Mene Etusivulle
10.4.2019

UUTINEN

S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupalla vahva alkuvuosi

S-ryhmän tammi–maaliskuun veroton vähittäismyynti oli 2 649 miljoonaa euroa, jossa oli muutosta viime vuoteen -0,7 prosenttia.S-ryhmän marketkaupan myynti kasvoi viime vuoden alkukuukausina poikkeuksellisen hyvin, mutta tämän vuoden alussa myyntiä painoivat pääsiäisen sijoittuminen maaliskuun sijasta huhtikuulle sekä Pietarissa toimintansa lopettaneet isot Prisma-toimipaikat. Kasvua saatiin kuitenkin ruuan verkkokaupassa, jossa myynti koheni alkuvuonna lähes 25 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.− Erityinen ilonaiheemme on matkailu- ja ravitsemiskaupan hyvä myynninkehitys. Viime vuonna vahvaa tulosta tehneet hotellit ja ravintolat ovat jatkaneet alkuvuonna kasvavilla myynneillä. Luottamus toimialan tulevaisuuteen on myös vankka, sillä S-ryhmässä on meneillään iso hotellien investointiohjelma. Tämän ja tulevan vuoden aikana valmistuu useita mittavia uudistuksia tai kokonaan uusia hotelleja, SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä kertoo.Myös S-ryhmän digipanostukset ovat jatkuneet alkuvuonna. Merkittävin lanseeraus on yhä kattavammin asiakkaita palveleva, uusi S-mobiili, jonka lisäksi useista muista mobiilisovelluksista otettiin käyttöön uusia versioita. Yksi tänä vuonna kehittyvistä ja laajentuvista sovelluksista on ABC-mobiili. Mobiilimaksamisen osuus onkin kasvanut ABC-ketjussa sekä autopesujen että tankkauksen osalta koko alkuvuoden ajan. Maksutapoihin tuo vaihtoehtoja myös alkuvuoden aikana lähes kaikkiin S-ryhmän ruokakauppoihin laajentunut MobilePay.S-ryhmän veroton vähittäismyynti 1–3/2019
Liiketoiminta-alueMyynti (milj. €, sis. koko S-ryhmä)Muutos tilanteeseen1–3/2018 (%)
Marketkauppa*1 870,7-1,3
Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa381,6+0,4
Matkailu- ja ravitsemiskauppa*189,2+3,1
Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa67,6-5,5
Muut139,9+3,1
S-ryhmä yhteensä2 648,8-0,7
*Luku sisältää myynnit Venäjällä ja Virossa.

KATEGORIAT

  • Muut