Parhaan elämän metsästys -Matka jatkuu


31.8.2022

Kysyimme PeeÄssän asiakasomistajilta kesäkuussa heidän mielipiteitänsä PeeÄssästä, onnistumisista, kehityskohteista ja mitä paras elämä Savossa heidän mielestään sisältää.

Saimme huikeat lähes 7000 vastausta! Asiakasomistajilla on siis vaikuttamishalua meidän toimintaan. Tässä hieman koontia asioista, jotka nousivat tutkimuksessa esille sekä muutamia kommentteja asiakasomistajilta. Jatkamme vuoropuhelua asiakasomistajien kanssa näiden asioiden ympärillä myös jatkossa.

 

Suuri joukko tyytyväisiä asiakasomistajia

Asiakasomistajat kokevat meidän onnistuneen päätehtävässämme erinomaisesti. Lähes 80 % kaikista vastaajista sanoo onnistumisen olevan erittäin hyvällä tai hyvällä tasolla.  Ilahduttavaa on, että erityisesti nuoriin pientalouksiin kuuluvat arvioivat onnistumisen vielä hieman paremmaksi kuin kaikki vastaajat. Myös hintaorientoituneet pt-segmentit korostuvat positiivisesti hyvien arviointien antajina.

Merkittävää on, että yksittäisistä asioista asiakaspalvelu nousee ykköseksi onnistumisissa. Upeaa työtä asiakasrajapinnassa!

 

” Kassojen ystävällinen hyvän päivän toivotus joka ostoskerta saa hyvälle mielelle.”

 

”PeeÄssälle ruusuja ystävällistä asiakaspalvelijoista tavarataloissa, ravintoloissa ja päivittäistarvikemyymälöissä. Jos ei muualta hymyä päivän aikana niin noista paikoista aivan varmasti ja vielä muutaman mukavan sanankin kuulee.”

Lisäksi palvelujen riittävyys ja laatu sekä verkoston laajuus keräävät kiitosta.

 

Kehittämiskohteista kärkeen nousevat sekä PT- että KT-hintataso. Tämä ei sinällään ole yllättävää, sillä hinta, edullisuus tai hinta-laatusuhde –asiat ovat yleensä aina – tutkimuksessa kuin tutkimuksessa tai toimialalla kuin toimialalla – niitä tärkeimpiä kehitettäviä asioita kuluttajien mielestä. Ja taloudellisen hyödyn tuottaminenhan on meidän tärkeimpiä tehtäviä. Hinnan merkitys tulee jatkossa olemaan vieläkin suurempi, kun energian hinta ja muut kustannukset nousevat. Asiakasomistajien hintahyötyä meiltä on vaalittava ja pyrittävä tekemään kaikkemme, että hintahyötyä tuotetaan edelleen vahvasti.

 

”Asiakasomistajien rahallinen hyöty on mahtava! Huolehtikaa edullisista hinnoista.”

 

Vastauksissa peräänkuulutetaan myös asiakasomistajien tarpeiden ymmärtämistä. Tämän tutkimuksen toteuttaminen yksittäisenä toimenpiteenä vastaa nimenomaan tähän vaateeseen. Onkin luontevaa, että asiakkaidensa omistama yritys, kuten osuuskauppa, jatkaa tätä vuoropuhelua tulevaisuudessakin.

 

”Hienoa, että päästää vaikuttamaan. Tärkeä, että tämä ei jää vain tähän.”

 

Paras elämä Savossa koostuu asiakasomistajien mielestä yksinkertaisista asioista.

Puhdas luonto, lähellä olevat palvelut sekä monipuolinen, edullinen ja paikallinen ruoka ovat keskeisiä tekijöitä parhaassa elämässä Pohjois-Savossa. Erityisesti luonto ja palvelut nousivat selvään kärkeen parhaan elämän tekijöinä. Luonto on alue, jossa meidän on jatkossa mietittävä, miten kuluttajaosuuskauppana voimme olla mukana.

 

” Pohjois-Savo on paikka luonnolle, vesistölle, liikunnalle, ulkoilulle ja urheilulle.   Nämä asiat ovat tärkeä vastapaino työlle ja edistävät hyvinvointia.”

 

”Välttämättömimmät palvelut perheelle lähellä ja puhdas luonto ympärillä.”

 

” Luonto, ruuan kotimaisuus ja paikallisuus.”

 

Asiakkailla on paljon uusia ideoita PeeÄssän toimintaan. Asiakkaat nostivat arvokkaita kehitysideoita PeeÄssän mahdollisista uusista liiketoiminnoista, nykyisten konseptien kehityksestä sekä Pohjois-Savon alueellisen ja yhteiskunnallisen roolin kehityksestä. Näiden asioiden analysointi jatkuu strategiatyössä syksyn mittaan.

 

” Voisi kohdentaa tarjouksia enemmän mobiiliversiona ja kuittaus onnistuisi myös itsepalvelukassalla.”

 

Kaiken kaikkiaan nämä tulokset osoittavat selvästi sen, että PeeÄssän asiakasomistajat ovat erittäin sitoutuneita omaan osuuskauppaansa ja haluavat olla mukana parhaan elämän metsästyksessä Savossa.