Osuuskaupassa palveluja käyttävät asiakkaat ovat myös omistajia. Tämän omaleimaisen yritysmuodon ansiosta PeeÄssässä vastuullisuus on sisäänrakennettu kaikkeen tekemiseen, pienistä ja yksittäisistä asioista laaja-alaiseen Pohjois-Savon maakunnan ja hyvinvoinnin kehittämiseen.

S-ryhmän ja PeeÄssän mission mukaisesti teemme yhdessä paremman paikan elää, niin valtakunnallisesti kotimaisena vastuunkantajana kuin alueellisesti tekemällä pohjoissavolaisten ihmisten arjesta parempaa kauppareissu, ostos ja palvelu kerrallaan. Halu toimia yhdessä ja muuttaa asioita parempaan suuntaan on osuustoiminta ydintä.

– Haluamme kertoa oman alueemme ihmisten hyväksi toimivasta PeeÄssästä. Tiivistetyn viestin taustalla on valtavan paljon vastuullisia tekoja, jotka nyt halutaan tuoda näkyviksi, Lapinlahden S-marketin päällikkö Elina Hautamäki kuvailee.

 

Ajatuksia herättäviä vastuullisuusviestejä on myymälöissä sijoitettu asiointireitin varrelle ovitarroina sekä muina viestinnällisinä elementteinä. Pääviesti ”S-olet sinä” muistuttaa osuuskaupan omistuspohjasta sekä siitä, että jokainen asiakasomistaja voi itse vaikuttaa valinnoillaan, esimerkiksi suosimalla kotimaisia tuotteita. ”Mitä lähempää, sitä parempaa” painottaa paikallisia tuotteita ja kannustaa samalla asiakkaita selvittämään S-mobiilista oman ostoskorin kotimaisuusastetta.

– Kotimaisuus on noussut asiakkaidemme arvoissa koko ajan tärkeämmäksi ja tuotteiden alkuperämaata kysellään paljon. Yhä enemmän toivotaan myös paikallisia tuotteita, joita meiltä löytyykin aika paljon. Vahvimmin paikallisuus näkyy hedelmä- ja vihannesosastolla kesäisin satokauden ollessa parhaimmillaan. Leipäosastollakin lähialueen yritykset ovat hyvin vahvasti edustettuina, marketpäällikön kakkosena toimiva Laura Kärkkäinen selvittää.

Lapinlahdella S-marketin juustohylly on tavanomaista runsaampi, toimien puolentoista kilometrin päässä Valion tehtaalla valmistettavien juustojen oivallisena näyteikkunana.

– Moni ei ehkä tule edes ajatelleeksi, että omalla paikkakunnallamme lähialueen maidosta valmistettavat juustot ovat ihan oikeasti lähiruokaa, vaikka valmistaja onkin iso valtakunnallinen yritys.

 

Myymälöihin rantautuneessa vastuullisuusviestinnässä keskeisenä teemana on myös ekologisuus, uusiutuvien energiamuotojen käyttö ja hiilinegatiivisuus.

– Meillä on ollut jo muutaman vuoden ajan kylmä- ja pakastekaapeissa energiaa merkittävästi säästävät ovet, ja kylmä tuotetaan päästöttömällä hiilidioksiditekniikalla. Lisäksi olemme tunnollisia kierrättäjiä ja pyrimme jatkuvasti supistamaan toiminnastamme syntyvän jätteen määrää, Elina kertoo.

Laura jatkaa kertomalla esimerkin biojätteen merkittävästä vähentymisestä.

– Suuri vaikutus on ollut lähellä viimeistä myyntipäivää tai parasta ennen -päivää olevien tuotteiden ilta-alennuksilla sekä ei enää täysin priimakuntoisten hedelmien ja vihannesten myynti Eilisen tähdet -pusseissa. Poisheittohävikkiä pienentää myös leipomo- ja lihatuotteiden lahjoittaminen hyväntekeväisyyteen. Ruoka-apu-kumppaninamme toimii paikallinen helluntaiseuratkunta.

 

Myymälän seinältä voi bongata myös taloudellisesta ja sosiaalisesta vastuullisuudesta kertovan viestin ”sinä pidät Pohjois-Savon leivässä”.

– PeeÄssä on yksi maakuntamme suurimmista työnantajista. Kun välillinen työllistävä vaikutus lasketaan mukaan, puhumme tuhansista ja taas tuhansista ihmisistä. Lisäksi PeeÄssä on myös työnantajana hyvin vastuullinen: kaikki asiat hoidetaan oikein, epäkohtiin puututaan, työntekijöiden hyvinvoinnista pidetään huolta, kaikkia kohdellaan tasapuolisesti ja ihmisille tarjotaan kattavia työsuhteita, Elina ja Laura luettelevat.