Muoviton maaliskuu muistuttaa kierrättämisen merkityksestä


11.3.2024

PeeÄssä on sitoutunut S-ryhmän yhteiseen muovilinjaukseen, joka sisältää konkreettisia tekoja vastuullisen muovin käytön edistämiseksi. Meneillään olevan Muoviton maaliskuu -kampanjan merkeissä PeeÄssä muistuttaa asiakkaitaan muovin kierrättämisen merkityksestä ja kannustaa korvaamaan muovipussin kestokassilla ruokaostosten kuljettamisessa.

Teksti: Kristiina Tammitie | Kuvat Pentti Vänskä

PeeÄssän kaupoista ostettiin vuonna 2023 yhteensä yli 6,7 miljoonaa muovikassia, mikä oli liki miljoona enemmän kuin edellisenä vuonna. Ostosten kuljettamiseen jokainen PeeÄssän asiakasomistaja hankki vuoden mittaan keskimäärin 53 muovikassia.

– Muovikassi on edelleen meidän myydyin tuotteemme. Muovikassien myynti kääntyi pari vuotta sitten selvään laskuun, mutta näyttää nyt palautuneen viime vuosikymmenen lopun tasolle, kenttäpäällikkö Timo Heiskanen kuvailee.

PeeÄssä on sitoutunut Kaupan liiton ja ympäristöministeriön Green Deal –sopimukseen, joka pyrkii muovijätteen määrän vähentämiseen. Tavoitteena on, että vuoden 2025 loppuun mennessä Suomessa kulutetaan vuodessa enintään 40 muovikassia henkilöä kohden.

– Kassoillamme on muovikassien vaihtoehtoina tarjolla kesto-, paperi- ja kangaskasseja. Tärkeintä on, että jo ostettua kassia käytettäisiin mahdollisimman monta kertaa. Kesto- ja kangaskassit ovat pitkäikäisimpiä, sillä niitä pystyy tarvittaessa esimerkiksi pesemään. Muoviton maaliskuu -kampanjan merkeissä tarjoammekin maaliskuun aikana S-mobiilissa ilmaisen kestokassin asiakasomistajillemme, ja kannustamme näin vähentämään muovikassien ostamista, Timo Heiskanen vinkkaa.

 

Muovikassi kuuluu muovipakkauskeräykseen

90-prosenttisesti kierrätysmuovista valmistetut S-kauppojen muovikassit päätyvät useimmissa kotitalouksissa uusiokäyttöön roskapusseina sekajätteelle tai pakkausmuoville. Kun kassin elinkaari tulee päätökseen, se täytyy kierrättää oikein. Muovikassit kuuluvat muovikeräykseen, samoin kuin kaikki muutkin sellaiset muovipakkaukset, jotka ovat alun perin olleet jonkin tuotteen suojana kaupassa. Muovipakkausten kierrättäminen on tehty helpoksi. Tätä nykyä jo pienimissäkin taloyhtiöissä on muovipakkauksille oma keräysastia, ja omakotiasujia palvelevat Rinki-ekopisteet.

 

Näissä PeeÄssän myymälöiden yhteydessä sijaitsevissa Rinki-ekopisteissä on keräyssäiliö tai puristin muovipakkauksille:

  • Prismat: Iisalmi, Kuopio, Varkaus.
  • S-marketit: Juankoski, Kaavi, Keitele, Pyhäsalmi, Rautalampi, Suonenjoki, Tuusniemi, Vieremä, Vuorela.
  • Sale: Kangaslampi.

 

Muoville 95 % kierrätystavoite vuoteen 2027 mennessä

PeeÄssän omasta toiminnasta syntyy muovijätettä väistämättä, sillä muovia tarvitaan suojaamaan tuotteita. Tavarakuormissa rullakoihin ja lavoihin pakattujen tuotepakkausten ympärille kääritty kirkas muovi kerätään tarkasti talteen, ja se menee muoviteollisuuden raaka-aineeksi, uusien tuotteiden valmistukseen. Suurimmissa PeeÄssän kaupoissa, eli Sokoksella, Prismoissa sekä Pitkälahden katon alla kirkas muovi paalataan. Näistä viidestä paikasta kirkasta muovia kertyi viime vuonna kaikkiaan 34,3 tonnia. S-marketien ja Sale-myymälöiden osalta kirkas muovi ei kirjaudu PeeÄssän jäteraporteille, sillä se kerätään säkkeihin, jotka S-ryhmän logistiikkakeskuksen tavara-autot vievät mennessään.

­– Olemme aloittaneet myös muovipakkausten erilliskeräyksen uusiokäyttöä varten Sokos Hotelleissa Tahkolla ja Puijonsarvessa sekä Varkauden Prismassa. Vaikka toiminnastamme syntyvän jätteen kokonaismäärässä muovin osuus on vain muutamia prosentteja, pyrimme kuitenkin paitsi vähentämään muovin määrää, myös lisäämään sen kierrätysastetta. Vielä tällä hetkellä pakkausmuovia menee energiajakeeseen ja edelleen hyötykäyttöön lämmöntuotantoon, mutta tavoitteenamme on, että vuonna 2027 kierrätämme toiminnastamme syntyvästä muovista 95 prosenttia, ylläpitopäällikkö Jussi Lampinen selvittää.

 

Vastuullisen pakkaamisen edistäminen on pitkäjänteistä työtä

Muovin turhan käytön minimoimisen osalta tavoitteet, toimet ja teot tapahtuvat S-ryhmän yhteisinä ponnistuksina. Mahdollisuuksia muovin vähentämiseen, kierrätettävyyden edistämiseen ja kierrätysraaka-aineiden käyttöön etsitään aktiivisesti. Vastuullisen pakkaamisen edistäminen ja tuotepakkausten kehittäminen ympäristöystävällisemmiksi on pitkäjänteistä työtä, jota tehdään yhdessä tavarantoimittajien ja yhteistyökumppaneiden kanssa.

Pakkausmuovia on viime vuosina vähennetty ja kierrätysmuovia hyödynnetty tavanomaisen neitseellisen muovin sijasta erityisesti omien merkkien tuotteissa, kun se tuotteen laadun ja säilyvyyden kannalta on ollut mahdollista. S-ryhmä ei salli lainkaan kierrätykseen kelpaamattoman mustan muovin käyttöä omien merkkien kuluttajapakkauksissa. Tavanomaista muovia korvataan pakkauksissa myös biopohjaisella muovilla. Tällaisilla muutoksilla säästetään kymmeniä tonneja muovia.

 

Omien merkkien pakkauksissa kierrätysmuovia

Erityisen hyvin kierrätysmuovi soveltuu päivittäiskäyttötavaratuotteiden pakkauksiin. Esimerkiksi omien merkkien pyykinpesuainepakkauksissa hyödynnetään kierrätysmuovia, samoin muun muassa vanujen ja vaippojen pakkauksissa. Kierrätysmuovia käytetään myös elintarvikkeiden pakkauksissa, esimerkiksi Herkku-tuotesarjan valmisruokien ja Kotimaista-merkin salaattien ja yrttien pakkauksissa sekä Mehustamo-sarjan pulloissa. Viime vuoden lopulla suosittujen oma merkki -pähkinöiden pusseissa muovia vähennettiin jopa 30 % ja pakkauksen kierrätyskelpoisuutta parannettiin.

– Olemme S-ryhmässä sitoutuneet kansalliseen muovisten kertakäyttöisten annospakkausten kulutuksen vähentämistä koskevaan sopimukseen, jonka taustalla on EU:n kertakäyttömuovidirektiivi. Pähkinäpusseihin tehty muutos on yksi konkreettinen esimerkki sitoumuksen piiriin kuuluvista toimenpiteistä, joilla vähennämme muovin käyttöä pakkauksissamme, S-ryhmän marketkaupan vastuullisuuspäällikkö Anni Loukaskorpi kertoo.

– Meille on tärkeää, että tavarantoimittajamme tietävät tavoitteistamme, jotta voimme yhdessä tuoda markkinoille ympäristön kannalta kestävämpiä pakkauksia. Pakkausten kierrättämisessä myös meillä kaikilla kuluttajilla on keskeinen rooli. Suomessa vain noin 30 % muovipakkauksista kierrätetään, kun EU:n kierrätystavoite vuodelle 2025 on 50 %. Kannustammekin ihan kaikkia lajittelemaan pakkaukset kierrätykseen.

Katja Timonen lajittelee Pielaveden S-marketissa tavarakuormien purkamisesta kertyneen kirkkaan muovin suureen pussiin, joka lähtee paluukyydillä S-ryhmän logistiikkakeskukseen ja edelleen uusien muovituotteiden valmistukseen.