

PeeÄssän yksi hienoimmista piirteistä työantajana on se, että jokaisella on mahdollisuus kehittää itseään ja edetä vaikka mihin, jos vain halua ja kykyjä riittää.

Itse en epäröinyt hetkeäkään, kun sain tilaisuuden lähteä päällikkövalmennukseen. Sen alkuvaiheessa sain myymäläpäällikön sijaisuuden Sale Linnanpellolla. Sieltä urapolkuni jatkui Sale Satamaan, jossa olen testannut päällikkösiipiäni ja tiimin kehittämisen taitojani parin vuoden ajan, kesäkuusta 2023 alkaen.

Esihenkilönä olen kehittynyt ainakin siinä, että olen oppinut delegoimaan tehtäviä ja jakamaan vastuuta, enkä enää yritä tehdä kaikkea itse. Haluan olla työryhmäni jäsenille kannustava ja kehittävä esihenkilö, ja siinä yksi tärkeimmistä asioista on vastuun jakaminen. Pitää olla myös vaativa ja huolehtia, että asiat tehdään yhdessä sovitulla tavalla, arki on sujuvaa ja porukalla on avaimet onnistumiseen.

– Omassa työssäni minulle on tärkeää, että sekä asiakkaat että työntekijät ovat tyytyväisiä ja hymy on herkässä, Aleksi Hukkanen korostaa.

Vahva me-henki poikki PeeÄssän

Asiakaspalvelu ja kauppa työympäristönä sopii minulle. Työssä merkityksellisintä ovat ihmiset. Etenkin pienessä kaupassa asiakaskontaktit ovat todella tärkeitä, ja niiden pohjalta rakentuu hienoa yhteisöllisyyttä, lämpimiä kohtaamisia ja aitoa välittämistä. PeeÄssässä työpaikkanakin minua innostaa ja motivoi vahva me-henki ja yhdessä tekemisen meininki, sellainen kaveria ei jätetä -mentaliteetti. Poikki PeeÄssän puhalletaan porukalla yhteen hiileen asiakasomistajien mahdollisimman hyvän palvelukokonaisuuden takaamiseksi.

Tähtäin kirkkaana mielessä

Vaikka nautin työstäni Sataman Salessa, on selvää, että haluan jatkaa eteenpäin urapolullani.

Haluan kehittyä esihenkilönä ja toivon seuraavaksi saavani kokemusta päällikön työstä erilaisessa toimintaympäristössä, kuten maaseututaajaman Salessa, jossa kausivaihtelut ovat suuria. Tulevaisuudessa kiinnostavaa olisi myös siirtyminen seuraavalle tasolle, astetta suurempaan yksikköön johtamaan jotain S-marketia. Olen parhaillaan autokoulussa, ja ajokortti pitäisi olla kesään mennessä taskussa, joten tulevaisuudessa voisin hakea uusia tehtäviä muualtakin kuin Kuopion kaupunkialueelta, jos ja kun niitä tulee tarjolle.

Olen kiinnostunut kouluttautumaan ja kasvattamaan osaamistani myös valmennusten kautta. Haluan myös aina kasvattaa työkokemustani, joten ajatus useista toimipaikoista, erilaisista toimintaympäristöistä ja kilpailutilanteista ei tunnu mahdottomalta itselleni.

Miettiessäni, missä voisin olla parinkymmenen vuoden päästä, minulla on tähtäin aika kirkkaana mielessä. Haluan jatkuvasti kehittää omaa osaamistani ja oman tiimini toimintaa. Miksei tulevaisuudessa vaikkapa prismajohtajan tai kenttäpäällikön roolissa.

Olen tyytyväinen peeässäläinen, enkä ole vähään aikaan ajatellut itselleni toista työnantajaa.”

– Sale-lähikaupassa yhteisöllisyys korostuu. Se näkyy myös siinä, että asiakkaamme seuraavat ahkerasti somepäivityksiämme, joten niiden tekeminen on osa arkeamme.